BIJLAGE II, BEHORENDE BIJ ARTIKEL II, ONDERDEEL B
BIJLAGE 1. OVERZICHT KENMERKEN BIJSTANDSUITKERINGENSTATISTIEK
Hieronder staan de kenmerken in het aan te leveren BUS-bestand beschreven. Bij ieder
kenmerk wordt het bereik aangegeven waaraan een waarde van het betreffende kenmerk
moet voldoen, indien over het kenmerk informatie is opgenomen in het XML-bestand.
Het CBS controleert of de aangeleverde kenmerken binnen het geldige waardenbereik
liggen. Daarnaast voert het CBS verschillende controles uit na ontvangst van het BUS-bestand.
Een overzicht van een aantal van deze controles is te vinden op de website www.cbs.nl/sz. Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt.
Let op: Met [jjjj] wordt bedoeld de 4-cijferige aanduiding voor het jaar
Met [mm] wordt bedoeld de 2-cijferige aanduiding van de maand
Met [ab] wordt bedoeld: een tekstwaarde van 2 posities
Met [12] wordt bedoeld: een numerieke waarde van 2 posities
Met (abcde) wordt bedoeld: een tekstwaarde van minimaal 1 en maximaal 5 posities
Met ab wordt bedoeld: exact de letters ‘ab’
Met 12 wordt bedoeld: exact de waarde ‘12’
Met [a1234] wordt bedoeld: een plus- of minteken op de eerste positie gevolgd door
numerieke waarden op de posities 2 t/m 5
Met [jjjjmmdd] wordt bedoeld: een datumaanduiding waarbij de eerste 4 posities het
jaar aanduiden, de 5e en 6e positie de maand, en de 7e en 8e positie de dag van de maand
Met incl. vt wordt bedoeld: het bedrag op te geven inclusief vakantietoeslag
Met excl. vt wordt bedoeld: het bedrag op te geven exclusief vakantietoeslag
GEGEVENS LEVERING
|
|
1
|
STATISTIEKJAAR
|
[jjjj]
|
|
|
|
|
|
2
|
STATISTIEKMAAND
|
[mm]
|
|
|
|
|
|
3
|
BERICHTGEVERCODE
|
[1234]
|
|
|
|
|
|
4
|
GEMEENTECODE
|
|
|
|
CBS-gemeentecode
|
[1234]
|
|
|
|
|
|
5
|
NAAM SOFTWAREPAKKET
|
|
|
|
CiVision Samenlevingszaken (PinkRoccade)
|
|
sam
|
|
Suites voor het Sociaal Domein (Centric)
|
|
ssd
|
|
Socrates (WiGo4It)
|
|
soc
|
|
AIO (Sociale Verzekeringsbank)
|
|
aio
|
|
EBB-Rapportage (Horlings & Eerbeek)
|
|
ebb
|
|
Central Station (Obec Software Engineering)
|
|
cso
|
|
Ander pakket
|
|
and
|
|
|
|
|
6
|
RELEASE-/VERSIENUMMER SOFTWAREPAKKET
|
(abcdefghijkl)
|
|
|
|
|
|
GEGEVENS UITKERING
|
|
|
|
|
7
|
REGISTRATIENUMMER UITKERING
|
(abcdefghijklmno)
|
|
|
|
|
|
8
|
STATISTIEKCODE
|
|
|
|
algemene bijstand (incl. AIO)
|
|
01
|
|
IOAW
|
|
02
|
|
IOAZ
|
|
03
|
|
periodiek bijzondere bijstand
|
|
11
|
|
eenmalig bijzondere bijstand
|
|
12
|
|
BBZ levensonderhoud
|
|
14
|
|
BBZ bedrijfskapitaal
|
|
20
|
|
|
|
|
9
|
NADERE CLASSIFICATIE BBZ
|
|
|
|
zelfstandige, beginnende
|
|
1
|
|
zelfstandige, oudere
|
|
2
|
|
zelfstandige, beëindigende
|
|
3
|
|
zelfstandige, gevestigde
|
|
5
|
|
|
|
|
10
|
LEEFVORM
|
|
|
|
alleenstaande
|
|
1
|
|
alleenstaande ouder
|
|
2
|
|
gehuwden en samenwonenden
|
|
3
|
|
anders
|
|
4
|
|
|
|
|
11
|
AANTAL KOSTENDELERS
|
[12]
|
|
|
|
|
|
12
|
