29 628 Politie

Nr. 376 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 april 2013

Met deze brief informeer ik u zoals toegezegd over de voortgang van het Bijgesteld Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie (BAVP) over de tweede helft van 20121. De uitvoering van dit programma is zoals u bekend een van mijn topprioriteiten, waarmee ik de informatievoorziening (IV) en ICT bij de politie op orde wil brengen.

De doelen van het BAVP zijn:

  • meer gebruiksgemak en grotere bruikbaarheid van systemen voor politiemensen;

  • minder uitval van systemen en verlies van gegevens;

  • meer en betere informatie-uitwisseling binnen de politie en tussen politie en partners;

  • meer flexibiliteit en toekomstvastheid van de informatievoorziening;

  • lagere kosten van de informatievoorziening en ICT, vooral op het terrein van beheer.

In het bereiken van die doelen heb ik halverwege vorig jaar een scherpere prioritering aangebracht, welke zijn weerslag heeft gevonden in het BAVP. Ik verwijs u daarvoor naar mijn brief 19 juli 2012 (Kamerstuk 29 628, nr. 327). De ambities van het programma (en andere projecten op het terrein van IV bij de politie) zijn meer in evenwicht gebracht met de beschikbare IV-capaciteit bij de politieorganisatie. Voor de korte termijn (2012–2013) wordt prioriteit gegeven aan het borgen van de continuïteit van de IV-systemen bij de politieorganisatie en het verbeteren van de IV-systemen voor operationele doeleinden. Daarnaast zijn in 2012 de IV-systemen op het terrein van de bedrijfsvoering gereed gemaakt voor de start van de nationale politie per 1 januari 2013 (Dag-1 gereed).

Onderstaand informeer ik u achtereenvolgens over de resultaten van het tweede halfjaar van 2012, de advisering Review Board, de wijziging governance BAVP, de uitvoering van het BAVP in 2013 en de maatregelen die op deze terreinen in gang zijn of worden gezet.

Resultaten tweede halfjaar 2012

De scherpere prioritering op de doelen van het BAVP werpt zichtbaar vruchten af. Enkele aansprekende resultaten in het afgelopen half jaar geef ik hieronder weer. De overige resultaten zijn opgenomen in bijlage 1 Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie, Voortgangsrapportage Tweede Kamer.

A. Borging van continuïteit

  • Het aantal grote storingen («prio-1-incidenten») blijft dalen. Het aantal prio-1-incidenten in 2012 bedraagt 415 ten opzichte van 4067 in 2010 en 1454 in 2011;

  • Inmiddels wordt meer dan 80% van alle gemelde incidenten binnen de afgesproken termijn opgelost; een aanmerkelijke verbetering met een jaar geleden;

  • Het aantal beheerde applicaties is conform planning sterk gereduceerd van meer dan 2000 twee jaar geleden, tot 834 in gebruik zijnde applicaties in de ICT-dienstencatalogus. Een verdere sanering van het applicatielandschap wordt daadkrachtig ter hand genomen in de komende jaren om de kosten van beheer verder omlaag te brengen.

B. Verbetering van systemen voor operationeel gebruik

  • Een belangrijke verbetering voor de agent op straat is de mogelijkheid tot integrale bevraging van politiesystemen op zowel de vaste als de mobiele werkplek. Daarmee wordt de slagkracht en effectiviteit voor de politie professional vergroot;

  • De voorziening Betere Opsporing door Sturing op Zaken (BOSZ) is in 2012 landelijk uitgerold bij alle korpsen. Hiermee is een voorziening operationeel waarmee opsporingszaken beter kunnen worden gevolgd en efficiënter kunnen worden afgehandeld en wordt bijgedragen aan versterking van de prestaties in de strafrechtketen.

C. Gereedmaken bedrijfsvoeringsystemen voor Dag 1 Nationale Politie

  • De Dag-1 projecten voor de bedrijfsvoering zijn allemaal naar behoren afgerond, waarmee de start van de nationale politie wordt gefaciliteerd;

  • Politie.nl is live. Hiermee heeft de Nationale Politie een voor de burger eenduidig en herkenbaar gezicht op het internet. Politie.nl voorziet er ook in dat internetaangifte door de burger op geüniformeerde wijze wordt gedaan.

