8 Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Ik stel voor, dinsdag a.s. ook te stemmen over de aangehouden moties-Lucas (28753, nrs. 40 en 41), de motie-Bruins (21501-02, nr. 1614) en de motie-Wassenberg (21501-32, nr. 931) en over de brief van de vaste commissie voor Europese Zaken over het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij het EU-voorstel: Mededeling inzake hormoonontregelaars en de ontwerphandelingen van de Commissie tot vaststelling van wetenschappelijke criteria voor de identificatie daarvan in het kader van de EU-wetgeving betreffende gewasbeschermingsmiddelen en biociden COM (2016) 350 (34510, nr. 1). 

Ik stel voor, toestemming te verlenen tot het houden van de volgende wetgevingsoverleggen van de vaste commissie voor Financiën met stenografisch verslag op: 

  • -maandag 26 september 2016 van 11.00 uur tot 18.00 uur over de Comptabiliteitswet 2016 (34426); 

  • -maandag 31 oktober van 11.00 uur tot 19.00 uur over het Belastingplan 2017 (de eerste termijn van de Kamer); 

  • -maandag 7 november van 11.00 uur tot 23.00 uur, de voortzetting van de behandeling van het Belastingplan 2017. 

Ik stel voor, het wetsvoorstel Aanpassing van enige bepalingen in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen in verband met de reparatie van enige onvolkomenheden (34478) toe te voegen aan de agenda van de Kamer. 

Ik deel aan de Kamer mee dat de fractie van de PVV bij de stemmingen op 28 juni jl. over de motie-Van Meenen/Rog (31289, nr. 326) geacht wenst te worden tegen deze motie te hebben gestemd. 

Op verzoek van het lid Smaling stel ik voor, zijn motie (33979, nr. 112) opnieuw aan te houden. 

Ik deel mee dat de aangehouden motie 29477, nr. 361 is vervallen. 

Ik stel voor; de volgende stukken van de stand van werkzaamheden af te voeren: 32598-22; 29385-87; 34300-A-61; 34300-A-64; 34300-A-62; 34300-A-53; 34300-A-60; 30196-459; 34300-A-63; 34300-XII-68; 34300-A-69; 34300-A-70; 34300-A-59; 30373-60; 22026-486; 33678-17; 29984-665; 33678-16; 33450-49; 31710-50; 18106-236; 27625-352; 18106-235; 18106-234; 30080-82; 30080-80; 32698-28; 30080-81; 32698-27; 32698-26; 31710-49; 31710-48; 34300-J-31; 27858-346; 34300-A-67; 27625-350; 31710-45; 32605-177; 27625-353; 27625-347; 27625-351; 27625-346; 34297-3; 33118-30; 22112-2147; 34300-XII-70; 2016Z11065; 22112-2110; 22112-2101; 21501-08-625; 21501-33-592; 34300-A-66; 29398-506; 34300-J-32; 24804-89; 33997-82; 24804-87; 31936-338; 31936-339; 31936-330; 31936-329; 31936-327; 22112-2063; 22112-2062; 31936-322; 31936-321; 31936-326; 33561-26; 31771-16; 2016Z09477; 2016Z09481; 29398-504; 33043-69; 21501-33-593; 29398-503; 29398-501; 29398-502; 29398-494; 31305-214; 29398-505; 29398-495; 29398-500; 22112-2137; 21501-33-597; 32645-68; 25422-145; 25422-144; 32645-67; 32645-65; 32645-64; 31757-72; 21501-33-588; 26956-208; 31409-111; 34300-A-56; 31409-109; 34300-A-55; 30490-26; 22112-2109; 21501-33-574; 21501-08-623; 21501-33-578; 22112-2075; 33652-41; 27625-348; 31209-180; 31209-176; 31209-178; 31209-179; 31209-173; 31209-174; 29689-704; 29538-214; 28828-94; 29538-204; 34104-127; 2016Z09685; 2016Z10017; 27565-143; 25424-315; 25424-312; 25424-303; 25424-306; 23235-142; 23235-141; 25657-242; 31016-88; 28844-85; 31568-170; 34300-XVI-146; 29689-698; 33578-22; 29689-695; 29282-248; 29248-291; 29689-687; 25268-131; 33683-58; 29689-660; 29689-657; 29689-648; 29689-638; 29689-637; 29689-624; 29689-594; 29477-368; 23235-119; 29247-215; 2015Z00906; 34104-5; 34000-XVI-97; 30597-481; 30597-467; 29389-71; 32402-65; 29477-371; 29515-386; 29477-369; 2016Z12361; 33980-15; 30371-33; 32279-85; 21501-31-408; 29477-388; 29477-382; 29477-370; 29477-358; 29477-357; 29477-355; 29477-354; 29477-352; 29477-351; 29477-346; 29477-350; 29477-347; 29477-343; 29477-333; 29477-344; 29477-327; 29477-334; 29248-284; 32793-217; 2016Z06879; 32642-10; 2016Z06720; 2016Z07015; 31839-507; 33149-41; 33149-40; 31839-494; 33149-39; 24170-151; 33149-36; 33149-37; 32647-47; 27529-133; 33149-33; 33149-35; 33149-30; 32793-216; 32793-213; 32793-214; 32620-167; 32793-211; 32793-212; 32793-210; 32793-204; 31532-159; 31899-26; 26991-474; 32620-166; 32793-199; 32793-194; 32793-196; 32793-195; 32793-190; 32772-5; 32793-186; 33578-15; 31899-25; 32620-148; 32793-172; 31839-506; 31839-508; 31839-505; 31839-502; 31839-469; 31839-462; 31839-461; 31839-457; 29282-247; 2016Z05314; 2016Z05186; 33990-31; 33990-32; 34104-103; 33990-34; 30169-43; 29689-682; 34203-14; 29538-205; 34104-111; 2016Z04869; 31476-13; 27529-136; 2016Z04060; 2016Z04059; 31839-504; 34104-104; 34104-105; 29214-70; 34203-15; 29538-197; 29538-203; 34203-13; 29325-74; 29323-100; 32279-80; 32279-79; 30371-30; 33750-XVI-110; 30371-28; 30371-27; 33750-XVI-6; 33400-XVI-144; 30371-24; 30371-22; 30371-23; 30371-20; 30371-21; 29689-595; 34192-3; 31765-189; 34104-87; 34104-85; 34104-74; 2016Z03358; 2016Z03356; 29247-217; 34300-XVI-150; 29247-212; 29247-197; 29247-211; 29247-202; 23235-133; 23235-132; 23235-131; 29282-244; 29282-243; 29282-238; 29282-240; 29282-221; 29282-220; 32642-7; 34386-2; 32793-206; 29689-662; 32279-70; 33646-10; 34000-XVI-113; 30486-9; 27428-300; 29689-535; 29963-11; 27428-268; 30486-7; 29963-9; 32279-60; 30486-5; 33400-XVI-155; 29538-148; 2016Z02957; 2016Z01818; 29282-245; 25657-217; 28345-157; 31015-119; 34104-84; 32793-207; 29247-216; 2016Z01325; 2016Z01309; 29509-53; 29509-51; 29282-230; 29282-232; 29282-227; 29509-50; 29509-48; 29509-47; 33255-5; 24077-357; 24077-343; 32637-202; 33931-13; 34052-23; 34475-XV-7; 34475-XV-6; 34300-XV-89; 34475-XV-5; 34300-XV-88; 34300-XV-87; 26448-568; 34475-XV-1; 34228-23; 34485-XVIII-3; 34293-20; 2016Z11954; 32637-242; 33037-177; 29515-389; 27838-14; 32637-239; 34172-9; 31083-51; 29515-387; 21501-32-927; 21501-32-922; 21501-32-926; 21501-32-925; 27428-328; 33009-18; 33576-84; 33529-251; 33529-250; 33529-249; 33529-247; 33529-248; 33529-245; 34475-XIII-5; 34475-XIII-7; 34475-XIII-1; 34475-XIII-6; 2016Z10815; 22112-2131; 22112-2077; 21501-33-594; 22112-2050; 22112-2129; 21501-30-375; 21501-33-573; 21501-30-376; 21501-33-595; 22112-2122; 22112-2130; 22112-2107; 28625-236; 21501-32-921; 21501-32-917; 2016Z09942; 27858-366; 26643-410; 26643-409; 24095-401; 33870-5; 25268-133; 24095-399; 29517-109; 24095-398; 24095-396; 26643-384; 32761-93; 32849-34; 22112-1919; 33952-12; 33037-133; 2014Z18118; 21501-20-921; 27924-61; 34000-XIII-45; 33979-11; 34004-3; 33669-92; 33529-88; 27924-62; 33952-13. 

Ik stel voor, toe te voegen aan de agenda: 

  • -het VAO Passend onderwijs, met als eerste spreker het lid Siderius namens de SP; 

  • -het VAO Materieel Defensie, met als eerste spreker het lid De Roon namens de PVV; 

  • -het VAO Voortgang trekkingsrechten pgb, met als eerste spreker het lid Potters namens de VVD; 

  • -het VAO Diagnostische tussentijdse toets, met als eerste spreker het lid Rog namens het CDA. 

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten. 

De voorzitter:

Ik geef het woord aan mevrouw Van Veldhoven. 

Mevrouw Van Veldhoven (D66):

Voorzitter. Deze Kamer heeft besloten dat we de kolencentrales in Nederland gaan sluiten. Nu stond er dinsdag een artikel in de krant over het feit dat dit ongeveer tussen de 0,5 en 3 miljard aan kosten met zich mee kan brengen. Ik zou graag een reactie willen van het kabinet op dit rapport, dat eigenlijk laat zien dat de kosten een stuk lager zijn dan we eerder hebben gehoord. Ik zou daar ook graag een debat over voeren met het kabinet. Natuurlijk ben ik altijd bereid om te bekijken of het betrokken kan worden bij een debat dat al op de lijst staat, want dat is inmiddels goed gebruik bij de energiedebatten. Die exercitie zouden we dan even moeten uitvoeren als er voldoende steun is. 

De heer Wassenberg (PvdD):

We hebben er inderdaad al veel over gesproken, maar deze nieuwe informatie is ook voor de Partij voor de Dieren reden om daarover te willen debatteren. We steunen dus het verzoek om een debat en om een brief. 

Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks):

Ik heb de tijd niet gehad om het goed te checken, maar ik meen dat er al een ander debat over kolencentrales op de lijst staat. Ik zie het verzoek dus als een collegiale ondersteuning om dat debat na de zomer op de agenda te krijgen. Ik steun absoluut het verzoek om een brief van de regering hierover. 

Mevrouw Klever (PVV):

Geen steun voor een brief en geen steun voor een debat. Ik vind niet dat we over elk rapport van een milieulobbyclub een brief moeten vragen aan de regering. 

Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):

De ChristenUnie steunt het verzoek om een brief en een debat. Mocht een plenair debat aan de orde zijn, dan kan het wellicht gecombineerd worden. 

De heer Jan Vos (PvdA):

Ik denk inderdaad dat we kunnen constateren dat die cijfers anders zijn dan de cijfers die hier eerder zijn genoemd. Ik vind het aan de andere kant ook onverstandig om in de Kamer onderhandelingen te gaan voeren. Ik sluit me aan bij het voorstel van mevrouw Van Tongeren om het te voegen bij een bestaand debat. Ik wil wel graag een brief ontvangen. 

