Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2020D37249 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2020D37249 |
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media inzake de Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021 (Kamerstuk 35 570 VIII).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Verouden
Nr. |
Vraag |
---|---|
1 |
Heeft u cijfers over het aantal illegale feesten voor de coronacrisis en het aantal illegale feesten sinds het ingaan van de coronamaatregelen? |
2 |
Hoeveel studenten maken gebruik van huurtoeslag? |
3 |
Kunt u aangeven welke budgettaire wijzigingen er hebben plaatsgevonden binnen de begroting die expliciet een negatief dan wel positief effect hebben op de kansengelijkheid van mannen en vrouwen, aangezien onderwijs een belangrijke rol speelt in de kansengelijkheid tussen mannen en vrouwen? |
4 |
Hoeveel is er geïnvesteerd in onderwijs in de afgelopen tien jaar? Kunt u dat uiteenzetten per onderwijssector? (po1, vo2, mbo3, ho4) |
5 |
Kunt u een overzicht geven van alle (gedane en aangekondigde) extra investeringen in het onderwijs, structureel en incidenteel, sinds de start van deze kabinetsperiode? |
6 |
Hoeveel heeft het kabinet Rutte-III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het onderwijs? |
7 |
Hoeveel heeft het kabinet Rutte-III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het primair onderwijs? |
8 |
Hoeveel heeft het kabinet Rutte-III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het hoger onderwijs? |
9 |
Hoeveel heeft het kabinet Rutte III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in het voortgezet onderwijs? |
10 |
Hoeveel heeft het kabinet Rutte III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in cultuur? |
11 |
Hoeveel heeft het kabinet Rutte III deze kabinetsperiode geïnvesteerd in media? |
12 |
Hoe is de verhouding tussen private en publieke bekostiging in zowel het primair als het voortgezet onderwijs? |
13 |
Hoeveel klachten en bezwaren heeft de Inspectie van het Onderwijs (hierna: Inspectie) afgelopen jaar gekregen en hoeveel bedroeg dit voorgaande jaren? Wat was de aard van deze klachten? |
14 |
Kunt u een overzicht geven van alle geschrapte regels voor scholen in het toezicht van de Inspectie? |
15 |
Hoeveel ontving Nederland uit het programma Horizon Europe in de periode 2014–2020? |
16 |
Hoeveel ontving Nederland uit het programma Erasmus+ in de periode 2014- 2020? |
17 |
Hoeveel ontving Nederland uit het programma Creative Europe in de periode 2014–2020? |
18 |
Wat is de stand van zaken in de uitvoering van het Regenboogakkoord? |
19 |
Hoe wordt in de begroting aan de erkenning en waardering van docenten concreet (financiële) uitvoering gegeven? |
20 |
Welke consequenties verbindt u aan de bevindingen uit het onderzoek in samenwerking met het Jeugdeducatiefonds en de ABN AMRO Foundation «Ieder kind een kans! Interventies voor gelijke kansen in het basisonderwijs» voor het beleid gericht op gelijke onderwijskansen? |
21 |
Wat zijn de opbrengsten van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA)? Op welke wijze heeft de GKA bijgedragen aan het tegengaan van ongelijke kansen? |
22 |
Hoeveel kinderen leven in armoede? Wat zijn de meest recente cijfers? |
23 |
Hoeveel extra lesuitval is er door corona in zowel primair als voortgezet onderwijs? |
24 |
Op welke bevindingen is de € 244 miljoen gebaseerd, die u extra uittrekt om leerachterstanden weg te werken die door de coronacrisis zijn ontstaan? Voor welk deel is dit budget toereikend om de ontstane achterstanden teniet te doen? Op welke onderzoeken baseert u dit oordeel? |
25 |
Wat is de stand van zaken in de uitvoering van de extra programma’s die worden gefinancierd uit de € 244 miljoen extra coronagelden om achterstanden van leerlingen weg te werken? Hoeveel scholen maken hier tot nu toe gebruik van? |
26 |
Op welke wijze(n) doet het thuiszittersbeleid recht aan het feit dat er in de laatste zes maanden onder invloed van de coronacrisis een nieuwe groep thuiszitters is ontstaan: zo'n 50.000 kinderen met een zwakkere gezondheid, bijvoorbeeld door diabetes, astma of epilepsie? |
27 |
Zijn er extra pedagogisch medewerkers nodig om in 2021 het verhoogd aantal uren voorschoolse educatie te realiseren? Zo ja, hoeveel meer en hoe worden deze geworven? Zo nee, hoe ziet de uitvoering er dan uit? |
28 |
Wanneer zijn de regionale plannen gereed die vroegtijdig schoolverlaten tegen dienen te gaan? |
29 |
Hoeveel leraren zijn er werkzaam zijn in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs uitgesplitst naar onbevoegd, benoembaar en bevoegde leraren in zowel absolute getallen als percentages? |
30 |
Hoe hoog is het huidige lerarentekort in de verschillende onderwijssectoren op dit moment? |
31 |
Hoe heeft het lerarentekort zich ontwikkeld sinds het aantreden van het kabinet Rutte III? |
32 |
Hoeveel leraren overwegen te stoppen met hun vak en met welke redenen? |
33 |
Hoeveel leraren hebben in de afgelopen tien jaar het vak verlaten en met welke redenen? |
34 |
Waar wordt de € 32 miljoen voor de aanpak lerarentekort precies aan besteed? |
35 |
Waarom staan er geen percentages bij 2019 in tabel 2 Sterke docenten? |
36 |
Wat kost jaarlijks de bureaucratie in het onderwijs in Nederland? |
37 |
Wat zijn volgens u de grootste oorzaken van de hoge werkdruk in het onderwijs per onderwijssector? |
38 |
Kunt u specifiëren wat er gaat gebeuren met de € 460 miljoen die vrij is gemaakt voor werkdrukmiddelen? |
39 |
Onderdeel van het convenant dat gesloten is eind 2019 is het naar voren schuiven van werkdrukmiddelen van 2023 en 2024, wat betekent dat voor de resterende werkdrukmiddelen voor die jaren? |
40 |
Is bekend wat de investering in werkdrukmiddelen in het primair en voortgezet onderwijs de afgelopen vijf jaar heeft opgeleverd? |
41 |
Is de inschatting dat jaarlijks structureel € 32 miljoen voor het lerarentekort genoeg is om het op te lossen? Zo ja, kunt u uitleggen waarom u dat denkt? Zo nee, hoeveel zou er nog bij moeten komen? |
42 |
Is er in andere Europese landen ook sprake van een lerarentekort? Zo ja, kunt u een overzicht geven? |
43 |
Op welke manier is het voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs momenteel mogelijk om hun vaardigheden voor digitaal lesgeven te bevorderen? |
44 |
Op welke manier is het voor docenten in het hoger onderwijs momenteel mogelijk om hun vaardigheden voor digitaal lesgeven te bevorderen? |
45 |
Op welke manier is het voor docenten in het mbo momenteel mogelijk om hun vaardigheden voor digitaal lesgeven te bevorderen? |
46 |
Kunt u aangeven waar het bedrag van € 15 miljoen voor een offensief tot behoud van stage- en leerwerkplekken op is gebaseerd? |
