Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK

Het CAK,

als bedoeld in artikel 48 van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, artikel 16 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo; Stb. 2006, 351), artikel 3 van het Bijdragebesluit zorg (Bbz; Stb. 1996, 486), artikel 2 van de Regeling maatschappelijke ondersteuning (Rmo; Stb. 2006, 250), artikel 3 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (ABBZ; Stb. 1983, 253), de artikelen 1 en 118a van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de artikelen 1 en 3 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg),

handelend onder de naam: CAK,

besluit als volgt:

Artikel 1: bevoegdheid leden Dagelijks Bestuur

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle primaire besluiten en van alle besluiten op bezwaarschriften:

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van het CAK;

aan de overige leden van het dagelijks bestuur.

Artikel 2: primaire besluiten vaststellen eigen bijdragen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen van de eigen bijdrage op grond van artikel 15 en volgende van de Wmo en de eigen bijdrage op grond van de artikelen 4, 14 en 16a van het Bbz;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling van de eigen bijdrage;

aan de manager van de afdeling Registratie & Beschikkingen en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 3: primaire besluiten invorderen eigen bijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • de invordering van de conform artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen.

      • het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen;

      • het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen.

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de in- of terugvordering van de conform artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen.

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

Artikel 4: primaire besluiten Cer

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het uitkeren van de Compensatie eigen risico (Cer) als bedoeld in artikel 118a van de Zvw;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Cer;

aan de manager van de afdeling Cer & Wtcg en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 5: primaire besluiten Wtcg

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het uitkeren van de tegemoetkoming op basis van de Wtcg (als bedoeld in artikel 3 van de Wtcg);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Wtcg;

aan de manager van de afdeling Cer-Wtcg en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 6: primaire besluiten Wob en Wbp

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op Wob-verzoeken en Wbp-verzoeken;

aan de beleidsadviseurs van de afdeling Strategie & Beleid.

Artikel 7: primaire schadebesluiten

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • - voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot vaststelling van schadevergoeding (inclusief wettelijke rente);

  • - voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op schadeverzoeken;

aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 8: afhandeling klaagschriften

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

    • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de interne en externe klachtbehandeling;

    aan de manager van de afdeling Klantadvies en aan de Klachtcoördinator, en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van klaagschriften (o.a. interne klachtbehandeling hoofdstuk 9.1 van de Awb) op het terrein van de Cer en de Wtcg;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de klachtbehandeling Cer en Wtcg;

    tevens aan de manager van de afdeling Cer & Wtcg.

Artikel 9: afhandelen van bezwaar- en beroepschriften (incl. mediation)

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle beslissingen op bezwaar (inzake de in artikel 2 van dit besluit genoemde besluiten over de vaststelling van eigen bijdragen, de in artikel 3 van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van de eigen bijdrage, de in de artikelen 4 en 5 van dit besluit genoemde Cer en tegemoetkoming (Wtcg), de in de artikel 6 genoemde besluiten op verzoeken op grond van de Wob en de Wbp en de in artikel 7 genoemde schadebesluiten);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikel bedoelde bezwaarbehandeling;

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

    aan de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van beslissingen op bezwaar inzake de in de artikelen 4 en 5 van dit besluit genoemde Cer en tegemoetkoming (Wtcg);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikelonderdeel bedoelde bezwaarbehandeling;

    tevens aan de manager van de unit Financiering Bijzondere Ziektekosten.

Artikel 10: geen mandaat

In de navolgende gevallen is mandaat, volmacht en machtiging uitgesloten. Dat betekent dat in die gevallen uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

  • a. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling met betrekking waartoe een wettelijk voorschrift zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet;

  • b. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling waarvan de aard zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet of die genoemd zijn in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb.

Artikel 11: ondermandaat

Het CAK staat toe dat de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep ondermandaat verleent op het terrein van de bezwaarbehandeling. Ondermandatering van de bezwaarbehandeling wordt niet toegestaan aan de manager van de unit Financiering Bijzondere Ziektekosten.

