Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36120-IV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36120-IV nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 1). De stand van de vastgestelde begroting 2022 is bij Koninkrijksrelaties (IV) inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 20221/22, 35925 IV, nr. 32).
Onderstaand is het overzicht te vinden van uitgaven in verband met coronamaatregelen van Koninkrijksrelaties (IV). Voor het BES-fonds (H) zijn er geen coronamaatregelen te melden.
Artikel | Naam maatregel/regeling | Bedrag verplichtingen | Bedrag uitgaven | Bedrag ontvangsten | Kamerstuk |
---|---|---|---|---|---|
4 | Noodpakketten Rode Kruis | 4.700 | Dit betreffen ontvangsten vanuit verschillende tranches: Vierde incidentele suppletoire begroting over 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1), Eerste incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35712, nr. 1), Tweede incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35793, nr. 1) en tweede nota van wijziging op eerste suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35850 IV, nr. 5). | ||
5 | Reservering liquiditeitslening Aruba 2022 | 23.000 | Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32) | ||
5 | Reservering liquiditeitslening Curaçao 2022 | 12.000 | Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32) | ||
5 | Reservering liquiditeitslening Sint Maarten 2022 | 6.000 | Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32) | ||
Totaal | 41.000 | 0 | 4.700 |
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Begrotingsartikel | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1. Versterken rechtsstaat | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen | Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
6. Apparaat | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
7. Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
1. BES-fonds | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Artikelnummer | Uitgaven 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 20221 | 423.016 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Detentie vastgoed | 1 | ‒ 10.000 |
2) Grensbewaking | 1 | ‒ 11.253 |
3) Bestrijding ondermijning | 1 | ‒ 13.906 |
4) Regio enveloppe | 4 | 4.000 |
5) Rentevoordeellening Aruba | 5 | 5.871 |
6) Wisselkoersreserve | 7 | 20.353 |
7) Loon- en prijsbijstelling | 7 | 5.158 |
8) Overige mutaties | ‒ 1.307 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 421.932 |
Stand inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting uitgavenmutaties
1. Detentie vastgoed
De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.
2. Grensbewaking
Dit betreft een overheveling van middelen (circa € 11,3 mln.) van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Met deze middelen wordt de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor grensbewaking verhoogd.
3. Bestrijding ondermijning
Er vinden twee overhevelingen plaats van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor de bestrijding van ondermijning. Ten eerste gaat het om een overheveling van circa € 10,6 mln. voor het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Met de extra middelen wordt de ondermijningsaanpak in Curaçao bestendigd en wordt uitgebreid naar Aruba. Ten tweede gaat het om een overheveling van circa € 3,1 mln. voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO). Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie.
4. Regio enveloppe
Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitie akkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln.
5. Rentevoordeellening Aruba
Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.
6. Wisselkoersreserve
In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.
7. Loon- en prijsbijstelling
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. voor het jaar 2022.
Toelichting ontvangstenmutaties
Artikelnummer | Ontvangsten 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 34.588 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Noodpakketten | 4 | 4.689 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 39.277 |
1. Noodpakketten
Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft ontvangen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Circa € 4,7 mln. is niet tot besteding gekomen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 80.415 | 0 | 80.415 | ‒ 38.040 | 42.375 | 9.799 | ‒ 100 | ‒ 17.924 | 0 |
Uitgaven | 80.415 | 0 | 80.415 | ‒ 38.040 | 42.375 | 9.799 | ‒ 100 | ‒ 17.924 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Detentie Algemeen | 1.522 | 0 | 1.522 | ‒ 381 | 1.141 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Overige bijstand aan de landen | 7.881 | 0 | 7.881 | 0 | 7.881 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Detentie Vastgoed | 20.000 | 0 | 20.000 | ‒ 10.000 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||||||
Grensbewaking (Defensie) | 24.767 | 0 | 24.767 | ‒ 11.253 | 13.514 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Recherchecapaciteit (JenV) | 11.093 | 0 | 11.093 | ‒ 10.826 | 267 | ‒ 201 | ‒ 100 | ‒ 17.924 | 0 |
Rechterlijke macht (JenV) | 10.552 | 0 | 10.552 | ‒ 3.080 | 7.472 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Douane (Financiën) | 4.600 | 0 | 4.600 | ‒ 2.500 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 98,3% juridisch verplicht.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Detentie Vastgoed
De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Om een goed functionerende rechtsstaat te realiseren wordt, op basis van een dienstverleningsovereenkomst ten aanzien van de inzet van de Koninklijke Marechaussee, circa € 11,3 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Defensie verhoogt vanuit de landspakketten met deze gelden de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor de grensbewaking.
Recherchecapaciteit (JenV)
Deze mutatie betreft met name extra middelen, naar aanleiding van afspraken in het kader van de landspakketten voor de aanpak van ondermijning in Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Dit gaat om een bedrag van ruim € 10,6 mln. dat wordt overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI). Deze middelen worden gebruikt voor de bestendiging van de ondermijningsaanpak in Curaçao en uitbreiding van de ondermijningsaanpak naar Aruba.
Daarnaast wordt er voor 2025 ruim € 17,9 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche samenwerkingsteam (RST) in het kader van het Convenant financieringssystematiek.
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzendregeling Voorzieningenstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelstel Buitenlandtoeslagen Rechterlijke Ambtenaren (VBRA).
Douane (Financiën)
Dit betreft een overheveling van de middelen voor het versterken van het grenstoezicht voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten, waarbij deze middelen gebruikt worden voor de inzet van douaniers.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1 | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 65.357 | 9.218 | 74.575 | ‒ 749 | 73.826 | 6.485 | 5.500 | 3.000 | 3.000 |
Uitgaven | 65.357 | 9.218 | 74.575 | ‒ 749 | 73.826 | 6.485 | 5.500 | 3.000 | 3.000 |
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba | 58.361 | 9.218 | 67.579 | ‒ 4.474 | 63.105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Noodpakketten | 0 | 0 | 0 | 980 | 980 | 0 | 0 | 0 | 0 |
COHO | 0 | 0 | 0 | 1.842 | 1.842 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Opdrachten landen | 1.593 | 0 | 1.593 | ‒ 120 | 1.473 | 0 | 0 | 0 | 0 |
COHO | 0 | 0 | 0 | 5.526 | 5.526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | |||||||||
Toeslagen op pensioenen NA | 1.950 | 0 | 1.950 | 0 | 1.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling | 24.693 | 0 | 24.693 | ‒ 24.693 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Bijdrage aan landen | 20.000 | 0 | 20.000 | 1.545 | 21.545 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijshuisvesting Curaçao | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
COHO | 0 | 9.218 | 9.218 | 10.446 | 19.664 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Diverse bijdragen | 125 | 0 | 125 | 0 | 125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Caribisch Nederland | 6.996 | 0 | 6.996 | 3.725 | 10.721 | 6.485 | 5.500 | 3.000 | 3.000 |
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Subsidies Caribisch Nederland | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht | 1.397 | 0 | 1.397 | ‒ 275 | 1.122 | ‒ 15 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | |||||||||
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers | 2.149 | 0 | 2.149 | 0 | 2.149 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht | 2.950 | 0 | 2.950 | 4.000 | 6.950 | 6.500 | 5.500 | 3.000 | 3.000 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 4.689 | 4.689 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 98,3% juridisch verplicht.
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies (regelingen)
Noodpakketten
Bij de intensivering van voedselhulp in 2021 is geen rekening gehouden met de restantbetaling in 2022 bij vaststelling van de subsidie. Naar verwachting wordt € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis en daaruit wordt deze circa € 1 mln. gedekt.
COHO
Er wordt circa € 1,8 mln. gerealloceerd voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Subsidies (regelingen), zodat deze uitgaven op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Opdrachten
COHO
Dit betreft een reallocatie van circa € 5,5 mln. voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Opdrachten, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
COHO
Circa € 17,8 mln. wordt voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's gerealloceerd naar verschillende instrumenten binnen het artikel, zodat de programma-uitgaven op het juiste instrument kunnen worden verantwoord. Daarnaast vindt er een reallocatie plaats van circa € 6,8 mln. naar begrotingsartikel 6 om de apparaatsuitgaven op een juiste manier te verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
COHO
Er wordt circa € 11 mln. gerealloceerd voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitieakkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Over de verdeling van deze middelen worden nadere afspraken gemaakt met de openbare lichamen. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln. Ook zijn er vanaf 2023 middelen beschikbaar om invulling te geven aan de prioriteiten vanuit het CA. Verdere invulling zal plaatsvinden door afspraken te maken in uitvoeringsagenda´s en bestuursakkoorden.
