Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 625 IX Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024‒2025

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB);

  • 2. de begrotingsstaat inzake de Nationale Schuld (IXA).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Financiën,E. Heinen

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2024 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA).

In hoofdstuk 2 zijn de overzichten opgenomen met de belangrijkste mutaties: in paragraaf 2.1 voor artikel 1 t/m 13 van IXB en in paragraaf 2.2 voor artikel 11 en 12 van IXA. Paragraaf 2.3 bevat een overzicht coronamaatregelen.

Hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 bevatten per beleidsartikel een budgettaire tabel. Hoofdstuk 5 bevat budgettaire tabellen voor de niet-beleidsartikelen. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in de onderstaande staffel (tabel 1) toegelicht. Vanwege de staffel kan de som van de toegelichte mutaties afwijken van de totale mutatie op het artikel.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1000

5

10

=> 1000

10

20

De toelichting op de mutatie van de belastingontvangsten is in de Najaarsnota opgenomen.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXB

In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 2) en niet-belastingontvangstenmutaties (tabel 3) weergegeven. Dit zijn de wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting September 2024 van het ministerie van Financiën (IXB) en Nationale Schuld (IXA) en bevat de nieuwe mutaties voor 2024.

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW)

 

11.826.839

Stand suppletoire begroting September 2024

 

26.251.926

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Eigen personeel

1

20.500

2) ICT opdrachten

1

45.000

3) Invorderingsrente Sondervermögen

1

‒ 123.000

4) Schade-uitkeringen Atradius Dutch State Business (ADSB)

5

65.000

5) Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)

6

263.339

6) Vrijval niet bestede middelen

10

‒ 54.112

7) Apparaatsuitgaven Toeslagen

13

‒ 42.500

8) Programmamiddelen Hersteloperatie Toeslagen

13

‒ 134.800

9) Overige mutaties

 

‒ 10.396

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

26.280.957

Toelichting

1. Eigen personeel

Per saldo vallen de personele uitgaven naar verwachting € 21 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een succesvolle werving, waardoor de Belastingdienst voor ligt op de realisatie van het instroomdoel uit het jaarplan van 3.250 fte. Derhalve is er een hogere instroom van personeel dan eerder verwacht.

2. ICT opdrachten

De uitgaven aan ICT opdrachten vallen naar verwachting € 45 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een duurder contract voor hard- en software en daarnaast zijn de uitgaven hoger door een combinatie van factoren, zoals prijsstijgingen en zijn er minder uitgaven uitgesteld of niet doorgegaan dan eerder verwacht.

3. Invorderingsrente Sondervermögen

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een groot Duits vastgoedfonds (Sondervermögen) niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen tussen 1997 en 2009. Eerder was € 203 mln. aan totale renteuitgaven geraamd in 2024. De prognose van de uitbetaling voor het Sondervermögen is aangepast. Momenteel wordt een betaling van € 80 mln. verwacht in 2024 en het restant 2025. Daarom wordt de raming in 2024 met € 123 mln. verlaagd. De bijstelling voor 2025 vindt volgend jaar plaats.

4. Schade-uitkeringen Atradius Dutch State Business (ADSB)

Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 65 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.

5. Bijstelling Btw-compensatiefonds (BCF)

Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 263 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.

6. Vrijval niet bestede middelen

Het resterende budget voor 2024 op Artikel 10 Nog onverdeeld (€ 54,1 mln.) komt niet meer tot besteding en valt daarom vrij.

7. Apparaatsuitgaven Toeslagen

In 2024 worden er minder uitgaven (€ 42,5 mln.) gerealiseerd op het apparaatsbudget van Toeslagen dan eerder geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door een later moment van uitvoering van de programma’s Herstel Toeslagen. Verder is er sprake van meer bezetting door intern personeel en minder gebruik van externe inhuur.

8. Programmamiddelen hersteloperatie Toeslagen

Vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoute door de Stichting Gelijkwaardig Herstel, de prognose van de overige routes voor aanvullende schade en een lagere realisatie voor het kwijtschelden van private schulden wordt er in 2024 € 135 mln. minder besteed aan programmamiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen. Het totaal aan meerjarige bestedingen wijzigt naar verwachting niet.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire niet-belastingontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

4.547.757

Stand suppletoire begroting September 2024

 

4.617.655

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Ramingsbijstelling ontvangsten boetes en doorbelasten kosten vervolging

1

40.000

2) Verkoop aandelen ABN AMRO

3

367.137

3) Bijstelling dividend financiële & niet-financiële deelnemingen

3

38.000

4) Vervroegde aflossing Greek Loan Facility

4

479.757

5) Overige mutaties

 

21.025

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

5.563.574

Toelichting

1. Ramingsbijstelling ontvangsten boetes en doorbelasten kosten vervolging

De raming van de ontvangsten van doorbelasten kosten vervolging en boetes wordt naar boven bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2024 die hoger uitvielen dan geraamd.

2. Verkoop aandelen ABN AMRO

Door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO, nemen de verwachte opbrengsten met € 367 mln. toe. Dit betreft de verkoopopbrengst tot en met september 2024.

3. Bijstelling dividend financiële & niet-financiële deelnemingen

Er vindt een positieve bijstelling van de dividendraming van de staatsdeelnemingen plaats voor het jaar 2024 (€ 38 mln.). Dit op basis van de vastgestelde dividenduitkeringen.

4. Vervroegde aflossing Greek Loan Facility

Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 479,8 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028.

2.2 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties IXA

In onderstaande tabellen worden de belangrijkste suppletoire uitgaven- (tabel 4) en ontvangstenmutaties (tabel 5) weergegeven.

Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW)

 

45.485.755

Stand suppletoire begroting September 2024

 

49.673.384

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Rente vast schuld

11

‒ 43.000

2) Rente vlottende schuld

11

‒ 108.000

3) Aflossing vaste schuld

11

18.000

4) Rentelasten kasbeheer

12

‒ 4.785

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

49.535.599

Toelichting

1. Rente vaste schuld

Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Hierdoor vallen de verwachte rentelasten in 2024 naar verwachting € 43,0 mln. lager uit dan eerder geraamd.

2. Rente vlottende schuld

De raming van de rentelasten vlottende schuld valt naar verwachting € 108 mln. lager uit als gevolg van de realisaties op de geldmarkt en doordat de raming van het kastekort voor 2024 is afgenomen.

3. Aflossing vaste schuld

De aflossing van de vaste schuld neemt in het lopende jaar met € 18 mln. toe als gevolg van de vervroegde aflossing van een obligatie met een aflosdatum in 2027.

4. Rentelasten kasbeheer

De rentelasten kasbeheer vallen naar verwachting € 4,8 mln. lager uit. Dit is vooral het gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.

Tabel 5 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. NvW)

 

66.692.810

Stand suppletoire begroting September 2024

 

73.837.388

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Mutatie vlottende schuld

11

‒ 3.620.000

2) Rentelasten kasbeheer

12

2.295

3) Mutaties in rekening-courant en deposito

12

‒ 116.005

4) Ontvangsten aflossingen

12

11.314

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

70.114.992

Toelichting

1. Mutatie vlottende schuld

De mutatie vlottende schuld is in 2024 € 3,6 mld. lager als gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat het verwachte kastekort voor het lopende begrotingsjaar is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.

2. Rentebaten kasbeheer

De rentebaten kasbeheer vallen naar verwachting € 2,3 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.

3. Mutaties in rekening-courant en deposito

Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2024 minder middelen storten in de schatkist dan eerder verwacht. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s met € 116 mln. daalt ten opzichte van de laatste raming.

4. Ontvangsten aflossingen

Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen die door agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2024 € 11,3 mln. hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd.

2.3 Overzicht coronamaatregelen

In onderstaande tabel worden de coronagerelateerde uitgaven- en ontvangsten weergegeven per begrotingsartikel. Bijbehorende kamerstukken zijn opgenomen voor verdere toelichting. Ook is een uitgebreid overzicht terug te vinden op de pagina Overheidsfinanciën op www.Rijksfinanciën.nl.

Tabel 6 Coronamaatregelen op de begroting van het Ministerie van Financiën (bedragen x € 1 mln.)

Art.

Naam maatregel/regeling

Bedrag verplichtingen 2024

Bedrag uitgaven 2024

Bedrag ontvangsten 2024

Relevante Kamerstukken

1

Belasting- en invorderingsrente1

‒ 5,0

‒ 5,0

77,4

Kamerstukken II 2019-2020, 35 412, nr. 1, 35 466, nr. 1 en 35 540, nr. 1Kamerstukken II 2020-2021, 35 850 nr. 1 en 35 420, nr. 348

4

EIB pan-Europees Garantiefonds

0,0

17,9

0,0

Kamerstukken II 2019-2020, 35 492, nr. 1 en 35 492, nr. 2

5

Herverzekering leverancierskredieten

2,1

2,1

0,1

Kamerstukken II 2019-2020, 35 433, nr. 1

X Noot
1

Per abuis is in de 1e suppletoire begroting '0' opgenomen bij de bedragen van de belasting- en invorderingsrente. Hier had bovenstaande reeks moeten staan, conform de Ontwerpbegroting 2024. Er hebben sinds de Ontwerpbegroting 2024 geen wijzigingen plaatsgevonden.

3 Beleidsartikelen Ministerie van Financiën (IXB)

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Belastingen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

4.838.603

‒ 60.076

4.778.527

    

Uitgaven (1) + (2)

4.053.750

‒ 60.076

3.993.674

    

Apparaatsuitgaven (1)

3.591.227

17.519

3.608.746

    

Personele uitgaven

3.127.213

21.050

3.148.263

Eigen personeel

2.584.845

22.689

2.607.534

Inhuur externen

515.465

‒ 1.639

513.826

Overig personeel

26.903

0

26.903

    

Materiële uitgaven

464.014

‒ 3.531

460.483

ICT

39.836

450

40.286

Bijdrage aan SSO's

326.458

‒ 4.146

322.312

Overig materieel

97.720

165

97.885

    

Programma-uitgaven (2)

462.523

‒ 77.595

384.928

    

Garanties

181

0

181

Garantie procesrisico's

181

0

181

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

15.333

0

15.333

Waarderingskamer

2.489

0

2.489

Kadaster

2.933

0

2.933

Kamer van Koophandel

341

0

341

Overige bijdrage ZBO's/RWT's

9.570

0

9.570

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

2.787

0

2.787

Overige internationale organisaties

2.787

0

2.787

    

Opdrachten

410.149

45.840

455.989

ICT opdrachten

345.669

45.840

391.509

Overige opdrachten

64.480

0

64.480

    

Bijdrage aan agentschappen

12.889

0

12.889

Bijdrage Logius

4.287

0

4.287

Bijdrage overige agentschappen

8.602

0

8.602

    

(Schade)vergoeding

30.623

‒ 435

30.188

(Schade)vergoedingen

27.231

‒ 435

26.796

Vergoeding proceskosten

3.392

0

3.392

    

Rente

424.316

‒ 123.000

301.316

Belasting- en invorderingsrente

424.316

‒ 123.000

301.316

    

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

‒ 433.755

0

‒ 433.755

Toerekening uitgaven aan Douane

‒ 215.786

0

‒ 215.786

Toerekening uitgaven aan Toeslagen

‒ 217.969

0

‒ 217.969

    

