TOELICHTING
I. Algemeen
Deze regeling bevat de drieëntwintigste tranche van de Regeling uitvoering Crisis-
en herstelwet (hierna: Ru Chw).
Met artikel I wordt de Ru Chw aangevuld.
In onderdeel A worden twee gemeenten toegevoegd aan het experiment met het bestemmingsplan met verbrede
reikwijdte in artikel 7c van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (hierna:
Bu Chw). Met dit experiment wordt vooruitgelopen op het omgevingsplan uit de Omgevingswet
(Stb. 2016, 156). Het gaat om plangebieden in de gemeenten Hollands Kroon en Wijdemeren.
In onderdeel B worden twee gemeenten toegevoegd aan het experiment van het bestemmingsplan met verbrede
reikwijdte voor het gehele grondgebied in artikel 7g van het Bu Chw. Met dit experiment
wordt vooruitgelopen op het omgevingsplan uit de Omgevingswet. Het gaat om het gehele
grondgebied van de gemeenten Pekela en West Maas en Waal.
In onderdeel C worden vijf gemeenten toegevoegd aan het experiment in artikel 6 van het Bu Chw.
Dit experiment maakt het mogelijk dat voor de bouw van tijdelijke woningen waarbij
voor een bepaalde termijn toepassing wordt gegeven aan artikel 2.12, eerste lid, onder
a, onder 3°, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo) niet de
uitgebreide voorbereidingsprocedure van de Wabo toegepast hoeft te worden. Het gaat
om een gebied in de gemeente Alblasserdam en het gehele grondgebied van de gemeenten
Assen, Dronten, Midden-Drenthe en Raalte.
In onderdeel D wordt het plangebied De Hoge Heide Vlijmen in de gemeente Heusden uitgebreid.
In artikel II wordt de inwerkingtreding geregeld.
In artikel III wordt de citeertitel geregeld.
Beleidsregel aanmeldingen Regeling uitvoering Crisis- en herstelwet
In de Beleidsregel aanmeldingen Regeling uitvoering Crisis- en herstelwet (Stcrt. 2019, 36718) is opgenomen dat projecten en gebieden alleen bij regeling worden aangewezen als
blijkt dat betrokkenheid van de gemeenteraad of provinciale staten is geborgd en de
kennisgeving aan of betrokkenheid van belanghebbenden is geborgd. Dat is hier het
geval. Voor alle projecten en gebieden die bij deze regeling zijn toegevoegd geldt
namelijk dat nadere besluitvorming, zoals het vaststellen van een bestemmingsplan,
noodzakelijk is voordat het experiment daadwerkelijk kan worden toegepast. Daardoor
is de betrokkenheid van de gemeenteraad en de kennisgeving aan of betrokkenheid van
belanghebbenden geborgd.
Inwerkingtreding Omgevingswet
Met deze tranche van de Ru Chw worden meerdere plangebieden en gemeenten toegevoegd
aan verschillende experimenten uit het Bu Chw. Met enkele experimenten wordt vooruitgelopen
op instrumenten uit de Omgevingswet, zoals het experiment met het bestemmingsplan
met verbrede reikwijdte in artikel 7c en artikel 7g van het Bu Chw en het experiment
met flexibele woningen in artikel 6 van het Bu Chw. Hoewel de datum van inwerkingtreding
(1 januari 2024) nadert, blijven gemeenten de behoefte hebben om vooruitlopend daarop,
mede vanwege de woningbouwopgave, gebruik te maken van de voordelen van de Omgevingswet,
bijvoorbeeld door het faciliteren van organische gebiedsontwikkeling met een bestemmingsplan
met verbrede reikwijdte en het snel realiseren van flexibele woningen. Zolang gemeenten
de behoefte hebben om gebruik te maken van deze experimenten, zullen zij bij tranches
van deze regeling worden toegevoegd aan de betreffende experimenten.
II. Artikelsgewijs
Onderdeel A
Algemeen
Aan het experiment van het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte in artikel 7c van
het Bu Chw worden plangebieden in de gemeenten Hollands Kroon en Wijdemeren toegevoegd.
Met dit experiment kunnen de betrokken gemeenten vooruitlopen op de inwerkingtreding
van de Omgevingswet door het bestemmingsplan te verbreden tot een integraler plan
dat lijkt op een omgevingsplan.
