Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 8353 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2025, 8353 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
Gelet op artikel 25, eerste lid, van het Besluit bodemkwaliteit;
BESLUIT:
De Regeling bodemkwaliteit 2022 wordt als volgt gewijzigd:
A
Bijlage C wordt als volgt gewijzigd:
1. Categorie 14 komt te luiden:
|
14 |
Beoordeling en keuring van ondergrondse opslagtanks, leidingen en appendages en daarbij behorende voorzieningen als bedoeld in het Besluit activiteiten leefomgeving |
AS SIKB 6800 – Controle en keuring tank(opslag)installaties, versie 2.0, vastgesteld op 15 februari 2018, met wijzigingsblad van 25 februari 2021. |
Protocol 6801 – Controle bekleding en kathodische bescherming van ondergrondse tanks en ondergronds leidingwerk behorende bij onder- of bovengrondse tanks, versie 2.0, vastgesteld op 15 februari 2018, met wijzigingsblad van 25 februari 2021. Protocol 6802 – Controle op water/ bezinksel/micro-organismen in onder- en bovengrondse tanks, versie 2.0, vastgesteld op 15 februari 2018, met wijzigingsblad van 25 februari 2021. Protocol 6803 – Controle aarding en potentiaalvereffening, van ondergrondse tanks en ondergronds leidingwerk behorende bij onder- of bovengrondse tanks, versie 2.0, vastgesteld op 15 februari 2018, met wijzigingsblad van 25 februari 2021. Protocol 6811 – Keuring van ondergrondse tanks of ondergronds leidingwerk behorende bij onder- of bovengrondse tanks; uitvoeren bodemweerstandsmeting, versie 2.0, vastgesteld op 15 februari 2018, met wijzigingsblad van 25 februari 2021. |
accreditatie |
erkenning |
Werkzaamheid als handeling aangewezen als bedoeld in artikel 17 lid 2 |
2. Categorie 22 komt te luiden:
|
22 |
Ontwerpen, installeren en beheren van het bovengrondse deel van bodemenergiesystemen |
BRL voor het InstallQ procescertificaat voor ‘Ontwerpen, installeren en beheren van installaties’, deelgebied Ontwerpen en installeren van energiecentrales van bodemenergiesystemen en het beheren van bodemenergiesystemen deel 6000-21/00, vastgesteld op 14 december 2023. |
De volgende subdeelgebieden worden onderscheiden in BRL InstallQ 6000 Deel 21/00: 1. Ontwerpen van energiecentrales van bodemenergiesystemen van individuele woningen(ontwerpen, klein); 2. Installeren van energiecentrales van bodemenergiesystemen van individuele woningen(installeren, klein); 3. Beheren van bodemenergiesystemen van individuele woningen; (beheren, klein); 4. Ontwerpen van energiecentrales van bodemenergiesystemen van woongebouwen; en/of utiliteitsgebouwen (ontwerpen, groot); 5. Installeren van energiecentrales van bodemenergiesystemen van woongebouwen; en/of utiliteitsgebouwen (installeren, groot); 6. Beheren van bodemenergiesystemen van woongebouwen en/of utiliteitsgebouwen (beheren, groot). |
certificaat |
erkenning |
Werkzaamheid niet als handeling aangewezen als bedoeld in art. 17, lid 1 of lid 2. |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen
De Regeling bodemkwaliteit 2022 geeft onder andere de invulling aan de regels met betrekking tot de kwaliteitsborging in het bodembeheer, in de praktijk Kwalibo genoemd. Bepaalde werkzaamheden mogen alleen worden uitgevoerd door bedrijven (personen en instellingen) die door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat erkend zijn. De werkzaamheden worden aangewezen in bijlage C van de Regeling bodemkwaliteit 2022. In deze bijlage worden ook de normdocumenten aangewezen die gebruikt moeten worden voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Om de erkenning te verkrijgen, moeten de bedrijven gecertificeerd of geaccrediteerd zijn overeenkomstig de aangewezen normdocumenten.
Deze wijzigingsregeling actualiseert de tabel van bijlage C van de Regeling bodemkwaliteit 2022, waarin de normdocumenten zijn opgenomen die binnen het Kwalibo-stelsel gebruikt moeten worden.
