Verkeersbesluit - Geslotenverklaringen (met venstertijden) in het Posbankgebied van Nationaal Park Veluwezoom ten noorden van de dorpen Velp, Rheden en De Steeg

 

Kenmerken: RHD2024-VKB-272 en zaaknummer 897606

 

Burgemeester en wethouders van Rheden;

 

Gelet op de voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving voortvloeiende uit de Wegenwet (hierna: Wegw), de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

 

Gelet op de navolgende vastgestelde (beleids)plannen van de gemeente Rheden met betrekking tot het onderhavige gebied, voor wat betreft het thema verkeer en mobiliteit:

Omgevingsvisie Buitengebied, deel I (2019);

Masterplan Welkom Veluwzoom, met bijbehorend Uitvoeringsprogramma en geamendeerd Raadsbesluit (2022);

– Bestuurlijk speerpunt 5 ‘Verdere verduurzaming Mobiliteit’, zoals opgenomen in het College-werkprogramma 2022-2026 (2023);

 

Gelet op onderstaande inleiding/leeswijzer van dit verkeersbesluit;

 

Inleiding en leeswijzer

Dit verkeersbesluit betreft het plaatsen en verwijderen van diverse verkeersborden in en om het Posbankgebied van Nationaal Park Veluwezoom, waarmee gemotoriseerd verkeer in dit gebied ingeperkt wordt, grotendeels op bepaalde dagen en maanden in het jaar. pHet Posbankgebied ligt in het zuidelijk deel van het Nationaal Park, ten noorden van de dorpen Velp, Rheden en De Steeg, ingeklemd tussen het Rozendaalse Bos en Landgoed Middachten. Dit gebied wordt hierna aangehaald als het ‘onderhavige gebied’.

Het aanpassen van de verkeersregels geldt op de openbare wegen Diepesteeg, Beekhuizenseweg, Schietbergseweg, Signaal Imbos (/Brandtorenweg) en Bovenallee in de gemeente Rheden. Aansluitend en aanvullend passen burgemeester en wethouders van de gemeente Rozendaal verkeersregels aan op haar weggedeelte van de Bovenallee. Zij nemen en publiceren hiervoor een apart verkeersbesluit.

 

Achtereenvolgens komen in dit verkeersbesluit aan de orde:

- Een beschrijving van de overwegingen en motiveringen

- Een weergave van het juridische kader van dit verkeersbesluit

- Een toelichting op welk overleg er is geweest met betrokkenen en een toelichting op de belangenafweging

- De beslispunten van dit verkeersbesluit

- De bijgevoegde bijlagen 1 tot en met 4, welke onlosmakelijk deel uit maken van dit besluit:

  • - Verkeersbordentekening Geslotenverklaringen Posbankgebied

    - Schatting afname CO2 en stikstof

    - Doelgroepen, partijen, betrokkenen

    - Reactienota zienswijzen ontwerp-verkeersbestluit geslotenverklaringen Posbankgebied

 

Een kaartweergave van de aanpassingen van verkeersregels is opgenomen in bijlage 1.

 

Nemen het volgende in overweging en ter motivering

1. De wegen waarop dit verkeersbesluit van toepassing is, zijn in eigendom/beheer van de gemeente Rheden (of zijn openbaar toegankelijk, waardoor de gemeente Rheden het bevoegd gezag is tot het nemen van verkeersbesluiten op deze wegen). Op de huidig geldende wegcategoriseringskaart zijn deze wegen aangemerkt als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom met een (zonale) maximumsnelheid van 50km/u;

2. De gemeenteraad van Rheden stelde in 2019 de Omgevingsvisie Buitengebied vast. In deel 1 daarvan is de gebiedsvisie voor de Veluwezoom opgenomen met daarin concreet een afsluiting van de Beekhuizenseweg voor gemotoriseerd verkeer (pagina 136/137). In navolging van deze omgevingsvisie heeft de gemeenteraad van Rheden op 28 juni 2022 het Masterplan Welkom Veluwezoom vastgesteld, met beschikbaarstelling van financiering voor uitvoering van de deelprojecten. Hoofddoel van dit plan is om de natuur, recreatie en verkeer beter in balans te brengen en piekdruktes te voorkomen. De raad nam het geamendeerde raadsbesluit:

    •  

    1. het Masterplan Veluwezoom en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma vast te stellen, met dien verstande dat de volgende punten worden meegenomen in de uitvoering:

    1) De weekendafsluiting voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, zoals opgenomen in figuur 3 van het masterplan, wordt uitgebreid voor het hele jaar

    2) Tijdens de maanden juli en augustus de afsluiting zoals opgenomen in figuur van het masterplan de hele week (24/7) van toepassing is voor gemotoriseerd verkeer

    3) De geplande afsluitingen en overige delen uit het masterplan zo spoedig mogelijk worden uitgevoerd. En de raad over de nieuwe planning uiterlijk in december 2022 geïnformeerd wordt

 

Hoewel uit het raadsbesluit niet expliciet blijkt dat de wegafsluitingen (ook) van kracht zijn op feestdagen die op doordeweekse dagen vallen, blijkt uit metingen dat de verkeersdrukte in het onderhavige gebied op deze feestdagen ongeveer net zo hoog is als op weekenddagen. Om die reden kiest het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) ervoor om de wegafsluitingen ook op deze doordeweekse feestdagen te laten gelden. Dit gaat jaarlijks om ongeveer 8 dagen.

In navolging van de gemeenteraad van Rheden heeft de raad van gemeente Rozendaal op 5 juli 2022 hetzelfde Masterplan Welkom Veluwezoom vastgesteld, met beschikbaarstelling van financiering voor uitvoering van de deelprojecten. Eind 2022 zijn de gemeenten Rheden en Rozendaal met Natuurmonumenten een samenwerkingsovereenkomst (SOK) aangegaan. Hierin staan afspraken over de uitvoering en financiering van het Masterplan. De voorbereiding en uitwerking van de deelprojecten van het Masterplan zijn in volle gang. Er is hierbij aansturing vanuit een ambtelijk-bestuurlijke vertegenwoordiging vanuit bovengenoemde partijen; de Stuurgroep.

Tijdens het opstellen van het Masterplan in 2022 is er in opdracht van bovengenoemde drie partijen een belevingsenquête gehouden onder bezoekers en omwonenden van het onderhavige gebied. Dit om te peilen welke ervaringen, ergernissen en hinder in en om het gebied worden ervaren. Uit de enquête is naar voren gekomen dat voor omwonenden en andere betrokkenen de grootste ergernis het verkeerslawaai is en dan met name het geluid van groepen motoren of auto’s. Door het heuvelachtige gebied draagt dit geluid ook extra ver in de omliggende gebieden;

 

3. Natuurwaarde

Het onderhavige gebied ligt volledig in Natura2000-gebied Veluwe, waarop Europese regelgeving van toepassing is ter bescherming van de kwetsbare natuur. Voor dit gebied treft de provincie maatregelen door het versterken en herstellen van de natuur en het terugdringen van emissies. Dit als onderdeel van de Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS) Gebiedsaanpak. Het stimuleren van duurzame mobiliteit op de Veluwe is een bronmaatregel hierbinnen.

Aangezien de regels en rekenwaardes voor met name stikstofdepositie steeds strenger lijken te worden, is het nodig om extra zuinig op deze kwetsbare natuur te zijn en elke kans aan te grijpen om verkeerslawaai, -emissies en stikstofdepositie in het Natura2000-gebied te verminderen. De verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit regelen dat gemotoriseerd verkeer verder wordt teruggedrongen uit het Natura2000-gebied met een directe afname van verkeerslawaai, -emissies en stikstofdepositie tot gevolg.

