Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2018, 66573 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2018, 66573 | Besluiten van algemene strekking |
De Minister voor Medische Zorg,
Gelet op artikel 15 van de Wet toelating zorginstellingen en hoofdstuk VII van het Uitvoeringsbesluit WTZi;
Besluit:
De Regeling verslaggeving WTZi wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel f wordt 'jaardocument' vervangen door 'Jaarverantwoording Zorg'.
2. Onderdeel g komt te luiden:
gegevens betreffende de organisatiestructuur, bestuursstructuur, exploitatiekosten en bedrijfsvoering van de zorginstelling;
3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel i door een puntkomma, worden er drie onderdelen toegevoegd, luidende:
dochtermaatschappij als bedoeld in artikel 24a van Boek 2 BW;
groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 BW;
groepsmaatschappij als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 BW.
B
In artikel 2 wordt na 'de afdelingen 1, ' ingevoegd '7, '.
C
Artikel 2a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:
a. In de eerste zin vervalt ', eerste lid, onderdeel a, en tweede lid'.
b. De tweede zin vervalt.
2. Het tweede lid komt te luiden:
2. In afwijking van het bepaalde in deze regeling dient een Regionale Ambulancevoorziening met publiekrechtelijke rechtspersoonlijkheid de jaarstukken in die zij ingevolge het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten moet opstellen. Deze jaarstukken worden aangeleverd vóór 1 juni van het jaar volgend op het verslagjaar, waarbij artikel 9, derde lid, van overeenkomstige toepassing is. Deze aanlevering geschiedt in elektronische vorm via het elektronische platform DigiMV.
D
Artikel 3, onderdeel e, komt te luiden:
e. wordt de balans en resultatenrekening opgesteld overeenkomstig de modellen in bijlage 1 bij hoofdstuk 655 van de richtlijnen, met dien verstande dat een zorginstelling die op twee opeenvolgende balansdata, zonder onderbreking nadien op twee opeenvolgende balansdata, heeft voldaan aan twee of drie van de eisen, genoemd in artikel 395a, eerste lid, onderdelen a tot en met c, van Boek 2 BW, kan volstaan met een balans en resultatenrekening waarin ten minste de posten zijn opgenomen die zijn genoemd in bijlage 1 bij deze regeling;
E
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt na 'een groepshoofd' ingevoegd 'als bedoeld in het eerste lid'.
2. Het vierde lid komt te luiden:
4. De in het eerste en derde lid genoemde verplichtingen gelden niet, indien:
a. de eigen financiële gegevens van de zorginstelling zijn opgenomen in een geconsolideerde jaarrekening van een andere rechtspersoon van de groep;
b. de onder a bedoelde geconsolideerde jaarrekening voldoet aan de eisen van deze regeling of aan de eisen van Titel 9 Boek 2 BW;
c. de onder a bedoelde geconsolideerde jaarrekening overeenkomstig artikel 9 is aangeleverd; en
d. het bestuur van de zorginstelling in de toelichting bij de enkelvoudige jaarrekening naar de onder a bedoelde geconsolideerde jaarrekening verwijst.
F
Artikel 8a komt te luiden:
G
Artikel 9 komt te luiden:
1. Het bestuur van een zorginstelling levert de Jaarverantwoording Zorg vóór 1 juni van het jaar, volgend op het verslagjaar, met gebruikmaking van het elektronische platform DigiMV, aan bij het Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg.
2. In afwijking van het eerste lid levert een Regionale Ambulancevoorziening met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid slechts de jaarverslaggeving aan.
3. De Minister kan het bestuur van een zorginstelling in het geval van overmacht uitstel van indiening verlenen op een gemotiveerd verzoek, dat vóór 1 april van het jaar, volgend op het verslagjaar, in elektronische vorm via het e-mailadres meldpunt@igj.nl moet zijn ingediend.
H
Er worden twee bijlagen toegevoegd, die luiden overeenkomstig bijlagen 1 en 2 bij deze wijzigingsregeling.
Deze regeling zal met de bijlagen en toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
(bijlage als bedoeld in artikel 3, onderdeel e, van de Regeling verslaggeving WTZi)
Balans |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
|
---|---|---|---|
Activa |
Materiële vaste activa |
||
Liquide middelen |
|||
Overige activa |
|||
Totale activa |
|||
Passiva |
Eigen vermogen |
||
voorzieningen |
|||
Langlopende schulden (nog voor meer dan een jaar) |
|||
Kortlopende schulden |
|||
Totale passiva |
|||
Toelichting op de balans |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
|
Mutatie materiële vaste activa |
Boekwaarde per 1 januari |
||
Bij: investeringen |
|||
Bij: herwaarderingen |
|||
Af: afschrijvingen |
|||
Af: bijzondere waardeverminderingen |
|||
Af: terugname afgeschreven activa |
|||
Af: desinvesteringen |
|||
Boekwaarde per 31 december |
Resultatenrekening |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
||
---|---|---|---|---|
Bedrijfsopbrengsten |
Opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
Opbrengsten Zvw-zorg |
||
Wettelijk budget voor aanvaardbare kosten Wlz-zorg |
||||
Opbrengsten Jeugdwet |
||||
Opbrengsten Wmo |
||||
Opbrengsten forensische zorg |
||||
Opbrengsten overige zorgprestaties |
||||
Totaal opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
||||
Subsidies (excl. Jeugdwet en Wmo) |
||||
Overige bedrijfsopbrengsten |
||||
Totaal bedrijfsopbrengsten |
||||
Bedrijfslasten |
Personeelskosten |
Lonen en salarissen |
||
Waaronder beloning bestuurders |
||||
Waaronder beloning toezichthouders |
||||
Sociale lasten |
||||
Pensioenpremies |
||||
Andere personeelskosten |
||||
Personeel niet in loondienst |
||||
Totaal personeelskosten |
||||
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen vaste activa |
||||
Overige bedrijfskosten |
||||
Totaal bedrijfslasten |
||||
Bedrijfsresultaat (a) |
(bedrijfsopbrengsten minus bedrijfslasten) |
|||
Financieel resultaat (resultaat financiële baten en lasten, b) |
||||
Resultaat verslagjaar (a+b) |
||||
Belastingen |
||||
Resultaat na belastingen |
(bijlage als bedoeld in artikel 8a van de Regeling verslaggeving WTZi)
Bijlage 2 bevat de specifieke informatie die zorginstellingen bij het CIBG via het elektronisch platform DigiMV moeten aanleveren.
In bijlage 2 wordt een onderscheid gemaakt tussen grote en micro-entiteiten. Een micro-entiteit is een zorginstelling die ingevolge artikel 3, onderdeel e, van de Regeling verslaggeving WTZi bij het CIBG via het elektronisch platform DigiMV een vereenvoudigde jaarrekening kan aanleveren, voor zover in de Regeling verslaggeving WTZi niet anders is bepaald.
1. Profiel van de organisatie
2. Bedrijfsstructuur
3. Financiële gegevens
4. Governance
5. Personeel
6. Patiënten en cliënten
7. Capaciteit
8. Productie
9. Bestuursverklaring
Typering (meerdere antwoorden mogelijk) |
Aanvinken |
---|---|
Medisch specialistische zorg |
|
– Universitair Medisch centrum |
|
– Algemeen ziekenhuis (inclusief het Centraal Militair Hospitaal) |
|
– Categoraal ziekenhuis (niet zijnde revalidatiecentrum) |
|
– Zelfstandig behandelcentrum (curatieve somatische medisch-specialistische zorg, geen GGZ) |
|
– Revalidatiecentrum |
|
– Indien UMC, ziekenhuis, revalidatiecentrum of zelfstandig behandelcentrum |
|
– Indien UMC of ziekenhuis: beschikt de zorginstelling ook over een Psychiatrische Universiteitskliniek of Psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis (PAAZ)? |
|
Geestelijke gezondheidszorg (Zvw of Wlz) |
|
Gehandicaptenzorg (Zvw of Wlz) |
|
Verpleging, verzorging en wijkverpleging (Zvw of Wlz) |
|
Regionale Ambulancevoorzieningen |
Bijzonder kenmerk |
Ja/Nee |
---|---|
Is er sprake van een micro-entiteit?1 Een micro-entiteit heeft op twee achtereenvolgende balansdata, zonder onderbreking nadien op twee opeenvolgende balansdata, voldaan aan twee van de drie volgende criteria en er geen sprake van een Regionale Ambulancevoorziening, gecertificeerde zorginstelling, jeugdhulpaanbieder die ook onderwijs levert of Advies en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK): a. de waarde van de activa volgens de balans met toelichting bedraagt, op de grondslag van verkrijgings- en vervaardigingsprijs, niet meer dan € 350.000; b. de netto-omzet over het verslagjaar bedraagt niet meer dan € 700.000; c. het gemiddeld aantal werknemers over het verslagjaar bedraagt minder dan 10 (aantal personen in loondienst, geen fte). |
|
Heeft de zorginstelling in het gehele verslagjaar – 365 dagen – geen zorg verleend waarop aanspraak bestaat ingevolge artikel 3.1.1 van de Wet langdurige zorg of ingevolge een zorgverzekering als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de Zorgverzekeringswet?2 |
|
Is aan de zorginstelling in het verslagjaar een WTZi toelating verleend en gedurende deze periode geen zorg verleend waarop aanspraak bestaat ingevolge artikel 3.1.1 van de Wet langdurige zorg of ingevolge een zorgverzekering als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de Zorgverzekeringswet namens deze zorginstelling?3 |
|
Is de zorginstelling consolidatieplichtig? |
In paragraaf 5 van de Beleidsregels WTZi 2017 is bepaald dat de MZS een toelating kan intrekken, indien de zorginstelling gedurende een jaar geen zorg heeft verleend waarop aanspraak bestaat ingevolge artikel 3.1.1 van de Wet langdurige zorg of ingevolge een zorgverzekering als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de Zorgverzekeringswet (Stcrt. 2017, 69641).
De WTZi-toelating wordt in dit geval niet ingetrokken, omdat niet gedurende 365 dagen geen zorg is verleend waarop aanspraak bestaat ingevolge artikel 3.1.1 van de Wet langdurige zorg of ingevolge een zorgverzekering als bedoeld in artikel 1, onderdeel d, van de Zorgverzekeringswet namens de zorginstelling.
Typering |
Aanvinken |
---|---|
Abortuskliniek |
|
Audiologisch Centrum |
|
Brandwondencentrum |
|
Dialysecentrum |
|
Chronische ziekten/chronisch orgaanfalen |
|
Epilepsiecentrum |
|
Huidziekten |
|
Longziekten/astmacentrum/sanatorium |
|
Oncologie |
|
Oogziekten |
|
Huidziekten |
|
Tandheelkunde |
|
Overige, namelijk |
Typering |
Aanvinken |
---|---|
Behandeling zonder verblijf |
|
Behandeling met verblijf |
|
Kleinschalig wonen |
|
Begeleid Zelfstandig Wonen/ambulante begeleiding |
|
Dagactiviteiten |
|
Verslavingszorg |
Typering |
Aanvinken |
---|---|
Zorg voor cliënten met een somatische aandoening of beperking |
|
Zorg voor cliënten met een psychogeriatrische aandoening of beperking |
|
Zorg voor cliënten met een psychiatrische aandoening |
|
Zorg voor cliënten met een lichamelijke handicap |
|
Zorg voor cliënten met een verstandelijke handicap |
|
Zorg voor cliënten met een zintuiglijke handicap of communicatieve stoornis |
Rechtsvorm |
Aanvinken |
---|---|
Stichting |
|
Vereniging met volledige rechtsbevoegdheid |
|
Vereniging zonder volledige rechtsbevoegdheid |
|
Coöperatieve vereniging |
|
Eenmanszaak |
|
Vennootschap onder firma (vof) |
|
Maatschap |
|
Besloten vennootschap (bv) met raad van toezicht/raad van commissarissen |
|
Besloten vennootschap (bv) zonder raad van toezicht/raad van commissarissen |
|
Naamloze vennootschap (nv) |
|
Coöperatieve en onderlinge waarborgmaatschappij |
|
Publiekrechtelijk rechtspersoon (bijv. gemeente, zelfstandig bestuursorgaan of universiteit) |
|
Kerkgenootschap |
|
Andere rechtsvorm, namelijk: |
Naam |
Juridische vorm |
Aard van de activiteiten1 |
Eigen vermogen |
Resultaat |
Deelname |
Consolidatie |
---|---|---|---|---|---|---|
Tekst |
Tekst |
Tekst |
€ |
€ |
% |
% |
Inclusief organisaties die in de consolidatie zijn meegenomen, maar geen Zvw of Wlz zorg leveren.
Het begrip ‘entiteit’ in de jaarverantwoording is gedefinieerd als een eenheid binnen de organisatie die zorg levert die is verzekerd krachtens de Zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet langdurige zorg (Wlz) en tegelijkertijd zelfstandig verplicht is tot het opstellen van een jaarrekening.
Gegevens per entiteit |
Antwoordcategorie |
---|---|
NAW-gegevens |
Tekstveld |
KvK-nummer |
Tekstveld |
Rechtsvorm |
Tekstveld |
Aard van de activiteiten |
Tekstveld |
Percentage zeggenschap (eigendomsrechten) |
Tekstveld |
Uitbesteding aan derden of dochterondernemingen |
Antwoordcategorie |
---|---|
Heeft de zorginstelling in het verslagjaar zorg uitbesteed aan een derden of aan een dochteronderneming? |
Ja/nee |
Hoeveel kosten waren met deze uitbesteding gemoeid (betalingen aan derden of dochterondernemingen)? |
% van de totale omzet |
Aan welke zorgaanbieders is deze zorg uitbesteed? |
Naam en Kvk-nummer |
Hoe ziet de zorginstelling als hoofdaannemer toe op de kwaliteit van de uitbestede zorg? |
Tekstveld |
Werkzaamheden als onderaannemer |
Antwoordcategorie |
---|---|
Heeft de zorginstelling in het verslagjaar zorg verleend als onderaannemer? |
Ja/nee |
Hoeveel opbrengsten heeft de zorginstelling als onderaannemer ontvangen (betaling door de hoofdaannemer)? |
% van de totale omzet |
Voor welke hoofdaannemers is deze zorg verleend? |
Naam en Kvk-nummer |
Balans |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
|
---|---|---|---|
Activa |
Materiële vaste activa |
||
Liquide middelen |
|||
Overige activa |
|||
Totale activa |
|||
Passiva |
Eigen vermogen |
||
voorzieningen |
|||
Langlopende schulden (nog voor meer dan een jaar) |
|||
Kortlopende schulden |
|||
Totale passiva |
|||
Toelichting op de balans |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
|
Mutatie materiële vaste activa |
Boekwaarde per 1 januari |
||
Bij: investeringen |
|||
Bij: herwaarderingen |
|||
Af: afschrijvingen |
|||
Af: bijzondere waardeverminderingen |
|||
Af: terugname afgeschreven activa |
|||
Af: desinvesteringen |
|||
Boekwaarde per 31 december |
Resultatenrekening |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
||
---|---|---|---|---|
Bedrijfsopbrengsten |
Opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
Opbrengsten Zvw-zorg |
||
Wettelijk budget voor aanvaardbare kosten Wlz-zorg |
||||
Opbrengsten Jeugdwet |
||||
Opbrengsten Wmo |
||||
Opbrengsten forensische zorg |
||||
Opbrengsten overige zorgprestaties |
||||
Totaal opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
||||
Subsidies (excl. Jeugdwet en Wmo) |
||||
Overige bedrijfsopbrengsten |
||||
Totaal bedrijfsopbrengsten |
||||
Bedrijfslasten |
Personeelskosten |
Lonen en salarissen |
||
Waaronder beloning bestuurders |
||||
Waaronder beloning toezichthouders |
||||
Sociale lasten |
||||
Pensioenpremies |
||||
Andere personeelskosten |
||||
Personeel niet in loondienst |
||||
Totaal personeelskosten |
||||
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen vaste activa |
||||
Overige bedrijfskosten |
||||
Totaal bedrijfslasten |
||||
Bedrijfsresultaat (a) |
Automatisch berekend (bedrijfsopbrengsten minus bedrijfslasten) |
|||
Financieel resultaat (resultaat financiële baten en lasten, b) |
||||
Resultaat verslagjaar (a+b) |
||||
Belastingen |
||||
Resultaat na belastingen |
Activa |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
|
---|---|---|---|
Vaste activa |
|||
Immateriële vaste activa |
|||
Materiële vaste activa |
|||
Financiële vaste activa |
|||
Totaal |
|||
Vlottende activa |
|||
Voorraden |
|||
Onderhanden werk uit hoofde van DBC’s/DBC-zorgproducten |
|||
Vorderingen uit hoofde van financieringstekort |
|||
Vorderingen uit hoofde van te verrekenen subsidies (jeugd) 1 |
|||
Debiteuren en overige vorderingen |
|||
Effecten |
|||
Liquide middelen |
|||
Totaal |
|||
Totaal |
Totaal |
Passiva |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
|
---|---|---|---|
Eigen vermogen/Groepsvermogen |
|||
Kapitaal |
|||
Bestemmingsreserve |
|||
Bestemmingsfondsen |
|||
Algemene en overige reserves |
|||
Totaal |
|||
Voorzieningen |
Totaal |
||
Langlopende schulden (nog voor meer dan een jaar) |
Totaal |
||
Kortlopende schulden (ten hoogste 1 jaar) |
|||
Schulden uit hoofde van een financieringsoverschot |
|||
Schulden uit hoofde van te verrekenen subsidies (jeugd) |
|||
Overige kortlopende schulden |
|||
Totaal |
|||
Totaal |
Totaal |
Bedrijfsopbrengsten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
||
Subsidie (exclusief Wmo en Jeugdwet) |
||
Mutaties onderhanden trajecten jeugdhulp/gecertificeerde zorginstellingen |
||
Overige bedrijfsopbrengsten |
||
Som der bedrijfsopbrengsten |
Bedrijfslasten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Personeelskosten |
||
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa |
||
Bijzondere waardevermindering vaste activa |
||
Honorariumkosten vrijgevestigde medisch specialisten |
||
Overige bedrijfskosten |
||
Som der bedrijfslasten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
|
---|---|---|
Bedrijfsresultaat |
||
Financiële baten en lasten |
||
Resultaat |
||
Belastingen |
||
Resultaat na belastingen |
Resultaatbestemming |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Toevoeging |
||
Onttrekking |
||
Bestemmingsreserve |
||
Bestemmingsfonds |
||
Algemene/overige reserves |
Kasstroom |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Operationele activiteiten |
||
Investeringsactiviteiten |
||
Financieringsactiviteiten |
Materiële vaste activa |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Boekwaarde per 1 januari |
||
Bij: investeringen 1 |
||
Bij: herwaarderingen |
||
Af: afschrijvingen |
||
Bij: terugname bijzondere waardeverminderingen |
||
Af: terugname geheel afgeschreven activa |
||
Af: desinvesteringen |
||
Boekwaarde per 31 december |
Investeringen |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Bedrijfsgebouwen en terreinen |
||
Machines en installaties |
||
Andere vaste bedrijfsmiddelen en technische en administratieve uitrusting |
||
Materiële vaste bedrijfsactiva in uitvoering en vooruitbetaling op materiële vaste activa |
||
Niet aan het bedrijfsproces dienstbare materiële activa |
||
Totaal investeringen |
Financiële vaste activa |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
---|---|---|
Deelnemingen |
||
Overige vorderingen |
||
Totale financiële vaste activa |
Lening 1 |
Lening 2 |
Lening 3 |
|
---|---|---|---|
Leningnemer |
|||
Afsluitdatum |
|||
Hoofdsom |
€ |
||
Totale looptijd in jaren |
|||
Soort lening |
|||
Werkelijke rente % |
% |
||
Restvordering 31 december vorig verslagjaar |
€ |
||
Nieuwe leningen in verslagjaar |
€ |
||
ontvangsten in verslagjaar |
€ |
||
Restvordering 31 december verslagjaar |
€ |
||
Restvordering over 5 jaar |
€ |
||
Resterende looptijd in jaren eind van het verslagjaar |
|||
Aflossingswijze |
|||
Vorderingen komend verslagjaar |
€ |
||
Gestelde zekerheden |
Debiteuren en overige vorderingen |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
---|---|---|
Vorderingen op debiteuren |
||
Nog te facturen omzet DBC’s /DBC zorgproducten |
||
Overige vorderingen en overlopende activa |
||
Totaal debiteuren en overige vorderingen |
Lening 1 |
Lening 2 |
Lening 3 |
|
---|---|---|---|
Leninggever |
|||
Afsluitdatum |
|||
Hoofdsom |
€ |
||
Totale looptijd in jaren |
|||
Soort lening |
|||
Werkelijke rente % |
% |
||
Restschuld 31 december vorig verslagjaar |
€ |
||
Nieuwe leningen in verslagjaar |
€ |
||
Aflossing in verslagjaar |
€ |
||
Restschuld 31 december verslagjaar |
€ |
||
Restschuld over 5 jaar |
€ |
||
Resterende looptijd in jaren eind van het verslagjaar |
|||
Aflossingswijze |
|||
Aflossing komend verslagjaar |
€ |
||
Gestelde zekerheden |
Kort lopende schulden |
Bedrag in euro’s einde verslagjaar |
Bedrag in euro’s einde vorig verslagjaar |
---|---|---|
Schulden aan kredietinstellingen |
||
Crediteuren |
||
Aflossingsverplichtingen langlopende leningen |
||
Schulden uit hoofde van macrobeheersinstrument |
||
Schulden uit hoofde van subsidies |
||
Overige kortlopende schulden en verlopende passiva |
||
Totaal kortlopende schulden |
Specificatie financieringstekort/overschot |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Wettelijk budget voor aanvaardbare kosten Wlz-zorg (exclusief subsidies) |
||
Af: Vergoedingen ter dekking van het wettelijk budget |
||
Totaal financieringstekort/overschot |
Heffingsgrondslag |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Tariefopbrengst van DBC’s, DBC zorgproducten, overige zorgproducten in zowel het gereguleerde als het vrije segment en ZZP’s GGZ |
||
Verrekenbedrag op grond van de beleidsregel Transitie bekostigingsstructuur medisch specialistische zorg resp. de beleidsregel Verlenging transitiemodel voor gebudgetteerde zorgaanbieders van gespecialiseerde curatieve GGZ resp. de beleidsregel Macrobeheersmodel geriatrische revalidatiezorg |
||
Mutatie medisch specialistische zorg in het onderhanden werk |
||
Totaal heffingsgrondslag |
Opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Opbrengsten Zorgverzekeringswet (exclusief subsidies) |
||
– Waarvan opbrengsten uit overige Zvw-zorg (waaronder kraamzorg, wijkverpleging) |
||
– Waarvan opbrengsten medisch-specialistische zorg, geriatrische revalidatiezorg en GGZ (exclusief beschikbaarheidsbijdragen) |
