Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 13 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 13 |
Heeft u kennisgenomen van het maatschappelijk manifest voor schoon en voldoende water voor mens en natuur, waarin elf maatschappelijke organisaties u oproepen om schoon, voldoende en betaalbaar water voor mens en natuur te waarborgen in het nieuwe regeerprogramma?1
De algemene insteek van het manifest wordt gedeeld. Schoon en gezond water is van levensbelang voor ons drinkwater, onze voedselvoorziening en de natuur. Het manifest sluit met de voorstellen aan op de ambitie en aanpak die is ingezet met de Kaderrichtlijn Water (KRW) en het KRW-impulsprogramma.
Het manifest is een steun in de rug voor de al gekozen aanpak via het KRW-impulsprogramma. We zijn als overheden al langere tijd in gesprek met onze maatschappelijke partners over de KRW en zien het manifest als stimulans om dit gesprek te intensiveren, en waar mogelijk elkaar te helpen met onze opgaven. Na het opstellen van de begroting voor 2025, wordt nader bekeken wat de precieze inzet vanuit het kabinet wordt op de specifiek genoemde punten in het manifest.
Bent u bereid om met de opstellers van dit manifest in gesprek te gaan over hoe u schoon, voldoende en betaalbaar water voor mens en natuur kunt waarborgen? Zo nee, waarom niet?
Ja. Inmiddels is er al ambtelijk contact geweest en heeft een gesprek plaatsgevonden met de opstellers.
Erkent u de conclusie van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) dat met het huidige kabinetsbeleid het halen van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) voor 2027 redelijkerwijs niet meer mogelijk is en dat de KRW-doelen ook ná 2027 niet bereikbaar zijn zonder aangescherpte beleidsaanpak? Zo nee, waarom niet?2
Op 30 juni 2023 ontving de Kamer al de kabinetsreactie op het Rli-advies.3 Verder is de Kamer meest recent op 27 juni 2024 geïnformeerd over de voortgang ten aanzien van de KRW.4 Daarin is aangegeven dat de waterkwaliteit vooruitgaat, maar het tempo nog te laag ligt. Ondanks positieve ontwikkelingen is er nog een substantieel gat tot volledig KRW-doelbereik; de afname in normoverschrijdingen van gewasbeschermingsmiddelen is bijvoorbeeld gestagneerd, de kwaliteit van het grondwater verbetert niet voor veel chemische stoffen, en veel maatregelen van waterbeheerders lopen vertraging op. Het is erg spannend of de huidige aanpak voldoende is om in 2027 aan de KRW te kunnen voldoen. Zoals eerder is aangegeven,5 is daarvoor nodig dat voor die tijd alle afgesproken maatregelen zijn uitgevoerd. Uit de uitkomsten van de KRW-tussenevaluatie eind dit jaar zal meer precies blijken wat de prognose is voor het KRW-doelbereik in 2027.
Erkent u dat de afgelopen jaren niet alles op alles is gezet om de KRW-doelen te halen, regelgeving die nota bene dateert uit 2000? Zo nee, waaruit blijkt dan dat wel alles op alles is gezet en hoe kan het dan dat het voor 2027 redelijkerwijs niet meer mogelijk is om de KRW-doelen te halen?
Er wordt al decennia lang gewerkt aan een betere waterkwaliteit. Met het in het voorjaar van 2023 gestarte KRW-impulsprogramma is dat verder geïntensiveerd en zetten de betrokken overheden samen alles op alles om in 2027 aan de KRW te kunnen voldoen. Ondanks deze inspanningen en de al gerealiseerde verbeteringen, is de verwachting niet dat in 2027 alle (meer dan honderdduizend) KRW-doelen bereikt zullen zijn. Dat betekent niet altijd dat we daarmee niet aan de KRW voldoen. In sommige gevallen is het ook bij aanvullende inspanningen onmogelijk om de doelen tijdig te halen. Dat kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als de ecologische effecten van al genomen maatregelen meer tijd nodig hebben om op te treden, als de waterbodem op grote schaal verontreinigd is met persistente stoffen die inmiddels al niet meer gebruikt worden, of als het niet lukt om buitenlandse verontreiniging verder terug te dringen. In die gevallen biedt de KRW legitieme uitzonderingsmogelijkheden. Bij een geldig beroep daarop hebben we alles op alles gezet, halen we het KRW-doel niet, maar voldoen we toch aan de KRW.
Bent u zich ervan bewust dat rechtszaken, boetes en onzekerheid vanwege het niet halen van de KRW-doelen, kunnen leiden tot een vergunningenstop, uitvoeringsproblemen en aanvullende beperkingen voor de bouw van nieuwe woningen of infrastructuur?
Een overzicht in euro’s van de kosten van watervervuiling is niet te geven. Wel is kwalitatief aan te geven wat belangrijke baten zijn van een goede waterkwaliteit:
• Schoon (drink)water: KRW-maatregelen (dragen bij aan voldoende (drink)waterbeschikbaarheid van voldoende kwaliteit en leiden tot baten in de vorm van besparingen op zuiveringskosten voor drinkwater. Een verbeterde kwaliteit van grond- en oppervlaktewater komt ook andere vormen van watergebruik ten goede, zoals irrigatie door de landbouw en gebruik door de voedingsmiddelenindustrie.
• Voedselproductie: Voldoende schoon water voor de landbouw en de water gebruikende industrie is cruciaal voor de voedselproductie. Daarnaast hebben verschillende KRW-maatregelen tot doel het creëren van optimale leefgebieden voor vis of het bevorderen van vismigratie.
• Schone en gezonde leefomgeving: KRW-maatregelen dragen bij aan een schonere en gezondere leefomgeving waarin mensen veilig kunnen verblijven en recreëren.
• Waterberging: KRW-maatregelen die gericht zijn op het vasthouden van water, het omleiden of scheiden van waterstromen, en het verbreden/hermeanderen van het water, kunnen bijdragen aan het aanvullen van grondwatervoorraden en de bescherming van de bodem tegen uitdroging. Daarnaast kan het opgeslagen water in droge periodes worden benut.
• Biodiversiteit: Schoon en gezond water, waar met de KRW aan wordt gewerkt, staat aan de basis van alle ecosystemen. Biodiversiteit is een belangrijke randvoorwaarde voor het ecosysteem om (ecosysteem)diensten te kunnen leveren, zoals bijvoorbeeld drinkwatervoorziening, voedselproductie, of opslag van CO2.
Hoe zorgt u ervoor dat deze maatschappelijke kosten van watervervuiling niet op burgers worden afgewenteld?
Dat verschilt per beleidsveld. De kosten voor het reduceren van lozingen via vergunningen van bedrijven liggen primair bij de bedrijven. De kosten voor meer zuiveren via de rioolwaterzuiveringsinstallaties worden betaald door de inwoners (die immers ook bijdragen aan de waterverontreiniging) en lozende bedrijven. Diffuse verontreinigingen vanuit de landbouw worden belast via heffingen.
Specifieke informatie over eerder afgesproken en extra ingezette acties is opgenomen in de op 27 juni verzonden Kamerbrief over de voortgang bij het waterkwaliteitsbeleid en de KRW6.
Uit de uitkomsten van de KRW-tussenevaluatie eind dit jaar zal meer precies blijken wat de prognose is voor het KRW-doelbereik in 2027. Daaruit zal ook blijken wat het handelingsperspectief is om doelen alsnog te halen. Op basis daarvan zullen keuzes gemaakt worden welke extra acties ingezet worden.
Wat is uw reactie op elk van de tien concrete acties die in het manifest worden genoemd om de waterkwaliteit te verbeteren?