BEDRAG BIJSTANDSNORM (incl. vt)
|
[1234]
|
|
|
|
|
|
13
|
BEDRAG VERMINDERING UITKERING N.A.V. AFSTEMMING (incl. vt)
|
[a1234]
|
|
|
|
|
|
14
|
BEDRAG INKOMSTEN UITKERING (incl. vt)
|
[a1234]
|
|
|
|
|
|
15
|
BETAALBAAR GESTELD BEDRAG UITKERING (excl. vt)
|
[123456]
|
|
|
|
|
|
16
|
Datum invoering administratie
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
17
|
CLUSTER BIJZONDERE BIJSTAND
|
|
|
|
directe levensbehoeften
|
|
a
|
|
voorzieningen voor het huishouden
|
|
b
|
|
voorzieningen voor wonen
|
|
c
|
|
voorzieningen voor opvang
|
|
d
|
|
kosten uit maatschappelijke zorg
|
|
e
|
|
financiële transacties
|
|
f
|
|
uitstroombevordering
|
|
g
|
|
medische dienstverlening
|
|
h
|
|
overige kostensoorten
|
|
i
|
|
kosten wel in statistiek maar geen bijzondere bijstand
|
|
j
|
|
individuele inkomenstoeslag
|
|
k
|
|
individuele studietoeslag
|
|
l
|
|
collectieve aanvullende zorgverzekering
|
|
m
|
|
|
|
|
GEGEVENS PERSONEN (invullen voor alle personen met deze uitkering)
|
|
|
|
|
18
|
BURGERSERVICENUMMER
|
[123456789]
|
|
|
|
|
|
19
|
GEBOORTEDATUM
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
20
|
GESLACHT
|
|
|
|
man
|
|
1
|
|
vrouw
|
|
2
|
|
|
|
|
21
|
HUISVESTING
|
|
|
|
huurder
|
|
1
|
|
eigenaar
|
|
2
|
|
inwonend
|
|
3
|
|
in inrichting
|
|
4
|
|
adresloos
|
|
5
|
|
geen vaste woon- of verblijfplaats en niet adresloos
|
|
6
|
|
|
|
|
22
|
AANVANGSDATUM UITKERING PERSOON
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
23
|
EINDDATUM UITKERING PERSOON
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
24
|
ONTHEFFING ARBEIDSVERPLICHTING VAN TOEPASSING
|
|
|
|
nee
|
|
2
|
|
ja, art. 9a, Participatiewet of art. 38 IOAW/IOAZ
|
|
4
|
|
ja, art. 9, tweede lid, Participatiewet of art. 37a, eerste lid, IOAW/IOAZ
|
|
5
|
|
ja, art. 9, vijfde lid, Participatiewet of art. 37a, derde lid, IOAW/IOAZ
|
|
6
|
|
|
|
|
25
|
EINDDATUM ONTHEFFING
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
26
|
REDEN BEËINDIGING ONTHEFFING OF OPSCHORTING
|
|
|
|
beëindiging wegens niet nakomen verplichtingen plan van aanpak
|
|
1
|
|
beëindiging wegens bereiken maximale termijn ontheffing
|
|
2
|
|
opschorting wegens bereiken 5-jarige leeftijd jongste kind
|
|
3
|
|
opschorting op verzoek van de ouder
|
|
4
|
|
overige reden beëindiging
|
|
5
|
|
|
|
|
27
|
UITVOERING TEGENPRESTATIE
|
|
|
|
ja
|
|
1
|
|
nee
|
|
2
|
|
|
|
|
28
|
REDEN VERMINDERING N.A.V. AFSTEMMING
|
|
|
|
op het vlak van plicht tot arbeidsinschakeling
|
|
01
|
|
agressie
|
|
03
|
|
tekortschietend besef van verantwoordelijkheid
|
|
04
|
|
niet nakomen tegenprestatie
|
|
05
|
|
niet nakomen verplichtingen plan van aanpak
|
|
06
|
|
niet (voldoende) zoeken naar werk in zoekperiode van 4 weken
|
|
07
|
|
niet (voldoende) zoeken naar scholing in zoekperiode van 4 weken
|
|
08
|
|
niet (voldoende) nakomen van afspraken m.b.t. beheersing van de Nederlandse taal (art.
18b Participatiewet)
|
|
09
|
|
oorzaak bij partner
|
|
98
|
|
|
|
|
29
|
AANVANGSDATUM VERMINDERING
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
30
|
EINDDATUM VERMINDERING
|
[jjjjmmdd]
|
|
|
|
|
|
31
|
SOORT INKOMSTEN
|
|
|
|
(deeltijd) arbeid in dienstbetrekking
|
|
11
|
|
vermogensopbrengsten
|
|
18
|
|
kinderalimentatie
|
|
23
|
|
partneralimentatie
|
|
24
|
|
heffingskortingen
|
|
31
|
|
andere inkomsten
|
|
98
|
|
|
|
|
32
|
BEDRAG INKOMSTEN PERSOON (incl. vt)
|
[a1234]
|
|
|
|
|
|
33
|
VRIJLATING INKOMSTEN (per inkomstensoort)
|
|
|
|
ja
|
|
1
|
|
nee
|
|
2
|
|
|
|
|
34
|
REDEN BEËINDIGING UITKERING PERSOON
|
|
|
|
gaan volgen van onderwijs met studiefinanciering
|
|
01
|
|
aangaan relatie
|
|
02
|
|
bereiken AOW-gerechtigde leeftijd
|
|
03
|
|
overlijden
|
|
04
|
|
detentie
|
|
05
|
|
kunnen volgen van onderwijs maar dit niet doen
|
|
06
|
|
overschrijden maximale verblijfsduur buitenland
|
|
07
|
|
|
|
|
|
verkregen inkomsten uit:
|
|
|
|
arbeid in dienstbetrekking/uitkering ziekte
|
|
11
|
|
zelfstandig beroep of bedrijf
|
|
13
|
|
uitkering werkloosheid
|
|
14
|
|
uitkering arbeidsongeschiktheid
|
|
15
|
|
alimentatie
|
|
17
|
|
vermogensopbrengsten
|
|
18
|
|
ander inkomen
|
|
19
|
|
|
|
|
|
administratieve redenen:
|
|
|
|
geen inlichtingen
|
|
31
|
|
verhuizing naar andere gemeente
|
|
32
|
|
verhuizing naar buitenland
|
|
33
|
|
niet verschenen op herhaalde oproep inlichtingenplicht
|
|
34
|
|
niet verschenen op herhaalde oproep re-integratiegesprek
|
|
35
|
|
oorzaak bij partner
|
|
97
|
|
andere oorzaak
|
|
98
|
TOELICHTING
ALGEMEEN
Met de wijziging van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) met
ingang van 1 januari 2020 is de financieringssystematiek voor het Bbz 2004 vernieuwd.