||
Wettelijk budget aanvaardbare kosten Wlz (exclusief subsidies) |
||
Opbrengsten Jeugdwet |
||
Opbrengsten Wmo 2015 |
||
Opbrengsten Ministerie van Justitie en Veiligheid |
||
Beschikbaarheidsbijdragen zorg1 |
||
Overige zorgprestaties |
||
Totaal opbrengsten zorgprestaties en maatschappelijke ondersteuning |
Subsidies |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Subsidies Zvw-/Wlz-zorg |
||
Rijksbijdrage werkplaatsfunctie en medische faculteit van UMC’s |
||
Subsidies forensische zorg (Ministerie van Justitie en Veiligheid) |
||
Rijkssubsidies vanwege Ministerie van Justitie en veiligheid1 |
||
Rijkssubsidies vanwege het Ministerie van VWS2 |
||
Overige Rijkssubsidies |
||
Beschikbaarheidsbijdragen Opleidingen |
||
Subsidies vanwege provincies en gemeenten (exclusief Wmo 2015 en Jeugdwet) |
||
Overige subsidies, waaronder loonkostensubsidies en EU-subsidies |
||
Totaal subsidies |
Overige bedrijfsopbrengsten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Overige dienstverlening (waaronder 2e-4e geldstromen UMC’s voor onderzoek) |
||
Overige opbrengsten (waaronder vergoedingen voor uitgeleend personeel en verhuur van onroerend goed) |
||
Totaal overige bedrijfsopbrengsten |
Type zorg |
MSZ |
PUK, PAAZ |
Forensische zorg |
GGZ |
Gehandicaptenzorg |
VVT |
Kraamzorg |
Jeugdhulp |
Jeugdbescherming /reclassering |
Just. jeugd inrichting. |
AMHK |
Overig |
Totaal vlg jaarrekening |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengsten Zvw (exclusief subsidies)1 |
||||||||||||||
Opbrengsten Wlz (exclusief subsidies) 2 |
||||||||||||||
Opbrengsten Wmo3 |
||||||||||||||
Opbrengsten Jeugdwet4 |
||||||||||||||
Opbrengsten forensische zorg (exclusief subsidies)5 |
||||||||||||||
Beschikbaarheidsbijdragen zorg exclusief opleidingen |
||||||||||||||
Opbrengsten subsidies (exclusief Wmo en Jeugdwet) |
Zvw & Wlz6 |
|||||||||||||
VWS7 |
||||||||||||||
V&J8 |
||||||||||||||
OCW9 |
||||||||||||||
Beschikbaarheidsbijdragen medische (vervolg) opleidingen |
||||||||||||||
Overig10 |
||||||||||||||
Niet eerder genoemde bedrijfsopbrengsten11 |
||||||||||||||
Totaal bedrijfsopbrengsten |
Opbrengsten Zvw (exclusief subsidies; beschikbaarheidsbijdragen): medisch specialistische zorg, ggz, geriatrische revalidatiezorg, wijkverpleging (incl. pgb), kraamzorg en overige Zvw-zorg
Opbrengsten Wlz (exclusief subsidies; beschikbaarheidsbijdragen): wettelijk budget voor aanvaardbare kosten Wlz-zorg in natura; betalingen uit pgb's)
Opbrengsten uit Wmo-voorzieningen in natura (zowel maatwerk- of specialistische als sociale basisvoorzieningen) en betalingen uit persoonsgebonden budgetten (pgb’s) gefinancierd vanuit Wmo 2015.
Opbrengsten uit jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugdreclassering in natura en betalingen uit persoonsgebonden budgetten (pgb’s) gefinancierd vanuit Jeugdwet
Opbrengsten Ministerie van Justitie en Veiligheid forensische zorg (exclusief subsidies; waaronder opbrengsten DBBC's)
Rijkssubsidies vanwege het Ministerie van VWS (exclusief beschikbaarheidsbijdragen zorg en beschikbaarheidsbijdragen medische (vervolg)opleidingen en subsidies Wlz/Zvw)
Rijkssubsidies vanwege het Ministerie van Justitie en Veiligheid (exclusief opbrengsten DBBC’s)
Rijksbijdrage werkplaatsfunctie en medische faculteit van UMC's en overige subsidies vanwege OCW (speciaal onderwijs)
Overige rijkssubsidies, subsidies vanwege provincies en gemeenten (excl. Wmo 2015 en Jeugdwet), overige subsidies waaronder loonkostensubsidies en EU-subsidies
Niet eerder genoemde bedrijfsopbrengsten: Opbrengsten overige zorgprestaties (opbrengsten uit zorg in opdracht van andere aanbieders, eigen bijdragen van cliënten met Wlz/Zvw/Wmo/Jeugdwet, betalingen door cliënten voor zorg niet verzekerd o.b.v. Wlz/Zvw, betalingen uit hoofde van aanvullende zorgverzekeringen), overige dienstverlening (waaronder 2e-4e geldstromen UMC’s voor onderzoek) en overige opbrengsten (waaronder vergoedingen voor uitgeleend personeel en verhuur van onroerend goed).
Personeelskosten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
|
---|---|---|---|
Lonen en salarissen |
|||
Waaronder beloningen bestuurder en toezichthouder1 |
|||
Sociale lasten |
|||
Pensioenpremies |
|||
Andere personeelskosten |
|||
Subtotaal |
|||
Personeel niet in loondienst |
|||
Totaal |
Totaal |
Afschrijvingen vaste activa |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Afschrijvingen immateriële vaste activa |
||
Afschrijvingen materiële vaste activa |
||
Totaal |
Totaal |
Overige bedrijfskosten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Voedingsmiddelen en hotelmatige kosten |
||
Algemene kosten |
||
Patiënt- en bewonersgebonden kosten |
||
Onderhoud en energiekosten |
||
Huur en leasing |
||
Donaties voorzieningen |
||
Totaal |
Totaal |
Financiële baten en lasten |
Bedrag in euro’s verslagjaar |
Bedrag in euro’s vorig verslagjaar |
---|---|---|
Rente baten |
||
Resultaat uit deelnemingen |
||
Waardeveranderingen financiële vaste activa en effecten |
||
Overige opbrengsten financiële vaste activa en effecten |
||
Rentelasten |
||
Totaal |
Totaal |
Economische ratio’s |
Entiteit 1 / groepshoofd |
Entiteit 2 |
Entiteit 3 |
Entiteit 4 |
Entiteit 5 |
---|---|---|---|---|---|
Rentabiliteit1 |
|||||
Liquiditeit2 |
|||||
Solvabiliteit3 |
|||||
Debt Service Coverage ratio4 |
Principe |
Geef aan in welke mate de zorginstelling dit principe heeft nageleefd in het verslagjaar (self assessment) |
Licht in maximaal 200 woorden het antwoord toe. Als de zorginstelling van de genoemde principes van good governance is afgeweken, geef dan aan waarom dit het geval is. |
---|---|---|
Organiseren van tegenkracht Bedoeld wordt de mate waarin de organisatie buiten het werkverband systematisch het beleid en prestaties bespreekt. Bijvoorbeeld via intervisie, via overleg met cliënten, via een adviesraad of via een raad van Toezicht/Commissarissen. |
1=Volledig nageleefd 2=gedeeltelijk nageleefd 3=Niet nageleefd |
1= Beschrijf hoe dit is gerealiseerd en welke maatregelen in het verslagjaar zijn genomen dan wel gaat nemen om ervoor te zorgen dat dit bestendig is. 2/3= beschrijf wat goed gaat en wat beter kan, en welke maatregelen in het verslagjaar zijn genomen dan wel gaat nemen om tot verbetering te komen. |
Kwaliteit van zorg extern laten beoordelen |
||
Transparant opgaan met klachten |
||
Overige vragen |
Antwoordcategorie |
|
Is de zorginstelling aangesloten bij een brancheorganisatie of beroepsvereniging? |
Ja, namelijk (Tekstveld) |
|
Is de beroepsaansprakelijkheid geregeld? |
Tekstveld |
|
Indien over het afgelopen verslagjaar een bestuursverslag of jaarverslag is opgesteld en op de website is geplaatst (niet verplicht), neemt dan hier de link naar het verslag op. |
Link |
|
Indien de organisatie een zogeheten GGZ-kwaliteitsstatuut hanteert, neemt dan hier de link op. |
Link |
De zeven principes van de Governance code Zorg 2017 |
In welke mate de zorginstelling dit principe heeft nageleefd in het verslagjaar (self assessment) |
---|---|
De maatschappelijke doelstelling en legitimatie van de zorginstelling is het bieden van goede zorg aan cliënten |
1=Volledig nageleefd 2=gedeeltelijk nageleefd 3=Niet nageleefd |
