Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 oktober 2016
Tijdens het algemeen overleg Personeel van 21 april jl. (Kamerstuk 34 300 X, nr. 116) heb ik toegezegd u te informeren over de stand van zaken van de positionering van
de Centrale Organisatie Integriteit Defensie (COID) in de bestuursstaf. Voorts heb
ik tijdens het notaoverleg Veteranen van 20 juni jl. (Kamerstuk 30 139, nr. 164) toegezegd u bij het eerstvolgende wetgevingsoverleg Personeel nader te informeren
over de aanbeveling van de Veteranenombudsman ten aanzien van de Bosnië-veteraan.
In mijn brief van 15 oktober 2015 (Kamerstuk 33 763 nr. 86) heb ik tevens toegezegd u te informeren over de maatregelen uit de beleidsbrief
2011, in het bijzonder over de onderwerpen personeelslogistiek en gezondheidszorg.
Hierbij doe ik deze toezeggingen gestand.
Positionering COID in de bestuursstaf
Integriteit is voor Defensie van het grootste belang. De directeur van de COID is
nu direct onder de secretaris-generaal geplaatst en de overgang van de gehele COID,
ongeveer 30 vte’n, is in voorbereiding. Deze herpositionering vergroot de zichtbaarheid
van de COID en onderstreept haar mandaat. Hiermee wordt voldaan aan een van de aanbevelingen
van de commissie-Van der Steenhoven waarover ik u in mijn brief van 1 februari jl.
(Kamerstuk 31 125, nr. 65) heb geïnformeerd. In deze brief heb ik voorts gemeld dat de COID de inspanningen
om moral fit te blijven – de hoofdaanbeveling van de commissie – coördineert en ondersteunt. De
COID zal ook een centrale rol krijgen bij de afhandeling van meldingen en het digitale
systeem voor het melden van voorvallen zal worden verbeterd of zo nodig vervangen.
Ook worden uitvoerende taken op integriteitsgebied zoveel mogelijk bij de COID samengebracht.
Inmiddels is een projectleider aangesteld om dit alles in goede banen te leiden.
Veteranenombudsman en Bosnië-veteraan
In zijn rapport van 16 juni jl. concludeerde de Veteranenombudsman dat Defensie een
Bosnië-veteraan onvoldoende heeft begeleid na zijn ziekmelding, waardoor het vertrouwen
in Defensie is geschaad. De Veteranenombudsman adviseerde in overleg met de desbetreffende
veteraan te bezien hoe het vertrouwen kon worden hersteld. Er is inmiddels een constructief
gesprek met hem gevoerd waarin Defensie heeft onderstreept hem waar mogelijk te willen
ondersteunen. Op verzoek van de veteraan houdt een casecoördinator van Defensie contact
met zijn belangenbehartigers.
Stand van zaken reorganisatie Divisie Personeel en Organisatie Defensie
De verdere concentratie van uitvoerende P&O-taken in de Divisie Personeel & Organisatie
Defensie (DPOD) bij het CDC wordt in twee fasen uitgevoerd. In de eerste fase die
in 2013 is voltooid, zijn de P&O-capaciteiten gebundeld in de DPOD. De tweede fase betreft de doorontwikkeling van de DPOD
om de opgelegde reducties te kunnen behalen. In overleg met de bonden is besloten
de bevindingen uit het rapport-De Veer (Kamerstuk 33 400 X, nr. 74, 8 april 2013) te betrekken bij de vormgeving van deze fase. De aanbevelingen uit
het rapport-Van Ede (Kamerstuk 34 300 X, nr. 87, 29 februari 2016) zijn, voor zover van toepassing op de DPOD, verwerkt in het reorganisatieplan.
Zo wordt een DPOD-cel bij de Hoofddirectie Personeel (HDP) ondergebracht. Vooruitlopend
op het reorganisatiebesluit is deze DPOD-cel al operationeel. Ook voeren de Hoofddirecteur
Personeel en de Commandant DPOD wekelijks overleg over de (gezamenlijke) werkzaamheden.
De DPOD is op dit moment in afwachting van de accordering van het reorganisatieplan
door de bonden, waarna het personeelsvullingsplan kan worden uitgevoerd. Het reorganisatietraject
kan in het tweede kwartaal van 2017 wordt voltooid, mits het opgeschorte overleg tussen
Defensie en de vakcentrales bijtijds wordt hervat.
Stand van zaken reorganisatie Defensie Gezondheidsorganisatie
De reorganisaties in de militaire gezondheidszorg die zijn aangekondigd in de Beleidsbrief
2011 zijn grotendeels voltooid. Vanwege de ingrijpende veranderingen in de eerstelijnsgezondheidszorg
is de meeste aandacht in eerste instantie daarop gericht geweest. In het tweede kwartaal
van 2016 is de eerstelijnsgezondheidszorg gereorganiseerd en zijn het Eerstelijns
Gezondheidszorg Bedrijf (EGB) en de Defensie Tandheelkundige Dienst (DTD) opgericht.
Eind 2017 zullen met de voltooiing van de reorganisatie «Optimalisatie Tweedelijns
Gezondheidszorg» (OTG) alle DGO-reorganisaties van de Beleidsbrief 2011 gereed zijn. Hiermee is dan de beoogde fundamentele
herstructurering van de Militaire Gezondheidszorg «Centraal versterkt, decentraal
verankerd» gereed. Naast de beoogde personele reductie en de noodzakelijke kwaliteitsverbetering
zal dan ook een einde zijn gekomen aan de versnippering in de militaire gezondheidszorg.
De reorganisatie garandeert de toereikende geneeskundige ondersteuning van de ambities
van Defensie door de DGO en de geneeskundige elementen bij de operationele commando’s.
De Minister van Defensie,
J.A. Hennis-Plasschaert