Westerweg 27 Nieuwe Niedorp, gemeente Hollands Kroon
De gemeente Hollands Kroon wil voor de locatie Westerweg 27 in de kern Nieuwe Niedorp
voor de duur van tien jaar voorzien in een tijdelijke logiesaccomdaties voor de huisvesting
van internationale werknemers van AgroStar voor het bedrijf Farm Field OG. AgroStar
is een uitzendbureau dat zich richt op het leveren van personeelsoplossingen voor
de agrarische sector in Noord-Holland Noord. Circa 50 bedrijven uit de regio zijn
klant. De medewerkers van AgroStar zijn vrijwel allemaal afkomstig uit Oost-Europa
en de medewerkers komen vaak voor een periode van enkele maanden naar Nederland. Hiertoe
zijn logiesplekken nodig waardoor Agrostar een grote en urgente behoefte heeft aan
huisvestingsplekken. Het mogelijk maken van (tijdelijke) logiesaccommodaties draagt
bij aan de versterking van de economische structuur in de gemeente doordat de gehele
agrarische keten en economie in Noord-Holland Noord hierdoor in stand kan blijven.
In 2018 is Farm Field OG eigenaar geworden van het intensief veehouderijbedrijf Westerweg
27 te Nieuwe Niedorp. Op deze locatie is in 2019 een plan gemaakt voor de tijdelijke
huisvesting van 200 personen voor een periode van twintig jaar. Dit plan is niet tot
uitvoering gekomen. Op deze locatie wordt thans voorzien in een tijdelijke logiesvoorziening
voor de duur van tien jaar voor 100 personen, inclusief kantoor, ontvangstruimte en
facilitaire ruimte (door het transformeren van de bestaande bedrijfswoning). De gemeente
wil het experiment van het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte gebruiken voor
een voorlopige bestemming voor de duur van tien jaar. De agrarische bestemming met
bouwblok wordt behouden om na afloop van de periode van tien jaar ruimte te bieden
aan de agrarische bestemming met bijbehorende bouwwerken. De logiesaccommodatie wordt
opgebouwd volgens het IFD principe: Industrieel, Flexibel en Demontabel. De logiesaccommodatie
wordt opgebouwd uit units, die kant en klaar worden geproduceerd in de fabriek. Op
de bouwplaats wordt het bouwwerk samengesteld. Na tien jaar exploitatie wordt het
gebouw verwijderd en elders weer teruggebouwd. Ook wordt de logiesaccommodatie voorzien
van een duurzaam energiesysteem, dat zal bestaan uit een combinatie van technieken,
waaronder duurzame opwek en (batterij)opslag. De logiesaccommodatie vraagt daardoor
een relatief laag elektrisch vermogen van het net. De logiesaccommodatie maakt geen
gebruik van fossiele brandstoffen.
Ter Sype, gemeente Wijdemeren
Ter Sype is een gebied van circa 20 hectare groot en ligt aan de rand van Nieuw-Loosdrecht,
direct naast vliegveld Hilversum. Het is een van de weinige plekken in de gemeente
waar als gevolg van de regels in de provinciale omgevingsverordening nog kan worden
gebouwd. In de Omgevingsvisie Wijdemeren 2040 is Ter Sype dan ook aangewezen als één
van de uitbreidingslocaties waarvan het op peil houden van de woningbouw en de bedrijventerreinen
in de gemeente afhankelijk is. De gemeenteraad heeft op 9 februari 2022 kaders vastgesteld
voor de bouw van woningen en bedrijven in dit gebied. Er wordt een gevarieerd programma
met levensloopbestendige woningen voor ouderen en jongeren gerealiseerd. Bedrijfsbestemmingen
zijn voorzien op locaties die niet geschikt zijn voor woningbouw om zo ook tegemoet
te komen aan het voorzien in de behoefte aan extra bedrijfsruimten binnen de gemeente.
Deze gebiedsontwikkeling heeft daarmee een positief effect op de economische structuur
van de gemeente. Oplossingen voor hittestress, natuurinclusief ontwerpen, klimaatadaptatie
en waterberging zijn opgenomen in het plan.