Ontvangsten (3) + (4)

217.796.185

‒ 107.745

217.688.440

    

Programma-ontvangsten (3)

217.688.927

‒ 115.245

217.573.682

    

waarvan: Belastingontvangsten

216.185.397

‒ 155.245

216.030.152

    

Bekostiging

230.864

15.000

245.864

Doorbelasten kosten vervolging

230.864

15.000

245.864

    

Rente

1.034.025

0

1.034.025

Belasting- en invorderingsrente

1.034.025

0

1.034.025

    

Boetes en schikkingen

238.641

25.000

263.641

Ontvangsten boetes en schikkingen

238.641

25.000

263.641

    

Apparaatsontvangsten (4)

107.258

7.500

114.758

Tabel 8 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

4.838.603

‒ 60.076

4.778.527

waarvan garantieverplichtingen

336

0

336

Garantie procesrisico's

336

0

336

waarvan overige verplichtingen

4.838.267

‒ 60.076

4.778.191

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Personele uitgaven

Per saldo vallen de personele uitgaven naar verwachting € 21 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een succesvolle werving waardoor de Belastingdienst voor ligt op de realisatie van het instroomdoel uit het jaarplan van 3.250 fte. Derhalve is er een hogere instroom van personeel dan eerder verwacht.

Opdrachten

De uitgaven aan ICT opdrachten vallen naar verwachting € 45 mln. hoger uit dan eerder begroot. Dit is met name het gevolg van een duurder contract voor hard- en software en daarnaast zijn de uitgaven hoger door een combinatie van factoren, zoals prijsstijgingen en meer contracten afgesloten dan eerder verwacht.

Belasting- en invorderingsrente

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een groot Duits vastgoedfonds (Sondervermögen) niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen tussen 1997 en 2009. Eerder was € 203 mln. aan totale renteuitgaven geraamd in 2024. De prognose van de uitbetaling voor het Sondervermögen is aangepast. Momenteel wordt een betaling van € 80 mln. verwacht in 2024 en het restant 2025. Daarom wordt de raming in 2024 met € 123 mln. verlaagd. De bijstelling voor 2025 vindt volgend jaar plaats.

Ontvangsten

Belastingontvangsten

In de Najaarsnota 2024 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Zie «Bijlage 2: Volledige belasting- en premieontvangsten» voor de bedragen en «Hoofdstuk 1.3 Het inkomstenbeeld» voor een algemene toelichting. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:

Tabel 9 Belastingontvangsten (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Totaal belastingontvangsten

286.420.811

447.389

286.868.200

– /– Afdracht Gemeentefonds

43.836.964

134.888

43.971.852

– /– Afdracht Provinciefonds

3.870.135

84.316

3.954.451

– /– Afdracht BES-fonds

93.773

10.091

103.864

– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds

4.248.636

263.339

4.511.975

– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane

18.185.906

110.000

18.295.906

Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen

216.185.397

‒ 155.245

216.030.152

Bekostiging

De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 15 mln. meer ontvangsten uit het doorbelasten van vervolgingskosten verwacht dan eerder geraamd.

Boetes en schikkingen

De realisatiecijfers waren afgelopen maanden hoger dan verwacht en daarom wordt € 25 mln. meer boeteontvangsten verwacht dan eerder geraamd.

Artikel 2 Financiële markten

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Financiële markten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

‒ 4.126.859

4.159.887

33.028

    

Uitgaven

35.379

‒ 3.613

31.766

    

Bekostiging

7.795

‒ 1.228

6.567

Accountantskamer

1.544

0

1.544

Muntcirculatie

4.567

0

4.567

IMVO convenanten

32

0

32

Overig

1.652

‒ 1.228

424

    

Opdrachten

11.453

54

11.507

Wijzer in geldzaken

1.864

0

1.864

Vakbekwaamheid

5.543

0

5.543

Uitvoeringskosten SRH

0

0

0

Schadeloosstelling SRH

2.200

0

2.200

Convertibiliteit Oekraïense hryvnia

0

0

0

Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia

0

0

0

Overig

1.846

54

1.900

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

14.915

‒ 2.350

12.565

Bijdrage AFM BES-toezicht

737

0

737

Bijdrage DNB toezicht en DGS BES

2.112

0

2.112

Bijdrage toezicht en handhaving MIF

28

0

28

Bijdrage PSD II

34

0

34

Bijdrage FEC

5.195

‒ 250

4.945

Overig

6.809

‒ 2.100

4.709

    

Storting/onttrekking begrotingsreserve

625

‒ 89

536

Dotatie begrotingsreserve DGS BES

0

0

0

Dotatie begrotingsreserve NHT

625

‒ 89

536

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

591

0

591

IASB

441

0

441

(Caribean) Financial Action Task Force

150

0

150

    

Ontvangsten

12.309

‒ 1.811

10.498

    

Bekostiging

2.000

0

2.000

Ontvangsten muntwezen

2.000

0

2.000

    

Opdrachten

1.455

0

1.455

Wijzer in geldzaken

1.455

0

1.455

Convertibiliteit Oekraïense hryvnia

0

0

0

    

Ontvangsten

8.854

‒ 1.811

7.043

Overig

8.854

‒ 1.811

7.043

Tabel 11 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

‒ 4.126.859

4.159.887

33.028

waarvan garantieverplichtingen

‒ 4.162.238

4.163.500

1.262

Garantie SRF

‒ 4.163.500

4.163.500

0

Garantie WAKO (kernongevallen)

