Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35677 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35677 nr. 2 |
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Nieuw beleid wordt pas in uitvoering genomen nadat het parlement de Ontwerpbegrotingswet 2021 heeft geautoriseerd. De spoedeisende maatregelen in deze incidentele suppletoire begroting 2021 gaan in vanaf 1 januari 2021 en kunnen vanaf dat moment tot betalingen leiden. Indien de formele autorisatie van beide Kamers op dat moment niet is afgerond zal het kabinet de uitvoering van de voorgenomen maatregelen in het belang van het Rijk conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 starten. Voor de indiening van deze Incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Aanpassingen in het economische steun- en herstelpakket als gevolg van de ontwikkeling in de bestrijding van het coronavirus van 9 december 2020.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, E.D. Wiebes
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW en amendementen |
Mutaties ISB |
Stand ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
VERPLICHTINGEN |
7.032.899 |
560.000 |
7.592.899 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan garantieverplichtingen |
4.335.000 |
4.335.000 |
|||||
Waarvan overige verplichtingen |
2.697.899 |
560.000 |
3.257.899 |
||||
UITGAVEN |
2.954.496 |
560.000 |
3.514.496 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
36% |
39% |
|||||
Subsidies (regelingen) |
1.634.335 |
560.000 |
2.194.335 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
41.217 |
41.217 |
|||||
Eurostars |
18.000 |
18.000 |
|||||
Bevorderen Ondernemerschap |
16.590 |
16.590 |
|||||
Biobased Economy |
0 |
0 |
|||||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG |
25.590 |
25.590 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
7.330 |
7.330 |
|||||
Verduurzaming industrie |
36.264 |
36.264 |
|||||
Startup-beleid |
18.300 |
18.300 |
|||||
Urgendamaatregelen industrie |
59.500 |
59.500 |
|||||
Invest-NL |
10.582 |
10.582 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
1.357.000 |
560.000 |
1.917.000 |
||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland |
6.000 |
6.000 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
37.500 |
37.500 |
|||||
Overige subsidies |
462 |
462 |
|||||
Leningen |
160.000 |
0 |
160.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
160.000 |
160.000 |
|||||
Garanties |
307.740 |
0 |
307.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.523 |
37.523 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.472 |
8.472 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) |
250.000 |
250.000 |
|||||
Opdrachten |
10.998 |
0 |
10.998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
3.766 |
3.766 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.296 |
1.296 |
|||||
Regeldruk |
2.271 |
2.271 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
665 |
|||||
Small Business Innovation Research |
3.000 |
3.000 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
110.599 |
0 |
110.599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
110.068 |
110.068 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
531 |
531 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT’s |
326.810 |
0 |
326.810 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
177.836 |
177.836 |
|||||
Kamer van Koophandel |
123.498 |
123.498 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.476 |
25.476 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
402.864 |
0 |
402.864 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
51.986 |
51.986 |
|||||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) |
166.411 |
166.411 |
|||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) |
59.682 |
59.682 |
|||||
Topsectoren overig |
15.793 |
15.793 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.104 |
72.104 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.239 |
9.239 |
|||||
Bijdragen organisaties |
5.649 |
5.649 |
|||||
Economische ontwikkeling en technologie |
10.000 |
10.000 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
12.000 |
12.000 |
|||||
Storting begrotingsreserve |
1.150 |
0 |
1.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
1.150 |
1.150 |
|||||
ONTVANGSTEN |
153.738 |
0 |
153.738 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
33.000 |
33.000 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
|||||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) |
13.000 |
13.000 |
|||||
Luchtvaartkrediet-regeling |
5.912 |
5.912 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
37.887 |
37.887 |
|||||
Eurostars |
5.094 |
5.094 |
|||||
F-35 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Bedrijfssteun |
40.000 |
40.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
2.845 |
2.845 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)
Het budget voor de TVL in het jaar 2021 wordt verhoogd met in totaal € 560 mln. Het subsidiepercentage wordt aangepast voor het vierde kwartaal van 2020 en het eerste kwartaal van 2021. Dit percentage was 50%, maar zal nu met het omzetdervingspercentage oplopen tot maximaal 70%. Hierdoor krijgen ondernemingen met de grootste omzetverliezen meer subsidie. De extra kosten hiervan worden geraamd op € 180 mln per kwartaal, dus voor twee kwartalen € 360 mln. Zowel de verbreding van de TVL als de omzetdervingsdrempel van 30% worden in het eerste kwartaal van 2021 gehandhaafd. Daarmee wijkt het kabinet af van het afbouwpad dat in de Kamerbrief van 28 augustus jl. is aangekondigd. Dit geeft bedrijven meer financiële armslag voor de komende periode. De kosten hiervan bedragen respectievelijk circa € 140 mln en € 60 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35677-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.