29 628 Politie

Nr. 426 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2013

Hierbij bied ik u het Bijgestelde Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie 2013–2017 aan1, overeenkomstig mijn toezegging in mijn halfjaarlijkse voortgangsrapportage over het Aanvalsprogramma van 28 oktober jl. (Kamerstuk 29 628, nr. 416).

Zoals u bekend wil ik met het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie (AVP) de volgende vijf doelen bereiken:

  • minder uitval van systemen en verlies van gegevens;

  • meer gebruiksgemak en grotere bruikbaarheid van systemen voor politiemensen;

  • meer en betere informatie-uitwisseling binnen de politie en tussen politie en partners;

  • meer flexibiliteit en toekomstvastheid van de informatievoorziening;

  • lagere kosten van de informatievoorziening en ICT, vooral op het terrein van beheer.

Ik ben het Aanvalsprogramma in het najaar van 2011 gestart om de ICT van de politie op orde te brengen. Halverwege 2012 heb ik het programma bijgesteld. Gegeven de beschikbare ICT capaciteit bij de politie en op basis van de advisering van de Review Board heb ik prioriteit gegeven aan borging van de continuïteit van de informatievoorziening, meer gebruiksgemak voor de agent op straat en afstemming van de informatievoorziening op de komst van de Nationale Politie. Ook heb ik de sturing van het Aanvalsprogramma aangescherpt. Deze maatregelen hebben geleid tot het Bijgestelde AVP 2012–2013, dat ik u medio 2012 heb aangeboden (Kamerstuk 29 628, nr. 327).

De continuïteitsopgave van het BAVP 2012–2013 is geslaagd. De korte termijn continuïteitsrisico’s zijn aanzienlijk verminderd, de beschikbaarheid van de bestaande systemen is toegenomen en storingen worden sneller gesignaleerd en opgelost. Ook wat betreft de bruikbaarheid van de systemen voor de agent op straat is vooruitgang geboekt en de meest noodzakelijke bedrijfsvoerings-systemen waren gereed voor de start van de nationale politie. Voor een specifieke duiding van de resultaten verwijs ik u naar mijn halfjaarlijkse voortgangsrapportages die ik u over de afgelopen twee jaar heb aangeboden.

De structurele vervanging en vernieuwing van de informatievoorziening is de volgende opgave in de uitvoering van het Aanvalsprogramma.

Hierbij is reeds een aantal resultaten bereikt. Deze liggen met name op het terrein van de technische infrastructuur, zoals de vervanging van het telefonie netwerk en van het datacommunicatienetwerk (Basis Voorziening Netwerken).

In het BAVP 2013–2017 geef ik aan hoe ik de verdere vervanging en vernieuwing van de informatievoorziening van de politie in de komende jaren wil bereiken. De reeds lopende projecten worden daarbij in een nieuwe structuur neergezet. Een verdere belangrijke verbetering in het BAVP 2013–2017 is de operationalisering en de normering van de vijf doelen van het Aanvalsprogramma. Hiermee kan ik de voortgang van het Aanvalsprogramma nog beter monitoren en strakker sturen op de bijdrage van de projectresultaten aan de doelstellingen.

De beoogde resultaten zijn opgenomen in hoofdstuk 3 van het BAVP 2013–2017. Deze zijn het eerste jaar preciezer gedefinieerd dan de verdere jaren en worden jaarlijks verder geconcretiseerd in het projectenportfolio informatievoorziening politie.

Bij de totstandkoming van het BAVP 2013–2017 heb ik mij laten adviseren door de Review Board. De Review Board is positief over de bereikte inhoud van het programma. Zij geeft aan dat het plan een heldere uitwerking biedt en er met de bereikte operationalisering een goede basis ligt voor de voortgangsmonitoring van het Aanvalsprogramma. Het BAVP 2013–2017 kan daarmee in voldoende mate dienen als een richtinggevende leidraad voor het Aanvalsprogramma in de komende jaren. De Review Board geeft in haar advies ook twee aandachtspunten mee.

Allereerst heeft de Board een zorgpunt waar het gaat om de besturing van het Aanvalsprogramma. Dit focust zich met name op de positie van de Aandachtsgebiedhouder. De besturing van een programma van deze omvang is per definitie complex. Een addendum ter verduidelijking van de rol van de Aandachtsgebiedhouder zal aan het BAVP 2013–2017 worden toegevoegd.

Het tweede punt van zorg is de financiële transparantie van het Aanvalsprogramma. Dit focust zich met name op de koppeling van de middeleninzet aan de resultaten van het programma en op de financiële prognose. De financiële transparantie en beheersing van het aanvalsprogramma moeten op orde zijn. Mijn uitgangspunt is dat gedurende de hele looptijd van het Aanvalsprogramma binnen de sturingsvariabelen tijd, kwaliteit en geld blijft. De financiële sturing en het toezicht daarop worden verder versterkt door de financiële stromen te koppelen aan de outputdoelstellingen. Inrichting van de maandelijkse voortgangsrapportages langs deze lijn aan de Programmaraad wordt in januari 2014 gerealiseerd. Daarmee wordt een transparanter beeld verkregen van de financiële bestedingen en prognoses in relatie tot de voortgang op de inhoudelijke resultaten. Op basis van dit beeld wordt de voortgang van het Aanvalsprogramma gemonitord en kan zo nodig worden bijgestuurd.

Over de voortgang van het BAVP 2013–2017 zal ik u komend voorjaar berichten bij mijn integrale voortgangsbericht inzake de realisatie van de nationale politie.

Dat voortgangsbericht heb ik u aangekondigd in mijn brief van 29 oktober jl. over de stand van zaken vorming nationale politie (Kamerstuk 29 628, 421).

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven