Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 65, item 7 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 65, item 7 |
Toelichting op het intrekken van Wijziging van de Zorgverzekeringswet
Aan de orde is het tweeminutendebat Toelichting op het intrekken van Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van zorgcontractering (36561, nr. 8).
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering. Aan de orde is het tweeminutendebat Toelichting op het intrekken van Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van zorgcontractering. Zes leden hebben zich ingeschreven, maar er zijn er slechts twee die gebruik willen maken van hun spreektijd. Van hen is mevrouw Tielen namens de VVD-fractie de eerste.
Mevrouw Tielen (VVD):
Voorzitter. In het vorige debat vroeg ik al naar de verschillen tussen gecontracteerde en ongecontracteerde zorg als het gaat over bijvoorbeeld de gedeclareerde zorgkosten. Daar had de minister nog geen antwoord op, maar gelukkig heb ik een motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat contracten tussen zorgverzekeraar en zorgaanbieder een bewezen effectieve manier zijn om afspraken te maken en na te laten leven over onder meer toegankelijkheid en kosteneffectiviteit van zorg;
overwegende dat in sommige domeinen van de zorg, zoals wijkverpleging en geestelijke gezondheidszorg, heel veel zorgaanbieders actief zijn die lang niet allemaal contracten hebben met verzekeraars, maar wel vergoed dienen te worden zonder degelijke controles;
overwegende dat onvoldoende inzichtelijk is in welke mate ongecontracteerde zorg leidt tot minder kosteneffectiviteit, ondoelmatige inzet van arbeidsuren, en oneigenlijk gebruik en fraude;
verzoekt de regering om onderzoek te doen naar verschillen tussen gecontracteerde en ongecontracteerde zorg op het vlak van de genoemde onderwerpen, en de Kamer hierover te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Tielen (VVD):
Ik heb er nog eentje.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het aanvullend zorg- en welzijnsakkoord nodig is om duidelijkheid en sturing mogelijk te maken op de kwaliteit en de inzet van zorgpersoneel en de blijvende betaalbaarheid van de zorg;
overwegende dat in sommige domeinen van de zorg, zoals wijkverpleging en ggz, heel veel zorgaanbieders actief zijn die lang niet allemaal contracten hebben met zorgverzekeraars, maar wel vergoed dienen te worden zonder degelijke controles op kwaliteit, inzet en betaalbaarheid;
overwegende dat dit kan leiden tot spookzorg, verwaarlozing, oneigenlijk gebruik en soms zelfs fraude;
overwegende dat contractering een belangrijke voorwaarde kan zijn om dit te voorkomen via controles door zorgverzekeraars, maar dat het wetsvoorstel om contractering te bevorderen is ingetrokken;
verzoekt de regering om met een voorstel te komen om alsnog met behulp van contracten meer grip te krijgen en fraude te voorkomen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Tielen (VVD):
Daarmee hoop ik dat we echt meer grip krijgen op die afspraken en voorkomen dat zorggeld weglekt naar de zakken van criminelen.
Dank u wel.
De voorzitter:
Hartelijk dank. Dan is het woord aan mevrouw Jansen. Zij voert het woord namens de fractie van Nieuw Sociaal Contract en is tevens de laatste spreker in de termijn van de Kamer in dit tweeminutendebat. Gaat uw gang.
Mevrouw Daniëlle Jansen (NSC):
Ik heb twee moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de toegankelijkheid van zorg niet alleen afhangt van het aantal gecontracteerde zorgaanbieders, maar ook van hoe efficiënt de beschikbare capaciteit, zoals behandelplekken, personeel en doorstroming in de zorgketen, wordt benut;
overwegende dat het zicht op wachttijden en doorlooptijden grotendeels ontbreekt, waardoor niet inzichtelijk is of en waar iemand eerder geholpen kan worden;
overwegende dat patiënten en cliënten niet optimaal worden bemiddeld naar andere beschikbare gecontracteerde zorgaanbieders;
overwegende dat dit mismatchprobleem ertoe leidt dat extra gecontracteerde zorg niet altijd leidt tot betere toegankelijkheid of kortere wachttijden, terwijl de kosten wel toenemen;
verzoekt de regering om:
-een overzicht op te stellen van de actuele wachttijden en doorlooptijden per zorgsector, per zorgsoort en regio, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt in hoeverre beschikbare capaciteit daadwerkelijk wordt benut;
-het actuele overzicht beschikbaar te stellen aan zorgverzekeraars en patiënten en cliënten;
-op basis van dit overzicht een conclusie te trekken over de vraag of de oplossing ligt in extra zorgcontractering of in een betere inzet van de bestaande capaciteit;
-een methodiek te verkennen waarin het bijhouden van wachttijden, doorlooptijden en capaciteit op een gestandaardiseerde manier kan plaatsvinden, zodat dit informatiebestand als een continu monitoringsinstrument kan worden ingezet voor beleidsontwikkeling en strategische keuzes in de zorg, zonder dat dit leidt tot meer registratielast,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat zorgverzekeraars uiterlijk op 12 november 2024 hun polissen en de zorgpremies voor het jaar 2025 bekend moesten maken;
constaterende dat op 12 november 2024 slechts 41% van de zorgaanbieders daadwerkelijk gecontracteerd is voor het jaar 2025 en dat het zorgverzekeraars en ziekenhuizen dus net als voorgaande jaren weer niet is gelukt om de onderhandelingen uiterlijk 12 november af te ronden;
constaterende dat deze vertragingen onzekerheid veroorzaken voor patiënten over de toegankelijkheid en kosten van zorg, alsmede over de mogelijkheid om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar;
verzoekt de regering:
-zich in te spannen om zorgverzekeraars te stimuleren om, gedifferentieerd naar sector en aanbieder, variabele meerjarencontracten van vijf tot zeven jaar af te sluiten met partners die de regionale transformatie vormgeven;
-erop toe te zien dat er in 2025 een centrale bron met contractinformatie over de hele breedte van de zorg wordt opgeleverd;
-zorgverzekeraars daarnaast te verplichten regelmatig de Kamer en verzekerden, in samenwerking met patiëntenorganisaties, te informeren over de voortgang van de contractonderhandelingen, zodat transparantie wordt gewaarborgd en zorgverzekeraars meer verantwoordelijkheid nemen voor het tijdig afronden van de onderhandelingen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Hartelijk dank. We gaan vijf minuten schorsen en dan krijgen we een appreciatie op de vier moties. We zijn geschorst.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering. Aan de orde is het vervolg van het tweeminutendebat Toelichting op het intrekken van Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het bevorderen van de zorgcontractering. We zijn toe aan de termijn van de zijde van de regering. Ik geef het woord aan de minister van VWS.
Minister Agema:
Dank u wel, voorzitter. Over de eerste motie, de motie op stuk nr. 9 van mevrouw Tielen, wil ik hier aangeven dat ik de signalen herken dat er niet-gecontracteerde zorgaanbieders zijn die zich in onevenredige mate richten op patiënten met een relatief lichte zorgvraag, onvoldoende meedoen aan regionale samenwerkingsafspraken, zich onttrekken aan de anw-diensten en relatief veel niet passende of ondoelmatige zorg leveren. Meer inzicht in de kwaliteit en de doelmatigheid van niet-gecontracteerde zorg is belangrijk en ook nodig ten behoeve van de uitwerking van de onafhankelijke indictiestelling in de wijkverpleging die ik ter hand genomen heb, en voor het verder brengen van de afspraken uit het aanvullend zorg- en welzijnsakkoord. Deze afspraken zijn al vergevorderd. Als ik dus in de richting van mevrouw Tielen kan zeggen dat ik haar motie meeneem, kan ik die overnemen.
De voorzitter:
Ja, zij knikt instemmend. Daarmee is de motie op stuk nr. 9 overgenomen, als de leden daarmee akkoord zijn. Ja, zie ik.
Minister Agema:
En dan lijkt het een beetje gek dat de derde motie … O, ik moet eerst de tweede motie nog doen, op stuk nr. 10.
De voorzitter:
Ja, die is ook van mevrouw Tielen.
Minister Agema:
Ik ben ver gevorderd met een nieuwe brief over de fraude, en met het komen tot afspraken in het aanvullende zorg- en welzijnsakkoord. Die afspraken zijn nog niet zo ver gereed, maar als ik de motie als een extra aansporing mag zien, laat ik het oordeel aan de Kamer.
De voorzitter:
Ja.
Minister Agema:
De motie op stuk nr. 11 zegt zulke specifieke dingen over wachttijden dat ik mevrouw Jansen vraag om deze motie aan te houden. Ik ben daarmee op zich ver gevorderd, maar het is een lastig dossier. De motie is namelijk op dit moment te specifiek op het gebied van de afspraken die gemaakt worden in het aanvullende zorg- en welzijnsakkoord om de motie daarin te kunnen integreren.
