29 628 Politie

Nr. 1007 BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 maart 2021

De Inspectie Justitie en Veiligheid (hierna: Inspectie) heeft onderzoek gedaan naar het kennisonderhoud en de parate kennis bij politieambtenaren in de basispolitiezorg, het zogenaamde «blauw op straat». Er zijn thans ruim 20.000 politieambtenaren werkzaam in de basispolitiezorg, die voor hun werk dagelijks in contact staan met de samenleving in buurten en wijken, en op het web.

Het onderzoek is verricht in de context van de noodhulptaak, zoals uitgevoerd binnen het gebiedsgebonden politiewerk. Daarbij is gekeken naar de basisbevoegdheden (lees: staande houden en aanhouden, onderzoek aan de kleding en aan het lichaam, binnentreden, doorzoeken, in beslag nemen en identiteitsonderzoek), de Eerste Hulp door Politie (hierna: EHDP) en de Brancherichtlijn Politie 2018 (hierna: Brancherichtlijn Verkeer). Met deze brief bied ik uw Kamer het Inspectierapport en mijn beleidsreactie daarop aan.

Herhaalonderzoek

Het voorliggende onderzoek van de Inspectie betreft een herhaalonderzoek van onderzoek dat zij in 2014 heeft verricht naar de parate kennis van basisbevoegdheden bij politieambtenaren in de basispolitiezorg.1 Er waren toen signalen dat er verbeteringen nodig waren.

De Inspectie concludeerde destijds, kort gezegd, dat het kennisniveau van politieambtenaren verbeterd kon worden, dat het onderhouden van kennis van bevoegdheden niet geborgd was en dat het voor politieambtenaren te vrijblijvend was om hun kennis up-to-date te houden. Hierop is door de toenmalige Minister van Justitie en Veiligheid aangegeven dat hij samen met de korpschef Politie de invoering van een kwaliteitssysteem voor vakbekwaamheid (hierna: KSV) zou gaan onderzoeken en voorbereiden. Daarbij zou de vrijblijvendheid bij het onderhouden van vakbekwaamheid moeten verdwijnen. Bovendien zou in de tussentijd iedere politieambtenaar in de periode 2015 tot en met 2017 jaarlijks een profcheck moeten maken.2

Het herhaalonderzoek van de Inspectie is na implementatie van de aangekondigde verbetermaatregelen uitgevoerd. Voor een adequate aanpak van noodhulpsituaties is meer nodig dan kennis van basisbevoegdheden. Daarbij gaat het tevens om kennis van eerstehulpverlening en de specifieke verkeersregels die gelden bij noodhulpsituaties. De Inspectie onderzocht daarom dit keer tevens hoe het bij deze politieambtenaren is gesteld met de kennis van deze onderwerpen.

Conclusie en aanbevelingen

De Inspectie heeft een positief beeld van de kennis die politieambtenaren in de basispolitiezorg over het algemeen hebben van hun basisbevoegdheden, de EHDP en de Brancherichtlijn Verkeer (middels de Politie RijVaardigheidsTraining, hierna: PRVT). De politie heeft op deze punten de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de verbetering van het kennisniveau van haar politieambtenaren. Zij heeft forse stappen gezet in de borging van die kennis door de invoering van het KSV, een verplichte profcheck basisbevoegdheden, de EHDP-training en de PRVT. Daarnaast biedt de politie haar politieambtenaren diverse initiatieven aan om hun kennis mee op peil te houden.

Als verbeterpunten noemt de Inspectie de borging van EHDP na 2021, de borging van de kwaliteit van het instrument profcheck, het actualiseren van de beschrijving van het KSV, het bespreken van parate kennis tijdens de Resultaat en Ontwikkelgesprekken en een aantal specifieke kennisaspecten. Zij richt haar aanbevelingen in dit verband aan de korpschef.

Beleidsreactie

Het rapport van de Inspectie geeft een positief beeld van de inspanningen die politie de afgelopen jaren heeft verricht om het kennisniveau van haar medewerkers te verbeteren en op peil te houden. Een resultaat waar de politie trots op mag zijn en indirect ook een groot compliment is aan de politiemedewerkers zelf, die zo laten zien doordrongen te zijn van hun eigen verantwoordelijkheid in deze.

