Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2019, 27076 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2019, 27076 | Overig |
Het is een ieder verboden zich te bevinden, dan wel enig voorwerp te hebben of te doen hebben 500 meter van de buitenrand van platform Borssele Beta van Tennet TSO B.V. zoals aangegeven in de als bijlage bij deze bekendmaking behorende kaart.
1. Het verbod, bedoeld in artikel 1, geldt niet voor een vaartuig dat de veiligheidszone binnen vaart of daar blijft:
a. in verband met de aanleg, de inspectie, het testen, de reparatie, het onderhoud, de verandering, vernieuwing of verwijdering van onderzeese kabels, meetmasten, transformatorstations en andere objecten ten behoeve van elektriciteitsproductie- en distributie;
b. om diensten te verlenen voor exploitatie van het platform Borssele Beta of vervoer van personen of goederen van en naar het platform ten behoeve van exploitatie van het platform Borssele Beta;
c. ten behoeve van toezicht op de naleving en de handhaving van wettelijke voorschriften;
d. in het kader van onderzoek in opdracht van de rijksoverheid, of
e. met toestemming van de exploitant van het transformatorstation.
2. Het verbod, bedoeld in artikel 1, geldt niet voor het zich in de veiligheidszone bevinden, dan wel het daarin hebben of doen hebben van een voorwerp, in het kader van activiteiten als bedoeld in het eerste lid, onderdelen a tot met d.
1. De exploitant van telecom- en buisleidingen meldt onderhoudsvaartuigen die het windenergiegebied Borssele willen binnenvaren voor reparatie en/of onderhoud aan bij de Kustwacht.
2. Het verbod, bedoeld in artikel 1, geldt niet voor onderhoudsvaartuigen die genoodzaakt zijn de veiligheidszone in te varen voor reparatie en/of onderhoud aan telecomkabels en die dit vooraf hebben gemeld bij de Kustwacht en hiervoor toestemming hebben gekregen van het bevoegd gezag.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, hoofd Vergunningverlening Rijkswaterstaat Zee en Delta L.R. Minnaar
Bezwaarclausule
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat Zee en Delta, afdeling Werkenpakket, ter attentie van mw. mr. E.J. Bekker, postbus 2232, 3500 GE Utrecht.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste te bevatten:
a. de naam en het adres van de indiener;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt (datum en nummer of kenmerk);
d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen;
e. zo mogelijk een afschrift van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt.
Voldoet het bezwaarschrift niet aan deze eisen of is het te laat ingediend, dan kan het zijn dat het bezwaar niet-ontvankelijk wordt verklaard.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat het bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat uitvoering van het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Het verzoek dient u in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waarin uw woonplaats zich bevindt. De rechtbank zal u daarvoor wel griffierecht in rekening brengen.
In artikel 60, vierde lid, van het op 10 december 1982 te Montego-Bay tot stand gekomen Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee is bepaald dat binnen de veiligheidszone passende maatregelen genomen kunnen worden ter verzekering van de veiligheid van zowel de scheepvaart als van de installatie. Deze veiligheidszone is maximaal 500 meter vanaf de buitenste rand van de installatie. De mogelijkheid die het internationale recht biedt om een veiligheidszone op zee rondom een windpark in te stellen, is opgenomen in artikel 6.10, tweede lid, van de Waterwet. Met het besluit van algemene strekking stelt het bevoegd gezag de geografische afbakening vast van de veiligheidszone en kan zij inhoudelijke randvoorwaarden stellen.
Tennet TSO B.V., de exploitant van het Offshore High Voltage Station (OHVS) platform Borssele Beta, heeft buiten de Nederlandse territoriale wateren van de Noordzee, in de nabijheid van het windparkkavel Borssele II en in het windenergiegebied Borssele, een transformatorstation geplaatst, welke verbonden is met een aansluitpunt op het hoogspanningsnet op het land. Het windenergiegebied Borssele is onderverdeeld in verschillende windparken en in het gebied liggen ook telecomkabels en pijpleidingen. Het platform Borssele Beta ligt in een zogenoemde corridor waar ook een telecomkabel ligt van British Telecom. Voor een goede belangenafweging om de veiligheidszone rondom het platform Borssele Beta is het nodig om kort in te gaan op de geografische aspecten van het windenergiegebied Borssele.
Het windenergiegebied Borssele bestaat uit vijf zogenoemde kavels, voor elk van deze kavels is een kavelbesluit vastgesteld. Het kavelbesluit bepaalt waar en onder welke voorwaarden een windpark gebouwd en geëxploiteerd mag worden. De kavels van het windenergiegebied Borssele zijn aangewezen in het Nationaal Waterplan. De grenzen van de vijf kavels worden bepaald aan de hand van de in het windenergiegebied aanwezige kabels en leidingen inclusief onderhoudszones en de benodigde ruimte voor het net op zee. Het net op zee voor windenergiegebied Borssele bestaat uit twee platforms die de energiedistributie van de windparken op zee naar land verzorgen
Om onderhoud aan liggende telecomkabels te vergemakkelijken wordt op grond van het beleidsmatige uitgangspunt van efficiënt ruimtegebruik een afstand van 500 meter gehanteerd aan weerszijde van de telecomkabel. Zie de kaart in de bijlage bij de bekendmaking. Een zone van 500m aan weerszijde van de telecomkabel is voldoende voor moderne onderhoudsschepen om de telecomkabel met een haak naar boven te halen en vervolgens de kabel te repareren. Er is slechts in uitzonderlijke gevallen noodzaak om met onderhoudsschepen de veiligheidszone van platform Beta te betreden.