Artikel 12: vervanging mandaatregeling

Dit besluit vervangt de bestaande mandaatregeling en bestaat naast de vigerende volmachten en machtigingen

Artikel 13: inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Den Haag, 29 maart 2013

CAK, E. van den Brink Voorzitter van het CAK

TOELICHTING

Aanleiding

Per 1 januari 2013 is het CAK een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) met eigen rechtspersoonlijkheid, zo volgt uit artikel 48 van de AWBZ. Dit artikel bepaalt ook dat het CAK uit ten hoogste drie leden bestaat, onder wie de voorzitter, en dat het CAK in en buiten rechte vertegenwoordigd wordt door de voorzitter.

De voorzitter van het CAK vormt de Raad van Bestuur. Het Dagelijks Bestuur van het CAK bestaat uit de voorzitter en de directeuren Klantcontacten en ICT & Ondersteuning.

In verband met de wijziging van de status van het CAK naar de status van een publiekrechtelijk ZBO, dient de bestaande mandaatregeling op enkele punten te worden gewijzigd. Van deze gelegenheid is tevens gebruik gemaakt om de bevoegdheid te regelen voor het nemen van besluiten en het voeren van civielrechtelijke procedures rondom de invordering van de eigen bijdragen (artikel 3 van het besluit). Voorts is er een wijziging aangebracht in de mandaatverlening in het kader van de Wob en Wbp. Het betreft verder enkele tekstuele wijzigingen.

Uitvoering wetgeving door het CAK

Per 1 januari 2007 is het CAK in de Wet maatschappelijke ondersteuning aangewezen om de eigen bijdrage voor maatschappelijke ondersteuning vast te stellen. Per 1 januari 2008 is in het Bbz bepaald dat verzekerden hun eigen bijdrage in het kader van Zorg zonder Verblijf en Zorg met Verblijf aan het CAK verschuldigd zijn. In de Zorgverzekeringswet is bepaald dat bepaalde groepen verzekerden met ingang van 2008 jegens het CAK recht hebben op een compensatie wegens meerjarige onvermijdbare zorgkosten (Cer). Ten slotte is in de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) bepaald dat het CAK met ingang van 2009 de tegemoetkoming vaststelt.

De vaststelling van de hoogte van de verschillende eigen bijdragen alsmede van het recht op de zogenoemde Cer en op de tegemoetkoming op grond van de Wtcg geschiedt door middel van besluiten (beschikkingen) in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Mandaat, volmacht en machtiging

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 van de Awb verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een besluit is ingevolge artikel 1:3 Awb: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Het CAK is als publiekrechtelijk ZBO, een bestuursorgaan.

Voor mandaat geldt dat het te allen tijde kan worden ingetrokken, dat de mandaatgever altijd bevoegd blijft de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen, dat de mandaatgever aan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies kan geven en dat de gemandateerde op verzoek van de mandaatgever inlichtingen dient te verschaffen (artikel 10:6 Awb).

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een voorbeeld daarvan is het sluiten van een overeenkomst. De gevolmachtigde handelt niet namens een (bestuurs)orgaan, zoals bij mandaat, maar namens een rechtspersoon. Het CAK is een rechtspersoon, zo volgt uit artikel 48 van de AWBZ. Is volmacht verleend, dan wordt getekend door de gevolmachtigde CAK-medewerker, namens het CAK. Volmacht is geregeld in Boek 3, titel 3, van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Onder machtiging kan worden verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan te besluiten tot feitelijke handelingen en deze te verrichten. Voorbeelden daarvan zijn: het opmaken en verzenden van andere schriftelijke stukken dan besluiten, het in ontvangst nemen of uitreiken van stukken en het doen van mededelingen.

In dit Besluit is steeds algemeen mandaat, volmacht en machtiging aan de orde. Daarnaast is ook mandaat, volmacht en machtiging voor een bepaald geval mogelijk. Uiteraard is daarvoor een uitdrukkelijke beslissing vereist. In beginsel zal die in geval van mandaat en volmacht steeds schriftelijk worden gegeven.