De raad van bestuur en raad van toezicht hanteren waarden en normen die passen bij de maatschappelijke positie van de zorginstelling |
|
De zorginstelling schept randvoorwaarden en waarborgen voor adequate invloed van belanghebbenden |
|
De raad van bestuur en raad van toezicht zijn een ieder verantwoordelijk voor de governance van de zorginstelling |
|
De raad van bestuur bestuurt de zorginstelling gericht op haar maatschappelijke doelstelling |
|
De raad van toezicht houdt toezicht op de maatschappelijke doelstelling van de zorginstelling |
|
De raad van bestuur en raad van toezicht ontwikkelen permanent hun professionaliteit en deskundigheid |
|
Licht in maximaal 400 woorden de antwoorden toe op de zeven principes. Licht hierbij toe waarom een principe niet volledig is nageleefd of welke alternatieve invulling aan de principes is gegeven. |
Tekstveld |
Voorgenomen beleid Aan welke principes wordt de komende jaren een veranderopgave gesteld en wat is het voorgenomen beleid ter zake. |
Tekstveld |
Naam (achternaam, voorletters) |
Dhr. Of mw. |
Functie in raad van bestuur of directie |
Interim ja/nee |
Functie vervuld sinds (datum) |
Nevenfuncties |
---|---|---|---|---|---|
Naam (achternaam, voorletters) |
Dhr. Of mw. |
Functie in toezichthoudend orgaan |
Nevenfuncties |
---|---|---|---|
Onderwerp |
Geef met een cijfer aan of het onderwerp aan de orde is (self assessment) |
Licht in maximaal 200 woorden de antwoorden toe |
---|---|---|
Zijn in uw zorginstelling in het verslagjaar belangrijke gebeurtenissen aan de orde geweest zoals, – fusieplannen; – wijziging in de visie; – wijziging in de strategie; – wijziging in het besturingsmodel; – wijziging in de organisatie; – belangrijke inkrimping of uitbreiding van de omzet; – belangerijke investeringen; – andere belangrijke gebeurtenissen. – ICT-migraties |
Per categorie 1=Nee 2=Ja |
2= Beschrijf de achtergrond 2=Om welke gebeurtenis gaat het? Welke kansen en risico’s brengt de gebeurtenis met zich mee en in hoeverre kan de zorginstelling de risico’s beheersen? |
Zijn dergelijke belangrijke gebeurtenissen in de komende twee verslagjaren (2019,2020) te voorzien? |
||
Zijn in het afgelopen verslagjaar, in het huidige jaar en/of in het komende verslagjaar risico’s voor de financiële continuïteit van de zorginstelling aan de orde dan wel belangrijke strategische risico’s? |
||
Voert de zorginstelling in het verslagjaar een actief duurzaamheidsbeleid (energiebewustzijn, duurzame inkoop)? |
Per categorie 1=Nee 2=Ja |
1= Welke maatregelen kan de zorginstelling in het komende verslagjaar nemen? 2 = Geeft dit beleid op hoofdlijnen weer? |
Vraag |
Antwoordcategorie |
---|---|
Heeft de zorginstelling een cliëntenraad? |
Ja/nee |
Zo ja, hoeveel cliëntenraden heeft de zorginstelling? |
Aantal |
Wanneer de zorginstelling geen cliëntenraad heeft, kunt u dan aangeven waarom niet? |
tekstveld |
Wordt/worden de cliëntenraad/raden in financiële en materiële zin voor alle taken ondersteund naar tevredenheid van cliëntenraad/raden, ook als het gaat om deskundigheidsbevordering? |
Ja/nee |
Zijn er in het verslagjaar door cliëntenraden ongevraagde adviezen uitgebracht, zo ja hoeveel? |
Ja/nee Aantal |
Hebben deze adviezen tot maatregelen geleid in uw zorginstelling? |
% |
Heeft het concern een commissie van vertrouwenslieden ingesteld? |
Ja/nee |
Heeft het concern zich aangesloten bij een landelijke vertrouwenscommissie? |
Ja/nee |
Vraag |
Antwoordcategorie |
---|---|
Kunnen patiënten/cliënten in het concern terecht bij een klachtenfunctionaris conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg? |
Ja/nee |
Beschikt de zorginstelling over een regeling voor een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten jegens de cliënt van uw organisatie conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg? |
Ja/nee |
Is de zorginstelling aangesloten bij een onafhankelijke geschilleninstantie conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg? |
Ja/nee |
Zo ja, welke? |
Tekstveld |
Onderwerp |
Aantal in verslagjaar |
---|---|
Zware gevallen van geweld tussen cliënten |
|
Minder zware gevallen van geweld tussen cliënten |
Instroom aantal personen |
Instroom aantal fte’s |
Uitstroom aantal personen |
Uitstroom aantal fte’s |
Aantal personen op 31-12 van het verslagjaar |
Aantal fte’s op 31-12 van het verslagjaar |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Personeel in loondienst incl. leerlingen BBL |
||||||
Zelfstandige (geen gezagsverhouding, zoals DGA, maten, vennoten, niet zijnde onderaannemers) |
||||||
Ingehuurd personeel (uitzendkrachten) |
||||||
Stagiaires |
||||||
Vrijwilligers |
||||||
Totaal |
Verhouding cliëntgebonden personeel/niet-cliëntgebonden personeel |
Percentage |
---|---|
Cliëntgebonden personeel |
|
niet-cliëntgebonden personeel |
Zvw |
Wlz |
Wmo 2015 |
Jeugdwet |
Forensische zorg |
Overige |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Percentage fte totaal personeel |
Nadere specificaties |
Aantal werkzame personen op 31-12 van verslagjaar |
Aantal fte’s op 31-12 van verslagjaar |
---|---|---|
Medisch specialisten in loondienst |
||
Medisch specialisten inhuur |
||
Medisch specialisten vrij beroep / medisch specialistisch bedrijf |
||
Psychiaters PUK en PAAZ (loon +inhuur + vrijberoep) |
Nadere specificaties |
Aantal werkzame personen op 31-12 van verslagjaar |
Aantal fte’s op 31-12 van verslagjaar |
---|---|---|
Medisch specialisten (loon +inhuur + vrijberoep) |
Nadere specificaties |
Aantal werkzame personen op 31-12 van verslagjaar |
Aantal fte’s op 31-12 van verslagjaar |
---|---|---|
Psychiaters (loon +inhuur + vrijberoep) |
Nadere specificaties |
Aantal werkzame personen op 31-12 van verslagjaar |
Aantal fte’s op 31-12 van verslagjaar |
---|---|---|
Specialist ouderengeneeskunde/basisarts |
||
(GZ)Psycholoog |
||
Verpleegkundig specialist |
||
Verpleegkundige hbo |
||
Verpleegkundige mbo |
||
IG-Verzorgende |
||
Verzorgende/helpende |
||
Zorghulp |
||
Kraamverzorgenden |
Verzuim |
Percentage |
---|---|
Verzuim totaal personeel in loondienst |
Personeel |
Totaal aantal vacatures op 31 december verslagjaar |
Waarvan moeilijk vervulbaar |
---|---|---|
Alle soorten vacatures |
||
Cliëntengebonden functies |
Aantal patiënten/cliënten gehele organisatie (alle vormen van zorg, jeugdhulp of maatschappelijke ondersteuning) |
Aantal |
---|---|
Aantal unieke patiënten/cliënten in zorg op 1 januari van het verslagjaar |
|
Aantal nieuw ingeschreven unieke patiënten/cliënten in zorg in het verslagjaar |
|
Totaal aantal unieke patiënten/cliënten in zorg in het verslagjaar |
|
Aantal uitgeschreven unieke patiënten/cliënten in zorg in het verslagjaar |
|
Aantal unieke patiënten/cliënten in zorg of behandeling op 31 december van het verslagjaar |
Verhouding naar financieringsstroom |
Percentage |
---|---|
Zvw patiënten/cliënten t.o.v. totaal aantal patiënten/cliënten in zorg op 31 december van het verslagjaar |
|
Wlz patiënten/cliënten t.o.v. totaal aantal patiënten/cliënten in zorg op 31 december van het verslagjaar |
|
Jeugdwet patiënten/cliënten t.o.v. totaal aantal patiënten/cliënten in zorg op 31 december van het verslagjaar |
