TOELICHTING
Algemeen
Met onderhavige regeling worden de tarieven voor het transport en de verwerking van kadavers, slachtafval en bloed voor 2011
goedgekeurd.
De tarieven die door Rendac in rekening worden gebracht voor het ophalen en verwerken van bepaald categorie 1-materiaal en
categorie 2-materiaal behoeven overeenkomstig artikel 6, eerste lid, Besluit dierlijke bijproducten de goedkeuring van de
Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het betreft categorie 1-materiaal en categorie 2-materiaal als bedoeld
in artikel 4, eerste lid en artikel 5, eerste lid, onderdelen b tot en met f, van verordening (EG) nr. 1774/2002 van het Europees
Parlement en de Raad van de Europese Unie van 3 oktober 2002 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet voor
menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten (PbEG L 273). De onderhavige regeling voorziet in de goedkeuring. De
in de regeling genoemde tarieven gelden binnen de door Rendac gestelde betalingstermijn. Bij overschrijding van de termijn
is wettelijke rente verschuldigd.
Tarieven kadavers
De tarieven voor het ophalen en verwerken van kadavers zijn vastgesteld op het niveau van de werkelijke kosten. Vanaf 1 januari
2010 is er geen sprake meer van een overheidsbijdrage voor het transport en de verwerking van kadavers.1
LTO Nederland en PVE hebben vorig jaar aangegeven meer inzicht te willen hebben in de opbouw van de destructietarieven en
te worden betrokken bij het vaststellen van de tarieven. Ik heb hierover gezamenlijk overleg gevoerd met Rendac en de sectorvertegenwoordigers
van LTO, PVE, NOP, NVP en NVV. Onderhavige wijziging in de tarieven voor het ophalen en verwerken van kadavers zijn gebaseerd
op voorstellen van de sectorvertegenwoordigers en Rendac en worden als zodanig gedragen door betrokken partijen.
De tarieven per dier en per vat zijn ten opzichte van de tarieven voor 2010 sterk verlaagd. Daar staat tegenover dat het tarief
per stop is verhoogd van € 20,13 naar € 35,82 per stop voor de eerste zeven stops. Het tarief voor de daaropvolgende stops
is lager en bedraagt € 11,20. Hiermee nemen de logistieke kosten voor de incidentele aanbieders toe en komen de schaalvoordelen
van het in grote hoeveelheden aanbieden van kadavers voor een groter deel ten gunste van de grootaanbieders. De gevolgen van
de verhoging van de transporttarieven voor de incidentele aanbieders worden overigens beperkt door de sterke verlaging van
de verwerkingstarieven. De tarieven voor het ophalen en verwerken van kadavers zijn opgenomen in bijlage 1 bij de Regeling
dierlijke bijproducten 2011.
Tarief slachtbijproducten categorie 1- en 2-materiaal en broederijafval
Verder worden de door de ondernemer voorgestelde tarieven voor het ophalen en verwerken van overig categorie 1- en 2-materiaal
goedgekeurd. De desbetreffende tarieven zijn opgenomen in de bijlagen 3, 4 en 5 bij deze regeling. Deze tarieven voor slachtbijproducten
zijn ten opzichte van de tarieven van 2010 gedaald. Voor broederijproducten is sprake van een tariefsverhoging.
Tarief bloed
Ten slotte wordt het door de ondernemer voorgestelde tarief voor het ophalen en verwerken van bloed goedgekeurd. De ondernemer
bracht in 2010 per ton afgevoerd bloed een vast tarief in rekening van € 62,53 exclusief BTW. In 2011 is het tarief vastgesteld
op € 55,28 exclusief BTW, bestaande uit € 25,95 transportkosten en € 29,33 aan verwerkingskosten.
Vaste verandermomenten (VVM)
In verband met de systematiek van de Vaste Verandermomenten2 gelden vier vaste inwerkingtredingsdata per jaar, waaronder 1 januari, en geldt een minimale invoeringstermijn van twee maanden.
Van de vaste verandermomenten kan worden afgeweken in verband met private en publieke belangen. Deze uitzonderingsgrond kan
aan de orde zijn als rekening moet worden gehouden met een andere jaarindeling. In dit geval wordt afgeweken van minimale
invoeringstermijn van 2 maanden. De reden voor de afwijking is dat bij deze regeling voor een kalenderjaar tarieven worden
vastgesteld, rekening houdend met ondermeer de situatie die zich in het daaraan voorafgaande kalenderjaar heeft voorgedaan.
Pas tegen het eind van het jaar legt de ondernemer de tariefvoorstellen aan mij voor. Publicatie voor 1 november is derhalve
niet mogelijk.
Administratieve lasten
De wijziging van de regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker.