Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatsblad 2009, 358 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Staatsblad 2009, 358 | AMvB |
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 30 juni 2009, nr. 19328, Directie Juridische Zaken;
Gelet op artikel 327, eerste lid, van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek;
De Raad van State gehoord (advies van 15 juli 2009, no. W11/09.0228/IV);
Gezien het nader rapport van Onze Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 17 augustus 2009, nr. 27004, Directie Juridische Zaken;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Het Pachtprijzenbesluit 2007 wordt als volgt gewijzigd:
A
Na artikel 2 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
1. Artikel 2, tweede lid, vindt ten aanzien van land waarvoor een pachtprijs geldt die 10% hoger is dan de pachtprijs, bedoeld in artikel 2, eerste lid, slechts toepassing voor zover die toepassing niet leidt tot een stijging van de pachtprijs voor het desbetreffende land.
2. Indien toepassing van artikel 2, tweede lid, leidt tot een pachtprijs van het desbetreffende land die meer dan 10% hoger is dan de pachtprijs, bedoeld in artikel 2, eerste lid, dan geldt voor het desbetreffende land de pachtprijs die 10% hoger is dan de pachtprijs, bedoeld in artikel 2, eerste lid, als hoogst toelaatbare pachtprijs.
B
In artikel 3 wordt «de in de artikel 2 bedoelde pachtprijs» vervangen door: de pachtprijs, bedoeld in de artikelen 2 en 2a,.
C
In artikel 10, eerste lid, onderdeel c, wordt «de quotiënt» vervangen door: het quotiënt.
D
In artikel 14, eerste lid, wordt «wordt bepaald» vervangen door: bepaald.
E
Na artikel 21 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
F
In artikel 22 wordt «artikel 116, onderdeel b, van de Waterschapswet» vervangen door: artikel 117, onderdeel b, van de Waterschapswet.
G
De Bijlage behorende bij artikel 1 van het Pachtprijzenbesluit 2007 wordt vervangen door de bij dit besluit behorende bijlage «Bijlage behorende bij artikel 1 van het Pachtprijzenbesluit 2007».
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot
’s-Gravenhage, 20 augustus 2009
Beatrix
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
Uitgegeven de achtentwintigste augustus 2009
De Minister van Justitie,
E. M. H. Hirsch Ballin
Regionr. | Naam |
---|---|
1 | Bouwhoek en Hogeland, |
bestaande uit de gemeenten: | |
De Marne | |
Dongeradeel | |
Eemsmond | |
Ferwerderadiel | |
Franekeradeel | |
Harlingen | |
Het Bildt | |
Kollumerland en Nieuwkruisland | |
Leeuwarderadeel | |
Loppersum | |
Menaldumadeel | |
2 | Veenkoloniën en Oldambt, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Aa en Hunze | |
Appingedam | |
Assen | |
Bellingwedde | |
Borger-Odoorn | |
Delfzijl | |
Emmen | |
Hoogezand-Sappemeer | |
Menterwolde | |
Midden-Drenthe | |
Pekela | |
Reiderland | |
Scheemda | |
Slochteren | |
Stadskanaal | |
Tynaarlo | |
Veendam | |
Vlagtwedde | |
Winschoten | |
3 | Noordelijk weidegebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Achtkarspelen | |
Ameland | |
Bedum | |
Boarnsterhim | |
Bolsward | |
Dantumadiel | |
De Wolden | |
Gaasterlân-Sleat | |
Groningen | |
Grootegast | |
Haren | |
Heerenveen | |
Leek | |
Leeuwarden | |
Lemsterland | |
Littenseradiel | |
Marum | |
Meppel | |
Nijefurd | |
Noordenveld | |
Ooststellingwerf | |
Opsterland | |
Schiermonnikoog | |
Skarsterlân | |
Smallingerland | |
Sneek | |
Ten Boer | |