47 |
Hoeveel studenten in het mbo hebben door de coronacrisis geen stage- of leerwerkplek kunnen vinden? |
48 |
Hoe gaat de € 15 miljoen in 2021 voor het offensief tot behoud van stage- en leerwerkplekken besteed worden en hoeveel stage- en leerwerkplekken gaat dit opleveren? |
49 |
Kunt u inzicht geven in het aantal uur dat mbo-instellingen besteden aan discriminatie en stagediscriminatie? |
50 |
Hoeveel meldingen van stagediscriminatie zijn er in het afgelopen jaar bij verschillende meldpunten binnengekomen? |
51 |
Kunt u een overzicht geven van de sancties die zijn getroffen tegen discriminerende aanbieders van stageplaatsen? |
52 |
Kunt u een overzicht geven van regionale verschillen in stagediscriminatie? |
53 |
Wat is het effect van de coronacrisis op stagediscriminatie? |
54 |
Welke instelling hebben nog geen goedgekeurde beoordeling gekregen van de NVAO5 als het gaat om de kwaliteitsafspraken? Op welke termijn wordt verwacht dat zij wel een goedgekeurde beoordeling krijgen? |
55 |
Waarom wordt het budget van de studievoorschotmiddelen voor 2021 niet uitdrukkelijk en onder meer geoormerkt voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en voor meer vaste banen voor docenten in met name het wetenschappelijk onderwijs? |
56 |
Welke maatregelen neemt u, nu de gevolgen van de coronacrisis op het wetenschappelijk onderzoek «nog lang merkbaar» zijn? |
57 |
Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat voor onderzoek geen extra geld is, nu wordt aangenomen dat de mogelijke schade voor onderzoeken als gevolg van de coronacrisis veel hoger ligt? |
58 |
Hoeveel procent van de makers voor de schermen (auteurs, acteurs, zangers, etc.) is sinds de coronacrisis uit de sector vertrokken? |
59 |
Hoeveel procent van de makers achter de schermen (technici, licht, camera, geluid etc.) is sinds de coronacrisis uit de sector vertrokken? |
60 |
Hoe groot zijn de verliezen voor theaters, filmhuizen en andere cultuurlocaties nu zij maximaal 25 procent gevuld mogen worden? |
61 |
Met welk percentage zaalbezetting in theaters, filmhuizen en andere cultuurlocaties zouden deze plekken (gemiddeld) de kosten voor voorstellingen er wel uithalen? |
62 |
Kunt u de algemene omzetdaling in de culturele sector van 62 procent specifiëren in omzetdaling per culturele sector? (theater, film, dans, etc) |
63 |
Kunt u aangeven uit welke geldstromen de € 500 miljoen bestaat die de kunst- en cultuursector heeft ontvangen in 2020? |
64 |
Hoeveel was de bijdrage van de gehele culturele en creatieve sector aan de totale Nederlandse economie (het bbp6) in 2019, uitgesplitst per onderdeel van de sector? |
65 |
Hoeveel was de werkgelegenheid in de culturele en creatieve sector in 2019 in arbeidsjaren en arbeidsplaatsen in fte7? |
66 |
Hoeveel freelancers en zzp’ers kent de culturele en creatieve sector in 2019 en 2020 uitgesplitst naar het gesubsidieerde en ongesubsidieerde deel van de sector? |
67 |
Wat zijn de financiële gevolgen van de coronacrisis voor het ongesubsidieerde deel van de kunst- en cultuursector in het geheel en specifiek voor freelancers? |
68 |
Hoeveel banen zijn er in 2020 verloren gegaan voor het ongesubsidieerde deel van de kunst- en cultuursector als gevolg van de coronacrisis? |
69 |
Hoeveel mensen werkend in de kunst- en cultuursector hebben geen beroep kunnen doen op generieke steun in 2020, uitgesplitst naar vaste krachten en freelancers, als ook gesubsidieerd en ongesubsidieerd? |
70 |
Hoeveel regionale cultuur- en kunstinstellingen krijgen subsidie uit de basisinfrastructuur voor de periode 2021–2024 en hoeveel waren dat er in 2017–2020, uitgesplitst naar regio? |
71 |
Wat is het verwachte dalingspercentage in a) werkgelegenheid, b) inkomsten en c) aanbod (programma’s etc.) in 2021 en de jaren daarna, aangezien het aannemelijk is dat in 2021 en de jaren daarna de gevolgen van het coronavirus op de kunst- en cultuur sector nog merkbaar zullen zijn? |
72 |
Klopt het dat de fiscale mogelijkheden die er zijn, slechts gelden voor de Geefwet, en daarmee alleen voor instellingen met een ANBI8-status? |
73 |
Klopt het dat de Geefwet en crowdfunding geen fiscale maatregelen zijn, zoals een verlaging of een nulstelling van het btw-tarief op podiumkunsten, openbare musea en verzamelingen en het fiscaal aantrekkelijk maken van diensten die creatievelingen aanbieden, ook op EU-niveau? |
74 |
Wat zou het kosten om de aankoop van kunst en cultuur fiscaal aftrekbaar te maken van de inkomstenbelasting? |
75 |
Wat zou het kosten om als crisismaatregel de Geefwet tijdelijk te verruimen door de drempel en het plafond te verwijderen, als ook aankopen van kunst en cultuur eronder te laten vallen? |
76 |
Klopt het dat individuele kunstenaars niet in aanmerking komen voor een ANBI-status en dat er tot nu toe nog geen passende fiscale maatregel is gevonden ter bevordering van aankoop van kunstwerken of het inhuren van kunstenaars? Welke fiscale regelingen zouden de aankoop van kunst en het inhuren van kunstenaars zonder ANBI-status kunnen aanmoedigen? |
77 |
Kunt u aangeven met hoeveel procent kunstaankopen zijn gedaald in 2020, onder andere omdat kunstbeurzen stil liggen vanwege het beperkte internationale verkeer? |
78 |
Welke fiscale maatregelen zijn er voor zelfstandige en freelance kunstenaars? Is er al onderzocht wat de impact zou kunnen zijn van fiscale maatregelen, zoals een (tijdelijke) verlaging of een nulstelling van het btw-tarief op podiumkunsten, openbare musea en verzamelingen, het voorkomen van het betalen van dubbele belasting door Nederlandse popartiesten bij optredens in het buitenland en het, misschien tijdelijk, fiscaal aantrekkelijk maken van diensten die creatievelingen aanbieden, ook op EU-niveau? |
79 |
Klopt het dat individuele kunstenaars de grootste groep werkenden is die onder het sociaal minimum leven, waardoor er vaak geen buffer bestaat om in een crisis het hoofd boven water te houden? Hoeveel procent van deze groep leeft in 2020 onder het sociaal minimum en hoe is dit cijfer veranderd ten opzichte van 2019? Wat zijn de verwachtingen voor deze groep in 2021? |
80 |
Hoeveel procent van de € 300 miljoen uit het eerste steunpakket voor de culturele sector is bij makers terechtgekomen? |
81 |
Hoeveel procent van de € 300 miljoen uit het eerste steunpakket voor de culturele sector is bij gesubsidieerde instellingen terechtgekomen? |
82 |
Hoeveel procent van de € 300 miljoen uit het eerste steunpakket voor de culturele sector is bij zzp'ers terechtgekomen? |
83 |
Hoe wordt de € 2 miljoen extra voor regionale cultuur gefinancierd? |
84 |
Hoeveel procent van het tweede steunpakket voor de culturele sector gaat naar verwachting bij makers terechtkomen? Hoe gaat u daarvoor zorgen? |