De gemeentelijke middelen voor het levensonderhoud van gevestigde, oudere en beëindigende
zelfstandigen zijn toegevoegd aan de gebundelde uitkering artikel 69 Participatiewet
(Pw), waardoor de gemeente nu volledig financieel verantwoordelijk is voor de kosten
van algemene bijstand aan alle zelfstandigen op grond van het Bbz 2004. Daarnaast
is er een nieuwe, eigenstandige financiering voor de kapitaalverstrekking aan beginnende,
gevestigde en oudere zelfstandigen, waardoor de gemeente nu volledig financieel verantwoordelijk
is voor de terugvordering van het verstrekte bedrijfskapitaal. Bovendien zijn de gemeentelijke
middelen voor de levensvatbaarheidsonderzoeken toegevoegd aan het gemeentefonds.
De onderhavige regeling bevat de wijzigingen in ministeriële regelingen die voortvloeien
uit voormelde wijziging van het Bbz 2004. Het gaat daarbij om de Regeling financiering
en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004, de Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften
Bbz 2004, de Regeling uitkeringen gemeenten Bbz 2004 voor de uitvoeringsjaren 2012
en volgende en de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ. Van de gelegenheid is gebruikgemaakt
om ook de Regeling statistiek Participatiewet, IOAZ en IOAW 2015 te wijzigen met het
oog op wijziging en toevoeging van een aantal statistiekkenmerken.
Als gevolg van de per 1 januari 2020 ingevoerde nieuwe financieringssystematiek voor
het Bbz 2004 hebben de meeste artikelen van de Regeling financiering en verantwoording
IOAW, IOAZ en Bbz 2004 hun grondslag verloren. De nog wel relevante regelgeving is
verplaatst naar de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ, waardoor de Regeling financiering
en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 is ingetrokken.
Met de nieuwe financieringssystematiek voor het Bbz 2004 is voor gemeenten, meer dan
voorheen, een direct financieel belang ontstaan om het Bbz 2004 zo goed en doeltreffend
mogelijk uit te voeren. Als gevolg hiervan kan tot verdere deregulering worden overgegaan,
wat optimale ruimte creëert voor lokaal beleid. Daartoe is de Regeling administratieve
uitvoeringsvoorschriften Bbz 2004 ingetrokken, hetgeen betekent dat de centrale administratieve
voorschriften inzake onderzoeksverplichtingen en -frequenties zijn komen te vervallen.
Dit laat overigens onverlet dat gemeenten, net als bij de Participatiewet, zelf moeten
regelen hoe zij de rechtmatigheid borgen. Zij hebben nu beleidsruimte voor een eigen
werkwijze en administratieve inrichting.
De Regeling uitkeringen gemeenten Bbz 2004 voor de uitvoeringsjaren 2012 en volgende
heeft onder de nieuwe financieringssystematiek voor het Bbz 2004 geen grondslag meer
en is om de die reden ingetrokken.
ARTIKELSGEWIJS
ARTIKEL I. WIJZIGING VAN DE REGELING PARTICIPATIEWET, IOAW EN IOAZ
A (artikel 1)
De begripsbepalingen ‘incidentele aanvullende uitkering’, zoals opgenomen in artikel
1, onderdeel d, en ‘meerjarige aanvullende uitkering’, zoals opgenomen in artikel
1, onderdeel e, zijn komen te vervallen, omdat deze aanvullende uitkeringen met ingang
van 1 januari 2015 zijn vervallen.
Aan artikel 1 is een begripsbepaling ‘Bbz 2004’ toegevoegd, omdat het gewijzigde artikel
4 nu ook ziet op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004. Bovendien ziet
het nieuwe artikel 15a op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004.
B (artikel 4)
Met de wijziging van artikel 4 is alle regelgeving die betrekking heeft op het Beeld
van de uitvoering Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 nu opgenomen in één artikel
in één ministeriele regeling. Aan het eerste lid is toegevoegd – zoals was geregeld
in artikel 7b, eerste lid, van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ
en Bbz 2004 (oud) – dat het beeld van de uitvoering nu ook betrekking heeft de IOAW,
de IOAZ en het Bbz 2004. Het betreft een technische wijziging die aansluit bij de
praktijk van één beeld van de uitvoering voor de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ
en het Bbz 2004.
