Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 120 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2021‒2022

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);

  • 2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 1). De stand van de vastgestelde begroting 2022 is bij Koninkrijksrelaties (IV) inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 20221/22, 35925 IV, nr. 32).

Onderstaand is het overzicht te vinden van uitgaven in verband met coronamaatregelen van Koninkrijksrelaties (IV). Voor het BES-fonds (H) zijn er geen coronamaatregelen te melden.

Tabel 1 Extracomptabel overzicht coronamaatregelen Koninkrijksrelaties (bedragen x € 1.000)

Artikel

Naam maatregel/regeling

Bedrag verplichtingen

Bedrag uitgaven

Bedrag ontvangsten

Kamerstuk

4

Noodpakketten Rode Kruis

  

4.700

Dit betreffen ontvangsten vanuit verschillende tranches: Vierde incidentele suppletoire begroting over 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35545, nr. 1), Eerste incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35712, nr. 1), Tweede incidentele suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35793, nr. 1) en tweede nota van wijziging op eerste suppletoire begroting over 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35850 IV, nr. 5).

5

Reservering liquiditeitslening Aruba 2022

23.000

  

Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)

5

Reservering liquiditeitslening Curaçao 2022

12.000

  

Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)

5

Reservering liquiditeitslening Sint Maarten 2022

6.000

  

Nota van wijziging op Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32)

      
 

Totaal

41.000

0

4.700

 

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 2 Ondergrenzen conform RBV 2022

Begrotingsartikel

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

1. Versterken rechtsstaat

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.

4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.

5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln.

8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

6. Apparaat

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

7. Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

1. BES-fonds

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

2 Beleid Koninkrijksrelaties

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2022

Vastgestelde begroting 20221

 

423.016

   

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Detentie vastgoed

1

‒ 10.000

2) Grensbewaking

1

‒ 11.253

3) Bestrijding ondermijning

1

‒ 13.906

4) Regio enveloppe

4

4.000

5) Rentevoordeellening Aruba

5

5.871

6) Wisselkoersreserve

7

20.353

7) Loon- en prijsbijstelling

7

5.158

8) Overige mutaties

 

‒ 1.307

   

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

421.932

X Noot
1

Stand inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).

Toelichting uitgavenmutaties

1. Detentie vastgoed

De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.

2. Grensbewaking

Dit betreft een overheveling van middelen (circa € 11,3 mln.) van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Met deze middelen wordt de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor grensbewaking verhoogd.

3. Bestrijding ondermijning

Er vinden twee overhevelingen plaats van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor de bestrijding van ondermijning. Ten eerste gaat het om een overheveling van circa € 10,6 mln. voor het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Met de extra middelen wordt de ondermijningsaanpak in Curaçao bestendigd en wordt uitgebreid naar Aruba. Ten tweede gaat het om een overheveling van circa € 3,1 mln. voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO). Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie.

4. Regio enveloppe

Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitie akkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln.

5. Rentevoordeellening Aruba

Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.

6. Wisselkoersreserve

In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.

7. Loon- en prijsbijstelling

Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. voor het jaar 2022.

Toelichting ontvangstenmutaties

Tabel 4 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2022

Vastgestelde begroting 2022

 

34.588

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Noodpakketten

4

4.689

   

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

39.277

1. Noodpakketten

Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft ontvangen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Circa € 4,7 mln. is niet tot besteding gekomen.

3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

80.415

0

80.415

‒ 38.040

42.375

9.799

‒ 100

‒ 17.924

0

          

Uitgaven

80.415

0

80.415

‒ 38.040

42.375

9.799

‒ 100

‒ 17.924

0

          

Opdrachten

         

Detentie Algemeen

1.522

0

1.522

‒ 381

1.141

0

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

         

Overige bijstand aan de landen

7.881

0

7.881

0

7.881

0

0

0

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       

Detentie Vastgoed

20.000

0

20.000

‒ 10.000

10.000

10.000

0

0

0

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

       

Grensbewaking (Defensie)

24.767

0

24.767

‒ 11.253

13.514

0

0

0

0

Recherchecapaciteit (JenV)

11.093

0

11.093

‒ 10.826

267

‒ 201

‒ 100

‒ 17.924

0

Rechterlijke macht (JenV)

10.552

0

10.552

‒ 3.080

7.472

0

0

0

0

Douane (Financiën)

4.600

0

4.600

‒ 2.500

2.100

0

0

0

0

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 98,3% juridisch verplicht.

