Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2023D21989 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 2023D21989 |
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de brief d.d. 17 mei 2023 van de Algemene Rekenkamer inzake de aanbieding van Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag over het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2022 (Kamerstuk 36 360 VIII, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Michon-Derkzen
De adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr |
Vraag |
1 |
Welke opvolging wordt gegeven aan de conclusies van de ARK1 dat voor de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden 20222, Subsidieregeling School en omgeving3 en Subsidieregeling heterogene brugklassen4 de risicoanalyse niet goed is en het controlebeleid nog niet altijd voldoende is uitgewerkt? |
2 |
Wat wordt gedaan met de conclusie dat de ARK het onwenselijk acht dat u subsidies vaststelt op het moment dat nog niet zeker is dat de subsidievoorwaarden zijn nageleefd? |
3 |
Hoeveel van de uitgaven van het NPO5 zijn naar commerciële organisaties gegaan? |
4 |
Kunt u uitleggen waaruit de fouten en onzekerheden met betrekking tot Artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid bestaan? Hoe is dat zo gekomen en welke concrete gevolgen hebben deze fouten en onzekerheden? Wat gaat u doen om deze fouten en onzekerheden op te lossen? |
5 |
Op welke wijze worden de fouten en onzekerheden met betrekking tot Artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid in de toekomst voorkomen? |
6 |
Wanneer is de verwachting dat DUO6 alle periodieke controles heeft voltooid? |
7 |
Hoeveel geld wordt via subsidieregelingen verstrekt? En om hoeveel geld gaat het per subsidieregeling? Kunt u een overzicht geven van de subsidieregelingen en het bijbehorende geld? |
8 |
Is bekend waar scholen het geld van de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden 20222 voor hebben ingezet? Kunt u een lijst met voorbeelden geven waar het geld heen is gegaan? |
9 |
Waarvoor is het geld van de Subsidieregeling heterogene brugklassen4 ingezet? Hoeveel is in totaal naar deze subsidieregeling gegaan? |
10 |
Is de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden 20222 vorig jaar uitgeput? Zo niet, hoeveel was er over en waar is dat geld heen gegaan? |
11 |
Waarvoor is het geld van de Subsidieregeling School en omgeving3 ingezet? Hoeveel is in totaal naar deze subsidieregeling gegaan? |
12 |
Hoe wordt er opvolging gegeven aan de gesignaleerde problemen omtrent de nieuwkomersregeling? Zijn er voornemens de manier van bekostiging te herzien zodat deze meer aansluit bij het daadwerkelijk gevolgde onderwijs door nieuwkomers? |
13 |
Bent u van plan de nieuwkomersregeling anders in te richten naar aanleiding van de kritiek van de ARK? |
14 |
Waarom voert DUO geen tests uit om te verifiëren of de back-ups correct en volledig zijn? |
15 |
Hoe beoordeelt u de digitale capaciteit van DUO om beleidswijzigingen aan te kunnen? Is dit verbeterd of verslechterd? |
16 |
Is het voorgekomen dat aanvragers van cultuursubsidies de subsidies niet hebben ontvangen, omdat zij de Fair Pratice Code niet onderschrijven? |
17 |
Hoe reflecteert u op het structurele knelpunt dat een spanningsveld bestaat tussen produceren en eerlijk belonen? Wat wordt nu al gedaan om dit spanningsveld op te heffen? |
18 |
Hoe reflecteert u op het structurele knelpunt dat financiering vaak onzeker en incidenteel is? Wordt op dit moment beleid gevoerd om dit op te lossen? |
19 |
Hoe reflecteert u op het structurele knelpunt dat de diversiteit aan beroepen en kleinschaligheid van culturele instellingen de normering belemmeren? Wordt gewerkt aan het doorbreken van de beschreven vicieuze cirkel? |
20 |
Wordt de aanbeveling over het aanscherpen van de subsidievoorwaarde over eerlijk belonen overgenomen? Zo nee, waarom niet? |
21 |
Zijn er voornemens om wel concrete normen voor eerlijk belonen op te nemen in de Fair Practice Code? Zo nee, waarom niet? |
22 |
Acht u het wenselijk dat eerlijk belonen bij gelijkblijvende budgetten invloed zal hebben op het aanbod en daarbij de werkgelegenheid in de sector? Zo ja, waarom wel? |
23 |
Worden de aanbevelingen van de ARK om de problemen omtrent eerlijk belonen duurzaam op te lossen overgenomen? Zo nee, waarom niet? |
24 |
Op welke manier houden de Inspectie van het Onderwijs, de accountant en andere toezichthouders controle op de rechtmatige besteding van subsidies? |
25 |
Hoe reflecteert u op de conclusie van de ARK dat het terugvorderen van een vastgestelde subsidie uitsluitend is bedoeld voor uitzonderlijke situaties? |
26 |
Hoe apprecieert u het nawoord van de ARK? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2023D21989.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.