Aan het vijfde lid is toegevoegd – zoals was geregeld in artikel 3, eerste lid, van
de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (oud) – dat de betaling
van de gebundelde uitkering artikel 69 Pw kan worden opgeschort, indien het college
in gebreke blijft om binnen een door de minister vastgestelde termijn aanvullende
informatie te verstrekken noodzakelijk voor het financieel beheer van de IOAW, de
IOAZ en het Bbz 2004. Het betreft een technische wijziging die aansluit bij de opschorting
in de praktijk van één gebundelde uitkering artikel 69 Pw, waarin middelen ontschot
zijn opgenomen voor de uitkeringskosten van de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ en
het Bbz 2004, alsmede voor loonkostensubsidies op grond van artikel 10d Pw.
C (artikel15a)
De financieringswijze van de bijstandverlening aan ondernemers in de binnenvaart is
ongewijzigd. De negen centrumgemeenten die de bijstandverlening aan ondernemers in
de binnenvaart verzorgen, worden ongewijzigd volledig door het Rijk vergoed voor de
kosten ervan.
Een besluit op een aanvraag van een ondernemer in de binnenvaart komt uitsluitend
nog voor vergoeding in aanmerking, indien het besluit betrekking heeft op een aanvraag
die een ondernemer in de binnenvaart vóór 1 januari 2020 bij een centrumgemeente heeft
ingediend. Het college dient in beginsel binnen dertien weken na ontvangst van de
aanvraag een besluit op de aanvraag te nemen, met nog de mogelijkheid van een verlenging
van de beslistermijn met dertien weken.
D (artikel 6)
In artikel 6, derde lid, van het Besluit Participatiewet is bepaald dat jaarlijks
de peildata en gewichten worden vastgesteld voor de indicatoren die zijn genoemd in
de bijlage van dat besluit. In de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ zijn de peildata,
gewichten en normbedragen voor het verdeelmodel 2020 vastgelegd. Bij de schattingen
van de bijstandskansen voor het verdeelmodel 2020 is rekening gehouden met het feit
dat met ingang van 1 januari 2020 de gemeentelijke middelen voor het levensonderhoud
van alle zelfstandigen zijn opgenomen in de gebundelde uitkering artikel 69 Pw.
Het gewicht van de indicator ‘aandeel laagst opgeleiden in gemeente’ in tabel 1 van
de bijlage is op nul gesteld. Bij de schattingen van de bijstandskansen voor het verdeelmodel
2020 bleek namelijk een implausibele negatieve samenhang tussen de hoogte van het
‘aandeel laagst opgeleiden in gemeente’ en de hoogte van de bijstandskansen. Het ging
daarbij overigens om een statistisch niet-significante samenhang. Het advies van de
onderzoekers van SEO Economisch Onderzoek om de indicator een gewicht van nul toe
te kennen, is gevolgd. De uiteindelijke schatting van de overige gewichten is tot
stand gekomen middels een analyse waarbij de indicator ‘aandeel laagst opgeleiden
in gemeente’ buiten beschouwing is gelaten.
ARTIKEL II. WIJZIGING VAN DE REGELING STATISTIEK PARTICIPATIEWET, IOAW en IOAZ 2015
A (artikel 1)
De wijzigingen van artikel 1, onderdelen f en g, zijn technische correcties.
B (bijlagen 1 en 3)
Met ingang van 1 januari 2020 wordt een aantal kenmerken van de Bijstandsuitkeringenstatistiek
(BUS) gewijzigd. De wijzigingen zijn opgenomen in bijlage 1 van de Regeling Participatiewet,
IOAW en IOAZ.
De indeling van het kenmerk ‘STATISTIEKCODE’ met daarin het soort uitkering wordt
gewijzigd. De huidige indeling bevat zes categorieën, waaronder de categorie ‘BBZ’.
