26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

Nr. 584 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 december 2016

Hierbij doen wij u de jaarplannen 2017 van het UWV en de SVB toekomen1. Wij hebben deze plannen goedgekeurd en de budgetten voor 2017 vastgesteld.

Wij maken van de gelegenheid gebruik om u tevens te informeren over:

  • De voortgang van het ICT-project «Eén uniforme betaalomgeving» van het UWV;

  • De prestatie-indicatoren van het UWV en de SVB;

  • De verkenning harmonisatie betaaldata;

  • Het traject rondom de indicatoren in de SZW-begroting.

Jaarplan UWV 2017

Het UWV legt in het jaarplan 2017 het accent op het «werken aan een toekomstbestendige uitvoering». Ook het komende jaar ontwikkelt het UWV de dienstverlening aan burgers en werkgevers en de samenwerking met andere partijen verder door. Wij hebben daarbij met name afspraken gemaakt over:

  • Het uitbreiden van de persoonlijke dienstverlening voor WW-gerechtigden die dit nodig hebben;

  • Het in beeld brengen en houden van mensen met een arbeidsbeperking;

  • Het investeren in de lange termijn stabiliteit en continuïteit van de ICT.

Naast deze accenten biedt het jaarplan zoals gebruikelijk inzicht in de reguliere activiteiten van het UWV. Ik onderschrijf de ambities in het jaarplan en vind het belangrijk om de komende jaren aandacht te geven aan de toekomstbestendigheid van het UWV.

Ik ben verheugd dat, zoals ook gemeld in mijn brief van 5 december jl.2, het nieuwe dienstverleningsmodel voor WW-gerechtigden inmiddels op alle UWV-vestigingen wordt aangeboden. De nieuwe dienstverlening WW is geënt op de arbeidsmarktpositie van de werkzoekende en wordt, waar nodig, eerder en intensiever ingezet. Online dienstverlening blijft de basis; deze wordt, meer dan voorheen, aangevuld met op de persoon toegesneden dienstverlening voor de klanten die dat nodig hebben.

Wat betreft de dienstverlening aan mensen met een arbeidsbeperking gaat het UWV in 2017 door op de met het plan van aanpak dienstverlening AG ingezette koers3. Hierbij richt het UWV zich op het in beeld hebben en houden van arbeidsbeperkten. Daarnaast spant het UWV zich met de in het plan van aanpak afgesproken maatregelen volop in om het totale pakket van werkzaamheden van verzekeringsartsen en de daarvoor beschikbare capaciteit beter met elkaar in balans te brengen. Het jaar 2017 zal net als 2016 in het teken staan van het beheersen van de achterstanden bij de herbeoordelingen. Zoals blijkt uit het jaarplan, zal ook met de ingezette maatregelen in 2017 nog steeds sprake zijn van meer vraag naar sociale medische dienstverlening dan er aan artsencapaciteit bij het UWV beschikbaar is. Het UWV zal al het mogelijke doen om de werkzaamheden desondanks binnen de gestelde termijnen uit te voeren.

Met mijn brief van 13 september 2016 heb ik u het UWV Informatieplan 2016–2020 (UIP) aangeboden, waarin het UWV heeft uitgewerkt hoe het het ICT-landschap de komende jaren toekomstbestendig wil maken (Kamerstuk 26 448, nr. 575). In het jaarplan gaat het UWV op hoofdlijnen in op de stappen die het in 2017 zal zetten in de noodzakelijke vereenvoudiging en modernisering van het ICT-landschap. Een belangrijk project daarbij is het ICT-project «één uniforme betaalomgeving (1UBO)», waarover ik u op 8 juli 2016 informeerde4. Met dit project wordt een eerste stap gezet om de uitkeringssystemen van het UWV stapsgewijs te vereenvoudigen en te moderniseren. Het BIT heeft hierover positief geadviseerd en het UWV is op 19 juli 2016 gestart met de ingreep in het AG domein. De releases die medio 2016 voor het claimsysteem en het excasso-systeem hebben plaatsgevonden zijn succesvol verlopen. Verschillende functionaliteiten zijn opgeleverd en de verder nog geplande wijzigingen voor 1UBO-AW zijn in de komende releases opgenomen. Daarnaast is – conform aanbeveling van het BIT – gewerkt aan het opstellen van alternatieve scenario’s in het geval de implementatiedatum van 1 januari 2018 voor 1UBO-AW niet kan worden gerealiseerd. In november en december zijn drie workshops gepland met interne medewerkers van het UWV en ervaringsdeskundingen vanuit I-Interim Rijk om te komen tot deze set. Aansluitend zullen deze scenario’s met mijn departement worden besproken en zal worden besloten welk scenario gebruikt zal worden (indien nodig).