De invoering van het KSV heeft meer tijd gevergd dan in eerste instantie gedacht. In mijn Halfjaarbericht Politie van november 20183 heb ik melding gemaakt van de definitieve implementatie van het KSV. Een systeem waarmee beoogd werd de aandacht voor het onderhoud en de ontwikkeling van het vakmanschap van de politiemedewerker te stimuleren. Dit rapport bevestigt dat hiermee een belangrijke stap is gezet in het continu verbeteren en op peil houden van het kennisniveau en de vakbekwaamheid van de politiemedewerker, en daarmee van de politieorganisatie als geheel. Kortom een mooi resultaat.

De Inspectie draagt in haar rapport een aantal waardevolle inzichten aan en benoemt een aantal verbeterpunten. Deze moeten met name bijdragen aan een nog betere borging van de kennis. Politie herkent en onderschrijft deze inzichten. Zij heeft toegezegd deze ter harte te nemen en heeft hier deels al op geanticipeerd.

Zo is er overleg tussen politie en de Politieacademie over het eigenaarschap, beheer en monitoring van de profchecks. Door het regelmatig analyseren en actualiseren van bestaande en toevoegen van nieuwe profchecks wordt continue gewerkt aan de doorontwikkeling van de vakbekwaamheid van de medewerkers.

Naast de profchecks basisbevoegdheden is door de Politieacademie een (straks verplichte) kennistoets ontwikkeld die volgens planning in 2022 zal worden geïmplementeerd binnen het KSV. Wel vergt dit nog een aanpassing van de systemen van politie. De voorbereidingen daartoe zullen nog in 2021 worden voltooid. Tot dat moment geldt nog de jaarlijkse verplichting van het doen van minimaal één profcheck basisbevoegdheden. De profchecks zullen hierna beschikbaar blijven als oefenmateriaal voor het behalen van de kennistoets.

Ook de geconstateerde behoefte aan «warme kennisoverdracht», waarin het bespreken van casuïstiek centraal staat, wordt door het korps herkend. Het betreft activiteiten die aanvullend zijn op de overdracht langs digitale weg (intranet en e-mails). Binnen diverse eenheden wordt dit middel al toegepast en het is de bedoeling hier breder, binnen alle eenheden, gebruik van te gaan maken.

Verder maakt het onderwerp parate kennis in principe standaard onderdeel uit van het reguliere Resultaat & Ontwikkel gesprek, maar komt het daarbij in de praktijk niet altijd ter sprake. Het zal daarom opnieuw onder de aandacht van de leidinggevenden worden gebracht om ervoor te zorgen dat parate kennis daadwerkelijk in elk R&O-gesprek aan de orde komt.

In de driejaarlijkse PRVT wordt onder meer aandacht besteed aan de specifiek voor en door politie opgestelde Brancherichtlijn Verkeer. De aanbeveling om inhoudelijke wijzigingen in deze Brancherichtlijn direct onder de aandacht van de medewerkers te brengen, en hiermee niet te wachten tot een volgende training, zal ter harte worden genomen.

Voor de EHDP training was bij de vorming van de Nationale Politie in 2013 in eerste instantie geen landelijke voorziening getroffen. Het gevolg was dat hier in de nieuwgevormde eenheden verschillend mee werd omgegaan. In 2018 is daarom besloten hiervoor alsnog een landelijke voorziening in te richten. Dit in principe voor de periode van 3 jaar (2019 t/m 2021). Het is de intentie om de EHDP vanaf 2022 structureel te borgen in de politieorganisatie. Daarnaast zal EHDP als module worden toegevoegd aan het KSV.

Tot slot

Ik spreek periodiek met de korpschef over het beheer van het korps. De voortgang op de uitvoering van de aanbevelingen uit dit rapport zullen bij die gesprekken worden betrokken.Op die manier zal ik de voortgang op de verbeterslagen (blijven) monitoren.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus


X Noot
1

Kamerstuk 29 628, 513, bijlage

X Noot
2

Een profcheck is een digitale oefenomgeving die bestaat uit een aantal gefingeerde cases. Een casus bestaat uit een doorlopende verhaallijn waarover tussendoor meerkeuzevragen worden gesteld. Die vragen gaan onder andere over het toepassen van bevoegdheden. Na afronding van de profcheck volgt een overzicht met het behaalde resultaat. De profcheck maakt voor politieambtenaren inzichtelijk welke onderwerpen zij goed beheersen en aan welke zij nog extra aandacht moeten besteden.

X Noot
3

Kamerstuk 29 628, 825, bijlage

Naar boven