30 196 Duurzame ontwikkeling en beleid

Nr. 504 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 december 2016

In de brieven van 13 juli 20151 en 26 januari 20162 over de ontwikkelingen op het gebied van internationaal duurzaam bosbeheer en verduurzaming van de handel in hout is de kabinetsvisie gegeven op het belang van het behoud van bossen en de ontwikkelingen op mondiaal en EU-niveau. Hierin werd geschetst dat bossen cruciaal zijn voor het tegengaan van klimaatverandering en het bereiken van de Sustainable Development Goals. Het kabinet maakt zich hard voor het behoud en duurzaam gebruik van bestaande bossen en het tegengaan van ontbossing. Hiervoor wenden wij verschillende instrumenten aan, waaronder het duurzaam inkoopbeleid voor hout van de rijksoverheid.

In deze brief informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, over de positie van het Maleisische houtkeurmerk MTCS in het inkoopbeleid. Zoals u weet, is er al een aantal jaar discussie over de mate waarin MTCS voldoet aan de criteria van het duurzaam inkoopbeleid. Deze discussie komt voort uit twijfels over MTCS ten aanzien van drie punten. Er was onzekerheid over de mate waarin de rechten van inheemse bevolkingsgroepen geborgd worden onder het MTCS-systeem. Voorts waren er twijfels of het MTCS-systeem wel afdoende garanties bevat om conversie (het omzetten van bos in andere vormen van landgebruik) voldoende te beperken. Daarnaast waren er zorgen over de openbare beschikbaarheid van kaarten.

In het MTCS-systeem zijn de afgelopen jaren forse verbeteringen gerealiseerd. De informatie verzameld tijdens een ambtelijk werkbezoek aan Maleisië in januari 2015 en mijn eigen bezoek in juli 2015 heeft mij ervan overtuigd dat het bosbeheer onder het MTCS-systeem duurzaam is en voldoet aan de maatstaven die we hanteren binnen het duurzaam inkoopbeleid. De Toetsingscommissie Inkoop Hout (TPAC) constateerde eind 2015 dat de tijdens de bezoeken aan Maleisië geconstateerde verbeteringen op het gebied van conversie en inheemse volkeren inmiddels ook goed zijn geborgd in het certificeringssysteem op papier. TPAC kon echter geen conclusies trekken over de praktijk. Daarom hebben de Staatssecretaris van Economische Zaken en ik in de brief van 26 januari 2016 over duurzaam bosbeheer en MTCS3 bij uw Kamer aangekondigd TPAC te vragen een bezoek aan Maleisië te brengen en een finale check te doen.

Dit bezoek heeft plaatsgevonden van 23 tot en met 25 november jl. TPAC heeft in Maleisië kunnen spreken met alle belangrijke stakeholders en heeft zich een beeld kunnen vormen van de praktijk van duurzaam bosbeheer en certificering onder MTCS. De bevindingen van TPAC kunt u vinden als bijlage bij deze brief4.

Met dit bezoek is invulling gegeven aan de motie Van Veldhoven c.s.5: TPAC heeft gesproken met vertegenwoordigers van inheemse volkeren en lokale milieuorganisaties. JOAS, de Jaringan Orang Asal SeMalaysia (The Indigenous Peoples Network of Malaysia) en MNS, de Malaysian Nature Society, waren ook voor deze gesprekken uitgenodigd, maar zijn niet gekomen. In Annex 2 van het TPAC-rapport vindt u de organisaties waarmee gesproken is.

Het TPAC-rapport bevestigt mijn beeld dat MTCS ook in de praktijk grote verbeteringen heeft doorgevoerd en de knelpunten in voldoende mate zijn opgelost. Daarom besluit ik MTCS te erkennen als certificeringssysteem voor duurzaam bosbeheer in het kader van het duurzaam inkoopbeleid van de rijksoverheid.

Hiermee is invulling gegeven aan de motie Van Veldhoven c.s.6 om MTCS te accepteren wanneer het voldoet aan alle negen TPAS-principes. Ook geeft dit uitvoering aan de motie Remco Dijkstra7, omdat er nu niet langer onduidelijkheid is over de positie van MTCS, en koepelkeurmerk PEFC en FSC beide volledig geaccepteerd zijn als bewijs voor duurzaam bosbeheer in het inkoopbeleid. Tot slot is per 2 december jl. de tijdelijke aanpassing van het inkoopbeleid vervallen, waarmee tegemoet is gekomen aan de motie Van Veldhoven8 om negen van de negen TPAS-principes weer van kracht te laten zijn.

In haar aanbiedingsbrief bij het rapport geeft TPAC aan dat het even belangrijk, zo niet belangrijker, is om energie te steken in het uitbereiden van het gecertificeerd bosareaal. Immers, op dit moment is slechts 10% van het mondiale bosareaal gecertificeerd. Deze oproep ondersteun ik van harte.

In de brieven van 13 juli 20159 en 26 januari 201610 is toegelicht hoe de Nederlandse overheid zich inspant om het internationaal duurzaam bosbeheer en verduurzaming van de handel in hout te promoten. Hier blijft het kabinet zich voor inzetten.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Kamerstuk 30 196, nr. 356.

X Noot
2

Kamerstuk 30 196, nr. 386.

X Noot
3

Kamerstuk 30 196, nr. 386.

X Noot
4

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
5

Kamerstuk 30 196, nr. 238.

X Noot
6

Kamerstuk 30 196, nr. 239.

X Noot
7

Kamerstuk 30 196, nr. 325.

X Noot
8

Kamerstuk 30 196, nr. 321.

X Noot
9

Kamerstuk 30 196, nr. 356.

X Noot
10

Kamerstuk 30 196, nr. 386.

Naar boven