Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 2021D39090 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 2021D39090 |
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De fungerend voorzitter van de commissie, Tellegen
Adjunct-griffier van de commissie, De Jong-van de Graaf
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Kunt u toelichten welke activiteiten een landelijk kenniscentrum NPO1 zou behelzen? Op welke manier wordt dit opgezet en gefinancierd? Waarom is dit niet terug te vinden in de begroting van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (zie Miljoenennota, p. 372)? |
2 |
Heeft u kennisgenomen van de voortgangsmeter aanbevelingen, te vinden op de website van de Algemene Rekenkamer, op basis waarvan voor het Ministerie van OCW kan worden geconcludeerd dat op 37% van de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer een toezegging volgt in de periode 2015–2022? Kunt u het verschil in het percentage toezeggingen tussen het Ministerie van OCW (37%) en rijksbreed (62%) verklaren? |
3 |
Hoeveel thuiszitters zijn er momenteel? Hoeveel zijn dit er per samenwerkingsverband? |
4 |
Hoeveel wordt geïnvesteerd in de naleving van het VN-Kinderrechtenverdrag, in het bijzonder het recht op participatie om kinderen effectief en betekenisvol te laten participeren |
5 |
Hoeveel bent u voornemens te investeren in het tegengaan van taaldiscriminatie in het onderwijs in 2022, gezien de aanbeveling van het VN-Comité inzake Rassendiscriminatie om taaldiscriminatie in het onderwijs tegen te gaan, en het verzoek hier in 2022 al voortgang op te rapporteren? |
6 |
Welke maatregelen worden genomen om te voldoen aan de aanbevelingen van het VN-Comité inzake Rassendiscriminatie (UN CERD), specifiek het in kaart brengen van het aantal scholen waar het spreken van een andere taal dan Nederlands wordt verboden en het bieden van incentives aan scholen om een inclusief taalbeleid te introduceren, waaronder nascholingstrajecten voor leerkrachten en bewustwordingscampagnes over de voordelen van meertaligheid? |
7 |
Hoeveel scholen hebben het afgelopen jaar onvoldoende gescoord in het kader van sociale veiligheid? Welke scholen zijn dit? |
8 |
Welke educatieve uitgevers zijn betrokken bij het leveren van schoolboeken? |
9 |
Hoe vaak zijn de bewindspersonen aanwezig geweest bij de Raadsvergaderingen in Brussel in 2019, 2020, 2021? Hoe veel Raadsvergaderingen waren er in totaal in 2019, 2020 en 2021? |
10 |
Is er een bijdrage vanuit het Ministerie van OCW aan de Transitie Proefdiervrije Innovatie? Zo ja, hoe hoog is deze? Zo niet, waarom niet en hoe ondersteunt het ministerie deze transitie? |
11 |
Wat is het totale budget voor proefdiervrije innovatie over de gehele Rijksbegroting? |
12 |
Bij welke post voor onderwijs worden gelden beschikbaar gesteld, of kunnen deze hiervoor ingezet worden, voor het in stand houden, versterken en/of instellen van boerderij- en voedseleducatie in primair, voortgezet onderwijs en bij de opleiding van leraren en docenten? |
13 |
Gezien het tekort aan technisch opgeleide mensen, wat gaat u doen om meer jongeren – en met name meisjes – te interesseren voor techniek? |
14 |
Kunt u aangeven hoeveel scholen in het primair onderwijs een volwaardige bibliotheek hebben: – in de school – binnen 500 meter – binnen 1 km – binnen 5 km – >5 km? Wat is de ontwikkeling hiervan in de afgelopen tien jaar geweest? Kunt u deze cijfers in een tabel zetten naast de ontwikkeling van de pisa-scores op leesonderwijs en de ontwikkeling van laaggeletterdheid onder kinderen en jongeren? |
15 |
Kunt u aangeven hoeveel scholen in het voortgezet onderwijs een volwaardige bibliotheek hebben: – in de school – binnen 500 meter – binnen 1 km – binnen 5 km – >5 km? Wat is de ontwikkeling hiervan in de afgelopen tien jaar geweest? Kunt u deze cijfers in een tabel zetten naast de ontwikkeling van de pisa-scores op leesonderwijs en de ontwikkeling van laaggeletterdheid onder kinderen en jongeren? |
16 |
Kunt u in een overzicht aangeven hoe de totale NPO-coronamiddelen per sector zijn uitgegeven over de gehele looptijd van het programma per jaar, uitgesplitst naar de losse maatregelen, in het bijzonder de extra middelen voor achterstandsscholen en de arbeidsmarkttoelage voor leraren op scholen met grootste risico op onderwijsachterstanden? |
17 |
Kunt u een overzicht geven van alle investeringen in het onderwijs sinds het kabinet-Rutte III, inclusief investeringen vanwege de coronacrisis? |
18 |
Kunt u een overzicht geven van alle ombuigingen in het onderwijs sinds het kabinet-Rutte III? |
19 |
Op welke wijze heeft de regering het amendement van het lid Van Weyenberg c.s. over het dekken van een deel van NPO-maatregelen ten laste van het saldo verwerkt?3 Waarom is hiervoor geen aparte toelichting opgenomen in de begroting 2022? |
20 |
Als een deel van de 8,5 miljard euro van het Nationaal Programma Onderwijs overblijft, wat gebeurt daar dan mee? |
21 |
Hoeveel klachten en bezwaren heeft de Inspectie van het Onderwijs afgelopen jaar gekregen en hoeveel bedroeg dit voorgaande jaren? Wat was de aard van deze klachten? |
22 |
Kunt u een overzicht geven van alle geschrapte regels voor scholen in het toezicht van de Inspectie van het Onderwijs? |
23 |
Kan een overzicht verschaft worden van de exacte uitgaven in het NPO per onderwijssector en per (deel)gebied? |
24 |
Hoeveel laaggeletterde jongeren (binnen het onderwijs) kent Nederland nu? Kan een overzicht per regio gegeven worden? Hoeveel geld uit het NPO gaat er specifiek naar het wegwerken van de achterstanden op dit gebied? |
25 |
Welke concrete budgetten en beleidsmaatregelen worden vrijgemaakt voor het Leesoffensief in uw begroting voor 2022? |
26 |
Hoeveel kinderen leven in armoede? Wat zijn de meest recente cijfers? |
27 |
Hoeveel extra lesuitval is er door de coronacrisis geweest in zowel primair als voortgezet onderwijs? |
28 |
Wat is de stand van zaken betreffende het Nationaal Programma Onderwijs? Doen alle scholen mee volgens de regels? Wat zijn de opbrengsten tot nu toe? |
29 |
Welke best practices opgedaan tijdens corona op het vlak van digitalisering verdienen het volgens om structureel te worden doorgezet? |
30 |
Op welke terreinen wordt gewerkt aan digitalisering binnen het onderwijs als gevolg van de lessen die uit de coronacrisis getrokken zijn? Welke lessen op dit gebied worden gebruikt om de werkdruk voor leraren te verlagen? Hoeveel extra geld zou er nodig zijn om de digitalisering binnen het onderwijs naar een meetbaar significant hoger niveau te tillen? Is de 80 miljoen uit het Nationaal Groeifonds toereikend? Op basis van welke indicatoren is dit oordeel gestoeld? |
31 |
Met welke opleidingen hangt een hogere jeugdwerkloosheid relatief meer samen in vergelijking met andere opleidingen? Kan een overzicht gegeven worden van de belangrijkste cijfers hierachter? |
32 |
Hoe wordt vervolg gegeven aan de #kiesmij-campagne? |
33 |
Is er naast het herstel van het mentale welzijn in het mbo, ook aandacht voor dit probleem in de andere onderwijssectoren? Kan u aangeven welke maatregelen er allemaal worden genomen om het mentale welzijn te verbeteren op alle onderwijsinstellingen? Waar staat dit verantwoord op de begroting? Is een schoolpsycholoog voor elke vorm van beroeps- en hoger onderwijs hiervan een onderdeel? Welke kosten zijn gemoeid met het invoeren van een dergelijke schoolpsycholoog? |
34 |
Kunt u aangeven welke activiteiten voor het Nationaal Onderwijslab zijn voorzien met de 80 miljoen euro die voorwaardelijk is toegekend? Binnen welk tijdspad wordt dit geld uitgekeerd? |
35 |
Kunt u aangeven hoe gerichte investeringen in digitale leer- en hulpmiddelen en ICT bijdragen aan het structureel vergroten van het verdienvermogen van Nederland? |
36 |
Kunt u aangeven welke partijen deelnemen aan of in het Onderwijslab? |
37 |
Kunt u aangeven wanneer het plan om invulling te geven aan de voorwaarden gezien met het oog op de voorwaardelijke financiering voor het Onderwijslab gereed is en met de Kamer wordt gedeeld? |
38 |
Kunt u aangeven of naast kansen van digitaliseringsmogelijkheden ook gekeken wordt naar mogelijke risico’s? Zo ja, welke risico’s? |
39 |
Kunt u uitleggen hoe het verdienvermogen van Nederland structureel vergroot wordt door het investeren in ICT in het onderwijs? |
40 |
Ziet u naast de voordelen die de intensivering van ICT in het onderwijs door de coronacrisis, ook nadelen? |
41 |
Wat houdt het «voorwaardelijk» in bij de toekenning van 80 miljoen euro aan het Onderwijslab? |
42 |
Op welke vakken en vaardigheden richten de «innovatieve toepassingen» vanuit het Nationaal Onderwijslab zich met name? Op de basisvakken, c.q. de basisvaardigheden? |
43 |
Wat zijn de laatste cijfers met betrekking tot stageplektekorten per sector? Kan een overzicht gegeven worden van de achtergrond van jongeren die zonder stageplek zitten? Wat zijn de laatste cijfers omtrent stagediscriminatie? |
44 |
Op welke manieren valt het zorgwekkend lage aantal aanmeldingen voor de pabo voor het komende collegejaar zoal aan te pakken? |
45 |
Welke middelen gaat u aanwenden om de beeldvorming van het lerarenberoep bij middelbare scholieren positief te beïnvloeden, terwijl zij dagelijks op hun school mensen met dat beroep in levende lijve zien rondlopen? |
46 |
Voor het collegejaar 2021–2022 wordt het collegegeld gehalveerd, maar hoeveel geld zou het volledig afschaffen van het collegegeld kosten? |
47 |