De heer Bashir (SP):

Namens de SP-fractie steun ik het verzoek om een brief en een debat. Het zou echter ook toegevoegd kunnen worden aan het debat dat al op de lijst staat. 

Mevrouw Agnes Mulder (CDA):

Volgens mij is de minister druk bezig om alle varianten uit te werken. Ik kan me voorstellen dat hij dit artikel daarbij betrekt, alles in een keer meegeeft aan de Kamer en dat we het erover hebben als al die varianten op tafel liggen. Ik vind het eigenlijk wat te ver gaan om voor die tijd nog weer een apart debat te houden over een artikel in het FD. Wat mij betreft betrekken we het bij het totale debat over dit onderwerp. Ik zou er geen extra debat over willen houden. 

Mevrouw Lodders (VVD):

Daar kan de VVD zich bij aansluiten. Wij willen het toevoegen aan het dertigledendebat van mevrouw Van Tongeren. 

De voorzitter:

Er staat inderdaad een dertigledendebat op de lijst over het sluiten van kolencentrales. De meerderheid wil dit onderwerp daarbij betrekken, mevrouw Van Veldhoven. 

Mevrouw Van Veldhoven (D66):

Dat is uitstekend. Ik zie dat daarvoor nu steun is van een meerderheid, dus misschien kunnen wij hier een meerderheidsdebat van maken. De suggestie van mevrouw Mulder om te bekijken of alle informatie en een reactie op deze brief daarbij kunnen worden betrokken laat ik aan de minister. Wij zijn allemaal voor een efficiënte debatvoering. Het lijkt mij belangrijk dat wij in ieder geval een officiële reactie krijgen op dit rapport dat weer een heel nieuw licht werpt op cijfers die te maken hebben met een belangrijk besluit. Ik pleit ervoor dat wij dit debat inplannen zo snel mogelijk nadat dat besluit is gecommuniceerd. 

De voorzitter:

Voor de helderheid: het is een dertigledendebat. Dat blijft nu hetzelfde. 

Mevrouw Van Veldhoven (D66):

Volgens mij heeft de Partij van de Arbeid zich zojuist aangesloten bij het verzoek van mevrouw Van Tongeren. 

De voorzitter:

Dit is een nieuw verzoek. U wilt het dertigledendebat eigenlijk omzetten in een meerderheidsdebat? 

Mevrouw Van Veldhoven (D66):

Dat is de vraag. 

De voorzitter:

Precies. Dan gaan wij opnieuw bekijken of daarvoor een meerderheid is. 

Mevrouw Lodders (VVD):

Wij hebben destijds steun gegeven aan het verzoek om een dertigledendebat. Dit kan goed worden samengevoegd. Wij houden het daarom graag bij een dertigledendebat en steunen de vraag om een meerderheidsdebat dus niet. 

De heer Wassenberg (PvdD):

Steun voor een meerderheidsdebat, maar dat hangt inderdaad af van de Partij van de Arbeid. 

Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):

Zeker steun voor een meerderheidsdebat, het onderwerp is belangrijk genoeg. 

De heer Bashir (SP):

Steun namens de SP-fractie, maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van de fractie van de Partij van de Arbeid. 

De voorzitter:

Waar is de heer Jan Vos? Mijnheer Vos, iedereen hangt aan uw lippen. 

De heer Jan Vos (PvdA):

Voorzitter. Ik besprak nog even het een en ander met mevrouw Van Tongeren. Wij kunnen steun verlenen. 

De voorzitter:

Mevrouw Van Veldhoven, u hebt toch een meerderheid. Dat hebt u heel handig gedaan. 

Mevrouw Van Veldhoven (D66):

Zou ik dan misschien ook om vijf minuten spreektijd mogen vragen, voorzitter? 

De voorzitter:

Ik zal erover nadenken. 

Ik stel voor, het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

De heer Van Weyenberg (D66):

Voorzitter. Vanochtend werden de uitkomsten bekend van een onderzoek onder 1.100 juristen naar de eerste effecten van de Wet werk en zekerheid. Hieruit blijkt dat de vaste baan, naar het zich nu laat aanzien, niet beter bereikbaar is geworden en het ontslagrecht zelfs is aangescherpt. Ik zou daarover graag een debat voeren met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ik zou dit debat graag voeren voor Prinsjesdag. Ik kan me voorstellen dat wij de brief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met een tussenstand van de Wet werk en zekerheid die wij vanmiddag hebben ontvangen, daarbij betrekken. 

De heer Pieter Heerma (CDA):

Steun voor het verzoek, ook voor de vraag om de brief bij het debat te betrekken en voor het moment van het debat. 

Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):

De ChristenUnie steunt het verzoek. 

De heer Grashoff (GroenLinks):

Wij moeten over de werking van die wet absoluut met elkaar spreken. Steun voor het debat en voor de brief. 

De heer Ulenbelt (SP):

Ik zou er snel over willen spreken, veel eerder nog dan voor Prinsjesdag, dus meteen na het reces. Dus geen steun voor dit verzoek. Ik zal in de commissie een verzoek doen om dit in de eerste week na het reces met de minister te bespreken. 

De heer Van 't Wout (VVD):

Volgens mij gaat dat om een verschil van één of twee weken met Prinsjesdag. Wat mij betreft steun voor dit verzoek. Het is goed om hierover te spreken en de voortgangsbrief Wwz van vandaag daarbij te betrekken. 

De heer Öztürk (Groep Kuzu/Öztürk):

Steun voor de brief en het verzoek. 

De heer Krol (50PLUS):

Steun. 

De heer Van der Staaij (SGP):

Van harte steun voor het verzoek. 

Mevrouw Vermeij (PvdA):

Steun voor het verzoek. Er zijn verschillende onderzoeken in omloop. Misschien kunnen wij die naast de voortgangsbrief, ook bij dit debat betrekken. 

De heer De Graaf (PVV):

Er is al steun, maar mijn insteek is dezelfde als die van de heer Ulenbelt. 

De voorzitter:

De heer Van Weyenberg heeft een meerderheid voor zijn verzoek om een debat te voeren. 

De heer Van Weyenberg (D66):

Dat is fantastisch. Er staat van mij nog een plenair debat over het pakket arbeidsmarktmaatregelen. Ik kan me voorstellen dat wij dit samenvoegen. Zo ontlast ik uw agenda. 

De voorzitter:

Daar ben ik u zeer dankbaar voor. 

Ik geef het woord aan de heer Omtzigt. 

De heer Omtzigt (CDA):

Voorzitter. Wij hebben hier gisteren een kort maar fel debat gevoerd over de IORP-II-richtlijn. De staatssecretaris zal hier vandaag mee instemmen in de Coreper waardoor die richtlijn een wet wordt, ook in Nederland. Gisteren stond er nog een aantal vragen open tijdens het debat. Wij vroegen om die beantwoord te krijgen voordat de regering daarmee zou instemmen. Het was al bizar dat we 100 pagina's wetgeving in een dag moesten bestuderen, maar dat de vragen niet beantwoord kunnen worden voordat de regering daarmee instemt, is natuurlijk helemaal raar. 

De voorzitter:

Dus u wilt een debat? 

De heer Omtzigt (CDA):

Ik wil zo snel mogelijk die brief; eigenlijk nog vandaag, waarin alle openstaande vragen worden beantwoord. Naar aanleiding daarvan kunnen we zien of we daar een debat over houden, maar die brief moet hier echt vandaag liggen. 

De heer Krol (50PLUS):

Dit voelt echt als een schoffering van de Kamer. Ik vind echt dat ik de heer Omtzigt op allerlei manieren moet steunen. 

De heer Van Klaveren (Groep Bontes/Van Klaveren):

Het is inderdaad een beetje vreemd dat er wordt ingestemd terwijl hier nog vragen openstaan, dus absoluut steun voor de brief en het debat. 

