Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2019, 53537 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2019, 53537 | Overig |
Het is eenieder verboden zich te bevinden, dan wel enig voorwerp te hebben of te doen hebben binnen de veiligheidszones van het windenergiegebied Borssele, waarvan de begrenzing is aangegeven in de coördinatentabellen 1 en 2 behorend bij dit besluit.
Kaart 1: Overzicht windenergiegebied Borssele
1. Het verbod, bedoeld in artikel 1, geldt niet voor een vaartuig dat een veiligheidszone binnen vaart of daar blijft:
a. in verband met de aanleg, de inspectie, het testen, de reparatie, het onderhoud, de verandering, vernieuwing of verwijdering van windturbines, onderzeese kabels, meetmasten, transformatorstations en andere objecten ten behoeve van elektriciteitsproductie- en distributie;
b. om diensten te verlenen voor exploitatie van de onder a bedoelde installaties of vervoer van personen of goederen ten behoeve daarvan;
c. ten behoeve van toezicht op de naleving en de handhaving van wettelijke voorschriften;
d. in het kader van onderzoek in opdracht van de rijksoverheid, of
e. met toestemming van de exploitant van de onder a bedoelde installaties.
2. Het verbod, bedoeld in artikel 1, geldt niet voor het zich in een veiligheidszone bevinden, dan wel het daarin hebben of doen hebben van een voorwerp, in het kader van activiteiten als bedoeld in het eerste lid, onderdelen a tot met d.
1. Het verbod, bedoeld in artikel 1, geldt niet voor onderhoudsvaartuigen die genoodzaakt zijn een veiligheidszone in te varen voor reparatie en/of onderhoud aan telecomkabels en pijpleidingen op voorwaarde dat de werkzaamheden vooraf zijn gemeld bij de kustwacht en hiervoor toestemming is verkregen van de waterbeheerder.
2. De exploitant van telecomkabels en pijpleidingen meldt de onderhoudsvaartuigen die voor reparatie en/of onderhoud worden gebruikt aan bij de kustwacht voordat wordt aangevangen met de werkzaamheden.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, hoofd Vergunningverlening Rijkswaterstaat Zee en Delta L.R. Minnaar
Bezwaarclausule
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat Zee en Delta, afdeling Werkenpakket, ter attentie van mw. E.J. Bekker, postbus 2232, 3500 GE Utrecht.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);
d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
e. zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt.
Voldoet het bezwaarschrift niet aan deze eisen of is het te laat ingediend, dan kan het zijn dat het bezwaar niet-ontvankelijk wordt verklaard.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat het bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat uitvoering van het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Het verzoek dient u in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waarin uw woonplaats zich bevindt. De rechtbank zal u daarvoor wel griffierecht in rekening brengen.
In artikel 60, vierde lid, van het op 10 december 1982 te Montego-Bay tot stand gekomen Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee (Zeerechtverdrag) is bepaald dat binnen een veiligheidszone passende maatregelen genomen kunnen worden ter verzekering van de veiligheid van zowel de scheepvaart als van installaties of inrichtingen. Deze veiligheidszone is maximaal 500 meter vanaf de buitenste randen van installaties of inrichtingen. De mogelijkheid die het internationale recht biedt om een veiligheidszone op zee in te stellen, is opgenomen in artikel 6.10, tweede lid, van de Waterwet. Met een besluit van algemene strekking stelt het bevoegd gezag de geografische afbakening vast van een veiligheidszone en kan het inhoudelijke randvoorwaarden stellen.
Met de instelling van de veiligheidszones is een veilige aanleg van windparken in het windenergiegebied Borssele gedurende de constructiefase beoogd. Voor wat betreft de exploitatiefase kan in de toekomst een nieuw besluit worden genomen passend bij de nieuwe situatie.
Het windenergiegebied Borssele is onderverdeeld in vijf kavels voor toekomstige windparken. In het gebied liggen ook telecomkabels, pijpleidingen en een corridor die na afstemming met de International Maritime Organization (IMO) is aangewezen als area to be avoided (ATBA). Doorvaart via deze corridor is niet toegestaan voor schepen groter dan 45 meter en voor schepen met gevaarlijke lading.
