Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het wetsvoorstel Wijziging van de Interimwet op het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs en van enkele andere wetten inzake samenvoeging van de schoolsoorten onderwijs aan blinde kinderen en onderwijs aan slechtziende kinderen tot de schoolsoort onderwijs aan visueel gehandicapte kinderen (24136).

De aanhef van artikel I en de onderdelen A t/m J worden zonder stemming aangenomen.

In stemming komt het amendement-Koekkoek (stuk nr. 8).

De voorzitter:

Ik constateer, dat de aanwezige leden van de fracties van het CDA, het AOV, de RPF, de SGP en het GPV voor dit amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is verworpen.

In stemming komt het amendement-Koekkoek (stuk nr. 9).

De voorzitter:

Ik constateer, dat dit amendement is verworpen met dezelfde stemverhouding als het vorige.

Onderdeel K wordt zonder stemming aangenomen.

De onderdelen L t/m Y worden zonder stemming aangenomen.

Artikel I wordt zonder stemming aangenomen.

De artikelen II t/m XIX en de beweegreden worden zonder stemming aangenomen.

In stemming komt het wetsvoorstel.

De voorzitter:

Ik constateer, dat het wetsvoorstel met algemene stemmen is aangenomen.

Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen achteraf over het onderwerp waarover zojuist is gestemd.

Onderwijs visueel gehandicapten

De heer Koekkoek (CDA):

Mijnheer de voorzitter! Ik wil graag verklaren waarom de CDA-fractie voor dit wetsvoorstel heeft gestemd, ondanks de grote moeite op één punt, te weten de planprocedure voor het stichten van nieuwe instellingen. Ons eerste bezwaar daartegen is, dat de stichtingsnorm van 300 voor een instelling voor visueel gehandicapten te hoog is. Het tweede bezwaar betreft de aantasting van de keuzevrijheid van ouders bij het stichten van nieuwe instellingen. Deze zaken mogen geen precedent worden. Ondanks die bezwaren heeft de CDA-fractie vóór gestemd, omdat de planprocedure buiten effect is: deze is bevroren, en dat gaf ons de vrijheid om dit te doen.

Naar boven