Vragen van het lid Marijnissen (SP) aan de Minister-President over besprekingen op
het Catshuis (ingezonden 5 november 2020).
Antwoord van Minister Rutte (Algemene Zaken) (ontvangen 16 november 2020)
Vraag 1 t/m 4
Is het waar dat op zondag 23 oktober een discussiestuk «Memo effect maatregelenscenario’s
economie – SZW, EZK en FIN» is besproken op het Catshuis?1
Erkent u dat intern beraad geen titel is om documenten of inlichtingen aan een individueel
lid van de Tweede Kamer te onthouden als die daarom vraagt, conform de – met algemene
stemmen – aangenomen moties op 20 februari 2020?2
Kunt u de ter tafel gebrachte documenten van het Catshuisoverleg naar de Kamer sturen?
Zo neen, op welke grond is conform artikel 68 een weigering op grond van het belang
van de staat gerechtvaardigd? Ligt er een kabinetsbesluit ten grondslag aan het tot
staatsgeheim verklaren van betreffend discussiestuk en andere ter tafel gekomen documenten?
Hoe is het discussiestuk van de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische
Zaken en Klimaat en Financiën tot stand gekomen?
Antwoord 1 t/m 4
Het kabinet informeert de Kamer actief over alle zaken rond de aanpak van het corona-virus
die relevant zijn en het kabinet legt daarbij verantwoording af over genomen besluiten.
Daarbinnen behoudt het kabinet zich evenwel het recht voor om, zoals ook opgemerkt
in de antwoorden op de vragen van het lid Asscher (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
2020–2021, nr. 430), – bijvoorbeeld informeel en niet besluitvormend – in vertrouwen met elkaar van
gedachten te wisselen. Er vindt op velerlei momenten in verschillende samenstellingen
overleg plaats tussen leden van het kabinet. Zo ook met regelmaat op het Catshuis.
Het betreft een informeel en beschouwend overleg op initiatief van de Minister-President
zonder formele agenda. Er vindt geen besluitvorming plaats. Per gelegenheid wordt
naast de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, voor Medische Zorg en Sport
en van Justitie en Veiligheid een wisselend gezelschap van ministers en externe gasten
uitgenodigd. Dit overleg biedt de gelegenheid buiten de formele besluitvorming verschillende
aspecten van de coronacrisis en zijn aanpak tegen het licht te houden en daarover
vrij standpunten en opvattingen uit te wisselen. Openbaarmaking van eventuele documenten
doet afbreuk aan de bescherming van de voor de vrije gedachtewisseling noodzakelijke
vertrouwelijkheid waarin dit overleg tussen de aanwezigen plaatsvindt. Openbaarmaking
zou er daarmee tevens toe kunnen leiden dat de mogelijkheden voor toekomstige informele
gedachtewisseling in vertrouwen beperkt worden.
Vraag 5
Kunt u verklaren hoe een krant over dit discussiestuk kan berichten, terwijl u dit
wilt onthouden aan de Tweede Kamer? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 5
In zijn algemeenheid zijn mijn inspanningen erop gericht om de vertrouwelijkheid van
het beraad te beschermen.
Vraag 6 t/m 9
Vindt u dat de Tweede Kamer voldoende in staat wordt gesteld om het kabinetsbeleid
te controleren, als haar belangrijke memo’s worden onthouden en de Kamer zodoende
niet weet waar het kabinet keuzes op baseert? Kun u uw antwoord toelichten?
Erkent u dat, naast de door het RIVM verschafte gezondheidseffecten van mogelijke
scenario’s, de economische gevolgen van deze scenario’s belangrijk zijn voor de Tweede
Kamer om het kabinet te controleren? Zo neen, waarom niet?
Deelt u het oordeel van de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische
Zaken en Financiën dat „het testbeleid op dit moment niet volstaat, zodat de kans
groot is dat na zo’n volledige lockdown het virus weer opleeft? Zo neen, waar maakt
u uit op dat het testbeleid voldoende op orde is?
Kunt u verklaren waar het oordeel van de Ministers op gebaseerd is? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Antwoord 6 t/m 9
Het kabinet informeert de Kamer actief en met regelmaat over alle zaken rond de aanpak
van het corona-virus die relevant zijn, waaronder ook de noodzakelijke maatregelen,
het testbeleid, de economische gevolgen van de maatregelen, alsmede mitigerend beleid
en het kabinet legt verantwoording af over genomen besluiten. Zo informeert het kabinet
de Kamer periodiek over de voortgang van de aanpak van het corona-virus, en heeft
het kabinet de Kamer op 4 november geïnformeerd over de coronamaatregelen die op 3 november
zijn afgekondigd en het testbeleid (Kamerstuk 25 295, nr. 688). Op 27 oktober heeft het kabinet de Kamer geïnformeerd over de aanvullingen op het
steun- en herstelpakket (Kamerstuk 35 420, nr. 193)
X Noot
2Motie Omtzigt c.s. over bevestigen dat op grond van artikel 68 een individueel Kamerlid
specifieke documenten binnen een redelijke termijn moet kunnen ontvangen; Kamerstuk
28 362, nr. 25 en de Motie van het lid Omtzigt c.s. over verstrekken van interne stukken ontdaan
van persoonlijke beleidsopvattingen; Kamerstuk 28 362, nr. 26