Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 48, item 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 48, item 4 |
Informele Raad Concurrentievermogen d.d. 3 en 4 februari 2025
Aan de orde is het tweeminutendebat Informele Raad Concurrentievermogen d.d. 3 en 4 februari 2025 (21501-30, nr. 623).
De voorzitter:
Thans is aan de orde het tweeminutendebat Informele Raad Concurrentievermogen (21501-30, nr. 623). Een hartelijk woord van welkom aan de minister van Economische Zaken. Fijn om u weer te zien.
We hebben slechts twee sprekers in dit tweeminutendebat. De eerste is de heer Thijssen van de fractie GroenLinks-Partij van de Arbeid. Nogmaals, hij heeft zoals iedereen twee minuten spreektijd. Ik geef hem graag het woord.
De heer Thijssen (GroenLinks-PvdA):
Dank, voorzitter. Draghi stelt dat de Europese economie, en daarmee ook de Nederlandse economie, een langzame doodsstrijd strijdt. Een van de belangrijkste reacties van dit kabinet is om iets te doen aan de regeldruk. Nou is mijn fractie daar ook voor — wie is er nou niet tegen onnodige regels? — maar als ik de minister dan in het schriftelijk overleg vraag hoeveel dit nou gaat helpen in die strijd, dan moet hij het antwoord schuldig blijven.
Veel belangrijker is het dat dit land "kapotgaat als er te weinig wordt geïnvesteerd in onderzoek en innovatie", volgens die andere Thijssen, de voorzitter van de bedrijvenlobbyclub VNO-NCW. Ik vraag de minister daarom nogmaals om een toezegging dat hij de plannen die hij maakt voor die cruciale doelen, dus om innovatie en onderzoek op het juiste niveau te krijgen, voor de Voorjaarsnota naar de Kamer stuurt, en anders toch in ieder geval voor Prinsjesdag. Anders moeten we twee jaar wachten voordat er extra middelen zijn.
Voorzitter. De minister blijft maar hameren op het belang van een handelsorde die op regels gebaseerd is, want Nederland is een handelsland. Dat is helemaal waar, maar het klikt onderhand ook wel naïef. China gebruikt staatssteun om Europese bedrijven kapot te maken en Trump dreigt met handelstarieven. Daarom de volgende moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Nederland veel handeldrijft en de op regels gebaseerde wereldhandel met respect voor werknemers, planetaire grenzen en ondernemers, daarom van groot belang is voor Nederland;
constaterende dat deze op regels gebaseerde handel steeds meer onder druk komt te staan;
overwegende dat de Europese Commissie de komende tijd met nieuw beleid gaat komen om het Europese concurrentievermogen in stand te houden en te versterken;
verzoekt de regering in de EU te pleiten voor het beschermen van de Nederlandse en Europese belangen, en daarbij alle opties op tafel te houden inclusief "Made in The Netherlands"- of "Made in Europe"-vereisten,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Thijssen (GroenLinks-PvdA):
Dan een tweede motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Nederlandse en Europese industrie zware concurrentie ondervindt van bijvoorbeeld China en de Verenigde Staten;
constaterende dat de Europese staatssteunregels sinds de corona-epidemie zijn versoepeld en dat er grote verschillen tussen lidstaten zijn als het gaat om uitgaven aan staatssteun;
overwegende dat hiermee een subsidierace ontstaat die veel belastinggeld kost en bovendien niet optimaal is;
verzoekt de regering in de EU te pleiten voor een Europees gecoördineerd industriebeleid, waarbij onnodige subsidies worden vermeden, en het nationale industriebeleid daar vervolgens mee in lijn te brengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Mevrouw Postma, Nieuw Sociaal Contract.
Mevrouw Postma (NSC):
Voorzitter, dank. Het pleiten voor minder regels voor bedrijven en voor minder administratieve lasten is altijd goed, maar belangrijk daarbij is wel dat je de doelen overeind houdt. Ik spreek veel bedrijven die geïnvesteerd hebben in verduurzaming en die bezig zijn met de accountantsrichtlijn vanuit de Europese Unie. Mijn vraag daarover is simpel. Wat ik veel van hen hoor, is: houd die doelen nou alsjeblieft overeind, want daar zijn we al jaren mee bezig. Ik heb daarover dus twee moties voorbereid.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat veel bedrijven reeds hebben geïnvesteerd in verduurzaming en dat rechtszekerheid over toekomstige regelgeving cruciaal is voor verdere investeringen;
overwegende dat het huidige Omnibusakkoord nog niet scherp is en verduidelijking behoeft ten aanzien van de impact op duurzame investeringen;
verzoekt de regering om binnen de Raad Concurrentievermogen in te zetten op een Omnibusakkoord dat bedrijven die al in verduurzaming hebben geïnvesteerd zekerheid biedt en voorkomt dat eerdere inspanningen worden ondermijnd,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Postma (NSC):
Mijn laatste motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat Nederland pleit voor vereenvoudiging van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), maar dat de kernprincipes van transparantie en duurzaamheid gewaarborgd moeten blijven;
overwegende dat veel bedrijven zich al hebben voorbereid op de huidige regels en dat aanpassing verlichting moet bieden zonder de koers ingrijpend te wijzigingen;
verzoekt de regering om in EU-verband te pleiten voor vereenvoudiging van de CSRD en de CSDDD zonder afbreuk te doen aan de essentiële duurzaamheidsdoelstellingen en zonder bedrijven die al in naleving hebben geïnvesteerd, te benadelen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. En iedereen weet wat CSDDD is?