De voorzitter:
Mevrouw Jansen, wilt u de motie aanhouden?
Minister Agema:
Dan kan ze als de afspraken er liggen, kijken of ze daar tevreden mee is of toch verdergaande dingen wil.
Mevrouw Daniëlle Jansen (NSC):
En wanneer zouden die er zijn? Hoelang moet ik daarop wachten?
Minister Agema:
Nou, we hebben afgelopen maandag met 45 man van 9.00 uur 's ochtends tot 0.00 uur 's avonds met z'n allen bij elkaar gezeten en we zijn een heel eind gevorderd richting een onderhandelaarsakkoord. Het gaat niet zo heel lang meer duren. Het zal nog wel een aantal weken zijn, maar ik hoop niet heel erg lang meer. Dan is er een onderhandelaarsakkoord. Dat moet dan nog naar de achterban, maar dit is een lastige afspraak, waarin we heel veel voor elkaar proberen te krijgen met partijen. Als het op deze manier moet, helpt dat niet. Ik denk echter dat er wel een afspraak kan komen die tegemoetkomt aan de wensen van mevrouw Jansen. Daarom zeg ik dat de motie ontijdig is, want ik kan het me niet veroorloven om dit te difficulteren. Het is namelijk heel belangrijk dat deze afspraak tot stand komt.
Mevrouw Daniëlle Jansen (NSC):
Moet ik dan denken aan voor de zomer? Is dat mogelijk?
Minister Agema:
Dat hoop ik zeker!
Mevrouw Daniëlle Jansen (NSC):
Dan hou ik de motie wel aan.
De voorzitter:
Op verzoek van mevrouw Daniëlle Jansen stel ik voor haar motie (36561, nr. 11) aan te houden.
Daartoe wordt besloten.
Minister Agema:
De motie op stuk nr. 12 van mevrouw Jansen is een lastige. Wat betreft het eerste punt zeg ik: dat is wat we al doen. Het staat in het regeerprogramma. Het is heel jammer om een motie in te dienen over datgene wat we al doen en wat in het regeerprogramma staat. En het tweede punt is echt overbodig. We hebben de Zorgzoeker al en die wil ik natuurlijk best extra onder de aandacht brengen, maar het is er dus al. Het tweede punt is dus overbodig. Hetzelfde geldt voor het derde punt, want de NZa publiceert al twee keer per jaar over de voortgang. Dit is dus een hele lastige motie. Ik kan hier niet veel mee, zeg ik in de richting van mevrouw Jansen. Het is gek om een motie in te dienen over iets wat wij in het regeerprogramma hebben staan. Dat geldt voor het eerste en het tweede punt. En het derde punt is overbodig. Misschien kan mevrouw Jansen de motie dus aanhouden en het een en ander wat aanscherpen. Misschien kan ik haar ook ambtelijke bijstand bieden op dit punt, maar zoals de motie nu is, kan ik er niet veel mee.
Mevrouw Daniëlle Jansen (NSC):
Ik hoor geluiden dat deze bronnen en overzichten wel ontbreken. Ik wil er wel iets mee doen. Ik wil wel even kijken of ik met de ambtenaren een motie kan formuleren waar we wel mee uit de voeten kunnen.
De voorzitter:
Wilt u deze motie dan even aanhouden?
Minister Agema:
Mag ik hier even op reageren, voorzitter? "Ik hoor geluiden"; er is een zorgzoeker en de NZa komt twee keer per jaar met deze informatie. Dus de geluiden die mevrouw Jansen hoort, kloppen niet. Dus ik kan haar ambtelijke bijstand geven om iets wat zij wil anders vorm te geven, natuurlijk. Dat kan altijd. Maar de geluiden die mevrouw Jansen hoort, kloppen niet, want dit is het.
Mevrouw Daniëlle Jansen (NSC):
Ja, dat is wat ik hoor. Dus of het nou klopt of niet: er gaat toch iets mis waardoor ik uit het veld een signaal krijg dat het niet voorhanden is. Dus nogmaals, ik maak graag gebruik van het aanbod van de minister.
De voorzitter:
Houdt u dan de motie aan? Ja.
Op verzoek van mevrouw Daniëlle Jansen stel ik voor haar motie (36561, nr. 12) aan te houden.
Daartoe wordt besloten.
Minister Agema:
Dank u wel, voorzitter.
De voorzitter:
U ook bedankt.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Dat was het tweede tweeminutendebat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-65-7.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.