Onder deze categorie valt niet alleen bedrijfskapitaal, maar ook andere verstrekkingen
zoals studie, omscholingskosten en reiskosten voor arbeid of scholing. Omdat het allemaal
onder één categorie valt, is het bedrijfskapitaal niet eenduidig herleidbaar uit de
statistiek te halen. Om de verschillende verstrekkingen beter te kunnen onderscheiden
wordt vanaf 1 januari 2020 statistiekcode 14 ‘BBZ’ gewijzigd in ‘BBZ levensonderhoud’
en wordt een nieuwe statistiekcode 20 ‘BBZ bedrijfskapitaal’ toegevoegd.
De indeling van het kenmerk ‘REDEN VERMINDERING N.A.V. AFSTEMMING’ wordt gewijzigd.
In het huidige kenmerking worden zeven categorieën met redenen van vermindering van
uitkering onderscheiden. Hieraan wordt een nieuwe categorie ‘tekortschietend besef
van verantwoordelijkheid’ toegevoegd.
Met ingang van 1 januari 2020 wordt eveneens een aantal kenmerken van de Bijstandsdebiteuren
en -fraudestatistiek (BDFS) gewijzigd. De wijzigingen zijn opgenomen in bijlage 3
van de Regeling statistiek Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015.
Een nieuw kenmerk ‘REGISTRATIENUMMER UITKERING’ toegevoegd. Met dit kenmerk kan een
koppeling worden gemaakt tussen de verstrekking van Bbz-uitkering in de BUS en een
eventuele bijbehorende vordering in de BDFS. Toevoeging van het kenmerk zal meer inzicht
bieden in de verstrekkingen vanuit het Bbz 2004 in relatie tot de bijstandsuitkering.
Het kenmerk maakt het volgen van deze relatie in de tijd eveneens mogelijk.
Daarnaast is een aantal wijzigingen in codes in zowel bijlage 1 van de Regeling Participatiewet,
IOAW en IOAZ als in bijlage 3 van de Regeling statistiek Participatiewet, IOAW en
IOAZ 2015 aangebracht om deze in overeenstemming te laten zijn met de huidige uitvraag
voor de BUS en de BDFS.
ARTIKEL III. INTREKKEN VAN DE REGELING FINANCIERING EN VERANTWOORDING IOAW, IOAZ EN
BBZ 2004
De meeste artikelen van de Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz
2004, hebben onder de nieuwe financieringssystematiek voor het Bbz 2004 geen grondslag
meer en zijn daarom komen te vervallen. De nog relevante bepalingen zijn ondergebracht
in de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ.
Voor de in artikel 3, eerste lid (oud) geregelde opschorting van de betaling van de
gebundelde uitkering, bedoeld in artikel 69, eerste lid, van de Participatiewet, is
aansluiting gevonden bij artikel 4, derde lid, van de Regeling Participatiewet, IOAW
en IOAZ. De in het vervallen artikel 3, vijfde lid, opgenomen regelgeving is nu opgenomen
in artikel 4, vijfde lid, van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ. Voor de in
artikel 3, zesde lid (oud), geregelde bepaling dat kan worden afgezien van opschorting
als op het moment waarop over opschorting wordt beslist het beeld van de uitvoering
alsnog juist en volledig is ontvangen, is aansluiting gevonden bij artikel 4, zesde
lid, van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ.
De nog relevante regelgeving in artikel 5 (oud) is opgenomen in het nieuwe artikel
15a van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ. Het nieuwe artikel 15a van de Regeling
Participatiewet, IOAW en IOAZ ziet uitsluitend nog op de vergoeding aan de centrumgemeenten
voor de uitvoerings- en onderzoekskosten in het kader van de bijstandverlening voor
ondernemers in de binnenvaart. De vergoeding voor de overige onderzoekskosten in het
kader van het Bbz 2004 is komen te vervallen, omdat met ingang van 1 januari 2020
de middelen voor deze onderzoekskosten (i.c. de middelen voor de levensvatbaarheidsonderzoeken)
zijn toegevoegd aan het gemeentefonds.
