Waterschapsblad van Waterschap Rijn en IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rijn en IJssel | Waterschapsblad 2018, 2194 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Rijn en IJssel | Waterschapsblad 2018, 2194 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van dijkgraaf en heemraden van het Waterschap Rijn en IJssel houdende regels omtrent het varen om de Oude IJssel Verkeersbesluit Oude IJssel
Het college van dijkgraaf en heemraden van het Waterschap Rijn en IJssel;
gezien het voorstel d.d. 13 oktober 2015;
gelet op het bepaalde in de Scheepvaartverkeerswet, het Binnenvaartpolitiereglement, het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer;
gelezen de bij dit besluit behorende toelichting;
overwegende dat er aanleiding bestaat een verkeersbesluit vast te stellen voor het varen op de Oude IJssel in het belang van:
ingevolge artikel 1, eerste lid, sub h, alsmede de artikelen 5, 6, 7 en 8 van de Scheepvaartverkeerswet juncto artikel 13 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer de volgende bekendmaking te doen;
Dit besluit is van toepassing op de Oude IJssel met inbegrip van het sluiscomplex Doesburg (km 0,25) tot aan de Duitse grens in de gemeente Oude IJsselstreek (km 26,4).
Artikel 4 Schutten sluiscomplex Doesburg en sluis De Pol te Etten
Het college van dijkgraaf en heemraden kan in bepaalde omstandigheden beperkingen opleggen. Deze beperkingen kunnen zowel de lengte als de diepgang van het schip betreffen:
De toegelaten vaarsnelheden voor schepen ten opzichte van de stroomsnelheid van het water zijn:
Artikel 6 Verbod waterscooters en jetski’s
Het is verboden om op de Oude IJssel gebruik te maken van waterscooters of jetski’s.
Artikel 8 Ligplaats nemen (ankeren en meren)
Het is verboden met een schip langer dan 15 meter te keren vanaf het sluiscomplex Doesburg, bovenstrooms van de wachtruimte (km 0,8) tot aan de stuw Ulft (km 24,6) anders dan op de daartoe bestemde en ter plaatse als zodanig aangeduide en/of ingerichte voorzieningen.
Het college van dijkgraaf en heemraden wijst de ambtenaren aan die belast zijn met het toezicht en de handhaving op het naleven van hetgeen bij of krachtens dit besluit is bepaald.
Artikel 13 Ge- en verbodsborden
Alle door het waterschap Rijn en IJssel geplaatste ge- en verbodsborden vallen onder dit verkeersbesluit.
Doetinchem, 13 oktober 2015,
het college van dijkgraaf en heemraden,
drs. C. Roos
secretaris-directeur
drs. H.Th.M. Pieper
dijkgraaf
De verantwoordelijkheid voor de vaarwegen met een regionale functie ligt primair bij de provincie. Waterschap Rijn en IJssel is door Provinciale Staten van de provincie Gelderland als vaarwegbeheerder aangewezen voor de Oude IJssel, met inbegrip van het sluiscomplex Doesburg tot aan de brug in de Slingerparallel ter hoogte van km 16,8 te Doetinchem. Dit is vastgesteld bij besluit van Provinciale Staten op 24 september 2014 in de Omgevingsverordening Gelderland.
De Oude IJssel is de enige vaarweg in het beheergebied van het waterschap waarop beroepsvaart plaatsvindt. Het gehele traject, van Doesburg tot aan Ulft, is opengesteld voor de gemotoriseerde recreatievaart en behoort tot het Basistoervaartnet (BRTN, 2008).
Vaarwegbeheer is aan de orde als er sprake is van een vaarweg. Vaarwegbeheer wordt in zijn algemeenheid omschreven als ‘de zorg voor de aanleg en het in stand houden van de infrastructurele voorzieningen die nodig zijn voor het gebruik van het water door de scheepvaart’.
Het waterschap is nautisch beheerder van de Oude IJssel. Op 8 mei 1991 hebben Provinciale Staten een aanwijzingsbesluit voor het nautisch beheer van de Oude IJssel en de Linge vastgesteld (Statenbesluit G – 556). Het waterschap is aangewezen als bevoegd gezag als bedoeld in artikel 2, lid 3 van de Scheepvaartverkeerswet.
Het nautisch beheer is geregeld in de Scheepvaartverkeerswet (SVW). De SVW is van toepassing op alle Nederlandse wateren die openstaan voor het openbaar verkeer met vaartuigen van welke aard en omvang dan ook. In de SVW staan algemene regels voor het veilige en vlotte verloop van het scheepvaartverkeer. Deze regels zijn verder uitgewerkt in het Binnenvaartpolitiereglement (BPR).
Conform de Scheepvaartverkeerswet legt waterschap Rijn en IJssel de regels voor het scheepvaartverkeer vast in een verkeersbesluit. Vervolgens kan het waterschap verkeerstekens aanbrengen in of langs vaarwegen. Deze verkeerstekens geven het instellen of het opheffen van een gebod of verbod aan. Het verkeersbesluit is primair gericht op:
Daarnaast heeft het verkeersbesluit als doel:
Figuur 1: beroeps- en recreatievaart op de Oude IJssel
Bij het voorbereiden van dit besluit is, in overeenstemming met artikel 6 van het Babs, overleg gevoerd met de belanghebbende openbare lichamen en instellingen, zijnde:
De voorbereiding van dit verkeersbesluit heeft daarnaast plaatsgevonden met behulp van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (de openbare voorbereidingsprocedure).
