21 109 Uitvoering EG-Richtlijnen

Nr. 237 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 januari 2019

Hierbij bied ik u het periodieke overzicht aan van de stand van zaken bij de implementatie van EU-richtlijnen in de Nederlandse wet- en regelgeving aan het einde van het vierde kwartaal van 20181.

In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatieachterstand zoals die op 31 december 2018 gold. Daarna worden de oorzaken van deze achterstand behandeld en worden, indien van toepassing, tevens dreigende implementatieachterstanden genoemd. Vervolgens volgt een opsomming van de ingebrekestellingprocedures die de Europese Commissie tegen Nederland is gestart als gevolg van niet-tijdige implementatie. Mede op verzoek van uw Kamer zijn ook de lopende infracties wegens (vermeende) onjuiste implementatie in het overzicht ingebrekestellingen per departement opgenomen2.

Huidige achterstand

De achterstand per 1 januari 2019 bedroeg 9 richtlijnen t.o.v. 8 in het vorige kwartaal. In het vierde kwartaal van 2018 zijn er 3 achterstallige richtlijnen geïmplementeerd. Tegelijkertijd zijn er dit kwartaal 3 nieuwe richtlijnen in overschrijding bijgekomen.

De 9 achterstallige richtlijnen zijn aan de volgende ministeries toegedeeld: Fin (3), I&W (2), J&V (3), VWS (1). Twee van deze richtlijnen (FIN) zijn op 31 december 2018 geïmplementeerd en vlak na 1 januari 2019 genotificeerd. Eén van deze richtlijnen (JenV) werd op 1 januari 2019 geïmplementeerd en vlak hierna genotificeerd.

De overschrijding van de implementatiedatum varieert sterk, van 6 tot 590 dagen. Een exacte aanduiding van de overschrijding per richtlijn is te vinden op de laatste pagina van bijgevoegd kwartaaloverzicht.

Achterstanden en hun oorzaken

Wat betreft de oorzaken voor de implementatieachterstand ultimo vierde kwartaal 2018 speelt een aantal factoren een rol. Deze factoren worden hieronder per ministerie toegelicht.

FIN

RICHTLIJN (EU) 2015/2366 van het Europees parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende betalingsdiensten in de interne markt, houdende wijziging van de Richtlijnen 2002/65/EG, 2009/110/EG en 2013/36/EU en Verordening (EU) nr. 1093/2010 en houdende intrekking van Richtlijn 2007/64/EG. Uiterste implementatiedatum 13 januari 2018

Richtlijn 2015/2366/EU stelt regels over vergunningverlening aan betaalinstellingen en introduceert onder meer twee nieuwe betaaldiensten, te weten de betaalinitiatiedienst en de rekeninginformatiedienst. De implementatie van de richtlijn geschiedt deels door wijziging van onder meer de Wet op het financieel toezicht (Wft) en het Burgerlijk Wetboek (BW), en deels door wijzigingen in lagere regelgeving. De implementatietermijn van deze richtlijn is op 13 januari 2018 verstreken. Op 22 maart 2018 is de Nederlandse regering door de Europese Commissie in gebreke gesteld wegens het overschrijden van de implementatietermijn. Het implementatiewetsvoorstel (Kamerstuk 34 813) is op 4 december aangenomen door de Eerste Kamer. Toen eindigde ook de voorhangprocedure voor het implementatiebesluit. Dit besluit is momenteel aanhangig bij de Raad van State voor advies. Het wetsvoorstel is op 27 december gepubliceerd. Het advies van de Raad van State op het implementatiebesluit zal na ontvangst zo snel mogelijk worden verwerkt, waarna de regelgeving ter implementatie van PSD2 in werking zal treden.

RICHTLIJN (EU) 2016/1164 VAN DE RAAD van 12 juli 2016 tot vaststelling van regels ter bestrijding van belastingontwijkingspraktijken welke rechtstreeks van invloed zijn op de werking van de interne markt. Uiterste implementatietermijn 31 december 2018

Inmiddels geimplementeerd op 2 januari 2019.

RICHTLIJN (EU) 2017/2455 VAN DE RAAD van 5 december 2017 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG en Richtlijn 2009/132/EG wat betreft bepaalde btw- verplichtingen voor diensten en afstandsverkopen van goederen. Uiterste implementatietermijn 31 december 2018

Inmiddels geïmplementeerd op 2 januari 2019.

I&W

RICHTLIJN 2014/45/EU van het Europees parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG. Uiterste implementatiedatum 20 mei 2017

Richtlijn 2014/45/EU is bijna volledig geïmplementeerd. Dit geldt nog niet voor de APK-plicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/u. Door de verwerping van het wetsvoorstel kentekening landbouwvoertuigen door de Tweede Kamer is de APK-plicht voor tractoren met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/u vertraagd. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wetsvoorstel waarin dit alsnog wordt geregeld. Dit voorstel wordt begin 2019 ingediend bij de Tweede Kamer. Als deze wet in werking is getreden, is richtlijn 2014/45/EU volledig geïmplementeerd. De Europese Commissie heeft Nederland op 17 juli 2017 in gebreke gesteld wegens niet tijdige implementatie van richtlijn 2014/45/EU.

RICHTLIJN (EU) 2016/2370 VAN HET EuropEES parlement EN DE RAAD van 14 december 2016 tot wijziging van Richtlijn 2012/34/EU, met betrekking tot de openstelling van de markt voor het binnenlands passagiersvervoer per spoor en het beheer van de spoorweginfrastructuur. Uiterste implementatiedatum 25 december 2018

Op 9 oktober 2018 is het wetsvoorstel ter implementatie van onder meer deze richtlijn (Kamerstuk 34 914) door de Tweede Kamer aangenomen (Handelingen II 2018/19, nr. 10, item 15). Sedertdien ligt het wetsvoorstel ter behandeling bij de Eerste Kamer. Na een eerdere ronde heeft de Eerste Kamer op 11 december jl. besloten nog een extra schriftelijke vragenronde te houden. Het verslag zal worden vastgesteld op 21 december 2018. Plenaire behandeling van het wetsvoorstel is op 22 januari a.s. De verwachting is dat publicatie van het wetsvoorstel uiterlijk in maart 2019 zal plaatsvinden.

J&V

RICHTLIJN (EU) 2016/680 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad. Uiterste implementatiedatum 6 mei 2018

Op 1 januari 2019 zijn de Wet tot wijziging van de Wet politiegegevens en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens ter implementatie van Europese regelgeving over de verwerking van persoonsgegevens met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen van 17 oktober 2018 (Stb. 2018, nr. 401) en het Besluit implementatie richtlijn gegevensbescherming opsporing en vervolging (Stb. 2018, nr. 496) in werking getreden.

RICHTLIJN (EU) 2016/681 van het Europees parlement en de Raad van 27 april 2016 over het gebruik van persoonsgegevens van passagiers (PNR-gegevens) voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit. Uiterste implementatiedatum 25 mei 2018