Hieronder volgt de reactie per voorstel:
1. Iedereen doet mee
• Alle partijen zijn inderdaad nodig om de waterkwaliteit te verbeteren en de KRW-doelen te halen. Als iedereen zijn bijdrage levert, van bron tot zuiveren, kan Nederland belangrijke stappen zetten om in 2027 aan de KRW te voldoen.
• De KRW-opgave vraagt namelijk wat van ons allemaal, van de Rijksoverheid, regionale overheden, maatschappelijke partners, bedrijven en inwoners. Daarom gaan we hierover graag verder in gesprek.
2. Zorg voor voldoende kaders en middelen
• Over het algemeen zijn de kaders duidelijk en zijn middelen voor maatregelen beschikbaar. De financiering voor de maatregelen in de stroomgebiedbeheerplannen is al geregeld. Voor de overige door het kabinet beschikbaar gemaakte middelen wordt verwezen naar de rijksbegroting. Wat dit betreft is nog relevant dat er begin dit jaar budgettaire spanningen zijn gemeld voor het uitvoeren van de resterende maatregelen door Rijkswaterstaat.7 Waar financiële ontwikkelingen plaatsvinden met betrekking tot hun maatregelen is het aan de betreffende overheden om daarnaar te handelen.
3. Heldere koers en een stevige kapitein
• Met de gezamenlijke KRW-aanpak werken betrokken partners volgens een gezamenlijke koers.
• De verantwoordelijkheden zijn verdeeld over verschillende overheden en maatschappelijke stakeholders. Iedereen heeft een eigen rol te spelen in de waterkwaliteitsopgave. Dat gebeurt onder centrale regie vanuit het Bestuurlijk Overleg KRW.
• De afgelopen maanden hebben de overheden afspraken gemaakt om te komen tot een stevigere sturing, waarbij we als overheden elkaar scherper aanspreken op het uitvoeren van de gemaakte afspraken. De Minister van IenW spreekt waar nodig de provincies ook formeel aan, de provincies spreken waar nodig de waterschappen en gemeenten formeel aan.
4. Maak lozingsvergunningen versneld up-to-date en KRW-proof
• Waterbeheerders zijn al bezig lozingsvergunningen te bezien (en waar nodig te herzien). Daarbij wordt geprioriteerd op de vergunningen die het meest relevant zijn voor het behalen van de KRW-doelstellingen.
• Rijkswaterstaat geeft prioriteit aan de lozingsvergunningen die het meest relevant zijn voor het behalen van de KRW-doelen in 2027. De vergunningen, die hieraan in de weg kunnen staan, worden tijdig vóór eind 2027 bezien en indien nodig herzien. Voor de overige vergunningen geldt dat deze eind 2029 worden bezien en (indien nodig) worden herzien uiterlijk in 2033.
• Ook de waterschappen en Omgevingsdiensten (voor provincies en gemeenten) zijn opgeroepen om hun vergunningen KRW-proof te maken. Veel van de waterschappen hebben inmiddels in beeld welke vergunningen geactualiseerd moeten worden en zijn begonnen met het KRW-proof maken. Bij de Omgevingsdiensten loopt de inventarisatie.
• VNO-NCW en MKB zijn met steun van IenW het actieprogramma KRW bedrijfsleven gestart, dat er op gericht is om bedrijven in Nederland te helpen om hun lozingen KRW-proof te maken.
5. Maak werk van toekomstbestendige landbouw
• In het regeerprogramma is de uitwerking van het hoofdlijnenakkoord over de landbouwkoers van het kabinet nader beschreven.
• Voor gewasbeschermingsmiddelen zijn stappen in gang gezet om de toelating beter in overeenstemming met de KRW te brengen. Dat geldt overigens ook voor het gebruik van deze middelen.