Artikel 3 Afmetingen en diepgang
In dit artikel zijn de maximale afmetingen en diepgang opgenomen van schepen die mogen varen op de Oude IJssel. Er is onderscheid gemaakt voor de situatie bovenstrooms en benedenstrooms van de keerkom (km 15,25). De vaarweg bovenstrooms van de keerkom, tot aan de brug in de Slingerparallel is niet bevaarbaar voor de beroepsvaart. Voor de afmetingen bovenstrooms van de keerkom past het waterschap de afmetingen toe zoals opgenomen in de beleidsvisie recreatietoervaart Nederland 2008 (ontsluitingswater motorbootroute, categorie BM). Voor de situatie benedenstrooms van de keerkom past het waterschap de afmetingen toe die gelden voor de bevaarbaarheidsklasse CEMT II. De diepgang is bepaald bij een waterpeil van 10,00 m +NAP op het traject sluiscomplex Doesburg - stuw De Pol te Etten. Op het traject stuw de Pol te Etten - stuw Ulft is de diepgang bepaald bij een waterpeil van 12,30 m +NAP.
Een schip mag op het traject sluiscomplex Doesburg tot en met de keerkom te Doetinchem
(km 15,25) niet dieper zijn beladen dan tot de toegestane vaardiepte van 2,50 meter. Indien het waterschap een overschrijding van de toegelaten diepgang vaststelt, wordt het schip niet opgeschut in de sluis te Doesburg. De schipper moet eerst een gedeelte van de lading lossen en afvoeren, zodat aan de bepaling over de toegestane diepgang wordt voldaan.
In de Omgevingsverordening, vastgesteld door Provinciale Staten op 24 september 2014, is de scheepvaartfunctie met bijbehorende scheepvaartklasse vastgelegd. De Oude IJssel is van Doesburg tot aan de brug in de Slingerparallel ter hoogte van kmp 16,8 te Doetinchem bevaarbaar voor schepen tot 600 ton. Dat komt overeen met CEMT- vaarwegklasse II. Het waterschap gaat uit van de Richtlijnen Vaarwegen 2011 van Rijkswaterstaat. In deze richtlijnen zijn de ontwerpmaten CEMT- vaarwegklasse II vastgelegd. Deze maten worden gehanteerd bij het ontwerpen van kunstwerken. De minimaal benodigde doorvaarthoogte voor de beroepsvaart in geladen toestand bedraagt 6,10 meter. De doorvaarthoogten van de bruggen staan hieronder weergegeven.
Tabel 1 : doorvaarthoogten van de bruggen over de Oude IJssel
Tennet en Liandon/Alliander hebben de veilige doorvaarthoogten ter plaatse van de hoogspanningslijnen vanaf de waterstand doorgegeven.
Figuur 2: veilige doorvaarthoogten ter plaatse van de hoogspanningslijnen omgeving Doetinchem
Figuur 3: veilige doorvaarthoogten ter plaatse van de hoogspanningslijnen omgeving Ulft
Artikel 4 Schutten sluiscomplex Doesburg
Bij laag water is de vaardiepte van de Gelderse IJssel beperkt. De waterstand in de Gelderse IJssel is in deze situatie maatgevend voor de diepgang van de schepen op de Oude IJssel. Deze waterstand wordt gemeten in de buitenhaven van de Gelderse IJssel. Als de vaardiepte van de Gelderse IJssel te beperkt is voor het schip, wordt het schip niet geschut in het sluiscomplex Doesburg. Deze beperking geldt zowel voor het op- en afschutten.
Waterschap Rijn en IJssel bepaalt welke maximum snelheid van toepassing is. Het varen op de Oude IJssel maakt een geringe inbreuk op de functies van de Oude IJssel indien de maximale vaarsnelheid niet wordt overschreden.
Artikel 6 Waterscooters en jetski’s
Het is verboden gebruik te maken van waterscooters of jetski’s. Waterscooters of jetski’s kunnen alleen gebruikt worden met hoge snelheden en daardoor wordt bij voorbaat de toegestane vaarsnelheid overschreden. Daarnaast bestaat er door het gebruik van waterscooters of jetski’s een grote kans op hinder voor het overige scheepvaartverkeer, maar ook voor overige gebruikers van de Oude IJssel.
Artikel 7 Bedieningstijden van sluizen en bruggen
De weersomstandigheden zijn bepalend voor het bedienen van de sluizen en bruggen en voor het varen. Zo gelden er bijvoorbeeld beperkingen bij mist met een zicht van minder dan 200 meter en een windkracht vanaf 8 Beaufort.
Het college van dijkgraaf en heemraden stelt de bedieningstijden vast van de sluizen Doesburg en de Pol te Etten en de beweegbare bruggen in:
Artikel 8 Ligplaats nemen (ankeren en meren)
Afmeren is niet toegestaan in bochtige, smalle of op andere wijze onoverzichtelijke delen van de vaarweg. Dit kan gevaar opleveren voor het scheepvaartverkeer.
Het is verboden te keren met een schip vanwege mogelijke schade aan het profiel van de Oude IJssel en mogelijk gevaar voor het overige scheepvaartverkeer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2018-2194.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.