Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2020, 66672 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2020, 66672 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op artikel 60, derde lid, van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004, artikel 2.22, eerste lid, van het Besluit Wfsv, artikel 673, derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 10b, vierde lid, en artikel 31, vierde lid, van de Participatiewet, artikel 2, eerste en tweede lid, en artikel 3, eerste en tweede lid, van het Remigratiebesluit, artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen en artikel 3.1, vierde lid, van de Wet tegemoetkomingen loondomein;
Besluit:
Het percentage, genoemd in artikel 6, tweede lid, van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004, wordt vastgesteld op 17,0%.
In artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt ‘€ 83.000,–’ vervangen door ‘€ 84.000,–’.
De Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 6 wordt ‘In de bijlage’ vervangen door ‘In bijlage I’.
B
In artikel 9 wordt ‘in het kalenderjaar 2020’ vervangen door ‘in het kalenderjaar 2021’.
C
In artikel 11 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
673,23 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
673,23 |
€ |
727,06 |
5,40% |
x ink |
|
€ |
727,06 |
€ |
804,83 |
8,00% |
x ink |
– € 18,91 |
€ |
804,83 |
€ |
1521,20 |
8,00% |
x ink |
– € 2,61 |
€ |
1521,20 |
5,20% |
x ink |
– € 1,70 |
D
In artikel 12 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
590,05 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
590,05 |
€ |
637,25 |
5,03% |
x ink |
|
€ |
637,25 |
€ |
1257,77 |
8,00% |
x ink |
– € 18,91 |
€ |
1257,77 |
€ |
1339,47 |
7,24% |
x ink |
– € 17,12 |
€ |
1339,47 |
8,00% |
x ink |
– € 27,30 |
E
In artikel 13 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
8,00 % |
x ink |
F
De onderdelen a tot en met c van artikel 14, eerste lid, komen te luiden:
a. alleenstaande |
5,68% |
x ink |
|||||
b. gehuwden, waarvan beide echtgenoten de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet hebben bereikt |
5,99% |
x ink |
|||||
c. gehuwden, waarvan een echtgenoot de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet heeft bereikt en de andere echtgenoot jonger is dan de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, indien: |
|||||||
- het inkomen € 1.224,90 of meer bedraagt |
5,99% |
x ink |
– € 15,84 |
||||
- het inkomen lager is dan € 1.224,90 |
5,99% |
x ink |
G
In artikel 15a, tweede lid, vervalt ‘en tweede lid’.
H
Na paragraaf 7a wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
I
In het opschrift van de bijlage behorende bij artikel 6 van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ wordt ‘Bijlage’ vervangen door ‘Bijlage I’.
J
Na bijlage I wordt de eerste bijlage bij deze regeling toegevoegd.
De Regeling Wfsv wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3.35 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan onderdeel d wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2021: 1.084.046,22.
2. Aan onderdeel f wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2021: – 283,25.
B
Aan artikel 3.37 worden twee leden toegevoegd, luidende:
7. Het quotumpercentage, bedoeld in artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bedraagt voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2021: 2,56 procent.
8. De berekeningen overeenkomstig de formule in artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv, die tot het quotumpercentage, bedoeld in het zevende lid, hebben geleid, zijn als volgt:
Bijlage 2, behorend bij artikel 5 van de Remigratieregeling, wordt vervangen door de tweede bijlage bij deze regeling.
In artikel 3.1, eerste lid, onderdeel a, van de Wet tegemoetkomingen loondomein wordt ‘€ 10,29’ vervangen door ‘€ 10,48’ en wordt ‘€ 12,87’ vervangen door ‘€ 13,12’.