Er wordt steeds bij besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen tot uitdrukking gebracht dat de ondertekenende CAK-medewerker dit doet namens het CAK.

De ondertekening van stukken krachtens mandaat en volmacht geschiedt als volgt:

Namens CAK:

handtekening (niet bij primo’s van de manager van de afdeling Registratie & Beschikkingen)

naam functionaris/medewerker (NB: is niet verplicht)

functie

Dit is beperkt tot mandaat en volmacht. Bij machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn is het uitdrukkelijk vermelden dat de medewerker handelt namens het CAK niet altijd praktisch en in veel gevallen ook al evident. Niettemin is het van belang dat een ieder zich er voortdurend van bewust is, dat hij handelt onder verantwoordelijkheid van het CAK. In bepaalde gevallen zal het ook aangewezen zijn om uitdrukkelijk kenbaar te maken – mondeling of schriftelijk – dat men handelt namens het CAK.

Artikelsgewijs

Door middel van dit besluit wijst de voorzitter van het CAK, naast de leden van het Dagelijks Bestuur, enkele van zijn functionarissen aan om de in de artikelen 2 tot en met 7 en 9 genoemde besluiten te nemen. Verder krijgen enkele functionarissen in artikel 8 van dit besluit de bevoegdheid om namens het CAK voor de afhandeling van klachten te zorgen.

De manager van de afdeling Registratie & Beschikkingen is hiërarchisch ondergeschikt aan de manager van de unit Backoffice. De manager van de afdeling Cer & Wtcg is ondergeschikt aan de manager van de unit Financiering Bijzondere Ziektekosten. De managers van de afdeling Bezwaar & Beroep en de afdeling Klantadvies zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de manager van de unit Frontoffice, maar niet aan elkaar. De manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de afdeling Incasso & Excasso zijn niet ondergeschikt aan elkaar. De manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de beleidsadviseurs van de afdeling Strategie & Beleid zijn niet ondergeschikt aan elkaar. De manager van de unit Financiering Bijzondere Ziektekosten kan geen ondermandaat verlenen. Hiermee is voldoende gewaarborgd dat de functionaris die het besluit op bezwaar neemt niet in een ondergeschikte of afhankelijke positie staat ten opzichte van de functionaris die het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt.

Een organigram van het CAK ligt op het hoofdkantoor van het CAK voor eenieder ter inzage.

Verder is van belang te noemen dat ingevolge jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen ruimte bestaat voor het in mandaat afdoen van beslissingen op bezwaarschriften die zijn gericht tegen door de voorzitter van het CAK genomen besluiten.

Daarnaast is in artikel 9 van dit besluit de bevoegdheid tot het namens het CAK voeren van verweer, het instellen van hoger beroep en het in het kader van die procedures deelnemen aan mediation geregeld.

In artikel 10 van dit Besluit is bepaald waarop mandaat, volmacht en machtiging ingevolge dat besluit geen betrekking hebben. Daarbij gaat het om gevallen waarin mandaat altijd uitgesloten moet worden geacht. Dat betekent dat uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

Als voorbeelden van aangelegenheden waarvan de aard zich in ieder geval tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet, zijn onder meer genoemd:

  • 1°. Beslissingen die belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijke gevolgen kunnen hebben;

  • 2°. Beslissingen omtrent politieke beleidswijzigingen en omtrent de uitbreiding of beperking van de bemoeienissen van CAK;

  • 3°. Het vaststellen van beleidsregels;

  • 4°. Delegatie van bevoegdheden.

Deze opsomming is niet limitatief. Steeds dient te worden nagegaan, of de aard van de aan de orde zijnde aangelegenheid zich niet tegen mandaat verzet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn indien een bevoegdheid zó ingrijpend is, dat niet wel denkbaar is dat hij anders dan op het hoogste niveau wordt uitgeoefend. Is dat het geval, dan strekt ook een met dit besluit verleend ondermandaat zich niet tot die aangelegenheid uit en is uitsluitend de voorzitter bevoegd. Nieuwe Wob-verzoeken zullen altijd aan de voorzitter moeten worden gemeld.

Naar boven