33 805 X Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X).

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert

B. BEGROTINGSTOELICHTING

De departementale begroting

1. Leeswijzer

Budgettair kader

Uit de hiervoor vermelde samenvattende begrotingsstaat blijkt dat ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2013 een bedrag van € 78,3 miljoen aan de begroting voor 2013 wordt onttrokken en dat het begrotingsbedrag voor de ontvangsten 2013 met € 24,8 miljoen wordt verlaagd. Dit leidt tot een uitgavenbudget van € 7.710,2 miljoen en een ontvangstenbudget van € 324,6 miljoen voor het Ministerie van Defensie. Het bedrag voor de in 2013 aan te gane verplichtingen wordt verlaagd met € 78,3 miljoen tot € 7.960,2 miljoen.

Samenvatting belangrijkste begrotingswijzigingen

De belangrijkste begrotingswijzigingen zijn de vrijgave van de voorziening HGIS (– € 35 miljoen), de vrijgave van het niet relevant deel van de hoofdsom van de pensioenen (– € 23,2 miljoen) en de vertragende ontvangsten uit de verkoopopbrengsten en overige ontvangsten (– € 24,8 miljoen), die doorwerken in de uitgaven. Tenslotte de budgetoverheveling vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor het project Advanced Passenger Information System (€ 5 miljoen).

Uitvoeren crisisbeheersingsoperaties

De uitgaven crisisbeheersingsoperaties onder de HGIS-begroting worden met € 35 miljoen neerwaarts bijgesteld, voornamelijk als gevolg van het eerder stopzetten van de missie in Kunduz.

Op de website van het Ministerie van Defensie (www.defensie.nl/missies ) is actuele informatie beschikbaar over de verschillende crisisbeheersingsoperaties.

2. Het beleid

Algemeen

Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begrotingen van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2013 met respectievelijk € 78,3 miljoen en € 24,8 miljoen te verlagen. De mutaties die tot deze aanpassingen leiden worden in de Najaarsnota 2013 opgenomen.

De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2013 is als volgt:

Uitgaven

Stand 1e suppletoire begroting 2013

€ 7.788,480

Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2013

– € 78,268

Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2013

€ 7.710,212

Ontvangsten

Stand 1e suppletoire begroting 2013

€ 349,377

Wijzigingen 2e suppletoire begroting 2013

– € 24,800

Stand begroting Defensie (X) in de Najaarsnota 2013

€ 324,577

Overzicht uitgavenmutaties

Bedragen x € 1 miljoen

artikel

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Omschrijving

Inzet

CZSK

CLAS

CLSK

CKMar

Investeringen Krijgsmacht

DMO

CDC

Algemeen

Centraal Apparaat

Geheim

Nominaal en onvoorzien

Totaal

Begroting 2013

213,2

714,1

1.135,8

663,9

317,6

1.173,4

862,5

939,4

95,5

1.592,9

5,3

63,4

7.777,0

Wijzigingen in samenhangmet de Voorjaarsnota 2013

27,3

8,1

32,8

0,8

16,0

– 147,1

2,9

73,5

6,3

34,5

0,0

– 43,6

11,5

B. Beleidsmatige wijzigingen:

Stand Voorjaarsnota 2013

240,4

722,2

1.168,6

664,7

333,6

1.026,3

865,4

1.012,9

101,8

1.627,4

5,3

19,8

7.788,5

B. Beleidsmatige wijzigingen:

Stand Miljoenennota 2014

240,4

722,2

1.168,6

664,7

333,6

1.026,3

865,4

1.012,9

101,8

1.627,4

5,3

19,8

7.788,5

Wijzigingen in samenhangmet de Najaarsnota 2013

                         
                           

B. Beleidsmatige wijzigingen:

                         

1. Vrijgave HGIS voorziening

– 35,0

                     

– 35,0

2. Vrijgave deel van hoofdsom ABP lening

                 

– 23,2

   

– 23,2

3. Doorwerking ontvangsten

– 1,0

– 2,0

 

– 1,4

2,3

– 23,3

– 4,4

5,0

       

– 24,8

4. Overhevelingen tussen departementen

         

4,8

     

– 0,1

   

4,7

5. Herschikkingen tussen defensieonderdelen

– 1,6

– 4,4

– 5,5

3,2

– 1,4

– 3,9

– 2,3

20,7

1,5

– 3,5

 

– 2,9

0,0

6. Bijdrage aan pensioenen en ontslagbescherming

 

– 4,6

– 6,0

– 13,2

– 3,3

       

44,1

 

– 17,0

0,0

Stand Najaarsnota 2013

202,8

711,3

1.157,1

653,3

331,2

1.003,9

858,7

1.038,6

103,4

1.644,7

5,3

0,0

7.710,2

Nadere wijzigingen:

                         

Stand slotwet 2013

202,8

711,3

1.157,1

653,3

331,2

1.003,9

858,7

1.038,6

103,4

1.644,7

5,3

0,0

7.710,2

Toelichting

1. Bijstelling uitgaven HGIS

De uitgaven voor verschillende missies zijn neerwaarts bijgesteld. Het saldo op de voorziening voor crisisbeheersingsoperaties wordt vrijgegeven, voornamelijk als gevolg van het eerder stopzetten van de missie in Kunduz en de lagere uitgaven dan gepland voor de Patriotmissie in Turkije.

2. Vrijgave niet relevant deel van de hoofdsom ABP lening

In het kader van het volledig op kapitaaldekking brengen van de militaire ouderdomspensioenen is het Ministerie van Defensie met het ABP een aantal leningen overeengekomen, waarvoor het Ministerie van Financiën de middelen beschikbaar stelt. De lening voor 2013 is echter niet nodig en de hiervoor gereserveerde middelen vallen vrij aan het Ministerie van Financiën.

3. Doorwerking van de ontvangsten

De uitgavenbegroting is verlaagd met € 24,8 miljoen vanwege de doorwerking van de ontvangsten op de uitgaven. De belangrijkste wijzigingen in de ontvangsten zijn: een andere fasering van de opbrengsten uit verkoop van materieel en onroerende zaken (totaal – € 17,0 miljoen) en de vertraging in het aanbestedingstraject voor de renovatie van het Centraal Militair Hospitaal, waardoor de te ontvangen bijdrage van € 4 miljoen ook op een later moment binnenkomt. Voor de rest betreft het lagere dan geplande ontvangsten bij de diverse defensie-onderdelen.

4. Overhevelingen van/naar andere departementen

Dit betreft de budgetoverheveling vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor het Advanced Passenger Information System (€ 5 miljoen) en verder twee kleine budgetmutaties door het Ministerie van Defensie met andere departementen voor een totaalbedrag van – € 0,3 miljoen.

5. Herschikkingen tussen defensieonderdelen

Deze mutaties betreffen vooral herschikkingen van de defensieonderdelen naar het CDC voor de dienstverleningsactiviteiten instandhouding huisvesting en infrastructuur (€ 12,3 miljoen) en de wervingsbudgetten (€ 13,7 miljoen). Van het CDC gaan de budgetten voor het Joint IV Commando naar de DMO (€ 9,6 miljoen). De overige herschikkingen zijn voornamelijk het onderbrengen van bepaalde eenheden of activiteiten naar een ander defensie-onderdeel.

Overzicht ontvangstenmutaties

Overzicht ontvangstenmutaties

artikel

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Omschrijving

Inzet

CZSK

CLAS

CLSK

CKMar

Investeringen Krijgsmacht

DMO

CDC

Algemeen

Centraal Apparaat

Geheim

Nominaal en onvoorzien

Totaal

Begroting 2013

13,7

20,2

20,5

15,3

4,7

205,5

42,7

44,3

 

6,9

   

373,8

Wijzigingen in samenhang

                         

1. Bijstelling verkoopopbrengsten

         

– 73,6

 

   

– 73,6

2. Bijstelling overige ontvangsten

– 7,0

– 0,1

– 0,1

– 0,1

4,7

35,3

16,6

 

– 0,2

   

49,2

met de Voorjaarsnota 2013

                         

Stand Voorjaarsnota 2013

6,7

20,0

20,5

15,2

4,6

136,7

77,9

60,9

0,0

6,8

0,0

0,0

349,3

Stand Miljoenennota 2014

6,7

20,0

20,5

15,2

4,6

136,7

77,9

60,9

0,0

6,8

0,0

0,0

349,3

Wijzigingen in samenhang met de Najaarsnota 2013

                         

1. Bijstelling verkoopopbrengsten

         

– 17,0

           

– 17,0

2. Bijstelling overige ontvangsten

– 1,0

– 2,0

– 1,4

2,3

– 2,3

– 4,4

1,0

       

– 7,8

Najaarsnota 2013

5,7

18,0

20,5

13,8

6,9

117,4

73,5

61,9

0,0

6,8

0,0

0,0

324,5

Wijzigingen in samenhang met de slotwet 2013

                         

Stand slotwet 2013

5,7

18,0

20,5

13,8

6,9

117,4

73,5

61,9

0,0

6,8

0,0

0,0

324,5

Toelichting

1. Bijstelling ontvangsten verkoopopbrengsten

De ontvangstenbegroting is verlaagd met € 17 miljoen. Dit wordt deels veroorzaakt door een andere fasering van de opbrengsten uit verkoop van materieel (€ 10 miljoen) en van onroerende goederen (€ 7 miljoen). De afnemende verkoopmogelijkheden op de markt heeft invloed op de verwachte verkoopopbrengsten roerende en onroerende goederen. In 2013 worden de verkopen van de objecten PWA kazerne, Officierscasino, MC Weesp, Marinekazerne Driehuis, Jagersborgh Roermond en diverse kleine objecten niet meer gerealiseerd.

2. Bijstelling overige ontvangsten

De overige ontvangsten worden bijgesteld met € 7,8 miljoen. De belangrijkste mutaties zijn een ontvangst vanuit IVENT (€ 5 miljoen) en subsidie-inkomsten voor het Europees Visum Informatiesysteem bij de KMar (€ 2,3 miljoen). Hier tegenover staan lagere overige materiële ontvangsten bij de diverse defensie-onderdelen (– € 7,8 miljoen) en de verlaging van de opbrengsten inzet VPD’s (– € 1 miljoen). Verder schuift de bijdrage door de Stichting Ziektekosten Verzekering Defensie door naar 2014 (– € 4 miljoen) en zijn er lagere ontvangsten vanuit de NAVO (– € 2,3 miljoen).

Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 1 Inzet

Artikel 1 Inzet (Bedragen x € 1.000)

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

213.150

27.279

240.429

– 37.600

202.829

Programma-uitgaven

213.150

27.279

240.429

– 37.600

202.829

Opdracht Inzet

         

– waarvan crisisbeheersingsoperaties (HGIS)

190.500

37.779

228.279

– 35.000

193.279

– waarvan financiering nationale inzet krijgsmacht

2.250

 

2.250

 

2.250

– waarvan overige inzet

20.400

– 10.500

9.900

– 2.600

7.300

           

Ontvangsten

13.707

– 7.000

6.707

– 1.000

5.707

Programma-ontvangsten

         

– waarvan crisisbeheersingsoperaties (HGIS)

1.407

 

1.407

 

1.407

– waarvan overige inzet

12.300

– 7.000

5.300

– 1.000

4.300

Bedragen x EUR 1.000

Omschrijving

Programma-uitgaven

Totaal

Totaal beleidsmatige mutaties

   

Bijstellen inzet VPD's

– 1.600

– 1.600

Doorwerking ontvangsten (inzet VPD's)

– 1.000

– 1.000

Vrijgave voorziening HGIS

– 35.000

– 35.000

Totaal beleidsmatige mutaties

– 37.600

– 37.600

Toelichting

Algemeen

De uitgaven voor verschillende missies zijn verlaagd. Uit de voorziening HGIS wordt € 35 miljoen vrijgegeven. Indien Nederland besluit om deel te nemen aan nieuwe missies dan wel verlenging van huidige missies is dit bedrag nodig voor deze missies in 2014.