Het windenergiegebied Borssele is in het Nationaal Waterplan, bedoeld in artikel 4.1 van de Waterwet, aangewezen als voor windenergie geschikt gebied. Voor elke van de vijf kavels is op grond van artikel 3 van de Wet windenergie op zee een kavelbesluit vastgesteld.1 Het kavelbesluit bepaalt waar en onder welke voorwaarden een windpark gebouwd en geëxploiteerd mag worden. De grenzen van de vijf kavels zijn bepaald aan de hand van de in het windenergiegebied aanwezige kabels en leidingen, inclusief onderhoudszones en de benodigde ruimte voor het net op zee. In de vergunning op grond van artikel 12 van de Wet windenergie op zee is per kavel onder meer bepaald welke exploitant gerechtigd is een windpark te bouwen en exploiteren.
Het net op zee voor windenergiegebied Borssele bestaat uit twee transformatorstations (op platforms), een verbindingskabel daartussen en vier onderzeese 220 kV-hoogspanningskabels die de energiedistributie van de windparken op zee naar land verzorgen. Voor de bouw en exploitatie van het net op zee zijn vergunningen op grond van de Waterwet verleend aan TenneT TSO B.V.2
Voor schepen van de exploitanten van de windparken en de gerelateerde installaties (waaronder de platforms) en de rijksoverheid is een generieke uitzondering gemaakt om binnen een veiligheidszone van windenergiegebied Borssele te varen. Deze generieke uitzondering geldt niet voor schepen van leiding- en kabelexploitanten.
Ten behoeve van onderhoud van kabels en pijpleidingen is een specifieke uitzondering opgenomen. In de Beleidsnota Noordzee is vastgelegd dat een onderhoudszone van 500 meter wordt aangehouden aan weerszijden van in gebruik zijnde leidingen en elektriciteitskabels en een onderhoudszone van 750 meter voor in gebruik zijnde telecomkabels. Daarnaast is in de Beleidsnota Noordzee bepaald dat met het oog op efficiënt ruimtegebruik de onderhoudszones waar mogelijk worden verkleind. Gelet hierop wordt binnen windenergiegebied Borssele een afstand van ten minste 500 meter gehanteerd als onderhoudszone aan weerszijden van de telecomkabel. Een zone van 500 meter aan weerszijden van de telecomkabel is voldoende voor onderhoudsschepen om kabels en pijpleidingen te repareren. Er is naar verwachting in slechts uitzonderlijke gevallen een noodzaak om met onderhoudsschepen een veiligheidszone van windenergiegebied Borssele te betreden ten behoeve van het onderhoud van pijpleidingen en telecomkabels.
Indien de pijpleiding- of kabelexploitant objectief kan aantonen dat reparatie van haar leiding of kabel alleen mogelijk is door het betreden van een veiligheidszone van windenergiegebied Borssele, dan zal de kustwacht in overleg met de waterbeheerder3 en exploitanten van installaties in het gebied toestemming geven. Melden bij de kustwacht voorafgaand aan de daadwerkelijk werkzaamheden is noodzakelijk, zodat de kustwacht overig scheepvaartverkeer kan waarschuwen en aanwijzingen kan geven, opdat het onderhoud veilig kan worden uitgevoerd.
Scheepvaartcorridor
In de eerdergenoemde corridor is een telecomkabel aanwezig, en tevens kan deze corridor als doorvaartmogelijkheid dienen voor de scheepvaart. Voor de corridor zijn in IMO-verband routeringsmaatregelen genomen en is een zogeheten area to be avoided (ATBA) ingesteld. Voor vaartuigen met een lengte vanaf 45 meter en voor vaartuigen met gevaarlijke lading is het verboden om gebruik te maken van de corridor.
Onderhoudsschepen voor kabels en pijpleidingen zijn doorgaans langer dan 45 meter. Op basis van gewoonterecht is internationaal afgesproken dat onderhoudsschepen zich melden bij de kustwacht, zodat schepen groter dan 45 meter onderhoud kunnen plegen met gebruikmaking van de scheepvaartcorridor. De kustwacht zal voor deze onderhoudsschepen toestemming verlenen, omdat de kuststaat op grond van artikel 79 van het Zeerechtverdrag het leggen of het onderhoud aan onderzeese kabels of pijpleidingen niet mag belemmeren. Melden bij de kustwacht is noodzakelijk, zodat de kustwacht overig scheepvaartverkeer kan waarschuwen en voorwaarden kan stellen, zodat het onderhoud veilig wordt uitgevoerd.