0

0

0

Garantie DGS BES

1.262

0

1.262

Garantie Stichting Waarborgfonds Motorverkeer

0

0

0

    
    

waarvan overige verplichtingen

35.379

‒ 3.613

31.766

Muntcirculatie

4.567

0

4.567

Vakbekwaamheid

5.543

0

5.543

Schadeloosstelling SRH

2.200

0

2.200

Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia

0

0

0

Bijdrage DNB toezicht en DGS BES

2.112

0

2.112

Bijdrage FEC

5.195

‒ 250

4.945

Overige betalingsverplichtingen

15.762

‒ 3.363

12.399

Toelichting

Verplichtingen

Garantie SRF

De Algemene Rekenkamer en de ADR hebben er op gewezen dat negatieve bijstellingen van garantieverplichtingen uit voorgaande jaren niet eenduidig worden verantwoord. Om dit op te lossen is rijksbreed een nieuwe uniforme werkwijze voorgeschreven. Negatieve bijstellingen op garantieverplichtingen als gevolg van vrijval worden voortaan alleen «bruto» verwerkt, dit om de Kamer meer inzicht te geven en beter in staat te stellen haar budgetrecht uit te oefenen. ‘Bruto’ verwerken houdt in dat de negatieve bijstelling alleen wordt verwerkt in de saldibalans, niet in bovenstaande budgettaire tabel. Om te voorkomen dat deze nieuwe werkwijze leidt tot onrechtmatigheden in het Jaarverslag 2024, is een aantal budgettaire correcties nodig. Zo wordt onder andere de negatieve bijstelling van € 4,16 mld. op de garantie SRF nu gecorrigeerd.

Uitgaven

Bekostiging

Dit betreft een overboeking van € 1,2 mln. van artikel 2 Financiële Markten naar artikel 1 Belastingen. Dit omdat de Belastingdienst werkzaamheden uitvoert rond het verbod op contante betalingen van bedragen boven de 3.000 euro.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Dit betreft een desaldering van € 2,1 mln. op de ontvangsten en uitgaven. De geleidelijke ontsluiting van het Ultimate Beneficial Owner (UBO) register zorgt voor hogere ontvangsten en uitgaven. Eerder werd verwacht dat deze ontvangsten en uitgaven doorberekend zouden worden aan de Staat. Echter worden deze hogere ontvangsten en uitgaven door de Kamer van Koophandel verrekend, en is de verwachting dat het huidige budget voldoende is.

Ontvangsten

Overig

Zie toelichting onder uitgaven - Bijdrage aan ZBO's/ RWT's.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

25.918.200

‒ 1.388

25.916.812

    

Uitgaven

13.760.268

‒ 1.388

13.758.880

    

Garanties

20

0

20

Regeling Bijzondere Financieringen

20

0

20

    

Leningen

13.100.000

0

13.100.000

Lening TenneT

13.100.000

0

13.100.000

    

Opdrachten

5.242

‒ 479

4.763

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen

5.242

‒ 479

4.763

Opstart Invest International

0

0

0

    

Vermogensverschaffing/-onttrekking

649.837

0

649.837

Kapitaalinjectie TenneT

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

100.000

0

100.000

Kapitaalinjectie Invest-NL

330.000

0

330.000

Kapitaalinjectie Invest International

219.837

0

219.837

Kapitaalinjectie regionale netbeheerders

0

0

0

    

Storting/onttrekking begrotingsreserve

0

0

0

Dotatie begrotingsreserve Gasunie

0

0

0

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

5.169

‒ 909

4.260

NLFI

5.169

‒ 909

4.260

    

Ontvangsten

2.652.676

406.202

3.058.878

    

Garanties

1.000

0

1.000

Premieontvangsten garantie KLM

0

0

0

Premieontvangsten Gasunie

0

0

0

Premieontvangsten garantie FMO

1.000

0

1.000

    

Leningen

276.423

0

276.423

Renteontvangsten lening TenneT

276.423

0

276.423

    

Vermogensverschaffing/-onttrekking

2.370.753

405.137

2.775.890

Aan-/verkoop vermogenstitels

903.753

367.137

1.270.890

Afdrachten Staatsloterij

100.000

0

100.000

Dividenden staatsdeelnemingen

1.367.000

38.000

1.405.000

Winstafdracht DNB

0

0

0

waarvan: Griekse inkomsten SMP

0

0

0

waarvan: rente-inkomsten ESM

0

0

0

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.500

1.065

5.565

NLFI

4.500

1.065

5.565

Tabel 13 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

25.918.200

‒ 1.388

25.916.812

waarvan garantieverplichtingen

269.134

0

269.134

Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen

0

0

0

Garantie FMO

269.134

0

269.134

    

waarvan overige verplichtingen

25.649.066

‒ 1.388

25.647.678

Lening SRH

‒ 11.202

0

‒ 11.202

Lening TenneT

25.000.000

0

25.000.000

Kapitaalinjectie TenneT

0

0

0

Aan-/verkoop vermogenstitels

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

100.000

0

100.000

Kapitaalinjectie Invest-NL

330.000

0

330.000

Kapitaalinjectie Invest International

219.837

0

219.837

Kapitaalinjectie regionale netbeheerders

0

0

0

Overige betalingsverplichtingen

10.431

‒ 1.388

9.043

Toelichting

Ontvangsten

Vermogensverschaffing/-onttrekking

Door de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat via de beurs en de inkoop van aandelen door ABN AMRO, nemen de verwachte opbrengsten met € 367 mln. toe. Dit betreft de verkoopopbrengst tot en met september 2024.