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

Detentie Vastgoed

De bouw van een nieuw detentiecentrum op Sint Maarten heeft vertraging opgelopen. Sint Maarten en Nederland zijn in gesprek met de United Nations for Project Services (UNOPS) over het realiseren van de nieuwbouw. De voorbereidingen, waaronder het afbakenen van het projectvoorstel, kosten meer tijd dan aanvankelijk gedacht. Daarom wordt een deel van deze middelen (€ 10 mln.) naar 2023 geschoven.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Grensbewaking (Defensie)

Om een goed functionerende rechtsstaat te realiseren wordt, op basis van een dienstverleningsovereenkomst ten aanzien van de inzet van de Koninklijke Marechaussee, circa € 11,3 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Defensie verhoogt vanuit de landspakketten met deze gelden de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor de grensbewaking.

Recherchecapaciteit (JenV)

Deze mutatie betreft met name extra middelen, naar aanleiding van afspraken in het kader van de landspakketten voor de aanpak van ondermijning in Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Dit gaat om een bedrag van ruim € 10,6 mln. dat wordt overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI). Deze middelen worden gebruikt voor de bestendiging van de ondermijningsaanpak in Curaçao en uitbreiding van de ondermijningsaanpak naar Aruba.

Daarnaast wordt er voor 2025 ruim € 17,9 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche samenwerkingsteam (RST) in het kader van het Convenant financieringssystematiek.

Rechterlijke macht (JenV)

Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2022 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzendregeling Voorzieningenstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelstel Buitenlandtoeslagen Rechterlijke Ambtenaren (VBRA).

Douane (Financiën)

Dit betreft een overheveling van de middelen voor het versterken van het grenstoezicht voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten, waarbij deze middelen gebruikt worden voor de inzet van douaniers.

3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

65.357

9.218

74.575

‒ 749

73.826

6.485

5.500

3.000

3.000

          

Uitgaven

65.357

9.218

74.575

‒ 749

73.826

6.485

5.500

3.000

3.000

          

4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba

58.361

9.218

67.579

‒ 4.474

63.105

0

0

0

0

Subsidies (regelingen)

         

Noodpakketten

0

0

0

980

980

0

0

0

0

COHO

0

0

0

1.842

1.842

0

0

0

0

Opdrachten

         

Opdrachten landen

1.593

0

1.593

‒ 120

1.473

0

0

0

0

COHO

0

0

0

5.526

5.526

0

0

0

0

Inkomensoverdrachten

         

Toeslagen op pensioenen NA

1.950

0

1.950

0

1.950

0

0

0

0

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

       

Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling

24.693

0

24.693

‒ 24.693

0

0

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

       

Bijdrage aan landen

20.000

0

20.000

1.545

21.545

0

0

0

0

Onderwijshuisvesting Curaçao

10.000

0

10.000

0

10.000

0

0

0

0

COHO

0

9.218

9.218

10.446

19.664

0

0

0

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       

Diverse bijdragen

125

0

125

0

125

0

0

0

0

          

4.2 Caribisch Nederland

6.996

0

6.996

3.725

10.721

6.485

5.500

3.000

3.000

Subsidies (regelingen)

         

Subsidies Caribisch Nederland

500

0

500

0

500

0

0

0

0

Opdrachten

         

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

1.397

0

1.397

‒ 275

1.122

‒ 15

0

0

0

Inkomensoverdrachten

         

Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers

2.149

0

2.149

0

2.149

0

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

       

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

2.950

0

2.950

4.000

6.950

6.500

5.500

3.000

3.000

          

Ontvangsten

0

0

0

4.689

4.689

0

0

0

0

X Noot
1

Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).

Toelichting

Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 98,3% juridisch verplicht.

Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba

Subsidies (regelingen)

Noodpakketten

Bij de intensivering van voedselhulp in 2021 is geen rekening gehouden met de restantbetaling in 2022 bij vaststelling van de subsidie. Naar verwachting wordt € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis en daaruit wordt deze circa € 1 mln. gedekt.

COHO

Er wordt circa € 1,8 mln. gerealloceerd voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Subsidies (regelingen), zodat deze uitgaven op een juiste manier kunnen worden verantwoord.

Opdrachten

COHO

Dit betreft een reallocatie van circa € 5,5 mln. voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Opdrachten, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

COHO

Circa € 17,8 mln. wordt voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's gerealloceerd naar verschillende instrumenten binnen het artikel, zodat de programma-uitgaven op het juiste instrument kunnen worden verantwoord. Daarnaast vindt er een reallocatie plaats van circa € 6,8 mln. naar begrotingsartikel 6 om de apparaatsuitgaven op een juiste manier te verantwoorden.

Bijdrage aan medeoverheden

COHO

Er wordt circa € 11 mln. gerealloceerd voor het COHO vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's naar het instrument Bijdrage aan medeoverheden, zodat deze uitgaven op dit instrument op een juiste manier kunnen worden verantwoord.

Artikel 4.2 Caribisch Nederland

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

Dit betreft de toedeling van een deel van de middelen die bij het Coalitieakkoord (CA) zijn vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Onderdeel van deze middelen is een bedrag van € 10 mln. incidenteel voor de periode 2022-2024 voor het inlopen van eilandelijke achterstanden. Over de verdeling van deze middelen worden nadere afspraken gemaakt met de openbare lichamen. Voor 2022 gaat het om een bedrag van € 4 mln. Ook zijn er vanaf 2023 middelen beschikbaar om invulling te geven aan de prioriteiten vanuit het CA. Verdere invulling zal plaatsvinden door afspraken te maken in uitvoeringsagenda´s en bestuursakkoorden.

Ontvangsten

Dit betreffen terugontvangsten van middelen die het Rode Kruis in 2020 en 2021 heeft gekregen ter ondersteuning van de bevolking op Caribisch Nederland als gevolg van Covid-19. Van deze middelen is een deel niet tot besteding gekomen. Naar verwachting wordt daarom € 4,7 mln. terug ontvangen van het Rode Kruis waaruit de bij de regeling Noodpakketten genoemde circa € 1 mln. wordt gedekt.

3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)1

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

0

41.000

41.000

5.871

46.871

0

0

0

0

          

Uitgaven

201.517

37.500

239.017

5.871

244.888

0

0

0

0

          

5.1 Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten

28.517

0

28.517

0

28.517

0

0

0

0

Leningen

         

Schuldsanering

28.517

0

28.517

0

28.517

0

0

0

0

          

5.2 Leningen/garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba

173.000

37.500

210.500

5.871

216.371

0

0

0

0

Leningen

         

Leningen aan Aruba

173.000

19.500

192.500

5.871

198.371

0

0

0

0

Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten

0

18.000

18.000

0

18.000

0

0

0

0

          

Ontvangsten

34.588

0

34.588

0

34.588

0

0

0

0

X Noot
1

Inclusief de nota van wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2021/22, 35925 IV, nr. 32).

Toelichting

Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht.

5.2 Leningen/ garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba

Leningen aan Aruba

Bij de rentevoordeellening van Aruba heeft zich een wisselkoerstegenvaller voorgedaan. Hiervoor is budget toegevoegd.

3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

4.933

0

4.933

‒ 417

4.516

1.000

0

0

0

          

Uitgaven

4.933

0

4.933

‒ 417

4.516

1.000

0

0

0

          

Subsidies (regelingen)

         

Diverse subsidies

0

0

0

720

720

0

0

0

0

Opdrachten

         

Wederopbouw op Sint Maarten

3.933

0

3.933

‒ 1.137

2.796

1.000

0

0

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

       

Wederopbouw op Sint Maarten

1.000

0

1.000

0

1.000

0

0

0

0

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 100,0% juridisch verplicht.