De veiligheidszones strekken zich uit tot een afstand van 500 meter gemeten van de grenzen van de kavels Borssele I tot en met V zoals vastgesteld in de afzonderlijke kavelbesluiten, met de kanttekening dat de scheepvaartcorridor is uitgezonderd voor zover deze niet reeds is beperkt door de veiligheidszones van de platforms.4 De begrenzing van de veiligheidszones is opgenomen onder III: in de coördinatentabellen 1 en 2 en op kaart 2.
Er is voor gekozen om een gebied van 500 meter rondom het gehele windenergiegebied, met uitzondering van de scheepvaartcorridor, voor de scheepvaart te sluiten en niet voor het sluiten van een gebied van 500 meter rondom iedere turbine. Dit omdat het windenergiegebied geografisch een eenheid vormt waarbinnen in dezelfde periode door verschillende exploitanten grootschalige aanleg- en constructiewerkzaamheden worden uitgevoerd. De aanwezigheid van niet-werkschepen kan tot gevaarlijke situaties leiden.
TenneT TSO B.V., de exploitant van het net op zee, heeft in het windenergiegebied Borssele twee platforms voor transformatorstations geplaatst, die worden verbonden met een aansluitpunt op het hoogspanningsnet op het land. Ten behoeve van de veiligheid zijn voor deze platforms reeds veiligheidszones ingesteld, die onverminderd van kracht blijven. De veiligheidszone van het windenergiegebied ten zuiden van de corridor overlapt deels met de veiligheidszones van de platforms Borssele Alpha en Beta. De bepalingen van de veiligheidszones van de windparken en de veiligheidszones van de platforms zijn van gelijke strekking.
Op grond van artikel 60, vierde lid, van het Zeerechtverdrag en artikel 6.10 Waterwet wordt een veiligheidszone van maximale omvang ingesteld, te weten 500 meter. Windenergiegebied Borssele wordt als één geheel gezien waarin zich meerdere windparken kunnen bevinden die met de instelling van de veiligheidszones worden afgesloten. Belangrijke kanttekening is dat vanwege de aanwezigheid van de scheepvaartcorridor, die toegankelijk moet blijven voor kwalificerende vaartuigen, twee veiligheidszones ontstaan: aan de noordzijde en aan de zuidzijde van de scheepvaartcorridor.
Er wordt een uitzondering gemaakt van het algemene verbod voor varen in een veiligheidszone voor exploitanten van installaties in het windenergiegebied Borssele, en door dezen ingeschakelde derden en de rijksoverheid. Dit is nodig om de windparken en infrastructuur te kunnen aanleggen en onderhouden. De rijksoverheid heeft niet alleen toegang nodig voor het uitvoeren van wettelijke taken, zoals toezicht en handhaving, maar ook voor uitvoering van beleidsmatige taken zoals het verrichten van (wetenschappelijk) onderzoek.
De uitzonderingen op het algemene verbod, zoals bedoeld in het eerste lid, gelden alleen voor vaartuigen. Met het tweede lid vallen bijvoorbeeld duikers die aanleg- en onderhoudswerkzaamheden verrichten alsnog onder de uitzondering van het algemene verbod.
In uitzonderlijke gevallen kan het voor onderhoudsschepen van kabels en leidingen nodig zijn de veiligheidszone van windenergiegebied Borssele te betreden. Indien de pijpleiding- of kabelexploitant een veiligheidszone wenst te betreden dient dit vooraf en tijdig kenbaar te worden gemaakt aan de kustwacht, afdeling Nautisch Beheer. Indien wordt aangetoond dat betreden van een veiligheidszone noodzakelijk is, dan zal de kustwacht na overleg met de waterbeheerder en exploitanten van de installaties in het windenergiegebied Borssele hiervoor toestemming geven. Er kan sprake zijn van noodzaak als bijvoorbeeld andere, moderne onderhoudsschepen niet op korte termijn beschikbaar zijn of als een telecomkabel dusdanig verschoven is dat reparatie alleen mogelijk is door een veiligheidszone te betreden.
