Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | nr. 52, pagina 3331 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | nr. 52, pagina 3331 |
Er is geen inhoudsopgave aanwezig.
Noot 1 (zie blz. 3250)
Interpellatievragen van het lid Rosenmöller (GroenLinks) inzake uitlatingen over extra kosten voor de Betuwelijn en de relatie met het FES
Vragen aan de minister-president
Mag uit uw uitlatingen ten aanzien van het oplossen van knelpunten worden afgeleid dat het kabinet in principe besloten heeft tot aanleg van de Betuwelijn?
Waarop is het door u genoemde bedrag van «enkele honderden miljoenen guldens, op weg naar een half miljard» gebaseerd?1
Hebt u al een duidelijk oordeel over de knelpunten die wel en die niet moeten worden opgelost? Of zijn uw uitlatingen gebaseerd op een inschatting van de volgens u maximaal beschikbare financiële middelen? Of hebben overwegingen met betrekking tot de rentabiliteit van het project hierbij een rol gespeeld?
Mag uit uw uitlatingen worden afgeleid dat de besprekingen met de lagere overheden over het oplossen van de knelpunten inmiddels zijn voltooid?
Acht u het zorgvuldig om twee dagen nadat u in de Kamer heeft gezegd dat het kabinet vóór 8 maart nog geen besluit kan nemen, publiekelijk dergelijke uitlatingen te doen?
Heeft binnen het kabinet nog geen discussie plaatsgevonden over de eventuele extra uitgaven voor het oplossen van knelpunten? Acht u het tegen deze achtergrond dan verstandig om in deze gevoelige kwestie publiekelijk uitspraken te doen over de maximale hoogte van extra uitgaven?
Is het bericht waar dat de aanleg van de ecologische hoofdstructuur en bodemsaneringsprojecten – anders dan in het Regeerakkoord vastgelegd – niet als zelfstandige categorieën in het Fonds Economische Structuurversterking worden opgenomen?2
Zo ja, is de reden voor het uitsluiten van deze categorieën dat er meer middelen voor de Betuwelijn nodig zijn?
Is voor een rendabele Betuwelijn, zowel uit kosten- als milieuoogpunt, naar uw oordeel een stevig flankerend prijsbeleid een absolute voorwaarde?
Vragen aan de minister van VROM
Is uw gereserveerde reactie op de uitlatingen van de minister-president gebaseerd op uw verwachting dat maximaal een half miljard gulden onvoldoende zal zijn om de Betuwelijn op milieu- en landschappelijk verantwoorde wijze aan te leggen?
Is voor een rendabele Betuwelijn, zowel uit kosten- als milieuoogpunt, naar uw oordeel een stevig flankerend prijsbeleid een absolute voorwaarde?
Vindt u het aanvaardbaar indien de aanleg van de economische hoofdstructuur en de bodemsanering niet als afzonderlijke categorieën in het FES zouden worden opgenomen? 1 Volkskrant, 18 februari 1995. 2 Het Financieele Dagblad, 17 februari 1995.
Interpellatievraag van het lid Heerma (CDA) aan de minister-president over de Betuweroute
Wilt u aangeven waarom u de vorige week ingediende motie Heerma/Rosenmöller ontraadde omdat het kabinet voor een zorgvuldige besluitvorming meer tijd nodig heeft, terwijl u één dag later reeds een richtinggevende uitspraak doet over de kosten die maximaal gemoeid zullen zijn met verbeteringen aan het tracé van de Betuweroute?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-19941995-52-3331-3331.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.