85 |
Kunt u aangeven uit welke geldstromen de mogelijke € 700 miljoen bestaat die de kunst- en cultuursector kan ontvangen in 2021? |
86 |
Wat is de voortgang op het ratificatieproces van Nederland van het ILO9 Verdrag nr. 190 «Geweld en intimidatie in de wereld van werk», waarin specifieke aandacht is voor gender-gerelateerd geweld en de impact van huiselijk geweld op werk? |
87 |
Welke concrete maatregelen gaat u treffen en welke concrete actie gaat u ondernemen tegen geweld achter de voordeur, nu u constateert dat de hoeveelheid huiselijk geweld tijdens de coronacrisis naar «verwachting» is toegenomen? |
88 |
Wat is de stand van zaken omtrent het wetsvoorstel voor diversiteitsquota in raden van toezicht en raden van bestuur? |
89 |
Wat is de stand van zaken omtrent de andere aanbevelingen uit het rapport «Diversiteit in de top» van de SER10? |
90 |
Zet u in op het plaatsvinden van een volledige 65e Commission on the Status of Women (CSW) in 2021, ook in de contacten met relevante EU- en VN-gremia, nu de CSW in 2020 en andere bijeenkomsten ter viering van Beijing+25 geen doorgang konden vinden wegens COVID-19? |
91 |
Wat zijn de mogelijke negatieve gevolgen voor gendergelijkheid en vrouwenrechten mocht de 65e CSW of andere bijeenkomsten voor Beijing+25 geen of in een beperkte doorgang vinden vanwege de COVID-19 pandemie? Waar zet u in het geval van geen of een beperkte doorgang van de 65e CSW op in? |
92 |
Hoe ondersteunt u de participatie van het Nederlandse maatschappelijk middenveld en haar partners in onder andere fragiele staten in de aanloop van en tijdens de 65e CSW? Ziet u mogelijke risico’s dan wel kansen voor de participatie van het maatschappelijk middenveld als gevolg van de COVID-19 crisis? Zo ja, welke zijn deze? |
93 |
Kunt u aangeven wat de stand van zaken is omtrent het uitwerken van de aanbevelingen uit het rapport van Grevio11 (Raad van Europa) over het Nederlandse beleid voor de bestrijding van geweld tegen vrouwen?12 Wanneer kunnen de aanbevelingen met de Kamer worden gedeeld? Op welke manier wordt in de uitwerking rekening gehouden met de mogelijke negatieve gevolgen van de COVID-19 crisis met betrekking tot de eerder (op blz. 22 van het rapport) benoemde toename van huiselijk geweld? |
94 |
Kunt u de subsidieregeling primair onderwijs van € 102 miljoen uitsplitsen hoeveel geld naar welke ondersteuning is gegaan? |
95 |
Kunt u de subsidieregeling voortgezet onderwijs uitsplitsen waar het geld terecht gekomen is? |
96 |
Kunt u bij tabel 8 per maatregel uitsplitsen op welk begrotingsartikel en meer specifiek op welk onderdeel van het begrotingsartikel, de maatregel te vinden is en kunt u tevens dit bedrag uitsplitsen over de jaren 2020 en 2021? |
97 |
Wat kost het om de compensatie die studenten in het mbo, hbo en wo13 ontvangen als gevolg van studievertraging vanwege COVID-19 als ze afstuderen tussen september en januari uit te breiden naar alle studenten mbo, hbo en wo, ongeacht het studiejaar of dat er sprake is van studievertraging? |
98 |
Wat kost het om iedere student in het mbo, hbo en wo een kwart van het les- of collegegeld terug te geven? |
99 |
Kan er een inschatting worden gegeven van het aantal studenten dat studievertraging heeft opgelopen als gevolg van de coronamaatregelen? |
100 |
Is de uitval in studiejaar 2019/2020 groter dan in voorgaande jaren? Kan er een overzicht worden gegeven van de uitval van de afgelopen vijf jaar? |
101 |
Kunt u een inschatting maken van het aantal studenten dat vertraging op zal lopen in het mbo, hbo en wo door de uitbraak van corona? |
102 |
Zijn er cijfers beschikbaar over studievertraging en/of uitval ten gevolge van stagediscriminatie? |
103 |
Hoeveel studenten hebben via online proctoring tentamens gemaakt? Van hoeveel studenten hiervan heeft het online proctoring gefaald en is het tentamen ongeldig verklaard? |
104 |
Kunt u een inschatting maken van de kosten als alle studenten die vertraging oplopen door corona compensatie ontvangen? |
105 |
Wat zijn de opbrengsten tot nu toe van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's die scholen (hebben) kunnen bieden naar aanleiding van de extra middelen die daarvoor vrijgemaakt zijn vanwege de coronacrisis? |
106 |
Verwacht u dat het bedrag van € 244 miljoen dat geserveerd is om leerachterstanden door de coronacrisis in te halen in de voorschoolse educatie, het po en het vo, genoeg gaat zijn? Zo ja, waar baseert u dit bedrag op? |
107 |
Hoeveel, van zowel de generieke coronasteunpakketten als van de cultuurspecifieke steunpakketten, is er in totaal bij makers terecht gekomen en komt daar naar verwachting na eventuele uitwerking nog bij? |
108 |
Kunt u uitleggen hoe de verschillende bedragen inzake het voorkomen van jeugdwerkloosheid, te weten € 29,5 miljoen en € 14 miljoen zich tot elkaar verhouden? |
109 |
Hoe wordt de «tegenvaller nieuwkomers» opgevangen? |
110 |
Welke leerlingen of docenten krijgen minder geld nu de tegenvaller nieuwkomers moet worden opgevangen? |
111 |
Hoeveel is er totaal extra geïnvesteerd in onderwijs deze kabinetsperiode, zowel structureel als incidenteel, naast de afspraken uit het reageerakkoord in 2017? |
112 |
Wat betekenen de nieuwe leerlingencijfers voor de te verwachten krimp, uitgesplitst per sector? |
113 |
Hoe kan het dat de leerlingen- en studentenramingen elk jaar zo verkeerd worden ingeschat? |
114 |
Waar komt de € 60 miljoen vandaan waarmee de tegenvallende leerlingen- en studentenramingen uit de OCW-begroting zelf worden bekostigd? |
115 |
Hoeveel is er de afgelopen tien jaar uit de OCW-begroting zelf bekostigd om de tegenvallende leerlingen- en studentenramingen op te vangen? |
116 |
Kunt u specificeren hoe groot de tegenvaller is in de leerlingen- en studentenontwikkeling die in 2021 € 198,1 miljoen bedraagt en die verder oploopt tot € 416,8 miljoen (in 2025), bij de leerlingen- en studentenaantallen in de jaren 2022, 2023 en 2024? |
117 |
Kunt u specificeren hoe groot de tegenvaller bij de studiefinanciering, die in 2021 € 16,7 miljoen bedraagt en die verder oploopt tot € 36,3 miljoen (in 2025), is bij de raming van de studiefinanciering in de jaren 2002, 2023 en 2024? |
118 |
Kunt u per begrotingsartikel (1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16 en diverse) een uitsplitsing geven van alle intensiveringen? |
119 |
Kunt u per begrotingsartikel (1, 3, 4, 6, 7, 14 en 16) een uitsplitsing geven van alle ombuigingen? |
120 |
Kunt u per begrotingsartikel (1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 14, 15, 16 en diverse) een uitsplitsing kunnen geven van alle saldi intensiveringen en ombuigingen? |
121 |
Hoeveel niet-juridisch verplichte middelen in euro’s zijn nog niet bestemd voor bepaald doeleinden? |
122 |
Hoeveel reserves hebben de verschillende schoolbesturen en samenwerkingsverbanden opgebouwd? |
123 |
Welke andere landen hebben ook een systeem dat vergelijkbaar is met het passend onderwijs in Nederland? Wat zijn de knelpunten die in deze landen ervaren worden? |
124 |
Waarom is het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit zonder passend onderwijsaanbod opnieuw gestegen in 2019 in het primair onderwijs? |
125 |
Hoe verhoudt klassengrootte zich tot de score op de eindtoets? |
126 |
Wat zijn de oorzaken dat het aantal thuiszitters nog steeds oploopt? Wat gaat u daaraan doen? |
127 |
Hoeveel van het aandeel thuiszittende leerlingen is hoogbegaafd? |
128 |
Hoe komt het dat het aandeel thuiszittende leerlingen is gestegen, terwijl er meer in is geïnvesteerd? |
129 |
Hoeveel scholen zijn er de afgelopen vier jaar gesticht in Nederland in het primair onderwijs en wat waren hun achtergrond (bijzonder of openbaar onderwijs, en wat voor bijzonder onderwijs)? |
130 |
Hoeveel scholen zijn er de afgelopen vier jaar gesticht in Nederland in het voortgezet onderwijs en wat waren hun achtergrond (bijzonder of openbaar onderwijs, en wat voor bijzonder onderwijs)? |
131 |
Op welke manier is de kwaliteit van het onderwijs inzichtelijk voor ouders in het primair- en voortgezet onderwijs? |
132 |
Hoeveel kost het jaarlijks om alle leerlingen in Nederland een warme maaltijd op school te geven in het basisonderwijs? |
133 |
Welke kinderen hebben een risico op een onderwijsachterstand, voordat ze aan het primair onderwijs zijn begonnen? |
134 |
Hoeveel leerlingen die hoogbegaafd zijn kunnen van dit onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod gebruikmaken? |
135 |
Hoeveel hoogbegaafde leerlingen hebben extra onderwijs- en/of ondersteuningsaanbod nodig? |
136 |
Hoeveel kinderen die hoogbegaafd zijn zitten momenteel thuis? |
137 |
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar in het primair onderwijs in deze periode? |
138 |
Wat verdient een basisschoolleraar gemiddeld? |
139 |
Hoeveel kinderen maken gebruik van leerlingenvervoer? |
140 |
Waarom stijgen het aantal leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs, terwijl het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt? |
141 |
Hoeveel kost het om de groepsgrootte in het basisonderwijs terug te brengen naar 20 leerlingen? |
142 |
Hoeveel kost het om de groepsgrootte in het basisonderwijs terug te brengen naar 21 leerlingen? |
143 |
Hoeveel kost het om de groepsgrootte in het basisonderwijs terug te brengen naar 22 leerlingen? |
144 |
Is bekend welke klassengrootte leidt tot de beste leerprestaties? |
145 |
Hoeveel procent van de Nederlandse basisschoolklassen zijn groter dan 30 leerlingen? |
146 |
Hoeveel procent van de Nederlandse basisschoolklassen zijn groter dan 25 leerlingen? |
147 |
Hoe verhoudt de dalende leerlingenaantallen in het primair onderwijs tot 2025 (tabel 22) zich tot de tegenvaller voor de leerlingenramingen, vanwege meer nieuwkomers dan geraamd? Zijn de kosten voor de geraamde aanvullende financiering die nodig is om nieuwkomers te ondersteunen groter dan de verminderde financiering die nodig is vanwege dalende leerlingenaantallen in het primair onderwijs? Hoe zit dit voor het voortgezet onderwijs? |
148 |
Hoeveel investeert u in werkdrukmiddelen in het voortgezet speciaal onderwijs? |
149 |
Wat is de gemiddelde klassengrootte in het voortgezet speciaal onderwijs? Is dat de afgelopen tien jaar gestegen? |
150 |
Hoeveel kost het om overal in Nederland brede brugklassen in te voeren? |
151 |
Wat verklaart de stijging aan humanistisch vormend en godsdienstonderwijs? |
152 |
Voor het schooljaar 2021–2022 is € 370 miljoen beschikbaar om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan, hoe bent u tot dat bedrag gekomen? Hoe gaat u dat besteden? |
153 |
Hoeveel geld komt er vrij als de sectorakkoorden aflopen? Is dit geld nu al bestemd voor een andere post op de begroting? |
154 |
Waarom dalen de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs, terwijl het aantal leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs stijgen? |
155 |
Wat is de stand van zaken bij de erkenning van het CXC14-onderwijs van Sint-Eustatius? Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat de CXC-structuur wordt gevolgd, terwijl de hbo-instellingen in Nederland worden vrijgelaten om studenten met deze (buitenlandse!) diploma's al dan niet te accepteren? |
156 |
Hoeveel geld gaat er van de lichte ondersteuning naar de ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen? |
157 |
Wat is het minimale budget voor ondersteuning aan hoogbegaafde leerlingen in het po en vo? |
158 |
Hoeveel geld is er beschikbaar uit de aanvullende bekostiging voor het leeraanbod voor hoogbegaafde leerlingen uitgesplitst in het po en vo? Hoeveel is dat per hoogbegaafde leerling? |
159 |
Hoeveel hoogbegaafde leerlingen kunnen hiermee ondersteund worden? |
160 |
Hoeveel hoogbegaafde leerlingen kunnen er niet mee geholpen worden? |
161 |
Wat zijn de eerste resultaten bij de Aanpak tekorten G5? |
162 |
Hoeveel kost het om kinderopvang over te hevelen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap? |
163 |
Waarom is het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit zonder passend onderwijsaanbod opnieuw gestegen in 2019 in het voortgezet onderwijs? |
164 |
Klopt het dat 4,1 procent van de lessen in het voortgezet onderwijs gegeven worden door onbevoegden? Hoeveel personen zijn dit en om hoeveel lesuren gaat dit? |
165 |
Hoeveel lesuren worden gegeven door benoembare leraren in zowel het primair, als het voortgezet onderwijs? |
166 |
Hoeveel lesuren worden gegeven door onbevoegden in zowel het primair, als het voortgezet onderwijs? |
167 |
Hoeveel lesuren worden gegeven door bevoegde leraren in zowel het primair, als het voortgezet onderwijs? |
168 |
Waarom is het aantal voortijdige schoolverlaters in het voortgezet onderwijs ook in 2019 weer gestegen? |
169 |
Hoeveel wordt er geïnvesteerd om de werkdruk in het voortgezet onderwijs tegen te gaan? |
170 |
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar, tweedegraads, in het middelbaar onderwijs in deze periode? |
171 |
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar, eerstegraads, in het middelbaar onderwijs in deze periode? |
172 |
Wat verdient een tweedegraads leraar op de middelbare school? |
173 |
Wat verdient een tweedegraads leraar gemiddeld op een middelbare school? |
174 |
Wat verdient een eerstegraads leraar op de middelbare school? |
175 |
Wat verdient een eerstegraads leraar gemiddeld op een middelbare school? |
176 |