De verkeersmaatregelen dragen bij aan ontwikkeling, bescherming, herstel en onderhoud van de kwetsbare natuur. Dit conform de natuurdoelstellingen van terreinbeheerder Natuurmonumenten en die van de provincie Gelderland.

Op basis van kencijfers en onderbouwde aannames van de verwachte verkeersafname door de geslotenverklaringen uit dit verkeersbesluit, is door gemeente Rheden een schatting gemaakt van de verwachte afname van emissies/depositie door gemotoriseerd verkeer in het onderhavige gebied op jaarbasis. Dit is weergegeven in bijlage 2, behorende bij dit verkeersbesluit. Naast de verbeteringen voor de kwetsbare natuur betekenen de afsluitingen voor het gemotoriseerd verkeer op de drukke momenten een verbetering voor de leefbaarheid en leefomgevingskwaliteit in de aanliggende dorpen en woongebieden. Dit omdat het met gemotoriseerde voertuigen door het onderhavige gebied rondrijden of toeren op drukke momenten niet meer kan. Dit draagt bij aan het hoofddoel van het Masterplan. Voordeel is dat de bezoekerskwaliteit in het onderhavige gebied zelf voor fietsers, voetgangers en overig langzaam duurzaam verkeer verbetert;

 

4. Verkeersdrukte

Alle wegen in het onderhavige gebied zijn en blijven gecategoriseerd als erftoegangswegen. Op dit soort wegen geldt vanuit landelijke richtlijnen een voorkeurswaarde van maximaal 6.000 voertuigen per dag. In 2020 is op drie drukke momenten in het jaar de verkeersdrukte in en om het onderhavige gebied gemeten. Dit was ten tijde van coronamaatregelen, waardoor het extra druk was met bezoekers (gesloten horeca, enzovoorts). De hoogste gemeten verkeersdrukte was telkens op weekenddagen. Voor de drukste telperiode bedroeg dit gemiddeld* grofweg:

  • • op toegangsweg Beekhuizenseweg vanuit Velp: 1.600 voertuigen per dag

    • op toegangsweg Schietbergseweg vanuit Rheden: 4.800 voertuigen per dag (ook verkeer van en naar het aangelegen natuurtransferium van Natuurmonumenten)

    • op toegangsweg Diepesteeg vanuit De Steeg: 1.400 voertuigen per dag

*gemiddelde intensiteit van alle weekenddagen per telperiode van ruim 3 weken

 

Door de metingen is eveneens inzichtelijk geworden dat het in de weekenden gemiddeld zo’n 50 á 70% drukker is dan op doordeweekse dagen en dat de verkeersdrukte in de zomerperiode hoger ligt. Andere metingen laten ook deze verhoudingen zien. Om de piekdruktes af te vlakken (doel Masterplan), zijn de geslotenverklaringen daarom op de weekenddagen en in de zomerperiode bepaald.

Uit kentekenonderzoek in 2021 is gebleken dat in een druk weekend zo’n 33% van de auto’s en 79% van de motorrijders alleen in het onderhavige gebied toert of er een kort bezoek heeft (korter dan 30 minuten). Uit de belevingsenquête bleek dat dit de groep is die de grootste ergernis en hinder geeft, zowel voor inwoners van de aangelegen dorpen als voor natuurbezoekers en recreanten in het onderhavige gebied.

Bij de toegangsweg Schietbergseweg is in de drukste telperiode op één zondag de maximum voorkeurswaarde voor een erftoegangsweg (6.000) overschreden met 7.226 gemeten voertuigen. Om te voorkomen dat dit in de toekomst vaker gebeurt, is het nodig dat de geslotenverklaringen ingesteld worden. Dit maakt van de Schietbergseweg namelijk een doodlopende straat, waarbij er geen doorgaand verkeer meer is. Bovendien is geanalyseerd dat door het aantal aanwezige (en in de toekomst ingeplande) parkeerplaatsen gelegen aan deze doorlopende straat, de verkeersdrukte op een piekdag naar schatting niet meer kán zijn dan 5.600 motorvoertuigen per dag. Hiermee borgt het college dat de verkeersdrukte passend blijft binnen de wegcategorie erftoegangsweg en wordt hinder en overlast van gemotoriseerd verkeer in het direct omliggende natuur- en woongebied voorkomen.

Ook op de toegangswegen vanuit Velp en De Steeg is met de geslotenverklaringen geen doorgaand verkeer door het onderhavige gebied meer mogelijk. Op deze wegen verwacht het college ook een afname van verkeer op de piekdagen. Bij Velp is dat naar schatting ruim 40% en bij De Steeg naar schatting 35%. Dit draagt direct bij aan het voorkomen van hinder en overlast van gemotoriseerd verkeer in het direct omliggende natuur- en woongebied.

Aan de hand van bovenstaande stelt het college geslotenverklaringen met venstertijden in om de overlast van gemotoriseerd verkeer in en om het onderhavige gebied in te perken;

 

5. Parkeren

Uit parkeeronderzoek in 2023 blijkt dat tijdens drukke weekenddagen de parkeerterreinen in het onderhavige gebied grotendeels rond hun maximale parkeercapaciteit zitten. Alleen parkeerplaats De Lappendeken bij De Steeg heeft een grotere restcapaciteit van zo’n 25 tot 50%. Het gebied wordt dus behoorlijk druk bezocht in het weekend en geregistreerde (smartphone)data bevestigt dit beeld, te zien op www.checkdrukte.nl/locaties.

Uit het parkeeronderzoek blijkt ook dat op omliggende parkeergelegenheden in (en aan de randen van) de dorpen Velp, Rheden en De Steeg de restcapaciteit van vrije parkeerruimte juist groot is. Beschikbare parkeerruimte wordt in veel straten helemaal niet of slechts tot 30% gebruikt. Dit betekent dat er parkeeralternatieven in de omgeving zijn, voor de momenten dat de geslotenverklaringen van kracht worden. Belangrijk hierbij te vermelden is dat niet wordt verwacht dat met het afsluiten van de wegen in het natuurgebied tijdens weekenden, feestdagen en in juli en augustus ál het verkeer en parkeren zich één op één zal verplaatsten naar de randen van het natuurgebied. Er wordt ook een afname van verkeer en parkeerders verwacht, vooral onder de kortdurende bezoekers met een gemotoriseerd voertuig. Deze bezoekers zullen voor een deel niet meer op deze tijden/dagen of vervoerwijze naar het natuurgebied komen, omdat dit dan simpelweg niet meer kan door de geslotenverklaringen.

Met de uitvoering van de deelprojecten uit het vastgestelde Masterplan gaat bovendien het aantal parkeerplaatsen niet verminderen. Grofweg wordt het aantal te vervallen parkeerplaatsen in het hooggelegen deel van het onderhavige gebied gecompenseerd door aanleg van meer parkeergelegenheden aan de randen van het gebied. Dit heeft als doel om ook de parkerende bezoekers te spreiden en de piekdruktes in het kwetsbare Natura2000-gebied verder tegen te gaan. Naast de verplaatsingen van parkeergelegenheden (te zien in figuren 15 en 16 op pagina 25 van het Masterplan) worden ook ritten naar -en het gebruik van- de parkeerplaatsen beter gestuurd en geoptimaliseerd. Bezoekers krijgen onder andere een (real-time) parkeerverwijssysteem, uitbreiding van voorzieningen voor het meenemen van fietsen (zoals oplaadpunten, reparatiezuilen, schoonmaakplekken voor mountainbikes, etc.) en bezoekerscampagnes waarin gestimuleerd wordt om op een duurzame/actieve manier, of op rustige momenten naar het onderhavige gebied te komen.