De heer Ulenbelt (SP):

Honderd pagina's wet beoordelen in een dag. Dan zijn er vragen die niet beantwoord worden. En ondertussen tekent de staatssecretaris bij het kruisje. De informatiepositie van de Kamer is hier aan de orde. Ik kan mij heel goed voorstellen dat ook onze Voorzitter zich rechtstreeks wendt tot de staatssecretaris, om aan dit onbeschofte gedrag van de staatssecretaris een einde te maken, dus steun. 

De heer De Graaf (PVV):

1.200 miljard euro, dat is gisteren al een paar keer gememoreerd. Er wordt zomaar even binnen een dag besloten dat anderen daarover wat te vertellen zouden kunnen krijgen, en dan houd ik mij nog in en zeg ik het nog netjes. 1.200 miljard euro spaargeld van Nederlanders. Van harte steun voor de verzoeken van de heer Omtzigt. 

De heer Wassenberg (PvdD):

Steun voor het verzoek van de heer Omtzigt. 

De heer Van Vliet (Van Vliet):

Ik steun het verzoek. 

Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):

De ChristenUnie steunt het verzoek. 

De heer Grashoff (GroenLinks):

Voorzitter. Ik wil niet de inhoud van het debatje van gisteren overdoen, maar wel steun voor het verzoek om een brief. 

De heer Van der Staaij (SGP):

Ook namens de SGP steun. 

Mevrouw Vermeij (PvdA):

Steun voor het verzoek om een brief. 

Mevrouw Lodders (VVD):

Steun voor het verzoek om een brief. Aanvullend vraag ik om een terugkoppeling van de staatssecretaris als er in de Coreper over gesproken is. 

De voorzitter:

Het verzoek betreft zowel een brief als een debat, dus voorafgaand aan een debat wil de heer Omtzigt een brief. Mevrouw Vermeij zei: steun voor een brief. 

Mevrouw Vermeij (PvdA):

Steun voor een brief. Ik zie een andere procedure voor mij. Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst van de Coreper. Dan zou ik het in de commissie willen hernemen. Over deze richtlijn praten wij inmiddels drie jaar. Het is ook goed om dat in de Handelingen op te nemen, voordat daarover misverstanden ontstaan in de buitenwereld. 

De voorzitter:

Het verzoek om een plenair debat steunt u niet. Dat is helder. 

Mevrouw Vermeij (PvdA):

Nee, maar ik wil het wel zorgvuldig behandelen. Ik steun het verzoek om een brief. 

De voorzitter:

Dat geldt ook voor u, mevrouw Lodders? 

Mevrouw Lodders (VVD):

Ja. 

De heer Van Weyenberg (D66):

Dat geldt ook voor mij. 

De voorzitter:

Mijnheer Omtzigt, er is wel steun voor het opvragen van een brief, maar geen steun voor een debat, maar er is wel de suggestie van mevrouw Vermeij om dat in commissieverband te bespreken. 

De heer Omtzigt (CDA):

Dat begrijp ik helemaal. Dat zullen we in de commissie voor Sociale Zaken oppakken. In die brief zou ik graag antwoord willen krijgen op de openstaande vragen. Waar moet je naar de rechter gaan als je het niet eens bent met het besluit van die andere toezichthouder? Een ander punt is de procedurele gang van zaken hier. Daar was best wat kritiek op. Een terugkoppeling van hoe het in de Coreper is gegaan, zoals mevrouw Lodders opmerkte, zou heel welkom zijn. Als die Coreper vandaag plaatsvindt, kan die brief hier morgenavond zijn, want dan is er al besloten. Dan zou ik uiterlijk morgenavond die brief willen hebben. 

De voorzitter:

Dan stel ik voor, het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

De vergadering wordt van 14.37 uur tot 15.00 uur geschorst. 

Naar boven