35 805 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2021 (Zevende incidentele suppletoire begroting inzake FieldLabs, uitvoeringskosten steunmaatregel mobiliteitscluster en rente voucherkredietfaciliteit)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze zevende incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze zevende incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Pilots testen voor toegang en Fieldlabs van 6 april 2021, de Kamerbrief Aanvullingen op het economisch steun- en herstelpakket van 12 maart 2021 en de Kamerbrief Voucherkredietfaciliteit van 2 april 2021.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, B. van ’t Wout

B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

1. Leeswijzer

Ondergrenzen toelichtingen

Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1000

5

10

=> 1000

10

20

In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.

2. Beleidsartikelen

2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid zevende incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
 

Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1

Mutaties 7e ISB

Stand 7e ISB

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

VERPLICHTINGEN

13.440.299

3.366

13.443.665

50

50

50

50

Waarvan garantieverplichtingen

4.335.000

 

4.335.000

       

Waarvan overige verplichtingen

9.105.299

3.366

9.108.665

50

50

50

50

               

UITGAVEN

9.181.396

3.366

9.184.762

50

50

50

50

Waarvan juridisch verplicht

34%

 

36%

       
               

Subsidies (regelingen)

7.459.235

0

7.459.235

0

0

0

0

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

41.217

 

41.217

       

Eurostars

18.000

 

18.000

       

Bevorderen Ondernemerschap

16.590

 

16.590

       

Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG

25.590

 

25.590

       

Bijdrage aan ROM's

7.330

 

7.330

       

Verduurzaming industrie

36.264

 

36.264

       

Startup-beleid

18.300

 

18.300

       

Urgendamaatregelen industrie

59.500

 

59.500

       

Invest-NL

10.582

 

10.582

       

Noodloket (TOGS)

1.600

 

1.600

       

Qredits

70.000

 

70.000

       

Tegemoetkoming vaste lasten

6.562.000

 

6.562.000

       

Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland

19.300

 

19.300

       

Tegemoetkoming Starters

180.000

 

180.000

       

Omscholing naar tekortsectoren

37.500

 

37.500

       

Steunmaatregel mobiliteitscluster

30.000

 

30.000

       

TRSEC

325.000

 

325.000

       

Overige subsidies

462

 

462

       
               

Leningen

560.000

0

560.000

0

0

0

0

Bedrijfssteun

560.000

 

560.000

       
               

Garanties

307.740

0

307.740

0

0

0

0

BMKB

37.523

 

37.523

       

Groeifaciliteit

8.472

 

8.472

       

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

11.745

 

11.745

       

Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona)

250.000

 

250.000

       
               

Opdrachten

10.998

0

10.998

0

0

0

0

Onderzoek en opdrachten

3.766

 

3.766

       

Caribisch Nederland

1.296

 

1.296

       

Regeldruk

2.271

 

2.271

       

Regiekosten regionale functie

665

 

665

       

Small Business Innovation Research

3.000

 

3.000

       
               

Bijdrage aan agentschappen

112.599

250

112.849

50

50

50

50

Bijdrage RVO.nl

112.068

250

112.318

50

50

50

50

Bijdrage Agentschap Telecom

531

 

531

       
               

Bijdrage aan ZBO's/RWT’s

326.810

380

327.190

0

0

0

0

Bijdrage aan TNO

177.836

380

178.216

       

Kamer van Koophandel

123.498

 

123.498

       

Bijdrage aan NWO-TTW

25.476

 

25.476

       
               

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

402.864

2.736

405.600

0

0

0

0

Internationaal Innoveren

51.986

 

51.986

       

PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag)

166.411

2.736

169.147

       

TO2 (Deltares, MARIN en NLR)

59.682

 

59.682

       

Topsectoren overig

15.793

 

15.793

       

Ruimtevaart (ESA)

72.104

 

72.104

       

Bijdrage NBTC

9.239

 

9.239

       

Bijdragen organisaties

5.649

 

5.649

       

Economische ontwikkeling en technologie

10.000

 

10.000

       

EU-cofinanciering JTF

12.000

 

12.000

       
               

Storting begrotingsreserve

1.150

0

1.150

0

0

0

0

Storting reserve BMKB

1.150

 

1.150

       
               

ONTVANGSTEN

153.738

4.000

157.738

7.500

6.333

5.000

3.667

BMKB

33.000

 

33.000

       

Groeifaciliteit

8.000

 

8.000

       

Garantie Ondernemings-financiering (GO)

13.000

 

13.000

       

Luchtvaartkrediet-regeling

5.912

 

5.912

       

Rijksoctrooiwet

37.887

 

37.887

       

Eurostars

5.094

 

5.094

       

F-35

8.000

 

8.000

       

Bedrijfssteun

40.000

4.000

44.000

7.500

6.333

5.000

3.667

Diverse ontvangsten

2.845

 

2.845

       
X Noot
1

Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2.

Toelichting

In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals vermeld in de Kamerbrief Pilots testen voor toegang en Fieldlabs van 6 april 2021 met betrekking tot het FieldLab Evenementen en FieldLab Cafés en de Kamerbrief Aanvullingen op het economisch steun- en herstelpakket van 12 maart 2021 met betrekking tot de regeling Steunmaatregel mobiliteitscluster. Daarnaast worden de renteontvangsten geraamd als gevolg van de Voucherkredietfaciliteit zoals vermeld in het toetsingskader risicoregelingen dat met de Kamerbrief Voucherkredietfaciliteit van 2 april 2021 aan het parlement is verzonden.

Verplichtingen en uitgaven

Bijdrage aan agentschappen

Bijdrage RVO.nl

Voor de regeling Steunmaatregel mobiliteitscluster worden de uitvoeringskosten van RVO geraamd op € 250.000 in 2021 en vervolgens € 50.000 per jaar in 2022 tot en met 2026.

Bijdrage aan ZBO's/RWT’s

FieldLab Cafés

Het FieldLab Cafés is een initiatief van het bedrijfsleven (Koninklijke Horeca Nederland en de Horeca Alliantie), wetenschap (TNO), GGD Utrecht, gemeente Utrecht en de rijksoverheid. In dit FieldLab wordt getracht middels praktijktests wetenschappelijke inzichten te vergaren over bezoekersgedrag en naleving van de maatregelen door bezoekers. Deze informatie kan bijdragen aan een veilige en verantwoorde heropening van cafés. De FieldLab Cafés zal plaatsvinden van 14 t/m 17 april in vijf cafés in Utrecht. Tijdens dit experiment zullen de voorwaarden gelden die nu gedefinieerd zijn in de routekaart onder risiconiveau «zorgelijk». De anderhalve meter maatregel zal dus niet losgelaten worden en gasten zullen een zitplaats hebben. Aangezien het om een experiment gaat, zullen alleen negatief geteste personen (met een testbewijs van max. 48 uur oud) mogen deelnemen. De geschatte doorlooptijd van het onderzoek is circa 6 weken en de kosten hiervan worden geraamd op € 380.000,-.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

FieldLab Evenementen

Voor het onderzoeksprogramma FieldLab Evenementen vindt na de succesvolle eerste fase van de tweede helft april t/m eind mei de tweede fase plaats. De doelstelling van deze tweede fase is om vast te stellen of ervaringen uit de eerste fase (acht praktijktesten) ook toepasbaar zijn bij grotere aantallen deelnemers. De focus ligt hierbij op de inzet van sneltesten, testbewijzen, crowdcontrol en andere opschalingsvragen. Deze opschalingstesten zullen pas na goedkeuring van het betrokken lokaal gezag worden gestart. Met fase 2 wordt het traject van testprojecten binnen het programma Fieldlab Evenementen afgerond. Na fase 2 zal het onderzoeksprogramma zich richten op kennisdeling en ondersteuning van de sector en de overheid. De kosten van fase 2 zijn geraamd op € 2.736.000,-.

Het Topconsortium Kennis en Innovatie (TKI) Click is voor de Topsector Creatieve Industrie verantwoordelijk voor het opzetten en faciliteren van Publiek Private Samenwerkingen. Dit doet de TKI o.a. via de inzet van de PPS-regeling. Het publiek-private onderzoeksprogramma FieldLab Evenementen maakt hiervan gebruik en wordt daarmee gefinancierd.

Ontvangsten

Bedrijfssteun

In het kader van de Voucherkredietfaciliteit wordt van SGR 2% rente ontvangen over het opgenomen deel van de lening. Bij de raming is er vooralsnog vanuit gegaan dat de volledige faciliteit wordt gebruikt. De raming van de renteontvangsten zal worden herijkt op basis van de daadwerkelijke benutting van de Voucherkredietfaciliteit.

Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.

Naar boven