Onderdeel B
Algemeen
Aan het experiment van het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor het gehele
grondgebied in artikel 7g van het Bu Chw worden de gemeenten Pekela en West Maas en
Waal toegevoegd. Dit experiment maakt het mogelijk dat gemeenten toewerken naar een
bestemmingsplan met verbrede reikwijdte voor het gehele grondgebied. Met een bestemmingsplan
met verbrede reikwijdte kunnen gemeenten vooruitlopen op de in de Omgevingswet beoogde
verbreding van het bestemmingsplan tot een omgevingsplan.
Gemeente Pekela
De gemeente Pekela werkt aan meerdere gebiedsontwikkelingen, zoals het ‘verdorpen’
van buurten, twee uitbreidingslocaties, het aanpassen van de woningvoorraad naar huidige
behoefte en het behoud van cultureel erfgoed. Onder het ‘verdorpen’ van buurten wordt
verstaan de herstructurering van wijken met stadse dichtheden naar buurten met een
lagere bebouwingsdichtheid. Belangrijk uitgangspunt hierbij is het toevoegen van dorpse
kwaliteit door onder andere meer groen en een diverser woningaanbod. Al deze ontwikkelingen
zijn gericht op het realiseren van woningen in het kader van de woondeal. Doelen vanuit
de woondeal zijn onder andere verbetering (verduurzaming en variatie) en vergroting
van het woningaanbod voor opvang van vraag uit de regio en verlichting van de druk
op de stad, een hogere waardering van inwoners voor hun woon- en leefomgeving en het
verbeteren van de leefbaarheid. Deze ontwikkelingen hebben een positief effect op
de gezondheid van inwoners en de economische structuur van de gemeente. Om deze ontwikkelingen
zo snel mogelijk te kunnen faciliteren, wil de gemeente Pekela de mogelijkheid hebben
om hiervoor een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte op te stellen. Hierbij denkt
de gemeente aan een integrale regelset die gebiedsgericht en activiteitgericht is
opgesteld, waarin bijvoorbeeld ook over het aspect gezondheid en duurzaamheid regels
worden opgenomen, zoals klimaatbestendig bouwen of het creëren van een leefomgeving
die uitnodigt om te bewegen.
Gemeente West Maas en Waal
De gemeente West Maas en Waal heeft verschillende beleidsplannen opgesteld voor water,
klimaatadaptie en biodiversiteit. De gemeente wil de beleidswensen die van toepassing
zijn op nieuwbouwprojecten vertalen in juridisch bindende regels door middel van een
paraplubestemmingsplan vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Met
een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte is het mogelijk om regels te stellen over
de gehele fysieke leefomgeving, open normen op te nemen en gebruik te maken van de
bestemmingsplanactiviteit. Het bestemmingsplan met verbrede reikwijdte zorgt ervoor
dat bij nieuwbouwprojecten innovatieve methoden (moeten) worden toegepast voor hitte-
en droogtebestrijding, het beperken van wateroverlast en de bescherming van biodiversiteit.
Er worden regels gesteld om bij nieuwbouw het hemelwater lokaal op te vangen. Daarnaast
worden er regels gesteld ter voorkoming van hittestress en het bestrijden van droogte.
Ook worden regels opgenomen ter bescherming van de biodiversiteit bij nieuwbouwprojecten.
De gemeente is voornemens om het voorontwerp van het bestemmingsplan eind juni van
dit jaar ter inzage te leggen.
Onderdeel C
Algemeen
Aan het experiment in artikel 6 van het Bu Chw worden vijf gemeenten toegevoegd. Op
grond van artikel 6 van het Bu Chw is de uitgebreide voorbereidingsprocedure, bedoeld
in artikel 3.10, eerste lid, onder a, van de Wabo, niet van toepassing op een aanvraag
om een omgevingsvergunning. Het gaat om een aanvraag om een omgevingsvergunning waarbij
ten behoeve van het bevorderen van duurzame en innovatieve toepassingen voor een activiteit
voor een bepaalde termijn toepassing wordt gegeven aan artikel 2.12, eerste lid, onder
a, onder 3°, van de Wabo. In dat artikellid is bepaald dat een omgevingsvergunning
voor een activiteit die in strijd is met het bestemmingsplan kan worden verleend mits
de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat.