Terschelling | |
Tytsjerksteradiel | |
Vlieland | |
Westerveld | |
Weststellingwerf | |
Winsum | |
Wûnseradiel | |
Wymbritseradiel | |
Zuidhorn | |
Dalfsen | |
Kampen | |
Staphorst | |
Steenwijkerland | |
Zwartewaterland | |
Zwolle | |
4 | Oostelijk veehouderijgebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Aalten | |
Almelo | |
Berkelland | |
Beuningen | |
Borne | |
Bronckhorst | |
Brummen | |
Deventer | |
Dinkelland | |
Doesburg | |
Doetinchem | |
Druten | |
Duiven | |
Enschede | |
Groesbeek | |
Haaksbergen | |
Hellendoorn | |
Hengelo | |
Heumen | |
Hof van Twente | |
Lochem | |
Losser | |
Millingen aan de Rijn | |
Montferland | |
Oldenzaal | |
Olst-Wijhe | |
Oost Gelre | |
Oude IJsselstreek | |
Raalte | |
Rheden | |
Rijnwaarden | |
Rijssen-Holten | |
Tubbergen | |
Twenterand | |
Ubbergen | |
Voorst | |
West Maas en Waal | |
Westervoort | |
Wierden | |
Wijchen | |
Winterswijk | |
Zevenaar | |
Zutphen | |
Coevorden | |
Hoogeveen | |
Hardenberg | |
Ommen | |
5 | Centraal veehouderijgebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Apeldoorn | |
Barneveld | |
Ede | |
Elburg | |
Epe | |
Ermelo | |
Harderwijk | |
Hattem | |
Heerde | |
Leusden | |
Nijkerk | |
Nunspeet | |
Oldebroek | |
Putten | |
Renswoude | |
Rhenen | |
Scherpenzeel | |
Veenendaal | |
Woudenberg | |
6 | IJsselmeerpolders, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Almere | |
Dronten | |
Lelystad | |
Noordoostpolder | |
Urk | |
Wieringen | |
Wieringermeer | |
Zeewolde | |
7 | Westelijk Holland, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Aalsmeer | |
Alkmaar | |
Amstelveen | |
Andijk | |
Anna Paulowna | |
Bergen (NH) | |
Beverwijk | |
Bloemendaal | |
Castricum | |
Den Helder | |
Drechterland | |
Enkhuizen | |
Haarlem | |
Haarlemmermeer | |
Harenkarspel | |
Heemskerk | |
Heemstede | |
Heerhugowaard | |
Heiloo | |
Hoorn | |
Koggenland | |
Langedijk | |
Medemblik | |
Niedorp | |
Opmeer | |
Schagen | |
Stede Broec | |
Texel | |
Uithoorn | |
Velsen | |
Wervershoof | |
Zandvoort | |
Zijpe | |
Albrandswaard | |
Barendrecht | |
Boskoop | |
Capelle aan den IJssel | |
Delft | |
’s-Gravenhage | |
Hendrik-Ido-Ambacht | |
Hillegom | |
Kaag en Braassem | |
Katwijk | |
Lansingerland | |
Leiden | |
Leiderdorp | |
Leidschendam-Voorburg | |
Lisse | |
Maassluis | |
Midden-Delfland | |
Nieuwerkerk aan den IJssel | |
Noordwijk | |
Noordwijkerhout | |
Oegstgeest | |
Pijnacker-Nootdorp | |
Ridderkerk | |
Rijnwoude | |
Rijswijk | |
Rotterdam | |
Rozenburg | |
Schiedam | |
Teylingen | |
Vlaardingen | |
Voorschoten | |
Waddinxveen | |
Wassenaar | |
Westland | |
Zevenhuizen-Moerkapelle | |
Zoetermeer | |
Zoeterwoude | |
Zwijndrecht | |
8 | Waterland en Droogmakerijen, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Amsterdam | |
Beemster | |
Edam-Volendam | |
Graft-De Rijp | |
Haarlemmerliede en Spaarnwoude | |
Landsmeer | |
Oostzaan | |
Purmerend | |
Schermer | |
Uitgeest | |
Waterland | |
Wormerland | |
Zaanstad | |
Zeevang | |
9 | Hollands/Utrechts weidegebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Abcoude | |
Alblasserdam | |
Alphen aan den Rijn | |
Amersfoort | |
Baarn | |
Bergambacht | |
Blaricum | |
Bodegraven | |
Breukelen | |
Bunschoten | |
Bussum | |
De Bilt | |
De Ronde Venen | |
Diemen | |
Eemnes | |
Giessenlanden | |
Gorinchem | |
Gouda | |
Graafstroom | |
Hardinxveld-Giessendam | |
Hilversum | |
Huizen | |
IJsselstein | |
Krimpen aan den IJssel | |
Laren | |
Leerdam | |