Tevens vindt een positieve bijstelling van de dividendraming van de staatsdeelnemingen plaats voor het jaar 2024 (€ 38 mln.). Dit op basis van de vastgestelde dividenduitkeringen.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Internationale financiële betrekkingen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

6.013.221

2.621.799

8.635.020

    

Uitgaven

520.648

190

520.838

    

Garanties

17.794

150

17.944

EIB pan-Europees garantiefonds

17.794

150

17.944

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

500.685

40

500.725

Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen

1.519

0

1.519

Rentecompensatie ESM

0

0

0

Wereldbank

364.730

0

364.730

EBRD

100.000

40

100.040

Kapitaalinleg ESM

0

0

0

Bijdrage EU voor rente Oekraïne

34.436

0

34.436

    

Leningen

0

0

0

Teruggave winsten

0

0

0

Lening aan Oekraïne

0

0

0

    

Opdrachten

2.169

0

2.169

Technische assistentie

2.069

0

2.069

Overige opdrachten

100

0

100

    

Ontvangsten

120.709

476.333

597.042

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

20.942

0

20.942

Ontvangsten IFI's

20.942

0

20.942

Ontvangsten ESM Kapitaal

0

0

0

    

Leningen

99.767

476.333

576.100

Aflossing lening Griekenland

0

479.757

479.757

Renteontvangsten lening Griekenland

99.767

‒ 3.424

96.343

Aflossing lening Oekraïne

0

0

0

Renteontvangsten lening Oekraïne

0

0

0

Tabel 15 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

6.013.221

2.621.799

8.635.020

waarvan garantieverplichtingen

5.849.538

2.621.759

8.471.297

Kredieten EU-betalingsbalanssteun

94.089

0

94.089

Garantie aan DNB inzake IMF

‒ 106.941

2.141.800

2.034.859

ESM

0

0

0

EFSM

254.899

0

254.899

AIIB

13.877

0

13.877

Wereldbank

99.067

0

99.067

SURE

‒ 159.636

159.636

0

EIB - pan-Europees garantiefonds

‒ 320.323

320.323

0

NGEU

584.260

0

584.260

MFB

0

0

0

MFB Headroomgarantie

3.443.246

0

3.443.246

Oekraïne faciliteit

1.947.000

0

1.947.000

    

waarvan overige verplichtingen

163.683

40

163.723

Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen

1

0

1

Rentecompensatie ESM

0

0

0

Wereldbank

68.513

0

68.513

EBRD

100.000

40

100.040

Kapitaalinleg ESM

0

0

0

Bijdrage EU voor rente Oekraïne

‒ 7.000

0

‒ 7.000

Teruggave winsten SMP/ANFA

0

0

0

Lening aan Oekraïne

0

0

0

Technische assistentie kiesgroeplanden

2.069

0

2.069

Overige betalingsverplichtingen

100

0

100

Toelichting

Verplichtingen

Garantieverplichtingen

De Algemene Rekenkamer en de ADR hebben er op gewezen dat negatieve bijstellingen van garantieverplichtingen uit voorgaande jaren niet eenduidig worden verantwoord. Om dit op te lossen is rijksbreed een nieuwe uniforme werkwijze voorgeschreven. Negatieve bijstellingen op garantieverplichtingen als gevolg van vrijval worden voortaan alleen «bruto» verwerkt, dit om de Kamer meer inzicht te geven en beter in staat te stellen haar budgetrecht uit te oefenen. ‘Bruto’ verwerken houdt in dat de negatieve bijstelling alleen wordt verwerkt in de saldibalans, niet in bovenstaande budgettaire tabel. Om te voorkomen dat deze nieuwe werkwijze leidt tot onrechtmatigheden in het Jaarverslag 2024, is een aantal budgettaire correcties nodig. Zo wordt onder andere de negatieve bijstelling van € 2,14 mld. op de garantie DNB inzake IRF nu gecorrigeerd, net zoals de negatieve bijstelling van € 159,6 mln. op de garantie SURE en de negatieve bijlstelling van € € 320,3 mln. op de garantie EIB - pan-Europees garantiefonds.

Ontvangsten

Leningen

Griekenland lost een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd af (€ 479,8 mln.). Deze vervroegde aflossing zal op 15 december plaatsvinden. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028. Tevens worden de renteontvangsten met € 3,4 mln. naar beneden bijgesteld op basis van de vervroegde aflossing en de gerealiseerde rentestand.

Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

10.090.394

‒ 4.929.853

5.160.541

    

Uitgaven

167.394

65.147

232.541

    

Opdrachten

20.386

82

20.468

Kostenvergoeding Atradius DSB

19.283

0

19.283

Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten

1.000

0

1.000

Overige uitgaven

103

82

185

    

Garanties

73.000

65.065

138.065

Schade-uitkering EKV

72.000

65.000

137.000

Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten

1.000

65

1.065

    

Storting/onttrekking begrotingsreserve

74.008

0

74.008

Mutatie begrotingsreserve EKV

74.008

0

74.008

    

Ontvangsten

148.457

140

148.597

    

Garanties

124.174

140

124.314

Premies EKV

70.244

0

70.244

Premies herverzekering leverancierskredieten

0

0

0

Schaderestituties EKV voor 1999

28.834

0

28.834

Schaderestituties EKV vanaf 1999 tot 2019

3.764

0

3.764

Schaderestituties EKV na 2019

21.332

0

21.332

Schaderestituties herverzekering leverancierskredieten

0

140

140

    

Storting/onttrekking begrotingsreserve

24.283

0

24.283

Mutatie begrotingsreserve EKV

24.283

0

24.283

Tabel 17 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

10.090.394

‒ 4.929.853

5.160.541

waarvan garantieverplichtingen

9.995.000

‒ 4.930.000

5.065.000

Exportkredietverzekeringen

9.995.000

‒ 4.930.000

5.065.000

waarvan: aangegane garantieverplichtingen

9.995.000

‒ 4.930.000

5.065.000

waarvan: vervallen garantieverplichtingen

0

0

0

    

waarvan overige verplichtingen

95.394

147

95.541

Kostenvergoeding Atradius DSB

19.283

0

19.283

Uitvoeringskosten herverzekering leverancierskredieten

1.000

0

1.000

Schade-uitkering herverzekering leverancierskredieten

1.000

65

1.065

Storting begrotingsreserve EKV

74.008

0

74.008

Overige betalingsverplichtingen

103

82

185

Toelichting

Verplichtingen

Exportkredietverzekeringen

Het plafond van € 10 mld. aan maximaal in een jaar aan te gane verplichtingen zal naar alle waarschijnlijkheid niet volledig worden benut in 2024. Op basis van de verplichtingen die op dit moment zijn aangegaan en de transacties die nog in 2024 worden verwacht, wordt € 4,9 mld. aan geraamde verplichtingen afgeboekt.