De Regeling vaststelling aantallen beschut werk 2020 wordt ingetrokken.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 11 december 2020
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Indeling 2021 |
8597 |
|
---|---|---|
CBS-code |
Gemeente |
ultimo 2021 |
1680 |
Aa en Hunze |
7 |
358 |
Aalsmeer |
7 |
197 |
Aalten |
8 |
59 |
Achtkarspelen |
10 |
482 |
Alblasserdam |
8 |
613 |
Albrandswaard |
15 |
361 |
Alkmaar |
71 |
141 |
Almelo |
75 |
34 |
Almere |
93 |
484 |
Alphen aan den Rijn |
52 |
1723 |
Alphen-Chaam |
1 |
1959 |
Altena |
25 |
60 |
Ameland |
1 |
307 |
Amersfoort |
58 |
362 |
Amstelveen |
27 |
363 |
Amsterdam |
454 |
200 |
Apeldoorn |
89 |
202 |
Arnhem |
182 |
106 |
Assen |
50 |
743 |
Asten |
6 |
744 |
Baarle-Nassau |
2 |
308 |
Baarn |
4 |
489 |
Barendrecht |
10 |
203 |
Barneveld |
14 |
888 |
Beek |
4 |
1954 |
Beekdaelen |
11 |
370 |
Beemster |
3 |
889 |
Beesel |
6 |
1945 |
Berg en Dal |
16 |
1724 |
Bergeijk |
8 |
893 |
Bergen (L.) |
9 |
373 |
Bergen (NH.) |
7 |
748 |
Bergen op Zoom |
38 |
1859 |
Berkelland |
19 |
1721 |
Bernheze |
18 |
753 |
Best |
13 |
209 |
Beuningen |
11 |
375 |
Beverwijk |
21 |
1728 |
Bladel |
13 |
376 |
Blaricum |
1 |
377 |
Bloemendaal |
4 |
1901 |
Bodegraven-Reeuwijk |
9 |
755 |
Boekel |
7 |
1681 |
Borger-Odoorn |
16 |
147 |
Borne |
7 |
654 |
Borsele |
7 |
756 |
Boxmeer |
22 |
757 |
Boxtel |
40 |
758 |
Breda |
91 |
501 |
Brielle |
4 |
1876 |
Bronckhorst |
15 |
213 |
Brummen |
9 |
899 |
Brunssum |
17 |
312 |
Bunnik |
2 |
313 |
Bunschoten |
3 |
214 |
Buren |
10 |
502 |
Capelle aan den IJssel |
27 |
383 |
Castricum |
10 |
109 |
Coevorden |
16 |
1706 |
Cranendonck |
8 |
1684 |
Cuijk |
22 |
216 |
Culemborg |
16 |
148 |
Dalfsen |
7 |
1891 |
Dantumadiel |
7 |
310 |
De Bilt |
8 |
1940 |
De Fryske Marren |
10 |
736 |
De Ronde Venen |
10 |
1690 |
De Wolden |
5 |
503 |
Delft |
65 |
400 |
Den Helder |
52 |
762 |
Deurne |
20 |
150 |
Deventer |
99 |
384 |
Diemen |
10 |
1774 |
Dinkelland |
6 |
221 |
Doesburg |
7 |
222 |
Doetinchem |
38 |
766 |
Dongen |
7 |
505 |
Dordrecht |
95 |
498 |
Drechterland |
5 |
1719 |
Drimmelen |
6 |
303 |
Dronten |
11 |
225 |
Druten |
7 |
226 |
Duiven |
11 |
1711 |
Echt-Susteren |
14 |
385 |
Edam-Volendam |
8 |
228 |
Ede |
61 |
317 |
Eemnes |
1 |
1979 |
Eemsdelta |
36 |
770 |
Eersel |
9 |
1903 |
Eijsden-Margraten |
14 |
772 |
Eindhoven |
154 |
230 |
Elburg |
14 |
114 |
Emmen |
65 |
388 |
Enkhuizen |
10 |
153 |
Enschede |
100 |
232 |
Epe |
13 |
233 |
Ermelo |
14 |
777 |
Etten-Leur |
18 |
779 |
Geertruidenberg |
13 |
1771 |
Geldrop-Mierlo |
21 |
1652 |
Gemert-Bakel |
18 |
907 |
Gennep |
13 |
784 |
Gilze en Rijen |
7 |
1924 |
Goeree-Overflakkee |
16 |
664 |
Goes |
21 |
785 |
Goirle |
10 |
1942 |
Gooise Meren |
9 |
512 |
Gorinchem |
28 |
513 |
Gouda |
67 |
786 |
Grave |
8 |
14 |
Groningen |
138 |
1729 |
Gulpen-Wittem |
2 |
158 |
Haaksbergen |
9 |
392 |
Haarlem |
75 |
394 |
Haarlemmermeer |
39 |
1655 |
Halderberge |
15 |
160 |
Hardenberg |
30 |
243 |
Harderwijk |
23 |
523 |
Hardinxveld-Giessendam |
7 |
72 |
Harlingen |
7 |
244 |
Hattem |
3 |
396 |
Heemskerk |
18 |
397 |
Heemstede |
7 |
246 |
Heerde |
9 |
74 |
Heerenveen |
13 |
398 |
Heerhugowaard |
33 |
917 |
Heerlen |
77 |
1658 |
Heeze-Leende |
4 |
399 |
Heiloo |
12 |
163 |
Hellendoorn |
11 |