• Voor wat betreft bemesting zijn op dit moment het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn, het bijbehorend addendum en de derogatiebeschikking van toepassing. Er zijn daarmee al diverse maatregelen in gang gezet om de verontreiniging vanuit de landbouw terug te dringen. Wanneer blijkt dat extra maatregelen voor nutriënten afkomstig uit de landbouw nodig zijn, zal dit worden betrokken bij de opstelling van het 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn. Hierbij wordt ook gekeken naar de deadline vanuit de KRW. De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is hiervoor primair aan zet.
6. Grip op ons grondwater
• Voor grondwateronttrekkingen wordt momenteel gekeken naar de mogelijkheden voor een meldingsplicht of vergunningplicht, waardoor het inzicht vergroot wordt en waterbeheerders tijdiger maatregelen kunnen treffen.
• Maatregelen om de (grond)waterbeschikbaarheid te vergroten, ook met het oog op klimaatverandering, pakken de overheden gezamenlijk aan via het Deltaprogramma.
7. Pompen of verzuipen
• Op initiatief van Nederland wordt in het kader van de Europese onderhandelingen over de herziening van de KRW ingezet op een aanpassing van de definitie van het achteruitgangsverbod, waarmee de gestelde problemen met het lozen van bemalingswater waar mogelijk opgelost kunnen worden.
8. Regie op ons riool
• De waterschappen zijn bezig met het verbeteren van de rioolwaterzuiveringen. Daarbij kijken ze nadrukkelijk naar de bijdrage die extra zuivering kan leveren aan de KRW-doelen.
• De meeste riooloverstorten zijn inmiddels door de gemeenten aangepakt; een aantal staat nog op de planning.
• Lozingen van bedrijven op het riool (indirecte lozingen) zijn een belangrijk aandachtspunt vanwege de versnipperde verantwoordelijkheden. De betrokken overheden kijken momenteel naar verbeteringsmogelijkheden.
9. Stop funderingsschade
• Funderingsschade ontstaat onder andere door een te lage grondwaterstand. Met de KRW werken we aan voldoende grondwater.
• Ook het vergroten van de waterbeschikbaarheid via het Deltaprogramma helpt daarbij.
• Daarnaast is het in het kader van de opvolging van de Kamerbief Water en Bodem Sturend ook nadrukkelijk aandacht voor de grondwaterstanden, bijvoorbeeld in het veenweidegebied.
• In bredere zin wordt onder regie van de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een nationale funderingsaanpak ontwikkeld. Onderdeel daarvan is het opstellen van lokale preventieplannen om verdergaande funderingsschade zoveel mogelijk te remmen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt daaraan bij vanuit zijn verantwoordelijkheid voor het water- en bodembeleid.
10. Voldoende zwemlocaties voor recreanten
• Het verbeteren van de waterkwaliteit is belangrijk voor het zorgen voor een betere beschikbaarheid van schoon en veilig zwemwater.
Hoe en per wanneer gaat u de tien concrete acties die in het manifest worden genoemd, uitvoeren?
Zie het antwoord op vraag 11. Meer specifieke informatie per lopende actie is opgenomen in de eerder aangehaalde Kamerbrief van 27 juni jl. over de voortgang bij het waterkwaliteitsbeleid en de KRW.
Hoe gaat u zorgen voor heldere kaders en afdoende financiële middelen in het regeerprogramma, waarmee alle betrokken partijen hun bijdrage kunnen leveren aan schoon en voldoende water?
De kaders voor de KRW zijn duidelijk. Voor de meeste KRW-maatregelen, bijvoorbeeld voor maatregelen in de stroomgebiedbeheerplannen, zijn budgetten geregeld in de begrotingen van de verschillende overheden. De begroting voor 2025 geeft meer duidelijkheid over de beschikbaarheid van rijksmiddelen. Deze is op Prinsjesdag aan de Kamer aangeboden. Zie ook het antwoord bij het 2e punt in vraag 11.
Wat is uw reactie op dat de Europese Commissie Nederland aanmaant wegens het niet naleven van de Kaderrichtlijn Water, omdat in Nederland vergunningen voor onttrekking van water of lozingen in water voor onbepaalde tijd kunnen worden verleend en periodieke herziening niet is vereist?8
De Commissie is op 25 juli een inbreukprocedure gestart tegen Nederland, omdat de Commissie van mening is dat Nederland de KRW op een specifiek punt onvoldoende in de wetgeving heeft omgezet. Volgens de Commissie is het periodiek actualiseren van beheersmaatregelen voor lozings- en onttrekkingsactiviteiten onvoldoende in de Nederlandse wetgeving geregeld. Nederland zal uiterlijk op 25 september 2024 naar de Commissie reageren op het standpunt van de Commissie. Europese inbreukprocedures zijn strikt vertrouwelijk. Een meer specifieke toelichting is op dit moment niet mogelijk. Overigens is in de Nederlandse wetgeving wel vereist dat lozingsvergunningen periodiek worden geactualiseerd.
Vanaf wanneer zullen vergunningen voor onttrekking van water of voor lozingen in water niet meer voor onbepaalde tijd worden afgegeven?
Momenteel is een wetswijziging in voorbereiding waarmee een einde komt aan de situatie dat vergunningvoorschriften voor onttrekkingen van water en voor lozingen een onbepaalde geldingsduur hebben. Er wordt nog onderzocht of dit juridisch wordt uitgewerkt in de vorm van vergunningen voor beperkte tijd, of in de vorm van een verplichting voor het bevoegd gezag om vergunningen binnen een bepaalde, vaste frequentie opnieuw te toetsen en zo nodig ambtshalve aan te passen. Effectiviteit en uitvoerbaarheid spelen daarbij een rol. Dit wordt opgepakt binnen het onderzoek naar de effectiviteit van de regulering van de afvalwaterketen zoals toegelicht in de eerder aangehaalde Kamerbrief van 27 juni jl.
Waarom neemt u tot uiterlijk 2033 de tijd om de lozingsvergunningen van Rijkswaterstaat te herzien?
De voor de KRW relevante vergunningen worden voor eind 2027 bezien en indien nodig herzien, zie ook het antwoord bij het 4e punt in vraag 11. RWS kampt – net zoals alle andere overheden en de marktpartijen – met een capaciteitsgebrek voor het bezien en herzien van lozingsvergunningen. Het bezien en herzien van lozingsvergunningen is een arbeidsintensief en langlopend traject, waarvoor specialistische kennis en kunde benodigd is. Minder urgente vergunningen zullen daarom later worden bezien/herzien.
Hoe gaat u ervoor zorgen dat het herzien van de vergunningen die het halen van de KRW-doelen in de weg kunnen staan daadwerkelijk voor 2027 zijn herzien?
Voor Rijkswaterstaat wordt verwezen naar de planning in het antwoord bij het 4e punt in vraag 11. Over de voortgang vinden regelmatig gesprekken plaats. Voor de andere overheden wordt daarop onder leiding van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat gestuurd via het Bestuurlijk Overleg KRW. Zie ook het antwoord bij het 4e punt in vraag 11.
Bent u ook bereid om lozingsvergunningen in te trekken, als deze het halen van de KRW-doelen in de weg staan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bij welke vergunningen verwacht u dit te moeten doen?
Vergunningen moeten KRW-proof zijn. Waar dat niet zo is kan het bevoegd gezag voorschriften of beperkingen opnemen in een vergunning. In het uiterste geval kan, indien de betreffende lozing in geen enkel geval verenigbaar is met het behalen van de KRW-doelen, de vergunning geheel of ten dele worden ingetrokken. Dit vergt een zware belangenafweging; bedrijven ontlenen ook rechten aan hun vergunningen. Tot op heden is er bij het bezien/herzien van de lozingsvergunningen voor rijkswateren nog geen aanleiding geweest om een lozingsvergunning geheel of deels in te trekken.
Hoe gaat u ervoor zorgen dat er uiterlijk december 2024 een centraal overzicht komt van lozingen op het oppervlaktewater en op het riool?
Er is geen centraal overzicht van lozingsvergunningen. Bevoegde gezagen zijn zelf verantwoordelijk om een actueel overzicht bij te houden van afgegeven lozingsvergunningen. Het maken van een centraal overzicht zou veel tijd vragen en ten koste gaan van de capaciteit die beschikbaar is om vergunningen te bezien en herzien. Rijkswaterstaat is momenteel bezig alle vergunningen voor lozingen op de rijkswateren te bezien. In lijn met de motie van het lid Tjeerd De Groot9 worden hierbij voor vergunningen die al bezien zijn (momenteel meer dan 80% van alle vergunningen voor de grote industriële lozingen) de stoffenlijsten verzameld en in één bestand vastgelegd. Bekeken wordt welke administratieve, organisatorische, en technische stappen moeten worden gezet om de stoffenlijsten op een publiek toegankelijke website openbaar te kunnen maken en periodiek bij te werken. De verwachting is dat de eerste stoffenlijsten dit jaar zullen worden gepubliceerd.
Hoe zorgt u ervoor dat de toelating en normen van bestrijdingsmiddelen en de normen voor bemesting in lijn zijn met de KRW?
In lijn met het Rli-advies en rekening houdend met het advies van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden is onderzocht hoe de toelating van gewasbeschermingsmiddelen in overeenstemming gebracht kan worden met de normen voor de KRW. De uitkomsten van die analyse zijn inmiddels bekend en de Minister van LNV heeft uw Kamer op 25 juni jl. geïnformeerd.10 Ook de vorige Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft u daarover op 27 juni jl. geïnformeerd.11 Hierbij is aangegeven dat een wijziging van de Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden wordt voorbereid, zodat het Ctgb een nationaalrechtelijke juridische grondslag krijgt voor het vooraf toetsen aan de KRW-normen bij de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en voor het herzien van bestaande toelatingen met het oog op het voldoen aan de KRW-normen. In het najaar wordt de Kamer geïnformeerd over de stand van zaken.
Wat betreft de bemestingsnormen ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Op dit moment zijn het 7e actieprogramma Nitraatrichtlijn, het bijbehorend addendum en de derogatiebeschikking van toepassing. Op basis daarvan zijn onder andere de bufferstroken en met Nutriënten Verontreinigde gebieden doorgevoerd. Wanneer blijkt dat extra maatregelen voor nutriënten afkomstig uit de landbouw nodig zijn, zal dit worden betrokken bij de opstelling van het 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn. Hierbij wordt ook gekeken naar de deadline vanuit de KRW.
Bent u bekend met het driepuntenplan van de vereniging Biologische Sierteelt Nederland, waarmee biologische siertelers willen bijdragen aan het oplossen van waterproblemen?12
Onderschrijft u dat het plan van de biologische boeren kan bijdragen aan oplossingen voor de problemen met de waterkwaliteit? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke manier gaat u het plan faciliteren?
Als bij een teelt geen chemisch-synthetische gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt, dan zullen die logischerwijs ook niet in het water komen.
De commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft op 26 juni jl. verzocht om een reactie op de aangeboden petitie van de biologische sierteeltsector met een actieplan. De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur zal deze reactie geven.
Hoe gaat u ervoor zorgen dat boeren die gezonde watermaatregelen nemen, zoals het planten van bomen of het vasthouden/filteren van water, hiervoor worden beloond?
Het gaan belonen van agrariërs voor het leveren van ecosysteemdiensten, zoals gezonde watermaatregelen, is één van de intenties in het Hoofdlijnenakkoord van dit kabinet. In het regeerprogramma is hieraan een nadere uitwerking gegeven.
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden, voor het commissiedebat Water ingepland op 24 september?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20242025-13.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.