Uitgaven

Garanties

Op basis van de ramingen van Atradius Dutch State Business (ADSB) wordt er € 65 mln. meer schade verwacht dan geraamd op de nieuwe en/of lopende door de exportkredietverzekering (ekv) gedekte transacties. Dit komt door meerdere schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn moeilijk te ramen doordat het lastig is om definitief te stellen welke schades uiteindelijk uitgekeerd moeten worden.

Artikel 6 Btw-compensatiefonds

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Btw-compensatiefonds (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

4.248.636

263.339

4.511.975

    

Uitgaven

4.248.636

263.339

4.511.975

    

Bijdrage aan medeoverheden

4.248.636

263.339

4.511.975

Bijdragen aan gemeenten

3.811.036

117.603

3.928.639

Bijdragen aan provincies

437.600

145.736

583.336

    

Ontvangsten

4.248.636

263.339

4.511.975

Toelichting

Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten

Bijdrage aan medeoverheden

Als gevolg van overhevelingen van budget van ministeries naar decentrale overheden wordt er uitgavenbudget in het gemeente of provinciefonds gestort. Het geraamde btw-deel van dit budget wordt in het BCF gestort (circa € 263,3 mln.). Gemeentes en provincies kunnen de betaalde btw die verband houdt met de budgetoverhevelingen naar het gemeente- en provinciefonds terugvragen bij het BCF.

De drie grootste posten binnen deze bijstelling zijn: € 65,2 mln. aan verwachte btw-afdracht voor het project Woningbouw op Korte Termijn (WOKT), waarmee provincies worden ondersteund in de financiering van woningbouwprojecten; € 53,6 mln. aan verwachte btw-afdracht voor mobiliteitspakketten, gericht op mobiliteitsmaatregelen, zoals de verbetering van de infrastructuur rondom woningbouwlocaties; en € 51,7 mln. als geraamd btw-deel van de specifieke uitkering (SPUK) voor de opvang van Oekraïense ontheemden.

Artikel 9 Douane

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Douane (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

1.063.441

‒ 985

1.062.456

    

Uitgaven (1) + (2)

1.063.441

‒ 985

1.062.456

    

Apparaatsuitgaven (1)

579.269

12.710

591.979

    

Personele uitgaven

569.442

13.653

583.095

Eigen personeel

510.270

6.357

516.627

Inhuur externen

58.502

3.636

62.138

Overig personeel

670

3.660

4.330

    

Materiële uitgaven

9.827

‒ 943

8.884

ICT

2.174

‒ 154

2.020

Bijdrage aan SSO's

163

500

663

Overig materieel

7.490

‒ 1.289

6.201

    

Programma-uitgaven (2)

484.172

‒ 13.695

470.477

    

Bekostiging

0

0

0

Overige bekostiging

0

0

0

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.208

299

1.507

Overige bijdrage ZBO's/RWT's

1.208

299

1.507

    

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

219.672

0

219.672

Wereld Douane Organisatie

196

0

196

Bijdragen vertragingsrente EU

219.476

0

219.476

Bijdrage aan overige (inter)nationale organisaties

0

0

0

    

Opdrachten

41.096

‒ 14.565

26.531

ICT opdrachten

3.088

‒ 2.375

713

Overige opdrachten

38.008

‒ 12.190

25.818

    

Bijdrage aan agentschappen

3.410

386

3.796

Bijdrage overige agentschappen

3.410

386

3.796

    

(Schade)vergoeding

0

185

185

(Schade)vergoedingen

0

185

185

Vergoeding proceskosten

0

0

0

    

Rente

3.000

0

3.000

Belasting- en invorderingsrente

3.000

0

3.000

    

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

215.786

0

215.786

Toegerekende uitgaven van Belastingen

215.786

0

215.786

    

Ontvangsten (3) + (4)

18.196.611

121.693

18.318.304

    

Programmaontvangsten (3)

18.196.006

110.000

18.306.006

    

waarvan: Belastingontvangsten

18.185.906

110.000

18.295.906

    

Bekostiging

500

0

500

Doorbelasten kosten vervolging

500

0

500

    

Rente

5.600

0

5.600

Belasting- en invorderingsrente

5.600

0

5.600

    

Boetes en schikkingen

4.000

0

4.000

Ontvangsten boetes en schikkingen

4.000

0

4.000

    

Apparaatsontvangsten (4)

605

11.693

12.298

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Personele uitgaven

De personele uitgaven zijn met € 13,6 mln. verhoogd. De Douane heeft in 2024 meer mensen geworven dan geraamd (€ 6,4 mln.). Daarnaast zijn de uitgaven voor externe inhuur hoger dan begroot (€ 3,6 mln.) vanwege de gevolgen van de cao-stijgingen voor uitzendkrachten en verlenging van bestaande externe inhuur. De post Overig personeel komt € 3,7 mln. hoger uit door de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU).