Ontvangsten
Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft gekregen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Van deze middelen is een deel niet tot besteding gekomen. Naar verwachting wordt daarom € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis waaruit de bij de regeling Noodpakketten genoemde circa € 1 mln. wordt gedekt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1 | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 41.000 | 41.000 | 5.871 | 46.871 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 201.517 | 37.500 | 239.017 | 5.871 | 244.888 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.1 Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | |||||||||
Schuldsanering | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Leningen/garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba | 173.000 | 37.500 | 210.500 | 5.871 | 216.371 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | |||||||||
Leningen aan Aruba | 173.000 | 19.500 | 192.500 | 5.871 | 198.371 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten | 0 | 18.000 | 18.000 | 0 | 18.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 34.588 | 0 | 34.588 | 0 | 34.588 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht.
5.2 Leningen/ garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Leningen aan Aruba
Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.933 | 0 | 4.933 | ‒ 417 | 4.516 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 4.933 | 0 | 4.933 | ‒ 417 | 4.516 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Diverse subsidies | 0 | 0 | 0 | 720 | 720 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten | 3.933 | 0 | 3.933 | ‒ 1.137 | 2.796 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 100,0% juridisch verplicht.
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
De laatste tranche Wederopbouwmiddelen, voor herstel van de schade door Orkaan Irma op Sint Maarten, is eind 2021 overgemaakt. Een aantal projecten loopt door in 2023. Hiervoor worden middelen doorgeschoven.
Budgettaire gevolgen
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 21.665 | 0 | 21.665 | 6.740 | 28.405 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 21.665 | 0 | 21.665 | 6.740 | 28.405 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personele uitgaven | |||||||||
Eigen personeel | 11.594 | 0 | 11.594 | 5.674 | 17.268 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur externen | 448 | 0 | 448 | 211 | 659 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | |||||||||
Overige materiële uitgaven | 9.623 | 0 | 9.623 | 855 | 10.478 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft een reallocatie van circa € 5,6 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Materiële uitgaven
Dit betreft reallocatie van circa € 0,9 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.
Budgettaire gevolgen
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.411 | 0 | 2.411 | 25.511 | 27.922 | 4.223 | 4.248 | 5.011 | 5.011 |
Uitgaven | 2.411 | 0 | 2.411 | 25.511 | 27.922 | 4.223 | 4.248 | 5.011 | 5.011 |
Nog te verdelen | |||||||||
Wisselkoersreserve | 545 | 0 | 545 | 20.353 | 20.898 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | 1.866 | 0 | 1.866 | 5.158 | 7.024 | 4.223 | 4.248 | 5.011 | 5.011 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Wisselkoersreserve
In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.
Onvoorzien
Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. die op het instrument Onvoorzien zijn gezet.
Artikelnummer | Uitgaven 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 42.390 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Coalitieakkoord | 1 | 4.113 |
2) Loon- en prijsbijstelling | 1 | 813 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 47.316 |
Toelichting
1. Coalitieakkoord
In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.
2. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds.
Artikelnummer | Ontvangsten 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 42.390 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba | 1 | 4.926 |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 47.316 |
Toelichting
Wet financien openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 42.390 | 0 | 42.390 | 4.926 | 47.316 | 6.976 | 8.645 | 11.546 | 11.141 |
Uitgaven | 42.390 | 0 | 42.390 | 4.926 | 47.316 | 6.976 | 8.645 | 11.546 | 11.141 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Vrije uitkering | 42.390 | 0 | 42.390 | 4.926 | 47.316 | 6.976 | 8.645 | 11.546 | 11.141 |
Ontvangsten | 42.390 | 0 | 42.390 | 4.926 | 47.316 | 6.976 | 8.645 | 11.546 | 11.141 |
Toelichting
Het BES-fonds kent geen budgetflexibiliteit. De openbare lichamen ontvangen middelen voor de aan hen toebedeelde en wettelijke taken.
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.
Ook is er weer de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds. In 2022 bedraagt deze 0,8 mln. Vanaf 2023 bedraagt deze meerjarig 0,6 mln.
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36120-IV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.