Op grond van artikel 4, elfde lid, van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht kan
tijdelijk worden afgeweken van het bestemmingsplan voor de duur van tien jaar. Hierop
is de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing, waardoor de procedure om een
omgevingsvergunning te verkrijgen voor het bouwen van tijdelijke woningen relatief
snel kan worden doorlopen, mits vaststaat dat de activiteit niet kan worden aangemerkt
als een stedelijk ontwikkelingsproject. Een termijn van tien jaar voor afwijking van
het bestemmingsplan is echter vaak te kort in verhouding tot de termijn om tot een
kostendekkende exploitatie te komen voor flexwoningen. Met de toevoeging van de desbetreffende
gemeenten aan het experiment in artikel 6 van het Bu Chw kan ook voor de vergunning
om tijdelijk af te wijken van het bestemmingsplan over een periode van meer dan tien
jaar gebruik worden gemaakt van de reguliere voorbereidingsprocedure en kan de bouw
van de tijdelijke woningen sneller ter hand worden genomen, mits vaststaat dat geen
MER hoeft te worden opgesteld als er sprake is van een stedelijk ontwikkelingsproject.
Overigens blijft op grond van artikel 3.10, eerste lid, aanhef en onder e, van de
Wabo de uitgebreide voorbereidingsprocedure onverminderd van toepassing als een verklaring
van geen bedenkingen van de gemeenteraad is vereist. Van dat artikelonderdeel wordt
immers met dit experiment niet afgeweken. Het experiment kan dus uitsluitend worden
toegepast voor projecten die vallen onder de door de gemeenteraad op grond van artikel
6.5, derde lid, van het Besluit omgevingsrecht aangewezen categorieën van gevallen
waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen is vereist.
De gebieden die met deze regeling worden toegevoegd aan het experiment, bedoeld in
artikel 6 van het Bu Chw, betreffen een gebied in de gemeente Alblasserdam en het
gehele grondgebied van de gemeenten Assen, Dronten, Midden-Drenthe en Raalte.
De Loopplank, gemeente Alblasserdam
Op de locatie van een voormalige basisschool is de gemeente voornemens om circa 40–60
flexibele woningen toe te staan voor statushouders, spoedzoekers en jongeren. De flexibele
woningen worden door Woonkracht10, een woningcorporatie, gerealiseerd en geëxploiteerd.
Door op deze locatie tijdelijk flexwonen toe te staan, wil de gemeente bijdragen aan
een gezamenlijke huisvesting voor deze doelgroepen. Doordat de woningen grotendeels
in de fabriek worden geproduceerd, is de CO2- en stikstofuitstoot lager dan bij traditioneel bouwen op de bouwplaats, dit als
gevolg van een geringer aantal verkeersbewegingen. De woningen zullen worden vervaardigd
uit circulaire materialen, hebben een levensduur van minimaal dertig jaar en zijn
in hun geheel op een andere locatie weer in te zetten of kunnen worden gedemonteerd
voor hergebruik van losse onderdelen. Daarnaast zijn de flexwoningen all-electric.
Op het moment van het vervaardigen van de woningen zal gekeken worden welke innovatieve
duurzame maatregelen nog meer toegepast kunnen worden. De flexwoningen zullen vijftien
jaar blijven staan, waarna op de locatie permanente woningen zullen worden gerealiseerd.
Gemeente Assen
De gemeente Assen wil op korte termijn het aanbod van sociale huurwoningen vergroten
om daarmee versneld de behoefte aan deze woningen te faciliteren. De behoefte aan
een flexibele schil woningen in Assen is groot, zowel voor spoedzoekers, statushouders,
starters en jongeren, alsook voor gezinnen die vanwege herstructurering van de bestaande
voorraad sociale huurwoningen tijdelijk elders gehuisvest moeten worden. De gemeente
is in samenwerking met woningcorporatie Actium een brede verkenning gestart naar mogelijke
locaties die tijdelijk kunnen worden ingezet voor flexwonen. De doelstelling is om
in 2024 de eerste flexwoningen beschikbaar te hebben voor de genoemde doelgroepen.
