Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2016
Conform het op 10 juni 2011 per brief gemelde aangescherpte wapenexportbeleid (Kamerstuk
22 054, nr. 165) en de motie van het lid El Fassed c.s. van 22 december 2011 over verlaging van de
drempelwaarde voor de versnelde parlementaire controle bij specifieke wapenexportaanvragen
naar € 2.000.000,– (Kamerstuk 22 054, nr. 181), ontvangt uw Kamer onderstaande informatie over een door Nederland afgegeven vergunning
ter waarde van € 6.635.000,00 voor uitvoer van overtollig defensiematerieel naar Jordanië.
Het Ministerie van Defensie heeft onlangs een exportvergunning verkregen voor de uitvoer
van vijfentwintig Cheetah pantserrupsvoertuigen tegen luchtdoelen (PRTL) en gereedschap,
vijf donor chassis Leopard 1, vijf donor voertuigen PRTL en één bergingsvoertuig (Armoured
Recovery Verhicles) naar Jordanië.
De Cheetah PRTL is een dubbelloops 35 mm kanon op een Leopard 1 onderstel met een
zoek- en volgradar voor verdediging tegen aanvallen vanuit de lucht. Eindgebruiker
is de Jordaanse krijgsmacht, voor landsverdediging.
Het betreft de derde (tevens laatste) levering van overtollig defensiematerieel die
onderdeel uitmaakt van een contract met Jordanië ad € 21 miljoen (all-in) waarover
de Kamer op 8 februari 2013 is geïnformeerd door de Minister van Defensie (Kamerstuk
22 054, nr. 208). De levering is voorzien in juni 2016.
De leveringen van de eerste en tweede partij vonden respectievelijk plaats in 2014
en 2015. Over deze leveringen is uw Kamer versneld geïnformeerd middels de Kamerbrieven
met Kamerstuk 22 054, nrs. 239 en 254.
De aanvraag is getoetst aan de acht criteria van het EU Gemeenschappelijk Standpunt
inzake wapenexport1. Deze toetsing, waarvan hier de essentie ten aanzien van de meest relevante criteria
wordt weergegeven en waarbij vooral de mensenrechtensituatie (criterium 2), de interne
situatie (criterium 3) en de regionale context (criterium 4) goed in ogenschouw is
genomen, leidde tot het afgeven van de vergunning op basis van de volgende argumenten:
Mensenrechten (criterium 2):
De mensenrechtensituatie in Jordanië wordt beter beoordeeld dan in veel andere landen
in de regio; in vergelijking is Jordanië stabiel en gematigd. Toch blijft er aanleiding
tot zorg. Zorgen bestaan over incidentele slechte behandeling van gevangenen, schending
van rechten van Palestijnse vluchtelingen, beperkingen van de democratische vrijheden
(persvrijheid, vrijheid van meningsuiting en van vergadering) en het eind december
2014 verbroken achtjarig moratorium op de doodstraf. De Jordaanse krijgsmacht is echter
niet in verband te brengen met geconstateerde mensenrechtenzorgen.
Interne conflicten (criterium 3):
De economische situatie van het land blijft zorgelijk. Veel Jordaniërs zijn ontevreden.
De werkeloosheid is hoog. De burgeroorlog in Syrië en de recente opmars van ISIS in
Irak en Syrië heeft een aanzienlijk spillover effect naar Jordanië. De toestroom van
vluchtelingen heeft tot grote schaarste geleid op het gebied van gezondheidszorg,
onderwijs, huisvesting en water.
Ondanks alle turbulentie in de regio is de interne situatie in Jordanië relatief stabiel.
De regering doet haar best om de rust en vrede te bewaren en de kans op conflicten
is beperkt. Bovendien is de krijgsmacht in de afgelopen jaren niet ingezet bij het
in bedwang houden van demonstraties. Mede gezien de aard van de goederen (luchtverdedigingssystemen)
bestaat er geen risico dat deze in de toekomst tegen de eigen bevolking worden ingezet.
Regionale stabiliteit (CR4)
Jordanië speelt een belangrijke stabiliserende rol in de regio, o.a. bij de Israëlisch-Palestijnse
besprekingen als ook inzake Syrië en ISIS. Jordanië heeft daarnaast een zeer legitieme
veiligheidsbehoefte en heeft geen intentie om een territoriale claim af te dwingen.
Bovendien is Jordanië een militaire bondgenoot van Nederland en is het land onderdeel
van een brede internationale coalitie tegen ISIS. Jordanië is niet betrokken bij de
grondoperaties van de door Saoedi-Arabië geleide coalitie in Jemen.
Onderhavige goederen zijn in principe defensief van aard: zij dienen ter bescherming
van het luchtruim. De levering van deze laatste partij Cheetah’s en gerelateerd materieel
zal derhalve naar verwachting geen verdere destabilisering in de regio tot gevolg
hebben. Toetsing aan dit criterium is dan ook positief.
De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen
De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders