Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34000-XV nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 34000-XV nr. A |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 oktober 2014
Op dinsdag 30 september 2014 hebben wij in informeel overleg met de voorzitter van de commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid in uw Kamer gesproken over de planning van spoedeisende wetsvoorstellen. Zoals afgesproken informeren wij u hierbij over de wetsvoorstellen waarvan het kabinet afhandeling voor 1 januari 2015 wenselijk acht, maar die uw Kamer niet voor donderdag 16 oktober 2014 zullen bereiken omdat zij op dit moment nog bij de Tweede Kamer in behandeling zijn.
Onderstaand lichten wij graag toe waarom afhandeling van deze wetsvoorstellen voor 1 januari 2015 een spoedeisend belang heeft. Het betreft de volgende wetsvoorstellen:
1. Wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2015
2. Wetsvoorstel banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
3. Wetsvoorstel inkomensondersteuning AOW-ers en intrekking Wet MKOB
Het wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2015 is op 16 juli 2014 ingediend bij de Tweede Kamer. Er zijn bij het wetsvoorstel vervolgens vier nota’s van wijziging ingediend.1 Voorts heeft de Tweede Kamer nadere informatie gevraagd over de kleine beleidmatige onderwerpen in de eerste twee nota’s van wijziging welke is verstrekt in een brief gedateerd 29 september (Kamerstukken II 2014/15, 33 988, nr. 12). Deze brief is tevens in afschrift naar uw Kamer gestuurd.
Het wetsvoorstel bevat hoofdzakelijk tekstuele aanpassingen, technische verbeteringen en reparaties. Verder is een aantal voorstellen opgenomen die dienen ter nadere invulling van eerder gemaakte beleidskeuzes of het herstellen van omissies. Daarnaast zijn, met name in de eerste nota van wijziging, een aantal wijzigingen opgenomen die direct voortvloeien uit amendementen en toezeggingen gedaan tijdens de recente parlementaire behandeling van, onder meer, de Wet werk en zekerheid (33 818), de Invoeringswet Participatiewet (33 161) en de Wet maatregelen Wet werk en bijstand en enkele andere wetten (33 801).
Het is wenselijk dat bepaalde onderdelen van de Verzamelwet SZW 2015 op 1 januari 2015 in werking treden om een goede werking en een zorgvuldige uitvoering van verschillende wetten te kunnen waarborgen. Hieronder volgen drie voorbeelden van dergelijke onderwerpen.
1. Er is een aantal wijzigingen met betrekking tot de kostendelersnorm opgenomen die met ingang van 1 januari 2015 ingevoerd moeten worden. Dit is niet alleen nodig om de toepasselijke bijstandsnormen correct in werking te laten treden, maar ook om tegemoet te komen aan een tijdens de behandeling van de Wet maatregelen Wet werk en bijstand en enkele andere wetten aanvaard amendement (Kamerstukken II 2013/14, 33 801, nr. 37) op grond waarvan jongeren van 18 tot 21 jaar worden uitgezonderd van de kostendelersnorm.
2. Met betrekking tot een aantal wijzigingen in de Algemene Kinderbijslagwet is het noodzakelijk dat deze met ingang van 1 januari 2015 in werking treden omdat er anders bijvoorbeeld, onbedoeld, sprake is van een inperking van het aantal ouders dat voor dubbele kinderbijslag in aanmerking komt, omdat zij een thuiswonend kind verzorgen dat intensieve zorg behoeft. Als het woonlandbeginsel op de kinderbijslagbedragen voor deze ouders niet van toepassing wordt verklaard met ingang van 1 januari 2015, leidt dit tot extra uitgaven omdat dan het bedrag moet worden uitbetaald zonder dat rekening wordt gehouden met de woonlandfactor.
3. De uitbreiding van het recht op kinderopvangtoeslag bij werkloosheid van drie naar zes maanden in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen maakt onderdeel uit van de begrotingsafspraken en de kosten van de maatregel zijn reeds ingeboekt voor 2015 en 2016. Op Prinsjesdag is naar buiten gebracht dat ouders de komende twee jaar langer recht houden op kinderopvangtoeslag bij werkloosheid. Het zou zeer onwenselijk zijn om hierop terug te moeten komen.
Dit wetsvoorstel is 30 juni 2014 ingediend bij de Tweede Kamer. Het is van groot belang dat de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten op 1 januari 2015 in werking treedt. Deze wet is onlosmakelijk verbonden met de Participatiewet (die op 1 januari 2015 in werking treedt) en de financiële besparingen (van bijvoorbeeld de banenafspraak) bij deze wet. In het wetsvoorstel is de banenafspraak verankerd. Tevens wordt de juridische basis voor de doelgroepbeoordeling door UWV en het doelgroepregister geregeld. Dit zijn essentiële onderdelen die werkgevers faciliteren bij het halen van hun banenafspraak. Vertraging in het wetsvoorstel Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten zet dit alles onder grote druk.
Dit wetsvoorstel is 4 september 2014 ingediend bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel regelt de invoering van een inkomensondersteuning voor AOW-gerechtigden en het intrekken van de Wet mogelijkheid koopkrachttegemoetkoming oudere belastingplichtigen (Wet MKOB). Met het voorstel wordt een inkomensondersteuning voor ouderen geïntroduceerd die afhankelijk is van de AOW-opbouw. Het criterium van AOW-opbouwjaren is gekozen omdat zowel de emigratie als immigratie stijgen. De verwachting is dat dit ook in de toekomst nog zal toenemen. De hoogte van de inkomensondersteuning sluit zo beter aan bij veranderingen in migratiepatronen. Indien migranten langer in Nederland blijven, zal ook aanspraak op een hogere inkomensondersteuning gedaan kunnen worden. Indien deze emigranten en immigranten voor een langere periode buiten Nederland verblijven, kan elders pensioen zijn opgebouwd. Het wetsvoorstel moet op 1 januari 2015 in werking treden. Een latere invoering leidt tot besparingsverliezen.
Wij verzoeken u op grond van voorgaande overwegingen uw medewerking te verlenen aan een spoedige behandeling van deze wetsvoorstellen opdat deze op 1 januari 2015 in werking kunnen treden. Wij realiseren ons dat dit veel van de leden vraagt. Van onze zijde zullen wij zorg dragen voor spoedige beantwoording na ontvangst van het (voorlopig) verslag.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma
Zie Kamerstukken II 2013/14, 33 988, nr. 6, en Kamerstukken II 2014/15, 33 988, nr. 11 en 13. De vierde nota van wijziging is ingediend op 13 oktober 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34000-XV-A.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.