Overige Inzet

De raming voor de inzet van VPD’s is met een bedrag van € 2,6 miljoen verlaagd, omdat er minder aanvragen van reders worden ontvangen dan is voorzien. Het aantal VPD-inzetten wordt verlaagd van 75 naar 60 inzetten. De bijstelling van € 2,6 miljoen is gemuteerd als een doorwerking van de lagere ontvangsten van

€ 1 miljoen en als een vrijgave van € 1,6 miljoen, die wordt toegevoegd aan artikel 12 Nominaal en onvoorzien. De raming van de ontvangsten is op basis van bovenstaande neerwaarts bijgesteld met € 1 miljoen.

Toelichting op de budgettaire wijzigingen crisisbeheersingsoperaties

Bedragen x € 1.000

Ontwerpbegroting

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Uitgaven missies

         

ISAF Redeployment

15.900

 

15.900

 

15.900

GPM

96.200

 

96.200

– 14.500

81.700

UNAMA

50

 

50

 

50

Ocean Shield

2.800

7.200

10.000

– 1.200

8.800

EU ATALANTA

 

22.900

22.900

– 1.000

21.900

EUFOR Althea

50

250

300

 

300

KFOR

400

400

 

400

CMF

250

 

250

 

250

NLTC

175

 

175

 

175

UNTSO

600

 

600

 

600

EULEX KOSOVO

600

600

 

600

Missies algemeen

5.500

 

5.500

– 2.900

2.600

NS2AU

 

55

55

 

55

UNMISS

1.400

 

1.400

 

1.400

MFO

 

274

274

 

274

Patriots in Turkije

 

25.000

25.000

– 6.000

19.000

EUTM SOMALIE

 

500

500

500

EUAVSEC

     

65

65

EUTM MALI

     

50

50

Totale uitgaven aan missies

122.925

57.179

180.104

– 25.485

154.619

Uitgaven contributies

16.000

3.000

19.000

1.000

20.000

Voorziening HGIS

51.575

– 22.400

29.175

– 10.515

18.660

Totale uitgaven HGIS

190.500

37.779

228.279

– 35.000

193.279

Afghanistan

Het Kabinet heeft besloten om de Geïntegreerde Politie Trainingsmissie (GPM) per 1 juli 2013 te beëindigen. Als gevolg hiervan is de raming van de GPM verlaagd met € 14,5 miljoen zoals is gemeld in de Kamerbrief van 26 april 2013 met de stand van zaken over de politietrainingsmissie Afghanistan (Kamerstuk 27 925, nr. 480).

Patriots in Turkije

Bij Voorjaarsnota (Kamerbrief 33 640-X, nr. 2), is gemeld dat in de missie minder personeel nodig is dan voorzien en dat Turkije als gastland (host nation) maximale ondersteuning levert op het gebied van lokaal transport, legering, beveiliging en infrastructuur. De doorwerking hiervan op de kostenposten voeding, transport en brandstof heeft er toe geleid dat de raming met € 6 miljoen kan worden verlaagd.

European Union Aviation Mission in South Sudan (EUAVSEC)

Deze civiele missie ondersteunt de Zuid-Sudanese autoriteiten bij het ontwikkelen van een adequaat en duurzaam veiligheidssysteem op Juba International Airport. Nederland draagt twee militaire experts bij voor een periode van ruim 7 maanden. De additionele uitgaven zijn geraamd op € 75 duizend, waarvan € 65 duizend in 2013 (Kamerbrief 21 501–02, nr. 1249 van 26 april 2013).

European trainingsmission Mali (EUTM Mali)

De Europese Unie levert met de Europese trainingsmissie in Mali een bijdrage aan de operationele behoefte van de Malinese strijdkrachten. Nederland heeft voor een periode van een jaar één militair in de staf van het Belgische detachement geplaatst. De additionele uitgaven zijn geraamd op € 100 duizend, waarvan € 50 duizend in 2013 (Kamerbrief 29 521, nr. 209 van 24 juni 2013).

Voorziening HGIS

Vanwege verlaagde raming van diverse missies wordt € 35 miljoen van de voorziening HGIS vrijgegeven. Voor nieuwe missies en de verlenging van lopende missies blijft in 2013 een bedrag van € 18,7 miljoen beschikbaar.

Beleidsartikel 2 Taakuitvoering Zeestrijdkrachten

Artikel 2 Taakuitvoering Zeestrijdkrachten (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

714.076

8.151

722.227

– 10.950

711.277

Totaal Uitgaven

714.076

8.151

722.227

– 10.950

711.277

Programma-uitgaven

165.093

4.611

169.704

– 16.137

153.567

Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando ZSK

165.093

4.611

169.704

– 16.137

153.567

– waarvan inzet

8.429

– 2.489

5.940

– 580

5.360

– waarvan gereedstelling

66.035

183

66.218

– 12.690

53.528

– waarvan instandhouding

90.629

6.917

97.546

– 2.867

94.679

           

Apparaatsuitgaven

548.983

3.540

552.523

5.187

557.710

Staven

9.286

343

9.629

9.629

Operationele eenheden Commando ZSK

539.697

3.197

542.894

5.187

548.081

           

Apparaat per uitgavencategorie

548.983

3.540

552.523

5.187

557.710

personele uitgaven

474.948

13.147

488.095

4.066

492.161

materiële uitgaven

74.035

– 9.607

64.428

1.121

65.549

– waarvan huisvesting en infrastructuur

4.090

540

4.630

– 200

4.430

– waarvan ICT

1.574

1.405

2.979

– 550

2.429

– waarvan overige exploitatie

68.371

– 11.552

56.819

1.871

58.690

Apparaatsontvangsten

20.164

– 120

20.044

– 2.000

18.044

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

     

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

Interne herschikking

– 9.787

9.787

0

Herschikking tussen defensieonderdelen

– 250

– 4.100

– 4.350

Doorwerking van de ontvangsten

– 2.000

– 2.000

Bijdrage aan pensioenen en ontslagbescherming

– 4.100

– 500

– 4.600

Totaal beleidsmatige mutaties

– 16.137

5.187

– 10.950

Totaal mutaties

– 16.137

5.187

– 10.950

Toelichting

Algemeen

De uitgaven binnen programma en apparaat zijn bijgesteld met een interne herschikking, herschikking tussen defensieonderdelen en de doorwerking van de ontvangsten op de uitgaven. Met de vrijgekomen budgetten wordt bijgedragen aan de oplossing van de defensiebrede tekorten bij pensioenen en ontslagbescherming.

De verschillen worden hieronder per uitgavencategorie nader toegelicht.

Bijstelling instandhouding en gereedstelling

De neerwaartse bijstelling van de programma-uitgaven betreft vooral de gereedstelling. Vanwege een lagere participatiegraad bij oefeningen zijn er minder uitgaven voor oefentoelagen en overige uitgaven die gerelateerd zijn aan oefeningen.

Bijstelling personele uitgaven

De hogere personele uitgaven worden veroorzaakt door hogere premies en sociale lasten en de bijgestelde CAO van 2011.

Bijstelling materiële uitgaven

De mutaties binnen de exploitatie betreffen onder meer de herschikking van de wervingsbudgetten van het CZSK naar het CDC (– € 3,8 miljoen). Verder faseert het project Walradar Kustwacht Nederland (€ 550 duizend) naar 2014 en 2015. Hier tegenover staan de hogere uitgaven voor persoonsgebonden uitgaven.

Beleidsartikel 3 Taakuitvoering Landstrijdkrachten

Artikel 3 Taakuitvoering Landstrijdkrachten (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

1.135.839

32.705

1.168.544

– 11.484

1.157.060

Uitgaven

1.135.839

32.705

1.168.544

– 11.484

1.157.060

Programma-uitgaven

163.007

9.631

172.638

– 19.922

152.716

Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LAS

163.007

9.631

172.638

– 19.922

152.716

– waarvan inzet

         

– waarvan gereedstelling

91.824

3.550

95.374

– 1.077

94.297

– waarvan instandhouding

71.183

6.081

77.264

– 18.845

58.419

           

Apparaatsuitgaven

972.832

23.074

995.906

8.438

1.004.344

Staven

18.048

627

18.675

0

18.675

Operationele eenheden Commando LAS

954.784

22.447

977.231

8.438

985.669

Bijdragen aan SSO's

         
           

Apparaat per uitgavencategorie

972.832

23.074

995.906

8.438

1.004.344

personele uitgaven

877.185

30.778

907.963

22.251

930.214

materiële uitgaven

95.647

– 7.704

87.943

– 13.813

74.130

Apparaatsontvangsten

20.523

0

20.523

0

20.523

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

     

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

     

Interne herschikking

– 13.922

13.922

0

Herschikking tussen defensieonderdelen

0

– 5.484

– 5.484

Bijdrage aan pensioenen en ontslagbescherming

– 6.000

– 6.000

Totaal beleidsmatige mutaties

– 19.922

8.438

– 11.484

Totaal mutaties

– 19.922

8.438

– 11.484

Toelichting

Algemeen

De uitgaven binnen programma en apparaat zijn bijgesteld door middel van interne herschikking en herschikking tussen defensieonderdelen. Met de vrijgekomen budgetten wordt bijgedragen aan de oplossing van de defensiebrede tekorten bij pensioenen en ontslagbescherming. De verschillen worden hieronder per uitgavencategorie nader toegelicht.

Bijstellen instandhouding

De belangrijkste oorzaak van het verlagen van instandhouding is de voorbereiding van de implementatie van de materieellogistieke module van SAP bij het CLAS. De benodigde capaciteit voor dataschoning, invoering van contracten, het testen, het ontwikkelen van scenario’s en het volgen van opleidingen gaat ten koste van capaciteit om behoeftestellingen om te zetten in het aangaan van verplichtingen.

Bijstellingen personele uitgaven

De vertraging van de reorganisatie heeft negatief effect op de afbouw van personeel (€ 12 miljoen). Tevens werken hogere premies en sociale lasten en de bijgestelde CAO van 2011 door op de uitgaven (€ 10,3 miljoen).

Bijstellen materiële uitgaven

De belangrijkste oorzaak van de bijstelling van de exploitatie is dat minder opleidingen zijn aangevraagd vanwege de lopende reorganisatie. Daarnaast zijn de uitgaven lager door de herschikking van de wervingsbudgetten van het CLAS naar het CDC (– € 5,3 miljoen).

Beleidsartikel 4 Taakuitvoering Luchtstrijdkrachten

Artikel 4 Taakuitvoering Luchtstrijdkrachten (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

663.949

721

664.670

– 11.404

653.266

Uitgaven

663.949

721

664.670

– 11.404

653.266

Programma-uitgaven

132.003

13.668

145.671

9.018

154.689

Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LSK

132.003

13.668

145.671

9.018

154.689

– waarvan inzet

         

– waarvan gereedstelling

19.388

6.681

26.069

– 4.982

21.087

– waarvan instandhouding

112.615

6.987

119.602

14.000

133.602

           

Apparaatsuitgaven

531.946

– 12.947

518.999

– 20.422

498.577

Staven

24.178

– 1

24.177

– 2.800

21.377

Operationele eenheden Commando LSK

507.768

– 12.946

494.822

– 17.622

477.200

           

Apparaat per uitgavencategorie

531.946

– 12.947

518.999

– 20.422

498.577

personele uitgaven

390.242

11.556

401.798

– 2.800

398.998

materiële uitgaven

141.704

– 24.503

117.201

– 17.622

99.579

Apparaatsontvangsten

15.286

– 59

15.227

– 1.400

13.827

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

     

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

Interne herschikking

9.218

– 9.218

0

Herschikking tussen defensieonderdelen

6.500

– 3.304

3.196

Bijdrage aan pensioenen en ontslagbescherming

– 5.300

– 7.900

– 13.200

Doorwerking ontvangsten

– 1.400

0

– 1.400

Totaal beleidsmatige mutaties

9.018

– 20.422

– 11.404

Totaal mutaties

9.018

– 20.422

– 11.404

Toelichting

Algemeen

De uitgaven binnen programma en apparaat zijn bijgesteld met interne herschikking en herschikking tussen defensieonderdelen en de doorwerking van de ontvangsten op de uitgaven. Met de vrijgekomen budgetten wordt bijgedragen aan de oplossing van de defensiebrede tekorten bij pensioenen en ontslagbescherming.

De verschillen worden hieronder per uitgavencategorie nader toegelicht.

Bijstellingen instandhouding en gereedstelling

De instandhouding is bijgesteld vanwege de aanschaf van reservedelen voor de NH-90 helikopter (€ 11,7 miljoen). Ook zijn diverse instandhoudingsbudgetten verder geactualiseerd (€ 2,3 miljoen). De neerwaartse bijstelling van gereedstelling (– € 5 miljoen) betreft de lagere uitgaven voor oefentoelagen en overige uitgaven die voortvloeien uit (minder) oefendagen.

Bijstellen personele uitgaven

De personele uitgaven zijn bijgesteld vanwege een lagere instroom van nieuw personeel en een hogere instroom in de SBK-regelingen door de reorganisaties.

Bijstellen materiële uitgaven

De materiële uitgaven zijn lager door het achterblijven van de opleidingen en minder aanschaffingen van overig materiaal. Verder is het commandantenvoorzieningenbudget (– € 2,3 miljoen) naar het CDC overgeheveld voor het realiseren van kleine infrastructurele projecten naar aanleiding van de reorganisatie. Daarnaast zijn de uitgaven lager door de herschikking van de wervingsbudgetten van het CLSK naar het CDC (– € 3,6 miljoen). Hier tegenover staat een overheveling van achtergebleven BTW-budgetten vanuit de DMO naar het CLSK (€ 3 miljoen).

Beleidsartikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee

Artikel 5 Taakuitvoering Koninklijke Marechaussee (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

317.618

16.008

333.626

– 2.441

331.185

Uitgaven

317.618

16.008

333.626

– 2.441

331.185

Programma-uitgaven

2.285

0

2.285

0

2.285

Opdracht Inzet KMar

2.285

0

2.285

0

2.285

– waarvan inzet

         

– waarvan gereedstelling

2.285

0

2.285

0

2.285

– waarvan instandhouding

         
           

Apparaatsuitgaven

315.333

16.008

331.341

– 2.441

328.900

Staven

11.622

0

11.622

0

11.622

Operationele eenheden KMar

303.711

16.008

319.719

– 2.441

317.278

           

Apparaat per uitgavencategorie

315.333

16.008

331.341

– 2.441

328.900

personele uitgaven

270.721

17.664

288.385

0

288.385

materiële uitgaven

44.612

– 1.656

42.956

– 2.441

40.515

Apparaatsontvangsten

4.652

– 62

4.590

2.300

6.890

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

Bijstellen exploitatie

– 4.741

– 4.741

Doorwerking ontvangsten

2.300

2.300

Totaal beleidsmatige mutaties

0

– 2.441

– 2.441

Totaal mutaties

0

– 2.441

– 2.441

Toelichting

Algemeen

De apparaatsuitgaven zijn bijgesteld vanwege een herschikking tussen defensieonderdelen (onder meer het wervingsbudget en het budget bureauzaken naar het CDC) en de hogere ontvangst (€ 3,3 miljoen) door de afwikkeling van Europees Visum Informatiesysteem vanuit het Europees Buitengrens Fonds, die doorwerkt op de uitgaven. Verder draagt de KMar bij aan de oplossing van de defensiebrede tekorten bij pensioenen en ontslagbescherming.

Bijstellingen materiële uitgaven

De materiële uitgaven zijn bijgesteld vanwege het achterblijven van diverse kleine exploitatieprojecten en door knelpunten in het verwervingsproces.

Beleidsartikel 6 Investeringen Krijgsmacht

Artikel 6 Investeringen Krijgsmacht (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

1.313.418

– 37.129

1.276.289

– 22.395

1.253.894

Uitgaven

1.173.362

– 147.031

1.026.331

– 22.396

1.003.935

Programma-uitgaven

1.173.362

– 147.031

1.026.331

– 22.396

1.003.935

Opdracht Voorzien in nieuw materieel

803.875

– 108.880

694.995

18.200

713.195

Opdracht Voorzien in infrastructuur

193.384

– 30.900

162.484

– 25.500

136.984

Opdracht Voorzien in ICT

79.486

– 9.206

70.280

– 6.096

64.184

Bekostiging Wetenschappelijk onderzoek

63.076

– 75

63.001

– 3.800

59.201

Bijdrage aan de NAVO

33.541

2.030

35.571

– 5.200

30.371

           

Programma-ontvangsten

205.528

– 68.870

136.658

– 19.300

117.358

– waarvan verkoopopbrengsten groot materieel

151.058

– 38.000

113.058

– 10.000

103.058

– waarvan verkoopopbrengsten infrastructuur

52.600

– 35.600

17.000

– 7.000

10.000

– waarvan overige ontvangsten

1.870

4.730

6.600

– 2.300

4.300

Omschrijving

Programmauitgaven

Totaal

Totaal autonome mutaties

0

0

Beleidsmatige mutaties

   

Herschikking tussen defensieonderdelen

– 3.896

– 3.896

Bijstellen nieuw materiaal

17.700

17.700

Bijstellen IV investeringen

– 11.000

– 11.000

Bijstellen bekostiging wetenschappelijk onderzoek

– 3.800

– 3.800

Bijstellen bijdrage NAVO

– 2.900

– 2.900

Doorwerking ontvangsten (infra)

– 23.300

– 23.300

Overheveling tussen departementen (infra)

4.800

4.800

Totaal beleidsmatige mutaties

– 22.396

– 22.396

Totaal mutaties

– 22.396

– 22.396

Toelichting

Herschikking tussen defensieonderdelen

Deze herschikking betreft onder meer de overheveling van de infrastructuurinvestering voor achterstallig overhoud naar het CDC (€ 4,5 miljoen).

Bijstellen nieuw materieel

De bijstelling op investeringen nieuw materieel (€ 18,2 miljoen) betreft onder meer diverse kleine investeringsprojecten, die naar verwachting dit jaar opgeleverd worden. Dit betreft onder andere diverse kleine investeringsprojecten voor het CLSK (€ 6,5 miljoen) en militaire satellietcommunicatie (€ 4,5 miljoen). Door interne herschikking vanuit investeringen infrastructuur (€ 17 miljoen) en overige investeringen worden de hogere uitgaven bij investeringen nieuw materieel gecompenseerd.

Bijstellen IV investeringen

De bijstelling op de IV-investeringen is een gevolg van vertraging van diverse kleine IV-projecten.

Bijstellen bekostiging wetenschappelijk onderzoek

De bijstelling wordt veroorzaakt door vertraging in de uitvoering van projecten.

Bijstellen bijdrage NAVO investeringen

De neerwaartse bijstelling op NAVO-investeringen wordt veroorzaakt door het achterblijven van realisatie van infraprojecten (NAVO-breed) en daardoor een lagere Call for Contributions dan vooraf was voorzien.

De verwachte ontvangsten vanuit NAVO vallen ook € 2,3 miljoen lager uit. Deze werken door op het uitgavenbudget NAVO-investeringen.

Doorwerking van de ontvangsten (verwerkt op investeringen infrastructuur)

De bijstelling op infrastructuur komt door vertraging bij het opleveren van nieuwbouwprojecten en daaraan gekoppelde honorariumvergoeding aan het CDC (– € 17 miljoen), het herschikken van infrastructuur naar huisvesting (– € 4,5 miljoen) en vertraging bij het aanbestedingstraject van de renovatie Centraal Militair Hospitaal (€ 4 miljoen). De totale bijstelling op investering infrastructuur bedraagt – € 25,5 miljoen. De lagere verkoopopbrengsten (– € 17 miljoen) en overige ontvangsten (– € 4 miljoen) zijn verwerkt op dit artikel. De lagere ontvangsten vanuit de NAVO van € 2,3 miljoen zijn verwerkt op het uitgavenbudget NAVO-investeringen.

Overheveling tussen departementen

Dit betreft de bijdrage van het Ministerie van Defensie voor het Cyber Security onderzoeksprogramma aan het Ministerie van Economische zaken (– € 0,2 miljoen) en de bijdrage vanuit het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor het Advanced Passenger Information System (€ 5 miljoen).

Omschrijving

Programmaontvangsten

Totaal

Totaal autonome mutaties

0

0

Beleidsmatige mutaties

   

Bijstelling verkoopopbrengsten groot materieel

– 10.000

– 10.000

Bijstelling verkoopopbrengsten groot infrastructuur

– 7.000

– 7.000

Bijstelling ontvangsten NAVO

– 2.300

– 2.300

Totaal beleidsmatige mutaties

– 19.300

– 19.300

Totaal mutaties

– 19.300

– 19.300

Toelichting ontvangsten

De naar latere jaren vertraagde verkoopopbrengsten van roerende goederen bij de DMO voor € 10 miljoen en van onroerende goederen bij het CDC voor € 7 miljoen werken door op het uitgavenbudget van investeringen infrastructuur. De afnemende verkoopmogelijkheden op de markt hebben invloed op de verkoopopbrengsten roerende en onroerende goederen. In 2013 worden de verkopen van de objecten PWA kazerne, Officierscasino, MC Weesp, Marinekazerne Driehuis, Jagersborgh Roermond en diverse kleine objecten niet meer gerealiseerd. Ook wordt € 2,3 miljoen minder ontvangen vanuit de NAVO (€ 2,3 miljoen).

Beleidsartikel 7 Ondersteuning krijgsmacht door Defensie Materieel Organisatie

Artikel 7 Ondersteuning krijgsmacht door Defensie Materieel Organisatie (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

862.466

2.937

865.403

– 6.741

858.662

Uitgaven

862.466

2.937

865.403

– 6.741

858.662

Programma-uitgaven

357.310

– 9.670

347.640

1.505

349.145

Opdracht Logistieke ondersteuning

357.310

– 9.670

347.640

1.505

349.145

– waarvan gereedstelling

259.635

– 29.689

229.946

10.804

240.750

– waarvan instandhouding

97.675

20.019

117.694

– 9.299

108.395

           

Apparaatsuitgaven

505.156

12.607

517.763

– 8.246

509.517

Staven

10.918

1.240

12.158

– 4.100

8.058

Ondersteuning operationele eenheden

494.238

11.367

505.605

– 4.146

501.459

           

Apparaat per uitgavencategorie

505.156

12.607

517.763

– 8.246

509.517

personele uitgaven

181.077

4.963

186.040

– 8.300

177.740

materiële uitgaven

324.079

7.644

331.723

54

331.777

– waarvan ICT

228.753

– 474

228.279

16.340

244.619

– waarvan overige exploitatie

95.326

8.118

103.444

– 16.286

87.158

Apparaatsontvangsten

42.667

35.266

77.933

– 4.400

73.533

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

     

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

Interne herschikking

8.205

– 8.205

0

Herschikking tussen defensieonderdelen

– 6.700

4.359

– 2.341

Doorwerking ontvangsten

 

– 4.400

– 4.400

Totaal beleidsmatige mutaties

1.505

– 8.246

– 6.741

Totaal mutaties

1.505

– 8.246

– 6.741

Toelichting

Algemeen

De uitgaven binnen programma en apparaat zijn bijgesteld met interne herschikking, herschikking tussen defensieonderdelen en de doorwerking van de ontvangsten op de uitgaven. De verschillen worden hieronder per uitgavencategorie nader toegelicht.

