35 526 Tijdelijke bepalingen in verband met maatregelen ter bestrijding van de epidemie van covid-19 voor de langere termijn (Tijdelijke wet maatregelen covid-19)

25 295 Infectieziektenbestrijding

CF1 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 13 september 2021

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid2, voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport3, voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning4 en voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving5 hebben in hun vergadering van 6 juli 2021 gesproken over de toezeggingen die gedaan zijn tijdens zeven plenaire debatten in het kader van de bestrijding van de covid-19-pandemie en de moties die daarbij zijn aangenomen.6

Naar aanleiding hiervan is op 23 juli 2021 een brief gestuurd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Minister heeft op 10 september gereageerd.

De commissies brengen bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag, De Boer

BRIEF VAN DE VOORZITTERS VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR JUSTITIE EN VEILIGHEID, DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT, DE VASTE COMMISSIE VOOR BINNENLANDSE ZAKEN EN DE HOGE COLLEGES VAN STAAT/ ALGEMENE ZAKEN EN HUIS VAN DE KONING EN DE VASTE COMMISSIE VOOR INFRASTRUCTUUR, WATERSTAAT EN OMGEVING

Aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Den Haag, 23 juli 2021

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning en voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving hebben in hun vergadering van 6 juli 2021 gesproken over de toezeggingen die gedaan zijn tijdens zeven plenaire debatten in het kader van de bestrijding van de covid-19-pandemie en de moties die daarbij zijn aangenomen.7 Zij berichten u hierover als volgt.

Voornoemde leden hebben tijdens hun bespreking geconstateerd dat een aantal toezeggingen nog openstaand is en dat een aantal moties nog niet (volledig) is uitgevoerd. Daarnaast constateren zij dat sommige toezeggingen door actuele ontwikkelingen (gedeeltelijk) zijn achterhaald. Dit heeft hen ertoe doen besluiten u te verzoeken de stand van zaken aan te geven ten aanzien van het overzicht van toezeggingen en moties dat u in de bijlage bij deze brief aantreft, waarbij zij u vragen per toezegging dan wel motie een zelfstandig leesbare reactie te geven en niet slechts te volstaan met alleen een verwijzing naar eerder toegezonden documenten.

De leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning en voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving ontvangen gaarne uiterlijk vrijdag 10 september 2021 een reactie op de toezeggingen en moties in de bijlage bij deze brief en zien met belangstelling daarnaar uit.

De Minister van Justitie en Veiligheid, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat ontvangen een afschrift van deze brief.

Voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid M.M. de Boer

Voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport M.A.M. Adriaansens

Voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat/ Algemene Zaken en Huis van de Koning B.O. Dittrich

Voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving H.J. Meijer

Bijlage bij brief rappel toezeggingen en moties maatregelen covid-19-bestrijding juli 2021

Toezeggingen

Nr.

Onderwerp

Betrokken lid/leden

Opmerking/deadline

1. Wetsvoorstel Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 (35 538)

T03013

Broncode Google en Apple

Gerkens (SP)

1 januari 2021

T03016

Privacyvoorwaarden corona-app

De Boer (GroenLinks)

Geen deadline

2. Wetsvoorstel Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (35 526)

T03018

Overdracht bevoegdheden

De Boer (GroenLinks)

Het Ministerie van VWS heeft laten weten dat indien wordt besloten om bevoegdheden van de burgemeester over te hevelen naar de veiligheidsregiovoorzitter, de beide Kamers daarover geïnformeerd zullen worden.