Jaarplan SVB 2017

Met mijn brief van 24 juni 20165 heb ik u de SVB veranderagenda 2016–2017 gestuurd als mooi resultaat van het traject van de strategische heroriëntatie. Een beter functionerende SVB vraagt om een nieuwe aanpak. Met behoud van wat goed gaat en onderbouwde acties van hetgeen beter kan en moet. De SVB werkt er nu hard aan om ook voor de toekomst continuïteit in dienstverlening zeker te stellen, betrouwbaar, goed en wendbaar te zijn. Daarnaast zal de burger sneller en met meer digitaal gemak dan nu, zijn zaken kunnen afhandelen bij de SVB. Inmiddels is de SVB voortvarend aan de slag gegaan met de veranderagenda 2016, die in het teken staat van het borgen van de continuïteit en stabiliteit van de organisatie.

De veranderagenda 2017 staat naast het verder borgen van de continuïteit in het teken van het vergroten van de wendbaarheid. In het jaarplan geeft de SVB aan in 2017 aan de slag te gaan met het verder verbeteren van de digitale dienstverlening aan burgers. De SVB wil de betrouwbaarheid van haar dienstverlening garanderen en tegelijkertijd de burger meenemen in de overstap naar de digitale kanalen. Daarbij zal de SVB een moderne gebruikersinterface ontwikkelen, waarmee het gebruikersgemak en de tevredenheid van de medewerkers en de efficiëntie wordt verhoogd. Ook zal de SVB de werkprocessen en procesinnovatie van de dienstverlening optimaliseren. Met mijn brief van 7 november 20166heb ik u geïnformeerd over de vernieuwing van het ICT systeem voor de Kinderbijslag (AKW) door middel van het project vAKWerk en het advies van het Bureau ICT Toetsing (BIT) van 18 oktober jongstleden. Ik ben verheugd dat ook het BIT zeer tevreden is. vAKWerk vormt een goede basis voor de elektronische dienstverlening en communicatie met de klanten en de modernisering van de systemen voor de medewerkers,.

Het jaarplan SVB 2017 geeft zoals vorig jaar toegezegd naast een totaalbeeld over de SV-taken ook inzicht in de niet-SV-taken. Dit geeft mij als eigenaar beter inzicht in de totale klus waar de SVB komend jaar voor staat. In het jaarplan SVB 2017 is ook de begroting voor dit jaar opgenomen. Deze geeft onder andere inzicht in de uitvoeringskosten, volume prognoses per wet en de formatie. Ook staat de SVB stil bij de beleidsontwikkelingen die men in 2017 verwacht.

Prestatie-indicatoren UWV en SVB

Zoals aangegeven in de kabinetsreactie van de Evaluatie SUWI, zullen de nieuwe indicatoren beter aansluiten op de doelen uit de Wet SUWI. Ook zullen deze nieuwe indicatoren naast kwantitatieve ook meer kwalitatieve informatie bevatten over de uitvoering, zoals onderzoeken, evaluaties en audits, om een breder inhoudelijk gesprek erover te voeren.

Met SVB zijn we in gesprek om de prestatie-indicatoren meer aan te sluiten op de strategische doelen van de SVB Veranderagenda. Deze hebben betrekking op goede dienstverlening, optimale samenwerking in de keten, het waarborgen van de continuïteit en het vergroten van de wendbaarheid.