Bijstellen instandhouding en gereedstelling

De DMO draagt vanuit instandhouding € 6,7 miljoen bij aan het CLSK voor reservedelen van de NH-90 helikopter. Tevens werken de lagere dan geplande overige materiële ontvangsten (€ 4,4 miljoen) door op het uitgavenbudget. Door interne herschikking van instandhouding naar gereedstelling worden de budgetten geactualiseerd naar de onderliggende activiteiten.

Bijstellen personele uitgaven

De personele uitgaven zijn neerwaarts bijgesteld omdat de personele bezetting van IVENT lager is dan was gepland.

Bijstellen materiële uitgaven

De totale materiële uitgaven blijft op de budgetstand van de 1e suppletoire begroting. Echter binnen de overige exploitatie en ICT exploitatie vindt een interne herschikking plaats om de budgetten aan te sluiten op de dienstverlenende activiteiten. De herschikking is een gevolg van het overhevelen van budgetten, vanuit het exploitatiebudget naar CDC voor het onderhoud aan de infrastructuur Vriezenveen en Oudemolen (€ 2,3 miljoen) en de ontvlechting van de achtergebleven BTW budgetten (€ 3 miljoen). Hier tegenover staat de overheveling van het bedrijfsvoeringsbudget van het kas-verplichtingendeel van IVENT van het CDC naar de DMO (€ 9,6 miljoen).

Beleidsartikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando Diensten Centrum

Artikel 8 Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

939.434

73.499

1.012.933

25.738

1.038.671

Uitgaven

939.434

73.499

1.012.933

25.738

1.038.671

           

Programma-uitgaven

5.834

6.959

12.793

– 805

11.988

Opdracht Dienstverlenende eenheden

5.834

6.959

12.793

– 805

11.988

– waarvan gereedstelling

5.393

7.400

12.793

– 805

11.988

– waarvan instandhouding

441

– 441

0

           

Apparaatsuitgaven

933.600

66.540

1.000.140

26.543

1.026.683

Staf CDC

20.858

0

20.858

0

20.858

Ondersteuning operationele eenheden

853.648

64.130

917.778

26.543

944.321

Bijdragen aan SSO's

39.009

2.410

41.419

0

41.419

Attachés

20.085

0

20.085

0

20.085

           

Apparaat per uitgavencategorie

933.600

66.540

1.000.140

26.543

1.026.683

personele uitgaven

441.432

– 8.954

432.478

– 6.495

425.983

– waarvan eigen personeel

429.783

– 8.788

420.995

– 6.495

414.500

– waarvan attachés

11.649

– 166

11.483

0

11.483

materiële uitgaven

492.168

75.494

567.662

33.038

600.700

– waarvan huisvesting en infrastructuur

328.193

29.229

357.422

33.272

390.694

– waarvan overige exploitatie

155.539

46.099

201.638

– 234

201.404

– waarvan overige exploitatie attachés

8.436

166

8.602

0

8.602

Apparaatsontvangsten

44.319

16.593

60.912

1.000

61.912

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

     

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

     

Interne herschikking

– 1.060

1.060

0

Herschikking tussen defensieonderdelen

255

20.483

20.738

Doorwerking ontvangsten

 

5.000

5.000

Totaal beleidsmatige mutaties

– 805

26.543

25.738

Totaal mutaties

– 805

26.543

25.738

Toelichting

Algemeen

De uitgaven binnen programma en apparaat zijn bijgesteld door middel van interne herschikking, herschikking tussen defensieonderdelen en de doorwerking van de ontvangsten op de uitgaven. De verschillen worden hieronder per uitgavencategorie nader toegelicht.

Bijstellen personele uitgaven

De bijstelling van personele uitgaven komt door de hogere premies en sociale lasten en de bijgestelde CAO van 2011. Daar tegenover staat een lager dan geplande personele sterkte als gevolg van de reorganisaties binnen het CDC.

Bijstellen materiële uitgaven

De bijstelling van de exploitatie betreft het bijstellen van de exploitatietekorten voor de dienstverleningsactiviteiten instandhouding huisvesting en infrastructuur. Hiervoor is voor € 20,5 miljoen aan budget overgeheveld. Voorbeelden zijn de bijstelling vanuit artikel 6 Investeringen Krijgsmacht en artikel 12 Nominaal en onvoorzien voor de instandhouding infrastructuur (€ 9,5 miljoen), de toevoeging budget commandantenvoorziening door het CLSK (€ 2,3 miljoen), het onderhoud infrastructuur Vriezenveen en Oudemolen van de DMO (€ 2,3 miljoen) en het wervingsbudget van de operationele commando’s (€ 13,8 miljoen). Daar tegenover staat de overheveling van de bedrijfsvoeringsbudgetten voor het kas-verplichtingendeel van IVENT naar de DMO (– € 9,6 miljoen).

Omschrijving

Programmauitgaven

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

     

Totaal autonome mutaties

0

0

0

Beleidsmatige mutaties

     

Interne herschikking

– 1.060

1.060

0

Herschikking tussen defensieonderdelen

255

20.483

20.738

Doorwerking ontvangsten

 

5.000

5.000

Totaal beleidsmatige mutaties

– 805

26.543

25.738

Totaal mutaties

– 805

26.543

25.738

Toelichting ontvangsten

Door vertraging in het aanbestedingstraject renovatie van het Centraal Militair Hospitaal schuift de geraamde bijdrage van Stichting Ziektekosten Verzekering Defensie (SZVK) door naar 2014 (– € 4 miljoen). De lagere ontvangst werkt door op de investeringen. Tevens is er een vordering op IVENT voor de door het CDC geleverde facilitaire diensten (€ 5 miljoen).