Beschikbare middelen

Hoewel intensief is gezocht naar mogelijkheden voor extra IV-capaciteit binnen de politieorganisatie, andere (semi) overheidsorganisaties en de arbeidsmarkt, blijkt de inhuur van extra externe expertise noodzakelijk om de doelen van het BAVP te kunnen realiseren. Ik heb toestemming gegeven om beperkt (zowel in tijd als in aantallen) externe capaciteit te verwerven, en heb u daarover geïnformeerd in het Algemeen Overleg Politieonderwerpen op 22 november vorig jaar.

De bijstelling van het Aanvalsprogramma en de herziening van de prioriteiten (en het daarmee verband houdende projectportfolio) heeft ook zijn weerslag op de uitgaven in 2012. Over de tweede helft van 2012 is de realisatie achtergebleven bij de oorspronkelijke planning. Op enkele trajecten is de aanpak en planning gewijzigd, waardoor geplande investeringen en exploitatie activiteiten deels doorschuiven naar 2013 en volgende jaren.

Daarnaast vallen de uitgaven lager uit als gevolg van de verschuiving van een aantal projecten van het BAVP budget naar de reguliere beheerbegroting van de dienst ICT. Deze projecten waren bij de herprioritering van het projectportfolio 2012 abusievelijk ten laste van het BAVP gebracht. Bij de voorbereiding van het projectportfolio 2013 zijn maatregelen getroffen, zodat de toedeling van de projecten aan de juiste budgetten is geborgd.

Het meerjarenbudget, de meerjarenplanning en de einddatum van het BAVP zijn ongewijzigd. De begrootte uitgaven zullen in een later stadium – binnen de looptijd en het beschikbaar gestelde financieel kader van het BAVP – alsnog worden gedaan. In de begroting nationale politie van 2013 is dit opgenomen binnen het meerjarig budgettair kader van het BAVP.

Advisering Review Board

Over de voortgang van het BAVP word ik gevraagd en ongevraagd geadviseerd door de Review Board. Dit is een team van experts op het gebied van bestuur, informatievoorziening, ICT en organisatieverandering. In december vorig jaar is de Eerste Kamer akkoord gegaan met de instelling van de Review Board als tijdelijk adviescollege.

Op mijn verzoek heeft de Review Board vorig najaar advies uitgebracht over de samenhang tussen de invoering van de nationale politie en de verbetering van de IV bij de politie. In haar advies wijst de Review Board op een tweetal belangrijke afbreukrisico’s:

  • Business en ICT alignment is niet voldoende zichtbaar

    • Het beschrijven en vastleggen van standaardprocessen is nog niet voldoende;

    • Eventuele vertraging in de vorming van een Politiedienstencentrum (PDC) heeft consequenties voor het IV-dossier;

    • Prioriteitstelling bij het IV-projectenportfolio vergt afstemming.

  • Executiekracht ontbreekt op belangrijke onderdelen

    • Eenduidigheid in IV-activiteiten op de diverse niveaus is nog niet voldoende zichtbaar;

    • Timing en scope van het IV-dossier in relatie tot de vorming van de Nationale Politie roepen spanning op.

De Review Board heeft tevens geadviseerd om de projecten van het BAVP mede te sturen en te beheersen op de bijdrage aan de doelen van het BAVP. In de maandelijkse voortgangsrapportage over de uitvoering van het BAVP moet worden aangegeven of de beoogde bijdrage van de projecten aan de doelen van het BAVP wordt gerealiseerd en zo nee, welke maatregelen worden getroffen. De Review Board heeft hiertoe een handreiking opgesteld voor de voortgangsrapportage.