Het implementatiewetsvoorstel (wetsvoorstel gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven) voorziet in de oprichting van de passagiersinformatie-eenheid (Pi-NL) (Kamerstuk 34 861). De Pi-NL heeft tot taak passagiersgegevens van luchtvaartmaatschappijen te beoordelen voor de geplande aankomst van passagiers in of vertrek uit Nederland. De Pi-NL vergelijkt de door de luchtvaartmaatschappijen aangeleverde PNR-gegevens met gegevens in databanken van gesignaleerde personen of toetst de PNR-gegevens aan vooraf vastgestelde risico-criteria. De positieve resultaten van de analyse kunnen worden doorgegeven aan de bevoegde instanties (zoals politie of OM) of Europol, en aan de PIU’s (Passenger Information Units) van andere lidstaten, omdat deze personen betrokken zouden kunnen zijn bij een terroristisch misdrijf of ernstige criminaliteit. De implementatietermijn van deze richtlijn is op 25 mei 2018 verstreken. Het implementatiewetsvoorstel is op 8 januari 2018 bij de Tweede Kamer ingediend. Op 22 februari 2018 heeft de Tweede Kamer het verslag vastgesteld (Kamerstuk 34 861, nr. 5). De nota naar aanleiding van het verslag volgde op 11 april 2018 (Kamerstuk 34 861, nr. 6). Op 17 mei 2018 heeft de Tweede Kamer een nader verslag uitgebracht (Kamerstuk 34 861, nr. 11). De nota naar aanleiding van het nader verslag zal naar verwachting op korte termijn aan de Tweede Kamer worden aangeboden. De Pi-NL is al geheel volgens de voorschriften van de PNR-richtlijn ingericht en kan haar werkzaamheden aanvangen onmiddellijk nadat de implementatiewet in werking is getreden. Thans wordt er in de uitvoering intensief gewerkt aan processen om de gegevensuitwisseling tussen de Pi-NL en de bevoegde instanties én tussen de Pi-NL en de PIU’s van andere lidstaten optimaal vorm te geven.

RICHTLIJN (EU) 2017/853 VAN HET EuropEES parlement EN DE RAAD van 17 mei 2017 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens. Uiterste implementatiedatum 14 september 2018

Belangrijkste doelstelling van Richtlijn (EU) 2017/853 is de traceerbaarheid van vuurwapens binnen de EU te verbeteren. De richtlijn verbreedt de plicht tot het markeren van vuurwapens en de essentiële onderdelen hiervan en stelt scherpere eisen dan tot nu toe aan de registratie (door de bevoegde autoriteiten) van vuurwapens. De lidstaten worden verplicht zorg te dragen voor een deugdelijk registratiesysteem van vuurwapens dat het mogelijk maakt geautomatiseerd gegevens uit te wisselen tussen enerzijds wapenhandelaren en de bevoegde autoriteiten binnen de lidstaat en anderzijds de autoriteiten in andere lidstaten.

Het wetsvoorstel ter implementatie van de richtlijn is op 29 juni 2018 ingediend (Kamerstuk 34 984, nr. 2). De Tweede Kamer heeft op 17 september 2018 verslag uitgebracht (Kamerstuk 34 984, nr. 5). De nota naar aanleiding van het verslag zal medio januari 2019 aan de Kamer worden gezonden (Kamerstuk 34 984, nr. 6). Het ontwerpbesluit ter uitwerking van een aantal grondslagen in het wetsvoorstel bij algemene maatregel van bestuur is gereed voor consultatie en zal zo spoedig mogelijk na aanvaarding van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer aan de Afdeling advisering van de Raad van State worden voorgelegd.

RICHTLIJN (EU) 2017/2103 VAN HET EuropEES parlement EN DE RAAD van 15 november 2017 tot wijziging van Kaderbesluit 2004/757/JBZ van de Raad teneinde nieuwe psychoactieve stoffen in de definitie van „drug» op te nemen en tot intrekking van Besluit 2005/387/JBZ van de Raad. Uiterste implementatietermijn 23-11-2018

Dreigende overschrijding

Er zijn geen dreigende overschrijdingen.

Ingebrekestellingen wegens te late implementatie

In het vierde kwartaal van 2018 is er één ingebrekestelling wegens te late implementatie van richtlijnen van de Europese Commissie ontvangen, te weten:

  • Van JenV, zaak 2018/0374 mbt RL 2017/853 (controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens)

De Europese Commissie heeft in het vierde kwartaal van 2018 één zaak wegens te late implementatie geseponeerd:

  • Van LNV, zaak 2018/0118 mbt RL 2017/1920 (in het verkeer brengen van zaden Solanum tuberosum L)

De Minister van Buitenlandse Zaken, S.A. Blok


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven