Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2023, 32560 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Justitie en Veiligheid | Staatscourant 2023, 32560 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Regeling aanwijzing leden korpsleiding en leiding landelijke en regionale eenheden wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2 komt te luiden:
B
Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden gepubliceerd.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Verschillende rapporten1 hebben in de afgelopen jaren aangetoond dat er (organisatorische) problemen zijn bij de Landelijke eenheid van de politie. Om die reden heeft de Minister van Justitie en Veiligheid (hierna: de Minister) de Adviescommissie voor de Landelijke eenheid (de commissie Schneiders, hierna: de commissie) ingesteld. Deze commissie had de opdracht te adviseren over door te voeren verbeteringen bij de Landelijke eenheid en de noodzaak van herpositionering van de Landelijke eenheid in het huidige politiebestel en de mogelijke modaliteiten daarvoor. De commissie heeft op 10 juni 2022 haar eindadvies ‘Ruimte voor slagvaardig politiewerk’ aan de Minister uitgebracht.2
In haar eindadvies heeft de commissie onder meer aanbevolen de Landelijke eenheid te splitsen in twee landelijke eenheden en beide eenheden een zwaardere topstructuur te geven. In de beleidsreactie3 op dit rapport heeft de Minister de adviezen van de commissie overgenomen. De Landelijke eenheid wordt gesplitst in twee landelijke eenheden met een zwaardere topstructuur. De reden voor het verzwaren van de topstuctuur is het gegeven dat de landelijke operationele diensten zijn belast met specialistische en/of hoogwaardige taken, die dikwijls een hoog afbreukrisico hebben. De leiding van de diensten is belegd bij diensthoofden. De commissie adviseert om de topstructuur van de Landelijke eenheid en de toekomstige landelijke eenheden te verzwaren. Dit zal er volgens het advies van de commissie voor zorgen dat de verschillende expertises goed vertegenwoordigd zijn op het hoogste sturingsniveau binnen de eenheid.4
In de huidige situatie bepaalt de Regeling aanwijzing leden korpsleiding en leiding landelijke en regionale eenheden dat de leiding van zowel de landelijke als de regionale eenheden bestaat uit een politiechef, een hoofd Operatiën tevens plaatsvervangend politiechef, een hoofd Operatiën en een hoofd Bedrijfsvoering. De regeling laat hierop geen uitzonderingen toe.
De in dit wijzigingsbesluit opgenomen wijziging regelt dat naast de reeds bestaande leiding van een landelijke eenheid, in plaats van een hoofd Operatiën, tenminste één hoofd Operatiën deel uitmaakt van de leiding van een landelijke eenheid. Daardoor kunnen meerdere hoofden Operatiën deel uitmaken van de leiding van een landelijke eenheid. Dat maakt meer maatwerk in de samenstelling van de leiding van de landelijke eenheden mogelijk waardoor een betere aansluiting van de leiding van de landelijke eenheden op de organisatorische vormgeving van de landelijke eenheden kan worden gerealiseerd. Op deze manier wordt uitvoering gegeven aan het door de commissie gegeven advies.
Om bij de nieuwe landelijke eenheden een betere aansluiting te kunnen realiseren tussen de leiding en de verschillende organisatorische onderdelen van deze eenheden is het wenselijk dat de regelgeving meer maatwerk in de samenstelling van de leiding van de landelijke eenheden toelaat. Daarvoor is het noodzakelijk de Regeling aanwijzing leden korpsleiding en leiding landelijke en regionale eenheden te wijzigen. Aanpassingen in de samenstelling van de leiding van de landelijke eenheden zal de Minister vaststellen als onderdeel van het beheersplan5 politie.
De voorliggende wijziging raakt niet aan de samenstelling van de leiding van de regionale eenheden.
In de nieuwe artikelen 2 en 2a wordt een onderscheid gemaakt in de regels over de samenstelling van de leiding van een landelijke eenheid en de regels over de samenstelling van de leiding van een regionale eenheid.
Artikel 2 ziet nu uitsluitend op de samenstelling van de leiding van een landelijke eenheid. In onderdeel b wordt geregeld dat de leiding uit ten minste een hoofd Operatiën bestaat. Ongewijzigd blijft dat van de leiding van een landelijke eenheid, evenals van de leiding van een regionale eenheid, één politiechef, één hoofd Operatiën tevens plaatsvervangend politiechef en één hoofd Bedrijfsvoering deel uitmaken.
De tekst van artikel 2 (oud) is verplaatst naar het nieuwe artikel 2a, waarbij de tekst over de Landelijke eenheid is verwijderd uit het artikel. Artikel 2a gaat alleen over de samenstelling van de leiding van regionale eenheden. De regels die betrekking hebben op de samenstelling van de leiding van een regionale eenheid blijven ongewijzigd. De eenheid van een regionale eenheid blijft aldus bestaan uit een Hoofd Operatiën, tevens plaatsvervangend politiechef, een Hoofd Operatiën en een Hoofd Bedrijfsvoering.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Kamerstukken II 2020-21, 29 628 nr. 997, Kamerstukken II 2021-22, 29 628 nr. 1065, Kamerstukken II 2021-22, 29 628 nr. 1050, Kamerstukken II 2021-22, 29 628 nr. 1053, Kamerstukken II 2020-21, 29 628 nr. 1013, Kamerstukken II 2021-22, 29 628 nr. 1055, Kamerstukken II 2021-22, 29 628 nr. 1079, Kamerstukken II 2021-22, 29 628 nr. 1076.
Zie artikel 37, van de Politiewet 2012 en artikel 46, eerste lid, onder a, van het Besluit beheer politie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-32560.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.