Door de gekozen verkaveling en het net op zee van TenneT ontstaat er ruimte tussen de kavels I en II en ten noorden van kavel III. De breedte van deze ruimte is hier maximaal (inclusief veiligheidszones) 2.100 meter. Voor de zogenoemde oost-westgerichte corridor zijn routeringsmaatregelen genomen en is een zogeheten area to be avoided ingesteld. Voor vaartuigen vanaf 45 meter is het verboden om gebruik te maken van de corridor. Het voorgaande zou kunnen betekenen dat wanneer rondom de kavels of rondom het windenergiegebied Borssele een veiligheidszone en een area to be avoided wordt ingesteld onderhoudsschepen van pijpleiding- en telecomexploitanten niet in het windenergiegebied kunnen varen omdat de onderhoudsschepen voor kabels en leidingen doorgaans groter zijn 45 meter.
Op basis van gewoonterecht is internationaal afgesproken dat onderhoudsschepen zich melden bij de bevoegde autoriteit, voor Nederland is dat de Kustwacht, zodat schepen groter dan 45 meter onderhoud kunnen plegen. De Kustwacht zal voor onderhoudsschepen toestemming verlenen, omdat de kuststaat het leggen of het onderhoud aan onderzeese kabels of pijpleidingen niet mag belemmeren. Melden bij de Kustwacht is noodzakelijk, zodat de Kustwacht overig scheepvaartverkeer kan waarschuwen en aanwijzingen kan geven opdat het onderhoud veilig kan worden uitgevoerd.
Op grond van de Beleidsregel instelling veiligheidszone windparken op zee (16 april 2018, nr. RWS-2018/13729) is het toegestaan, onder voorwaarden in een besluit tot het instellen van een veiligheidszone, met een schip kleiner dan 24 meter in de veiligheidszone te varen. Voor schepen van de exploitant en de rijksoverheid is een generieke uitzondering gemaakt om in de veiligheidszone rondom een windpark te varen. Deze generieke uitzondering geldt niet voor schepen van leiding- en kabelexploitanten. Omdat de gevaarzetting van een platform net zo groot is als van een windpark is de generieke uitzondering voor de veiligheidszone van platform Borssele Beta gelijk aan die van een windpark.
Indien de kabelexploitant objectief kan aantonen dat reparatie van haar telecomkabel alleen mogelijk is door het betreden van de veiligheidszone van platform Borssele Beta, dan zal het bevoegd gezag toestemming geven in overleg met Tennet en de Kustwacht.
Tennet TSO B.V., de exploitant van het Offshore High Voltage Station (OHVS) platform Borssele Beta, heeft buiten de territoriale wateren, in de buurt van het windparkkavel Borssele II, een transformatorstation geplaatst, welke verbonden is met een aansluitpunt op het hoogspanningsnet op het land. Er is voor gekozen om een gebied van 500 meter rondom het transformatorstation voor de scheepvaart te beperken.
Vanaf het moment van plaatsing van het onderstel (cq. Jacket) van het transformatorstation op of in de nabijheid van het volgende punt: (op basis van het geografisch WGS84):
Punt |
Noorderbreedte |
Oosterlengte |
1 |
51° 43’ 35,464” N |
2° 57’ 56,001” E |
wordt een veiligheidszone ingesteld welke zich uitstrekt tot een afstand van 500 m gemeten van elk punt van de buitenzijde van de installatie.
In verband met de bescherming van het transformatorstation en de scheepvaartveiligheid is het noodzakelijk een gedeelte van het zeegebied (veiligheidszone) rondom het transformatorstation te sluiten voor het scheepvaartverkeer.
Er wordt een uitzondering gemaakt van het algemene verbod voor varen in een windpark voor Tennet, door Tennet ingeschakelde derden en de rijksoverheid. Tennet moet toegang hebben tot zijn platform voor het uitvoeren van operationele werkzaamheden aan het platform en elektriciteitskabels. De rijksoverheid heeft niet alleen toegang nodig voor het uitvoeren van wettelijke taken, zoals toezicht en handhaving, maar ook voor uitvoering van beleidsmatige taken zoals het verrichten van (wetenschappelijk) onderzoek.
De uitzonderingen op het algemene verbod, zoals bedoeld in het eerste lid, gelden alleen voor vaartuigen. Met het tweede lid vallen duikers die onderhoudswerkzaamheden verrichten en voorwerpen voor exploitatie van het platform alsnog onder de uitzondering van het algemene verbod.
Melden bij de Kustwacht is noodzakelijk zodat de Kustwacht overig scheepvaartverkeer kan waarschuwen en aanwijzingen kan geven opdat het onderhoud veilig kan worden uitgevoerd. Indien het noodzakelijk is om de veiligheidszone van platform Borssele Beta te betreden geeft de Kustwacht de gegevens door aan het bevoegd gezag.
Indien de telecomexploitant objectief aantoont dat betreden van de veiligheidszone noodzakelijk is zal het bevoegd hiervoor toestemming geven in overleg met Tennet en de Kustwacht. Onder noodzaak valt o.a. dat moderne onderhoudsschepen niet op korte termijn beschikbaar zijn of dat de telecomkabel dusdanig verschoven is dat reparatie alleen mogelijk is door de veiligheidszone te betreden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-27076.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.