Liesveld | |
Loenen | |
Lopik | |
Montfoort | |
Moordrecht | |
Muiden | |
Naarden | |
Nederlek | |
Nieuw-Lekkerland | |
Nieuwegein | |
Nieuwkoop | |
Ouder-Amstel | |
Ouderkerk | |
Oudewater | |
Papendrecht | |
Reeuwijk | |
Schoonhoven | |
Sliedrecht | |
Soest | |
Vianen | |
Vlist | |
Weesp | |
Wijdemeren | |
Woerden | |
Zederik | |
10 | Rivierengebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Aalburg | |
Arnhem | |
Bunnik | |
Buren | |
Culemborg | |
Geldermalsen | |
’s-Hertogenbosch | |
Heusden | |
Houten | |
Lingewaal | |
Lingewaard | |
Maarssen | |
Maasdriel | |
Neder-Betuwe | |
Neerijnen | |
Nijmegen | |
Overbetuwe | |
Renkum | |
Rozendaal | |
Tiel | |
Utrecht | |
Utrechtse Heuvelrug | |
Vught | |
Wageningen | |
Wijk bij Duurstede | |
Woudrichem | |
Zaltbommel | |
Zeist | |
11 | Zuidwestelijk akkerbouwgebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Borsele | |
Goes | |
Hulst | |
Kapelle | |
Middelburg | |
Noord-Beveland | |
Reimerswaal | |
Schouwen-Duiveland | |
Sluis | |
Terneuzen | |
Tholen | |
Veere | |
Vlissingen | |
Bernisse | |
Binnenmaas | |
Brielle | |
Cromstrijen | |
Dirksland | |
Dordrecht | |
Goedereede | |
Hellevoetsluis | |
Korendijk | |
Middelharnis | |
Moerdijk | |
Oostflakkee | |
Oud-Beijerland | |
Spijkenisse | |
Steenbergen | |
Strijen | |
Werkendam | |
Westvoorne | |
12 | Zuidwest Brabant, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Bergen op Zoom | |
Breda | |
Etten-Leur | |
Halderberge | |
Roosendaal | |
Rucphen | |
Woensdrecht | |
Zundert | |
13 | Zuidelijk veehouderijgebied, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Alphen-Chaam | |
Asten | |
Baarle-Nassau | |
Bergeijk | |
Bernheze | |
Best | |
Bladel | |
Boekel | |
Boxmeer | |
Boxtel | |
Cranendonck | |
Cuijk | |
Deurne | |
Dongen | |
Drimmelen | |
Eersel | |
Eindhoven | |
Geertruidenberg | |
Geldrop-Mierlo | |
Gemert-Bakel | |
Gilze en Rijen | |
Goirle | |
Grave | |
Haaren | |
Heeze-Leende | |
Helmond | |
Hilvarenbeek | |
Laarbeek | |
Landerd | |
Lith | |
Loon op Zand | |
Maasdonk | |
Mill en Sint Hubert | |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | |
Oirschot | |
Oisterwijk | |
Oosterhout | |
Oss | |
Reusel-De Mierden | |
Schijndel | |
Sint Anthonis | |
Sint-Michielsgestel | |
Sint-Oedenrode | |
Someren | |
Son en Breugel | |
Tilburg | |
Uden | |
Valkenswaard | |
Veghel | |
Veldhoven | |
Waalre | |
Waalwijk | |
Arcen en Velden | |
Beesel | |
Bergen (L) | |
Echt-Susteren | |
Gennep | |
Helden | |
Horst aan de Maas | |
Kessel | |
Leudal | |
Maasbree | |
Maasgouw | |
Meerlo-Wanssum | |
Meijel | |
Mook en Middelaar | |
Nederweert | |
Roerdalen | |
Roermond | |
Sevenum | |
Venlo | |
Venray | |
Weert | |
14 | Zuid-Limburg, |
bestaande uit de gemeenten: | |
Beek | |
Brunssum | |
Eijsden | |
Gulpen-Wittem | |
Heerlen | |
Kerkrade | |
Landgraaf | |
Maastricht | |
Margraten | |
Meerssen | |
Nuth | |
Onderbanken | |
Schinnen | |
Simpelveld | |
Sittard-Geleen | |
Stein | |
Vaals | |
Valkenburg aan de Geul | |
Voerendaal |
Regionr. | Naam |
---|---|
1 | Westelijk Holland, |
bestaande uit de regio genoemd onder nummer 7 in tabel 1 | |
2 | Rest van Nederland, |
bestaande uit de overige regio’s genoemd in tabel 1 |
