27 923 Werken in het onderwijs

Nr. 507 GEWIJZIGDE MOTIE VAN HET LID ROODERKERK TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 501

Voorgesteld 4 februari 2025

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de kwaliteit van de leraar in hoge mate het niveau van het onderwijs bepaalt;

constaterende dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gemengde teams met academisch geschoolde leerkrachten betere resultaten behalen dan wanneer deze niet aanwezig zijn;

constaterende dat universiteiten zelf de doelstelling hebben om in 2028 meer academisch geschoolde leerkrachten af te leveren voor het funderend onderwijs;

overwegende dat meer academisch geschoold personeel de brug tussen de meest recente wetenschappelijke inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk kan versterken;

verzoekt de regering passende maatregelen te nemen voor meer academisch geschoold personeel in het funderend onderwijs, bijvoorbeeld via een minimumaandeel, verbetering rond de inschaling door scholen, doorgroeimogelijkheden, professionaliseringsmogelijkheden op school, en/of door lessen te trekken uit landen zoals Finland en Estland,

en gaat over tot de orde van de dag.

Rooderkerk

Naar boven