Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 34, pagina 1604-1605 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 34, pagina 1604-1605 |
Aan de orde is de voortzetting van de behandeling van:
het wetsvoorstel Samenvoeging van de gemeenten Sassenheim, Voorhout en Warmond (30033).
De beraadslaging wordt hervat.
Minister Remkes:
Voorzitter. Ik heb bij de behandeling van het vorige wetsvoorstel al een aantal opmerkingen in algemene zin gemaakt. Die zal ik nu niet herhalen. Er zijn enkele feitelijke vragen aan mij gesteld. Mevrouw Tan vroeg waaruit blijkt dat er bij de bevolking sprake is van voldoende draagvlak en dat een aanmerkelijk deel van de bevolking de noodzaak van herindeling inziet. Uit de gehouden volksraadplegingen is naar voren gekomen dat in Amerongen 80% van de bevolking voor herindeling was, in Leersum 96,5% en in Driebergen-Rijsenburg 40%. In Maarn en Doorn is geen referendum gehouden, maar daar was slechts marginale belangstelling voor georganiseerde avonden. Ik heb bij de behandeling van het andere wetsvoorstel al naar voren gebracht dat referenda belangrijk kunnen zijn voor gemeenten, maar dat ik mij op mijn beurt wil richten op gemeenteraden en de provincie.
Mevrouw Bemelmans vroeg welk deel van de bevolking een voorkeur had voor een ander alternatief. Voor de variant Wijk bij Duurstede-Amerongen-Leersum was een voorkeur van de bevolking van Amerongen van 47% en van die van Leersum van 77%. Voor dit alternatief was er echter geen voorkeur vanuit de gemeenteraden van Amerongen en Wijk bij Duurstede. Er is ook geen probleem met de bestuurskracht van Wijk bij Duurstede.
De fractie van het CDA vroeg ook nog of ik de Kamer uitvoeriger zou kunnen informeren over de optie van ambtelijke- en bestuurlijke samenwerking en of die niet voldoende zou zijn om de bestuurskracht blijvend te schragen. In het voortraject is bekeken of intensieve, niet-vrijblijvende samenwerking een goed alternatief zou kunnen zijn. Intensieve, niet-vrijblijvende samenwerking op verschillende beleidsterreinen levert veel hulpconstructies op. Leersum was voorstander van intensieve samenwerking, maar de andere vier gemeenten niet. Omdat samenwerking alleen niet mogelijk is, heeft ook Leersum aangegeven dat intensieve samenwerking geen toekomst had.
Mevrouw Bemelmans vroeg ook wat ik ervan vind dat er, dat anders dan de instructies van de provincie, geen peilingen zijn gehouden onder de bevolking in Maarn en Doorn. Op die vraag heb ik in feite al antwoord gegeven bij de behandeling van het vorige wetsvoorstel. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeentebesturen om peilingen te organiseren of niet. Ik constateer dat deze gemeenten daar niet voor hebben gekozen.
Hiermee heb ik volgens mij de feitelijke vragen beantwoord.
Mevrouw Bemelmans-Videc (CDA):
Voorzitter. Deze herindeling heeft, zoals vaker voorkomt, reserves opgeroepen onder delen van de bevolking. Vier van de vijf gemeenteraden waren voor en helaas was één gemeenteraad tegen. Deze gegevenheden wegen wij, ook gezien ons verkiezingsprogramma, niet licht. Er was een lang voortraject waarin ook de sympathieker ogende herindeling in twee gemeenten aan de orde was. Voor die optie was onvoldoende draagvlak te verwerven, zowel bij de betrokken gemeenten als bij de provinciale staten. Dit is ook een herindeling waarin alle gemeenten erkenden dat de bestuurskracht van de afzonderlijke gemeenten, wellicht met uitzondering van Driebergen, onvoldoende was. Er zijn ook andere alternatieven ter oplossing van de bestuurlijke knelpunten dan herindeling onderzocht, zoals ambtelijke en bestuurlijke samenwerking. Die konden echter rekenen op onvoldoende steun, met name van Leersum. Die bestuurlijke knelpunten vormen, samen met het draagvlak, voor ons een belangrijk punt.
Wij moeten naar een afweging, die is onafwendbaar. Er was een lange voorbereiding. Niet overgaan tot herindeling is geen optie meer. Dat wordt ook door alle gemeenten erkend, in tegenstelling tot bij de andere herindeling die wij vandaag behandelden. Vier van de vijf gemeenten zeggen "ja" tegen dit voorstel. Van deze vijf gemeenten zijn er vier die minder dan 10.000 inwoners hebben. Dat is ook een ander beeld dan bij het voorgaande wetsvoorstel. Er is een zoektocht geweest naar een optimale herindeling waarin verschillende alternatieven aan de orde zijn geweest. Dat alles heeft geleid tot het voorliggende wetsvoorstel. Wij moeten kiezen. Gezien het voortraject, gezien de keuze van een grote meerderheid in de betrokken gemeenten en gezien het gegeven dat de bestuurlijke knelpunten niet op andere wijze konden worden opgelost, zal mijn fractie voor stemmen.
Minister Remkes:
Voorzitter. Er zijn mij geen nadere vragen gesteld. Het resultaat van de afweging die mevrouw Bemelmans ons heeft voorgehouden, kan ik alleen maar ondersteunen en toejuichen.
De beraadslaging wordt gesloten.
Het wetsvoorstel wordt zonder stemming aangenomen.
De voorzitter:
De aanwezige leden van de fractie van de SP wordt conform artikel 121 van het Reglement van Orde aantekening verleend, dat zij geacht willen worden zich niet met het wetsvoorstel te hebben kunnen verenigen.
De vergadering wordt van 19.17 uur tot 19.30 uur geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-ek-20042005-1604-1605.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.