Bij welke vakken is het lerarentekort in het middelbaar onderwijs het grootst? |
177 |
Met hoeveel procent is het salaris gestegen van een leraar in het voortgezet onderwijs in deze periode? |
178 |
Verdient een leraar meer dan een verpleegster of een agent? |
179 |
Hoeveel islamitische middelbare scholen hebben momenteel beoordeling onvoldoende door de Inspectie? |
180 |
Hoeveel leerlingen volgden er in schooljaar 2019/2020 een aanvullend onderwijsprogramma, zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma in tabelvorm aangeven? |
181 |
Hoeveel leerlingen volgen er dit schooljaar een aanvullend onderwijsprogramma, zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma in tabelvorm aangeven? |
182 |
Wat is de gemiddelde klassengrootte in het voortgezet onderwijs in Nederland? |
183 |
Hoeveel zou het kosten om de klassengrootte in het voortgezet onderwijs terug te brengen naar 21 leerlingen? |
184 |
Kunt u aangeven met hoeveel procent het aantal vroegtijdige schoolverlaters in het mbo gestegen is door corona? Kunt u een reeks geven van de afgelopen tien jaar? |
185 |
Kunt u aangeven hoeveel het kost om de mbo-stagetekorten in de publieke sector weg te werken? |
186 |
Kunt u aangeven hoeveel het kost om de mbo-stagetekorten in de private sector weg te werken? |
187 |
Wat is de omvang van het lerarentekort in het mbo in 2020 en de verwachtingen voor 2021? |
188 |
Kunt u uiteenzetten hoe u kansengelijkheid in het mbo bevordert? |
189 |
Kunt u aangeven hoe de private sector wordt gestimuleerd om mbo-stageplekken te creëren? |
190 |
Hoe groot is het actuele mbo-stagetekort op dit moment? |
191 |
Wat is het verwachte mbo-stagetekort voor 2020/2021? |
192 |
Hoeveel kost een bbl15-leerwerkbaan gemiddeld voor de werkgever? |
193 |
Wat levert een bbl-leerwerkbaan gemiddeld aan baten op voor de werkgever? |
194 |
Hoeveel kost een bol16-stage gemiddeld voor de werkgever? |
195 |
Wat levert een bol-stage gemiddeld aan baten op voor de werkgever? |
196 |
Kunt u een overzicht geven van alle maatregelen die de rijksoverheid, decentrale overheden, werkgevers en SBB17 hebben genomen om mbo-stagetekorten terug te dringen, alsmede een overzicht van hoeveel stages elk van die maatregelen heeft opgeleverd? |
197 |
Hoe groot is het stagetekort in de publieke sectoren op dit moment, uitgesplitst naar sector? |
198 |
Welke maatregelen neemt u om meer mbo-stages in de publieke sectoren te creëren en hoeveel stages gaat dit naar verwachting opleveren? |
199 |
Hoeveel uur stagebegeleiding stellen mbo-instellingen gemiddeld beschikbaar per student en hoe heeft dit aantal uren zich over de afgelopen vijf jaar ontwikkeld? |
200 |
Hoeveel uur stagebegeleiding stellen werkgevers gemiddeld beschikbaar per student en hoe heeft dit aantal uren zich over de afgelopen vijdf jaar ontwikkeld? |
201 |
Hoe vaak is stagediscriminatie in het mbo geconstateerd in 2019 en 2020? |
202 |
Wat verdient een leraar in het mbo? |
203 |
Waardoor stijgen de kosten per student in het mbo over de komende vijf jaar? |
204 |
Waarom is de uitgave per mbo-student in 2022 € 1.000 lager dan in 2023? |
205 |
Waarom loopt het LLO18 budget van bijna € 8 miljoen in 2022 terug tot bijna € 3 miljoen in 2023 en nog lager in de jaren daarna? |
206 |
Kunt u aangeven hoeveel wordt besteed aan kansengelijkheid in het mbo? Kunt u een reeks geven van de afgelopen tien jaar? |
207 |
Kunt u een overzicht per jaar geven uit de afgelopen zes jaar van de besteding van de gelden verbonden aan de kwaliteitsafspraken afgezet tegen zowel de daadwerkelijk verbeterde onderwijskwaliteit, als de door studenten ervaren onderwijs? |
208 |
Wat is het effect van de subsidieregeling praktijkleren op de groep mbo-studenten met een migratie-achtergrond die zoals blijkt uit onderzoek meer moeite blijken te hebben bij het vinden van een stageplek? Vindt deze groep sinds invoering van de regeling sneller een stageplek? Zo nee, heeft u hiervoor een verklaring? |
209 |
Welk percentage van de totale subsidie praktijkleren wordt benut in het hoger onderwijs? |
210 |
Zijn er naast het bedrag van € 14 miljoen nog andere bedragen opgenomen in de begroting voor de aanpak jeugdwerkloosheid? Zo ja op welke begrotingsartikel en bij welk onderdeel van dit begrotingsartikel is dit terug te vinden in de begroting? |
211 |
Op welke manieren houdt de aanpak van laaggeletterdheid rekening met het toenemende aandeel leerlingen dat op 15-jarige leeftijd onvoldoende kan lezen om aan de samenleving deel te nemen en een kwart van de 15-jarigen risico loopt op laaggeletterdheid? In hoeverre is in deze begroting op dit punt sprake van voortschrijdend inzicht en nieuw beleid? |
212 |
Kunt u aangeven hoeveel projecten SBB heeft uitgevoerd in 2018, 2019 en 2020? |
213 |
Hoeveel meldingen van discriminatie heeft SBB ontvangen? Kunt u een reeks geven van de afgelopen tien jaar? |
214 |
Heeft SBB loon- en prijsbijstelling ontvangen? |
215 |
Wat is het effect van het twee jaar op rij niet uitkeren van een loon-prijsbijstelling aan SBB op het aantal stageplaatsen dat SBB kan helpen creëren? |
216 |
Hoe groot is het tekort aan stages op het hbo? |
217 |
Welke acties zijn op het hbo in gang gezet om meer stages mogelijk te maken? |
218 |
Is er een «SBB van het hbo», die het aanbieden van stages aanjaagt? |
219 |
Kunt u een specificatie geven van de posten en kosten die onder de overige subsidies vallen? |
220 |
Kunt u aangeven hoeveel studenten op dit moment een tweede opleiding volgen in onderwijs of zorg die al eerder een graad hebben behaald in onderwijs of gezondheidszorg? |
221 |
Kunt u aangeven hoeveel studenten op dit moment een tweede opleiding volgen in onderwijs of zorg? |
222 |
Kunt u aangeven hoeveel het zou kosten om de studenten die op dit moment een tweede opleiding volgen in onderwijs of zorg en die al eerder een graad hebben behaald in onderwijs of gezondheidszorg het lagere wettelijke collegegeld te laten betalen in plaats van het instellingscollegegeld? |
223 |
Kunt u aangeven hoe groot de daling is van het aantal internationale studenten dat in Nederland studeert door de uitbraak van corona? Kunt u dit aangeven voor Europese en niet-Europese studenten? |
224 |
Kunt u uiteenzetten waarom de afgelopen vijf jaar de uitval van studenten na het eerste studiejaar is toegenomen? |
225 |
Hoeveel studenten zijn momenteel ingeschreven aan een Nederlandse universiteit? |
226 |
Hoeveel studenten staan momenteel ingeschreven aan een Nederlandse hbo-instelling? |
227 |
Hoeveel procent van de ingeschreven studenten aan een Nederlandse universiteit of hbo-instelling is afkomstig uit een niet-EER19 land? |
228 |
Hoeveel procent van de ingeschreven studenten in het Nederlandse hoger onderwijs is afkomstig uit een EER-land, exclusief Nederland? |