|
Wmo 2015 patiënten/cliënten t.o.v. totaal aantal patiënten/cliënten in zorg op 31 december van het verslagjaar |
|
Forensische zorg patiënten/cliënten t.o.v. totaal aantal patiënten/cliënten in zorg op 31 december van het verslagjaar |
Aantal patiënten |
Aantal |
---|---|
Aantal patiënten met minimaal één afgesloten DBC/DBC-product in verslagjaar |
Aantal patiënten |
Aantal |
---|---|
Aantal patiënten met minimaal één afgesloten DBC/DBC-product in verslagjaar |
Aantal cliënten |
Aantal op 31 december van het verslagjaar |
---|---|
Cliënten Wlz |
|
Aantal cliënten op basis van een zzp/zorgprofiel met dagbesteding |
|
Aantal cliënten op basis van een zzp/zorgprofiel zonder dagbesteding |
|
Aantal cliënten met een Volledig Pakket Thuis |
|
Aantal cliënten met een Modulair Pakket Thuis |
|
Aantal cliënten dat zorg bij de organisatie inkoopt o.b.v. persoonsgebonden budget Wlz |
|
Aantal cliënten extramurale behandeling (tijdelijke subsidieregeling) |
|
Cliënten Zvw, inclusief kindzorg |
|
Aantal cliënten wijkverpleging |
|
Aantal cliënten eerstelijnsverblijf |
|
Aantal cliënten geriatrische revalidatiezorg |
Aantal cliënten |
Aantal cliënten op 31 december van het verslagjaar |
---|---|
Cliënten Wlz |
|
Aantal cliënten op basis van een zzp/zorgprofiel |
|
Aantal cliënten met een Volledig Pakket Thuis |
|
Aantal cliënten met een Modulair Pakket Thuis |
|
Aantal cliënten dat zorg bij u inkoopt o.b.v. persoonsgebonden budget Wlz |
|
Aantal cliënten extramurale behandeling (tijdelijke subsidieregeling) |
|
Cliënten Zvw |
|
Aantal cliënten wijkverpleging, inclusief intensieve Kindzorg |
|
Aantal cliënten eerstelijnsverblijf |
|
Aantal cliënten geriatrische revalidatiezorg (verblijf op basis van DBC) |
Aantal cliënten |
Aantal cliënten op 31 december van het verslagjaar |
---|---|
Aantal verblijfcliënten (Zvw) |
|
Aantal verblijfcliënten (Wlz) |
Capaciteit en productie |
Aantal op 31/12 verslagjaar’ |
---|---|
Aantal beschikbare bedden/plaatsen voor klinische capaciteit en dag/deeltijdbehandeling per einde verslagjaar |
|
– waarvan bedden/plaatsen voor dag/deeltijdbehandeling |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor klinische capaciteit en dag/deeltijdbehandeling |
|
– Waarvan plaatsen voor cytostaticabehandelingen en dialyses |
|
– Waarvan bedden/plaatsen voor dag/deeltijdbehandeling |
|
– Waarvan wiegen voor gezonde zuigelingen |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor klinische capaciteit en dag/deeltijdbehandeling |
|
– Waarvan plaatsen voor cytostaticabehandelingen en dialyses |
|
– Waarvan bedden/plaatsen voor dag/deeltijdbehandeling |
|
– Waarvan wiegen voor gezonde zuigelingen |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor dagelijkse planning van opnames of verblijf |
|
Aantal plaatsen deeltijdbehandeling |
Capaciteit en productie |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal beschikbare bedden |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal bedden dat beschikbaar is voor klinische zorg |
|
Waarvan voor kinderen tot 18 jaar |
|
Waarvan voor volwassenen |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal beschikbare bedden/plaatsen dat geschikt is voor dagelijkse planning van opname of verblijf |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Het aantal bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor dagelijkse planning van opnames, verblijf of voor dagbehandeling. |
|
Waarvan klinische bedden (Zvw en Wlz) |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor verblijfszorg per einde verslagjaar, inclusief vroegere gezinsvervangende tehuizen |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal beschikbare bedden/plaatsen verblijfszorg per einde verslagjaar |
|
– Waarvan beschikbare bedden/plaatsen geriatrische revalidatiezorg in verslagjaar (verblijf op basis van DBC) |
Capaciteit |
Aantal op 31/12 verslagjaar |
---|---|
Aantal bedden dat beschikbaar is voor verblijfszorg |
|
– Waarvan bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor Wlz-zorg met verblijf |
|
– Waarvan bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor geriatrische revalidatiezorg (verblijf op basis van DBC) |
|
– Waarvan bedden/plaatsen dat beschikbaar is voor eerstelijnsverblijf |
Productie |
Aantal |
---|---|
Aantal in verslagjaar geopende DBC’s/DBC-zorgproducten (afkomstig uit ZIS) |
|
Aantal in verslagjaar gesloten DBC’s/DBC-zorgproducten (afkomstig uit ZIS) |
Productie |
Aantal |
---|---|
Aantal in verslagjaar geopende DBC-zorgproducten (ontlenen aan ZIS) |
|
Aantal in verslagjaar gesloten DBC-zorgproducten (ontlenen aan ZIS) |
|
Aantal klinische opnamen (exclusief interne overnamen in verslagjaar) |
|
Aantal eerste polikliniekbezoeken in verslagjaar |
|
Aantal dagverplegingsdagen in verslagjaar |
|
Aantal langdurige observaties zonder overnachting in verslagjaar |
|
Aantal klinische verpleegdagen in verslagjaar (inclusief verkeerde bed) |
|
– Waarvan verkeerde-bed-dagen |
|
Aantal beschikbare operatiekamers |
|
Aantal cytostaticabehandelingen in verslagjaar |
|
Aantal dialyses in verslagjaar |
Productie |
Aantal |
---|---|
Aantal openstaande DBC-zorgproducten op 1 januari van verslagjaar (ontleend aan het zorginstellingensysteem niet uit DIS) |
|
Aantal in het verslagjaar geopende DBC-zorgproducten (ontleend aan het zorginstellingensysteem niet uit DIS) |
|
Aantal in het verslagjaar gesloten DBC-zorgproducten (ontleend aan het zorginstellingensysteem niet uit DIS) |
|
Aantal openstaande DBC-zorgproducten op 31 december van verslagjaar (ontleend aan het zorginstellingensysteem, niet uit DIS) |
|
Aantal klinische opnamen exclusief interne overname in verslagjaar |
|
Aantal eerste polikliniekbezoeken in het verslagjaar |
|
Aantal overige polikliniekbezoeken in verslagjaar |
|
Aantal psychiatrische deeltijdbehandelingen in verslagjaar |
|
Aantal klinische verpleegdagen in verslagjaar |
Productie |
Aantal |
---|---|
Aantal deeltijdbehandeling per einde verslagjaar |
|
Aantal in verslagjaar geopende DBC’s/DBC-zorgproducten (afkomstig uit zorginstellingssystemen) |
|
Aantal in verslagjaar gesloten DBC’s/DBC-zorgproducten (afkomstig uit zorginstellingssystemen) |
Productie |
Aantal |
---|---|
Aantal klinische verpleegdagen in verslagjaar |
|
– Waarvan voor kinderen tot 18 jaar |
|
– Waarvan voor volwassenen |
|
Aantal klinische opnamen in verslagjaar |
|
– Waarvan voor kinderen tot 18 jaar |
|
– Waarvan voor volwassenen |
|
Aantal in verslagjaar geopende DBC’s/DBC-zorgproducten ontleend aan informatiesysteem van de zorginstelling |
|
– Waarvan klinisch |
|
– Waarvan poliklinisch |
|
Aantal in verslagjaar gesloten DBC’s/DBC-producten ontleend aan informatiesysteem van de zorginstelling |
|
– Waarvan voor kinderen tot 18 jaar |
|
– Waarvan poliklinisch |
Deze vragenlijst is niet opgenomen in deze bijlage, maar wordt getoond in DigiMV. De enquête beeldvormende diagnostiek heeft als doel het maken van ramingen van de dosis voor patiënten/cliënten als bedoeld in artikel 12 van Richtlijn 97/43/Euratom. Het aanleveren van deze gegevens door zorginstellingen is verplicht ingevolge Hoofdstuk 6, Artikel 74 van het Besluit stralingsbescherming.