Per 1 september 2007 is een nieuwe systematiek voor de berekening van de pachtprijzen ingevoerd. De nieuwe systematiek gaat uit van pachtprijzen die gebaseerd zijn op het opbrengend vermogen van de grond. Deze systematiek is gebaseerd op het rapport «Evenwicht in pachtprijzen» (2006, eigen uitgave) dat de Commissie Pachtnormen heeft uitgebracht. Deze commissie, onder voorzitterschap van professor mr. A. van Hall heeft op verzoek van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht of de pachtprijs kon worden gebaseerd op het opbrengend vermogen van de grond. Aan deze commissie namen vertegenwoordigers deel van pachters- en verpachtersorganisaties. De door de Commissie Pachtnormen ontwikkelde berekeningsmethodiek berust op objectieve maatstaven, waarbij rekening kan worden gehouden met actuele ontwikkelingen ten aanzien van het opbrengend vermogen van de grond. Door toepassing van de rekenregels wordt een hoogst toelaatbare pachtprijs berekend. Daarnaast wordt ook een regionaal veranderpercentage berekend, waarmee de prijzen van bestaande overeenkomsten wijzigen. De berekeningsmethodiek werd door alle leden van de Commissie Pachtnormen ondersteund.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft het rapport op 4 mei 2006 aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2005/06, 27 924, nr. 34). Het Kabinet heeft het door de Commissie Pachtnormen voorgestelde stelsel voor de vaststelling van pachtprijzen voor land overgenomen. Het standpunt ter zake is op 28 augustus 2006 aan de Tweede Kamer toegezonden (Kamerstukken II 2005/06, 27 924, nr. 35). Het kabinetsstandpunt is besproken met de Tweede Kamer op 7 september 2006 ter gelegenheid van de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Vaststelling en invoering van titel 7.5 (Pacht) in het Burgerlijk Wetboek (Aanhangsel Handelingen II, 2006, nr. 104, pag. 6391–6399 en 6404–6414). Dit overleg heeft aanleiding gegeven om over te gaan tot een aanpassing van het Pachtnormenbesluit 1995 langs de lijnen van het kabinetsstandpunt, met dien verstande dat naar aanleiding van het overleg met de Tweede Kamer de hoogst toelaatbare pachtprijs per pachtprijsgebied en het regionaal veranderpercentage per pachtprijsgebied tweejaarlijks in plaats van jaarlijks worden vastgesteld. Dit heeft geresulteerd in het Pachtprijzenbesluit 2007.
Het onderhavige besluit strekt tot wijziging van het Pachtprijzenbesluit 2007. Op basis van de uitkomsten van recent onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) naar de indeling in pachtprijsgebieden, opgenomen in bijlage 1 bij het Pachtprijzenbesluit 2007, wordt thans het aantal pachtprijsgebieden uitgebreid. Hierop wordt ingegaan in paragraaf 2 van deze nota van toelichting. Tevens wordt een nieuw plafond voor de pachtprijs voor bestaande pachtovereenkomsten geïntroduceerd. Hierop wordt ingegaan in paragraaf 3 van deze nota van toelichting.
In tabel 1 van bijlage 1 bij het Pachtprijzenbesluit 2007 zijn de verschillende pachtprijsgebieden opgenomen, overeenkomstig het voorstel van de Commissie Pachtnormen. Voor elk van deze gebieden wordt een aparte pachtprijs vastgesteld. De Commissie Pachtnormen heeft bij de indeling van de gebieden erop gelet dat de gronden binnen een gebied gemeenschappelijke kenmerken vertonen en dat voldoende gegevens beschikbaar zijn in het bedrijveninformatienet om op statistisch betrouwbare wijze de pachtprijs vast te kunnen stellen. Dit heeft ertoe geleid dat de veertien landbouwgebieden zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die hanteert en waarvan de Commissie Pachtnormen oorspronkelijk wilde uitgaan, zijn hergegroepeerd tot acht pachtprijsgebieden.