Hoe wordt de 1 miljard euro in het hoger onderwijs specifiek besteed? Welk deel gaat er naar het verbeteren van het mentale welzijn van studenten en in welke vorm wordt dit uitgevoerd (denk aan meer psychologen)? |
48 |
Is het geld uit het NPO dat naar de KNAW en NWO gaat voldoende om de achterstanden in onderzoek weg te werken?4 Zo nee, hoeveel geld zou er minimaal nodig zijn om dit te kunnen bewerkstelligen? |
49 |
Hoeveel extra geld zou er uitgegeven moeten worden om te voldoen aan de Lissabon-doelstellingen (2010) om 3% van het bbp aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) uit te geven?5 Wat zijn de geraamde extra inkomsten per x aantal euro’s aan extra investeringen? Hoeveel leveren investeringen in R&D structureel op voor de economie? Klopt het dat een investering van 1 miljard euro extra, de komende twee decennia x miljard euro oplevert voor de economie? Welke onderzoeken worden gebruikt om dit te onderbouwen? Hoe heeft deze verhouding zich in andere landen als Duitsland ontwikkeld, waar de Lissabon-doelstellingen reeds gehaald zijn? |
50 |
Wat zijn de tussentijdse ramingen voor de kosten om voor het herstelplan voor de culturele sector? |
51 |
Wanneer zal er een herstelplan komen voor de culturele- en creatieve sector? Is er een inschatting hoeveel geld er nodig is voor dit herstelplan? |
52 |
Hoeveel inkomstenderving is er in de culturele en creatieve sector in het jaar 2021 door de coronacrisis? |
53 |
Hoeveel inkomstenderving wordt er nog geschat in de culturele en creatieve sector in het jaar 2022 door de coronacrisis? |
54 |
Hoeveel inkomstenderving is er in de culturele en creatieve sector geweest in het jaar 2020 door de coronacrisis? |
55 |
Hoeveel procent van de werkenden in de culturele en creatieve sector heeft de sector verlaten in 2020 en 2021 door de coronacrisis? Hoeveel mensen werkten er in de culturele en creatieve sector in 2020? hoeveel mensen werken er in de culturele en creatieve sector in 2021? Hoeveel hiervan bestaat uit zzp'ers? |
56 |
Hoeveel geld uit het eerste steunpakket voor de culturele en creatieve sector is daadwerkelijk terecht gekomen bij zzp'ers? |
57 |
Hoeveel geld uit het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector is daadwerkelijk terecht gekomen bij zzp'ers? |
58 |
Hoeveel geld uit het derde steunpakket voor de culturele en creatieve sector is daadwerkelijk terecht gekomen bij zzp'ers? |
59 |
Kunt u per maatregel die genomen is om het lerarentekort tegen te gaan aangeven wat het heeft opgeleverd in termen van de hoeveelheid extra leraren het heeft opgebracht? |
60 |
Hoeveel tegemoetkoming voor extra kosten vanwege studievertraging door corona is er in totaal uitgekeerd en om hoeveel studenten gaat het, uitgesplitst naar mbo, hbo-bachelor, hbo-master en wo-master?6 |
61 |
Waarom zijn wo-bachelor studenten uitgesloten van de tegemoetkomingsregeling voor extra kosten vanwege studievertraging door corona? |
62 |
Hoeveel leraren zijn er werkzaam zijn in het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs uitgesplitst naar onbevoegd, benoembaar en bevoegde leraren in zowel absolute getallen als percentages? |
63 |
Hoe hoog is het huidige lerarentekort in de verschillende onderwijssectoren op dit moment? |
64 |
Hoe heeft het lerarentekort zich ontwikkeld sinds het aantreden van het kabinet-Rutte III? Kunt u dit in tabelvorm weergeven? |
65 |
Hoeveel leraren overwegen te stoppen met hun vak en met welke redenen? |
66 |
Hoeveel leraren hebben in de afgelopen tien jaar het vak verlaten en met welke redenen? |
67 |
Waaraan wordt de 32 miljoen euro voor de aanpak lerarentekort precies besteed? |
68 |
Wat zijn de jaarlijkse kosten aan overhead in het onderwijs in Nederland? |
69 |
Hoe zijn de maatregelen uit het Nationaal Programma Onderwijs betreffende de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht lopen en de verlenging van de ov-kaart, die in de Voorjaarsnota door de maatregel «extensivering npoa» van dekking werden voorzien, thans gedekt?7 |
70 |
Heeft de maatregel halvering collegegeld voor studenten in collegejaar 2021–2022 geleid tot een toename van het aantal studenten? |
71 |
Wat gaat u doen om scholen te stimuleren jonge, nieuwe leraren sneller een vast contract te bieden met meer uren om hen daarmee de vastigheid te bieden die ze verdienen? |
72 |
Welk deel van de deelnemers aan de lerarenopleiding ontvangt een stagevergoeding voor hun onderwijsstage? In hoeverre kunnen deze stagiaires daarop aanspraak maken bij de school waar zij stage lopen? In welke mate is de betaling van stagevergoedingen of juist het ontbreken daarvan van invloed op de belangstelling voor lerarenopleidingen? |
73 |
Hoeveel geld kost het om de «extra handen in de klas» structureel in het onderwijs te houden? Hoeveel extra handen zijn er op dit moment nodig in het po en het vo, uitgesplitst naar regio?8 In welke vakgebieden in het vo zijn er relatief grotere tekorten? |
74 |
Hoeveel geld is er minimaal benodigd om uitvoering te geven aan de werkagenda die opgesteld wordt op basis van de aanbevelingen van Van Vroonhoven? |
75 |
Aan welke initiatieven wordt er op dit moment gewerkt om het lerarentekort specifiek in de G5 aan te pakken?9 |
76 |
Hoeveel kost het om pabo’s en lerarenopleidingen volledig gratis te maken? Tot hoeveel extra aanmeldingen zou dit naar schatting leiden? |
77 |
Hoe goot is het huidige tekort aan schoolleiders? |
78 |
Klopt het dat uit de aanbevelingen van Van Vroonhoven blijkt dat de landelijke tafel aanpak lerarentekort wel kennis heeft genomen van de aanbevelingen, maar kritiek heeft op de mate waarin de werkdruk en het salaris van de leraren wordt aangepakt teneinde het lerarentekort weg te werken? Hoeveel stijgt precies het salaris en hoeveel daalt precies de werkdruk met de 812 miljoen euro structureel en 359 miljoen euro incidenteel die hiervoor wordt uitgetrokken? Waar staat deze verantwoord op de begroting? Kiest u voor een verdere verhoging van deze middelen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Welk bedrag is nodig om de loonkloof tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs volledig te dichten, zodat alle leraren hetzelfde gaan verdienen? Welke kosten zijn gemoeid met het afschaffen van de doelmatigheidskorting? |
79 |
Wat houdt het Horizon Europe-programma exact in en waarom wordt deze als enige genoemd om op internationaal/ Europees gebied wetenschappelijk samen te werken? |
80 |
Welke instellingen hebben nog geen goedgekeurde beoordeling gekregen van de NVAO als het gaat om de kwaliteitsafspraken?10 Op welke termijn wordt verwacht dat zij wel een goedgekeurde beoordeling krijgen? |
81 |
Waarom is het dossier Emancipatie belegd bij het Ministerie van OCW en niet bij een ander ministerie, zoals Ministerie van Algemene Zaken of Ministerie van Binnenlandse Zaken? |
82 |
Wat zijn de geraamde uitgaven (of investeringen) om het COC’s Regenboogakkoord in het geheel uit te voeren?11 |
83 |
Kan een overzicht verschaft worden van de verschillende economische en publieke sectoren met daarbij het aantal vrouwen in topposities? Kan een overzicht gegeven worden van de verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen in deze sectoren? |
84 |
Hebt u bij het inzichtelijk maken van het lhbti-beleid gekeken naar hoeveel personen daadwerkelijk tot deze doelgroep behoren?12 Zijn er regionale of culturele elementen die een rol spelen bij de discriminatie van de lhbti-gemeenschap? |
85 |
Klopt het dat er een nadruk lijkt te liggen op het verbeteren van de situaties voor vrouwen die zich dicht bij de top begeven, aangezien de begroting enerzijds stelt dat het verbeteren van de gelijkwaardige deelname van vrouwen aan arbeid en anderzijds het verbeteren van de doorstroom van vrouwen naar topfuncties een belangrijk doel van het emancipatiebeleid is, terwijl het verbeteren van de posities van vrouwen die essentiële beroepen uitoefenen (schoonmakers, thuiszorgmedewerkers, verpleegkundigen et cetera), die zich vaker in economische precaire situaties bevinden, amper worden benoemd in het emancipatiebeleid van de begroting? Zo ja, wat zijn de redenen hiervoor? |
86 |
Hebben de coronamaatregelen om coulanter om te gaan met het bindend studieadvies (bsa) en gedurende het studiejaar 2019–2020 eerstejaarsstudenten die mogelijk studievertraging op zouden lopen en ten gevolge daarvan de bsa-norm niet zouden halen, de mogelijkheid te geven om hun bsa-norm te halen in het daaropvolgende studiejaar, geleid tot minder prestatiedruk/stress onder studenten? Wat zijn de ervaren voor- en nadelen van deze maatregelen onder studenten? Hebben de hier bovenstaande maatregelen invloed gehad op de studievoortgang onder studenten? |
87 |
Wat zijn volgens u de grootste oorzaken van de hoge werkdruk in het onderwijs per onderwijssector? |
88 |
Worden er inzake het onderwijsachterstandenbeleid ook middelen uitgetrokken om gratis bijles te realiseren voor ouders beneden bepaalde inkomensgrens? Zo nee, waarom niet? Worden er elders op de begroting middelen hiervoor opgenomen en onder welke post valt dit? |
89 |
Waarom zijn er alleen doelstellingen geformuleerd voor vrouwen in hoge functies en niet voor andere minderheidsgroeperingen? |
90 |
Wat gaat u doen om de open access van gepubliceerde artikelen op de doelstelling van 100% te krijgen, hetgeen een stijging zou betekenen van 38% in één jaar? |
91 |
Waarom streeft u niet naar een 100% acceptatie van lhbti en accepteert u 90% acceptatie? |
92 |
Hoe verwacht u de streefwaarde van 100% voor open-access gepubliceerde artikelen te halen aangezien dit in 2019 nog 62% was? |
93 |