Melden bij aanvang van de werkzaamheden van de in te zetten schepen is noodzakelijk zodat de kustwacht overig scheepvaartverkeer kan waarschuwen en voorwaarden kan stellen, opdat het onderhoud veilig wordt uitgevoerd.
Noorderbreedte |
Oosterlengte |
Opmerking |
---|---|---|
51° 41.366' |
3° 07.768' |
Hoekpunt |
51° 41.391' |
3° 07.562' |
Hoekpunt |
51° 42.707' |
3° 03.052' |
Hoekpunt |
51° 42.708' |
3° 03.048' |
Hoekpunt |
51° 42.951' |
3° 02.238' |
Hoekpunt |
51° 43.397' |
3° 00.689' |
Hoekpunt |
51° 43.398' |
3° 00.685' |
Hoekpunt |
51° 43.633' |
2° 59.889' |
Hoekpunt |
51° 44.129' |
2° 58.175' |
Hoekpunt |
51° 44.373' |
2° 58.358' |
Centerpunt |
51° 44.146' |
2° 58.125' |
Hoekpunt |
51° 44.675' |
2° 56.785' |
Hoekpunt |
51° 45.083' |
2° 55.377' |
Hoekpunt |
51° 45.551' |
2° 53.040' |
Hoekpunt |
51° 45.808' |
2° 53.173' |
Centerpunt |
51° 45.579' |
2° 52.943' |
Hoekpunt |
51° 45.675' |
2° 52.694' |
Hoekpunt |
51° 45.904' |
2° 52.924' |
Centerpunt |
51° 46.161' |
2° 52.792' |
Hoekpunt |
51° 47.578' |
2° 59.982' |
Hoekpunt |
51° 48.077' |
3° 02.525' |
Hoekpunt |
51° 48.302' |
3° 03.675' |
Hoekpunt |
51° 48.044' |
3° 03.806' |
Centerpunt |
51° 48.199' |
3° 04.162' |
Hoekpunt |
51° 48.130' |
3° 04.240' |
Hoekpunt |
51° 47.514' |
3° 04.935' |
Hoekpunt |
51° 46.714' |
3° 05.837' |
Hoekpunt |
51° 46.267' |
3° 06.340' |
Hoekpunt |
51° 45.674' |
3° 07.009' |
Hoekpunt |
51° 45.519' |
3° 06.653' |
Centerpunt |
51° 45.567' |
3° 07.081' |
Hoekpunt |
51° 41.744' |
3° 08.189' |
Hoekpunt |
51° 41.738' |
3° 08.190' |
Hoekpunt |
51° 41.642' |
3° 08.190' |
Hoekpunt |
51° 41.691' |
3° 07.763' |
Centerpunt |
51° 41.637' |
3° 08.189' |
Hoekpunt |
51° 41.587' |
3° 08.174' |
Hoekpunt |
51° 41.635' |
3° 07.747' |
Centerpunt |
Noorderbreedte |
Oosterlengte |
Opmerking |
---|---|---|
51° 34.023' |
3° 03.196' |
Hoekpunt |
51° 35.218' |
3° 01.217' |
Hoekpunt |
51° 35.786' |
3° 00.276' |
Hoekpunt |
51° 38.892' |
2° 55.119' |
Hoekpunt |
51° 39.283' |
2° 54.468' |
Hoekpunt |
51° 40.197' |
2° 52.947' |
Hoekpunt |
51° 40.573' |
2° 52.320' |
Hoekpunt |
51° 42.623' |
2° 48.900' |
Hoekpunt |
51° 43.064' |
2° 48.163' |
Hoekpunt |
51° 44.387' |
2° 45.949' |
Hoekpunt |
51° 44.582' |
2° 46.251' |
Centerpunt |
51° 44.839' |
2° 46.118' |
Hoekpunt |
51° 45.826' |
2° 51.094' |
Hoekpunt |
51° 45.569' |
2° 51.226' |
Centerpunt |
51° 45.803' |
2° 51.441' |
Hoekpunt |
51° 45.432' |
2° 52.489' |
Hoekpunt |
51° 45.324' |
2° 52.794' |
Hoekpunt |
51° 44.846' |
2° 55.161' |
Hoekpunt |
51° 44.590' |
2° 55.027' |
Centerpunt |
51° 44.834' |
2° 55.211' |
Hoekpunt |
51° 44.634' |
2° 55.899' |
Hoekpunt |
51° 44.390' |
2° 55.714' |
Centerpunt |
51° 44.621' |
2° 55.937' |
Hoekpunt |
51° 44.231' |
2° 56.988' |
Hoekpunt |
51° 44.000' |
2° 56.766' |
Centerpunt |
51° 44.156' |
2° 57.119' |
Hoekpunt |
51° 43.757' |
2° 57.578' |
Hoekpunt |
51° 43.721' |
2° 57.700' |
Hoekpunt |
51° 43.477' |
2° 57.516' |
Centerpunt |
51° 43.641' |
2° 57.861' |
Hoekpunt |
51° 43.588' |
2° 57.926' |
Hoekpunt |
51° 43.574' |
2° 57.971' |
Hoekpunt |
51° 43.309' |
2° 57.894' |
Centerpunt |
51° 43.553' |
2° 58.079' |
Hoekpunt |
51° 43.235' |
2° 59.168' |
Hoekpunt |
51° 43.049' |
3° 00.004' |
Hoekpunt |
51° 42.795' |
2° 59.858' |
Centerpunt |
51° 43.039' |
3° 00.042' |
Hoekpunt |
51° 42.764' |
3° 00.985' |
Hoekpunt |
51° 42.534' |
3° 01.771' |
Hoekpunt |
51° 42.381' |
3° 02.296' |
Hoekpunt |
51° 42.131' |
3° 03.104' |
Hoekpunt |
51° 41.889' |
3° 02.910' |
Centerpunt |
51° 42.106' |
3° 03.170' |
Hoekpunt |
51° 42.052' |
3° 03.286' |
Hoekpunt |
51° 41.835' |
3° 03.026' |
Centerpunt |
51° 42.011' |
3° 03.356' |
Hoekpunt |
51° 41.987' |
3° 03.389' |
Hoekpunt |
51° 41.985' |
3° 03.393' |
Hoekpunt |
51° 41.972' |
3° 03.440' |
Hoekpunt |
51° 41.726' |
3° 03.262' |
Centerpunt |
51° 41.942' |
3° 03.522' |
Hoekpunt |
51° 41.835' |
3° 03.752' |
Hoekpunt |
51° 40.888' |
3° 06.983' |
Hoekpunt |
51° 40.644' |
3° 06.798' |
Centerpunt |
51° 40.834' |
3° 07.105' |
Hoekpunt |
51° 40.486' |
3° 07.662' |
Hoekpunt |
51° 40.296' |
3° 07.355' |
Centerpunt |
51° 40.248' |
3° 07.782' |
Hoekpunt |
51° 36.095' |
3° 06.567' |
Hoekpunt |
51° 36.090' |
3° 06.566' |
Hoekpunt |
51° 36.138' |
3° 06.140' |
Centerpunt |
51° 35.963' |
3° 06.469' |
Hoekpunt |
51° 35.960' |
3° 06.465' |
Hoekpunt |
51° 34.041' |
3° 03.826' |
Hoekpunt |
51° 34.216' |
3° 03.497' |
Centerpunt |
Kaart 2: veiligheidszones (noordzijde en zuidzijde)
Besluiten van de Minister van Economische Zaken en Klimaat tot aanwijzing van kavel I windenergiegebied Borssele (stcrt. 8 april 2016, nr. 14428), kavel II windenergiegebied Borssele (stcrt. 8 april 2016, nr. 14513), kavel III windenergiegebied Borssele (stcrt. 8 april 2016, nr. 14523; stcrt. 2 september 2016, nr. 45387), kavel IV windenergiegebied Borssele (stcrt. 8 april 2016, nr. 14545; stcrt. 2 september 2016, nr. 45387), kavel V (innovatiekavel) windenergiegebied Borssele (stcrt. 8 april 2016, nr. 14551; stcrt. 2 september 2016, nr. 45387; stcrt. 7 november 2017, nr. 64536).
‘Waterbeheerder’: de hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zee en Delta, namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-53537.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.