Maatregelen naar aanleiding van advisering Review Board

Ik neem deze adviezen van de Review Board ter harte en volg deze dan ook onverkort op:

  • De standaardisatie van processen en de besluitvorming daarover wordt, nu de nationale politie een feit is, met extra kracht ter hand genomen. Dit draagt in sterke mate bij aan de alignment tussen de werkprocessen en de daaraan ondersteunende ICT. De korpsleiding, in het bijzonder de CIO Politie, ziet hierop toe;

  • Mijn prioriteitsstelling ten aanzien van de informatievoorziening zal deel uitmaken van de aanschrijving van het beheersplan. Het projectportfoliomanagement en het proces van prioriteitstelling vinden daarmee onder mijn directe aansturing plaats. De vele partners in de ketens waarin de politie actief is, afgezet tegen de schaarse IV-capaciteit, maakt dat dit proces de grootst mogelijke aandacht verdient. In dat licht ben ik verheugd dat de vaststelling van het projectportfolio 2013 constructief, eendrachtig en succesvol is verlopen;

  • De door de Review Board opgestelde handreiking voor de voortgangsrapportage wordt in 2013 geïmplementeerd, als onderdeel van de door de Programmaraad vastgestelde monitoringsmethodiek. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan het advies van de Review Board om de projecten van het BAVP mede te sturen en te beheersen op de bijdrage aan de doelen van het BAVP;

Om tot een optimale uitvoering van de adviezen van de Review Board te komen, heb ik een Bestuurlijke Dialoog tussen de Review Board, de korpschef en CIO nationale politie, en mijn departement geïnitieerd. Inmiddels zijn de eerste bestuurlijke dialogen geweest in december en januari jl. waarin nadrukkelijk is ingegaan op de alignment (Business en ICT-alignment en alignment tussen Programmaraad en Review Board), de rapportages aan de Programmaraad en het jaarplan 2013.

Uitvoering BAVP in 2013

Eind vorig jaar heb ik het projectportfolio 2013 vastgesteld. Dit portfolio is tot stand gekomen in een proces van prioritering met de nationale politie en de ketenpartners. Onderscheid wordt gemaakt tussen projecten die gezien de beschikbare capaciteit worden uitgevoerd (A-lijst) en projecten die om die reden nog niet kunnen worden uitgevoerd (B-lijst). Ieder kwartaal wordt het portfolio bezien op de aansluiting met actuele ontwikkelingen en beschikbare IV-capaciteit, waardoor op de korte termijn kan worden bijgestuurd. Projecten kunnen als gevolg daarvan verschuiven van de B-lijst naar de A-lijst en vervolgens in uitvoering worden genomen. Onderstaand informeer ik u over de aansluiting van het projectportfolio 2013 op enkele van mijn beleidsprioriteiten:

  • 1. Implementatie nationale politie

    Het BAVP kent veel raakvlakken met de implementatie van de nationale politie. Een groot aantal uit te voeren projecten draagt dan ook bij aan deze beleidsprioriteit. Ze leiden ertoe dat de implementatie van de nationale politie zo optimaal mogelijk wordt ondersteund door de ICT-voorzieningen en de administratieve lasten verder worden teruggedrongen:

    • de informatievoorziening voor de bedrijfsvoeringsprocessen wordt ten behoeve van de inrichting van het PDC geoptimaliseerd;

    • de IV bij de politie wordt verder op orde gebracht, waarmee de continuïteit van de technische infrastructuur verder wordt gewaarborgd. Tevens wordt de vernieuwing van de bestaande informatiesystemen voorbereid;

    • de beperking van de administratieve lasten en de verhoging van de effectiviteit wordt in 2013 verder doorgezet, onder meer door de implementatie van mobiel werken voor te bereiden en de uitwerking van de processen betreffende de toepassing van bijzondere opsporingsbevoegdheden op de informatievoorziening te onderzoeken. Daarnaast wordt SummIT, een gebruiksvriendelijk systeem voor de opsporing ter vervanging van de basisvoorziening opsporing (BVO), uitgerold. Op korte termijn zend ik u de voortgangsrapportage van het actieprogramma «Minder regels, meer op straat».

  • 2. Versterking prestaties strafrechtketen

    Het versterken van de prestaties van de strafrechtketen krijgt in 2013 verder gestalte door:

    • de verdere vormgeving van het Digitaal Proces Dossier samen met alle partners in de strafrechtketen;

    • onderzoek naar de aansluiting van de Centrale Voorziening Executieketen op de informatievoorziening bij de politie in het kader van de uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen.