Hoe verwacht u de streefwaarde van ≥ 33% voor vrouwen in RvB- en RvC-functies in 2022 te halen aangezien in 2018 12,4% voor RvB-functies en 20,4% voor RvC-functies als waardes zijn gerealiseerd?13 |
94 |
Wat zijn de redenen voor de minimale stijging van vrouwen in RvB-functies tussen 2010–2016 en de stagnatie tussen 2016 en 2018? |
95 |
Hoeveel geld uit de genomen coronamaatregelen uit tabel 8 is nog niet uitgeput en ligt dus nog ergens op de plank? Kunt u aangeven waar de onderuitputtingen zitten? Kan dit geld opnieuw binnen de onderwijsbegroting ingezet worden? |
96 |
Kunt u verklaren waarom de post «Specifieke dekking op de OCW-begroting» met de bedragen van 16.500.000 euro in 2022 en 88.233.000 euro in 2023 (tabel 9, artikel 11) specifiek gedekt wordt op de begroting van OCW? |
97 |
Hoe is het getal -76.763.000 euro in tabel 9 onder punt 12 «onderuitputting coronamiddelen» opgebouwd? Waar komt het vandaan? Waar heeft de onderuitputting plaatsgevonden? Waar is dit geld nu? Kan dit opnieuw binnen de onderwijsbegroting worden ingezet? |
98 |
Wat is de onderverdeling per beleidsterrein, c.q. begrotingsartikel ten aanzien van het saldo van mee- en tegenvallers van ongeveer 3,6 miljoen euro (punt 15 in tabel 9)? Is dit al ergens voor ingezet? Of gaat dit terug naar algemene reserves? Of is het vrij inzetbaar? |
99 |
Wat is de verdeling tussen zelftesten in het mbo en het hbo? |
100 |
Wat wordt er gedaan met zelftesten die over zijn? |
101 |
Zijn de middelen die voor het Nationaal Programma Onderwijs zijn gereserveerd voor het jaar 2021 al uitgeput? Zo nee, hoeveel is er nog over? Als dit geld niet wordt uitgegeven in 2021, gaat dit dan mee naar 2022? |
102 |
Kunt u toelichten waarom 702,3 miljoen euro op de aanvullende post staat, terwijl het erop lijkt dat deze middelen een duidelijke bestemming hebben, namelijk het NPO? Is er al een concrete bestemming voor deze gelden in 2022? Zijn hiervoor al concrete toezeggingen gedaan aan scholen? |
103 |
Wat is er gebeurd met de 72 miljoen euro onderuitputting van de inhaal- en ondersteuningsprogramma's uit het Nationaal Programma Onderwijs? Is dit terug gegaan naar de staatskas? Zo ja, waarom is dit niet is het onderwijs gebleven? Kan dit alsnog voor onderwijs worden ingezet? |
104 |
Als het bedrag voor de aanpak werkdruk stijgt structureel vanaf 2023 en verder, en tegelijk de loonontwikkeling maar minimaal lijkt te stijgen, betekent dit dat maar weinig geld naar het personeel gaat? |
105 |
Wat is de reden voor de onderuitputting van 72 miljoen euro met betrekking tot de inhaal- en ondersteuningsprogramma’s van NPO, zoals vermeld in paragraaf 12? Kunt u tevens de reden voor de onderuitputting van 4,8 miljoen euro voor de coronabanen in het hoger onderwijs? Wat gaat hier mee gebeuren en hoe zijn deze middelen besteed? |
106 |
Is dit het laatste jaar dat er een kasschuif plaatsvindt met de middelen van het ov (zie ook p 88)? Zo nee, op welke manier kunt u ervoor zorgen dat hier wel goed zicht op te houden is? |
107 |
In hoeverre is het steunpakket voor de culturele sector voor Q3 inmiddels uitgekeerd? |
108 |
Wat gebeurt er met de 4,8 miljoen euro onderuitputting bij de coronabanen in het hoger onderwijs uit de 1e Incidentele suppletoire begroting? Zijn deze middelen inzetbaar voor de begroting 2022? Hoe komt deze onderuitputting tot uiting in de post van 15 miljoen euro voor 2021 op p. 25? Is deze onderuitputting hier onderdeel van of juist niet? |
109 |
Hoe zit het met de verplichtingen ten aanzien van de laatste tranche werkdrukmiddelen zoals vermeld in paragraaf 18, die hiertegenover stonden? Zijn de doelstellingen gehaald zoals de afspraak was voordat de tranche zou worden overgemaakt? |
110 |
Wat zijn de mutaties bij de coronamiddelen voor het stage offensief en waar staan deze verantwoord? |
111 |
Waarom is er een meevaller van 12,9 miljoen euro op het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid? Waarom is dit geld niet uitgekeerd? Wat is er met deze 12,9 miljoen euro gebeurd? |
112 |
Wat wordt er precies gedaan met het budget van 170 miljoen euro voor voor- en vroegtijdse educatie en welke verhoging van het budget is nodig om deze volledig gratis te maken? |
113 |
Wat gebeurt er precies met de 5 miljoen euro voor de aanpak van laaggeletterdheid? Welke ondersteuning wordt hiervoor geboden en is toegang tot bibliotheken voor laaggeletterden hier een onderdeel van? |
114 |
Welke maatregelen treft u om segregatie en discriminatie in het onderwijs actief tegen te gaan? Hoeveel middelen trekt u daarvoor uit en waar staat dit verantwoord in de begroting? |
115 |
Wat is voor de komende jaren het effect van het amendement van het lid Nijboer op de lerarenbeurs?14 Zijn er nog tekorten? Zo ja, hoe groot zijn de tekorten? |
116 |
Kunt u uiteenzetten waarom er in tabel 13 bij de post «Subsidietaakstelling onderwijsconvenant» op artikel 1 vanaf 2022 10,6 miljoen euro structureel is opgenomen? Is sprake is van een nieuwe subsidietaakstelling vanaf 2022? |
117 |
Is er bij de oude ICT-problematiek van OCW sprake van een technische inboeking bij de post «bezuiniging bekostiging WO als gevolg van Voorjaarsnota 2019» met een bedrag van 37.913.000 euro voor het jaar 2026? Betekent dit dat deze tegenvaller later nog over andere begrotingsartikelen wordt verdeeld en nu alleen «geparkeerd» staat op artikel 7? Of is het nu al zeker dat deze tegenvaller definitief volledig binnen artikel 7 wordt ingeboekt? Zo ja, waarom wordt dan nu de gehele problematiek op één begrotingsartikel geboekt? |
118 |
Kan bij de tabel 18 per artikel worden aangegeven in hoeverre er al sprake is van een beoogde invulling en hoever gevorderd de invulling op dit moment is? |
119 |
Hoeveel niet-juridisch verplichte middelen in euro’s zijn nog niet bestemd voor bepaald doeleinden? |
120 |
Welke stappen heeft u gezet om ervoor te zorgen dat de periodieke rapportages van de Strategische Evaluatie Agenda meer inzicht opleveren in de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het beleid dan de vroegere beleidsdoorlichtingen? Zijn de gekozen thema’s voor de periodieke rapportages voldoende afgebakend om te komen tot dat inzicht? |
121 |
Hoe kan de Kamer bij de Strategische Evaluatie Agenda nagaan of de vragen van de Regeling periodiek evaluatieonderzoek ten aanzien van de volledigheid, de kwaliteit, de tijdigheid, de timing en de onafhankelijkheid beantwoord zijn? |
122 |
Kunt u aangeven wat uw beeld is van de ontwikkeling van de Strategische Evaluatie Agenda in de begroting 2022 ten opzichte van de begroting 2021? (grote ontwikkeling, kleine stapjes). Kunt u voorts aangeven welke ontwikkeling de Strategische Evaluatie Agenda van OCW in de periode van de begroting OCW 2021 en begroting OCW 2022 heeft doorgemaakt en waaruit dat blijkt in de tekst, tabel 19 en bijlage 5? |
123 |
Kunt u toelichten hoe tabel 19 en de tabel in bijlage 5 uit de begroting van 2022 zich tot elkaar verhouden? Welke informatie staat in tabel 19 en welke aansluitende en/ of aanvullende informatie staat in de tabel in bijlage 5? Kunt u aangeven hoe de (strategische) thema’s die in tabel 19 en in de tabel in bijlage 5 worden gepresenteerd, tot stand zijn gekomen? Kunt u aangeven waarom ervoor is gekozen de informatie over de Strategische Evaluatie Agenda te splitsen in twee tabellen met een (iets) afwijkende indeling? Kunt u aangeven welke groei of ontwikkeling de Strategische Evaluatie Agenda van OCW nog moet doormaken de komende jaren? |
124 |
Kunt u aangeven waarom in de IBO Sturing op onderwijskwaliteit, waaraan in de brief over Strategische Evaluatie Agenda PO-VO15 wordt gerefereerd, niet in de tabellen van de Strategische Evaluatie Agenda begroting OCW 2022 is terug te vinden?16 Kunt u uiteenzetten of en waarom er geen IBO’s zijn opgenomen in de Strategische Evaluatie Agenda? Is dat wel voorzien als onderdeel van de ontwikkelingen in de komende periode? Zo nee, waarom niet? |
125 |
Wat verwacht u van de uitkomst van de uitkomst van het onderzoek naar het aantrekkelijker maken van het beroep leraar? Is hierbij gekeken naar andere Europese landen waar in het algemeen geacht wordt dat de professie van leraar op een hoger niveau staat, zoals Finland en IJsland? |
126 |
Hoe verloopt de evaluatie van steunpakketten in de culturele sector? |
127 |
Hoeveel thuiszitters zijn er op dit moment? |
128 |
Waar zijn de kosten terug te vinden die gemoeid gaan met het uitvoeren en monitoren van de verbetermaatregelen voor het passend onderwijs en parallel daaraan het toewerken naar inclusiever onderwijs, zoals genoemd in de beleidsnota «Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs»? |
129 |
Hoe verhoudt de Gelijke Kansen Alliantie zich tot het streven naar inclusiever onderwijs, zoals benoemd in de beleidsnota «Evaluatie en verbeteraanpak passend onderwijs»? |
130 |
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de verbeteraanpak passend onderwijs? |
131 |
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de routekaart naar inclusiever onderwijs? |
132 |
In hoeverre is de vervolgaanpak thuiszitters die in de derde onderwijs-zorgbrief van 10 november 2020 is gepresenteerd, succesvol gebleken in termen van vermindering van het aantal thuiszitters?17 |
133 |
Hoe is de 20 miljoen euro die volgens de derde onderwijs-zorgbrief beschikbaar is gesteld voor de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs voor actie om verzuim aan te pakken besteed?17 Is er ook geld naar schoolbesturen in het primair onderwijs gegaan? Zo ja, hoeveel? |
134 |
Waarom is het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit zonder passend onderwijsaanbod nog steeds niet behoorlijk gedaald? |
135 |
Hoeveel leraren werken in het primair onderwijs op basis van een tijdelijk contract? |
136 |
Hoeveel leraren werken in het primair onderwijs op basis van een vast contract? |
137 |
Hoe groot is de flexibele schil van leraren met een tijdelijk contract in het primair onderwijs? |
138 |
Hoeveel leraren in het primair onderwijs hebben het onderwijs in de afgelopen vijf jaar verlaten, omdat zij geen vast contract kregen? |
139 |
Hoe bevordert u vaste contracten in het primair onderwijs? |
140 |
Is het voor schoolbesturen goedkoper om leraren een tijdelijk contract te geven in plaats van een vast contract? Zo ja, waarom en hoeveel goedkoper op jaarbasis? Wat zijn wat dit betreft de verschillen tussen primair en voortgezet onderwijs? |
141 |
Wanneer moet een leraar in het primair onderwijs een vast contract krijgen? |
142 |
Wat zijn de redenen van schoolbesturen dat zij geen vaste contracten geven aan leraren in het primair onderwijs? |
143 |
Hoeveel basisscholen kent Nederland? |
144 |
Hoeveel basisscholen scoren momenteel onvoldoende volgens de Inspectie van het Onderwijs? Hoeveel van deze scholen zijn scholen voor bijzonder onderwijs? |
145 |
Op basis van welke criteria kan een ouder zijn of haar kind onttrekken van de leerplicht? |
146 |
Is ooit onderzocht in hoeverre het aanbod van passend onderwijs zou moeten worden geoptimaliseerd om de kapitaalvernietiging door uitval van hoogbegaafde leerlingen («thuiszitters») tegen te gaan? Zo nee, bent u bereid dit te laten onderzoeken teneinde een inzichtelijke «business case» te creëren? |
147 |
Wat is de verklaring van het feit dat de bedragen uitgaven per leerling Primair Onderwijs van 2022 hoger zijn dan in 2023 en latere jaren? Komt dit alleen door de extra middelen in het kader van het nationaal programma Onderwijs? Of spelen hier ook andere oorzaken een rol? |
148 |
Hoeveel kinderen maken gebruik van leerlingvervoer? |
149 |
Waarom stijgen het aantal leerlingen in het speciaal basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs, terwijl het aantal leerlingen in het basisonderwijs daalt? |
150 |
Hoeveel kost het om leraren uit het voortgezet speciaal onderwijs onder te brengen onder de cao voortgezet onderwijs? |
151 |
Hoeveel aanvragen zijn er tot nu toe ingediend bij de hernieuwde openstelling van de SUVIS-regeling vanaf 1 oktober? Is de schatting dat het aangevulde budget van 100 miljoen euro genoeg zal zijn om alle aanvragen te behandelen? |
152 |
Hoeveel scholen hebben inmiddels hun ventilatie aangepast met behulp van de SUVIS-regeling? Bij hoeveel scholen is de ventilatie nu op orde? Bij hoeveel scholen is de ventilatie nog niet op orde? Hebben alle scholen inmiddels onderzoek gedaan naar de staat van ventilatie op hun school? |
153 |
Hoe wordt voorzien in het aanpakken van de schoolgebouwen ten aanzien van ventilatie en modernisering en hoe lang gaat dit duren? |
154 |
Wat gebeurt er met het Interdepartementaal Beleidsonderzoek Onderwijshuisvesting?19 Op welke manier worden de aanbevelingen opgevolgd? Hoeveel geld is er gereserveerd in de begroting voor goede huisvestiging van scholen? |
155 |
Bij hoeveel scholen is inventarisatie gedaan naar het lerarentekort buiten de G5? |
156 |
Klopt het dat de aantallen leerlingen in het (v)so de komende vijf jaar stijgen met ruim 6%?20 |
157 |
Klopt het dat de lichte en zware ondersteuningsmiddelen in de komende vijf jaar een dalende trend kennen? Hoe verklaart u dat? |
158 |
Werd het budget van 2022 voor de lichte en zware ondersteuningsmiddelen ten opzichte van de begroting 2021 met 45 miljoen euro verhoogd in verband met een verhoogde instroom in het (v)so? Welke overwegingen liggen ten grondslag aan precies dit bedrag? Wordt het budget voor ondersteuningsmiddelen automatisch aangepast aan de fluctuatie van de instroom in het (v)so? |
159 |
Hoe wordt de intensivering van 45 miljoen aan ondersteuningsmiddelen in het funderend onderwijs besteed? |
160 |
Hoeveel reserves hebben de verschillende schoolbesturen en samenwerkingsverbanden opgebouwd? |
161 |
Welke andere landen hebben ook een systeem dat vergelijkbaar is met het passend onderwijs in Nederland? Wat zijn de knelpunten die in deze landen ervaren worden? |
162 |
Hoeveel vakdocenten van de ALO zijn er nodig als alle basisscholen in Nederland drie uur bewegingsonderwijs moeten aanbieden?21 |
163 |
Hoeveel extra vakdocenten van de ALO moeten er opgeleid worden als alle basisscholen in Nederland drie uur bewegingsonderwijs moeten aanbieden? |
164 |
Is al bekend welke gemeenten sportaccommodaties bij moeten bouwen om te kunnen voldoen aan de wettelijke verankering van twee uur bewegingsonderwijs in het basisonderwijs en wordt er in deze en alle andere gemeenten ook reeds rekening gehouden met een groei van het aantal uren lichamelijke oefening van twee naar drie per week? |
165 |
Hoeveel kinderen in Nederland hebben obesitas? Kunt u dit uitsplitsen per leeftijd? Wat is de invloed van een tekort aan bewegingsonderwijs op obesitas bij kinderen? |
166 |
Hoeveel uren zitten kinderen per week in Nederland en hoe staat Nederland in de internationale vergelijking? |
167 |
Wat zijn de sanctiemogelijkheden voor scholen die niet voldoen aan het minimum van twee uur bewegingsonderwijs? |
168 |
Waar in de begroting is de bekostiging terug te vinden van onderwijs aan nieuwkomers in de internationale schakelklassen? Hoe wordt, gezien de meest recente asielraming die op middellange termijn een daling laat zien, gewaarborgd dat deze kinderen toegang krijgen tot passend onderwijs? |
169 |
Hoe komt het dat het aandeel thuiszittende leerlingen dat drie of meer maanden thuis zit zonder passend onderwijsaanbod daalt in het voortgezet onderwijs? |
170 |
Klopt het dat 4% van de lessen in het voortgezet onderwijs gegeven worden door onbevoegden? Hoeveel personen zijn dit en om hoeveel lesuren gaat dit? |
171 |
Hoeveel lesuren worden gegeven door benoembare leraren in zowel het primair, als voortgezet onderwijs? |
172 |
Hoeveel lesuren worden gegeven door onbevoegden in zowel primair, als voortgezet onderwijs? |
173 |
Hoeveel lesuren worden gegeven door bevoegde leraren in zowel primair, als voortgezet onderwijs? |
174 |
Wat is de verhouding tussen tijdelijke en vaste contracten van leraren in zowel het primair, als voortgezet onderwijs? |
175 |
Hoeveel leraren werken in het voortgezet onderwijs op basis van een tijdelijk contract? |
176 |
Hoeveel leraren werken in het voortgezet onderwijs op basis van een vast contract? |
177 |
Hoe groot is de flexibele schil van leraren met een tijdelijk contract in het voortgezet onderwijs? |
178 |
Hoeveel leraren in het voortgezet onderwijs hebben het onderwijs in de afgelopen vijf jaar verlaten, omdat zij geen vast contract kregen? |
179 |
Hoe bevordert u vaste contracten in het voortgezet onderwijs? |
180 |
Welke maatregelen neemt u om te voorkomen dat leraren het onderwijs verlaten, omdat zij geen vast contract krijgen in zowel primair, als voortgezet onderwijs? |
181 |
Wanneer moet een leraar in het voortgezet onderwijs een vast contract krijgen? |
182 |
Hoe hoog is het aandeel leraren met een vast contract in zowel het primair, als voortgezet onderwijs? |
183 |
Hoeveel leraren hebben een jaar na hun afstuderen een vast contract in zowel primair, als voortgezet onderwijs? |
184 |
Wat zijn de redenen van schoolbesturen dat zij geen vaste contracten geven aan leraren in het voortgezet onderwijs? |
185 |
Hoeveel middelbare scholen kent Nederland? |
186 |
Hoeveel excellente middelbare scholen kent Nederland? |
187 |
Hoeveel middelbare scholen scoren momenteel onvoldoende volgens de Inspectie van het Onderwijs? Hoeveel van deze scholen zijn scholen voor bijzonder onderwijs? |
188 |
Wat is de verklaring voor het feit dat de bedragen uitgaven per leerling Voortgezet Onderwijs van 2022 hoger zijn dan in 2023 en latere jaren? Komt dit alleen door de extra middelen in het kader van het nationaal programma Onderwijs? Of spelen hier ook andere oorzaken een rol? |
189 |
Wat zijn de opbrengsten van de Gelijke Kansen Alliantie? Op welke wijze heeft de Gelijke Kansen Alliantie bijgedragen aan het tegengaan van ongelijke kansen? |
190 |
Hoeveel leerlingen volgden er in het schooljaar 2020–2021 een aanvullend onderwijsprogramma, zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma in tabelvorm aangeven? |
191 |
Hoeveel leerlingen volgen er in het schooljaar 2021–2022 een aanvullend onderwijsprogramma, zoals tweetalig onderwijs of technasium, naast het reguliere onderwijsprogramma in zowel basis- als voortgezet onderwijs? Kunt u dit per aanvullend onderwijsprogramma in tabelvorm aangeven? |
192 |
Hoeveel excellente basisscholen kent Nederland? |
193 |
Waarom is er alleen geld gereserveerd voor de regeling brede brugklas in 2022? Hoe ziet die regeling brede brugklas eruit? Werkt zo'n regeling niet alleen als er structureel geld voor ingezet wordt? |
194 |
Hoe staat het met de uitvoering van de motie Beertema over de eindtoets en het expliciet opnemen van praktijkonderwijs als instroomniveau?22 |
195 |
Wat is de stand van zaken betreffende de directe bekostiging van het praktijkonderwijs, zoals ook aan bod kwam tijdens het notaoverleg Passend onderwijs d.d. 16 november 2020 en zoals vermeld wordt in punt 25 van de verbeteragenda?23 |
196 |
Hoe groot is het tekort aan stage- en leerwerkplaatsen in het mbo op dit moment? |
197 |
In welke sectoren zijn er op dit moment stagetekorten? |
198 |
Welke programma's lopen er op dit moment om stagediscriminatie in het mbo aan te pakken? |
199 |
Hoeveel bedragen de schoolkosten van een gemiddelde mbo-student? |
200 |
Waarom zijn de bedragen die per student in het middelbaar beroepsonderwijs in 2023 en 2024 beschikbaar zijn, namelijk 9.200 euro, en die in 2025 en 2026 beschikbaar zijn, namelijk 9.100 euro, zonder de kasschuif van 210 miljoen, lager dan het bedrag van 9.400 euro dat in 2022 beschikbaar is? Komt dit alleen door de extra middelen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs, of spelen hier ook andere zaken een rol? |
201 |
Kunt u aangeven hoeveel bbl-studenten in 2021 hun opleiding hebben afgerond? |
202 |
Kunt u aangeven hoeveel bbl-studenten in september 2021 zijn gestart met hun opleiding, onderverdeeld in kwalificatiedossiers? |
203 |
Hoe komt het dat de mbo-begroting voor 2022 lager is dan voor 2021 en 2023, terwijl er ook middelen vanuit het NPO beschikbaar zijn gekomen? Zitten deze NPO-middelen in de mbo-begroting voor 2022 verwerkt, of staan deze ergens anders in de begroting of bij een andere begrotingsjaar? Hoe verhoudt zich dit tot de afspraak dat de NPO-middelen in de jaren 2021–2023 besteed moesten worden? |
204 |
Hoe komt het dat de verplichtingen voor 2024 hoger zijn dan de te verwachten totale uitgaven, zoals te zien is in de eerste twee regels van de tabel? |
205 |
Wat is de verdeling van de subsidies voor het actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen onder het mbo en ho, aangezien de studievouchers voor wo-studenten ook tot het actieprogramma behoren? Ligt bij het actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen de nadruk op mbo-onderwijs? Zo nee, waarom niet? |
206 |
Welke doelen verwacht u voor 2024 te behalen met het actieprogramma Leven Lang Ontwikkelen, aangezien het budget voor dit programma na 2023 afloopt? |
207 |
Wat is de actuele stand van zaken rondom de salarismix voor docenten in het mbo in de Randstad? |
208 |
Wat is de stand van zaken met betrekking de wettelijke verankering van de entreeopleiding in het praktijkonderwijs? |
209 |
Welk budget was er de afgelopen jaren beschikbaar voor het Regionaal investeringsfonds mbo? In hoeverre wordt er een overinschrijving verwacht voor het budget voor 2022? |
210 |
Tellen alle keuzedelen mee voor de zak/slaagregeling? |
211 |
Hoeveel keuzedelen zijn er in totaal? |
212 |
Kunt u aangeven wat het percentage mbo-afgestudeerden is dat ruim een jaar na het afstuderen aan het werk is wanneer niet een ondergrens van 12 uur per week wordt gehanteerd, maar het aantal uren van een gemiddelde werkweek, namelijk 28 uur? |
213 |
In welke verhouding worden docenten die doceren op het mbo uitbetaald volgens de schalen LB, LC en LD? Hoe is de spreiding van mbo-docenten in de schalen LC en LD over het land? |
214 |
Hoeveel extra geld dient er uitgetrokken te worden om uitvoering te geven aan het actieplan LeerKracht van Nederland met betrekking tot de salarissen? |
215 |
Kunt u een overzicht geven van de loonontwikkeling in het po en het vo door de jaren heen, bijvoorbeeld sinds het begin van deze eeuw? Kunt u daarin een onderscheid maken tussen de nominale en de reële inkomensontwikkeling? |
216 |
Wat was het totaalaantal vroegtijdig schoolverlaters in de jaren 2019, 2020 en 2021? Kunt u dit specificeren per regio, per opleidingsniveau (vo/mbo) en per opleiding/kwalificatiedossier? |
217 |
Wat is de omvang van de lerarentekorten in het mbo? |
218 |
Welke rol speelt de hybride docent in het mbo? Kunt u een inschatting maken van het aantal hybride docenten in het mbo? |
219 |
Welk deel van de mbo'ers ontvangt een stagevergoeding voor hun stage? In hoeverre kunnen mbo’ers daarop aanspraak maken bij hun leerbedrijf? Behoort dit ook in enige zin tot de voorwaarden voor erkenning als leerbedrijf? |
220 |
Welk deel van de 2,5 miljoen mensen die in 2016 volgens de Algemene Rekenkamer moeite hadden met taal en/of rekenen zal, ondanks de aanpak van laaggeletterdheid, in 2022 nog altijd moeite hebben met taal en/of rekenen en zo dus een grote kans hebben om een achterstand in de maatschappij op te lopen? |
221 |
Wat bedoelt u onder het kopje Leven Lang Ontwikkelen met «flexibilisering van het mbo»? |
222 |
Hoe stelt u in het kader van een Leven Lang Ontwikkelen vast wat publieke financieringsmogelijkheden zijn en wat private financieringsmogelijkheden zijn? |
223 |
Wordt de scheiding tussen private financiering en publieke financiering in de Wet educatie en beroepsonderwijs losgelaten? |
224 |
Wat verstaat u in het kader van de financieringsmogelijkheden onder «publiek gefinancierd onderwijs»? |
225 |
Is het budget voor de subsidie praktijkleren momenteel toereikend? |
226 |
Zijn er coronamiddelen beschikbaar gesteld voor laaggeletterdheid? |
227 |
Kunt u aangeven hoe groot het tekort aan stageplekken is? |
228 |
Kunt u per kwalificatiedossier aangeven hoe groot het tekort aan stageplekken in het derde kwartaal van 2021 is? |
229 |
Hoeveel jongeren onder de 23 jaar hebben nog geen startkwalificatie en gaan ook niet naar school? |
230 |
Hoeveel mbo-instellingen kent Nederland? |
231 |
Op welke manier worden mbo-studies met onvoldoende arbeidsmarktperspectief momenteel stopgezet? |
232 |
Welke arbeidsmarktcriteria gelden bij het starten van een nieuwe mbo-opleiding? |
233 |
Op welke manier kunnen bedrijfsscholen momenteel gebruikmaken van bekostiging vanuit de OCW-begroting? |
234 |
Hoeveel studenten heeft het mbo momenteel? |
235 |
Met hoeveel is het aantal studenten in het mbo in de afgelopen vijf jaar toegenomen? |
236 |
Wat is het aandeel internationale studenten, zowel absoluut als procentueel, over de afgelopen vijf jaar? |
237 |
Klopt het dat de baten van de geplande rentemaatregel niet ten bate zouden komen van de OCW-begroting of de lumpsum van de ho-instellingen? |
238 |
Klopt het dat het aantal studenten (wederom) hoger is dan het verwachte aantal? Welk effect heeft dit gehad op de begroting van OCW? |
239 |
Welke programma's lopen er op dit moment om stagediscriminatie in het hbo aan te pakken? |
240 |
Klopt het dat de studentenraming voor het hoger onderwijs in 2022 bijgesteld moet worden? Met welk bedrag dient de bekostiging in het hoger onderwijs bijgesteld te worden om het bedrag per student niet af te laten nemen? |
241 |
Welke randvoorwaarden moeten aanwezig zijn binnen een instelling om te kunnen stellen dat de sociale veiligheid op orde is? Is er een landelijke consensus over hoe een goed meldsysteem op de instelling eruit moet zien? |
242 |
Wat is de definitie van een «inclusief curriculum»? |
243 |
Wat is de definitie van een «intersectionele aanpak»? |
244 |
Wat is de definitie van een «veilige cultuur»? |
245 |
Wat was de gemiddelde studieschuld in 2020? |
246 |
Hoeveel is er door dit kabinet extra geïnvesteerd in hoger onderwijs en wetenschapsbeleid? |
247 |
Wat is de definitie van «woke»? |
248 |
Wat is de rol van een diversity officer? Welke instellingen werken met een diversity officer? |
249 |
Welk percentage van afgestudeerden uit het wo-SSH-domein (social sciences en humanities) gaat na hun studie daadwerkelijk op wo-opleidingsniveau en tevens binnen hun vakgebied aan het werk en hoe snel? Welk percentage van afgestudeerden uit de wo-levens- en medische wetenschappen, respectievelijk de technische & natuurwetenschappen gaan na hun studie daadwerkelijk op wo-opleidingsniveau en tevens binnen hun vakgebied aan het werk en hoe snel? |
250 |
Welke sturingsmogelijkheden hebben instellingen, zowel universiteiten als hogescholen, om te sturen op het aantal studenten? |
251 |
Klopt het dat de subsidieregeling virtuele internationale samenwerkingsprojecten nieuw is? Wat houdt deze subsidieregeling precies in? Hoeveel geld is hiermee gemoeid? Hoe lang loopt deze subsidieregeling door? Wie vraagt deze subsidie aan en wat doen ze ermee in de praktijk? |
252 |
Klopt het dat 10% van de studievoorschotmiddelen, oftewel 20 miljoen euro, is ingezet voor specifieke stimulering van landelijke prioriteiten? Om welke prioriteiten ging dit? Hoeveel middelen ontvingen de verschillende prioriteiten aanvankelijk? Hoeveel middelen worden nog steeds aan deze prioriteiten besteed? Indien het niet meer aan de oorspronkelijke prioriteiten besteed wordt, aan welke prioriteiten wordt het nu dan besteed? |
253 |
Kunt u een uitsplitsing maken van de voorgenomen besteding in 2020 van de «10% studievoorschotmiddelen voor specifieke stimulering van landelijke prioriteiten»? In hoeverre zijn deze bedragen reeds juridisch verplicht? |
254 |
Hoeveel plannen voor de kwaliteitsafspraken zijn nog niet goedgekeurd door het Ministerie van OCW? |
255 |
Hoeveel medezeggenschapsraden hebben ingestemd met de besteding van de middelen uit de kwaliteitsafspraken? |
256 |
Waarom is bij de post «NWO Praktijkgericht onderzoek» sprake van een daling van het budget van 60,5 miljoen euro in 2020 naar 53,2 miljoen euro in 2025? |
257 |
Hoeveel fte’s aan tandartsen komt Nederland tekort om te voldoen aan de huidige zorgvraag? Kunt u een overzicht geven van het tandartsentekort per regio in fte’s? |
258 |
Met hoeveel fte's loopt het tandartsentekort de komende zes jaar op indien het aantal opleidingsplaatsen niet wordt verruimd? Kunt u daarbij rekening houden met het lagere aantal uren dat jongere tandartsen gemiddeld werken? Kunt u een inschatting maken van het tandartsentekort per regio over zes jaar indien het aantal opleidingsplaatsen niet wordt verruimd? |
259 |
Bestaat er een verband tussen de omvang van regionale tandartsentekorten en de aanwezigheid van een tandheelkundeopleiding in de regio? Kunt u dit cijfermatig onderbouwen? |
260 |
Neemt de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs regionale tekorten aan medisch personeel rondom de opleidingsinstelling mee in de beoordeling van nieuwe opleidingen? |
261 |
Wat zijn de alternatieven om het door het Capaciteitsorgaan voorziene tekort op te vangen als de instroom van nieuwe tandartsen als gevolg van het verruimen van opleidingsplaatsen geen doorgang vindt? Hoe kan het verkorten van de bestaande opleiding naar vijf jaar, zoals in Scandinavië, met behoud van de bestaande kwaliteit, dienen als middel om de uitstroom te verhogen? |
262 |
Waarom blijven de bedragen bij het onderdeel subsidies van de OCW-begroting ieder jaar gelijk? Waarom wordt de inflatie niet meegerekend? |
263 |
Betekent het «technisch inboeken» van de tekorten oplopend tot 260 miljoen per jaar vanwege het niet doorgaan van de rentemaatregel en de tekorten bij DUO24 ICT dat deze bezuiniging vanzelf verdwijnt? |
264 |
Kunt u per jaar specificeren wat de bedragen zijn met ingang van 2027 en later, oplopend tot structureel 226 miljoen euro, ten gevolge van het intrekken van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet studiefinanciering 2000 in verband met een wijziging van de rentemaatstaf voor de lening hoger onderwijs? |
265 |
Wanneer werd duidelijk dat deze bezuinigingen bij de ho-instellingen op de begroting zijn gezet? Is de sector geïnformeerd over dit besluit? |
266 |
Waren de wijziging van de rentemaatstaf voor de lening hoger onderwijs en de financiële gevolgen daarvan niet eerder te voorzien? Waarom is dit niet gemeld bij de Voorjaarsnota? Kunt u bevestigen dat de kosten voor het jaar 2025 (1 miljoen euro) generaal zijn gedekt en dat die voor 2026 (3 miljoen euro), oplopend tot structureel 226 miljoen, technisch zijn ingeboekt ten laste van de onderwijsbekostiging in het hoger onderwijs (zie artikel 6 & 7)? |
267 |
Sinds wanneer was de overschrijding in verband met de ICT-problematiek bij DUO die nu aanvullend wordt gedekt, te voorzien? |
268 |
Waarom is de overschrijding in verband met de ICT-problematiek bij DUO technisch ingeboekt op artikel 7, onderwijsbekostiging wetenschappelijk onderwijs? |
269 |
Verwacht u verdere overschrijdingen in verband met de ICT-problematiek? |
270 |
Klopt het dat er ook met de investeringen via de kwaliteitsafspraken sprake is van een almaar dalende rijksbijdrage per student als daarin zowel de bekostiging van onderwijs als van onderzoek wordt meegewogen, zoals ook passend is gezien het wetenschappelijke karakter van het onderwijs? |
271 |
Hoeveel extra financiering is er nodig voor onderwijs en onderzoek om te zorgen dat Nederland niet achteropraakt bij andere landen? Hoeveel is er nodig om te zorgen dat Nederland in de internationale top van onderwijs en onderzoek blijft? |
272 |
Hoe ver is Nederland af van de Europese Lissabon-doelstellingen om 3% van het bbp te investeren in onderzoek en innovatie? Welke investeringen doet het kabinet in deze begroting om deze doelstelling te behalen of dichterbij te brengen? |
273 |
Zijn er al studievoorschotvouchers verstrekt? |
274 |
Deelt u de mening dat zijinstroom vanuit een lagere opleiding de kwaliteit van het onderwijs niet te goede komt en dat een subsidie voor een tweede richting voor leraren hier meer recht aan doet? |
275 |
In welke periode konden (aankomende) studenten een aanvraag doen voor de subsidieregeling tweede lerarenopleiding? Hoeveel aanvragen zijn er ontvangen? Hoeveel hiervan zijn toegekend? Wat is de hoogte van de tegemoetkoming die deze studenten ontvangen? |
276 |
Heeft het niet kunnen uitvoeren van de nationale studentenenquête gevolgen gehad voor de subsidie van Studiekeuze123? |
277 |
Wat doet u om de toegankelijkheid van andere vormen van onderwijs dan het hoger onderwijs te bevorderen voor mensen met een beperking? Wordt hier budget voor uitgetrokken? Waar wordt dat verantwoord in de begroting? Is er extra budget voor leraren voor ondersteuning van leerlingen met een beperking? Welk budget is nodig om scholen volledig toegankelijk te maken voor leerlingen met een beperking? Wat is er nodig om leerlingen met een beperking deel te laten uitmaken van het regulier onderwijs? |
278 |
Welke sturingsmogelijkheden hebben instellingen gericht om te sturen op instroom van internationale studenten, zonder dat daarmee alle internationaliseringsdoelstellingen wegvallen? |
279 |
Zien die sturingsmogelijkheden zowel op EER- als op niet-EER-studenten? |
280 |
Wat is de instroom van internationale studenten in het collegejaar 2021–2022, zowel in absolute getallen als procentueel? Is dit een stijging ten opzichte van de voorgaande jaren? |
281 |
Wat is de instroom van internationale studenten in de afgelopen vijf jaar, zowel in absolute getallen als procentueel? |
282 |
Hoeveel procent van de opdrachten is momenteel juridisch verplicht? |
283 |
Kunt u een inschatting maken van het aantal leraren dat een tijdelijk contract heeft? |
284 |
Hoe staat het met de regionale afspraken over (het beperken van) de inzet van commerciële uitzend- en bemiddelingsbureaus, naar aanleiding van de motie Kwint/Westerveld?25 |
285 |
Ziet u kansen om de werkdruk van leraren te verminderen door bepaalde activiteiten, zoals het afnemen van examens/proefwerken en het bijbehorende nakijkwerk, te digitaliseren? |
286 |
Vindt u het wenselijk om de instroom van (gespecialiseerde) leraren met een universitaire opleiding te bevorderen, gelet op de bijdrage die zij kunnen leveren aan het verhogen van de kwaliteit van het onderwijs en de mogelijkheden die dit biedt om collega-leraren te ontlasten? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Heeft u doelstellingen hiervoor geformuleerd, bijvoorbeeld in de vorm van een percentage leraren met een universitaire opleiding? |
287 |
Wat gaat u doen om de professionele ontwikkeling en bijscholing van leraren te stimuleren nu het lerarenregister ter ziele is gegaan en het zicht hierop dus is verdwenen? |
288 |
Tot wanneer loopt de subsidie voor de lerarenbeurs? Blijft het bedrag stabiel of kan er weer op gekort worden? Verwacht u dat het bedrag dat er tot 2026 voor staat genoeg is om alle aanvragen voor lerarenbeurzen te financieren? |
289 |
Waarom is er sprake van een daling in het budget voor de post «Bekostiging Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen» van 49,5 miljoen euro in 2022 naar 44,8 miljoen euro in? |
290 |
Is de 19,4 miljoen euro toereikend om het regionale lerarentekort aan te pakken? Zo nee, hoeveel zou er nodig zijn? Welk deel van het tekort kan met de 19,4 miljoen euro weggewerkt worden? |
291 |
Hoe groot is het lerarentekort in het po op dit moment in fte's? |
292 |
Hoe groot is het lerarentekort in het vo op dit moment in fte's? |
293 |
Hoe groot is het tekort aan schoolleiders op dit moment in fte's? |
294 |
Hoe wordt de 2,7 miljoen voor het versterken van het beroep leraar, die onder andere bedoeld is voor de ondersteuning van de beroepsgroep, ingezet? |
295 |
Welke alternatieven zijn er om tegemoet te komen aan de Kamer, die zich in meerderheid heeft uitgesproken tegen het leenstelsel en voor een nieuw stelsel van studiefinanciering? Waar kunnen deze alternatieven gevonden worden? |
296 |
Op welke manier wordt de gemiddelde studieschuld berekend? Is dit de schuld onder alle studenten of enkel onder de studenten die daadwerkelijk een lening hebben uitstaan bij DUO? |
297 |
Hoeveel studenten hebben geen studieschuld? Hoeveel is dat procentueel van de studentpopulatie? |
298 |
Wat was het gemiddelde studieschuld onder studenten in de jaren 2010 tot 2015, onder het oude stelsel? |
299 |
Welke effecten heeft de halvering van het collegegeld voor eerstejaarsstudenten? |
300 |
Wat is de huidige instroom in de pabo's? Wat was de instroom in het collegejaar 2020–2021? |
301 |
Is het mogelijk dat er een verandering plaatsvindt betreffende de toegankelijkheid van de studieschuldgegevens van studenten voor derden zoals hypotheekverstrekkers? Zo ja, waarom? |
302 |
Wat zijn de redenen voor het verschil tussen de normbedragen voor het mbo/de bol26 en het ho? |
303 |
Welke publieke gelden van welke gedupeerden worden hier exact kwijtgescholden? |
304 |
Hoeveel studenten kunnen met het bedrag van 423 miljoen in 2022 aflopend tot 357 miljoen in 2026 een basisbeurs als gift ontvangen? Hoeveel studenten kunnen dan geen basisbeurs als gift ontvangen? Waardoor wordt de daling in deze post van 644 miljoen naar 423 miljoen van 2021 op 2022 verklaard? Hoeveel kosten zijn er gemoeid met het invoeren van een inkomensafhankelijke basisbeurs voor iedereen? |
305 |
Hoe hoog schat u het risico in dat belangrijke culturele erfgoederen zoals ARTIS, toch buiten de boot vallen bij het uitvoeren van de Erfgoedwet? |
306 |
Bij welke post voor cultuur worden gelden beschikbaar gesteld of kunnen gelden worden ingezet voor het in stand houden en/of versterken van streektradities zoals kermissen, paasvuren, carnaval, carbidschieten, schuttersverenigingen en plattelandsfestivals zoals de Zwarte Cross en trekkersleps? |
307 |
Kunt u een zo actueel mogelijk vergelijkend overzicht geven van de bezoekersaantallen per maand van musea, muziekcentrum en -podia, centra en gezelschappen voor podiumkunsten en andere culturele instellingen in 2018, 2019, 2020 en 2021? Welke trends neemt u waar nu de coronarestricties zo goed als zijn weggenomen? Welke prognose qua bezoekersaantallen en inkomsten is op basis van dat vergelijkend onderzoek te maken? |
308 |
Kunt u aangeven welke musea, muziekcentrum en -podia, centra en gezelschappen voor podiumkunsten en andere culturele instellingen permanent zijn gesloten tijdens de coronacrisis en welke nu op het punt staan om om te vallen? |
309 |
Kunt u inzage geven in de wijze waarop gebruik is gemaakt van het garantiefonds voor evenementen? |
310 |
Kunt u een update geven van de evaluatie van de fieldlabs die momenteel loopt? |
311 |
Kunt u een update geven van de voortgang van het sectorplan voor de filmsector waarvoor u een aanjager heeft aangesteld die de partijen bij elkaar brengt en de voorwaarden voor versterking van het Nederlandse aanbod in kaart brengt? |
312 |
Welke budgetten en beleidsmaatregelen heeft u in uw begroting voor 2022 vrijgemaakt voor het doorzetten van het Leesoffensief? |
313 |
Deelt u de visie dat de uitvoering van het Leesoffensief niet langer op zich kan laten wachten en dat er zo snel mogelijk een concreet plan op tafel moet liggen? |
314 |
Hoeveel gemeenten hebben op dit moment geen volwaardige bibliotheekvoorziening? |
315 |
Hoeveel bibliotheken zijn in financiële problemen gekomen door de coronacrisis? Hoe groot zijn de tekorten? Kunnen alle gemeenten die tekorten aanvullen? |
316 |
Hoe verhoudt de culturele sector zich tot de Sustainable Development Goals? |
317 |
Welke verbinding ziet u, net als bij het eerder georganiseerde Ontwikkeling Telt Festival, tussen het beleidsterrein van het Tel mee met Taal-programma en het beleidsterrein van het Leven Lang Ontwikkelen? |
318 |
Welke verbinding ziet u tussen het Leesoffensief en het Tel mee met Taal-programma in uw begroting? |
319 |
Heeft u specifieke plannen om het herstel van de cultuursector te bewerkstelligen? Zo ja, welke plannen zijn dit? Zo nee, waarom niet? |
320 |
Aan welke diversiteitseisen moeten programma’s op de NPO27 voldoen? |
321 |
Klopt het dat er een geoblokkade van kracht is voor inwoners van het Caribisch gedeelte van het Nederlands Koninkrijk die hier de programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep willen (terug)kijken? Zo ja, kunt u dan uitleggen waarom deze blokkade van kracht is, ondanks de opheffing hiervan binnen de Europese Unie? |
322 |
Ziet u de mogelijkheid dat de onafhankelijkheid van landelijke en regionale omroepen in gevaar komt door de hoge staatssteunen die zij ontvangen? |
323 |
Hoe ver is Nederland af van de Europese Lissabon-doelstellingen om 3% van het bbp te investeren in onderzoek en innovatie? Welke investeringen doet het kabinet in deze begroting om deze doelstelling te behalen of dichterbij te brengen? |
324 |
Klopt het dat er binnen het onderzoeksbudget geen extra geld is gereserveerd voor onderzoek naar corona en de gevolgen ervan voor de samenleving? Zo nee, waarom niet? |
325 |
Hoeveel procent van de bijdrage aan het BPRC28 is geoormerkt voor proefdiervrij onderzoek? |
326 |
Welke verplichtingen en/of afspraken zijn er tussen het Ministerie van OCW en het BPRC om het aantal gehouden proefdieren en proeven met dieren te verkleinen? Gaat het bij deze verplichtingen en/of afspraken om een resultaatverplichting? |
327 |
Wat is de verklaring van het feit dat de rijksbijdrage aan het BPRC in de begrotingen van 2019 tot en met 2022 jaarlijks een stijgende lijn laat zien? |
328 |
Wanneer moeten de aangekondigde 40% reductie in het aantal proeven met apen en de verkleining van de fokkolonie gerealiseerd zijn?29 |
329 |
Hoe groot was de fokkolonie van het BPRC, gemiddeld genomen per jaar, in de afgelopen tien jaar? |
330 |
Hoeveel dieren zijn er de afgelopen vijf jaar bij Stichting AAP terechtgekomen vanuit het BPRC? |
331 |
Hoeveel overtollige dieren zijn er, uitgesplitst naar jaar, gedood in het BPRC in de afgelopen vijf jaar? |
332 |
Wat is de verklaring van het feit dat in de begroting voor 2022 staat dat er in 2020 1,5 miljoen euro meer naar het BPRC ging dan was begroot in 2021? |
333 |
Welk bedrag van de bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in het kader van het Horizon Europe-project wordt gebruikt voor dierproeven, en welk bedrag wordt gebruikt voor proefdiervrije innovatie? |
334 |
Welk bedrag van de bijdrages aan (inter)nationale organisaties is, uitgesplitst naar organisatie, bestemd voor proefdieronderzoek, en welk bedrag voor proefdiervrije innovatie? |
335 |
Hoe kwam de KNAW in het briefadvies Vrijheid van wetenschapsbeoefening (2018) tot de conclusie dat er «geen signalen» waren van zelfcensuur en een beperking van diversiteit van perspectieven? Ziet de KNAW nog steeds geen signalen? |
336 |
Zijn waarheidsvinding en objectiviteit nog leidende beginselen van de wetenschap in Nederland, zoals in het genoemde briefadvies wordt gesteld? Wat betekent het in dit verband dat de KNAW deze begrippen niet meer noemt in het stuk Begripsanalyse en richtsnoer over academische vrijheid in Nederland (2021)? |
337 |
Hoe weegt u het advies van de KNAW, gelet op de verschillende signalen die er zijn geweest over ideologische zelfcensuur, bijvoorbeeld in onderzoeken van ScienceGuide? |
338 |
Welk budget wordt uitgegeven aan seksuele vorming in het onderwijs? Waar staat dit in de begroting? |
339 |
Hoe draagt u zorg voor juiste en volledige informatie met betrekking tot seksuele vorming voor alle jongeren die aansluit bij hun vragen, behoeften en wensen, wanneer het proces van curriculumherziening wordt gecontinueerd? |
340 |
Wat is de huidige status van de Europese lhbti-strategie? Welke punten zijn inmiddels geïmplementeerd? Welke plannen liggen momenteel «vast» in de Raad? |
341 |
Hoe wordt het geld besteed dat in het kader van de regeling gender- en LHBTI-gelijkheid 2017–2022 aan subsidies wordt uitgegeven? |
342 |
Waaraan wordt het geld voor subsidies voor lhbti-emancipatie uitgegeven? |
343 |
Klopt het dat er voor de jaren 2020–2026 nul bij de subsidies voor vrouwenemancipatie staat? Zo ja, wat zijn de redenen hiervoor? |
344 |
Welk budget is gereserveerd voor de verkenning die de Stichting School & Veiligheid gaat doen om stereotypen in het onderwijs te doorbreken? Zal dit verkenningsonderzoek ook worden gericht op lhbtiq+-stereotypen? Zo nee, bent u van plan om ook andere stereotypen en (dominante) normen betreffende gender en seksualiteit te laten onderzoeken? |
345 |
Kunt u een uitsplitsing geven van de post «onvoorzien», onder andere van de middelen die een budgettair effect hebben op meer dan één beleidsartikel en waarvan de verdeling over deze artikelen nog niet bekend is? Over welke zaken met een bedrag van circa 600 miljoen euro in 2022 en 2023 gaat het hier? |
346 |
Waar kunnen studenten terecht als zij een klacht hebben over DUO? |
347 |
Hoeveel klachten heeft de klachtenfunctionaris van DUO ontvangen in 2021, 2020, 2019 en 2018? |
348 |
Wat kan er gezegd worden over de aard van de klachten die bij de klachtenfunctionaris van DUO binnenkomen? |
349 |
Hoeveel klachten over DUO heeft de Nationale ombudsman ontvangen? |
350 |
Hoeveel deurwaarders heeft DUO in 2021, 2020, 2019 en 2018 erop uit gestuurd? |
351 |
Is het voor DUO technisch mogelijk en uitvoerbaar om – bij een eventuele aanpassing van de Wet studiefinanciering 2000 – in de bedragen voor de basisbeurs en aanvullende beurs onderscheid te maken tussen thuiswonende en uitwonende studenten? |
352 |
Welke onderzoeken heeft OCW extern laten uitvoeren en bij wie? Welke kosten gingen hiermee gemoeid? Is er tussen OCW en de onderzoekers gesproken over de conceptconclusies? |
353 |
Hoeveel communicatiemedewerkers heeft het Ministerie van OCW in dienst? Om hoeveel fte's gaat het dan? |
354 |
Kunt u een overzicht geven van alle (aanjaag)teams die het ministerie heeft ingezet sinds het aantreden van het kabinet-Rutte III? Welke personen (uit welke organisaties) werken voor deze (aanjaag)teams? Hoeveel fte's bedraagt dit? Wat bedraagt hun salariëring? Wat zijn hun doelstellingen en welke resultaten hebben ze tot nu toe hebben geboekt? |
355 |
Kunt u een overzicht geven van alle onderwijsbestuurders die in opspraak zijn geweest vanwege wanbeleid/wanbestuur en van wat daaraan ten grondslag lag? |
356 |
Is er gekeken naar andere vormen om deelname aan cultuur te stimuleren, zoals de persoonsgebonden subsidie? Is hier onderzoek naar gedaan? |
357 |
Hoe zijn de verstrekte bijdragen voor de cultuurfondsen verdeeld over de provincies in euro per provincie waarin de uiteindelijke ontvanger is gevestigd? |
358 |
Welke eisen stelt het ministerie aan de cultuurfondsen als het gaat om de regionale/provinciale spreiding van de bijdragen? |
359 |
Hoe verhoudt de klassengrootte zich tot de score op de eindtoets? |
360 |
Hoe komt het dat er bij de studentenraming voor het mbo van 2023 naar 2024 bijna sprake is van een halvering, zoals blijkt uit tabel 92? Gaat het hier om de raming of om een mutatie op een eerdere raming? |
361 |
Wat is de oorzaak van de verwachte stijging van het aantal leerlingen in het voortgezet onderwijs in 2026, na de jarenlange leerlingendaling (zie tabel 92)? |
362 |
Hoe hebben studenten de voorwaardelijke toelating (die behelsde dat studenten die de overstap maakten van mbo naar hbo, van hbo-propedeuse naar wo-bachelor, van bachelor naar master en van Ad-opleiding30 naar bachelor en die hun oorspronkelijke opleiding nog moesten afronden, alvast konden starten met hun vervolgopleiding) ervaren? Wat zijn de positieve en negatieve ervaringen van studenten met deze maatregel? |
363 |
Zijn er uit de ervaringen met de voorwaardelijke toelating gedurende de coronacrisis conclusies te trekken over het mogelijk op structurele basis invoeren van een «zachte knip» bij de overstapmomenten naar en in het hoger onderwijs? Zo ja, welke? |
364 |
Hoeveel kost het om de loonkloof tussen leraren in het primair en het voortgezet onderwijs volledig te dichten? |
365 |
Hoeveel Samen naar School-klassen zijn er inmiddels? Stijgt het aantal? |
366 |
Wat is de stand van zaken betreffende het opstellen van de landelijke basisondersteuning conform de motie van het lid Kwint c.s.?31 |
367 |
Op welke manier is de twee keer 20 miljoen euro ingezet om kinderen te helpen die nu thuiszitten, zoals gevraagd in de motie van het lid Westerveld?32 |
368 |
Welke maatregelen neemt u om de vrijwillige ouderbijdrage in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs af te schaffen? Welk budget is hiermee gemoeid? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? |
369 |
Hoeveel leraren in het primair- en voortgezet onderwijs zijn niet in loondienst, maar ingehuurd via onder andere uitzendbureaus? |
370 |
Hoeveel uitzend- en detacheringbureaus zijn er in Nederland die onderwijspersoneel uitzenden/detacheren? Hoeveel hebben deze uitzend- en detacheringsbureaus jaarlijks verdiend aan het uitzenden/detacheren van onderwijspersoneel sinds 2017? |
371 |
Hoeveel scholen hebben meegedaan aan de uitvraag voor het registreren van het lerarentekort? Hoeveel procent van het totaalaantal scholen is dit? |
372 |
Welke maatregelen neemt u om scholen met brede brugklassen te stimuleren? Welk budget is hiermee gemoeid? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? |
373 |
Welke kosten zouden er gemoeid zijn met het met 10% verkleinen van alle klassen in het basisonderwijs? |
374 |
Wat is de stand van zaken ten aanzien van de door u op 8 maart 2021 aangekondigde voorbereidingen voor de bijstelling van de examenprogramma’s voor het vmbo, de havo en het vwo voor Nederlands, wiskunde 2, de moderne vreemde talen, maatschappijleer en het bètacurriculum, die de Kamer als prioriteit heeft aangemerkt? Wat is de stand van zaken ten aanzien van het verplicht stellen van het vak maatschappijleer? |
375 |
Welke kosten zijn er gemoeid met het volledig afschaffen van het collegegeld? |
376 |
Waarom is de motie van de leden Paternotte en Van der Woude waarin wordt gevraagd om hogescholen en universiteiten op korte termijn te ondersteunen bij het doorgang laten vinden van studentenuitwisselingen, nog niet uitgevoerd?33 |
377 |
Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de motie van de leden Paternotte en Van der Woude om hogescholen en universiteiten actief te ondersteunen om studentenuitwisselingen zo veel mogelijk doorgang te laten vinden?33 |
378 |
Wanneer kan de Kamer de uitwerking van de motie van het lid Wiersma verwachten?35 |
379 |
Wanneer kan de Kamer de uitwerking van de motie van de leden Wiersma en Van der Molen verwachten?36 |
380 |
Wat is de huidige status van de uitvoering van de motie van de leden Wiersma en Van der Molen?37 Met welke lidstaten trekken we hierbij op? |
381 |
Welke maatregelen hebt u genomen om onderadvisering te voorkomen? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? Is het trainen van leraren over het geven van een schooladvies en het creëren van bewustwording over onderadvisering onderdeel van deze maatregelen? |
382 |
Wanneer wordt de uitvoering van de motie van de leden Westerveld en Kwint waarin wordt verzocht om met scholen afspraken te maken met het doel dat er geen reclame wordt gemaakt voor private aanbieders van schaduwonderwijs, weer opgepakt?38 Wat betekent het dat de uitvoering hiervan is uitgesteld tot na de coronacrisis? Is er een tijdpad hiervoor? Deelt u de mening dat deze motie ook urgentie heeft in verband met het Nationaal Programma Onderwijs? |
383 |
Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de motie van de leden Paternotte en Bruins?39 |
384 |
Hoeveel particuliere scholen voor basis-, speciaal en voortgezet onderwijs bestaan er in Nederland? Kunt u een overzicht geven van de aantallen per jaar, vanaf 2000 tot en met dit schooljaar? |
385 |
Hoeveel leerlingen volgen onderwijs op een particuliere school in Nederland? Kunt u een overzicht geven van het aantal leerlingen dat sinds 2000 tot en met dit schooljaar onderwijs volgt op een particuliere school? |
386 |
Klopt het dat uit onderzoek naar aanleiding van de motie Westerveld c.s.40 blijkt dat de kosten voor het structureel financieren van devices in het vo naar schatting 84 miljoen per jaar zullen bedragen en in het po minimaal 110 miljoen per jaar? Is hiervoor geld gereserveerd in de begroting? Wanneer zal hier een beslissing over worden genomen? Is het handig om hiervoor alvast geld te reserveren, mocht u beslissen dit te gaan financieren? |
387 |
Wanneer wordt de motie van de leden Peters en Paul uitgevoerd waarin wordt gevraagd om «op korte termijn» te komen tot heldere, meetbare doelen?41 |
388 |
Worden scholieren- en studentenorganisaties betrokken bij de uitvoering van de motie van de leden Paternotte en Westerveld?42 |
389 |
Hoe is de verhouding tussen private en publieke bekostiging in zowel het primair als het voortgezet onderwijs? |
390 |
Hoeveel kinderen staan op een wachtlijst voor een plek in het speciaal onderwijs, ondanks dat wachtlijsten niet zouden mogen bestaan? |
391 |
Hoeveel extra scholen voor speciaal (basis)onderwijs zijn nodig om alle kinderen die op een wachtlijst staan een plek te geven? |
392 |
Wat is de stand van zaken van het «betrekken» van vakscholen bij de verkenning? Wat doet u om meer kleinschalige vakscholen in het mbo te realiseren en meer stageplaatsen te creëren? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? Hoeveel geld wordt hiervoor uitgetrokken? |
393 |
Vormt het antwoord van de Minister van december 2017 op de schriftelijke vragen over stereotypen in schoolboeken, dat het gezien de vrijheid van onderwijs niet passend is voor de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media de educatieve uitgeverijen op de inhoud van leermiddelen aan te spreken, maar dat het denkbaar is om de maatschappelijke discussie over dit onderwerp te bevorderen en hierin een faciliterende rol te nemen en dat dit ertoe kan leiden dat leermiddelenmakers vaker andere, minder stereotype voorbeelden gaan gebruiken, een toezegging? Wat heeft u sindsdien op dat punt ondernomen? |
394 |
Zal u zich ervoor inzetten om in de context van inclusief onderwijs – dat immers ook de Nederlandse leerlingen in het buitenland omvat –, de infrastructuur van NOB-scholen duurzaam te borgen? |
395 |
Kunt u specificeren over welke subsidies het gaat bij de post «Overige beschikkingen op basis van kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS en SLOA»,43 met daarbij het bedrag van 7,482 miljoen euro voor het po in 2022? |
396 |
Waarom is er bij de Regeling brede brugklassen slechts sprake van één jaar subsidie, in 2022? |
397 |
Kunt u specificeren over welke subsidies het gaat bij de post «Overige beschikkingen op basis van kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS en SLOA», met daarbij het bedrag van 16,67 miljoen euro voor het vo in 2022? |
398 |
Waarom daalt de subsidie Praktijkleren van 306,194 miljoen euro in 2022 naar 295,358 miljoen euro in 2023 en 196,905 miljoen euro in 2023 en circa 200 miljoen euro in 2024 en later? |
399 |
Waarom staan er bij de subsidie Praktijkleren bedragen vermeld voor de jaren 2023 en later, terwijl de einddatum van de subsidieregeling volgens de laatste kolom van de tabel 2022 is? |
400 |
Waarom daalt de subsidie Actieplan Laaggeletterdheid/de subsidieregeling Tel mee met Taal van 20,487 miljoen euro in 2022 naar 15,283 miljoen euro in 2023 en 12,68 miljoen euro in 2025 en verder? |
401 |
Waarom staan er bij de subsidie Actieplan Laaggeletterdheid/de subsidieregeling Tel mee met Taal bedragen vermeld voor de jaren 2025 en later, terwijl de einddatum van de subsidieregeling 2024 is? |
402 |
Welke maatregelen treft u om gelijke kansen te bewerkstelligen? Is het geven van middelen aan scholen om kennis over het creëren van gelijke kansen met andere scholen te delen, ook een onderdeel hiervan? |
403 |
Welke maatregelen neemt u om mensen de kans te bieden om ook op latere leeftijd een opleiding te volgen? Welk bedrag wordt hiervoor aangewend? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? |
404 |
Welke maatregelen neemt u om een leven lang ontwikkelen mogelijk te maken? Welke aanvullende eisen worden er nu gesteld die belemmerend werken om diploma’s in het voortgezet onderwijs te stapelen? Wat is het effect als deze aanvullende eisen geschrapt zouden worden? Wat zouden de budgettaire effecten hiervan zijn? |
405 |
Zijn het uitdelen van boetes en het van overheidsopdrachten en subsidies uitsluiten van bedrijven die discrimineren bij de selectie van stagairs, onderdeel van het programma Gelijke kansen richting de toekomst? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Welke maatregelen worden er dan genomen om discriminatie bij de selectie voor stageplekken te voorkomen? Waar wordt dit verantwoord in de begroting? |
406 |
Heeft u op dit moment een beeld van de omvang van de stagetekorten binnen het hoger onderwijs? |
KNAW: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen; NWO: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
Mbo: middelbaar beroepsonderwijs; hbo: hoger beroepsonderwijs; wo: wetenschappelijk onderwijs
Lhbti: lhtbi staat voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2021D39090.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.