26 893 Structuurschema Regionale en Kleine Luchthavens

Nr. 58 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Ontvangen ter Griffie van de Tweede kamer op 11 juni 2010. De voordracht voor de vast te stellen algemene maatregel van bestuur kan niet eerder worden gedaan dan op 9 juli 2010.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 juni 2010

Hierbij doe ik u, conform artikel 4.4, tweede lid, Wet op de ruimtelijke ordening, mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het wijzigingsbesluit Rotterdam the Hague Airport toekomen.

De reden voor dit wijzigingsbesluit is de noodzaak de Ke-geluidzone te actualiseren vanwege geconstateerde (technische) onvolkomenheden in de Ke-geluidzone van de Aanwijzing 2004, en de verruiming van de geluidsruimte met 627 extra dagbewegingen in verband met de sluiting van Marinevliegkamp Valkenburg.

Het voorliggende wijzigingsbesluit is tot stand gekomen door middel van intensief en constructief overleg met de regionale betrokken partijen. Hierdoor is een goed draagvlak ontstaan in de regio voor dit besluit. Met name de beide adviezen van Gedeputeerde Van Heijningen, tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de drie wethouders van de omliggende gemeenten Lansingerland, Rotterdam en Schiedam, hebben de bouwstenen aangedragen om dit wijzigingsbesluit mogelijk te maken. De adviezen van Van Heijningen bevatten een pakket van uiteenlopende maatregelen om (toenemende) geluidbelasting van vliegverkeer in de nacht aan te pakken. Een aantal maatregelen zal nog nader worden uitgewerkt.

Het voorliggende wijzigingbesluit is ook voorgelegd aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat voor een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat heeft geoordeeld dat het wijzigingsbesluit goed handhaafbaar is.

Gedurende de looptijd van de procedure heb ik u op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen ten aanzien van het wijzigingsbesluit. Voor een omschrijving hoe het voorliggende wijzigingsbesluit tot stand is gekomen verwijs ik u naar bijlage 1.

Het wijzigingsbesluit bestaat uit twee delen.

  • 1. Het aanwijzingsbesluit «Geluidzones rond het luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport» door de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in overeenstemming met de Minister van Verkeer en Waterstaat in het kader van de Wet ruimtelijke ordening.1) Het Wro besluit stelt dat de gemeenten binnen een jaar na dagtekening de aanpassingen in hun bestemmingsplannen hebben verwerkt.

  • 2. Het wijzigingsbesluit aanwijzing luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport door de Minister van Verkeer en Waterstaat in overeenstemming met de Minister van Volkhuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in het kader van de Luchtvaartwet.1 De wijziging van de aanwijzing van de luchthaven Rotterdam the Hague Airport houdt in:

    • een actualisering van de Ke-geluidszone met inachtneming van het in de vigerende aanwijzing beoogd gebruik van de luchthaven. Actualisatie is noodzakelijk ter correctie van geconstateerde (technische) onvolkomenheden in de Ke-geluidszone van de Aanwijzing 2004 en de aanpassing aan de uitbreiding van de verkeersbegeleiding met een tweede instrument landing system (ILS)

    • een verruiming van de randvoorwaarden met extra geluidsruimte voor extra bewegingen ten behoeve van het accommoderen van overheidsvliegverkeer dat door de sluiting van Marinevliegkamp Valkenburg daar niet meer terecht kan.

Dit houdt in dat de geactualiseerde geluidsruimte, waarbinnen 24.395 vliegtuigbewegingen conform de huidige vlootmix kunnen worden geaccommodeerd, zal worden uitgebreid met geluidsruimte voor 627 extra dagbewegingen voor overheidsvluchten

Conform de wettelijke procedure hebben het MER en de ontwerpaanwijzingen van 1 september 2009 tot en met 12 oktober 2009 ter inzage gelegen. In deze periode bestond voor een ieder de gelegenheid zienswijzen op de ontwerpaanwijzingen en het MER in te brengen bij het Centrum Publieks Participatie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Naar aanleiding van de mondeling en schriftelijk ingebrachte zienswijzen heeft de Commissie voor de milieueffectrapportage op 24 november 2009 advies uitgebracht over het MER. De Commissie MER is van oordeel dat de essentiële informatie in het MER aanwezig is.

De Commissie ex artikel 21 van de Luchtvaartwet heeft op 14 januari 2010 advies uitgebracht over de mondeling en schriftelijk ingebrachte zienswijzen.

Beide adviezen zijn door het bevoegd gezag meegenomen in het besluit.

Het in kennis stellen van de Tweede Kamer conform artikel 4.4, tweede lid, Wet op de ruimtelijke ordening is de laatste stap in de aanwijzingsprocedure voordat het wijzigingsbesluit kan worden vastgesteld.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

Bijlage 1: Totstandkoming wijzigingsbesluit

Achtergrond

Ten behoeve van het verzoek van de exploitant van Rotterdam the Hague Airport om de Ke-geluidsruimte van de Aanwijzing 2004 te actualiseren en te verruimen, heeft de exploitant conform wetgeving de milieueffecten laten onderzoeken. Op 22 september 2006 heeft Rotterdam the Hague Airport het Milieueffectrapport Zoneaanpassing Rotterdam Airport aangeboden en is het door het bevoegd gezag aanvaard.

In 2007 is er in het kader van artikel 19 van de Luchtvaartwet, namens het bevoegd gezag, bestuurlijk overleg gevoerd over het voorontwerp van het wijzigingsbesluit met de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Lansingerland, Rotterdam en Schiedam. In dit bestuurlijk overleg is gebleken dat de regio zich met name zorgen maakt over (toenemende) geluidsbelasting van vliegverkeer in de nacht. Dientengevolge heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de Gedeputeerde Van Heijningen van Zuid Holland, voorzitter van de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam, gevraagd te verkennen welke oplossingen er mogelijk zijn die op draagvlak in de regio kunnen rekenen. Hierover heb ik uw Kamer per brief geïnformeerd (brief van Minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer dd. 16 juli 2007, kamerstuk 26 893, nr. 54).

Commissie van Heijningen

Op 13 september 2007 heeft Gedeputeerde Van Heijningen zijn verkenning aan de Minister van Verkeer en Waterstaat aangeboden. Samen met regionale betrokken partijen is een rapportage opgesteld waarin uiteenlopende maatregelen worden voorgesteld om dit knelpunt aan te pakken. Onderscheid is gemaakt in oplossingsrichtingen die op korte termijn ingezet kunnen worden en oplossingsrichtingen die op langere termijn kunnen leiden tot vermindering van de overlast. Deze oplossingsrichtingen zijn vervolgens door een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken partijen nader onderzocht op haalbaarheid en effectiviteit. Op 8 oktober 2008 heeft Gedeputeerde Van Heijningen van Zuid-Holland het «Vervolg advies draagvlak aanwijzingprocedure Rotterdam Airport» uitgebracht aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Bij brief van 22 oktober 2007 aan de voorzitter van de Tweede Kamer (kamerstuk 26 893/30 452, nr. 55) heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de Tweede Kamer laten weten te overwegen een aanpassing door te voeren ten opzichte van het voorontwerp besluit.

Herziening voorontwerp wijzigingsbesluit

Op grond van het bestuurlijk overleg in 2007 en het advies van Gedeputeerde Van Heijningen, is de exploitant verzocht het MER van 2006 deels te herzien en aan de onderzochte alternatieven, variant 4c toe te voegen. Een variant waarbij de ke-geluidszone geactualiseerd en verruimd wordt met extra overheidsvluchten, maar zonder toename van het aantal nachtbewegingen. Bij brief van 20 maart 2008 (kamerstuk 26 893, nr. 56) is de Kamer hierover geïnformeerd. Op 25 november 2008 heeft de exploitant het herziene Milieueffectrapport Zoneaanpassing Rotterdam Airport aan het bevoegd gezag aangeboden.

In februari 2009 is het herziene voorontwerp voor het wijzigingsbesluit aan de regio voorgelegd. In de eerste helft van 2009 heeft hierover bestuurlijk overleg plaatsgehad. Van de vier bestuurlijke overlegpartners zijn, op basis van besprekingen in hun staten en raden, schriftelijke reacties ontvangen.

  • De provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam reageren instemmend met de keuze van de nieuwe voorkeursvariant van het rijk, met inachtneming van alle gedurende het bestuurlijk proces gemaakte afspraken omtrent monitoring, hinderbeperkende maatregelen, communicatie en structurele bestuurlijke afstemming.

  • De gemeente Lansingerland heeft aangegeven dat zij kan instemmen met het voorliggend voorontwerp mits invulling zal worden gegeven aan enkele additionele randvoorwaarden. Vanuit rijkszijde is aan Gemeente Lansigngerland aangegeven dat de additionele randvoorwaarden die zij stellen waar mogelijk worden betrokken bij de verdere uitwerking van de Commissie van Heijningen. Hierop heeft Gemeente Lansingerland hun standpunt tijdens de periode dat de stukken ter inzage hebben gelegen per nogmaals kenbaar gemaakt

  • De gemeente Schiedam heeft het traject waarmee dit wijzigingsbesluit tot stand is gekomen als positief ervaren. De communicatie tussen de verschillende partners is verbeterd en het begrip voor elkaars standpunten is toegenomen. Echter, de Gemeente Schiedam is wel afwijzend ten aanzien van elke aanpassing van de vigerende aanwijzing uit 2004.

Bij brief van 18 augustus 2009 aan de voorzitter van de Tweede Kamer (kamerstuk 26 893, nr. 57) heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de Tweede Kamer laten weten dat het ontwerp wijzigingsbesluit samen met Milieueffectrapport vanaf 1 september 2009 gedurende zes weken ter visie heeft gelegen. Na verwerking van de inspraakreacties en de adviezen van de Commissie m.e.r. (24 november 2009) en de Commissie 21 (14 januari 2010) wordt de Tweede Kamer, conform artikel 4.4, tweede lid, Wet op de ruimtelijke ordening, in kennis gesteld van het aanwijzingsbesluit luchthaventerrein Rotterdam the Hague Airport.


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven