Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36410 nr. 82 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36410 nr. 82 |
Vastgesteld 9 oktober 2023
De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Financiën over het Bijlagenboek bij de Nota over de toestand van ’s Rijks Financiën (Kamerstuk 36 410, nr. 2).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 29 september 2023. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Tielen
De adjunct-griffier van de commissie, Schikkink
Vraag 1
Is per begroting de volledige loon- en prijsbijstelling uitgekeerd? Welk deel wel en welk deel niet? Waarom? Kunt u hierbij een uitsplitsing maken per begroting?
Antwoord op vraag 1
Bij Voorjaarsnota (Kamerstuk 36 350, nr. 1) is er aan departementen een regulier deel loon- en prijsbijstelling (LPO) over 2023 uitgekeerd. Tevens is er een extra deel prijsbijstelling uitgekeerd over 2022. Deze eenmalige extra prijsbijstelling komt voort uit de toezegging uit de Najaarsnota 2022 (Kamerstuk 36 250, nr. 1) om de (semi-)collectieve sector structureel extra te compenseren voor de hoge inflatie. Zowel het reguliere deel loon- en prijsbijstelling over 2023 als de extra prijsbijstelling over 2022 zijn dit voorjaar volledig uitgekeerd aan de departementen. De doorverdeling van de loon- en prijsbijstelling naar begrotingsartikelen gebeurt naar eigen invulling op de departementale begrotingen en is verwerkt in de eerste suppletoire begroting. Een aantal departementen heeft ervoor gekozen een gedeelte van de uitgekeerde LPO te gebruiken als invulling van de rijksbrede dekkingsopgave in het voorjaar.
Onderstaande tabel toont de uitgekeerde loon- en prijsbijstelling bij Voorjaarsnota 2023.
in duizenden euro |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 De Koning |
1.980 |
1.980 |
1.980 |
1.980 |
1.980 |
1.980 |
2A Staten-Generaal |
13.068 |
12.685 |
12.906 |
12.691 |
12.551 |
12.551 |
2B Overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten en de Kiesraad |
9.691 |
9.624 |
9.324 |
8.957 |
9.406 |
8.924 |
3 Algemene Zaken |
5.439 |
5.336 |
5.316 |
5.548 |
5.548 |
5.548 |
4 Koninkrijksrelaties |
8.541 |
8.535 |
8.728 |
9.792 |
9.704 |
7.611 |
6 Justitie en Veiligheid |
1.015.240 |
1.027.191 |
1.034.736 |
1.029.473 |
1.034.232 |
1.040.263 |
7 Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
208.500 |
153.849 |
136.433 |
132.404 |
128.050 |
131.057 |
8 Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
3.162.444 |
3.308.089 |
3.469.336 |
3.361.041 |
3.376.707 |
3.405.039 |
9A Nationale Schuld (Transactiebasis) |
1.171 |
1.171 |
1.171 |
1.171 |
1.171 |
1.171 |
9B Financiën |
315.077 |
296.535 |
261.168 |
252.450 |
250.822 |
250.517 |
10 Defensie |
910.051 |
1.066.669 |
1.072.251 |
1.082.406 |
1.066.839 |
1.041.815 |
12 Infrastructuur en Waterstaat |
738.666 |
781.439 |
782.287 |
706.561 |
681.543 |
695.202 |
13 Economische Zaken en Klimaat |
281.903 |
303.983 |
314.788 |
296.938 |
291.036 |
280.726 |
14 Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit |
169.208 |
131.954 |
108.504 |
95.079 |
90.243 |
87.345 |
15 Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
148.872 |
148.424 |
141.795 |
142.660 |
124.314 |
114.282 |
16 Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
403.355 |
360.808 |
350.399 |
330.209 |
310.045 |
306.827 |
50 Gemeentefonds |
174.856 |
171.355 |
167.862 |
106.063 |
102.265 |
98.460 |
64 BES-fonds |
4.134 |
3.627 |
3.853 |
3.821 |
3.772 |
3.772 |
86 Aanvullende Post |
203.671 |
634.735 |
671.232 |
873.608 |
884.744 |
911.661 |
Eindtotaal |
7.775.867 |
8.427.989 |
8.554.069 |
8.452.852 |
8.384.972 |
8.404.751 |
Vraag 2
Kunt u per begroting een overzicht maken van de beleidsmatige mutaties? Kunt u hierbij los de intensiveringen en los de ombuigingen weergeven?