Ook met het UWV zijn we hierover in gesprek. Tezelfdertijd loopt het onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar de verhouding tussen taken en middelen van het UWV. De resultaten van dit onderzoek worden in januari verwacht. We wachten met de afronding van het traject voor nieuwe prestatie-indicatoren UWV op de uitkomsten van dit onderzoek, om zodoende eventuele bevindingen van de Algemene Rekenkamer nog mee te kunnen nemen in de nieuwe set prestatie-indicatoren.

De nieuwe prestatie-indicatoren zullen in mei 2017 gereed zijn. Dan zal uw Kamer worden geïnformeerd over de uitkomst van dit traject.

Verkenning harmonisatie betaaldata

In november 2015 kwam de kabinetsreactie op het Actal-rapport «Onderzoek naar regeldruk als gevolg van koppeling van regelingen aan inkomen van de burger». In deze kabinetsreactie wordt een verkenning naar de harmonisatie van betaalmomenten van uitkeringen en regelingen toegezegd.

Actal geeft in haar onderzoek aan, dat het gevoel geen grip te hebben op hun financiële mogelijkheden een belangrijk aspect is in de regeldruk die mensen ervaren bij gebruik van inkomensregelingen. Dit gevoel wordt volgens Actal versterkt door verschillen in betaaldata. Ik heb KPMG gevraagd onderzoek te doen naar de mate waarin burgers problemen ervaren door de spreiding in betaaldata van verschillende inkomensregelingen. Het eindrapport van KPMG is als bijlage bij deze brief toegevoegd7. De uitkomsten van dit KPMG-onderzoek zijn besproken in het Topberaad Inkomensondersteuning, waarbij (o.a.) naast de verantwoordelijke beleidsdepartementen ook de grote uitvoeringsorganisaties in het sociale domein zijn aangesloten. Daar is geconcludeerd dat het aantal burgers dat de spreiding als een probleem ervaart, beperkt is. Daarbij is het de vraag of de harmonisatie van de data daadwerkelijk een oplossing zal zijn voor de door hen ervaren problematiek. Het is aannemelijk dat een harmonisatie van betaaldata met zodanige grote financiële en organisatorische gevolgen gepaard gaat, dat het niet proportioneel is een totale harmonisatie voor deze beperkte groep nader te onderzoeken.

Er zal nog worden bezien wat de mogelijkheden zijn om in de toekomst geleidelijke harmonisatie van betaaldata te bereiken, door nieuwe regelingen telkens te laten aansluiten op de meest gebruikte betaaldatum (waarop momenteel al de meeste inkomensregelingen worden uitbetaald, rond de 19e tot de 24e van de maand).

Daarnaast heeft het kabinet belangrijke stappen gezet om het schuldenbeleid te optimaliseren. Dit beleid is ook gericht op de groep mensen die, onder andere als gevolg van spreiding in betaaldata, moeite hebben om financieel overzicht te houden en daardoor last kunnen krijgen van betalingsproblemen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om maatregelen die bijdragen aan een meer stabiele financiële positie van de schuldenaar, zoals de vereenvoudiging van de beslagvrije voet, concretisering van de Rijksincassovisie, de aansluiting van overheidspartijen op het Beslagregister en invoering van een breed moratorium in de gemeentelijke schuldhulpverlening.

Tot slot

Graag maken wij van de gelegenheid gebruik u te informeren over de voortgang van het indicatorentraject binnen SZW. Tijdens het Wetgevingsoverleg van 23 juni 2016 over het jaarverslag 2015 is gesproken over ons voorstel voor de opname van kerncijfers in de beleidsagenda van de begroting en de ontwikkeling van indicatoren op enkele terreinen voor de lange termijn (Kamerstukken 34 475 XV en 34 485 XV, nr. 11). Uw kamer heeft aangegeven dat het overeengekomen gesprek hierover pas na het verkiezingsreces in gang gezet wordt.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Kamerstuk 33 566, nr. 96

X Noot
3

Kamerstuk 26 448, nr. 569

X Noot
4

Kamerstuk 26 448, nr. 573

X Noot
5

Kamerstuk 26 448, nr. 571

X Noot
6

Kamerstuk 26 448, nr. 579

X Noot
7

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven