Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 25424 nr. 251 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 25424 nr. 251 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag 14 oktober 2014
Hierbij bied ik u zes rapporten aan over de geestelijke gezondheidszorg (ggz)1. Het betreft:
1. Het rapport «Over de brug»;
2. De pilot rapportage Monitor Generalistische Basis GGZ;
3. Vier themarapporten van het Trimbos-instituut.
Dit betreft een plan van aanpak voor de behandeling, begeleiding en ondersteuning bij ernstige psychische aandoeningen. Het rapport is opgesteld in opdracht van de partijen van het bestuurlijk akkoord voor de ggz door Kenniscentrum Phrenos. Het rapport gaat in op goede zorg voor mensen met ernstige psychische aandoeningen. Goede zorg voor deze groep is gericht op herstel: symptomatisch herstel, maatschappelijk herstel en persoonlijk herstel. Alle drie deze dimensies van herstel zijn van belang en ze beïnvloeden elkaar. Goede zorg impliceert dat behandeling, begeleiding en ondersteuning van mensen met ernstige psychische aandoeningen goed op elkaar aansluiten en op de individuele hulpbehoeften en persoonlijke doelen.
Phrenos formuleert 14 aanbevelingen die uitmonden in 3 speerpunten:
1. Landelijk project «ontwikkeling regionale herstelacademies»
Regionale herstelacademies kunnen de positie van mensen met ernstige psychische aandoeningen en hun naasten versterken door een aanbod van zelfhulp, innovaties, ondersteuning bij participatie en belangenbehartiging.
2. Landelijke werkafspraken
Voorgesteld wordt om nadere werkafspraken te maken om te komen tot goede randvoorwaarden (wettelijke kaders, bekostingssystemen) voor goede behandeling, begeleiding en ondersteuning aan de doelgroep. Hierbij kan voortgebouwd worden op werkafspraken die begin 2014 zijn gemaakt voor de langdurige intramurale ggz.
3. Een innovatieprogramma ernstige psychische aandoeningen
Gekoppeld aan de werkafspraken kan een landelijk innovatieprogramma de kwaliteit van de behandeling, begeleiding en ondersteuning stimuleren. Het programma zou een ambitie om een derde meer herstel (van gezondheid, participatie en persoonlijke identiteit) te bereiken, moeten helpen waarmaken.
Naar aanleiding van dit rapport zal het Landelijk Platform GGz (LPGGz) een voorstel opstellen voor herstelacademies, zelfregiecentra die mensen met ernstige psychische aandoeningen in staat stellen inzicht te krijgen in hun eigen wensen en mogelijkheden om daaraan tegemoet te komen.
Daarnaast wordt gewerkt aan een zorgstandaard voor zorg aan mensen met ernstige psychische aandoeningen: op de meerjarenagenda van het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGZ staat een generieke module voor ernstige psychische aandoeningen. Een generieke module is van toepassing op een grotere groep patiënten, ongeacht hun stoornis of aandoening.
Tot slot hebben de RIBW Alliantie, de Federatie Opvang, GGZ Nederland en het LPGGz in maart 2014 in het kader van de hervorming van de langdurige zorg werkafspraken gemaakt met de Staatssecretaris van VWS, Zorgverzekeraars Nederland en de VNG over de transitie van de langdurige intramurale ggz. Deze partijen hebben uitgesproken het wenselijk te vinden dat er een innovatieprogramma komt voor de langdurige ggz. De Staatssecretaris van VWS heeft de overige partijen uitgenodigd een onderbouwd voorstel in te dienen voor een innovatieprogramma, en heeft aangegeven daar financieel aan bij te dragen. Een op de langdurige ggz gericht innovatieprogramma kan bijdragen aan nieuwe concepten voor wonen door en begeleiden van mensen met ernstige psychische kwetsbaarheid. De innovatieagenda voor zorg, begeleiding en ondersteuning van mensen met ernstige psychische aandoeningen sluit hierbij aan. Phrenos verwijst in het rapport «Over de brug» naar de bovengenoemde werkafspraken. Aan de uitwerking van het innovatieprogramma voor de langdurige ggz wordt door veldpartijen gewerkt. Zij kunnen daar de ambitie van meer herstel bij betrekken.
De pilot rapportage over de generalistische basis ggz van KPMG Plexus stuur ik u hierbij ter kennisneming. Over een langere periode zijn pas goede conclusies te trekken over de effecten van het ingezette beleid. U wordt over de volgende rapportage van de monitor in januari 2015 geïnformeerd.
«Persoonlijk en maatschappelijk herstel van mensen met ernstige psychische aandoeningen»
Dit rapport van het Trimbos-instituut biedt een nadere onderbouwing voor het rapport «Over de brug».
«Versterking van de ggz in de huisartsenpraktijk»
In deze rapportage van het Trimbos-instituut wordt geschetst dat de praktijkondersteuner voor de ggz (POH-GGZ) sinds de introductie van de functie in 2008 een steeds belangrijker plaats heeft gekregen binnen de huisartsenzorg en worden aanbevelingen geformuleerd.
De resultaten van het rapport over versterking van de ggz in de huisartsenpraktijk kunt u bezien in samenhang met de rapportages in het kader van de monitor van de generalistische basis ggz. De ontwikkelingen rondom de POH GGZ worden door KPMG gemeten in deze monitor (zie onder punt 2).
«Geen gebruik van professionele zorg bij stemmings- en angststoornissen»
Dit rapport van het Trimbos-instituut gaat over kenmerken van de groep mensen met stemmings- of angststoornissen die geen gebruik maken van zorg.
«GGZ in tabellen 2012»
In deze publicatie van het Trimbos-instituut wordt een veelheid van gegevens over de geestelijke gezondheidszorg uit verschillende bronnen bij elkaar gezet. De cijfers gaan over het vóórkomen en de ziektelast van psychische aandoeningen, het zorggebruik, het zorgaanbod, de kosten en de financiering en personeel.
Tot slot
Tenslotte meld ik u nog het volgende. In mijn brief aan de Tweede Kamer van 17 april 2014 (Kamerstuk 29 248, nr. 267) heb ik toegezegd dat ik u nader zou informeren over het verdere proces rond de uitvoering van de afspraak uit het bestuurlijk akkoord ggz (Kamerstuk 29 248, nr. 257) dat de DSM-IV-diagnose op de ggz-factuur moet worden vermeld. Een adviesaanvraag vanuit VWS aan het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) hierover is uitgesteld. Dit in verband met de ontwikkelingen rond de vermelding van de zorgvraagzwaarte-indicator (zvz-indicator) op de ggz-factuur, waarover ik u per brief van 11 september 2014 informeerde (Kamerstuk 25 424, nr. 249). De vermelding van de DSM-diagnose op de ggz-factuur is daarom nog niet mogelijk per 2015. Ik zal u op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen.
De Minister van Volksgezondheid,Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25424-251.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.