Antwoord op vraag 2
Elke begroting heeft in de beleidsagenda een overzicht met de belangrijkste beleidsmatige mutaties. Aanvullend zijn er ook ministeries die in deze paragraaf een overzicht geven van alle intensiveringen en ombuigingen, zoals het Ministerie van OCW in tabellen 4 tot en met 9 van paragraaf 2.2.
Naast de begrotingen geven de Verticale toelichtingen bij de Miljoenennota (bijlage 17) een overzicht van alle budgettaire veranderingen die zich hebben voorgedaan sinds de Voorjaarsnota 2023. Intensiveringen en ombuigingen worden hier zichtbaar onder de post Besluitvorming.
Vraag 3
Hoeveel geld staat er nog gereserveerd op de Aanvullende Post, hoeveel hiervan is al bestemd en waaraan, en hoeveel hiervan is nog niet bestemd?
Antwoord op vraag 3
De Aanvullende Post is het begrotingshoofdstuk waar middelen worden gereserveerd voor maatregelen waartoe is besloten maar die in afwachting zijn van nadere uitwerking. Daarnaast staan middelen gereserveerd voor domeinoverstijgende risico's en de Traditioneel Eigen Middelen (TEM). Dit betekent dat de genoemde reeksen die nog moeten worden uitgewerkt, gekoppeld zijn aan beleidsdoelen. De middelen worden overgeheveld wanneer het voorstel nader is uitgewerkt.
Onderstaand een overzicht van middelen op de Aanvullende Post (stand Miljoenennota 2024). Een nul in de tabel betekent dat minder dan 0,5 miljoen euro resteert.
in miljoenen euro |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal |
4.124 |
8.067 |
10.693 |
10.654 |
10.887 |
|
KR |
Koopkracht Caribisch Nederland |
2 |
16 |
16 |
15 |
14 |
BZ |
Vredespaleis |
53 |
||||
JenV |
Gemeentelijke en particuliere opvang Oekraïense ontheemden |
1.214 |
100 |
|||
JenV |
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) |
102 |
||||
JenV |
Spreidingswet |
196 |
214 |
24 |
214 |
24 |
BZK |
Informatiehuishouding (POK) |
0 |
2 |
22 |
6 |
6 |
BZK |
Compensatie huurbevriezing |
40 |
40 |
40 |
||
BZK |
Extra woningbouw |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BZK |
Volkshuisvestingsfonds |
0 |
0 |
0 |
||
BZK |
Regiodeals |
129 |
130 |
|||
BZK |
Woningbouwimpuls |
33 |
100 |
|||
BZK |
Huisvesting Algemene Rekenkamer |
8 |
6 |
6 |
7 |
4 |
BZK |
Zekerheidsfonds |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
BZK |
Crisisopvang |
6 |
||||
OCW |
Invoering studiebeurs |
52 |
61 |
20 |
||
FIN |
Dienstverlening Belastingdienst (POK) |
12 |
13 |
15 |
15 |
15 |
FIN |
Uitvoeringskosten Belastingdienst |
19 |
24 |
11 |
14 |
18 |
FIN |
Voorziening laagdrempelige fiscale rechtshulp |
13 |
14 |
15 |
15 |
15 |
FIN |
Aanloopkosten MRB+ |
8 |
33 |
33 |
34 |
48 |
FIN |
Box 3 |
66 |
30 |
29 |
17 |
|
FIN |
Herstel toeslagen/MSNP |
146 |
317 |
108 |
||
IenW |
Infra onderhoud Mobiliteitsfonds |
326 |
326 |
326 |
||
IenW |
Lelylijn |
53 |
107 |
267 |
265 |
265 |
IenW |
Waterveiligheid |
97 |
92 |
|||
EZK |
Middelen Klimaatakkoord |
57 |
26 |
27 |
22 |
19 |
EZK |
Digitale Veiligheid |
36 |
||||
EZK |
Groningen |
68 |
60 |
39 |
12 |
35 |
EZK |
Waterstofopslag |
37 |
||||
EZK |
Waterstofbackbone Gasunie |
27 |
74 |
|||
EZK |
Stimulering ombouw laagcalorisch naar hoogcalorisch |
42 |
||||
EZK |
Energieprestatie-eisen nieuwbouw industriële gebouwen |
3 |
3 |
5 |
5 |
5 |
EZK |
Vergroening reisvervoer en personengedrag |
1 |
2 |
25 |
28 |
28 |
EZK |
Handhaving energiebesparingsplicht |
15 |
15 |
|||
EZK |
Verplicht percentage recyclaat in bouwmaterialen |
1 |
1 |
1 |
||
EZK |
Uitvoeringskosten klimaat |
3 |
6 |
32 |
27 |
27 |
EZK |
Klimaatfonds: kernenergie |
147 |
212 |
872 |
874 |
886 |
EZK |
Klimaatfonds: CO2-vrije gascentrales |
0 |
201 |
202 |
148 |
149 |
EZK |
Klimaatfonds: vroege fase opschaling |
131 |
1.181 |
1.211 |
1.245 |
1.316 |
EZK |
Klimaatfonds: energie-infrastructuur |
32 |
314 |
313 |
308 |
317 |
EZK |
Klimaatfonds: verduurzaming industrie & innovatie mkb |
26 |
368 |
484 |
532 |
536 |
EZK |
Klimaatfonds: verduurzaming gebouwde omgeving |
1 |
120 |
501 |
499 |
503 |
EZK |
Klimaatfonds: overig |
80 |
80 |
101 |
132 |
|
EZK |
Uitvoeringskosten Brexit Adjustment Reserve (BAR) |
9 |
||||
EZK |
PEGA |
545 |
1.024 |
1.024 |
1.029 |
1.036 |
LNV |
Maatregelenpakket aanpak stikstofproblematiek (incl. Cie Hordijk) |
127 |
26 |
206 |
37 |
47 |
LNV |
Transitiefonds |
702 |
636 |
2.975 |
3.183 |
3.351 |
LNV |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) |
0 |
1 |
1 |
1 |
|
SZW |
Envelop arbeidsmarkt, armoede en schulden |
17 |
105 |
163 |
162 |
152 |
SZW |
Loondoorbetaling bij ziekte |
3 |
42 |
47 |
58 |
69 |
SZW |
Kinderopvang werkenden (uitvoeringskosten) |
11 |
64 |
36 |
33 |
28 |
SZW |
Bescherming arbeidsmigranten (ci. Roemer) |
5 |
0 |
0 |
||
SZW |
Gebaar van erkenning ouderen van Surinaamse herkomst |
122 |
||||
VWS |
Duitse oorlogsuitkeringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
VWS |
Eigen bijdrage huishoudelijke hulp |
6 |
8 |
9 |
9 |
|
VWS |
Envelop pandemische paraatheid |
5 |
6 |
2 |
2 |
2 |
VWS |
Volksziektes |
1 |
4 |
|||
VWS |
Standaardisatie gegevensuitwisseling |
298 |
170 |
160 |
168 |
196 |
VWS |
Passende zorg als norm in ZVW |
53 |
6 |
6 |
||
VWS |
Valpreventie bij 65-plussers (WMO) |
0 |
||||
DO |
Compensatie Zeeland |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
DO |
Schrappen oploop opschalingskorting |
9 |
5 |
|||
DO |
Overige dossiers medeoverheden |
73 |
81 |
|||
DO |
Jeugd conform advies CVW met aanvullende maatregelen |
380 |
311 |
311 |
||
Div |
Domeinoverstijgende risico's |
160 |
254 |
44 |
43 |
43 |
Div |
Traditioneel Eigen Middelen (TEM) |
478 |
478 |
319 |
319 |
319 |
Div |
Onverdeelde loon- en prijsbijstelling |
120 |
87 |
86 |
218 |
223 |
RESO |
A4 Reservering transitie werkgevers zorg en overheid |
212 |
212 |
212 |
||
Div |
Werk aan Uitvoering (WaU) |
41 |
42 |
48 |
52 |
61 |
Vraag 4
Hoeveel extra mensen krijgen toegang tot PrEP met de extra 1 miljoen euro die beschikbaar wordt gesteld voor PrEP-zorg?
Antwoord op vraag 4
Tot augustus 2024 kunnen maximaal 8.500 personen meedoen met de tijdelijke PrEP-regeling. In de regeling waarin PrEP-zorg wordt bestendigd is er geen maximum aantal personen opgenomen dat PrEP-zorg van de GGD kan krijgen. Het is niet exact vast te stellen hoeveel extra mensen toegang krijgen tot PrEP-zorg binnen de regeling met de extra 1 mln. euro. Dit komt doordat de frequentie van counseling kan verschillen per gebruiker, onder andere door verschil in de PrEP-inname (dagelijks, rondom seksuele activiteiten of voor een korte periode). Naar verwachting kunnen jaarlijks in totaal ongeveer 13.000 personen PrEP-zorg ontvangen op basis van de nieuwe regeling, dat is dus een stijging van 4.500 personen. Dit grote verschil komt niet alleen door de investering van 1 mln. euro, maar ook door andere wijzigingen in de regeling. Waaronder dat PrEP-gebruikers zelf hun medicatie gaan betalen.
Vraag 5
Hoe ziet de bestendiging van PrEP-zorg eruit? Wordt de PrEP-pilot regulier beleid? En hoeveel mensen kunnen daar gebruik van maken? Welke eigen bijdrage wordt er verbonden aan PrEP-zorg in de toekomst?
Antwoord op vraag 5
De bestendiging krijgt vorm door PrEP-zorg onder te brengen in een nieuwe structurele Regeling specifieke uitkering aanvullende seksuele gezondheidszorg, naast soa-zorg en seksualiteitshulpverlening. Dit zorgt voor een bestendiging van het bestaande reguliere beleid rond PrEP-zorg. Naar verwachting zal aan ongeveer 13.000 personen PrEP-zorg geboden kunnen worden op basis van de nieuwe regeling. PrEP-gebruikers zullen zelf de medicatie bekostigen. De kosten voor PrEP-medicatie verschillen per apotheek. De gemiddelde prijs is momenteel 30 euro per 30 pillen, exclusief terhandstellingskosten. Het staat gebruikers vrij om te zoeken naar een apotheek die een gunstige prijs hanteert.
Vraag 6
Waarvoor wordt de aanvullende onderuitputting ingezet?
Antwoord op vraag 6
Aan het begin van de kabinetsperiode heeft het kabinet bewust gekozen voor een ambitieuze investeringsagenda om het hoofd te bieden aan verschillende uitdagingen. In de praktijk blijkt echter dat een deel van de uitgaven in de begroting niet tot besteding komt in het jaar waarin de uitgaven begroot zijn. Onder andere de krappe arbeidsmarkt zorgt voor een uitdaging om alle plannen uit te voeren. Vanwege de omvangrijke onderuitputting de afgelopen jaren wordt ook voor de komende begroting extra incidentele onderuitputting verondersteld. Ook het CPB gaat ervan uit dat extra onderuitputting zal optreden. De aanvullende onderuitputting wordt niet specifiek ingezet, maar is bedoeld om aan te sluiten bij de verwachte totale uitgaven in een jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36410-82.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.