Niet-beleidsartikel 9 Algemeen

Artikel 9 Algemeen
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen

95.502

6.333

101.835

1.544

103.379

Programma-uitgaven

         

Subsidies en bijdragen

19.695

2.227

21.922

0

21.922

Bijdrage NAVO en internationale samenwerking

44.898

– 6.500

38.398

3.437

41.835

Overige uitgaven

30.909

10.606

41.515

– 1.893

39.622

Totaal programma-uitgaven

95.502

6.333

101.835

1.544

103.379

Totaal ontvangsten

0

0

0

0

0

Omschrijving

Programmauitgaven

Totaal

Autonome mutaties

   

Totaal autonome mutaties

0

0

Beleidsmatige mutaties

   

Herschikking tussen defensieonderdelen

– 1.756

– 1.756

Interne herschikkingen tussen artikel 9 en 10

3.300

3.300

Totaal beleidsmatige mutaties

1.544

1.544

Totaal mutaties

1.544

1.544

Toelichting

Herschikking tussen defensieonderdelen

Deze post betreft diverse kleine overhevelingen tussen defensieonderdelen, waaronder de ontvlechting van wervingsbudgetten naar het CDC (€ 0,6 miljoen) en de ballastwaterbehandeling naar artikel 6 Investeringen Krijgsmacht (€ 0,5 miljoen).

Interne herschikking niet-beleidsartikel 9 Algemeen en 10 Centraal Apparaat

De hogere bijdrage aan de NAVO en internationale samenwerking (€ 3,4 miljoen) wordt onder meer veroorzaakt door een hogere financiële bijdrage aan de AWACS exploitatie vanwege de terugtrekking van Canada uit AWACS. Het verwachte tekort bij de bijdrage aan de NAVO wordt intern opgelost vanuit artikel 10 Centraal Apparaat.

Niet-beleidsartikel 10 Centraal Apparaat

Artikel 10 Centraal apparaat
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen en uitgaven

1.592.910

34.461

1.627.371

   

Apparaatsuitgaven

         

Bestuursstaf

99.960

1.126

101.086

– 7.047

94.039

Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst

56.879

4.037

60.916

2.331

63.247

Pensioenen en uitkeringen

1.177.256

66.909

1.244.165

10.119

1.254.284

Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden

258.815

– 37.611

221.204

11.910

233.114

Ziektekostenvoorziening

         

Totaal apparaatsuitgaven

1.592.910

34.461

1.627.371

17.313

1.644.684

Apparaat per uitgavencategorie

1.592.910

34.461

1.627.371

17.313

1.644.684

personele uitgaven

1.562.284

31.844

1.594.128

23.304

1.617.432

– waarvan eigen personeel

126.213

2.546

128.759

1.275

130.034

– waarvan pensioenen, wachtgelden en uitkeringen

1.436.071

29.298

1.465.369

22.029

1.487.398

materiële uitgaven

30.626

2.617

33.243

– 5.991

27.252

Totaal ontvangsten

6.937

– 154

6.783

0

6.783

Omschrijving

Apparaatsuitgaven

Totaal

Autonome mutaties

   

Totaal autonome mutaties

0

0

Beleidsmatige mutaties

Bijstellen pensioenen en ontslagbescherming

44.097

44.097

Herschikkingen tussen defensieonderdelen

– 216

– 216

Interne herschikkingen tussen artikel 9 en 10

– 3.300

– 3.300

Overhevelingen tussen departementen

– 75

– 75

Vrijgave deel vd hoofdsom ABP lening

– 23.193

– 23.193

Totaal beleidsmatige mutaties

17.313

17.313

Totaal mutaties

17.313

17.313

Toelichting

Bijstellen pensioenen en ontslagbescherming

Door de uitvoering van de reorganisatie bij de eenheden wordt inzichtelijk hoeveel medewerkers in aanmerking komen voor de regelingen voor ontslagbescherming (een garantieregeling voor oudere medewerkers kort voor leeftijdsontslag) of de stimuleringsregeling (bij uittreden). De realiteit laat zien dat het aantal gebruikers van de regelingen hoger is dan verwacht.

Interne herschikking algemeen en centraal

De hogere bijdrage aan de NAVO (artikel 9) wordt gecompenseerd vanuit artikel 10 Centraal Apparaat.

Overhevelingen tussen departementen

Defensie draagt een bedrag van € 75 duizend bij aan de Commisie Dessens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2002 te evalueren.

Vrijgave hoofdsom ABP lening

In het kader van het volledig op kapitaaldekking brengen van de militaire ouderdomspensioenen is Ministerie van Defensie met het ABP een aantal leningen overeengekomen, waarvoor het Ministerie van Financiën de middelen beschikbaar stelt. De lening voor 2013, die als niet-relevant aan de uitgavenzijde van de begroting van het Ministerie van Defensie is toegevoegd, is voor dit jaar echter niet benodigd. De hiervoor gereserveerde middelen vallen vrij aan het Ministerie van Financiën.

Niet-beleidsartikel 11 Geheim

Artikel 11 Geheime uitgaven
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen en uitgaven

5.264

0

5.264

0

5.264

Geheime uitgaven

5.264

0

5.264

0

5.264

Totaal uitgaven en verplichtingen

5.264

0

5.264

0

5.264

Toelichting

Geen mutaties.

Niet-beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien

Artikel 12 Nominaal en onvoorzien
 

Ontwerpbegroting 2013

Mutatie 1e suppletoire begroting 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutatie 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

Verplichtingen en uitgaven

63.401

– 43.554

19.847

– 19.847

0

Nader te verdelen

63.401

– 43.554

19.847

– 19.847

0

Totaal uitgaven

63.401

– 43.554

19.847

– 19.847

0

Omschrijving

Totaal

Autonome mutaties

 

Totaal autonome mutaties

0

Beleidsmatige mutaties

 

Bijstellingen pensioenen en ontslagbescherming

– 16.997

Herschikking tussen defensieonderdelen

– 2.850

Totaal beleidsmatige mutaties

– 19.847

Totaal mutaties

– 19.847

Toelichting

Bijstellen pensioenen en ontslagbescherming

Vanuit dit artikel wordt bijgedragen aan de problematiek van tekorten bij pensioenen en ontslagbescherming.

Herschikking tussen defensieonderdelen

De mutaties betreffen onder meer de instandhouding van infrastructuurbudgetten bij het CDC.

Naar boven