Geen deadline

3. Wetsvoorstel Verduidelijking tijdelijke grondslag voor regels over de toegang tot en het gebruik van voorzieningen voor personenvervoer (35 695)

T03052

Brief over schrijnende situaties en motie-Van Hattem

De Boer (GroenLinks),

Van Hattem (PVV)

1 maart 2021

T03054

Uitwerking uitzonderingsbepaling in ministeriële regeling

Frentrop (FVD),

Nicolaï (PvdD)

1 maart 2021

4. Wetsvoorstel Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19 (35 732)

T03120

Brief aan de Eerste Kamer sturen inzake wettelijke mogelijkheden quarantaineplicht en de toepassing hiervan

De Boer (GroenLinks)

1 april 2021

T03121

De Eerste Kamer informeren over covid-maatregelen naast de maatregelen op basis van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19

De Boer (GroenLinks)

Geen deadline

T03122

De Eerste Kamer een gedetailleerde uiteenzetting sturen over het op- en afschalen van de routekaart

Recourt (PvdA)

1 april 2021

T03123

Betere informatievoorziening en inzichtelijkheid geven in de bredere besluitvorming omtrent covid-19 maatregelen

De Boer (GroenLinks),

Bikker (ChristenUnie)

5 maart 2021

T03124

De rol van de Eerste Kamer in het proces met betrekking tot de covid-19 maatregelen bij de Tweede Kamer onder de aandacht brengen en vragen of het aanpassing behoeft

Janssen (SP)

1 april 2021

5. Bepalende zeggenschap van de Staten-Generaal bij verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (35 526)

T03125

De Eerste Kamer voorzien van toekomstscenario’s en de indicatoren die hierin worden meegewogen

Van Hattem (PVV),

De Bruijn-Wezeman

(VVD)

De toezegging is voldaan wat betreft het gedeelte van de toekomstscenario’s.

1 juni 2021

T03127

De correspondentie tussen de Eerste Kamer en de Minister over de modaliteiten delen met de Tweede Kamer

De Boer (GroenLinks)

1 april 2021

T03128

De rechtsstatelijke werkwijze meenemen in het debat in de Tweede Kamer

Bikker (ChristenUnie)

1 april 2021

6. Interpellatiedebat over de motie-Van Hattem c.s. (35 526, I) en de motie-Nicolaï (35 695, E)

T03137

Koppeling suggesties Covid-19 maatregelen en weging

Kluit (GroenLinks)

1 juli 2021

T03138

Verslag bijeenkomst vervoerders aanbieden

Nicolaï (PvdD)

1 juli 2021

7. Breed debat over covid-19

T03141

Plan van aanpak aanpassing Twm

Janssen (SP),

De Boer (GroenLinks),

Prins (CDA)

1 juli 2021

T03144

Regionale covid-19-maatregelen bij regionale uitbraak

Verkerk (ChristenUnie)

1 januari 2022

T03148

Evaluaties aanpak coronacrisis

Nicolaï (PvdD),

Prins (CDA),

De Boer (GroenLinks),

Verkerk (ChristenUnie)

1 juli 2021

T03149

Loslaten groepsgrootte in openingsplan

Kluit (GroenLinks)

1 september 2021

T03150

Inzet vaccins buitenland

Verkerk (ChristenUnie),

Raven (OSF)

1 september 2021

Moties

Nr.

Onderwerp

Indiener

1. Wetsvoorstel Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 ( 35 538 )

35 538, J

Doorontwikkeling van de CoronaMelder-app

Gerkens (SP)

2. Wetsvoorstel Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (35 526)

35 526, I

Het vastleggen van concreet toetsbare indicatoren bij maatregelen en/of ministeriële regelingen

Van Hattem (SP)

35 526, L

Bepalende zeggenschap van de Staten-Generaal bij verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19

Janssen (SP)

3. Wetsvoorstel Verduidelijking tijdelijke grondslag voor regels over de toegang tot en het gebruik van voorzieningen voor personenvervoer (35 695)

35 695, E

Toetsing of terecht een beroep kon worden gedaan op het vijfde lid van artikel 58p van de Wet publieke gezondheid

Nicolaï (PvdD)

4. Wetsvoorstel Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19 (35 732)

35 732, F

Het vervallen van een avondklok als de Eerste Kamer binnen een week besluit daarmee niet in te stemmen

Nicolaï (PvdD)

5. Bepalende zeggenschap van de Staten-Generaal bij verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (35 526)

35 526, AK

Delegatie onder vereiste goedkeuring bij wet

De Boer (GroenLinks)

6. Interpellatiedebat over de motie-Van Hattem c.s. (35 526, I) en de motie-Nicolaï (35 695, E)

Bij dit debat zijn geen moties ingediend.

