Verkeersbesluit medegebruik busbanen HOV-traject Rotterdam CS en Zuidplein en Maastunnelcorridor-zuidzijde

Rotterdam , Delfshaven, Centrum en Charlois,24/0027425-AS24/11237

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

 

Overwegende dat,

op 27 januari 2023 een verkeersbesluit is gepubliceerd ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-37910.html) voor het definitief wegnemen van rijstroken in de Maastunnelcorridor;

op 15 december 2023 een verkeersbesluit is gepubliceerd (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-538971.html) voor het treffen van diverse verkeersmaatregelen waaronder bushaltes, geslotenverklaringen en busbanen voor de realisatie van de HOV-busverbinding tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein;

in bovenstaand verkeersbesluit is opgenomen dat op het HOV-traject een geslotenverklaring geldt uitgezonderd lijnbussen en medegebruik door nul-emissie taxi’s en een aantal concreet benoemde voertuigen en dierenambulances met ontheffing tijdelijk is toegestaan tot 31 december 2024;

op 20 maart 2024 een verkeersbesluit is gepubliceerd (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-125648.html) ten behoeve van de buslijnen 67/71/72 ter hoogte van de Doklaan en Pleinweg;

in dit verkeersbesluit is opgenomen dat het traject Maastunnelcorridor-zuidzijde een geslotenverklaring geldt uitgezonderd lijnbussen en medegebruik door nul-emissie taxi’s en een aantal concreet benoemde voertuigen en dierenambulances met ontheffing tijdelijk is toegestaan tot 1 januari 2025;

in beide verkeersbesluiten is opgenomen dat er een evaluatie plaatsvindt op het medegebruik om te onderzoeken of het medegebruik op de gehele Maastunnelcorridor en het HOV-traject na 1 januari 2025 ook mogelijk is;

de genoemde evaluatie in het genomen besluit inmiddels heeft plaatsgevonden;

er onderzocht is bij welke intensiteiten van medegebruik er sprake is van onacceptabele hinder voor het OV en het overige verkeer;

het medegebruik op de kruispunten Rochussenstraat en 1e Middellandstraat maatgevend zijn ten opzichte van het medegebruik op de wegvakken;

uit het onderzoek naar voren is gekomen dat de geconstateerde aantallen geen aanmerkelijke hinder veroorzaken voor het OV en er daarom er geen aanleiding bestaat om het medegebruik door nul-emissie taxi’s en de andere genoemde ontheffinghouders in te trekken;

het medegebruik door nul-emissie taxi’s en een aantal concreet benoemde voertuigen en dierenambulances met ontheffing daarom voor onbepaalde tijd kan worden toegestaan op het HOV-traject en de Maastunnelcorridor zuidzijde;

het medegebruik door nul-emissie taxi’s niet meer zal gaan gelden voor de geslotenverklaring op het Weena in de richting van de Conradstraat;

met het onderliggende verkeersbesluit de geslotenverklaring voor de vrijliggende rijstrook op het Weena in de richting van de Conradstraat daarmee uitsluitend wordt uitgezonderd voor lijnbussen;

de overige genoemde overwegingen en verkeersmaatregelen in de genomen besluiten van 15 december 2023,17 januari 2023 en 20 maart 2024 in stand worden gehouden;

dat het treffen van een verkeersmaatregel daarnaast een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie eenheid Rotterdam, gebied Noord en Gebied Zuid, te kennen hebben gegeven akkoord te zijn met de voorgestelde verkeersmaatregelen.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd;

 

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

 

Het medegebruik door nul-emissie taxi’s en een aantal concreet benoemde voertuigen en dierenambulances met ontheffing, zoals benoemd in het op 15 december 2023 gepubliceerde verkeersbesluit (HOV-traject) en het op 20 maart 2024 gepubliceerde verkeersbesluit (voor het traject Maastunnelcorridor zuidzijde), voor onbepaalde tijd als volgt toe te staan:

  •  

    • Tot het opheffen van de uitzondering voor nul-emissie taxi’s op de geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op het Weena in de richting van de Conradstraat, door het verwijderen van onderbord waarop de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen en nul-emissie taxi’s’ en het plaatsen van onderbord ‘uitgezonderd lijnbussen’ onder het bord C01 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

  •  

    • Tot het handhaven van een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, door het behouden van 5 borden C1 als bedoeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord “uitgezonderd lijnbussen en nul-emissie taxi’s” bij de Statentunnel, hoofdrijbaan Henegouwerlaan en hoofdrijbaan ’s-Gravendijkwal, in de rijrichtingen van en naar de Maastunnel toe;

  •  

    • Tot het handhaven van de geslotenverklaringen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de ’s-Gravendijkwal ter hoogte van het Esso tankstation en de overgang met de tunnel, door het behouden van 3 borden C01 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 en het toevoegen van de onderborden waarop de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen en nul-emissie taxi’s’;

  •  

    • Tot het handhaven van een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, door het behouden van 9 borden C01 als bedoeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord “uitgezonderd lijnbussen en nul-emissie taxi’s” op het wegdek van de gehele Pleinweg, in de rijrichtingen komend vanaf en naar de Maastunnel toe;

 

Te bepalen dat de bordenplannen van het traject Noord (HOV Maastunnel DO_MN_RVV_07122023) en traject Zuid (HOVM_DO_zuid) integraal onderdeel uitmaken van dit verkeersbesluit.

 

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 14 april 2025

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Remco de Goederen

Hoofd van de afdeling Mobiliteit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

 

Naar boven