Opdrachten

De post Opdrachten wordt met € 14,6 mln. neerwaarts bijgesteld. Dit wordt onder meer veroorzaakt door het intrekken van de lopende aanbesteding van mobiele containerscans waarover op 11 september een brief aan de Tweede Kamer1 is verstuurd (€ 4,5 mln.), vertraagde uitgaven op het gebied van cameratoezicht (€ 3,2 mln.), het inhuren van externen in plaats van het uitzetten van opdrachten in de markt (€ 3 mln.) en lagere uitgaven op diverse ICT en bedrijfsvoeringsprogramma's (€ 3,9 mln).

Ontvangsten

Belastingontvangsten

In de Najaarsnota 2024 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Zie «Bijlage 2: Volledige belasting- en premieontvangsten» voor de bedragen en «Hoofdstuk 1.3 Het inkomstenbeeld» voor een algemene toelichting. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting is te vinden onder tabel 9 op artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid).

Apparaatsontvangsten

De Douane heeft een subsidie ontvangen van de Europese Commissie (EC) voor de financiering van 80% van de aanschafkosten voor specifieke scan-, detectie- en laboratoriumtechniek en bijbehorende onderhoudskosten (€ 11,7 mln.). Het gaat hier om de tweede tranche van de subsidie welke voor 50% is ontvangen. Het overige deel volgt op een later moment.

Artikel 13 Toeslagen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

1.858.741

‒ 102.391

1.756.350

    

Uitgaven (1) + (2)

1.898.164

‒ 186.408

1.711.756

    

Apparaatsuitgaven (1)

597.684

‒ 42.742

554.942

    

Personele uitgaven

579.120

‒ 47.492

531.628

Eigen personeel

215.585

‒ 4.919

210.666

Inhuur externen

362.299

‒ 42.573

319.726

Overig personeel

1.236

0

1.236

    

Materiële uitgaven

18.564

4.750

23.314

ICT

275

0

275

Bijdrage aan SSO's

0

0

0

Overige materiële uitgaven

18.289

4.750

23.039

    

Programma-uitgaven (2)

1.300.480

‒ 143.666

1.156.814

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

106

0

106

Bijdrage overige ZBO's/RWT's

106

0

106

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

4.901

0

4.901

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

4.901

0

4.901

    

Opdrachten

69.807

150

69.957

ICT opdrachten

2.027

0

2.027

Overige opdrachten

67.780

150

67.930

    

Bijdrage aan medeoverheden

124.876

‒ 2.150

122.726

Bijdrage aan medeoverheden

124.876

‒ 2.150

122.726

    

(Schade)vergoeding

880.821

‒ 141.666

739.155

Compensatie toeslagengedupeerden

570.628

‒ 87.537

483.091

Kwijtschelden private schulden

86.764

‒ 44.800

41.964

Herstelprogramma voor kinderen

117.600

0

117.600

Herstelregeling voor ex-partners

40.579

‒ 9.679

30.900

Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen

0

0

0

Overige (schade)vergoedingen

65.250

350

65.600

   

0

Subsidies

2.000

0

2.000

Subsidie toeslagen herstel

2.000

0

2.000

    

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

217.969

0

217.969

Toegerekende uitgaven van Belastingen

217.969

0

217.969

    

Ontvangsten

0

0

0

Programma-ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt in 2024 per saldo verlaagd met € 102,4 mln. Dit loopt veelal gelijk met wijzigingen in uitgavenbudget (zie de toelichting onder 'Uitgaven') en deels met op zichzelf staande wijzigingen in het verplichtingenbudget. De voornaamste op zichzelf staande wijziging in het verplichtingenbudget betreft een opwaartse correctie in 2024 van circa € 82 mln. Met het naar voren halen van dit budget uit 2025 en 2026 wordt het verplichtingenbudget in lijn gebracht met het jaar waarin de verplichting voor uitvoering van de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH) is aangegaan.

Uitgaven

Personele uitgaven

In 2024 worden minder uitgaven (circa € 47 mln.) gerealiseerd op het apparaatsbudget van Toeslagen dan eerder geraamd. Dit wordt met name veroorzaakt door een later moment van uitvoering van de programma’s Herstel Toeslagen. Verder is er sprake van meer bezetting door intern personeel en minder gebruik van externe inhuur. Ook vindt er in verband met hoger uitvallende kosten bij communicatie een herschikking plaats naar het budget materiële uitgaven.

(Schade)vergoeding

Vanwege een later moment van uitvoering van de aanvullende schaderoute door de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), de prognose van de overige routes voor aanvullende schade en een lagere realisatie voor het kwijtschelden van private schulden wordt er in 2024 circa € 135 mln. minder besteed aan programmamiddelen van de Hersteloperatie Toeslagen. Het totaal aan meerjarige bestedingen wijzigt naar verwachting niet. Daarnaast vindt er een interdepartementale overboeking van € 7,2 mln. plaats naar het ministerie van Justitie & Veiligheid ten behoeve van de Raad van Rechtsbijstand.