530 |
Hellevoetsluis |
13 |
794 |
Helmond |
88 |
531 |
Hendrik-Ido-Ambacht |
8 |
164 |
Hengelo |
48 |
1966 |
Het Hogeland |
34 |
252 |
Heumen |
6 |
797 |
Heusden |
19 |
534 |
Hillegom |
11 |
798 |
Hilvarenbeek |
2 |
402 |
Hilversum |
26 |
1963 |
Hoeksche Waard |
21 |
1735 |
Hof van Twente |
9 |
1911 |
Hollands Kroon |
18 |
118 |
Hoogeveen |
37 |
405 |
Hoorn |
57 |
1507 |
Horst aan de Maas |
11 |
321 |
Houten |
13 |
406 |
Huizen |
11 |
677 |
Hulst |
14 |
353 |
IJsselstein |
14 |
1884 |
Kaag en Braassem |
6 |
166 |
Kampen |
20 |
678 |
Kapelle |
5 |
537 |
Katwijk |
25 |
928 |
Kerkrade |
35 |
1598 |
Koggenland |
7 |
542 |
Krimpen aan den IJssel |
10 |
1931 |
Krimpenerwaard |
19 |
1659 |
Laarbeek |
7 |
1685 |
Landerd |
9 |
882 |
Landgraaf |
17 |
415 |
Landsmeer |
3 |
416 |
Langedijk |
12 |
1621 |
Lansingerland |
9 |
417 |
Laren |
1 |
80 |
Leeuwarden |
65 |
546 |
Leiden |
85 |
547 |
Leiderdorp |
13 |
1916 |
Leidschendam-Voorburg |
30 |
995 |
Lelystad |
41 |
1640 |
Leudal |
8 |
327 |
Leusden |
4 |
1705 |
Lingewaard |
15 |
553 |
Lisse |
8 |
262 |
Lochem |
10 |
809 |
Loon op Zand |
8 |
331 |
Lopik |
3 |
168 |
Losser |
7 |
263 |
Maasdriel |
13 |
1641 |
Maasgouw |
6 |
556 |
Maassluis |
15 |
935 |
Maastricht |
101 |
420 |
Medemblik |
19 |
938 |
Meerssen |
8 |
1948 |
Meierijstad |
61 |
119 |
Meppel |
18 |
687 |
Middelburg |
18 |
1842 |
Midden-Delfland |
6 |
1731 |
Midden-Drenthe |
13 |
1952 |
Midden-Groningen |
37 |
815 |
Mill en Sint Hubert |
9 |
1709 |
Moerdijk |
13 |
1978 |
Molenlanden |
9 |
1955 |
Montferland |
21 |
335 |
Montfoort |
3 |
944 |
Mook en Middelaar |
3 |
1740 |
Neder-Betuwe |
9 |
946 |
Nederweert |
4 |
356 |
Nieuwegein |
27 |
569 |
Nieuwkoop |
8 |
267 |
Nijkerk |
12 |
268 |
Nijmegen |
148 |
1930 |
Nissewaard |
33 |
1970 |
Noardeast-Fryslân |
16 |
1695 |
Noord-Beveland |
4 |
1699 |
Noordenveld |
9 |
171 |
Noordoostpolder |
14 |
575 |
Noordwijk |
14 |
820 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
9 |
302 |
Nunspeet |
13 |
579 |
Oegstgeest |
6 |
823 |
Oirschot |
6 |
824 |
Oisterwijk |
13 |
1895 |
Oldambt |
29 |
269 |
Oldebroek |
10 |
173 |
Oldenzaal |
17 |
1773 |
Olst-Wijhe |
7 |
175 |
Ommen |
8 |
1586 |
Oost Gelre |
10 |
826 |
Oosterhout |
36 |
85 |
Ooststellingwerf |
9 |
431 |
Oostzaan |
2 |
432 |
Opmeer |
5 |
86 |
Opsterland |
11 |
828 |
Oss |
123 |
1509 |
Oude IJsselstreek |
22 |
437 |
Ouder-Amstel |
2 |
589 |
Oudewater |
1 |
1734 |
Overbetuwe |
23 |
590 |
Papendrecht |
11 |
1894 |
Peel en Maas |
13 |
765 |
Pekela |
11 |
1926 |
Pijnacker-Nootdorp |
13 |
439 |
Purmerend |
52 |
273 |
Putten |
7 |
177 |
Raalte |
11 |
703 |
Reimerswaal |
8 |
274 |
Renkum |
19 |
339 |
Renswoude |
2 |
1667 |
Reusel-De Mierden |
6 |
275 |
Rheden |
30 |
340 |
Rhenen |
5 |
597 |
Ridderkerk |
15 |
1742 |
Rijssen-Holten |
11 |
603 |
Rijswijk |
24 |
1669 |
Roerdalen |
9 |
957 |
Roermond |
53 |
1674 |
Roosendaal |
52 |
599 |
Rotterdam |
321 |
277 |
Rozendaal |
1 |
840 |
Rucphen |
19 |
441 |
Schagen |
18 |
279 |
Scherpenzeel |
3 |
606 |
Schiedam |
38 |
88 |
Schiermonnikoog |
1 |
1676 |
Schouwen-Duiveland |
18 |
518 |
's-Gravenhage |
238 |
796 |
's-Hertogenbosch |
168 |
965 |
Simpelveld |
4 |
1702 |
Sint Anthonis |
4 |
845 |
Sint-Michielsgestel |
16 |
1883 |
Sittard-Geleen |
52 |
610 |
Sliedrecht |
10 |
1714 |
Sluis |
11 |
90 |
Smallingerland |
37 |
342 |
Soest |
9 |
847 |
Someren |
5 |
848 |
Son en Breugel |
5 |
37 |
Stadskanaal |
38 |
180 |
Staphorst |
5 |
532 |
Stede Broec |
11 |
851 |
Steenbergen |
9 |
1708 |
Steenwijkerland |
19 |
971 |
Stein |
8 |
1904 |
Stichtse Vecht |
20 |
1900 |
Súdwest-Fryslân |
25 |
715 |
Terneuzen |
49 |
93 |
Terschelling |
1 |
448 |
Texel |
8 |
1525 |
Teylingen |
15 |
716 |
Tholen |
10 |
281 |
Tiel |
42 |
855 |
Tilburg |
133 |
183 |
Tubbergen |
4 |
1700 |
Twenterand |
16 |
1730 |
Tynaarlo |
13 |
737 |
Tytsjerksteradiel |
10 |
856 |
Uden |
35 |
450 |
Uitgeest |
5 |
451 |
Uithoorn |
9 |
184 |
Urk |
4 |
344 |
Utrecht |
123 |
1581 |
Utrechtse Heuvelrug |
11 |
981 |
Vaals |
3 |
994 |
Valkenburg aan de Geul |
6 |
858 |
Valkenswaard |
10 |
47 |
Veendam |
28 |
345 |
Veenendaal |
29 |
717 |
Veere |
3 |
861 |
Veldhoven |
17 |
453 |
Velsen |
39 |
983 |
Venlo |
50 |
984 |
Venray |
28 |
1961 |
Vijfheerenlanden |
19 |
622 |
Vlaardingen |
36 |
96 |
Vlieland |
1 |
718 |
Vlissingen |
20 |
986 |
Voerendaal |
2 |
626 |
Voorschoten |
8 |
285 |
Voorst |
10 |
865 |
Vught |
23 |
1949 |
Waadhoeke |
17 |
866 |
Waalre |
3 |
867 |
Waalwijk |
21 |
627 |
Waddinxveen |
17 |
289 |
Wageningen |
18 |
629 |
Wassenaar |
5 |
852 |
Waterland |
5 |
988 |
Weert |
29 |
457 |
Weesp |
4 |
668 |
West Maas en Waal |
5 |
1960 |
West-Betuwe |
18 |
1969 |
Westerkwartier |
23 |
1701 |
Westerveld |
8 |
293 |
Westervoort |
12 |
1950 |
Westerwolde |
15 |
1783 |
Westland |
31 |
98 |
Weststellingwerf |
10 |
614 |
Westvoorne |
3 |
189 |
Wierden |
4 |
296 |
Wijchen |
20 |
1696 |
Wijdemeren |
4 |
352 |
Wijk bij Duurstede |
7 |
294 |
Winterswijk |
11 |
873 |
Woensdrecht |
9 |
632 |
Woerden |
15 |
880 |
Wormerland |
6 |
351 |
Woudenberg |
2 |
479 |
Zaanstad |
90 |
297 |
Zaltbommel |
12 |
473 |
Zandvoort |
5 |
50 |
Zeewolde |
5 |
355 |
Zeist |
35 |
299 |
Zevenaar |
25 |
637 |
Zoetermeer |
59 |
638 |
Zoeterwoude |
2 |
1892 |
Zuidplas |
12 |
879 |
Zundert |
6 |
301 |
Zutphen |
51 |
1896 |
Zwartewaterland |
10 |
642 |
Zwijndrecht |
20 |
193 |
Zwolle |
74 |
Remigratie vóór 1-april-2000 |
Remigratie op of na 1-april-2000 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leefsituatie, |
Geen Zvw |
Zvw |
Geen Zvw |
Zvw |
|||||
categorie |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
|
Samenwonend |
|||||||||
A |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
424,09 |
529,09 |
529,09 |
550,05 |
552,75 |
|
B |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
495,40 |
614,42 |
614,42 |
660,85 |
667,69 |
|
C |
703,36 |
703,36 |
710,01 |
746,18 |
881,81 |
881,81 |
950,72 |
976,76 |
|
D |
465,77 |
465,77 |
465,77 |
466,21 |
583,92 |
583,92 |
588,45 |
589,01 |
|
E |
541,08 |
541,08 |
490,08 |
501,18 |
678,17 |
678,17 |
677,76 |
691,71 |
|
F |
776,44 |
776,44 |
793,10 |
829,19 |
973,64 |
973,64 |
1.061,55 |
1.085,99 |
|
Frankrijk |
G |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
444,82 |
529,09 |
529,09 |
571,77 |
602,67 |
Griekenland |
H |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
428,04 |
529,09 |
529,09 |
589,34 |
597,74 |
Italië |
I |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
505,55 |
614,42 |
614,42 |
673,20 |
692,71 |
Tsjechië |
J |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