  • 3. Nederland Veiliger

    In 2013 zal een zeer groot aantal impactanalyses en projecten worden uitgevoerd dat bijdraagt aan een veiliger Nederland. Zo wordt onder meer recht gedaan aan de slagkracht van de professional, en wordt er verder ingezet op de high-impact crimes. Daarnaast is er nadrukkelijk aandacht voor de situatie met betrekking tot de wapenvergunningen:

    • het Landelijk Instrumentarium Jeugd, ProKID, Proces-Verbaal Minderjarigen en Zorg Overdrachtformulier worden uitgewerkt en er vindt onderzoek plaats naar het Gemeenschappelijk Casus Overleg ten behoeve van de informatievoorziening voor de preventie en de bestrijding van jeugdcriminaliteit;

    • de informatievoorziening ten behoeve van de afhandeling van aanvragen en toezicht van wapenverloven wordt verbeterd (zie mijn brief met onderwerp «Aanvraagproces en toezicht wapenverloven» (Tweede Kamer, 2012–2013, 33 033, nummer 9));

    • de uitwerking van LiveView op de landelijke technische infrastructuur en het beheer door de dienst wordt onderzocht;

    • de huidige voorzieningen voor Automatische Nummerplaat Herkenning (ANPR) blijven in stand. Voor de verdere ontwikkeling wordt een brede visie op cameratoezicht in het algemeen opgesteld;

    • de registratie van verkeersongevallen en de levering van gegevens daarover aan derden is dit jaar op orde conform mijn toezegging in het Algemeen Overleg verkeer op 31 januari.

  • 4. Immigratie en Asiel

    Voor deze beleidsprioriteit bevat het portfolio projecten die de vreemdelingenpolitie ondersteunen met betere IV en de politie meer handvatten bieden om het vreemdelingentoezicht direct op straat al te kunnen realiseren:

    • de Politie Suite Handhaving Vreemdelingen en de daaraan gekoppelde systemen worden ten behoeve van het verbeteren van de prestaties van de vreemdelingenpolitie aangepast;

    • de implementatie van mobiel werken op straat wordt gestart. Dit maakt het voor de agent mogelijk met behulp van mobiele apparatuur personen op straat integraal te bevragen, te identificeren en eventueel digitaal een bon op te maken;

    • een managementrapportage over de registratie van het vreemdelingennummer in processen-verbaal wordt gerealiseerd en de haalbaarheid van de landelijke uitrol van een bestaande regionale voorziening voor de monitoring van de uitvoering van het VRIS-protocol wordt onderzocht;

    • EU-regelgeving ten aanzien van het Visum Informatie Systeem (VIS-mail) wordt geïmplementeerd.

De realisatie van een voorziening voor het informeren van burgers over de afhandeling van hun aangiften is uitgesteld in afwachting van een evaluatie van het bestaande aangiftesysteem, vooral ten aanzien van de waardering door burgers en bedrijven. Daarnaast is de aansluiting van de politie op het Inspectieview Milieu uitgesteld vanwege gebrek aan capaciteit.

Maatregelen uitvoering BAVP in 2013

Ten aanzien van de bovenstaand besproken uitvoering van het BAVP in 2013 zet ik een aantal maatregelen in gang. Ik merk daarbij op dat de sturing en control op deze uitvoering zal worden versterkt:

  • Overeenkomstig het advies van de Review Board worden de doelen van het BAVP, op basis van een nulmeting, gezamenlijk SMART2 geformuleerd. Vervolgens stel ik deze doelen vast;

  • De processen op het gebied van programma-, portfolio-, project-, risico- en kwaliteitsmanagement worden aangepast om sturing en beheersing op de bijdrage van projecten aan de doelen van het BAVP mogelijk te kunnen maken;

  • De maandelijkse voortgangsrapportage wordt aangepast. De mate van realisatie van de beoogde bijdrage van de IV-projecten aan de doelen van het BAVP, en eventueel getroffen maatregelen worden in de voortgangsrapportage opgenomen.

Over de voortgang van bovenstaande maatregelen en het projectportfolio 2013 zal ik u in mijn volgende halfjaarlijkse rapportage informeren. Daarbij zal ik tevens eventuele wijzigingen in het projectportfolio 2013 aangeven naar aanleiding van de prioritering in het eerste kwartaal van dit jaar.

De minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

X Noot
2

SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden

Naar boven