4 Beleidsartikelen Nationale Schuld (IXA)

Artikel 11 Financiering staatsschuld

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 21 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Financiering staatsschuld (bedragen x € 1 mln.)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

43.627

‒ 133

43.494

    

Uitgaven

43.627

‒ 133

43.494

    

Opdrachten

21

0

21

Overige kosten

21

0

21

    

Rente

6.052

‒ 151

5.901

Rente vaste schuld

4.951

‒ 43

4.908

Rente vlottende schuld

1.018

‒ 108

910

Voortijdige beëindiging schuld

0

0

0

Rente derivaten lang

83

0

83

Rente derivaten kort

0

0

0

Voortijdige beëindiging derivaten

0

0

0

    

Leningen

37.554

18

37.572

Aflossing vaste schuld

37.554

18

37.572

Mutatie vlottende schuld

0

0

0

    

Ontvangsten

55.343

‒ 3.620

51.723

    

Rente

236

0

236

Rente vlottende schuld

30

0

30

Rente derivaten lang

0

0

0

Voortijdige beëindiging derivaten

206

0

206

    

Leningen

55.107

‒ 3.620

51.487

Uitgifte vaste schuld

40.001

0

40.001

Mutatie vlottende schuld

15.106

‒ 3.620

11.486

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Rente

Per saldo vallen de rentelasten naar verwachting € 151,0 mln. lager uit. De belangrijkste verklaringen hiervoor zijn:

Rente vaste schuld

Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. Hierdoor vallen de verwachte rentelasten in 2024 naar verwachting € 43,0 mln. lager uit dan eerder geraamd.

Rente vlottende schuld

De raming van de rentelasten vlottende schuld valt naar verwachting € 108 mln. lager uit als gevolg van de realisaties op de geldmarkt in 2024 en doordat de raming van het kastekort voor 2024 is afgenomen.

Leningen

Aflossing vaste schuld

De aflossing van de vaste schuld neemt in het lopende jaar met € 18 mln. toe als gevolg van de vervroegde aflossing van een obligatie met een aflosdatum in 2027.

Ontvangsten

Leningen

Mutatie vlottende schuld

De mutatie vlottende schuld is in 2024 lager als gevolg van een lagere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar is afgenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.

Artikel 12 Kasbeheer

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 Kasbeheer (bedragen x € 1 mln.)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

6.046

‒ 5

6.041

    

Uitgaven

6.046

‒ 5

6.041

    

Rente

3.346

‒ 5

3.341

Rente kasbeheer

3.346

‒ 5

3.341

Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer

0

0

0

    

Leningen

2.700

0

2.700

Verstrekte leningen

2.700

0

2.700

    

Mutaties in rekening-courant en deposito's

0

0

0

Mutaties in rekening courant en deposito

0

0

0

    

Ontvangsten

18.495

‒ 102

18.392

    

Rente

145

2

147

Rente kasbeheer

145

2

147

Voortijdige beëindiging binnen kasbeheer

0

0

0

    

Leningen

1.202

11

1.213

Ontvangen aflossingen

1.202

11

1.213

    

Mutaties in rekening-courant en deposito's

17.148

‒ 116

17.032

Mutaties in rekening courant en deposito

17.148

‒ 116

17.032

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Rente

Rente kasbeheer

De rentelasten kasbeheer vallen naar verwachting € 4,8 mln. lager uit. Dit is vooral het gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.

Ontvangsten

Rente

Rente kasbeheer

De rentebaten kasbeheer vallen naar verwachting € 2,3 mln. hoger uit. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie.

Leningen

Ontvangen aflossingen

Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen die door agentschappen en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2024 € 11,3 mln. hoger zullen uitvallen dan eerder geraamd.

Mutaties in rekening-courant en deposito's

Mutaties in rekening-courant en deposito's

Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen in 2024 minder middelen storten in de schatkist dan eerder verwacht. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s daalt ten opzichte van de laatste raming.

5 Niet-beleidsartikelen

Artikel 8 Apparaat

Tabel 23 Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

450.101

6.937

457.038

    

Uitgaven

450.134

6.937

457.071

    

Personele uitgaven

294.951

‒ 13.055

281.896

Eigen personeel

270.801

‒ 19.589

251.212

Inhuur externen

22.241

6.729

28.970

Overig personeel

1.909

‒ 195

1.714

    

Materiële uitgaven

155.183

19.992

175.175

ICT

22.643

2.308

24.951

Bijdrage aan SSO's

50.633

5.754

56.387

Overig materieel

81.907

11.930

93.837

    

Ontvangsten

62.011

5.862

67.873

Apparaatsontvangsten

62.011

5.862

67.873

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Personele uitgaven

Naar verwachting vallen de personele uitgaven € 13 mln. lager uit. Dit komt met name door de lastige wervingsopgave.

Materiële uitgaven

De materiële uitgaven vallen naar verwachting € 20 mln. hoger uit dan de vastgestelde begroting. De hogere uitgaven komen met name door uitgaven aan categoriemanagement (overig materieel) waar ook overheveling vanuit andere rijksbrede afnemers tegenover staat en een hogere bijdrage aan SSO's.

Ontvangsten

Apparaatsontvangsten

De ontvangsten op artikel 8 Apparaat Kerndepartement vallen circa € 5,9 mln. hoger uit dan eerder verwacht. Dit komt met name door hogere verkoopontvangsten van Domeinen Roerende Zaken en Bedrijfsvoering heeft hogere ontvangsten door categoriemanagement, huisvesting en opgehaalde cateringkosten bij directies die gebruik hebben gemaakt van catering.

Artikel 10 Nog onverdeeld

Tabel 24 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

    

Verplichtingen

54.112

‒ 54.112

0

    

Uitgaven

54.112

‒ 54.112

0

    

Nog te verdelen

54.112

‒ 54.112

0

Loonbijstelling programma

0

0

0

Loonbijstelling apparaat

12.751

‒ 12.751

0

Prijsbijstelling apparaat

18.580

‒ 18.580

0

Onvoorzien programma

1.041

‒ 1.041

0

Onvoorzien apparaat

21.740

‒ 21.740

0

    

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Nog te verdelen

Het resterende budget in 2024 van € 54 mln. op artikel 10 Nog onverdeeld komt niet meer tot besteding en valt daarom vrij.


X Noot
1

https://open.overheid.nl/documenten/93a8ac54-8293-43dd-833e-2a475079dc9b/file

Naar boven