496,76 |
614,42 |
614,42 |
672,83 |
681,26 |
Slovenië |
K |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
499,68 |
614,42 |
614,42 |
680,12 |
692,09 |
Portugal |
L |
541,08 |
541,08 |
490,08 |
497,51 |
678,17 |
678,17 |
679,40 |
688,76 |
Eén-ouder |
|||||||||
A |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
383,05 |
477,89 |
477,89 |
488,37 |
490,77 |
|
B |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
449,53 |
557,53 |
557,53 |
580,57 |
586,88 |
|
C |
630,75 |
630,75 |
630,75 |
669,15 |
790,78 |
790,78 |
824,60 |
855,84 |
|
D |
420,68 |
420,68 |
420,68 |
421,08 |
527,64 |
527,64 |
529,70 |
530,20 |
|
E |
491,03 |
491,03 |
444,70 |
454,78 |
615,36 |
615,36 |
585,01 |
598,27 |
|
F |
696,16 |
696,16 |
703,24 |
743,58 |
872,78 |
872,78 |
920,78 |
951,30 |
|
Frankrijk |
G |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
401,78 |
477,89 |
477,89 |
495,73 |
522,52 |
Griekenland |
H |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
386,61 |
477,89 |
477,89 |
508,02 |
515,26 |
Italië |
I |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
458,73 |
557,53 |
557,53 |
582,08 |
600,45 |
Tsjechië |
J |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
450,76 |
557,53 |
557,53 |
586,36 |
594,36 |
Slovenië |
K |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
453,41 |
557,53 |
557,53 |
585,72 |
597,20 |
Portugal |
L |
491,03 |
491,03 |
444,70 |
451,44 |
615,36 |
615,36 |
587,55 |
596,46 |
Alleenstaand |
|||||||||
A |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
296,41 |
369,80 |
369,80 |
380,28 |
382,14 |
|
B |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
348,62 |
432,37 |
432,37 |
455,41 |
460,36 |
|
C |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
519,92 |
614,42 |
614,42 |
630,36 |
668,74 |
|
D |
325,54 |
325,54 |
325,54 |
325,85 |
408,05 |
408,05 |
410,52 |
410,91 |
|
E |
380,53 |
380,53 |
344,87 |
352,68 |
476,95 |
476,95 |
459,85 |
470,27 |
|
F |
541,08 |
541,08 |
541,08 |
577,70 |
678,17 |
678,17 |
703,08 |
743,41 |
|
Frankrijk |
G |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
310,90 |
369,80 |
369,80 |
387,64 |
408,59 |
Griekenland |
H |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
299,16 |
369,80 |
369,80 |
399,93 |
405,63 |
Italië |
I |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
355,75 |
432,37 |
432,37 |
456,92 |
471,34 |
Tsjechië |
J |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
349,57 |
432,37 |
432,37 |
461,20 |
467,49 |
Slovenië |
K |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
351,63 |
432,37 |
432,37 |
460,56 |
469,58 |
Portugal |
L |
380,53 |
380,53 |
344,87 |
350,10 |
476,95 |
476,95 |
462,39 |
469,40 |
Per 1 januari 2021 zijn allerlei bedragen, percentages en aantallen in de SZW-regelgeving herzien. In deze verzamelregeling zijn de nieuwe bedragen gepubliceerd, zoals voorgeschreven door de genoemde regelgeving. De wijzigingen van alle bedragen zijn zo veel mogelijk gebundeld. In tegenstelling tot voorgaande jaren is in deze regeling ook de vaststelling van de aantallen beschut werk voor het jaar 2021 opgenomen. Naast deze verzamelregeling is op 27 november 2020 een verzamelmededeling gepubliceerd (Stcrt. 2020, 61666). Daarnaast wordt er nog een tweede mededeling gepubliceerd.
Het in artikel 6, tweede lid, van het Bbz genoemde percentage wordt op grond van artikel 60, derde lid, van het Bbz, zodanig vastgesteld dat dit gelijk is aan het gemiddeld bedrag, dat voor personen jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd over de algemene bijstand, verschuldigd is aan loonbelasting en premies volksverzekeringen, uitgedrukt als een percentage van de algemene bijstand verhoogd met deze loonbelasting en premies. Op basis van deze berekening is het percentage verlaagd van 18 naar 17 procent.
Op grond van artikel 7:673, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek wordt de hoogte van het bedrag genoemd in het tweede lid van dat artikel, betreffende de hoogte van de maximale transitievergoeding, jaarlijks met ingang van 1 januari bij ministeriële regeling gewijzigd overeenkomstig de ontwikkeling van de marktcontractlonen. In de Macro-Economische Verkenningen (MEV) is deze ontwikkeling van de marktcontractlonen voor het komende jaar geraamd. Daarbij wordt het bedrag afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–.
De ontwikkeling van de contractlonen wordt blijkens de MEV geraamd op 1,4%.1 Momenteel is het bedrag € 83.000,–. Bij verhoging met 1,4% resulteert dit in een bedrag van € 84.162,–. Dit bedrag wordt afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–. Met de onderhavige regeling wordt daarom met ingang van 1 januari 2021 het bedrag van € 83.000,– gewijzigd in € 84.000,–.
In paragraaf 6 van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ zijn formules opgenomen voor de aanspraak op vakantietoeslag over inkomen in 2021. Deze formules worden jaarlijks, overeenkomstig artikel 38, vierde lid, van de Participatiewet, geactualiseerd vanwege de wijzigingen in de fiscaliteit.
Artikel VII, tweede lid, van Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 24 september 2019 tot wijziging van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ en de Regeling statistiek Participatiewet, IOAZ en IOAW 2015 en tot intrekking van enkele andere regelingen onder meer in verband met de vernieuwing van de financieringssystematiek Bbz 2004 (Stcrt. 2019, 53169) regelt dat artikel 15a, tweede lid, van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ wordt ingetrokken per 1 januari 2021. Met die wijziging wordt het derde lid vernummerd tot tweede lid. Daarmee moet ook de verwijzing in het nieuwe tweede lid worden aangepast. Dat regelt dit onderdeel.
Sinds 1 januari 2017 moeten gemeenten de voorziening beschut werk aanbieden aan personen die daarop zijn aangewezen. De Participatiewet regelt met artikel 10b, vierde lid, dat bij ministeriële regeling het aantal te realiseren beschut werkplekken kan worden vastgesteld per gemeente. Deze aantallen zullen in 2048 bij elkaar opgeteld overeenkomen met de aantallen in de raming en daarmee de financiering vanuit het Rijk.
Het Rijk heeft via de integratie-uitkering Participatie aan gemeenten financiële middelen beschikbaar gesteld voor de begeleiding van de nieuwe doelgroep naar beschut werk. De Colleges van burgemeester en wethouders moeten in een jaar, voor zover de behoefte daartoe bestaat (de behoefte wordt bepaald door het aantal door UWV afgegeven positieve adviezen), ten minste het aantal beschut werkplekken realiseren als vastgelegd in deze ministeriële regeling. Bij de totstandkoming van de Participatiewet in 2015 zijn middelen aan gemeenten beschikbaar gesteld, voor oplopend tot structureel ruim 30.000 beschut werkplekken tegen een gemiddeld dienstverband van 31 uur per week in 2048. Dit betekent dat gemeenten evenredig meer moeten realiseren bij dienstverbanden van minder dan 31 uur per week en evenredig minder behoeven te realiseren bij dienstverbanden van meer dan 31 uur.
Bij inwerkingtreding per 1 januari 2017 is afgesproken om een ingroeipad te hanteren om de niet gerealiseerde aantallen beschut werk over 2015 en 2016 (in totaal circa drieduizend plekken) in te halen in de periode 2017 tot en met 2021, dus vijf jaar. Het budget is daarbij niet aangepast. Voor de komende vijf jaar gaat het om de volgende aantallen:
Aantallen |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
---|---|---|---|---|---|
Ultimo stand nieuw |
8.600 |
9.500 |
10.300 |
11.100 |
11.900 |
De aantallen zijn (net als de financiële middelen voor beschut werk) verdeeld over de gemeenten op basis van de gemeentelijke instroom in de Wajong werkregeling en de Wsw-wachtlijst in de periode 2012-2014.