Opdrachten

Wederopbouw op Sint Maarten

De laatste tranche Wederopbouwmiddelen, voor herstel van de schade door Orkaan Irma op Sint Maarten, is eind 2021 overgemaakt. Een aantal projecten loopt door in 2023. Hiervoor worden middelen doorgeschoven.

4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties

4.1 Artikel 6. Apparaat

Budgettaire gevolgen

Tabel 9 Budgettaire gevolgen artikel 6 Apparaat (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

21.665

0

21.665

6.740

28.405

0

0

0

0

          

Uitgaven

21.665

0

21.665

6.740

28.405

0

0

0

0

          

Personele uitgaven

         

Eigen personeel

11.594

0

11.594

5.674

17.268

0

0

0

0

Inhuur externen

448

0

448

211

659

0

0

0

0

          

Materiële uitgaven

         

Overige materiële uitgaven

9.623

0

9.623

855

10.478

0

0

0

0

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Personele uitgaven

Eigen personeel

Dit betreft een reallocatie van circa € 5,6 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.

Materiële uitgaven

Dit betreft reallocatie van circa € 0,9 mln. vanaf het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (begrotingsartikel 4) naar begrotingsartikel 6, zodat de apparaatskosten voor het COHO op het juiste instrument kunnen worden verantwoord.

4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld

Budgettaire gevolgen

Tabel 10 Budgettaire gevolgen artikel 7 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

2.411

0

2.411

25.511

27.922

4.223

4.248

5.011

5.011

          

Uitgaven

2.411

0

2.411

25.511

27.922

4.223

4.248

5.011

5.011

          

Nog te verdelen

         

Wisselkoersreserve

545

0

545

20.353

20.898

0

0

0

0

Onvoorzien

1.866

0

1.866

5.158

7.024

4.223

4.248

5.011

5.011

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Wisselkoersreserve

In 2021 is circa € 20,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2022 door naar de begroting van 2022.

Onvoorzien

Dit is de loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 5,2 mln. die op het instrument Onvoorzien zijn gezet.

5 Beleid BES-fonds

5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 11 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2022

Vastgestelde begroting 2022

 

42.390

   

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Coalitieakkoord

1

4.113

2) Loon- en prijsbijstelling

1

813

   

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

47.316

Toelichting

1. Coalitieakkoord

In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.

2. Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds.

Tabel 12 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2022

Vastgestelde begroting 2022

 

42.390

   

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

4.926

   

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

47.316

Toelichting

Wet financien openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.

6 Beleidsartikel BES-fonds

6.1 Artikel 1. BES-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 BES-fonds (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

42.390

0

42.390

4.926

47.316

6.976

8.645

11.546

11.141

          

Uitgaven

42.390

0

42.390

4.926

47.316

6.976

8.645

11.546

11.141

          

Bijdrage aan medeoverheden

         

Vrije uitkering

42.390

0

42.390

4.926

47.316

6.976

8.645

11.546

11.141

          

Ontvangsten

42.390

0

42.390

4.926

47.316

6.976

8.645

11.546

11.141

Toelichting

Het BES-fonds kent geen budgetflexibiliteit. De openbare lichamen ontvangen middelen voor de aan hen toebedeelde en wettelijke taken.

Bijdrage aan medeoverheden

Vrije uitkering

In het Coalitieakkoord (CA) is vanaf 2023 structureel € 30 mln. vrijgemaakt voor Caribisch Nederland. Voor 2022 betreft dit € 23 mln. De verdeling van deze bedragen heeft plaatsgevonden op basis van de doelstellingen in het CA. De bedragen worden deels naar het BES-fonds en deels naar departementale begrotingen overgeheveld. Voor het BES-fonds is dit in 2022 circa € 4,1 mln.

Ook is er weer de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds. In 2022 bedraagt deze 0,8 mln. Vanaf 2023 bedraagt deze meerjarig 0,6 mln.

Ontvangsten

Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.

Naar boven