Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK

15 juni 2010

Het CAK,

als bedoeld in artikel 16 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo; Stb. 2006, 351), artikel 3 van het Bijdragebesluit Zorg (Bbz; Stb. 1996, 486), artikel 2 van de Regeling maatschappelijke ondersteuning (Rmo; Stb. 2006, 250), de artikelen 3, 4 en 5 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (ABZ; Stb. 1983, 253), artikel 118a van de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de artikelen 1 en 3 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg),

handelend onder de naam: CAK,

besluit als volgt:

Artikel 1: bevoegdheid directieleden

Het CAK, in de persoon van de algemeen directeur CAK, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle primaire besluiten en van alle besluiten op bezwaarschriften:

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling hoofdstuk 9.1 Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtprocedure van hoofdstuk 9.2);

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de CAK;

aan de overige directieleden.

Artikel 2: primaire besluiten eigen bijdragen

Het CAK verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen van de eigen bijdrage op grond van artikel 15 en volgende van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de eigen bijdrage op grond van de artikelen 4, 14 en 16d van het Bijdragebesluit Zorg;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling van de eigen bijdrage;

aan de manager van de afdeling Eigen Bijdrage en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 3: primaire besluiten CER

Het CAK verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het uitkeren van de compensatie eigen risico als bedoeld in artikel 118a van de Zorgverzekeringswet;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de CER;

aan de manager van de afdeling CER-Wtcg en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 4: primaire besluiten Wtcg

Het CAK verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het uitkeren van de tegemoetkoming op basis van de Wtcg (als bedoeld in artikel 3 van de Wtcg);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Wtcg;

aan de manager van de afdeling CER-Wtcg en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 5: overige primaire besluiten

Het CAK verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot vaststelling van schadevergoeding (inclusief wettelijke rente);

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten naar aanleiding van verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op het schadeverzoek c.q. het Wob-verzoek;

aan de manager van de afdeling Klantadvies, onder de verplichting de directie steeds van het Wob-verzoek in kennis te stellen.

Artikel 6: afhandeling klaagschriften

  • a. Het CAK verleent volmacht en machtiging

    • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling hoofdstuk 9.1 Awb);

    • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtprocedure van hoofdstuk 9.2 Awb);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de interne en externe klachtbehandeling;

aan de manager van de afdeling Klantadvies en aan de Klachtcoördinator, en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK verleent volmacht en machtiging

    • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van klaagschriften (o.a. interne klachtbehandeling hoofdstuk 9.1 Awb) op het terrein van de CER en de Wtcg;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de klachtbehandeling CER en Wtcg;

tevens aan de manager CER-Wtcg

Artikel 7: afhandelen van bezwaar- en beroepschriften (incl. mediation)

  • a. Het CAK verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle beslissingen op bezwaar (inzake de in artikel 2 van dit besluit genoemde eigen bijdragen, de in de artikelen 3 en 4 van dit besluit genoemde compensatie/tegemoetkomingen en de in de artikelen 5 genoemde schadebesluiten en Wob-besluiten);

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikel bedoelde bezwaarbehandeling;

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en

    • feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

aan de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep.

  • b. Het CAK verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van beslissingen op bezwaar inzake de in de artikelen 3 en 4 van dit besluit genoemde compensatie/tegemoetkomingen;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikelonderdeel bedoelde bezwaarbehandeling;

tevens aan de unitmanager FBZ.

Artikel 8: geen mandaat

In de navolgende gevallen is mandaat, volmacht en machtiging uitgesloten. Dat betekent dat in die gevallen uitsluitend de algemeen directeur CAK bevoegd is.

  • a. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling met betrekking waartoe een wettelijk voorschrift zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet;

  • b. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling waarvan de aard zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet of die genoemd zijn in artikel 10:3, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 9: ondermandaat

Het CAK staat toe dat de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep ondermandaat verleent op het terrein van de bezwaarbehandeling.

Ondermandatering wordt niet toegestaan aan de unitmanager FBZ.

Artikel 10: vervanging mandaatregeling

Dit besluit vervangt de bestaande mandaatregeling en bestaat naast de vigerende volmachten en machtigingen

Artikel 11: inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Den Haag, 15 juni 2010

Het CAK,

E. van den Brink,

algemeen directeur.

TOELICHTING

Per 1 januari 2007 is het CAK in de Wet maatschappelijke ondersteuning aangewezen om de eigen bijdrage voor maatschappelijke ondersteuning vast te stellen. Per 1 januari 2008 is in het Bijdragebesluit zorg bepaald dat verzekerden hun eigen bijdrage in het kader van Zorg zonder Verblijf en Zorg met Verblijf aan het CAK verschuldigd zijn. In de Zorgverzekeringswet is bepaald dat bepaalde groepen verzekerden met ingang van 2008 jegens het CAK recht hebben op een compensatie wegens meerjarige onvermijdbare zorgkosten. Ten slotte is in de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) bepaald dat het CAK met ingang van 2009 de tegemoetkoming vaststelt.

De vaststelling van de hoogte van de verschillende eigen bijdragen alsmede van het recht op de zogenoemde compensatie eigen risico (CER) en op de tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten geschiedt door middel van besluiten (beschikkingen) in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Ondermeer in verband met de invoering van de Wtcg is dit nieuwe Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK vastgesteld ter vervanging van de Mandaatregeling CAK van augustus 2008.

In dit nieuwe Besluit wordt bij het verlenen van mandaat nu ook steeds het verlenen van volmacht en van machtiging voor het verrichten van andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling mede betrokken.

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 Awb verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een besluit is ingevolge artikel 1:3 Awb: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Het CAK is als privaatrechtelijke ZBO, een bestuursorgaan.

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een voorbeeld daarvan is het sluiten van een overeenkomst. De gevolmachtigde handelt niet namens een (bestuurs)orgaan, zoals bij mandaat, maar namens een rechtspersoon. Het CAK is een rechtspersoon. Is volmacht verleend, dan wordt getekend door de gevolmachtigde CAK-medewerker, namens CAK. Volmacht is geregeld in Boek 3, titel 3, van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Bij andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling kan gedacht worden aan niet-schriftelijke beslissingen en aan feitelijke handelingen. Voorbeelden daarvan zijn: het opmaken en verzenden van andere schriftelijke stukken dan besluiten, het in ontvangst nemen of uitreiken van stukken en het doen van mededelingen.

Voor mandaat geldt dat het te allen tijde kan worden ingetrokken, dat de mandaatgever altijd bevoegd blijft de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen, dat de mandaatgever aan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies kan geven en dat de gemandateerde op verzoek van de mandaatgever inlichtingen dient te verschaffen (artikel 10:6 Awb).

In dit Besluit is steeds algemeen mandaat, volmacht en machtiging aan de orde. Daarnaast is ook mandaat, volmacht en machtiging voor een bepaald geval mogelijk. Uiteraard is daarvoor een uitdrukkelijke beslissing vereist. In beginsel zal die in geval van mandaat en volmacht steeds schriftelijk worden gegeven.

Er wordt steeds bij besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen tot uitdrukking gebracht dat de ondertekenende CAK-medewerker dit doet namens het CAK.

De ondertekening van stukken krachtens mandaat en volmacht geschiedt als volgt:

Namens CAK:

handtekening (niet bij primo’s van manager EB)

naam functionaris/medewerker (NB: is niet verplicht)

functie

Dit is beperkt tot mandaat en volmacht. Bij machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn is het uitdrukkelijk vermelden dat de medewerker handelt namens het CAK niet altijd praktisch en in veel gevallen ook al evident. Niettemin is het van belang dat een ieder zich er voortdurend van bewust is, dat hij handelt onder verantwoordelijkheid van het CAK. In bepaalde gevallen zal het ook aangewezen zijn om uitdrukkelijk kenbaar te maken – mondeling of schriftelijk – dat men handelt namens het CAK.

Door middel van dit Besluit wijst het CAK, naast de directieleden, enkele van zijn functionarissen aan om de bovengenoemde besluiten te nemen. De manager Eigen Bijdrage is hiërarchisch ondergeschikt aan de unitmanager Centrale Uitvoering Bijdrageregelingen. De manager CER-Wtcg is ondergeschikt aan de unitmanager FBZ. De managers B&B en Klantadvies zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de unitmanager Frontoffice, maar niet aan elkaar. De Unitmanager FBZ zal geen ondermandaat kunnen verlenen.

Hiermee is voldoende gewaarborgd dat de functionaris die het besluit op bezwaar neemt niet in een ondergeschikte of afhankelijke positie staat ten opzichte van de functionaris die het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt.

Een organigram van het CAK ligt op het hoofdkantoor van het CAK voor eenieder ter inzage.

Daarnaast is van belang dat ingevolge jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen ruimte bestaat voor het in mandaat afdoen van beslissingen op bezwaarschriften die zijn gericht tegen door de directeur CAK genomen besluiten.

Verder is in een artikel 7 van dit Besluit de bevoegdheid tot het namens CAK voeren van verweer, het instellen van hoger beroep en het in het kader van die procedures deelnemen aan mediation geregeld.

In artikel 8 van dit Besluit is bepaald waarop mandaat, volmacht en machtiging ingevolge dat besluit geen betrekking hebben. Daarbij gaat het om gevallen waarin mandaat altijd uitgesloten moet worden geacht. Dat betekent dat uitsluitend de algemeen directeur CAK bevoegd is.

Als voorbeelden van aangelegenheden waarvan de aard zich in ieder geval tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet, zijn onder meer genoemd:

  • 1°. Beslissingen die belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijke gevolgen kunnen hebben;

  • 2°. Beslissingen omtrent politieke beleidswijzigingen en omtrent de uitbreiding of beperking van de bemoeienissen van CAK;

  • 3°. Het vaststellen van beleidsregels;

  • 4°. Delegatie van bevoegdheden.

Deze opsomming is niet limitatief.

Steeds dient te worden nagegaan, of de aard van de aan de orde zijnde aangelegenheid zich niet tegen mandaat verzet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn indien een bevoegdheid zó ingrijpend is, dat niet wel denkbaar is dat hij anders dan op het hoogste niveau wordt uitgeoefend. Is dat het geval, dan strekt ook een met dit besluit verleend ondermandaat zich niet tot die aangelegenheid uit en is uitsluitend de directeur bevoegd.

Nieuwe Wob-verzoeken zullen altijd aan de directie moeten worden gemeld.

Naar boven