Mevrouw Postma (NSC):
De mensen die er hard aan gewerkt hebben, zeker. Maar ik vermoed dat de man op straat daar geen weet van heeft.
De voorzitter:
Heel goed. Tot zover de termijn van de Kamer. Ik schors tien minuten. Dan gaan we luisteren naar de minister.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen. Het woord is aan de minister.
Minister Beljaarts:
Dank u wel, voorzitter. Ik begin met de appreciatie van de moties. De motie op stuk nr. 625 van het lid Thijssen over pleiten voor meer bescherming van de Nederlandse en Europese belangen moet ik ontraden. Dat is omdat de open economie uiteraard belangrijk is voor Nederland, evenals de interne markt. "Made in Europe" of "made in Nederland" kan strijdig zijn met de uitgangspunten van de WTO. Uiteraard zet ik me al in voor de bescherming van de belangen van de kabinetsvisie op de EU-concurrentiekracht. Ik kan wel mee in de geest van de motie van het lid Thijssen. We zijn in Europees verband immers ook al bezig om te zorgen voor een sterker Europa, zoals met aanbestedingsregels.
De heer Thijssen (GroenLinks-PvdA):
Dit is wel gek, hoor. In Amerika hebben ze de Inflation Reduction Act. Die hadden ze ook onder president Biden. Daar zitten gewoon vereisten in dat een bepaald deel van het product in Amerika gemaakt moet zijn. Het kan dus strijdig zijn of niet, maar het gebeurt gewoon, met een van onze belangrijkste handelspartners. De motie roept ertoe op dat in ieder geval de mogelijkheid op tafel moet liggen de komende maanden, als er gepraat wordt over de concurrentiekracht van Europa. Ik hoop dat de minister de motie met die uitleg toch gewoon oordeel Kamer kan geven. Het is een belangrijk instrument.
Minister Beljaarts:
Daarom hecht ik eraan om aan te geven dat ik absoluut meekan in de geest van de motie van het lid Thijssen. Maar u weet ook, meneer Thijssen, dat we de Commissie op dit vlak niet vanaf hier een zogenaamde "een-op-eenopdracht" geven. Ik blijf dus bij mijn oordeel.
Voorzitter, met uw goedvinden ga ik door naar de motie op stuk nr. 626 van de heer Thijssen. Die gaat over in de EU pleiten voor de coördinatie van industriebeleid en het vermijden van onnodige subsidies. Die apprecieer ik als overbodig. Daar zet ik me reeds voor in. Het is vanzelfsprekend dat we geen onnodige subsidies verstrekken.
De motie op stuk nr. 627 van mevrouw Postma kan ik overnemen. Die motie gaat erover dat de inspanningen voor bedrijven die hebben geïnvesteerd in verduurzaming, door moeten gaan.
De voorzitter:
Heel goed. Ik kijk even of daar bezwaar tegen bestaat. Dat is niet het geval. Dan gaan we er niet over stemmen.
Minister Beljaarts:
Ik wil verzoeken om de motie op stuk nr. 628 van mevrouw Postma, over in EU-verband pleiten voor een vereenvoudiging van de CSRD zonder afbreuk te doen aan de doelstellingen, aan te houden. Het is namelijk geen onderdeel van de agenda van deze informele Raad Concurrentievermogen.
De voorzitter:
Ik tuur naar mevrouw Postma.
Mevrouw Postma (NSC):
Mijn vraag zal zijn of u dit alvast wil meenemen, minister. Ik weet dat het geen onderdeel is van de Raad die u nu krijgt, maar er gaan er nog veel meer komen. Ik weet dat er altijd ambtelijke voorbereiding plaatsvindt en dat er van tevoren gesprekken plaatsvinden met andere landen. Als u 'm gewoon zou willen meenemen, zou ik de motie toch graag in stemming willen brengen. Daarbij weet ik dan dat ie niet bij deze Raad wordt ingebracht, maar dat de strekking van de motie wel wordt meegenomen.
Minister Beljaarts:
Ik dat geval moet ik 'm ontijdig verklaren. In dit geval zijn JenV, Financiën en BHO primair verantwoordelijk. Deze korte tijdspanne is voor hen te kort om te kunnen reageren.
De voorzitter:
Prima.
Minister Beljaarts:
Dan heb ik van de heer Thijssen nog een verzoek om een toezegging over het plannen, om cruciale doelen voor onderzoek en investering voor de Voorjaarsnota naar de Kamer te communiceren. Zoals eerder gemeld doen we natuurlijk ons best om uw Kamer daar zo snel mogelijk over te informeren. We hebben het er ook al in meerdere debatten over gehad. Ik kan het nu niet toezeggen, omdat het een te harde deadline is voor een onderwerp dat zo zorgvuldig wordt behandeld.
De voorzitter:
Prima. Tot zover dit debat.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Dinsdag stemmen we over de moties. Dank aan de minister voor zijn aanwezigheid en zijn bijdrage aan het debat. Ik schors tot 10.45 uur.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-48-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.