7. Breed debat over covid-19

35 526, BH

Een gedegen visie en toekomstplan voor de zorg

Van der Voort (D66)

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 september 2021

Op 23 juli hebben leden van de vaste commissies voor Justitie en Veiligheid, voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat / Algemene Zaken en Huis van de Koning en voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving een brief gestuurd, waarin zij hebben verzocht om een stand van zaken ten aanzien van een aantal moties door en toezeggingen aan uw Kamer, die volgens de commissie nog niet of niet voldoende beantwoord zijn. Met deze brief informeer ik uw Kamer per thema over de stand van zaken van deze moties en toezeggingen en of deze reeds zijn afgedaan.

Digitale ondersteuning

Broncode Google en Apple (T03013)

Zoals ook eerder gemeld8 vindt regelmatig overleg plaats met andere lidstaten van de Europese Unie en Google en Apple. Hierbij is ook aandacht voor het openbaren van de broncode van het exposure notification framework. Dit heeft eerder geleid tot verdere openbaring van de code, onder meer bij nieuwe releases van het framework. Bij bijzonderheden zal uw Kamer, als ook de Tweede Kamer, hierover worden geïnformeerd.

Privacyvoorwaarden CoronaMelder (T03016)

Ik heb uw Kamer verder toegezegd CoronaMelder buiten werking te zullen stellen als de app niet langer voldoet aan de privacyvoorwaarden. Dit was afgelopen april het geval toen een probleem bleek te bestaan in het Google en Apple framework waar CoronaMelder gebruik van maakt. Hierover heb ik uw Kamer op 28 en 30 april jl. per brief geïnformeerd.9 Ik heb toen besloten om het delen van codes van Nederlandse gebruikers van CoronaMelder die zich besmet hebben gemeld in de app tijdelijk voor 48 uur stop te zetten. Dit om de gevolgen van een mogelijk datalek te beperken. Pas toen Google het probleem had opgelost, is het delen van codes weer geactiveerd. Ik doe nog steeds geen concessies als het gaat om de privacy en informatieveiligheid van CoronaMelder en zal de app daarom opnieuw buiten werking stellen als hier aanleiding voor blijkt te zijn.

Motie doorontwikkeling CoronaMelder (35 538, J)

Tijdens de wetsbehandeling van de Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 heeft uw Kamer een motie aangenomen van het lid Gerkens die de regering oproept «om waar mogelijk de CoronaMelder app door te ontwikkelen door andere implementaties van de app mogelijk te maken zodat gebruikers ook los van Google en Apple de app kunnen gebruiken». In een eerdere brief heb ik u geschreven nader te onderzoeken of een implementatie die in Duitsland zou bestaan open source is en ook in Nederland kan worden toegepast.10 De verkenning naar deze software heeft uitgewezen dat dit geen goed alternatief is. De software is niet voldoende doorontwikkeld en vergt vergaande (technische) handelingen van gebruikers voordat deze ingezet kan worden. Vooralsnog zijn er in Europa geen andere implementaties bekend. Mochten deze alsnog ontstaan dan zal ik onderzoek doen naar de implementeerbaarheid hiervan in Nederland.

Maatregelen

T03018

Toezegging T03018 is alleen van toepassing op het moment dat de Minister van VWS een besluit neemt dat een voorzitter van de veiligheidsregio bevoegd is tot toepassing van de bevoegdheden van de burgemeester. Als zo’n besluit wordt genomen, moeten beide Kamers worden geïnformeerd. Dit is momenteel nog niet aan de orde geweest.

T03121

Op de veilige afstandsnorm na, zijn momenteel alle maatregelen tegen het coronavirus van kracht op grond van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (hierna: Twm). Indien nieuwe Covid-maatregelen zullen worden toegepast die gebaseerd zijn op de Twm, zal de Eerste Kamer hier uiteraard over worden geïnformeerd.

T03122

Toezegging T03122, welke vraagt om een gedetailleerde uiteenzetting over het op- en afschalen conform de routekaart, is afgedaan middels de Tweede Kamerbrief van 2 februari 202111, waarvan ook een afschrift naar de Eerste Kamer is verzonden. In deze brief, waarin de herijkte routekaart wordt gepresenteerd, staat ook uitgelegd hoe het op- en afschalen langs de routekaart en inschalingssystematiek moet worden bezien. In de brief staat vermeld dat het inschalen van veiligheidsregio’s in één van de 4 risiconiveaus volledig automatisch gebeurt op basis van het aantal gemelde positieve testuitslagen en ziekenhuiscijfers per regio. Op basis van deze cijfers vindt vervolgens een politiek-bestuurlijke afweging en besluitvorming plaats over het al dan wel of niet treffen van maatregelen (daarover worden de Eerste Kamer en Tweede Kamer dan geïnformeerd via de stand van zakenbrief). In deze afweging wordt naar het hele beeld gekeken, dus naast bovengenoemde 2 indicatoren ook naar de R-waarde en de druk op het bron- en contactonderzoek. Deze systematiek wordt voor zowel het opschalen als het afschalen gehanteerd.

De toezeggingen T03123, T03125, T03137, T03144, T03149 en motie 35 526 I zullen binnenkort worden afgedaan met de introductie van de herijkte aanpak opschalingsplan, welke nu in concept met alle betrokken partijen en departementen wordt afgestemd. Deze herijkte aanpak zal in september 2021 naar de Tweede Kamer (en via een afschrift naar de Eerste Kamer) worden gestuurd.

35732 F

Motie 35732 F behelst dat de avondklok komt te vervallen indien de Eerste Kamer binnen een week besluit daarmee niet in te stemmen. Zoals gebruikelijk heeft de Eerste Kamer de bevoegdheid om onafhankelijk over wetsvoorstellen te stemmen. Echter, op dit moment is het invoeren van een avondklok (en daarmee deze motie) niet aan de orde.

Reizen

T03052, T03054, T03138 en 35 695-E

De toezeggingen met nummers T03052, T03054 en T03138, en ook motie 35 695-E van het lid Nicolaï gaan over de hardheidsclausule in de regelgeving voor de negatieve testverklaring en de uitzonderingsbepaling zoals vastgelegd in artikel 58p, vijfde lid van de Wet publieke gezondheid (Wpb). In de Kamerbrief12 van 13 april jl. en het interpellatiedebat13 van 20 april jl. is de procedure toegelicht die erop ziet dat Nederlanders die in het buitenland verblijven en bij terugkeer naar Nederland niet aan de testplicht kunnen voldoen, kunnen worden geholpen. Ook is in de brief14 van 28 mei jl. en de brief15 van 5 juli jl. ingegaan op toezegging T03138 en motie 35 695-E. Op basis van hetgeen in deze brieven en wat volgt staat vermeld, beschouw ik voornoemde toezegging als afgedaan. Voor de motie-Nicolaï (35 695-E) geldt dat ik mij voor de uitvoering ervan heb ingespannen. Echter, omwille van juridische redenen die ik per voornoemde brief met uw Kamer heb gedeeld op 5 juli jl., kan ik deze niet naar de wens van uw Kamer in volledigheid tot uitvoering brengen.

De Minister van Justitie en Veiligheid heeft de leden De Boer (GroenLinks) en Van Hattem (PVV) toegezegd (T03052) de Kamer te informeren over de hulp die geboden wordt aan mensen die in het buitenland positief getest zijn en niet naar Nederland kunnen reizen. In het volgende wordt deze procedure uiteengezet. Ook de toezeggingen T03054 en T03138 hebben betrekking op deze procedure.

Als een Nederlandse reiziger op zijn of haar reisbestemming positief getest is op het coronavirus, dan moet deze reiziger zich houden aan de regels rond isolatie die in het land van verblijf gelden. Sommige landen staan isolatie toe in het huis of hotel van verblijf, en andere landen hebben speciale quarantainelocaties ingericht. Ook is het per land verschillend of de reiziger zelf de kosten moet betalen die hiermee gemoeid zijn.