229 |
Welke studies hebben momenteel een BSA20 en hoe hoog is dat BSA? |
230 |
Hoeveel procent van de studenten vindt een baan in het eerste jaar nadat ze hun bachelor hebben behaald? |
231 |
Hoeveel procent van de studenten vindt een baan in het eerste jaar nadat ze hun master hebben behaald? |
232 |
Hoeveel, zowel absoluut als procentueel, is er tijdens de kabinetsperiode van Rutte-III extra geïnvesteerd in hoger onderwijs, onderzoek en wetenschap ten opzichte van de kabinetsperiode Rutte-II? |
233 |
Met hoeveel euro is in totaal tijdens kabinet Rutte-III het budget voor artikel 6 en 7 bijgesteld voor studentenaantallen? |
234 |
Hoeveel studenten in het hoger onderwijs hebben ouders met een inkomen tot € 80.000 en hoeveel tot € 100.000? |
235 |
Kunt u uiteenzetten wat de leeftijden en de aantallen zijn van de huidige leenstelsel-generatie? |
236 |
Hoeveel wordt herverdeeld van alfa, gamma, medische faculteiten naar bèta en technische faculteiten over 2021, 2022, en 2013? |
237 |
Kunt u de precieze verdeelsleutel van de aanvullende beurs delen met de Kamer? |
238 |
Wat is de financiële invloed, uitgesplitst per instelling, vanwege de afname van internationale studenten door COVID-19? |
239 |
Waarom wordt bij tabel 41 «Uitgaven per student» over bekostiging per student slechts het onderwijsdeel weergegeven? Zou het niet vollediger zijn om hierbij ook het onderzoeksdeel te noemen, voor het wetenschappelijk onderwijs? |
240 |
Kunt u aangeven hoeveel middelen vrijkomen met het sluiten van de NESO21-kantoren?22 |
241 |
Kunt u een overzicht geven van de Rijksbijdrage aan universiteiten van het afgelopen tien jaar, verdeeld in 1e en 2e geldstroom? |
242 |
Hoeveel ontvangt Studiekeuze 123 voor het uitvoeren van de Nationale Studentenenquête? |
243 |
Welke eisen zijn er om selectie aan de poort te mogen toepassen in het hoger onderwijs? |
244 |
Hoeveel subsidie ontvangt de LSVb23? |
245 |
Op welke manier wordt de representativiteit van het LSVb vastgesteld? |
246 |
Hoeveel subsidie ontvangt het ISO24? |
247 |
Op welke manier wordt de representativiteit van het ISO vastgesteld? |
248 |
Hoeveel subsidie ontvangt het JOB25? |
249 |
Kunt u aangeven in hoeverre er specifieke kwaliteitscriteria zijn geformuleerd voor afstands- en online onderwijs? |
250 |
Wat voor adviezen zijn er verschenen over het specifieker opstellen van criteria of richtlijnen rond de kwaliteit van online onderwijs? |
251 |
Kunt u aangeven hoeveel procent van het onderwijs op afstand en online te volgen is, zowel voor corona als op dit moment? |
252 |
Welke hulp en aanbod aan hulpmiddelen biedt u aan onderwijsinstellingen om hen te ondersteunen in het vormgeven van online onderwijs? |
253 |
Hoeveel opleidingen, in percentage van het totaal, hebben op dit moment nog geen enkele vorm van fysiek onderwijs? |
254 |
Hoeveel kost het om de loonkloof tussen leraren in het primair onderwijs en voortgezet onderwijs te dichten? |
255 |
Hoeveel kost het om de leraren die werken in het voortgezet speciaal onderwijs te laten vallen onder de cao van het voortgezet onderwijs in plaats van de cao van het primair onderwijs? |
256 |
Hoeveel kost het om het salaris van leraren in het primair onderwijs gelijk te trekken aan het salaris van leraren in het voortgezet onderwijs, inclusief de arbeidsvoorwaarden uit het voortgezet onderwijs, zoals de vermindering van lestijden, waardoor leraren uit beide sectoren onder een cao kunnen gaan vallen naar de huidige standaarden van het voortgezet onderwijs? |
257 |
Hoe groot is de stille reserve (mensen met een lesbevoegdheid die niet in het onderwijs werken) op dit moment voor het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs? |
258 |
Heeft u een inschatting hoeveel procent van de stille reserve weer in het onderwijs zou willen werken als de klassengrootte wordt aangepakt, als de salarissen omhoog gaan of als de werkdruk wordt aangepakt? Kunt u dat per punt inschatten? |
259 |
Kunt u uiteenzetten hoeveel leraren het voortgezet speciaal onderwijs de afgelopen tien jaar voortijdig hebben verlaten? |
260 |
Welke mogelijkheden ziet u om de lerarenbeurs weer te verhogen naar de hoogte van het bedrag in 2019? |
261 |
Hoeveel is er de afgelopen tien jaar geïnvesteerd in de Lerarenbeurs? Hoeveel daarvan is per jaar opgemaakt? |
262 |
Hoeveel geld was er tekort in 2020 bij de Lerarenbeurs om te kunnen voldoen aan alle aanvragen uit alle sectoren? |
263 |
Hoe is het oplopende budget voor de Lerarenbeurs te verklaren vanaf 2023 na de aanvankelijke daling vanwege de overheveling van gelden uit de Lerarenbeurs naar regelingen voor zij-instromers?26 |
264 |
Hoe is de daling van het budget voor zij-instromers te verklaring zoals deze blijkt uit tabel 46 na de aanvankelijke stijging in 2021 en het gegeven dat een deel van het budget uit de Lerarenbeurs is ingezet voor extra stimulering en ondersteuning van zij-instromers? |
265 |
Kunt u uiteenzetten hoeveel leraren het voortgezet onderwijs de afgelopen tien jaar voortijdig hebben verlaten? |
266 |
Kunt u uiteenzetten hoeveel leraren het primair onderwijs de afgelopen tien jaar voortijdig hebben verlaten? |
267 |
Is het budget voor de subsidieregeling Lerarenbeurs in 2021 en latere jaren nog toereikend om alle verwachte aanvragen voor de Lerarenbeurs te kunnen honoreren? |
268 |
Als het budget voor de subsidieregeling Lerarenbeurs in 2021 volledig uitgeput raakt, worden er dan aanvragen voor de Lerarenbeurs afgewezen net als in het jaar 2020 gebeurd is? |
269 |
Is de inschatting dat € 46,8 miljoen in 2021 genoeg is om aan alle aanvragen van de Lerarenbeurs te voldoen? Zo ja, waar baseert u dat op? Zo nee, aan hoeveel aanvragen denkt u te kunnen voldoen? Hoeveel zou het kosten om wel aan alle ingeschatte aanvragen te voldoen? |
270 |
Hoeveel onderwijsassistenten hebben in de afgelopen vijf jaar gebruikt gemaakt van de subsidieregeling om leraar te worden? |
271 |
Hoeveel van het budget voor zij-instroom gaat naar de subsidieregeling voor onderwijsassistenten? |
272 |
Kan worden aangegeven hoeveel zij-instromers zijn ondersteund vanuit de regeling voor zij-instromers vanaf 2017 en hoe de verdeling is van zij-instromers die werden ondersteund over de diverse onderwijssectoren? |
273 |
Hoeveel leraren zijn er afgelopen kabinetsperiode bijgekomen via de zij-instroomroute en hoeveel zijn er tijdens of vlak na de opleiding uitgevallen? |
274 |
Hoeveel openbare scholen zijn er in Nederland in het primair en voortgezet onderwijs? |
275 |
Hoeveel bijzondere scholen zijn er in Nederland in het primair en voortgezet onderwijs? |
276 |
Hoeveel islamitische middelbare scholen zijn er in Nederland? |
277 |
Hoeveel islamitische basisscholen zijn er in Nederland? |
278 |
Wat kost het om alle studenten die onder het leenstelsel vallen met terugwerkende kracht een thuiswonende basisbeurs toe te kennen? |
279 |
Wat kost het om alle studenten die onder het leenstelsel vallen met terugwerkende kracht een uitwonende basisbeurs toe te kennen? |
280 |
Hoeveel studenten in de collegejaren 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020 en 2020/2021 vallen onder het sociaal leenstelsel? |
281 |
Hoeveel studenten in de collegejaren 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020 en 2020/2021 ontvangen nog een basisbeurs onder het oude stelsel van studiefinanciering? |
282 |
Hoeveel studenten en oud-studenten vallen onder het sociale leenstelsel? |
283 |
Hoeveel eerstejaarsstudenten zijn er ieder jaar sinds de invoering van het sociaal leenstelsel, toegespitst naar mbo, hbo en wo? |
284 |
Hoeveel procent van de studenten zou ongeveer in aanmerking komen voor de aanvullende beurs, als de aanvullende beurs verbreed zou worden naar € 70.000? |
285 |
Hoeveel instellingen met een positieve beoordeling van de Raad van Cultuur krijgen nu toch subsidie van het Fonds Podiumkunsten door de extra € 15 miljoen? Vallen er toch nog instellingen buiten de boot? |
286 |
Kunt u een vergelijking geven van de verhouding tussen vaste contracten en flexibele contracten en zzp'ers in de culturele sectoren in andere Europese landen? |
287 |
Op welke manier kan het genre musical en popmuziek gebruikmaken van rijksubsidies? |
288 |
Op welke manier kan het genre musical en popmuziek gebruikmaken van regionale subsidies? |
289 |
Op welke manier zijn er stimuleringsfondsen voor genre musicals en popmuziek? |
290 |
Op welke manier is regionale spreiding gewaarborgd binnen verdeling van culturele rijkssubsidies? |
291 |
Hoeveel is er in cultuur geïnvesteerd in de kabinetsperiode Rutte-II? Kan daarbij expliciet worden aangegeven in welke mate de circa € 200 miljoen aan bezuinigingen uit Rutte-I op cultuur zijn teruggedraaid? |
292 |
Hoeveel, zowel absoluut als procentueel, is er tijdens de kabinetsperiode van Rutte-III extra geïnvesteerd in cultuur ten opzichte van de kabinetsperiode Rutte-II? |
293 |
Hoeveel procent van de cultuurgelden komt nu in de Randstad terecht en hoeveel procent komt in de regio terecht? |
294 |
Hoeveel procent van de toegevoegde € 500.000 per jaar van 2021 tot en met 2024 aan de koepelregeling cultuureducatie voor kinderen en jongeren gaat naar mbo-studenten? Kunt u specifiëren waaraan? |
295 |
Is bekend hoe vaak mbo-studenten gemiddeld per jaar een culturele voorstelling, tentoonstelling, evenement of culturele instelling bezoeken? |
296 |
Hoeveel is er totaal extra geïnvesteerd in cultuur deze kabinetsperiode, zowel structureel als incidenteel? Kunt u hierbij zowel de extra investeringen uit het regeerakkoord van Rutte-III, extra impulsen uit opvolgende begrotingen en de coronasteunpakketten betrekken, en deze middels een tabel weergeven? Kunt u hierbij tevens een uitsplitsing maken tussen de steun voor de culturele sector die is verkregen via de generieke coronamaatregelen, en de steun voor de culturele sector via de specifieke cultuurmaatregelen? |
297 |
Hoeveel extra geld is er sinds de aanvang van Rutte-III bij makers in de culturele sector terecht gekomen? |
298 |
Hoeveel zzp'ers die in de culturele sector werken, zijn (eventueel naar schatting) «gedwongen» zzp'er? Kan met een top drie worden aangegeven in welke verschillende takken van de culturele sector het aantal gedwongen zzp'ers het hoogste is (bv. technici, musici, etc.)? |
299 |
Klopt het dat mbo-studenten substantieel minder toegang hebben tot kunst en cultuur dan hun leeftijdsgenoten op het voortgezet onderwijs? |
300 |
Hoeveel uur cultuuronderwijs hebben mbo-studenten per jaar? |
301 |
Hoeveel uur cultuuronderwijs hebben havo en vwo leerlingen per jaar? |
302 |
Hoeveel procent van het verhoogde budget voor Cultuureducatie met Kwaliteit gaat naar mbo-studenten? Hoeveel geld is dat in euro's? Kunt u uiteen zetten op welke manier dit aan mbo-studenten wordt besteed? |
303 |
Hoeveel kost het om ervoor te zorgen dat elke gemeente in Nederland een volwaardige bibliotheekvoorziening heeft, die invulling geeft aan de vijf functies, zoals omschreven in de Bibliotheekwet? Kunt u het bedrag zodanig specifiëren? |
304 |
Hoeveel wordt door u geïnvesteerd in het programma Bibliotheek op school? Waar komt dat geld vandaan? Hoeveel percentage is uit het programma «Tel mee met Taal»? |
305 |
Hoeveel van het budget «overige opdrachten» wordt besteed aan de Cultuurkaart? Hoeveel daarvan aan de Cultuurkaart voor het voortgezet onderwijs en hoeveel voor de Cultuurkaart voortgezet speciaal onderwijs? Is dit geld afkomstig van de beëindiging van de subsidie op de MBO Card of komt dit ergens anders vandaan? Wat is er met het geld van de subsidie van de MBO Card gedaan? |
306 |
Welke projecten ontvangen ondersteuning vanuit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in de aankomende twaalf maanden? |
307 |
Klopt het dat het budget voor wetenschappelijk onderzoek en wetenschapsbeleid met € 1,134 miljard ongeveer € 80 miljoen euro lager ligt dan in 2020?27 |
308 |
Op welke manieren draagt u in 2021 bij aan internationale samenwerking op gendergelijkheid met organisaties als de VN? Welke mogelijke gevolgen heeft de COVID-19 pandemie op deze bijdragen? |
309 |
Op welke manier zijn de rechten van LHBTI+ personen in Nederland verbeterd tijdens deze kabinetsperiode? |
310 |
Hoe vaak zijn er aangiftes gedaan door LHBTI+ personen in Nederland in 2019 en 2020, omdat ze werden gediscrimineerd? Wanneer was hier sprake van geweld? |
311 |
Wat is de huidige status van Roze in Blauw bij de politie? |
312 |
Kunt u aangeven welke trajecten uit de voorgaande jaren zijn beëindigd of zijn komen te vervallen en met welke reden, aangezien de subsidie voor vrouwenemancipatie vanaf 2020 € 0 bedraagt? |
313 |
Kunt u aangeven welke trajecten uit de voorgaande jaren zijn beëindigd of zijn komen te vervallen en met welke reden, aangezien de subsidie voor LHBTI vanaf 2021 € 0 bedraagt? |
314 |
Kunt u een overzicht geven van congressen waaraan ambtenaren deelnamen sinds het aantreden van Rutte-III? Hoeveel geld werd hier jaarlijks aan uitgegeven? Kunt u aangeven wat het doel was van deze congressen? |
315 |
Kunt u een overzicht geven van congressen en reizen waaraan ambtenaren deelnamen in het buitenland sinds het aantreden van Rutte-III? Hoeveel geld werd hier jaarlijks aan uitgegeven? Kunt u hierbij aangeven wat het doel was van deze congressen en reizen? |
316 |
Hoe vaak werden reizen en congressen geheel of gedeeltelijk bekostigd door externe partijen sinds het aantreden van Rutte-III? Om welke externe partijen ging het specifiek? |