Het parkeeronderzoek 2023 maakt onderdeel uit van een verkeersmonitoring die is gestart in en om het natuurgebied. Op deze manier brengt het college goed in beeld wat de veranderingen in het verkeer zijn, op het moment (en na een tijd) dat de maatregelen uit dit verkeersbesluit zijn uitgevoerd. We monitoren daarbij (mogelijke) effecten in verkeersdrukte, parkeersituaties en indicatief in het verkeerslawaai. Op deze manier kan het college bij een eventueel groot of nadelig verkeerseffect ook ingrijpen met gerichte maatregelen;

 

6. Verkeersveiligheid

Door de geslotenverklaringen met venstertijden in dit verkeersbesluit nemen de piekdruktes van het verkeer in het gebied af. Dit verbetert de verkeersveiligheid doordat er simpelweg minder conflictkansen tussen verkeersdeelnemers zijn, met name tussen gemotoriseerd verkeer en kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. De geregistreerde ongevallen in het onderhavige gebied zijn beperkt, er zijn geen ‘black spots’. Wel is er een concentratie van ongevallen op de weg Bovenallee, waarbij vaak motoren zijn betrokken. Met de geslotenverklaringen verwacht het college het hoge aandeel toerende motorrijders op drukke weekenddagen (79%) te weren, zodat de verkeersveiligheid voor de overige verkeersdeelnemers verbetert.

In en om het onderhavige gebied zijn daarnaast 12 ongevallen met groot wild geregistreerd tussen 2018 en 2023. De verwachting is dat het daadwerkelijk aantal aanrijdingen en ook aanrijdingen met klein wild vele malen groter is. De uitvoering van dit verkeersbesluit draagt direct bij aan minder conflictmomenten (en dus risico’s) op wildaanrijdingen tussen gemotoriseerd verkeer en wild in en om het onderhavige gebied;

 

7. Voor de fysieke uitvoeringsvorm van de geslotenverklaringen (verbodsborden, afsluitpalen, slagbomen, etc.) is in opdracht van gemeente Rheden een variantenafweging gemaakt. Zo zijn voor- en nadelen in beeld gebracht en is er rekening gehouden met het -bij de vaststelling van het Masterplan door de gemeenteraad van Rheden- aangenomen amendement: ‘Cameratoezicht geen onderdeel van Uitvoeringsprogramma’. Dit heeft geresulteerd in de voorkeursvariant om de wegafsluitingen uit te voeren in de vorm van wegversmallingen met (deels dynamische) verkeersbebording. Vanuit veiligheidsoogpunt voor fietsers, gebruikers, hulp- en werkdiensten is het niet gewenst gebleken om fysieke ‘knippen’ of wegafsluiting-obstakels op de wegen aan te leggen die het gemotoriseerd verkeer weren. Ook vanwege de mogelijk grotere kans op inzet van natuurbrandbestrijding door droogte in zomerperiodes, is het van belang dat nooddiensten ten alle tijden een onbelemmerde doorgang hebben;

 

8. De weg Bovenallee ligt aan de westkant gedeeltelijk op het grondgebied van de gemeente Rozendaal. Hierdoor dient gemeente Rozendaal voor deze aansluitende verkeersmaatregelen een separaat verkeersbesluit te nemen. Dit zoals vermeld op de bij dit verkeersbesluit behorende tekening in bijlage 1;

 

9. Naast dit verkeersbesluit is er in en om het onderhavige gebied nog een aantal andere verkeersbesluiten in voorbereiding. Dit gebeurt enerzijds als verdere uitwerking van de deelprojecten van het Masterplan Welkom Veluwezoom en anderzijds in de uitwerking van verbetermaatregelen langs de Arnhemsestraatweg in Rheden. Deze verkeersbesluiten zijn nog in voorbereiding en de (belangen)afwegingen en overwegingen/motiveringen volgen later in de tijd. Het gaat om:

• een verkeersbesluit in het gebied rondom het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten aan de Heuvenseweg, waar verkeersstromen duidelijker en beter gestuurd gaan worden, mede in relatie tot de aanleg van een nieuwe centrale parkeerplaats op het voormalige manegeterrein

• een verkeersbesluit waarin de snelheidsregimes in onderhavige gebied aan de orde komen. Momenteel betreft dit een 50km-zone

• een verkeersbesluit waarin verkeersmaatregelen aan de orde komen op en rond de Arnhemsestraatweg (waaronder het laaggelegen deel van de Schietbergseweg) aan de noordkant van Rheden met aanpassing van de bebouwde komgrenzen, snelheids- en voorrangsregimes. Dit onder andere om de veiligheid, de positie en het comfort van fietsverkeer te verbeteren

• een verkeersbesluit voor aanpassingen nabij Laag-Soeren, waarmee de Schaapsallee (24/7) wordt afgesloten voor bezoekend gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bezoekers van een in het nationaal park Veluwezoom gelegen kleinschalige natuurcamping;

 

10. Voor enkele categorieën weggebruikers die de openbare wegen wel of niet mogen betreden tijdens de weekend-, feestdag-, en zomerafsluiting is een bewuste afweging gemaakt. Dit gaat om de categorieën ruiters (en geleiders van rij- of trekdieren of vee), snorfietsers en ‘speedpedelecers’. Voor de eerste categorie blijft toegang mogelijk. Dit was al het gebruik en Natuurmonumenten sluit ook enkele ruiterpaden rondom het gebied af. Hierdoor zal de behoefte om de openbare wegen te berijden als ruiter in elk geval niet afnemen.

Voor snorfietsers geldt dat deze het onderhavige gebied mogen betreden. Dat is enerzijds nodig omdat er aansluitende recreatieve routes zijn met elektrische snorfietsen. Andere redenen zijn dat dit type voertuig niet in grote aantallen voorkomt, steeds vaker emissievrij of -arm is en het complex is om alleen deze categorie met verkeers(onder)borden uit te sluiten.

Tot slot zijn er de ‘speedpedelecers’. Dit zijn elektrische fietsen die tot 45km/u kunnen rijden en formeel tot de categorie bromfietsers horen (gele kentekenplaatjes). Deze categorie voertuigen wordt niet toegelaten tijdens de dagen met geslotenverklaringen, omdat dit type voertuig voornamelijk voor woon-werkverkeer wordt gebruikt, de hogere snelheden ongewenst zijn en gevaar kunnen opleveren voor andere recreanten in het onderhavige gebied en het complex is om alleen deze categorie met verkeers(onder)borden uit te sluiten, omdat toegang voor andere bromfietsen met gele kentekenplaatjes zelf ook ongewenst is. Dit gebeurt in lijn met de doelstellingen uit de Omgevingsvisie Buitengebied en het Masterplan Welkom Veluwezoom om comfort te bieden aan langzaam en elektrisch verkeer in het onderhavige gebied;

 

11. Op de geslotenverklaringen en verkeersmaatregelen in het gebied is een mogelijkheid tot ontheffing voor bepaald(e groepen) verkeer. Zo zijn er hulpdiensten met algemene ontheffingen voor verkeerstekens, maar ook is er bijvoorbeeld (bos)bouwverkeer dat ontheffing kan krijgen. Deze ontheffingverlening vindt momenteel ook al plaats op wegen in het onderhavige gebied, met een (nachtelijke) geslotenverklaring bijvoorbeeld.

