Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | nr. 12, pagina 690-691 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | nr. 12, pagina 690-691 |
Aan de orde is de stemming over een motie, ingediend bij de algemene financiële beschouwingen, te weten:
- de motie-Blok c.s. over aanwending van het beschikbare FES-saldo en additionele aardgasbaten (30300, nr. 42).
(Zie vergadering van 6 oktober 2005.)
De voorzitter:
De motie Blok c.s. is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de begroting van het Fonds Economische Structuurversterking een onbenut saldo vertoont van 410 mln., waarvan, na reservering van een buffer van 10% van de aardgasbaten, 270 mln. vrij besteedbaar is;
overwegende dat bij een voortdurend hoge olieprijs van $60 per vat nog circa 700 mln. aan additionele FES-voeding verwacht mag worden over 2006;
overwegende dat 1 mld. is gereserveerd voor duurzame energie en dat hiervan, door een beperktere inzet op windenergie, maximaal 50 mln. beschikbaar kan komen voor andere doelen;
verzoekt de regering, uit het beschikbare FES-saldo en uit additionele aardgasbaten ten gevolge van de hoge olieprijs, zodra deze gerealiseerd zijn, een aantal concrete knelpunten op het gebied van zowel fysieke infrastructuur als kennisinfrastructuur aan te pakken, bijvoorbeeld:
- knelpunten in het wegennet zoals de N259 bij Bergen op Zoom, de N33 Veendam-Assen en de A12 Ede-Duitse grens;
- zwakke plekken in de zeewering en de IJsselmeerkust;
verzoekt de regering voorts, een aantal concrete knelpunten op het gebied van de kennisinfrastructuur via publiek-private samenwerking aan te pakken, bijvoorbeeld in de projecten:
- Nano-technologie Twente;
- Centre for Molecular Medicine in Eindhoven;
- EU regional Ion Therapy Institute in Maastricht,
en gaat over tot de orde van de dag.
Deze gewijzigde motie is voorgesteld door de leden Blok, De Nerée tot Babberich, Van der Vlies en Van As. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 58 (30300).
Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.
De heer Crone (PvdA):
Voorzitter. De motie bevat een aantal wensen, te financieren uit gasmeevallers uit het FES. Die wensen spreken ons zeer aan. Ik noem het oplossen van een aantal knelpunten in regionale wegen, zoals de N33 en van zwakke plekken in de zeewering en verder investeringen in de kenniseconomie, zoals nanotechnologie in Twente.
Naast deze positieve aspecten bevat de motie twee zeer negatieve punten. In het debat hebben wij erom gevraagd de knelpunten in het openbaar vervoer expliciet te noemen, wat niet is gebeurd. Er is ook niet ontkend dat deze knelpunten met urgentie moeten worden aangepakt. Het instemmend knikken van de heer Van Aartsen stelt mij in dit geval buitengewoon gerust. Verder was oorspronkelijk een dekking voorzien van 100 mln. uit de inzet op windenergie, een onderwerp dat buitengewoon zwaar weegt voor ons, mede naar aanleiding van het debat van gisteren. Dat is nu 50 mln. geworden. Ik ben niet in de gelegenheid geweest mijn fractie te raadplegen over dit element.
Uiteindelijk heeft bij ons het oordeel van het kabinet over de motie zwaar gewogen. Minister Zalm heeft duidelijk gemaakt dat deze motie wel erg vroegtijdig is, omdat hij de beslissingen pas zal nemen in het voorjaar, bij de afweging van de Voorjaarsnota en de dan bestaande middelen in het FES. Hij heeft ook duidelijk gemaakt dat hij dit zal meewegen in de totaalafweging van wat er uit het FES komt, dus dan komt er nog veel meer op het presenteerblaadje van de afwegingen. De minister van EZ heeft nu weer gezegd dat de motie vooral op dat ene onderdeel onuitvoerbaar is. Alles afwegend is de motie vroegtijdig, maar zij bevat wel een aantal van onze wensen. De motie is echter absoluut niet het laatste woord van de Kamer, noch van het kabinet. In die zin is het dus een erg slappe motie, die wel uitdrukking geeft aan een aantal wensen die wij ook hebben, zodat wij uiteindelijk voor de motie zullen stemmen.
De heer Van der Ham (D66):
Voorzitter. In de motie staan een paar goede dingen: nanotechnologie, de N33 en dijkverzwaring. Wij missen er één ding in, namelijk het Rondje Randstad van de heer Van Aartsen.
De voorzitter:
Nee, u verklaart uw stem zonder anderen aan te spreken!
De heer Van der Ham (D66):
Dat stond er dus niet in! Wij hebben gisteren een debat gehad over het Energierapport, waarbij de heer Hessels heeft gezegd dat er een creatieve oplossing komt voor de voorliggende motie, vooral gelet op de dekking van 100 mln. De creativiteit zit hem er nu in dat het de helft wordt, dus 50 mln. Ik vind dat een kruideniermentaliteit die wij niet steunen. D66 is hartstikke voor de daarin beschreven doelen, maar dat moet het ministerie van Verkeer en Waterstaat maar in andere posten vinden dan bij duurzame energie. Daarom stemmen wij tegen deze motie.
De heer Vendrik (GroenLinks):
Voorzitter. De gewijzigde motie van mijnheer Blok heeft bij ons erg nare gevoelens opgeroepen. Er zijn drie redenen om tegen te stemmen. Wij gaan er maar even vanuit dat het laatste woord van de minister van Economische Zaken het standpunt van het kabinet is. De minister van Economische Zaken zei gisterenavond over de oorspronkelijke motie dat deze onuitvoerbaar is. Onuitvoerbare moties moet je niet aannemen. In de tweede plaats wordt het al veel te beperkte budget voor duurzame energie geplunderd, ten dele ter dekking van bijvoorbeeld de aanleg van wegen. Dat is voor ons onbestaanbaar, ook gelet op de importantie van het energievraagstuk. In de derde plaats zijn de heer Blok en de zijnen vergeten het ons een beetje moeilijk te maken.
De voorzitter:
Nee, in uw stemverklaring moet u anderen niet aanspreken, dat weet u.
De heer Vendrik (GroenLinks):
Net als D66 missen wij het Rondje Randstad. Met deze motie wordt voorgesorteerd op bestaande en toekomstige meevallers in het FES, wat betekent dat er duurzaam geen geld beschikbaar is voor het rondje Randstad. Daar zijn wij tegen.
De heer Rouvoet (ChristenUnie):
Voorzitter. Ook naar de mening van mijn fractie staan er in de motie een aantal sympathieke doelen die ook wij op het netvlies hebben waar het gaat om zaken die echt moeten gebeuren. Ook wat ons betreft is het lijstje niet volledig, waarbij wij met name denken aan het Rondje Randstad. Het oordeel van de minister dat de oorspronkelijke motie onuitvoerbaar is, weegt voor ons ook mee. Een belangrijk punt voor mijn fractie is bovendien dat de dekking ten koste gaat van de opwekking van duurzame energie, ook al geldt dat nu in mindere mate dan in de oorspronkelijke motie.
Alles bij elkaar is er voldoende reden voor ons om tegen deze motie te stemmen.
Mevrouw Gerkens (SP):
Voorzitter. Ook mijn fractie ondersteunt de doelen die in de motie omschreven staan. Het zijn goede zaken die geld behoeven, maar het is onacceptabel dat hiervoor geld weggehaald wordt uit het budget voor duurzame energie. Daarom zal de SP-fractie tegen deze motie stemmen.
Verder verzoek ik om een hoofdelijke stemming over deze motie.
In stemming komt de gewijzigde motie-Blok (30300, nr. 58).
De voorzitter:
Mevrouw Gerkens heeft verzocht om hoofdelijke stemming over deze gewijzigde motie.
Vóór stemmen de leden: Dubbelboer, Duivesteijn, Van Egerschot, Eijsink, Eski, Van Fessem, Ferrier, Fierens, De Haan, Van Haersma Buma, Hamer, Haverkamp, Heemskerk, Van Heemst, Herben, Hermans, Hessels, Van Heteren, Hirsi Ali, Ten Hoopen, Van Hijum, Jager, Joldersma, Jonker, Kalsbeek, Knops, Koenders, Koomen, Koopmans, Kortenhorst, Kraneveldt, De Krom, Kruijsen, Lazrak, Leerdam, Luchtenveld, Mastwijk, Van Miltenburg, Mosterd, Nawijn, De Nerée tot Babberich, Noorman-den Uyl, Nijs, Van Oerle-van der Horst, Omtzigt, Oplaat, Örgü, Ormel, De Pater-van der Meer, Rambocus, Roefs, Van der Sande, Schippers, Van Schijndel, Schreijer-Pierik, Smeets, Smilde, Smits, Snijder-Hazelhoff, Spies, Straub, Stuurman, Szabó, Tichelaar, Tjon-A-Ten, Veenendaal, Verbeet, Verburg, Verdaas, Verhagen, Vietsch, Visser, Van der Vlies, Bibi de Vries, Jan de Vries, Klaas de Vries, Waalkens, Weisglas, Van Winsen, Wolfsen, Van Aartsen, Aasted Madsen-van Stiphout, Adelmund, Albayrak, Algra, Aptroot, Arib, Van As, Atsma, Van Baalen, Balemans, Van Beek, Blok, Van Bochove, Boelhouwer, Van den Brink, Brinkel, Buijs, Bussemaker, Van de Camp, Çörüz, Crone, Van Dam, Depla, Dezentjé Hamming, Van Dijk, Van Dijken, Dijksma en Dijsselbloem.
Tegen stemmen de leden: Dittrich, Duyvendak, Van Gent, Gerkens, Van der Ham, Huizinga-Heringa, Irrgang, Jungbluth, Kant, Karimi, Van der Laan, Lambrechts, Marijnissen, Rouvoet, Samsom, Slob, Van Velzen, Vendrik, Vergeer, De Wit, Azough en Bakker.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze gewijzigde motie met 109 tegen 22 stemmen is aangenomen.
De vergadering wordt van 14.30 uur tot 14.37 uur geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20052006-690-691.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.