Het RIVM gebruikt de verkregen gegevens voor het actueel houden van het Informatiesysteem Medische Stralingstoepassingen (IMS). Deze website voor professionals in de gezondheidszorg verschaft inzicht in de aard en omvang van medische stralingstoepassingen in Nederland.
Productie |
Aantal |
---|---|
Productie Zvw – Basis GGZ |
|
Aantal openstaande zorgproducten basis GGZ op 1 januari van verslagjaar |
|
Aantal in het verslagjaar geopende zorgproducten basis GGZ |
|
Aantal in het verslagjaar gesloten zorgproducten basis GGZ |
|
Aantal openstaande zorgproducten basis GGZ op 31 december van verslagjaar |
|
Productie Zvw – Basis Gespecialiseerde GGZ |
|
Aantal openstaande zorgproducten gespecialiseerde GGZ op 1 januari van verslagjaar (niet ontleend aan DIS) |
|
Aantal in het verslagjaar geopende zorgproducten gespecialiseerde GGZ (niet ontleend aan DIS) |
|
Aantal in het verslagjaar gesloten zorgproducten gespecialiseerde GGZ (niet ontleend aan DIS) |
|
Aantal openstaande zorgproducten gespecialiseerde GGZ op 31 december van verslagjaar (niet ontleend aan DIS) |
|
Aantal ZZP langdurige GGZ met behandeling in 2de en 3de jaar in dagen in verslagjaar |
|
Productie Wlz |
|
Aantal ZZP/zorgprofiel – B dagen in verslagjaar |
Productie |
Aantal |
---|---|
Aantal deeltijdbehandeling per einde verslagjaar |
|
Aantal dagen zorg met verblijf met dagbesteding |
|
Aantal dagen zorg met verblijf zonder dagbesteding |
|
Omzet Volledig Pakket Thuis en Modulair Pakket Thuis |
|
Aantal dagdelen dagbesteding |
Productie in verslagjaar |
Aantal |
---|---|
Aantal dagen met zorg met verblijf en dagbesteding |
|
Aantal dagen zorg met verblijf zonder dagbesteding |
|
Aantal dagen zorg op basis van Volledig Pakket Thuis |
|
Aantal dagdelen dagbesteding |
Productie in verslagjaar |
Aantal |
---|---|
Wlz |
|
Aantal dagen zorg met verblijf |
|
Aantal dagen zorg op basis van Volledig Pakket Thuis |
|
Zvw |
|
Aantal dagen eerstelijnsverblijf |
|
Aantal in verslagjaar geopende DBC’s/DBC-zorgproducten geriatrische revalidatiezorg |
|
Aantal in verslagjaar gesloten DBC’s/DBC-zorgproducten geriatrische revalidatiezorg |
Bestuursverklaring |
||
---|---|---|
Het bestuur van (statutaire naam zorginstelling) verklaart dat de informatie in DigiMV, zijnde pdf jaarverslaggeving en specifieke informatie, juist en volledig is en niet strijdig is met andere beschikbare informatie.1 |
||
De zorginstelling heeft de documentatie ter inzage beschikbaar zodat de jaarverantwoording verifieerbaar is door de bevoegde autoriteiten. |
||
De jaarverslaggeving en specifieke informatie wordt voor een ieder ter inzage gelegd en openbaar gemaakt op de website www.jaarverantwoordingzorg.nl. |
||
Deze aangeleverde gegevens worden doorgeleverd aan de externe toezichthouders (IGJ en NZa), uw brancheorganisatie, derden, het besloten portaal Raadpleging Integriteit Zorgaanbieders (RIZ), Landelijk Register van Zorgaanbieders (LRZa) en Zorginstituut Nederland (ZINL). |
||
Bestuursfunctie: |
Tekstveld |
|
Naam: |
Tekstveld |
|
Accorderen/voltooien |
Vinkje |
Te denken valt aan andere managementinformatie, jaarverslaggeving, zijnde gedeponeerde pdf jaarrekening en overige gegevens, verantwoordingsinformatie en uitgevoerde audits.
Met de voorliggende regeling worden de modellen voor de balans en de resultatenrekening voor de vereenvoudigde verantwoording alsmede het model voor de specifieke informatie uit de model-jaardocumenten opgenomen in de bijlagen bij deze regeling. Voorts wordt de Regeling verslaggeving WTZi redactioneel en technisch gewijzigd.
In het kader van het Actieplan (Ont)Regel de Zorg hebben drie schrapsessies plaatsgevonden, één met de overheidsinstanties, één met de brancheorganisaties en één gezamenlijk.1 Meer dan twintig organisaties zijn betrokken bij de totstandkoming van bijlage 2 omdat zij zoveel mogelijk via de Jaarverantwoording Zorg in hun informatiebehoeften willen voorzien. Na overleg met de betrokken partijen zijn in bijlage 2 in totaal circa 250 vragen geschrapt of vereenvoudigd ten opzichte van de model-jaardocumenten 2017/18. Er worden circa 3.500 zorginstelling aangeschreven om jaarlijks de Jaarverantwoording Zorg via DigiMV openbaar te maken. De lastenreductie heeft voornamelijk invloed op de administratieve lasten van grote zorginstellingen. Het CIBG heeft onderzocht dat circa 66% van de 3.500 aangeschreven zorginstellingen (circa 2.310 zorginstellingen) aangeeft zich volledig te willen verantwoorden. Het bestuur van een grote zorginstelling heeft een lastenreductie van circa 2 uur. Nu het bestuur van een individuele zorginstelling deze gegevens zelfstandig kan invullen, wordt uitgegaan van een (laag) uurtarief van 39 euro. Dit leidt tot een totale lastenreductie van circa 180.000 euro. De gevolgen voor de lastendruk zullen echter per zorgsector verschillen.
De wijzigingen zijn in het algemeen (geringe) technische wijzigingen, het opnemen van bestaande modellen en specifieke informatie. Deze wijzigingsregeling hoeft daarom niet aan een fraudetoets te worden onderworpen.
In dit onderdeel wordt artikel 1 aangepast. Het gaat hierbij om de volgende wijzigingen:
• het begrip ‘jaardocument’ wordt vervangen door ‘Jaarverantwoording Zorg’, omdat de term jaardocument in de communicatie door het CIBG niet meer wordt gebruikt. Om verwarring te voorkomen wordt aangesloten bij de gebruikelijke terminologie.
• De begripsbepaling ‘specifieke informatie’ is in overeenstemming gebracht met de memorie van toelichting bij de WTZi en artikel 7.1 van het Uitvoeringsbesluit WTZi (hierna: UB WTZi).
• Voor de begrippen ‘dochtermaatschappij’, ‘groep’ en ‘groepsmaatschappij’ wordt verwezen naar de artikelen 24a en 24b, van Boek 2, van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW). De begrippen werden al als zodanig gebruikt in deze regeling, maar een expliciete verwijzing ontbrak.
Aan artikel 2 wordt Afdeling 7 van Titel 9 van Boek 2 BW als een van de uitzonderingen toegevoegd. Afdeling 7 (artikel 391) betreft het bestuursverslag. Dit betekent dat op zorginstellingen de in Boek 2 van het BW opgenomen regels omtrent het bestuursverslag niet van overeenkomstige toepassing zijn op grond van deze regeling en dat zorginstellingen dus geen bestuursverslag bij het CIBG hoeven aan te leveren.