317 |
Door wie werden de reizen waar ambtenaren aan deelnamen of hun verblijven bekostigd en wat was de bijdrage? |
318 |
Welke onderzoeken heeft u extern laten uitvoeren en bij wie? Welke kosten gingen hiermee gemoeid? Is er tussen het departement en de onderzoekers gesproken over de concept-conclusies? |
319 |
Hoeveel communicatiemedewerkers heeft het Ministerie van OCW in dienst? Hoeveel is dit uitgedrukt in fte? |
320 |
Kunt u een overzicht geven van alle (aanjaag)teams die het ministerie heeft ingezet, welke personen (uit welke organisaties) werken voor deze (aanjaag)teams, hoeveel fte dit bedraagt, wat hun salariëring bedraagt, wat hun doelstellingen zijn en welke resultaten ze tot nu toe hebben geboekt? |
321 |
Op welke manier houdt u momenteel toezicht op informele onderwijsinstellingen, zoals Turkse weekendscholen? Hoeveel van deze scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord? |
322 |
Hoeveel scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord? |
323 |
Hoeveel bijzondere scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord? |
324 |
Hoeveel openbare scholen hebben bij de laatste inspectie onvoldoende gescoord? |
325 |
Hoeveel scholen in het primair onderwijs hebben momenteel het predicaat «goed» van de onderwijs inspectie? |
326 |
Hoeveel scholen in het primair onderwijs hebben momenteel het predicaat «voldoende» van de onderwijs inspectie? |
327 |
Hoeveel scholen in het primair onderwijs hebben momenteel het predicaat «excellent» van de onderwijs inspectie? |
328 |
Hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs hebben momenteel het predicaat «goed» van de onderwijs inspectie? |
329 |
Hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs hebben momenteel het predicaat «voldoende» van de Inspectie? |
330 |
Hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs hebben momenteel het predicaat «excellent» van de Inspectie? |
331 |
Wat is de stand van zaken van de overgang van groen onderwijs naar het Ministerie van OCW? Volgt er nog een evaluatie? |
332 |
Wordt op dit moment de problematiek van het lerarentekort al in kaart gebracht door landelijk te registeren, zoals de aangenomen motie van het lid Kwint c.s.28 verzoekt? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, wanneer en hoe gaat dit wel gebeuren? |
333 |
Wat is nu de huidige stand van zaken over de motie van de leden Bergkamp en Yesilgoz-Zegerius29? |
334 |
Wanneer wordt duidelijk hoe de motie van het lid El Yassini30 wordt vormgegeven en uitgevoerd, aangezien de deadline voor 1 januari 2021 is? |
335 |
Waarom duurt de uitvoering van de motie Lucas31 maar liefst vier jaar? |
336 |
Hoe staat het met de uitvoering van de PABO gericht op het jongere en oudere kind, conform de motie van het lid Rudmer Heerema32? |
337 |
Kan de uitvoering van de motie van de leden Van der Molen en Paternotte33 voor 1 december 2020 verwacht worden? |
338 |
Wanneer wordt de motie van het lid Wiersma34 daadwerkelijk uitgevoerd? |
339 |
Wat is de huidige stand van zaken rondom motie van de leden Wiersma en Van der Molen35 over de besprekingen van de negatieve kanten van studentmobiliteit binnen de EU? |
340 |
Waarom is de motie van de leden Rudmer Heerema en Westerveld36 nog niet uitgevoerd? |
341 |
Waarom is de motie van het lid Smals c.s.37 nog niet uitgevoerd? |
342 |
Waarom is de motie van de leden Kuik en Smals38 nog niet uitgevoerd? |
343 |
Wanneer komt de evaluatie van het servicedocument schoolkosten mbo? |
344 |
Kunt u een overzicht geven van alle onderwijsbestuurders die in opspraak zijn geweest vanwege wanbeleid/wanbestuur en wat daaraan ten grondslag lag? |
345 |
Hoeveel particuliere scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs bestaan er in Nederland? Kunt u een overzicht geven van deze aantallen jaarlijks vanaf 2000 tot en met dit schooljaar? |
346 |
Hoeveel leerlingen volgen onderwijs op een particuliere school in Nederland? Kunt u een overzicht geven van het aantal leerlingen dat sinds 2000 tot en met dit schooljaar onderwijs volgt op een particuliere school? |
347 |
Kan er een overzicht worden gegeven van het aantal flexcontracten per universiteit? |
348 |
Hoeveel kinderen staan op een wachtlijst voor een plek in het speciaal onderwijs, ondanks dat wachtlijsten niet zouden mogen bestaan? |
349 |
Hoeveel extra scholen voor speciaal (basis)onderwijs zijn nodig om alle kinderen die op een wachtlijst staan een plek te geven? |
350 |
Hoeveel leraren zijn niet in loondienst in het primair- en voortgezet onderwijs, maar ingehuurd via onder andere uitzendbureaus? |
351 |
Hoeveel uitzend- en detacheringbureaus zijn er in Nederland die onderwijspersoneel uitzenden/detacheren? Hoeveel hebben deze uitzend- en detacheringsbureaus jaarlijks verdient aan het uitzenden/detacheren van onderwijspersoneel sinds 2017? |
352 |
Hoe staat het met de regionale afspraken over (het beperken van) de inzet van commerciële uitzend- en bemiddelingsbureaus, naar aanleiding van de motie van de leden Kwint en Westerveld39? |
353 |
Welke expertise heeft de Inspectie in huis dat zij onderzoek kunnen doen naar de cyberveiligheid van instellingen? Kunt u dit ook vermelden in aantal fte? |
354 |
Kunt u verklaren waarom de subsidie voor het toegankelijk maken van lesmateriaal voor leerlingen en studenten met een visuele of andere leesbeperking voor 2021 (en de jaren daarna) met bijna € 1 miljoen wordt verlaagd? Kan met deze vermindering van het budget met ongeveer een kwart de ondersteuning aan de groep leerlingen en studenten met een visuele of andere leesbeperking nog wel op niveau blijven? |
355 |
Hoe wordt in de begroting voor 2021 precies uitvoering gegeven aan de motie van de leden Van Meenen en Westerveld40 van 20 december 2018? |
356 |
Kunt u van de post «overige subsidies» een uitsplitsing geven van alle subsidieregelingen die onderdeel uitmaken van deze post? |
357 |
Is het budget voor de subsidieregeling zij-instroom in 2021 en latere jaren nog toereikend om alle verwachte aanvragen voor de subsidieregeling zij-instroom te kunnen honoreren? Zo niet, hoeveel geld zou erbij moeten? |
358 |
Hoeveel besturen hebben gebruik gemaakt van de zij-instroom regeling? |
359 |
Hoeveel besturen hebben er geen gebruik gemaakt van de zij-instroom regeling en verhoudt zich dit tot het lerarentekort? |
Medisch contact, 15 september 2020, OCW: «Minder geld voor wetenschappelijk onderzoek» https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/ocw-minder-geld-voor-wetenschappelijk-onderzoek.htm#reacties
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2020D37249.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.