Uitgangspunt in de ontheffingverlening is dat degene die een aanmerkelijk belang heeft om (op de tijden van) de geslotenverklaring toch doorgang te hebben, dit via een RVV-ontheffing bij de gemeente kan verkrijgen. Hiermee tast het college zo min mogelijk de belangen van het lokale verkeer aan, dat toch een bestemming of doorgang dient te houden in het onderhavige gebied. In bijlage 3 is een overzicht van dit verkeer en de verschillende doelgroepen weergegeven. Aan het wegvak van de Beekhuizenseweg tussen Boutique hotel Beekhuizen en de Snippendaalseweg ligt een (bos)woning. Bestemmingsverkeer voor dit adres met huisnummer 101 dient deze woning te kunnen bereiken en is daarom op dit wegvak met onderborden uitgezonderd. Ditzelfde geldt voor een woning gelegen aan het wegvak Diepesteeg met huisnummer 44 tussen parkeerplaats De Lappendeken en de Beekhuizenseweg.

 

Onder de kop ‘BESLUIT’ verderop in dit verkeersbesluit staan de genummerde beslispunten voor de verkeersmaatregelen. Voor sommige van deze beslispunten volgen hieronder aanvullende specifieke overwegingen en motiveringen:

 

1. Geen aanvullende overwegingen en/of motiveringen

 

2. Instellen geslotenverklaringszone, uitgezonderd (snor)fietsers, ruiters en gehandicaptenparkeerkaarthouders op de Beekhuizenseweg tussen de Schietbergseweg en de Snippendaalseweg

Van de afgesloten wegvakken betreft deze een bijzondere voor de doelgroep gehandicaptenparkeerkaarthouders. Er zijn de volgende redenen waarom deze groep hier mag blijven komen met gemotoriseerd verkeer tijdens weekenden, feestdagen en de zomerdagen in juli en augustus:

• Vanuit de participatie en de raadsbehandeling van het Masterplan Welkom Veluwezoom is specifiek aandacht gevraagd dat deze doelgroep op een goede manier het hooggelegen deel van het natuurgebied makkelijk moet kunnen blijven bezoeken. Aangezien de (op termijn) enige hooggelegen algemene parkeerplaats Posbank (nabij het Paviljoen) ook vol kan raken op drukke dagen, is het gewenst dat deze doelgroep in dit deel van het natuurgebied apart bezoekmogelijkheid blijft houden

• In dit deel van het natuurgebied is recentelijk geïnvesteerd in diverse toegankelijke voorzieningen voor deze doelgroep, zoals: invalideparkeerplaatsen, rolstoelvriendelijke paden en speciale uitkijkpunten;

 

3. Geen aanvullende overwegingen en/of motiveringen

 

4. Geen aanvullende overwegingen en/of motiveringen

 

5. Geen aanvullende overwegingen en/of motiveringen

 

6. Opheffen geslotenverklaring voor auto’s en motoren (Beekhuizenseweg, nabij Bovenallee)

Een kort weggedeelte van de Beekhuizenseweg ten noorden van de aansluiting bij de Bovenallee heeft een geslotenverklaring voor auto’s en motoren. Vrachtauto’s en bussen hebben hier wel doorgang. Het is om diverse redenen gewenst om deze geslotenverklaring weer op te heffen:

• Vrijwel alle gemotoriseerd verkeer moet via de parkeerplaats Beekhuizen en afslaande bewegingen omrijden. Dit geeft onnodige conflictsituaties en daarmee gevaarzetting, omdat hiermee ook twee keer een tweerichtingsfietspad gekruist moet worden (dat in de voorrang ligt). Fietsers gaan hierbij ook bergafwaarts en kunnen hoge snelheden bereiken

• In de praktijk is gebleken dat de doorgaande route voor (het vaak onbekende) verkeer op dit punt onduidelijk is. Dit levert zoekverkeer op en daarmee verminderd geconcentreerde, onveiligere verkeersdeelname

• De gedachte achter het instellen van de geslotenverklaring was dat verkeer meer gebruik ging maken van het parkeerterrein waarover gereden moest worden. In de praktijk is dit effect echter niet of nauwelijks gebleken

• Het wegvak waarop de geslotenverklaring nu nog van toepassing is, zal worden aangepakt zodat alle verkeer hiervan op een veilige manier gebruik kan maken;

 

7. Uitbreiden geslotenverklaringen tussen zonsondergang en zonsopkomst in het gebied voor fietsers en ruiters

Het onderhavige gebied is een kwetsbaar Natura2000-gebied. Er gelden hier al geslotenverklaringen voor gemotoriseerd verkeer, bromfietsers, snorfietsers en gehandicaptenvoertuigen. Het is om diverse redenen gewenst om deze geslotenverklaring uit te breiden voor de categorieën fietsers, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee:

• Verstoringen door aanwezigheid en geluid van mensen in donkerte kunnen effect hebben op met name de fauna in het gebied

• Er is geen openbare verlichting aanwezig in het Nationale Park. Betreding van het gebied kan daardoor onveilig zijn, of er moet verlichting gevoerd worden met natuurverstoring tot gevolg

• Op basis van meldingen en ervaringen van handhavers in het onderhavige gebied is er af en toe sprake van betreding van het gebied en samenscholing. Dit levert overlast en hinder voor de natuur op

• Op andere toegangswegen en parkeerplaatsen in Nationaal Park Veluwezoom wordt ook het C1-geslotenverklaringsbord gebruikt voor de periode tussen zonsondergang en zonsopkomst. Dit op grondgebied van gemeente Apeldoorn en Rozendaal en op de Landgoederen van Middachten en Twickel. Het is gewenst om uniformiteit (en daarmee herkenbaarheid en duidelijkheid) te hebben in het Nationale Park hiervoor

• Er blijft ontheffingsmogelijkheid voor degene die in donkerte in het gebied moeten zijn en hiervoor over een ontheffing beschikken;

 

8. Opheffen eenrichtingsverkeer (hooggelegen deel Schietbergseweg)

Allereerst is van belang om te weten dat het opheffen van het eenrichtingsverkeer op dit weggedeelte noodzakelijk is en onlosmakelijk verbonden is met de in te stellen geslotenverklaringen op de wegen in het onderhavige gebied, omdat dit voor gemotoriseerd verkeer de enige toegangsweg is naar en van (de hooggelegen) parkeerplaats Posbank bij het Paviljoen. Ditzelfde geldt voor gehandicaptenparkeerkaarthouders die de speciaal aangelegde voorzieningen op en rondom parkeerplaats De Driesprong als bestemming hebben.

Gemotoriseerd verkeer dient deze parkeerplaatsen vanwege de geslotenverklaringen ook weer te kunnen verlaten via de Schietbergseweg en daarom moet het eenrichtingsverkeer op dit weggedeelte worden opgeheven. Dit is door de gemeenteraden van Rheden en Rozendaal in 2022 vastgesteld in het Masterplan Welkom Veluwezoom, daarvoor in het Principeplan en door gemeente Rheden dáárvoor ook in de Omgevingsvisie Buitengebied, deel 1, 2019 (figuur 54).

Aangezien het opheffen van het eenrichtingsverkeer onlosmakelijk verbonden is met het instellen van de geslotenverklaringen, zal de verkeersdrukte op zowel het hoog- als laaggelegen weggedeelte van de Schietbergseweg op drukke dagen juist afnemen, ondanks dat verkeer weer in twee richtingen wordt toegelaten op het hooggelegen deel. Dit zoals toegelicht onder ‘Verkeersdrukte’, punt 4 van de hierboven genoemde overwegingen en motiveringen.

Op de Schietbergseweg is voorheen nooit eenrichtingsverkeer van kracht geweest. Vanwege met name coronadrukte is in het voorjaar van 2021 voor het eerst het eenrichtingsverkeer ingesteld op het hooggelegen weggedeelte van de Schietbergseweg. Dit in navolging van enkele experimenten destijds om het verkeer in het onderhavige gebied in goede banen te leiden tijdens extreme bezoekersdrukte.

Het eenrichtingsverkeer is nog steeds van kracht op de weg. In mei 2022 is een verkeersbesluit genomen om het eenrichtingsverkeer weer op te heffen (2022, Gemeenteblad 223417). Een stichting en enkele omwonenden hadden bezwaren hiertegen, maar de onafhankelijke Commissie bezwaarschriften verklaarde deze bezwaren ongegrond. Mede op basis van afspraken tussen de stichting en de gemeente Rheden, heeft het college hierna het opheffen van het eenrichtingsverkeer op de Schietbergseweg opgeschort. Dit met een intrekkingsbesluit (2023, Gemeenteblad 314952). Meer informatie hieromtrent staat hieronder opgenomen en ook onder ‘Belangenafweging’ verderop in dit verkeersbesluit.

 

2022 Verkeersbesluit opheffen eenrichtingsverkeer Schietbergseweg

Hieronder staan de overwegingen en motiveringen uit het verkeersbesluit van 18 mei 2022 om het eenrichtingsverkeer op het hooggelegen deel van de Schietbergseweg op te heffen:

• Verschillende bewoners en bedrijven hebben het college gevraagd om het eenrichtingsverkeer weer op te heffen en de situatie in oude staat te herstellen

• Op 1 maart 2021 hebben wij besloten om eenrichtingsverkeer in te stellen op de Schietbergseweg in Rheden, fietsen en bromfietsen en werkverkeer uitgezonderd. Het doel was het verzekeren van de verkeersveiligheid en het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• De aanleiding was de enorme drukte op de Posbank op vooral zonnige weekenddagen. Door de beperkingen ter bestrijding van pandemie Covid-19 was het Posbankgebied nóg aantrekkelijker geworden, wat leidde tot een extreme drukte op de wegen. De doorgang op de Schietbergseweg werd belemmerd. De kruising Schietbergseweg en Heuvenseweg (naar en van het bezoekerscentrum) liep regelmatig vast. Het leidde ertoe dat wij verkeersregelaars moesten inzetten om de bereikbaarheid en de doorstroming te waarborgen. Op sommige momenten konden wij niet anders dan de wegen in het Posbankgebied tijdelijk af te sluiten

• Na experimenten en monitoring bleek dat om de doorstroming in stand te houden en de bezoekers te spreiden, het instellen van eenrichtingsverkeer in die extreme drukte de beste oplossing was om deze doelstelling te halen. De maatregel was bedoeld als tijdelijke maatregel. Omdat de maatregel langer dan 4 maanden van kracht zou zijn, was het wettelijk verplicht om hiervoor een verkeersbesluit te nemen

• Tegen het besluit van het instellen van het eenrichtingsverkeer is bezwaar gemaakt. Op advies van de Commissie bezwaarschriften heeft ons college de tijdelijkheid van het eenrichtingsverkeer in ons Besluit op Bezwaar nader toegelicht. Daarbij is aangegeven dat het besluit van kracht is tot de uitvoering van het Masterplan Veluwezoom start, of als blijkt dat de verkeersveiligheid het toelaat. Dat laatste heeft mede betrekking op de extreme drukte die ontstond door de beperkingen die opgelegd werden ter bestrijding van de coronapandemie

• De beperkende maatregelen van pandemie zijn niet expliciet als aanleiding in het primaire verkeersbesluit tot eenrichtingverkeer genoemd. De experimenten in 2020 hebben wij uitgevoerd wegens de extreme drukte door de beperkingen als gevolg van de pandemie. Bezoek aan de natuur was destijds het enige ‘uitje’ dat was toegestaan en hierdoor ontstond de extreme drukte

• In februari 2022 heeft de gemeenteraad besloten tot uitwerking van scenario D van het Masterplan Welkom Veluwezoom. Dit plan zorgt voor een betere balans in natuur, recreatie en verkeer in Nationaal Park Veluwezoom, waar het Posbankgebied deel van uitmaakt. In de zomer van 2022 nemen de gemeenteraden van Rheden en Rozendaal een definitief besluit over het Masterplan en het uitvoeringsprogramma

• Scenario D betreft afsluiting van delen van de wegen in het natuurgebied, waarbij de Schietbergseweg in twee richtingen open blijft voor de bereikbaarheid van het Posbank Paviljoen, het monument de Posbank en de grote parkeerplaats(en)

• Het eenrichtingsverkeer op de Schietbergseweg in Rheden leidde er onvermijdelijk toe dat de dorpen Velp en De Steeg meer verkeer te verwerken kregen. Uit een kentekenonderzoek in de zomer van 2021 bleek dat van het verkeer dat door het eenrichtingsverkeer niet terug naar het dorp Rheden kon rijden, er een kwart van doorrijdt naar Velp/Rozendaal en driekwart richting De Steeg

• Aanwonenden van de Schietbergseweg hebben de verkeersdrukte voor hun woningen enigszins zien afnemen door het eenrichtingsverkeer en hebben dit ook als positief ervaren

• Vanuit Velp en De Steeg krijgen wij het verzoek om de oude situatie te herstellen, omdat daar onevenredig veel verkeer afgewikkeld moet worden door het eenrichtingsverkeer op de Schietbergseweg en hinder ervaren wordt

• De ondernemers in Rheden zien dit ook graag, zodat hun gasten en klanten hun uitspanning of winkel weer rechtstreeks in zuidelijke richting kunnen bereiken. Dit past ook in vastgesteld beleid van de gemeente om het dorp Rheden meer te verbinden met de natuur/het Posbankgebied

• Ondanks de aanwezige ANWB-bewegwijzering, hebben sommige bezoekers van het gebied moeite om de weg naar Rheden terug te vinden als zij het Posbankgebied bezocht hebben

• Er is een klein risico dat wij op hele drukke mooie weekenddagen tijdelijk weer verkeersmaatregelen moeten nemen om het verkeer in goede banen te leiden. Wij verwachten dat dit niet of nauwelijks voorkomt door de afgenomen drukte en ook is er veel ervaring met tijdelijke maatregelen in het Posbankgebied bij bijvoorbeeld winterse of gevaarlijke weersomstandigheden

• Als het Masterplan Welkom Veluwezoom tot uitvoering komt, dient de Schietbergseweg sowieso weer in twee richtingen opengesteld te zijn. Hiervoor nemen wij nu dus ook al dit verkeersbesluit;

 

2023 Intrekking van het verkeersbesluit tot het opheffen van het eenrichtingsverkeer

De overwegingen van het intrekkingsbesluit van het verkeersbesluit uit 2022 waren:

• Er heeft overleg plaatsgevonden met belanghebbenden die zowel voor als tegen het opheffen van het eenrichtingsverkeer zijn. Daar is het uiteindelijk beoogde doel algemeen vastgesteld. De gewenste eindsituatie is: de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer in het natuurgebied en vanaf dat moment tweerichtingsverkeer op de Schietbergseweg. De verkeerskundige inrichting van de Schietsbergseweg zelf is onderdeel van het Masterplan Welkom Veluwezoom. Het past daarom beter om het opheffen van het eenrichtingsverkeer mee te nemen in de integrale besluitvorming rondom het Masterplan Welkom Veluwezoom

• De veronderstelling dat er een 0-meting nodig móest zijn voor de onderbouwing van het verkeersbesluit blijkt niet juist. Er zijn frequent en recent verkeers- en kentekentellingen uitgevoerd (2021, 2020, 2017, 2015, 2012), waaruit we voldoende aanvullende onderzoeksinformatie beschikbaar hebben

• Het huidige eenrichtingsverkeer heeft een positieve werking op de verdeling van het aantal parkeerders in het gebied in de verkeerssituatie nu en is hiermee op enkele zeer drukke dagen nog steeds praktisch bruikbaar

• De verkeersveiligheid wordt niet bevorderd door in relatief korte tijd twee verschillende regimewijzigingen door te voeren (eerst tweerichtingsverkeer mogelijk maken en een tijd later de toegangsmogelijkheden tot het natuurgebied wijzigen). Eén van onze taken is om zoveel als mogelijk verwarring bij weggebruikers te voorkomen. Vandaar dat we inzetten op de integrale besluitvorming.

• De verkeersadviseur van de Politie kan instemmen met dit intrekkingsbesluit;

 

Het college heeft aanvullend afgewogen of het eenrichtingsverkeer alleen op te heffen is tijdens weekenden, feestdagen en in de periode juli - augustus en het daarbuiten nog in stand te houden. Dit is echter ongewenst gebleken vanwege de optredende verwarring voor weggebruikers (door het grote aantal wisselingen in het wel of niet naar het dorp Rheden kunnen terugrijden). Ook is dit niet goed in te bedden in weergave en gebruik van plattegronden, wegen- en navigatiekaarten voor de juiste sturing van het verkeer.

De hiernavolgende nieuwe verkeersmaatregel is een aanvullende maatregel die wordt genomen om het gemotoriseerd verkeer op het hooggelegen gedeelte van de Schietbergseweg in twee richtingen goed mogelijk te maken: het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s en bussen op het wegvak;

 

9. Instellen geslotenverklaring voor vrachtauto’s en bussen (hooggelegen deel Schietbergseweg)

Om de volgende redenen is het gewenst om zwaar verkeer (vrachtauto’s en bussen) permanent te weren op de Schietbergseweg tussen de Beekhuizenseweg en 200 meter ten noorden van de aansluiting met de Heuvenseweg:

• De wegbreedte van het hooggelegen deel van de Schietbergseweg is en blijft ongeveer gelijk. Tot het voorjaar van 2021 is op deze weg alle verkeer in twee richtingen toegestaan geweest. Dit heeft destijds geen noemenswaardige problemen opgeleverd voor wat betreft de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid op de weg, behalve dat door het passeren van tegenliggers waarbij ten minste één groot/zwaar voertuig was betrokken de bermen en wegkanten schade opliepen. Deze schades zijn in de afgelopen jaren hersteld, maar het is gewenst om nieuwe schades door dit aanwezige verkeer structureel te voorkomen

• De exploiterende partij in het Posbank Paviljoen (bovenaan de Schietbergseweg) geeft aan dat de gebruikte vrachtauto’s van leveranciers momenteel de Schietbergseweg niet gebruiken als aanrijroute

• De exploiterende partijen in zowel het bezoekerscentrum aan de Heuvenseweg als het Posbank Paviljoen geven aan dat georganiseerd bezoek met touringcars (bussen) naar het hooggelegen deel niet gebeurt. Er zijn bezoek- en parkeerafspraken hierover tussen Natuurmonumenten en de busmaatschappijen. Bovendien wordt er in de planvorming van de aanpassingen bij het bezoekerscentrum (in de uitwerking van het Masterplan Welkom Veluwezoom) nog aanvullend rekening gehouden met voorzieningen voor dit busvervoer

• Er is ontheffingsmogelijkheid voor leveranciers van het Posbank Paviljoen om bijvoorbeeld in de zomermaanden de Schietbergseweg voor vrachtauto’s te blijven gebruiken;

 

10. (op termijn) Instellen dynamische verplichte rijrichting gemotoriseerd verkeer Schietbergseweg

Op termijn wordt een ParkeerRouteInformatieSysteem (PRIS) in en om het onderhavige gebied aangelegd. Hiermee kan actief en real-time aan de hand van verkeersdrukte gestuurd worden op bezoekend verkeer en parkeerroutes. Het is daarbij gewenst om onnodig zoekverkeer op de t-splitsing Heuvenseweg - Schietbergseweg naar de dan nog vrijwel enige hooggelegen parkeerplaats Posbank Paviljoen (ten tijde van de wegafsluitingen) te weren, op het moment dat deze parkeerplaats nagenoeg vol raakt. Dit gebeurt door gebruik van een dynamisch verkeersbord met een verplichte rijrichting, zoals aangegeven op de tekening in bijlage 1. Deze verkeersmaatregel is in het belang van fietsers, ander (langzaam) verkeer en omwonenden om hen te beschermen tegen de negatieve gevolgen van dit zoekverkeer;

 

11. Instellen onverplicht fietspad op de weg Signaal Imbos (richting brandtoren)

Om de volgende redenen is het gewenst om gemotoriseerd verkeer permanent te weren op deze route (1,4 km) tussen de Beekhuizenseweg en de parkeerplaats nabij de brandtoren:

• De route ligt dieper in het Natura2000-gebied met onder andere heidegronden. Het is nodig om de natuurverstoring door gemotoriseerd verkeer op te heffen

• Terreinbeheerder Natuurmonumenten gaat de aangelegen openbaar toegankelijke parkeerplaatsen aan dit weggedeelte (grotendeels) opheffen en de ruimte teruggeven aan de natuur

• Door het weren van gemotoriseerd verkeer en het opheffen van de parkeerplaatsen verbetert de veiligheid en het comfort voor de recreatieve fietsers in dit gebied over een lengte van 1,4 kilometer. Op de aansluitende en doorgaande wegvakken, waarop dit nu nog doodlopende weggedeelte uitkomt, geldt al het regime van een onverplicht fietspad (verkeersbord G13). Om dezelfde verkeerscategorieën doorgang te geven over het recreatieve fietsnetwerk, wordt aan de zijde van de Beekhuizenseweg ook het regime van een onverplicht fietspad ingesteld, samen met ondersteunende verkeersmaatregelen aan het begin van dit pad;

 

Juridisch kader

De Diepesteeg, Beekhuizenseweg, Schietbergseweg, Signaal Imbos (/Brandtorenweg) en Bovenallee kunnen worden aangemerkt als wegen zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden is op grond van artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

Gelet op artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 en artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in het voorliggend besluit genoemde verkeerstekens is een verkeersbesluit vereist;

Gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 geschieden maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

Gelet op artikel 2, lid 1a, b en c en lid 2a, van de WVW 1994 strekken de in het voorliggend verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen tot:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

Volgens vaste rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State moet het treffen van verkeersmaatregelen als een normale maatschappelijke ontwikkeling worden beschouwd, waar iedereen mee te maken kan krijgen en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen moeten blijven. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen moeten evenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW 1994.

 

Overleg

Gelet op artikelen 23 en 25 van het BABW is over het verkeersbesluit overleg gevoerd met de relevante eigenaren van wegen, de bevoegde gezagen van wegen en andere direct betrokken partijen;

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de gemachtigde van de politie over dit verkeersbesluit;

Overleg heeft plaats gevonden in een uitgebreid doorlopen participatieproces voor de plan- en besluitvorming, die direct heeft geleid tot de keuzes voor de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit. Dit betrof onder andere:

• zomer 2021: betrokken belangengroepen geven wensen en ideeën op het voorgenomen plan

• zomer 2021: alle inwoners kunnen een online vragenlijst invullen

• zomer 2021: een klankbordgroep is ingesteld en werkt in een proces drie scenario’s uit

• najaar 2021: de gemeenteraden kiezen uit een combinatie van twee scenario’s een nieuwe

• eind 2021: het nieuwe scenario (D) wordt uitgewerkt en vastgesteld in een Principeplan

• voorjaar 2022: in/bij het natuurgebied is een brede peiling onder alle inwoners en bezoekers.

• voorjaar 2022: met belangen- en ondernemersgroepen uit Rheden is afstemming over de rol van de Schietbergseweg. Hierop zit nog eenrichtingsverkeer (maatregel gestoeld op coronadrukte)

• zomer 2022: de gemeenteraden van Rheden en Rozendaal stellen het Masterplan Welkom Veluwezoom vast

• eind 2022: het gremium Gebiedstafel is opgericht met diverse betrokken partijen in het gebied als belangenvertegenwoordiging. Naast bestaande deelnemers van de voormalige klankbordgroep, is er nogmaals breed uitgevraagd aan partijen en betrokkenen om zich op te geven voor de Gebiedstafel. Afgesproken is dat de Gebiedstafel jaarlijks twee keer bijeenkomt. De rol van de gebiedstafel is informerend

• eind 2022 – 2024: Vanuit de deelprojecten Masterplan Welkom Veluwezoom worden er verschillende participatiemomenten gehouden. De rol van deelnemers is hierbij meedenkend

• 25 januari 2023: de eerste Gebiedstafel vindt plaats

• 11 juli 2023: informatiebijeenkomst gehouden met betrokken belangengroepen over de vervolgkeuze in het opheffen van het eenrichtingsverkeer op de Schietbergseweg. Partijen stemmen ermee in dat dit integraal opgenomen wordt in het (ontwerp-)verkeersbesluit voor de geslotenverklaringen voor gemotoriseerd verkeer van het Posbankgebied. Gemeente Rheden trekt het eerdere losstaande verkeersbesluit tot het opheffen van het eenrichtingsverkeer daarbij in (tijdens beroepsprocedure van dit verkeersbesluit, publicatie intrekking: 19 juli 2023)

• zomer 2023: afstemming met de ANWB over de opzet van het verkeersbesluit

• 12 oktober 2023: de tweede Gebiedstafel vindt plaats. Onderwerp is de opzet van het verkeersbesluit om onder andere de wegen in het Posbankgebied bepaalde dagen/periodes af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer

• 30 november 2023: input vanuit een deel van de gebiedstafel én andere betrokken partijen voor de beoogde verkeersmonitoring in en om het Nationaal Park Veluwezoom

• 9 januari 2024: input vanuit een deel van de Gebiedstafel en andere betrokken partijen voor wensen en ideeën in wegaanpassingen van de Schietbergseweg;

 

Hiernaast heeft overleg plaatsgevonden met (nadere informatie staat in bijlage 3):

• exploitanten/uitbaters van voorzieningen op het hooggelegen deel van het Posbankgebied. Bevoorradingsverkeer is passend en voldoende gebleken met de geslotenverklaringen met venstertijden, of de bedrijfsvoering wordt op een andere manier vormgegeven

• adviseurs van de ANWB over met name de inclusie voor recreatieve bezoekers

• VeluweActief (fiets- en elektroscooterverhuur) over het gebruik en het route- en padennetwerk

• VeluweAlliantie over duurzaam vervoer en het deelfietsnetwerk: www.veluwedeelfiets.nl

Tot slot de vermelding dat het onderhavige gebied groot is met veel belanghebbenden en betrokken partijen. Deze zijn zoveel als mogelijk in beeld gebracht.

 

Behandeling zienswijzen op het ontwerp-verkeersbesluit

Het ontwerp-verkeersbesluit, waarin wij kenbaar hebben gemaakt om voornemens te zijn om de verkeersmaatregelen uit het besluit te gaan uitvoeren, is op 22 februari 2024 gepubliceerd in het Gemeenteblad (2024, Gemeenteblad 83909). In de Regiobode, Editie Rheden van 28 februari 2024 is het ontwerp-verkeersbesluit aanvullend kenbaar gemaakt. Het ontwerp-verkeersbesluit heeft van 22 februari tot en met 4 april 2024 ter inzage gelegen in het (tijdelijke) gemeentehuis te Velp. Gedurende deze periode kon een ieder zienswijzen indienen. Van deze mogelijkheid is gebruik gemaakt door 21 indieners. De reactie van het college op de zienswijzen zijn verwerkt in de Reactienota zienswijzen ontwerp-verkeersbesluit geslotenverklaringen Posbankgebied in bijlage 4.

De zienswijzen zijn voor het college aanleiding geweest om de aangedragen gronden goed te bekijken en te beschouwen, onder andere met behulp van de verkeersadviseur van de politie. Er zijn uiteindelijk geen aanpassingen doorgevoerd in de beslispunten van het ontwerp-verkeersbesluit en het verkeersbesluit blijft daarmee overeind staan. Volledigheidshalve verwijst het college naar bijlage 4, waarin de zienswijzen en reacties hierop nader zijn toegelicht.

 

Belangenafweging

De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

Alles overwegende besluit het college voor toepassing van de geslotenverklaringen van delen van de wegen in het Nationaal Park Veluwezoom voor gemotoriseerd verkeer op bepaalde dagen. Dit op basis van de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied en het vastgestelde Masterplan Welkom Veluwezoom. De vermindering van de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer in het onderhavige gebied gaat zorgen voor een beperking van de overlast voor de natuur, wat een bijdrage levert aan de verbetering van de natuur in het Nationaal Park. Daarnaast zal de afname van het gemotoriseerd verkeer zorgen voor een vermindering van de (ervaren) verkeersoverlast in de omliggende woongebieden van de dorpen Rozendaal, Velp, Rheden, De Steeg en Ellecom. Met de voorstelde maatregelen wordt daarnaast de bereikbaarheid van woningen en bedrijven in en om het gebied gegarandeerd en blijft het gebied ook goed toegankelijk voor onder andere (natuur)beheerders en hulpdiensten.

Het college is van mening dat het de nadelige gevolgen niet onevenredig zijn in verhouding tot het met het besluit te dienen doel en is eveneens van mening dat bovengenoemde algemene belangen zwaarder wegen dan een belang van een individu of groep welke denkt of verwacht hinder of nadelige effecten van de verkeersmaatregelen te ondervinden. Eventuele verschuiving van verkeer blijft passend in de wegcategorisering van de wegen en bovendien blijven zowel parkeersituaties, als verkeersdrukte en -lawaai gemeten en gemonitord worden in en om het onderhavige gebied.

Algemener gezegd: maatschappelijke belangen mogen in verkeersbesluiten zwaarder wegen dan individuele belangen van weggebruikers of andere betrokkenen. Voor dit verkeersbesluit is dat het geval: Het belang om de druk op de natuur in Nationaal Park Veluwezoom (Natura2000-gebied) in te perken én het belang om recreatie en verblijf in en om het onderhavige gebied veiliger en leefbaarder te maken en te verduurzamen, wegen voor het college zwaarder dan de dagelijkse mogelijkheid om de wegen in het onderhavige gebied met een gemotoriseerd voertuig te kunnen betreden.

Om de bereikbaarheid van onder andere het Posbank Paviljoen en de bijbehorende parkeerplaats tijdens de geslotenverklaringen te garanderen, dient de Schietbergseweg voor verkeer weer volledig in twee richtingen te worden opengesteld. Hoewel omwonenden hun zorgen hebben geuit over de toekomstige verkeersdrukte en -veiligheid op deze weg, is ons college van mening dat de Schietbergseweg de te verwachten verkeersintensiteiten prima kan verwerken gelet op de genoemde overwegingen en motiveringen. Verkeersveiligheidscijfers uit de periode voorafgaand aan de invoering van het huidige eenrichtingsverkeer op de Schietbergseweg (vóór het voorjaar van 2021) ondersteunen dit standpunt van ons college. Daarbij draagt het college er zorg voor dat zwaar verkeer geweerd wordt van het deel van de Schietsbergseweg dat weer tweerichtingsverkeer wordt. Hiernaast worden er maatregelen getroffen (weginrichting en snelheidsregime) voor verdere verbetering van de verkeersveiligheid op de gehele Schietbergseweg. Bovendien zal het te realiseren ParkeerRouteInformatieSysteem (PRIS) gaan zorgen voor goede geleiding en verwijzing van het gemotoriseerd verkeer, waarmee onder andere onnodige verkeersbewegingen (zoekverkeer) ingeperkt worden.

Tenslotte neemt ons college dus de verkeersmaatregelen, zoals opgenomen in dit verkeersbesluit, op basis van de vastgestelde plannen en de uitgebreide uiteenzetting van overwegingen en motiveringen (waaronder verkeersonderzoeken en participatie van betrokken partijen) én een integrale afweging van de belangen.

 

BESLUIT

Op grond van voorstaande besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden tot:

1. het instellen van een geslotenverklaringszone, uitgezonderd (snor)fietsers, ruiters en bestemmingsverkeer voor adres Diepesteeg 44 op de Diepesteeg/Beekhuizenseweg tussen de toegangsweg (‘Gravensingel’) naar de Carolinehoeve en de ingang van parkeerterrein Posbank (ongeveer 200m ten oosten van de Schietbergseweg). Dit door het plaatsen van de verkeersborden C1zb, C1ze en onderborden krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

2. het instellen van een geslotenverklaringszone, uitgezonderd (snor)fietsers, ruiters en gehandicaptenparkeerkaarthouders op de Beekhuizenseweg tussen de Schietbergseweg en de Snippendaalseweg. Dit door het plaatsen van de verkeersborden C1zb, C1ze en onderborden krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

3. het instellen van een geslotenverklaring, uitgezonderd (snor)fietsers, ruiters en bestemmingsverkeer voor adres Beekhuizenseweg 101 op het wegvak van de Beekhuizenseweg tussen de Snippendaalseweg en de ingang van Boutique Hotel Beekhuizen (huisnummer 70-72). Dit door het plaatsen van de verkeersborden C1 en onderborden krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

4. het instellen van een geslotenverklaring, uitgezonderd (snor)fietsers en ruiters op het wegvak van de Bovenallee tussen de Beekhuizenseweg (ten westen van de inrit van parkeerplaats Beekhuizen) en de gemeentegrens van de gemeente Rheden - gemeente Rozendaal. Dit door het plaatsen van verkeersbord C1 en onderborden krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

5. Bovengenoemde geslotenverklaringen zijn van kracht:

• de gehele maanden juli en augustus van elk kalenderjaar

• elke zaterdag, zondag en Nationale feestdag gedurende een kalenderjaar

6. het opheffen van een geslotenverklaring, uitgezonderd bussen en vrachtauto’s op de Beekhuizenseweg tussen de Bovenallee en de oostelijke inrit van parkeerplaats Beekhuizen. Dit door het verwijderen van verkeersborden C12 en onderborden OB63 krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

7. het uitbreiden van de geslotenverklaringen tussen zonsondergang en zonsopkomst in het gebied voor fietsers, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Dit door het verwijderen van verkeersborden C12 en C13 met onderborden en het plaatsen van verkeersborden C1 en onderborden ‘van zonsondergang tot zonsopkomst’ op de Diepesteeg ten noorden van de Dalweg, op de Schietbergseweg bij het wildrooster ter hoogte van landgoed Heuven en op de Beekhuizenseweg ten noorden van de ingang van Boutique Hotel Beekhuizen (huisnr 70-72), krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

8. het opheffen van het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd (brom)fietsers op de Schietbergseweg tussen de Beekhuizenseweg en het wildrooster ter hoogte van landgoed Heuven. Dit door het verwijderen van verkeersborden C2, C3 en onderborden OB54 en ‘uitgezonderd werkverkeer’ krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

9. het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s en bussen op de Schietbergseweg tussen de Beekhuizenseweg en de inrit van huisnummers 54 (t/m 60). Dit door het plaatsen van verkeersborden C7b krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

10. het op termijn (na aanleg parkeerterrein Bezoekerscentrum Heuven en inwerkingtreding van het ParkeerRouteInformatieSysteem, PRIS) instellen van een dynamisch verplichte rijrichting, uitgezonderd (brom)fietsers en bestemmingsverkeer voor adressen Schietbergseweg 38 t/m 70 op de Heuvenseweg en Schietbergseweg nabij deze t-splitsing. Dit door dynamische weergave van verkeersborden D4 en onderbord OB54 met tekst ‘en Schietbergseweg 38 t/m 70’ krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

11. het instellen van een onverplicht fietspad op de weg Signaal Imbos (richting brandtoren) tussen de Beekhuizenseweg en de naamloze aansluitende onverplichte fietspaden ter hoogte van recreatief fietsknooppunt 17. Dit door het plaatsen van verkeersborden model G13 krachtens Bijlage 1 van het RVV 1990;

Met dien verstande:

12. dat bovenstaande maatregelen worden uitgevoerd, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening bijlage 1 Verkeersbordentekening Posbankgebied, d.d. 28-05-2024;

13. dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit andere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als die met dit besluit in strijd zijn, of hiermee niet in overeenstemming zijn;

 

 

Velp, 28 mei 2024

Burgemeester en wethouders van Rheden

Namens deze,

Carol van Eert

Burgemeester

en

BartDrewes

Gemeentesecretaris

Publicatiedatum Gemeenteblad: 30 mei 2024

AANVULLENDE INFORMATIE

 

Beroepsclausule

Bent u een belanghebbende én heeft u tijdig een ontvankelijke zienswijze ingediend op het ontwerp-verkeersbesluit? Dan heeft u de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de rechtbank, indien u het niet eens bent met dit verkeersbesluit.

 

Wilt u in beroep gaan? Stuur dan binnen 6 weken een beroepschrift naar:

De Rechtbank Gelderland,

Team Bestuursrecht,

Postbus 9030,

6800 EM Arnhem.

 

In uw beroepschrift moet minimaal staan:

• Uw naam en adres;

• De datum waarop u de brief geschreven hebt;

• Een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent. Stuur ook een kopie van dat besluit mee.;

• De redenen waarom u het niet eens bent met dit besluit;

• Het beroepschrift moet u ondertekenen.

 

U kunt het beroepschrift digitaal bij de rechtbank indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Voor het indienen van een beroepschrift bent u griffierecht verschuldigd.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een beroepschrift heeft geen directe gevolgen voor dit besluit. U kunt, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland vragen het besluit te schorsen tot op uw beroepschrift is beslist. U kunt hiervoor een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van Rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, locatie Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Bij het verzoek dient een afschrift van het beroepschrift te worden overgelegd.

U kunt er ook voor kiezen het beroep- en/of verzoekschrift digitaal bij genoemde rechtbank in te dienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor het behandelen van een beroepschrift en/of een verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Het griffierecht bedraagt € 50,00 voor minder draagkrachtige natuurlijke personen in huurtoeslag- en sociale zekerheidszaken, € 184,00 voor overige natuurlijke personen en € 365,00 voor rechtspersonen (zie artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).

Raadplegen van het verkeersbesluit

Lukt het u niet om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen? Dan kunt u het verkeersbesluit en bijlagen inzien bij de servicebalie van het gemeentehuis, President Kennedylaan 106 in Velp. De openingstijden staan vermeld op www.rheden.nl.

Op verzoek kunnen belanghebbenden tegen betaling van een bedrag aan leges, een afschrift verkrijgen van het verkeersbesluit met de bijlagen.

Naar boven