Vanwege het streven om de lasten voor zorginstellingen te verlichten, is al met ingang van het verslagjaar 2012 besloten om zorginstellingen als bedoeld in artikel 2.1, vijfde lid, van het UB WTZi niet langer te verplichten om een bestuursverslag via het elektronisch platform DigiMV aan te leveren bij het CIBG. In de praktijk maken het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (hierna: VWS), de toezichthouders – de IGJ en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) – alsmede het Centraal Bureau voor de Statistiek geen gebruik van dat document. De wijziging van de Regeling verslaggeving WTZi van 12 december 2012 (Stcrt. 2012, 26405) strekte ertoe de verplichting om een bestuursverslag in het kader van de Regeling verslaggeving WTZi aan te leveren, te schrappen.
Inmiddels is gebleken dat accountants en meer in het bijzonder de Raad voor de Jaarverslaggeving en de sectorcommissie Coziek van de NBA van mening zijn dat het huidige artikel 2 van de Regeling verslaggeving WTZi op dit punt onduidelijk is, omdat afdeling 7, van Boek 2, van het BW in artikel 2 niet expliciet was uitgezonderd van de van overeenkomstige toepassing verklaring van Titel 9 van Boek 2 van het BW.2 Om deze onduidelijkheid weg te nemen, is in artikel 2 expliciet afdeling 7 toegevoegd aan de opsomming van de afdelingen van Titel 9 van Boek 2 BW die niet van overeenkomstige toepassing zijn op de jaarverslaggeving van zorginstellingen.
Artikel 2a wordt in lijn gebracht met de wijzigingen van artikel 9. In het tweede lid wordt aangegeven dat de aanlevering geschiedt via het elektronisch platform DigiMV. Dit is in lijn met de intentie van de wijziging van de Regeling verslaggeving WTZi van 8 juni 2018 (Stcrt. 2018, 32252).
Onderdeel e van artikel 3 wordt opnieuw vastgesteld. Omdat de model-balans en model-resultatenrekening voor micro-entiteiten nu worden opgenomen in bijlage 1, wordt daarnaar verwezen. Een micro-entiteit moet ten minste deze posten in de balans en resultatenrekening opnemen. Deze balans en resultatenrekening dienen te worden uitgebreid als dit voortvloeit uit Boek 2 BW of de richtlijnen. Voor de duidelijkheid wordt benadrukt dat de waarderingsgrondslagen, overige gegevens in de zin van artikel 392, van Boek 2, BW en de Wet normering topinkomens (WNT) in de jaarrekening van een micro-entiteit moeten worden opgenomen.
De wijziging van artikel 7, tweede lid, bevat een verduidelijking door voor het begrip ‘groepshoofd’ te verwijzen naar hetgeen hierover in het eerste lid is bepaald.
Het vierde lid van artikel 7 is omwille van de overzichtelijkheid anders opgeschreven. Inhoudelijk is hierin geen wijziging beoogd.
Artikel 8a wordt opnieuw vastgesteld en daarin wordt uitsluitend verwezen naar de specifieke informatie die onderdeel is van de Jaarverantwoording Zorg. De specifieke informatie die in bijlage 2 is vermeld, bevat een opsomming van alle informatie die in DigiMV aan het bestuur gevraagd kan worden. Na het invullen van het profiel van de zorginstelling wordt de van toepassing zijnde specifieke informatie in DigiMV automatisch geselecteerd.
Voorheen suggereerde het eerste lid dat ook voor de jaarverslaggeving verplicht gebruik moest worden gemaakt van een model-jaarrekening. Deze model-jaarrekeningen worden ieder jaar wel aan zorginstellingen ter beschikking gesteld, maar betreffen slechts een service. Een zorginstelling kan deze model-jaarrekeningen aanpassen aan de eigen situatie en daarmee de model-jaarrekeningen op maat maken. Het is niet de bedoeling om de model-jaarrekeningen voor grote zorginstellingen verplichtend voor te schrijven.
Voor de duidelijkheid wordt opgemerkt dat micro-entiteiten verplicht zijn om een balans en resultatenrekening op te stellen die ten minste de posten van bijlage 1 bevat.
In het nieuwe artikel 9, eerste lid, van de Regeling verslaggeving WTZi wordt expliciet vermeld dat de Jaarverantwoording Zorg, zijnde de jaarverslaggeving en de specifieke informatie, bij het CIBG via het elektronisch platform DigiMV worden aangeleverd. Een andere elektronische vorm van aanleveren, zoals bij e-mail of USB-stick, is derhalve niet toegestaan.
In het tweede lid wordt uitdrukkelijk bepaald dat Regionale Ambulancevoorzieningen met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid uitsluitend een jaarverslaggeving hoeven aan te leveren. Dit betreft een technische wijziging en is in lijn met hetgeen was bepaald in artikel 2a, eerste lid (oud).
Het derde lid sluit aan bij het in de praktijk reeds gehanteerde criterium met betrekking tot het beoordelen van verzoeken om uitstel van indiening van de Jaarverantwoording Zorg. Uitstel wordt alleen verleend in geval van overmacht. Dat wil zeggen dat de oorzaak van de noodzaak tot uitstel niet aan de zorginstelling zelf is te wijten en ook niet voor haar rekening behoort te komen. Zo komt een zorginstelling bijvoorbeeld niet voor uitstel in aanmerking als de accountant niet op tijd kan aanleveren of de administratief medewerker langdurig ziek is.
Een verzoek tot uitstel van het indienen van de Jaarverantwoording Zorg moet vóór 1 april worden ingediend. Een zorginstelling kan hiervoor het Formulier uitstel Jaarverantwoording Zorg invullen, te raadplegen op de website www.igj.nl.
Na 1 april wordt een verzoek om uitstel van indiening van de Jaarverantwoording Zorg niet in behandeling genomen. Het verzoek om uitstel van indiening van de Jaarverantwoording Zorg wordt in elektronische vorm via het e-mailadres meldpunt@igj.nl ingediend.
Bijlage 1 en 2 bij deze regeling worden aan de Regeling verslaggeving WTZi als bijlagen toegevoegd.
Bijlage 1 bevat de modellen balans en resultatenrekening van micro-entiteiten die een micro-entiteit kan gebruiken bij het opstellen van de jaarrekening. Een micro-entiteit kan op grond van artikel 3, onderdeel e, in de jaarrekening volstaan met de in bijlage 1 opgenomen posten, in plaats van de uitgebreidere modellen in hoofdstuk 655, bijlage 1, van de richtlijnen.
Bijlage 2 bevat de specifieke informatie die zorginstellingen via DigiMV moeten aanleveren op grond van artikel 16 van de WTZi en hoofdstuk VII van het UB WTZi. In voorgaande verslagjaren werden deze gegevens uitsluitend opgesomd in de zogenoemde model-jaardocumenten. Vanaf verslagjaar 2018 wordt de specifieke informatie (ook) in bijlage 2 opgenomen, waardoor de kenbaarheid van de verplichting wordt vergroot. In bijlage 2 wordt een onderscheid gemaakt tussen grote en micro-entiteiten.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019. Voor de duidelijkheid zij opgemerkt dat dit betekent dat de hierin voorkomende wijzigingen voor het eerst van toepassing zijn op de Jaarverantwoording Zorg over het verslagjaar 2018.
Door de terugwerkende kracht van artikel I, onderdeel B, tot en met 1 januari 2013 wordt geregeld dat zorginstellingen die, conform de intentie van eerdergenoemde regeling van 12 december 2012, Stcrt. 2012, 26405, over verslagjaar 2012 of een of meer latere verslagjaren geen bestuursverslag hebben opgesteld, niet in strijd met de Regeling verslaggeving WTZi hebben gehandeld. Er is geen bezwaar tegen deze terugwerkende kracht, omdat deze niet in het nadeel werkt van de partijen op wie zij betrekking heeft.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Actieplan (Ont)Regel de Zorg, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport; Minister voor Medische Zorg en Sport; Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 22 mei 2018.
Zie bijvoorbeeld: 'Reactie op ontwerp-Richtlijn 655.514 inzake het bestuursverslag', 6 maart 2018, te raadplegen via de website https://www.rjnet.nl/globalassets/nieuws/2018/rj-comm-18004-reactie-kpmg-op-ontwerp-richtlijn-655.514-inzake-het-bestuursverslag.pdf.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-66573.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.