Artikel 7b is komen te vervallen. Dit artikel had betrekking op het beeld van de uitvoering
IOAW, IOAZ en Bbz 2004. De regelgeving rond het beeld van de uitvoering is nu opgenomen
in artikel 4, eerste lid, van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ, samengevoegd
met de bestaande regelgeving rond het beeld van de uitvoering Participatiewet.
Het tweede en vierde lid van artikel 7b (oud) zijn niet opgenomen in artikel 4 van
de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ, omdat in de nieuwe financieringssystematiek
voor het Bbz 2004 het beeld van de uitvoering geen functie meer heeft in het kader
van declaratie van kosten en in het kader van de verrekening van de (niet meer te
verstrekken) maandelijkse voorschotten.
ARTIKEL IV. INTREKKEN VAN DE REGELING ADMINISTRATIEVE UITVOERINGSVOORSCHRIFTEN BBZ
2004
Met de nieuwe financieringssystematiek voor het Bbz 2004 is voor gemeenten, meer dan
voorheen, een direct financieel belang ontstaan om het Bbz 2004 zo goed en doeltreffend
mogelijk uit te voeren. Als gevolg hiervan kan tot verdere deregulering worden overgegaan.
De Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften Bbz 2004 bevatte uitsluitend
nog regels ten aanzien van de uitvoering van heronderzoeken, beëindigingsonderzoeken
en debiteurenonderzoeken. In verband met de gewenste deregulering is de Regeling administratieve
uitvoeringsvoorschriften Bbz 2004 ingetrokken.
ARTIKEL V. INTREKKEN VAN DE REGELING UITKERINGEN GEMEENTEN BBZ 2004 VOOR DE UITVOERINGSJAREN
2012 EN VOLGENDE
Met het met ingang van 1 januari 2020 vervallen van artikel 50, tweede lid (oud),
van het Bbz 2004 is de grondslag voor de Regeling uitkeringen gemeenten Bbz voor de
uitvoeringsjaren 2012 en volgende komen te vervallen. Onder de oude financieringssystematiek
ontvingen gemeenten van het Rijk op basis van declaratie een vergoeding van 75% van
de kosten van het levensonderhoud van gevestigde, oudere en beëindigende zelfstandigen
en van de kapitaalverstrekking; voor de overige 25% van deze kosten ontvingen gemeenten
een budget. De Regeling uitkeringen gemeenten Bbz 2004 voor de uitvoeringsjaren 2012
en volgende bevatte uitsluitend regels voor de berekening van de omvang van dat gemeentelijk
budget. Omdat gemeenten onder de nieuwe financieringssystematiek niet langer dit budget
ontvangen, is de Regeling uitkeringen gemeenten Bbz 2004 voor de uitvoeringsjaren
2012 en volgende ingetrokken.
ARTIKEL VI. OVERGANGSRECHT
De Regeling financiering en verantwoording IOAW, IOAZ en Bbz 2004 en de Regeling uitkeringen
gemeenten Bbz 2004 voor de uitvoeringsjaren 2012 en volgende, zoals die luiden op
31 december 2019, blijven van toepassing op de financiële afwikkeling van het Bbz
2004 met betrekking tot de uitvoeringsjaren gelegen voor het jaar 2020.
ARTIKEL VII. INWERKINGTREDING
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020, gelijktijdig met het
wijzigingsbesluit van het Bbz 2004.
Met ingang van 1 januari 2021 komt artikel 52, eerste lid, onderdeel c, van het Bbz
2004 te vervallen. Op dat moment vervalt ook de grondslag voor artikel 15a, tweede
lid, van de Regeling Participatiewet, IOW en IOAZ. Dit betekent dat met ingang van
1 januari 2021 een besluit op een aanvraag van een ondernemer in de binnenvaart niet
meer voor vergoeding in aanmerking komt.
Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
T. van Ark