Op 4 september 2008 heeft de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een algemeen overleg gehad met de Tweede Kamer der Staten-Generaal over het per 1 september 2007 in werking getreden pachtrecht. De Tweede Kamer heeft de minister toen verzocht aan te geven of de bedrijven in het huidige meetnet representatief zijn voor alle gronden gelegen in die regio en of de huidige indeling de meest gunstige is. Volgens de Tweede Kamer zou een fijnmaziger gebiedsindeling meer recht doen aan het opbrengend vermogen van de regio’s. Zowel pachters als verpachters zouden daarop aandringen. Tijdens dit overleg heeft de minister de Tweede Kamer toegezegd onderzoek naar een fijnmaziger gebiedsindeling te laten verrichten en het LEI daartoe opdracht te geven (Kamerstukken II 2008/09, 28 625, nr. 61).
Het LEI heeft dit onderzoek in mei 2009 afgerond. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat een andere indeling in pachtprijsgebieden leidt tot een meer representatieve berekening, dat wil zeggen een berekening die nauwer aansluit bij de bedrijfsresultaten. De oorspronkelijke samenvoeging van veertien tot acht gebieden lijkt vooral te hebben geleid tot (extra) prijsverhogingen voor pachters in het Centraal veehouderij gebied, Westelijk Holland, het Rivierengebied, Zuidwest Brabant en Zuid-Limburg. In het Hollands/Utrechts weidegebied heeft de samenvoeging juist een sterk dempend effect gehad op het veranderpercentage en daarmee op de stijging van de pachtprijs. Een uitbreiding van het aantal pachtprijsgebieden van acht naar veertien, de indeling in landbouwgebieden van het CBS, doet meer recht aan de samenstelling van de regio’s en de pachtprijs. Om voldoende betrouwbare gegevens hiervoor beschikbaar te hebben wordt het bedrijveninformatienet uitgebreid met vijftig bedrijven.
De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aanleiding geweest het aantal pachtprijsgebieden uit te breiden van acht naar veertien. De pachtprijzen kunnen dan worden herzien op basis van de nieuwe gebiedsindeling. De minister heeft de Tweede Kamer hierover bericht bij brief van 26 mei 2009 (Kamerstukken II 2008/09, 28 625, nr. 68). Onderhavige wijziging van het Pachtprijzenbesluit 2007 geeft invulling aan dit voornemen.
Het besluit leidt niet tot administratieve lasten.
Bij de bepaling van de pachtprijzen wordt onderscheiden tussen nieuwe en bestaande pachtovereenkomsten. Voor een pachtovereenkomst die wordt aangegaan op of na 1 september 2007 wordt de pachtprijs bepaald op de zogenoemde regionorm (artikel 2, eerste lid, van het Pachtprijzenbesluit 2007). Voor een pachtovereenkomst die voor 1 september 2007 is aangegaan wordt de op grond van die pachtovereenkomst geldende pachtprijs gewijzigd met het zogenoemde regionale veranderpercentage (artikel 2, tweede lid, van het Pachtprijzenbesluit 2007).
Uit gegevens van het LEI is gebleken dat deze systematiek voor ongeveer eenderde van de pachters leidt tot een pachtprijs die hoger is dan de regionorm. In een aantal gevallen leidt toepassing van het veranderpercentage er zelfs toe dat pachters die een pachtprijs betalen die hoger is dan de desbetreffende regionorm een nog hogere pachtprijs moeten betalen. De systematiek kan daarmee leiden tot grote verschillen in pachtprijzen per regio voor vergelijkbare bedrijven. Op 3 juni 2009 heeft de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een algemeen overleg gehad met de Tweede Kamer der Staten-Generaal over het pachtrecht (Kamerstukken II 2008/09, 28 625, nr. 74). De Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft de minister toen verzocht om een oplossing voor pachters die met een pachtprijs worden geconfronteerd die fors hoger is dan de regionorm.
De minister heeft de Tweede Kamer toegezegd te zullen voorzien in een plafond gerelateerd aan de regionorm. Zo wordt voorkomen dat de pachtprijzen voor bestaande overeenkomsten verder uit de pas gaan lopen. Voor bestaande overeenkomsten wordt de maximumnorm 110% van de regionorm, voor zover als gevolg van toepassing van het veranderpercentage de pachtprijs boven 110% van de regionorm uitkomt. Voor overeenkomsten waarvoor al een pachtprijs geldt die hoger is dan 110% van de regionorm geldt dat toepassing van het veranderpercentage niet tot een verdere stijging van de pachtprijs mag leiden. De pachtprijs blijft dan gelijk aan de geldende pachtprijs. Alleen als toepassing van het veranderpercentage tot een verlaging van de pachtprijs leidt, wordt de pachtprijs naar beneden bijgesteld (artikel I, onderdeel A). Aftopping van de pachtprijs voor de laatstgenoemde categorie overeenkomsten tot 110% van de regionorm zou immers een onevenredige benadeling van de verpachter betekenen.
Ook voor de aldus berekende pachtprijs geldt dat die niet hoger mag zijn dan 2% van de vrije verkeerswaarde van het desbetreffende land (artikel I, onderdeel B). Naar verwachting zal het plafond van de 2% vrije verkeerswaarde gelet op de grondprijsontwikkelingen in een aantal gebieden eerder bereikt zijn dan het plafond van 110% van de regionorm. De werking van het plafond zal als onderdeel van de pachtprijzensystematiek worden geëvalueerd in het kader van de aangekondigde evaluatie van het pachtrecht in 2010.
Het hanteren van veertien regio’s heeft tot gevolg dat het bedrijveninformatienet met terugwerkende kracht vanaf 2003 moet worden uitgebreid. Voor het jaar 2009 is hiermee een bedrag van maximaal 214.000 euro als eenmalige investering gemoeid, voor de daaropvolgende jaren bedragen de extra kosten ongeveer 52.000 euro.
De uitbreiding van het aantal pachtprijsgebieden brengt naar verwachting nauwelijks extra kosten voor de grondkamers met zich. De introductie van een nieuw plafond voor bestaande overeenkomsten leidt niet tot extra uitvoeringslasten.
Het Pachtprijzenbesluit voorziet in tweejaarlijkse herziening van de pachtprijzen per 1 september. Deze datum sluit evenwel niet aan bij de zogenoemde vaste verandermomenten voor regelgeving. Met het hanteren van twee vaste verandermomenten voor regelgeving per jaar, te weten 1 januari en 1 juli, beoogt de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de administratieve lasten te verminderen. De minister heeft de Tweede Kamer der Staten-Generaal bij brief van 28 april 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 29 515, nr. 243) geïnformeerd over het voornemen om vaste verandermomenten voor regelgeving te hanteren.
Om ook voor de pachtprijzen te kunnen aansluiten bij de vaste verandermomenten, zullen ingevolge het onderhavige wijzigingsbesluit de pachtprijzen voortaan worden herzien per 1 juli in plaats van per 1 september. Met de datum van 1 juli wordt zo veel mogelijk aangesloten bij de ingangsdatum van reguliere pachtovereenkomsten. Deze lopen normaal gesproken vanaf het najaar (15 september, 1 oktober, 1 november). Voor de eerstkomende wijziging geldt bij wijze van overgang nog de datum van 1 september als herzieningsdatum.
Op deze onderdelen is ingegaan in paragraaf 3 van deze nota van toelichting.
Deze onderdelen betreffen redactionele wijzigingen.
Op dit onderdeel is ingegaan in paragraaf 5 van deze nota van toelichting.
Dit onderdeel strekt tot wijziging van de regionale indeling van pachtprijsgebieden voor grasland, bouwland, fruitteeltgrond en voor tuinland. De nieuwe indeling komt overeen met de indeling in landbouwgebieden zoals het CBS die hanteert per 1 januari 2009.
In paragraaf 2 is ingegaan op de in tabel 1 van bijlage 1 bij dit besluit opgenomen indeling in pachtprijsgebieden voor grasland, bouwland en fruitteeltgrond.
De in tabel 2 van bijlage 1 bij dit besluit opgenomen indeling van het pachtprijsgebied Westelijk Holland is afgeleid van die voor grasland, bouwland en fruitteeltgrond.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
G. Verburg
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-358.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.