Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 32668 nr. 8 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 32668 nr. 8 |
Ter Griffie van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal ontvangen op 23 augustus 2012.
De wens dat over de structuurvisie overleg
gewenst wordt kan door of namens de Kamer
te kennen worden gegeven uiterlijk op 18 oktober 2012.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 augustus 2012
In de brief aan uw Kamer van 9 februari 2012 (kamerstukken 2011–2012; 32 668, nr. 2; 9 februari 2012) heb ik u geïnformeerd over de ontwerp-structuurvisie en het daarin opgenomen voorkeursalternatief voor het ZuidasDok en de door de betrokken overheden gemaakte afspraken ten aanzien van projectscope, bijdragen en risicoverdeling.
De ontwerp-structuurvisie is in maart vrijgegeven voor een zienswijze procedure en is ook ter behandeling aan uw Kamer aangeboden. De zienswijzenprocedure is ondertussen afgerond. Het verheugt mij u te melden dat de publieke partners tot definitieve overeenstemming zijn gekomen en een bestuursovereenkomst hebben gesloten. Met deze brief stuur ik u de structuurvisie ZuidasDok toe zoals deze door mij is vastgesteld2.
Belang Zuidas
De Zuidas is van belang voor de ruimtelijk- economische ontwikkeling van de metropoolregio Amsterdam maar is tevens een belangrijke schakel in het netwerk van infrastructuur. De A10-zuid vormt een belangrijke schakel in het netwerk van A10, A4 en A2 en is daarmee een cruciaal onderdeel van het snelwegennetwerk rond Amsterdam. Station Amsterdam Zuid ligt op de steeds drukker wordende spoorcorridor Schiphol–Almere–Lelystad. Een aantal knelpunten bemoeilijkt echter de verdere ontwikkeling van de Zuidas en de infrastructuur. Op de A10 is sprake van filevorming en station Zuid wordt in zijn verdere groei beperkt door inklemming tussen de rijbanen van de A10. Verder vormt de huidige ligging van de infrastructuur een fysieke barrière in de Zuidas en zorgt de A10 voor hinder op het aspect geluid, externe veiligheid en in mindere mate op het aspect luchtkwaliteit.
In de structuurvisie ZuidasDok worden beleidskeuzes onderbouwd die een oplossing bieden voor de genoemde knelpunten. De hoofdpunten van de beleidskeuzes zijn als volgt:
• Uitbreiden van de capaciteit en ontvlechting van de A10-zuid van knooppunt De Nieuwe Meer tot en met knooppunt Amstel, inclusief ondergrondse ligging ter hoogte van Zuidas;
• Duurzame inpassing van de weginfrastructuur door het ondergronds situeren van de A10 ter hoogte van het centrumgebied van Zuidas, zodat ruimte ontstaat voor de openbaar vervoersterminal en het versterken van het centrummilieu van Zuidas;
• Ontwikkeling van een hoogwaardige openbaar vervoersterminal voor trein en metro, accommodatie groei treinverkeer, aanleg keervoorzieningen voor de binnenlandse hogesnelheidstreinen en ruimtereservering voor een vijfde en zesde spoor;
• Optimale inpassing van het regionale en stedelijke openbaar vervoer in de openbaar vervoersterminal.
Met de realisatie van het ZuidasDok wordt het verkeer en vervoernetwerk van de Noordvleugel van de Randstad en Zuidas versterkt en is sprake van een kwaliteitsimpuls voor de stedelijke omgeving in de Zuidas.
Structuurvisie ZuidasDok
De ontwerp-structuurvisie en de bijbehorende milieueffectrapportage hebben ter inzage gelegen van 8 maart 2012 tot en met 18 april 2012. In deze periode heeft ook de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage (Commissie m.e.r.) haar toetsingsadvies uitgebracht. De Commissie m.e.r. geeft een positief oordeel over de milieueffectrapportage en is van oordeel dat het rapport de essentiële informatie bevat om het milieubelang volwaardig te kunnen meewegen in de besluitvorming over de structuurvisie. Op basis van het toetsingsadvies van de Commissie en de ingebrachte zienswijzen is de structuurvisie vervolgens op enkele plaatsen aangevuld en is informatie toegevoegd aan de milieueffectrapportage.
De ontwerp-structuurvisie is op 9 februari aangeboden aan uw Kamer. Met de Tweede Kamer heeft vervolgens een Schriftelijk Overleg plaatsgevonden (Kamerstukken 2011–2012; 32 668, nr. 3; 24 april 2012). Op 5 juli 2012 heeft u het dossier behandeld tijdens een plenaire zitting. Ik kan u melden dat de vastgestelde structuurvisie in lijn is met de door u aangenomen moties (Kamerstukken 2011–2012; 32 668, nr. 4, 6 en 7; 5 juli 2012). Over de verdere uitvoering van de moties zult u nader worden geïnformeerd.
Bestuursovereenkomst
De betrokken overheden zijn op 9 juli overgegaan tot het ondertekenen van de bestuursovereenkomst. In de bestuursovereenkomst zijn afspraken vastgelegd inzake bijdragen, scope, risicomanagement en risicoverdeling en aansturing van het project. Ik stuur u de bestuursovereenkomst hierbij ter informatie toe2.
In de brief van 9 februari informeerde ik u dat Rijk en Regio nog in gesprek waren over de afspraken inzake de risico’s. Ook hierover zijn in de bestuursovereenkomst afspraken gemaakt. De bestuurders van het rijk en de gemeente Amsterdam kiezen ervoor het integrale project ZuidasDok in gezamenlijke verantwoordelijkheid aan te sturen. In de overeenkomst zijn afspraken vastgelegd over het managen van risico´s en is een systematiek voor risicobeheersing vastgelegd die aansluit bij best practices. Daarbij wordt een stappenplan gehanteerd waarbij risico´s in eerste instantie maximaal worden beheerst. Eventuele meevallers blijven beschikbaar voor het dekken van eventuele risico’s en komen dus niet beschikbaar voor uitbreiding van de scope. Indien onvermijdelijk, dan wordt de risicoreservering, waarin momenteel € 295 mln is opgenomen, benut. Indien dit budget onvoldoende blijkt is een scopewijziging aan de orde aan de hand van een lijst met versoberingmaatregelen. Mochten deze maatregelen onverhoopt onvoldoende blijken dan zijn partijen overeengekomen een aanvullende bijdrage te doen in een verhouding 25% (Amsterdam) en 75% (Rijk), met dien verstande dat het risico voor de gemeente Amsterdam is gemaximeerd tot € 55 mln op de wijze zoals beschreven in de bestuursovereenkomst.
De afspraken in de bestuursovereenkomst over de bijdragen van de verschillende partijen passen binnen het totaalbudget van € 1385 mln voor het project waarover uw Kamer eerder is geïnformeerd.
Vervolgproces en planstudiefase
Met het vaststellen van de structuurvisie en voorkeursbeslissing zal de gezamenlijke projectorganisatie ZuidasDok starten met de planuitwerkingsfase en de te doorlopen planologische procedures zoals de tracéwetprocedure en het wijzigen van bestemmingsplannen.
Met verwijzing naar artikel 2.3, lid 4, van de Wet ruimtelijke ordening, verzoek ik u binnen acht weken aan te geven of u over de vastgestelde structuurvisie wenst te beraadslagen.
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
I.v.m. het opnieuw publiceren van deze brief als Tweede Kamerstuk.
De brief aan de Eerste Kamer, die een gelijke strekking heeft, wordt opnieuw gepubliceerd als Eerste Kamerstuk 32 668 – A.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32668-8.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.