Voldoende woningaanbod draagt bij aan de versterking van economische structuur van
Assen. Daarnaast zullen flexwoningen voorzien in de behoefte aan tijdelijke woonruimte
bij de herstructurering van de voorraad sociale huurwoningen. De gemeente kijkt per
locatie wat de geschiktheid is voor combinaties van de verschillende doelgroepen,
waarbij ook de mogelijkheden voor het elkaar versterken van de doelgroepen en het
versterken van de economische structuur worden beschouwd. De flexwoningen worden energiezuinig
gebouwd en geplaatst. De woningen zijn herbruikbaar en worden gebouwd van biobased
materiaal. De tijdelijke woningen zijn voorzien voor een periode van circa twintig
tot dertig jaar.
Gemeente Dronten
De gemeente Dronten wil op korte termijn tijdelijke woonruimte voor arbeidsmigranten,
studenten en bijzondere doelgroepen zoals statushouders realiseren. Deze doelgroepen
zijn belangrijk voor de Drontense samenleving. Veel bedrijven in de agrifood sector
zijn afhankelijk van (seizoens)arbeid die de arbeidsmigranten leveren. Ook voor de
studenten van de Aeres Hogeschool is tijdelijke woonruimte nodig. Deze onderwijsinstelling
op het gebied van ondernemen, bedrijfskunde, dier en voedsel voorziet in onderwijs
aan studenten die uit heel Nederland komen. Vanuit de kennis en het onderzoek van
deze onderwijsinstelling volgen start-ups en scale-ups die een positieve invloed hebben
op de economische structuur van Dronten. De gemeente is voornemens om tijdelijke vergunningen
te verlenen voor woningbouwprojecten voor een periode van vijftien jaar. Na deze periode
zullen de woningen elders worden ingezet. Dit is mogelijk door de modulaire opbouw
die maakt dat de benodigde materialen langer gebruikt kunnen worden.
Gemeente Midden-Drenthe
De gemeente Midden-Drenthe zet in op het flexibel huisvesten van verschillende doelgroepen,
zoals starters, statushouders, uitstroom uit zorginstellingen en noodopvang. De gemeente
is al gestart op een locatie in Beilen, die eerder is aangewezen in de achttiende
tranche van de Ru Chw (Stcrt. 2022, 32532), en wil nu aan de slag in Smilde. De gemeente onderzoekt daarnaast of ook andere
locaties geschikt zijn en wil daarom het gehele grondgebied aanmelden. Door op korte
termijn de woningvoorraad uit te breiden, zorgt de gemeente ervoor dat jongeren in
de gemeente kunnen blijven wonen en werken, en dat werknemers dichtbij hun werk kunnen
blijven wonen. De gemeente voorziet in de woningbehoefte door in te zetten op een
(tijdelijke) flexibele schil. De flexibele woningen zullen voldoen aan de eisen voor
nieuwbouw uit het Bouwbesluit 2012. De woningen zijn volledig herbruikbaar en daarmee
volledig circulair. Voor de realisatie en exploitatie van de 30 tot 50 woningen is
in Smilde woningcorporatie Actium betrokken. Om langdurig in de behoefte voor tijdelijke
woningen te kunnen voorzien, heeft de gemeente de wens om een termijn van vijftien
tot dertig jaar voor de exploitatie te gebruiken. Tijdens deze periode wordt ingezet
op realisatie van permanente woningbouw, zodat de huurders kunnen uitstromen naar
een permanente woning op de huur- of koopmarkt.
Gemeente Raalte
Ter verlichting van de woningnood is de gemeente Raalte voornemens om flexwonen mogelijk
te maken. Het voornemen is om in totaal ongeveer 100 flexwoningen te realiseren. De
gemeente Raalte wil inzetten op flexwoningen voor het tekort aan woningen voor spoedzoekers,
statushouders en Oekraïense ontheemden. Binnen de gemeente is een groot tekort aan
woningen voor deze doelgroepen. Bestaande (bedrijfs)gebouwen worden nu al van tijd
tot tijd ingezet om bijvoorbeeld statushouders en Oekraïense ontheemden op te vangen.
Dit houdt ook de bedrijvigheid of ontwikkelingen op deze plekken tegen. De realisatie
van de flexwoningen versterkt de economische structuur, doordat de doelgroepen binnen
de gemeente kunnen blijven wonen en deelnemen aan het arbeidsproces en het sociaal-maatschappelijke
leven binnen de gemeente. Het project is een samenwerking tussen de gemeente en woningcorporatie
SallandWonen. De flexwoningen zijn modulair en circulair. Ze bestaan uit geprefabriceerde
elementen met een houten gevelbekleding uit gerecycled hout die in korte tijd op de
bouwplaats gemonteerd kunnen worden. De woningen zijn uitstekend geïsoleerd waardoor
de energielasten zeer laag blijven. De flexwoningen zullen voor een periode van in
totaal dertig jaar worden geëxploiteerd. Door de samenwerking met SallandWonen wordt
een sociale en maatschappelijke schil om de wijk georganiseerd, zodat er altijd aanspreekpunten
zijn en er samen met actieve en sociaal betrokken bewoners wordt gewerkt aan gezamenlijk
beheer en onderhoud van de wijk. De sociale cohesie binnen de (nieuwe) wijk is een
belangrijk uitgangspunt. Bij het bouw- en woonrijp maken wordt aangesloten bij de
groene uitstraling van het gebied. Daarnaast zal het plan stedenbouwkundig en landschappelijk
zo goed mogelijk ingepast worden in de omgeving en een groen karakter kennen.
Onderdeel D
De Hoge Heide Vlijmen, gemeente Heusden
Het plangebied De Hoge Heide Vlijmen is met de twaalfde tranche van de Ru Chw (Stcrt. 2021, 47783) reeds toegevoegd aan het experiment met flexwoningen in artikel 6 van het Bu Chw.
Nadat het plangebied was opgenomen in de Ru Chw heeft de gemeenteraad van Heusden
middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het project. Middels een motie
bij dat besluit heeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders opgedragen
de mogelijkheden te onderzoeken voor het draaien van de woningen binnen het project.
Uit dat onderzoek is gebleken dat het met een kwartslag draaien van de woningen meerdere
voordelen heeft:
-
• De woningen komen op grotere afstand tot omliggende sportaccommodaties te liggen.
Daarmee is een betere ruimtelijke ordening gegarandeerd.
-
• De woningen komen op grotere afstand tot bestaande, omliggende woningen te liggen,
een vurig verzoek van de bewoners van laatstgenoemde woningen. Er ontstaat ruimte
voor een groene zone tussen de bestaande woningen en de nieuwbouwwoningen.
-
• Er ontstaat ruimte voor een ontsluitingsweg in oostelijke richting. Dat geeft ruimte
voor ontwikkelingen in de toekomst.
Het college van burgemeester en wethouders heeft dan ook besloten het project inderdaad
een kwartslag te draaien. Daarmee is echter wel meer ruimte nodig in de oostelijke
richting en moet de begrenzing van het plangebied worden vergroot en aangepast.
Daarnaast is het aantal woningen toegenomen. De achtergrond daarvan ligt uiteraard
in de woningmarkt in Nederland. Die staat flink onder druk. De gemeente Heusden is
daarmee geen uitzondering. Ook aan sociale huurwoningen is een gebrek. Door extra
woningen te bouwen kan die druk verlicht worden en kunnen meer woningzoekenden een
(nieuw) thuis vinden.
Artikel II
In artikel II wordt de inwerkingtreding geregeld. Er wordt afgeweken van de systematiek
van vaste verandermomenten en een invoeringstermijn van drie maanden, omdat door onmiddellijke
inwerkingtreding voor de doelgroep (verschillende overheden) aanmerkelijke publieke
nadelen worden voorkomen. De overheden die in deze regeling zijn betrokken, hebben
zelf verzocht om bij regeling te worden toegevoegd aan in het Bu Chw mogelijk gemaakte
experimenten. Enkele zijn ook al begonnen met de procedures die moeten leiden tot
besluiten waarin uitvoering wordt gegeven aan de experimenten waaraan de projecten
met deze regeling worden toegevoegd. Zij worden benadeeld als de besluitvormingsprocedure
voor deze projecten wordt vertraagd door toepassing van de regeling inzake vaste verandermomenten
en een invoeringstermijn van drie maanden. De regeling bevat verder geen regels waaraan
administratieve lasten verbonden zijn voor burgers en bedrijven of andere nadelen
als gevolg van de afwijking.
Artikel III
In artikel III wordt de citeertitel gegeven. Aan de hand van de citeertitel kan duidelijk
worden aangegeven in welke tranche een project of gebied aan een experiment is toegevoegd:
de Regeling uitvoering Crisis- en herstelwet (drieëntwintigste tranche).
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge