4 Stemmingen

Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het Wijziging van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels in verband met het vaststellen van een veiligheidsnorm en het stellen van regels omtrent het gebruik van gestandaardiseerde uitrustingen en in verband met wijzigingen in het totstandkomingsproces van wegtunnels ( 33125 ).

(Zie vergadering van 4 juni 2013.)

De voorzitter:

Ik heet de Minister van Economische Zaken, die namens de regering bij de stemmingen aanwezig is, van harte welkom in de Eerste Kamer.

Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.

Mevrouw Martens (CDA):

Voorzitter. Onze fractie zal tegen dit wetsvoorstel stemmen. De drie hoofdredenen daarvoor licht ik graag kort toe.

Met dit wetsvoorstel worden tunnels niet veiliger. Dat is ook niet het doel van dit wetsvoorstel. Dit wetsvoorstel beoogt een einde te maken aan de discussies, met name tussen overheden, over de veiligheid van wegtunnels.

De wet maakt een onderscheid tussen rijkstunnels enerzijds en provinciale en gemeentelijke tunnels anderzijds. Wat betreft de rijkstunnels, acht onze fractie het wetsvoorstel overbodig en onnodig complicerend. Met het wetsvoorstel komt er een wettelijke norm en een standaarduitrusting voor rijkstunnels, maar Rijkswaterstaat hanteert beide al en kan deze nu al gebruiken bij de aanbestedingen van tunnels. Goedkopere en betere technologieën mogen volgens de wet niet worden toegepast, tenzij deze na de vijfjaarlijkse evaluatie in een nieuwe ministeriële regeling worden voorgeschreven.

Wat betreft de gemeentelijke en provinciale tunnels, acht onze fractie het wetsvoorstel ook overbodig. Het gaat hierbij om ongeveer de helft van alle tunnels. Voor deze tunnels wordt de standaarduitrusting niet verplicht, maar gaat alleen de norm voor de tunnels gelden. Maar deze norm is zo tolerant dat zelfs de Maastunnel uit 1943 aan deze wettelijke norm voldoet. Alsof er een gemeente of provincie is die een ambitie heeft onder het veiligheidsniveau van de Maastunnel!

Tot slot vindt onze fractie dat dit wetsvoorstel zijn doel voorbij schiet, omdat hiermee niets wordt gedaan aan kwaliteitsborging en aan het gebrek aan kennis bij opdrachtgevers en opdrachtnemers. Bij de Fyra zien we waar dat toe kan leiden. Ook gaat het wetsvoorstel voorbij aan de echte oorzaken van de discussies, te weten: een gebrek aan samenwerking en beheersbaarheid van processen. Met dit wetsvoorstel blijft het onduidelijk wie uiteindelijk echt verantwoordelijk is voor de veiligheid. Daarom stemt onze fractie tegen.

Mevrouw Vos (GroenLinks):

Voorzitter. Dit wetsvoorstel regelt een wettelijke norm en standaarduitrusting voor rijkstunnels. De fractie van GroenLinks is het eens met een aantal bezwaren van het CDA tegen dit wetsvoorstel, namelijk dat hiermee aan een aantal belangrijke oorzaken van de discussies over de veiligheid van wegtunnels in feite niets wordt gedaan. Ik heb het dan over de noodzakelijke verbetering van samenwerking, de verbetering van het proces, de borging van kwaliteit en het verhelpen van het probleem van de gebrekkige kennis bij de opdrachtgevers en de opdrachtnemers. Toch is mijn fractie van mening dat dit wetsvoorstel meerwaarde heeft door het duidelijk regelen van die norm en die standaarduitrusting. Daarom zullen wij het wetsvoorstel het voordeel van de twijfel geven en ervoor stemmen.

In stemming komt het wetsvoorstel.

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de VVD, de PvdA, de PVV, de SP, D66, GroenLinks, de ChristenUnie, de SGP, 50PLUS, de PvdD en de OSF voor het wetsvoorstel hebben gestemd en de aanwezige leden van de fractie van het CDA ertegen, zodat het is aangenomen.

Naar boven