Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 49, item 12 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 49, item 12 |
Stemmingen moties Leraren
Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend bij het tweeminutendebat Leraren,
te weten:
-de motie-Rooderkerk over geen eindtoets voor leraren instellen, maar ervoor zorgen dat iedere opleiding tot leraar voldoet aan de bekwaamheidseisen (27923, nr. 500);
-de motie-Rooderkerk over het nemen van passende maatregelen voor meer academisch geschoold personeel in het funderend onderwijs (27923, nr. 501);
-de motie-Van Zanten/Rooderkerk over een verplicht curriculum binnen lerarenopleidingen waarin de nadruk ligt op vakinhoud en didactiek (27923, nr. 502);
-de motie-Van Zanten/Rooderkerk over de stem van de leraar wettelijk verankeren door middel van een lerarentoets (27923, nr. 503);
-de motie-Westerveld c.s. over verkennen hoe het verdienmodel van detacheringsbureaus valt aan te pakken door bijvoorbeeld boetes of overnamekosten in het onderwijs onmogelijk te maken (27923, nr. 504);
-de motie-Westerveld c.s. over in gesprek met het onderwijsveld kijken hoe alternatieven om niet meer afhankelijk te zijn van dure externe inhuur breder bekend kunnen worden gemaakt (27923, nr. 505).
(Zie vergadering van 29 januari 2025.)
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de kwaliteit van de leraar in hoge mate het niveau van het onderwijs bepaalt;
constaterende dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gemengde teams met academisch geschoolde leerkrachten betere resultaten behalen dan wanneer deze niet aanwezig zijn;
constaterende dat universiteiten zelf de doelstelling hebben om in 2028 meer academisch geschoolde leerkrachten af te leveren voor het funderend onderwijs;
overwegende dat meer academisch geschoold personeel de brug tussen de meest recente wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk kan versterken;
verzoekt de regering passende maatregelen te nemen voor meer academisch geschoold personeel in het funderend onderwijs, bijvoorbeeld via een minimumaandeel, verbetering rond de inschaling door scholen, doorgroeimogelijkheden, professionaliseringsmogelijkheden op school, en/of door lessen te trekken uit landen zoals Finland en Estland,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat er 384 verschillende opleidingen of cursussen worden aangeboden om leraar te worden of een aanvullende onderwijsbevoegdheid te krijgen;
van mening dat het imago van lerarenopleidingen en het vak leraar wordt aangetast door de verschillen in kwaliteit en kwaliteitseisen van deze opleidingen;
van mening dat landelijk zou moeten vastliggen wat leraren moeten kennen en kunnen;
verzoekt de regering te zorgen voor een curriculum binnen lerarenopleidingen waarin de nadruk ligt op vakinhoud en didactiek,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ik stel vast dat wij nu over deze gewijzigde moties kunnen stemmen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, BBB en JA21 voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, FVD en de PVV voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, de PvdD, DENK, Volt, D66, de SGP, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van de VVD ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van FVD ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-49-12.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.