Met deze regeling wordt het quotumpercentage over 2021 voor de sector overheid vastgesteld op 2,56 procent. Het quotumpercentage is berekend met toepassing van de formule, bedoeld in artikel 38f, tweede lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv). De quotumheffing is geactiveerd voor de sector overheid voor quotumtekorten over het jaar 2018 en verder2 en is van toepassing op alle overheidswerkgevers met 25 of meer werknemers. Bij de berekening van het quotumpercentage gaat het om de verhouding tussen het aantal banen dat conform de banenafspraak moet worden ingevuld door mensen uit de doelgroep ten opzichte van het totale aantal banen in de sector overheid.
Het quotumpercentage wordt op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bij ministeriële regeling vastgesteld in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarover het quotumtekort wordt bepaald. De waarden van zes van de acht variabelen zijn eerder vastgesteld in artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv. Het totaal aantal banen bij werkgevers die quotumheffing verschuldigd zijn in de sector overheid (variabele D) en het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij kleine werkgevers (variabele H) zijn echter variabel en moeten jaarlijks worden vastgesteld. Deze regeling voorziet daarom tevens in de vaststelling van variabelen D en H voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2021. Door het aantal banen jaarlijks vast te stellen sluit de berekening zoveel mogelijk aan bij de actuele situatie op de arbeidsmarkt.
Om variabele D te bepalen moet het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid worden bepaald en het aantal banen van uitgeleend personeel in de sector overheid. Bij bedrijven die personeel mogen uitlenen, bijvoorbeeld uitzendbureaus en sw-bedrijven, speelt het volgende. Ze krijgen een nulquotum over het personeel dat ze uitlenen, waardoor het quotumpercentage voor deze bedrijven niet voor uitgeleend personeel geldt. Voor het personeel dat ze niet uitlenen, geldt het reguliere quotumpercentage. Met ingang van 1 juli 20173 is daarom op grond van artikel 38f, derde lid, van de Wfsv in het Besluit Wfsv geregeld dat het aantal banen van uitgeleend personeel in mindering gebracht moet worden op het totaal aantal banen bij grote werkgevers. Op basis van deze berekening heeft UWV variabele D voor de sector overheid bepaald op 1.084.046,224 banen.
Variabele H weerspiegelt het aantal gerealiseerde extra banen bij kleine werkgevers in de sector overheid. Variabele H wordt bepaald door het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers eind 2019 te verminderen met het aantal banen bij overheidswerkgevers ten tijde van de nulmeting eind 2012. Gebleken is dat het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers sinds 2012 met 283,25 is afgenomen. Variabele H bedraagt daarom -283,25. Een mogelijke verklaring voor deze afname is dat overheidswerkgevers die voorheen ‘klein’ waren, door groei of fusie nu in de categorie ‘groot’ vallen. In deze gevallen is er slechts sprake van een administratieve verschuiving van waar de banen meetellen.
De formule voor de berekening van het quotumpercentage op grond van artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv luidt als volgt:
De variabelen van de formule voor het quotumpercentage voor 2021 zijn ingevolge artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv:
• Variabele A = 13.504: Het aantal banen vervuld door mensen met een arbeidsbeperking bij grote werkgevers in de sector overheid op grond van de nulmeting.
• Variabele B = 18.750: Het aantal extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking dat grote overheidswerkgevers moeten realiseren in 2021. Bij de vaststelling van de 18.750 banen is rekening gehouden met het feit dat werkgevers gedurende 2021 de tijd hebben om het extra aantal banen te realiseren. Dit is gedaan door uit te gaan van een gewogen gemiddelde waarbij de extra banen uit 2021 voor 50% worden meegeteld.
• Variabele C = 1.331: Het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking in de sector overheid en de sector niet-overheid tezamen. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele D = 1.084.046,22: Het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid.
• Variabele E = 1.623: Het gemiddeld aantal verloonde uren van een werknemer bij grote werkgevers in de sector overheid. 1.623 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 31,1 uur per week.
• Variabele F = 1.367: Het aantal mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, voor de sector overheid in 2021. Het betreft het aantal mensen met een medische beperking die is ontstaan voor hun 18e verjaardag of tijdens hun studie, die zonder een voorziening niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen, maar met een voorziening wel.
• Variabele G = 1.331: Het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, in de sector overheid. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele H = -283,25: Het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij werkgevers als bedoeld in artikel 34, vierde en zesde lid, in de sector overheid onderscheidenlijk de sector niet-overheid.
Dit leidt tot de volgende formule voor de berekening van het quotumpercentage:
Het quotumpercentage voor grote werkgevers in de sector overheid in 2021 bedraagt op grond hiervan 2,56 procent. Dit betekent dat van alle verloonde uren van grote werkgevers in de sector overheid 2,56 procent ingevuld moet worden door mensen met een arbeidsbeperking.
In artikel 3.35, onderdeel d, wordt de waarde van variabele D voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2021 toegevoegd. In onderdeel f van dit artikel wordt de waarde van variabele H toegevoegd voor 2021. Voor de berekening van de hoogte van de variabelen D en H wordt verwezen naar het algemene deel van deze toelichting.
In artikel 3.37 van de Regeling Wfsv wordt het quotumpercentage voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2021 toegevoegd. Het quotumpercentage voor 2021 wordt vastgesteld op 2,56%. Omdat de quotumheffing voor de sector overheid is geactiveerd vanaf 1 januari 2018, moet op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen voorafgaand aan ieder kalenderjaar het quotumpercentage worden vastgesteld. Het gaat daarbij om het percentage van de verloonde uren dat bij de betreffende werkgever door arbeidsbeperkten moet worden vervuld op grond van de banenafspraak.
De wijziging van de Remigratieregeling betreft de wijziging van de bij de regeling behorende bijlage 2. In deze bijlage zijn de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen opgenomen.
In bijlage 2 van deze regeling zijn de gewijzigde bedragen voor een remigratie-uitkering opgenomen. Op grond van artikel 3, eerste lid, van het Remigratiebesluit worden de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen jaarlijks aangepast aan de hand van de helft van het percentage waarmee in het voorafgaande kalenderjaar de bijstandsnormen zijn gewijzigd. De bedragen zijn in de berekening geïndexeerd aan de hand van de helft van de stijging van de bijstandsnorm voor gehuwden (inclusief vakantie-uitkering) die geldt op 31 december van het voorgaande jaar ten opzichte van dezelfde norm die geldt op 31 december in het jaar daarvoor.
Uitgangspunt van hoofdstuk 3 van de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) is dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) terecht komt bij de werkgevers die werknemers in dienst hebben of nemen die een minimumloon van 100% tot en met 125% van het wettelijk minimumloon verdienen. Het doel is om het arbeidsmarktperspectief van laaggeschoolde werknemers te vergroten en daarmee de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te stimuleren.
Op grond van artikel 3.1, vierde lid, van de Wtl worden de uurloongrenzen, genoemd in artikel 3.1, eerste lid, Wtl bij regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid jaarlijks aan het begin van het kalenderjaar geïndexeerd overeenkomstig de wijziging van het wettelijk minimumloon per 1 januari van het betreffende jaar. Dit betekent dat de aan het begin van het jaar vastgestelde uurloongrenzen voor het gehele betreffende jaar van toepassing zijn.
Per 1 januari 2021 bedraagt het wettelijk minimummaandloon € 1684,80. Het wettelijk minimumloon per 1 januari 2020 was € 1653,60. De indexeringsfactor is dan 1,01887. Deze rekenregel resulteert in de volgende uurloongrenzen5:
Koppeling aan het WML |
Uurloongrens |
---|---|
100% WML |
€ 10,48 |
125% WML |
€ 13,12 |
Met artikel VII wordt de Regeling vaststelling aantallen beschut werk 2020 ingetrokken. De inhoud van die regeling is met artikel I, onderdeel H, opgenomen in artikel 15b van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ. Op deze manier hoeft er niet jaarlijks een nieuwe regeling te worden vastgesteld, maar kan worden volstaan met een actualisatie van het aantal ten minste te realiseren dienstbetrekkingen voor personen die op beschut werk zijn aangewezen.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
van 10 oktober 2017 tot wijziging van de Regeling Wfsv in verband met activering van de quotumheffing voor de sector overheid (Stcrt. 2017, 58942).
Besluit van 28 maart 2017 tot wijziging van het Besluit Wfsv en het Besluit SUWI in verband met het Besluit aanwijzing categorieën arbeidsbeperkten en werknemers voor berekening quotumtekort (Stb. 2017, 164).
In artikel 2.22 van het Besluit Wfsv is bepaald dat variabelen in de formule van het quotumpercentage naar beneden worden afgerond op twee cijfers achter de komma.
De tussengrens van 110% WML is met de Wet temporisering verhoging AOW-leeftijd komen te vervallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-66672.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.