Als Nederlanders langdurig positief blijven testen en daarom niet naar Nederland kunnen reizen, zijn er verschillende opties. Als de reiziger in de Europese Unie of Caribische delen van het Koninkrijk is, kan deze met een herstelbewijs naar Nederland reizen. Dat is een positieve testuitslag van een NAAT-test, afgenomen in de Europese Unie of de Caribische delen van het Koninkrijk, van minimaal 11 en maximaal 180 dagen oud op het moment van aankomst in Nederland. Voor reizigers die geen geldig herstelbewijs kunnen krijgen en geen negatieve test kunnen tonen, is er een aparte uitzondering voor langdurig positieven. Men moet dan een recente NAAT(PCR)-test en een verklaring van een arts van maximaal achtenveertig uur oud op het moment van het aan boord gaan kunnen tonen, waarin staat de reiziger niet meer besmettelijk is. Overigens ontvang ik minder signalen dat men langdurig positief test, nu naast een NAAT(PCR)-test van maximaal 48 uur oud ook een antigeentest van maximaal 24 uur oud wordt geaccepteerd.

Voor individuele reizigers die in verband met een schrijnende situatie niet kunnen voldoen aan de testplicht voor hun terugreis naar Nederland, kan de hardheidsclausule worden toegepast. De Minister van Buitenlandse Zaken beoordeelt het verzoek van de reiziger om uitgezonderd te worden op de testplicht in overleg met de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken communiceert de uitkomst van deze beoordeling vervolgens aan de vervoerder. Het is niet aan de vervoerder om iemand uit te zonderen; de Nederlandse overheid staat de reiziger bij. Ook reizigers die met eigen vervoer zoals de auto naar Nederland reizen, kunnen contact opnemen met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Als een redelijk vermoeden bestaat dat sprake is van een schrijnend geval en een reiziger hier ook met Buitenlandse Zaken contact over heeft gehad en Buitenlandse Zaken oordeelt dat sprake is van een schrijnend geval, zullen de handhavers iemand niet beboeten.

Nederlandse reizigers die consulaire bijstand nodig hebben, kunnen deze krijgen via het contactcenter van Buitenlandse Zaken dat 24 uur en 365 dagen per jaar bereikbaar is. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken zal de reiziger bijstaan met zijn of haar hulpvraag en consulaire bijstand leveren in lijn met bestaande consulaire kaders.

Hiermee beschouw ik de motie met nummer 35 695-E en de toezeggingen T03052, T03054 en T03138 als afgehandeld.

Quarantaine

T03120 inzake wettelijke mogelijkheden quarantaineplicht

Ten aanzien van de toezegging door de Minister van JenV aan uw Kamer om u een brief over de wettelijke mogelijkheden voor het opleggen van een quarantaineplicht en de toepassing hiervan te sturen kan ik u het volgende melden. Deze toezegging is afgedaan door de toezending van het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet publieke gezondheid vanwege de invoering van aanvullende tijdelijke maatregelen voor het internationaal personenverkeer in verband met de bestrijding van de epidemie van covid-19 aan uw Kamer in mei 2021.16 In deze wet, die 1 juni jl. van kracht werd, is onder andere de plicht tot thuisquarantaine voor inreizigers uit aangewezen zeer hoogrisicogebieden geregeld. Ook is met dit voorstel geregeld dat reizigers die in een aangewezen hoogrisicogebied verbleven en met eigen vervoer Nederland inreizen, ook verplicht kunnen worden bij inreis te beschikken over een negatieve testuitslag.

Juridisch

T03124, T03127 en T03128

De toezeggingen T03124, T03127 en T03128 zijn afgedaan met de brief aan de Tweede Kamer van 28 juni 202117. In deze brief is – zoals door de Eerste Kamer verzocht – verwezen naar de met de Eerste Kamer gevoerde correspondentie over de regeling van bepalende zeggenschap van Tweede Kamer en Eerste Kamer over de verlenging van de bij de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 ingevoerde bepalingen. In deze brief is ook aangegeven dat deze discussie in feite is afgerond door de indiening van het voorstel van wet tot wijziging van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 in verband met regeling van het vereiste van goedkeuring bij wet van een koninklijk besluit tot verlenging als bedoeld in artikel VIII, derde lid, van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19.18 Dit wetsvoorstel is inmiddels tot wet verheven19 en met ingang van 17 juli 2021 in werking getreden.

35 526, L, 35 526, AK

De in dit overzicht genoemde Kamerstukken I 2020/21, 35 874, L en AK, betreffen de moties die hebben geleid tot het laatstgenoemde wetsvoorstel en zijn in het kader van de behandeling en inwerkingtreding daarvan afgehandeld.

T03141 plan van aanpak aanpassing Twm

De toezegging T03141 is gedaan in het debat op 13 juli 202120 waar is gezegd dat wijzigingen die tegemoetkomen aan de huidige crisis, op enig moment doorgevoerd moeten worden, omdat er een grens zit aan de tijdelijkheid daarvan. Toegezegd is dat daarvan een schets gegeven zal worden voor de kerst van 2021, opdat daarover een debat gevoerd kan worden met de Eerste Kamer.

Curatieve zorg

Motie gedegen visie en toekomstplan voor de zorg (35 526, BH)

Tijdens het debat over de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 van 25 mei 2021, heeft Kamerlid Van der Voort (D66) een motie ingediend met het verzoek om vóór de zomer te komen met een gedegen visie en toekomstplan voor de zorg voor zowel de korte als de langere termijn.21 Hier op volgend heeft de Minister voor Medische Zorg en Sport een Kamerbrief gestuurd over de ondersteuning van (ziekenhuis)zorg tijdens de coronacrisis, het herstel van zorgprofessionals en het inhalen van reguliere (ziekenhuis)zorg.22 In deze brief gaat de Minister onder meer in op herstel en ondersteuning van zwaar belaste zorgprofessionals en de wijze waarop de reguliere zorg, die door de coronacrisis vertraging opliep, kan worden ingehaald. Ook wordt in de brief benoemd aan welke elementen we gaan werken om ervoor te zorgen dat de zorg beter uit de COVID-crisis komt. In de passage «Hoe komt de zorg beter uit deze crisis» lichten wij toe welke bouwstenen we klaarzetten om de zorg robuuster, stootvaster en flexibeler te maken, zodat we beter voorbereid zijn op toekomstige crisissituaties. Hierbij gaat het zowel om de curatieve als de langdurige zorg en de samenwerking tussen beide. We pakken dit vraagstuk samen op met de veldpartijen en de toezichthouders. Definitieve besluitvorming over de crisisbestendigheid van de zorg in de toekomst laat ik over aan een nieuw kabinet. Met de beantwoording in eerder genoemde Kamerbrief van 26 mei is de motie van het Eerste Kamer lid Van der Voort (D66) afgedaan.

Nafase: evaluaties

T03148 Evaluaties aanpak coronacrisis

Tijdens het debat van 13 juli jl. heb ik toegezegd uw Kamer te zullen informeren over de afgeronde, lopende en nog te starten evaluaties. In de bijlage vindt u hiervan een overzicht. De evaluaties die in dit overzicht zijn opgenomen, betreffen evaluaties van beleid en/of maatregelen om de COVID-crisis te bestrijden, waarvan VWS opdrachtgever is of waarbij het handelen van VWS tijdens de crisis geëvalueerd wordt. De grootste evaluatie die op dit moment loopt is het u bekende onderzoek dat door de Onderzoeksraad voor Veiligheid wordt uitgevoerd. Verder worden in opdracht van VWS deelaspecten van de aanpak van de coronacrisis momenteel geëvalueerd, zoals de inkoop van PBM, de aanpak van de nertsencrisis en de maatregelen ten behoeve van het voorkomen van geneesmiddelentekorten. Daarnaast zijn er ook al evaluaties afgerond. Het betreft dan zowel interne evaluatie zoals het «Lessons Learned» traject en het evalueren middels de WHO Intra-Action Review methode, alsmede evaluatie door externe partijen als Verwey Jonker en de Algemene Rekenkamer. De belangrijkste resultaten van deze evaluaties zijn in het overzicht opgenomen. Ik sluit niet uit dat, als daar aanleiding voor is, op initiatief van VWS naar meer deelaspecten van de COVID-crisis onderzoek zal worden gedaan.

Naast de vermelde evaluaties subsidieert VWS het ZonMw onderzoeksprogramma, waarbinnen onderzoek wordt gedaan naar uiteenlopende aspecten van de COVID-crisis. Deze onderzoeksresultaten worden via wetenschappelijke commissies aangeboden aan het OMT en andere adviesorganen. VWS is tevens opdrachtgever van het RIVM onderzoeksprogramma COVID-19, een zeer breed onderzoeksprogramma dat alle COVID-activiteiten van het RIVM behelst en met name gericht is op pandemische paraatheid. De inhoud van deze laatste twee programma’s zijn niet opgenomen in bijgevoegd overzicht.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge


X Noot
1

De letters CF hebben alleen betrekking op 35.526

X Noot
2

Samenstelling:

Backer (D66), De Boer (GL) (voorzitter), Van Dijk (SGP), Van Hattem (PVV), Rombouts (CDA), vac. (CU), Baay-Timmerman (50PLUS), Adriaansens (VVD), arbouw (VVD), Bezaan (PVV), De Blécourt-Wouterse (VVD), Dittrich (D66), Doornhof (CDA), Janssen (SP), Karimi (GL), Meijer (VVD), Nicolaï (PvdD), Otten (Fractie-Otten) (ondervoorzitter), Recourt (PvdA), Rietkerk (CDA), Veldhoen (GL), Van Wely (Fractie-Nanninga), Nanninga (Fractie-Nanninga). Raven (OSF), Karakus (PvdA), Talsma (CU), Hiddema (FVD)

X Noot
3

Samenstelling:

Ganzevoort (GL), Gerkens (SP), Van Dijk (SGP), Van Hattem (PVV), Oomen-Ruijten (CDA), Rombouts (CDA), Bredenoord (D66), Koole (PvdA), De Bruijn-Wezeman (VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), A.J.M. van Kesteren (PVV), Adriaansens (VVD) (voorzitter), Van der Burg (VVD), Dessing (FVD), Van Gurp (GL), Prast (PvdD), Van Pareren (Fractie-Nanninga) (ondervoorzitter), Prins (CDA), Vendrik (GL), Verkerk (CU), De Vries (Fractie-Otten), Van der Voort (D66), Keunen (VVD), Hermans (Fractie-Nanninga), Raven (OSF), Karakus (PvdA)

X Noot
4

Samenstelling:

Kox (SP), Ganzevoort (GL), De Boer (GL), Van Hattem (PVV), Pijlman (D66), Rombouts (CDA), Schalk (SGP), Koole (PvdA). Klip-Martin (VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), Bezaan (VVD), Van der Burg (VVD), Crone (PvdA), Dittrich (D66) (voorzitter), Doornhof (CDA), Frentrop (FVD), Meijer (VVD), Nicolaï (PvdD) (ondervoorzitter), Rietkerk (CDA), Rosenmöller (GL), De Vries (Fractie-Otten), Keunen (VVD), Van der Linden (Fractie-Nanninga), Van Pareren (Fractie-Nanninga), Raven (OSF), Talsma (CU)

X Noot
5

Samenstelling:

Atsma (CDA), De Boer (GL), Van Dijk (SGP), Pijlman (D66), Klip-Martin (VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), A.J.M. van Kesteren (PVV), arbouw (VVD), Bezaan (PVV), Crone (PvdA), Dessing (FVD), Geerdink (VVD), Janssen (SP), Kluit (GL), Van der Linden (Fractie-Nanninga). Meijer (VVD) (voorzitter), Moonen (D66), Nicolaï (PvdD), Prins (CDA), Recourt (PvdA), Rietkerk (CDA), Vendrik (GL), Verkerk (CU), De Vries (Fractie-Otten), Van Pareren (Fractie-Nanninga), Raven (OSF), Karakus (PvdA) (ondervoorzitter)

X Noot
6

Het betreft de plenaire debatten over de volgende onderwerpen:

– Wetsvoorstel Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 (Kamerstukken 35 538);

– Wetsvoorstel Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Kamerstukken 35 526);

– Wetsvoorstel Verduidelijking tijdelijke grondslag voor regels over de toegang tot en het gebruik van voorzieningen voor personenvervoer (Kamerstukken 35 695);

– Wetsvoorstel Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19 (Kamerstukken 35 732);

– Bepalende zeggenschap van de Staten-Generaal bij verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Kamerstukken 35 526);

– Interpellatiedebat over de motie-Van Hattem (PVV) c.s. over het vastleggen van concreet toetsbare indicatoren bij maatregelen en/of ministeriële regelingen (Kamerstukken I 2020/21, 35 526, I) en de motie-Nicolaï (PvdD) over de toetsing of terecht een beroep kon worden gedaan op het vijfde lid van artikel 58p van de Wet publieke gezondheid (Kamerstukken I 2020/21, 35 695, E);

– Breed debat over covid-19 waarbij onder meer het wetsvoorstel Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen (Kamerstukken 35 807) en het wetsvoorstel Quarantaineplicht voor inreizigers uit hoogrisicogebieden (Kamerstukken 35808) zijn betrokken.

X Noot
7

Het betreft de plenaire debatten over de volgende onderwerpen:

– Wetsvoorstel Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19 (Kamerstukken 35 538);

– Wetsvoorstel Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Kamerstukken 35 526);

– Wetsvoorstel Verduidelijking tijdelijke grondslag voor regels over de toegang tot en het gebruik van voorzieningen voor personenvervoer (Kamerstukken 35 695);

– Wetsvoorstel Tijdelijke wet beperking vertoeven in de openlucht covid-19 (Kamerstukken 35 732);

– Bepalende zeggenschap van de Staten-Generaal bij verlenging van de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 (Kamerstukken 35 526);

– Interpellatiedebat over de motie-Van Hattem (PVV) c.s. over het vastleggen van concreet toetsbare indicatoren bij maatregelen en/of ministeriële regelingen (Kamerstukken I 2020/21, 35 526, I) en de motie-Nicolaï (PvdD) over de toetsing of terecht een beroep kon worden gedaan op het vijfde lid van artikel 58p van de Wet publieke gezondheid (Kamerstukken I 2020/21, 35 695, E);

– Breed debat over covid-19 waarbij onder meer het wetsvoorstel Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen (Kamerstukken 35 807) en het wetsvoorstel Quarantaineplicht voor inreizigers uit hoogrisicogebieden (Kamerstukken 35 808) zijn betrokken.

X Noot
8

Eerste Kamer, vergaderjaar 2020–2021, 35 538, O Kamerstuk 25 295, nr. 1105

X Noot
9

Kamerstuk 25 295, nr. 1170 Kamerstuk 25 295, nr. 1173

X Noot
10

Kamerstuk 25 295, nr. 1105

X Noot
11

Kamerstuk 25 295, nr. 950

X Noot
12

Kamerstukken II 2020/2021, 25 295, nr. 1105.

X Noot
13

Interpellatie-Van Hattem en Nicolaï, Handelingen I 2020/2021, nr. 35 item 8.

X Noot
14

Kamerstukken II 2020/2021, 25 295, nr. 1241.

X Noot
15

Brief over de uitvoering motie-Nicolaï over toetsing of terecht een beroep kon worden gedaan op het vijfde lid van artikel 5, Kamerstukken I 2020/2021, 35 695 G.

X Noot
16

Kamerstuk EK 35 808

X Noot
17

Kamerstuk 35 874, nr. 5 (incl. een afschrift aan de Eerste Kamer)

X Noot
18

Kamerstuk 35 874, nr. 1 e.v.

X Noot
19

Stb. 2021, 359

X Noot
20

Handelingen I 2020/21, nr. 46, item 2, p. 13

X Noot
21

Eerste Kamer, vergaderjaar 2020–2021, 35 526, BH.

X Noot
22

Kamerstuk 31 765, nr. 566

Naar boven