Normdocumenten worden opgesteld door schemabeheerders en normcommissies, in samenwerking met het bedrijfsleven en de overheid. Vervolgens worden de normdocumenten vastgesteld door landelijke organen (colleges van deskundigen, accreditatiecolleges en normcommissies), ook wel schemabeheerders genoemd. Normdocumenten moeten voortdurend worden aangepast aan de stand van de techniek en de wetenschap en aan nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld in de regelgeving. In de Regeling bodemkwaliteit 2022 zijn verwijzingen naar normen opgenomen. Als een normdocument is vastgesteld of gewijzigd, moet het (opnieuw) worden aangewezen in de Regeling bodemkwaliteit 2022. In deze wijziging van de Regeling bodemkwaliteit worden gewijzigde documenten opnieuw aangewezen.
In de Regeling bodemkwaliteit 2022 kan alleen een verwijzing naar de normdocumenten worden opgenomen. De vaststelling heeft al eerder plaatsgevonden. Als er tegen een normdocument overwegende bezwaren blijken te bestaan, kan dat reden zijn om in de Regeling bodemkwaliteit 2022 voorlopig geen verwijzing naar dat normdocument op te nemen.
De aanwijzing van normdocumenten in de Regeling bodemkwaliteit 2022 volgt op de totstandkoming van de normdocumenten zelf. Via de wijzigingsregeling kan niets aan de normdocumenten worden veranderd, omdat daarvoor een procedure moet worden gevolgd van de schemabeheerder die het normdocument heeft vastgesteld. De schemabeheerder besluit zelfstandig of het normdocument wordt vastgesteld.
Het opnemen van een verwijzing naar een normdocument in de Regeling bodemkwaliteit 2022 heeft tot doel om naast een certificatie of accreditatie ook een erkenning voor het verrichten van een aangewezen werkzaamheid verplicht te stellen.
Deze wijzigingsregeling wijzigt de tabel van bijlage C van de Regeling bodemkwaliteit 2022, waarin de normdocumenten zijn aangewezen binnen het Kwalibo-stelsel. Er worden nieuwe versies van normdocumenten en wijzigingsbladen aangewezen. De wijziging van bijlage C betreft in het bijzonder het aanwijzen van een herzien normdocument (BRL 6000-21/00) en wijzigingsbladen bij normdocument AS SIKB 6800. Voor de leesbaarheid zijn de inhoudelijke aanpassingen verwerkt in hoofdstuk 3 van deze toelichting, waar ook de gevolgen worden beschreven.
De gevolgen van de normdocumenten waarvan nieuwe versies of waarbij wijzigingsbladen worden aangewezen zijn hieronder per normdocument uitgewerkt.
Aanwijzen gewijzigde normdocumenten in bijlage C
Te wijzigen verwijzing naar AS SIKB 6800, wijzigingsblad 2 van 25 februari 2021 in categorie 14 van bijlage C
Het wijzigingsblad heeft betrekking op de volgende documenten:
• AS SIKB 6800 – Controle en keuring tank(opslag)installaties (versie 2.0. 15 februari 2018)
• Protocol 6801 – Controle bekleding en kathodische bescherming van ondergrondse tanks en ondergronds leidingwerk behorende bij onder- of bovengrondse tanks (versie 2.0. 15 februari 2018)
• Protocol 6802 – Controle op water/bezinksel/micro-organismen in onder- en bovengrondse tanks (versie 2.0. 15 februari 2018)
• Protocol 6803 – Controle aarding en potentiaalvereffening, van ondergrondse tanks en ondergronds leidingwerk behorende bij onder- of bovengrondse tanks (versie 2.0. 15 februari 2018)
• Protocol 6811 – Keuring van ondergrondse tanks of ondergronds leidingwerk behorende bij onder- of bovengrondse tanks; uitvoeren bodemweerstandsmeting (versie 2.0. 15 februari 2018)
Het accreditatieschema AS 6800 wordt gebruikt voor de beoordeling en keuring van ondergrondse opslagtanks, leidingen en appendages en daarbij behorende voorzieningen. Voor AS SIKB 6800, vastgesteld op 15 februari 2018, is een nieuw wijzigingsblad opgesteld. Dit wijzigingsblad is een aanvulling op een eerder wijzigingsblad van 28 februari 2020, dat inmiddels is geïntegreerd in AS SIKB 6800, en de protocollen 6801, 6802, 6803 en 6811. Het eerdere wijzigingsblad was met name bedoeld om de documenten aan te laten sluiten op de Omgevingswet, het nieuwe wijzigingsblad voert vijf (beperkte) wijzigingen door in AS SIKB 6800, of in een van de bijbehorende protocollen.
Wijziging 1 zorgt voor een formalisatie van de (afspraken)structuur zoals die er al is tussen de Raad voor Accreditatie en het Accreditatiecollege van SIKB dat het normdocument heeft opgesteld en beheert. De overige vier wijzigingen zijn inhoudelijk.
Wijziging 2 schrijft expliciet voor dat monsternameapparatuur na elke monstername gereinigd moet worden. Het doel is ketencontaminatie met MIC-bacteriën (Microbiologically Induced Corrosion) te voorkomen. MIC-bacteriën worden dan niet van de ene installatie naar de andere verplaatst bij het uitvoeren van de inspectie. Dit zijn bacteriën die ervoor kunnen zorgen dat installaties sneller gaan roesten; dit probleem treedt met name op bij het bijmengen van biobrandstoffen. Het is noodzakelijk voor de levensduur van de installaties en het voorkomen van bodemverontreiniging als gevolg van lekkages dat ketencontaminatie zoveel als mogelijk wordt voorkomen. De aanvullende kosten zijn circa € 15 tot € 25 per locatie, en circa 150 locaties met meerdere tanks die geïnspecteerd worden. Dit is een relatief klein bedrag (maximaal € 3.750).
Deze aanvullende kosten wegen ruim op tegen de kosten die moeten worden gemaakt bij beschadiging van tanks (zoals eerder herstel, buiten gebruik stellen of bodemverontreiniging).
Met wijziging 3 wordt expliciet aangegeven dat alleen hechtproeven moeten worden uitgevoerd op de coating van het tanklichaam en met PE beklede stalen leidingen. Dubbelwandige leidingen zoals flexwellleidingen vallen hier niet onder. Dit was onduidelijk. Dit wordt aangepast in protocol 6811.
Met wijziging 4 wordt geregeld dat ook de vulpunt-morsbakken bij tankinstallaties op vloeistofdichtheid gecontroleerd moeten worden. Dit was niet expliciet geregeld, terwijl in het geval het vulpunt van een tank niet boven een vloeistofdichte voorziening ligt er een relatief groot risico is op het ontstaan van bodemverontreiniging als deze lekken. Dit wordt aangepast in protocol 6811. Met de aanpassing wordt dit verduidelijkt. De aanvullende kosten zijn ongeveer € 5 per locatie. Een kwantificering van de locaties is niet te geven.
Met wijziging 5 wordt geregeld dat de leidingen uitgezonderd de stalen leidingen met PE-bekleding vanaf het uiteinde van de leidingen worden beoordeeld met een endoscoop. Dit was onduidelijk in het bestaande protocol 6811.
Voor de burger zijn er geen directe of kwantificeerbare gevolgen.
Te wijzigen verwijzing naar BRL 6000-21/00, (vastgesteld op 14-12-2023, bindend verklaard met ingang van 1 oktober 2024 in categorie 22 van bijlage C en niet meer verwijzen naar kennisdocumenten (ISSO-publicaties)
De BRL 6000-21/00 is op enkele punten aangepast. Ten eerste zijn de regels uit een voormalig wijzigingsblad bij de BRL, integraal opgenomen in de BRL zelf.1 Dit wijzigingsblad heeft betrekking op de actuele opleidings-, kennis- en ervaringseisen.
Ten tweede is een verplichting, die in het normdocument was opgenomen, verwijderd uit het normdocument, Het betreft hier de verplichting om gebruik te maken van gekalibreerde meetmiddelen. De Technische Commissie is tot de conclusie gekomen dat paragraaf 5.3.1 met betrekking tot meet- en beproevingsmiddelen kon vervallen, omdat er naast de energiemeters, waarvoor al wettelijk is geregeld dat die moeten zijn gekalibreerd, geen andere meetinstrumenten zijn voor het uitvoeren van metingen voor goed- of afkeuring van een installatie (kritische metingen). De kwaliteit van het geleverde werk wordt door deze aanpassing niet beïnvloed. Meetinstrumenten (energiemeters) voor kritische metingen moeten nog steeds worden gekalibreerd.
Ten derde vindt er een wijziging plaats in de aanwijzing van kennisdocumenten. In de Regeling bodemkwaliteit 2022 was een overzicht van kennisdocumenten (ISSO-publicaties 39, 44, 47, 69, 72, 73, 76 en 80) opgenomen. De stichting ISSO verzorgt kennisdocumenten binnen de installatiebranche, waaronder ook kennis over de bovengrondse installaties voor bodemenergiesystemen. Deze kennis is relevant voor de installatiebedrijven, en noodzakelijk voor een goede uitvoering. Voor andere werkzaamheden worden de onderliggende kennisdocumenten of (bijvoorbeeld) te hanteren NEN-normen niet aangewezen in bijlage C van de Regeling bodemkwaliteit en er vindt ook geen toetsing op plaats overeenkomstig artikel 25 van het Besluit bodemkwaliteit. Voor de kennisdocumenten kan ook geen erkenning worden verleend. Om deze redenen worden – met deze wijzigingsregeling – ook de ISSO-publicaties niet meer aangewezen in de Regeling bodemkwaliteit 2022.
De zes deelgebieden waarvoor erkenning kan worden verleend worden wel als zodanig benoemd in de Regeling bodemkwaliteit 2022; dit blijft ongewijzigd. Voor de duidelijkheid worden deze deelgebieden in de kolom onderdelen geplaatst, waar ze in de Regeling bodemkwaliteit 2022 voorafgaand aan deze wijziging in de kolom voor normdocumenten stonden. Dit zijn:
1. Ontwerpen van Energiecentrales van bodemenergiesystemen van individuele woningen (ontwerpen, klein);
2. Installeren van Energiecentrales van bodemenergiesystemen van individuele woningen (installeren, klein);
3. Beheren van bodemenergiesystemen van individuele woningen (beheren, klein);
4. Ontwerpen van Energiecentrales van bodemenergiesystemen van woongebouwen en/of utiliteitsgebouwen (ontwerpen, groot);
5. Installeren van Energiecentrales van bodemenergiesystemen van woongebouwen en/of utiliteitsgebouwen (installeren, groot);
6. Beheren van bodemenergiesystemen van woongebouwen en/of utiliteitsgebouwen (beheren, groot).
Voor de burger zijn er geen directe gevolgen. Mogelijkerwijs worden de hogere uitvoeringskosten (deels) doorberekend aan de opdrachtgever.
Effecten op overige wet- en regelgeving
In het Besluit activiteiten leefomgeving is opgenomen welke opslagtanks moeten worden gekeurd door een inspectie-instantie die geaccrediteerd en erkend is voor AS SIKB 6800. Dit met als doel verontreiniging van de bodem te voorkomen. Met het wijzigingsblad wordt dit beter geborgd en worden onduidelijkheden voorkomen. De doelstellingen in het Besluit activiteiten leefomgeving wijzigen niet.
In het Besluit activiteiten leefomgeving is ook opgenomen dat ontwerp, aanleg, onderhoud, reparatie en buiten gebruik stellen van het bovengrondse deel van een bodemenergiesysteem moet worden uitgevoerd door een bedrijf dat gecertificeerd en erkend is voor BRL 6000-21/00. Dit verandert niet. Door het eerdere wijzigingsblad te integreren in de BRL 6000-21/00 wordt duidelijker waaraan het bedrijf dat de werkzaamheid uitvoert, moet voldoen.
Met het aanwijzen van de normen wordt bestuursrechtelijke handhaving van de vereisten om voor de erkenning in aanmerking te komen mogelijk, en wordt bestuursrechtelijke handhaving van de uitvoering van de desbetreffende werkzaamheid overeenkomstig het normdocument mogelijk.2
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de aan te wijzen normdocumenten getoetst op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid (HUF-toets) binnen het takenpakket van ILT. Het takenpakket bestaat uit toezicht en handhaving op het gebruik van de normdocumenten binnen het Kwalibo-stelsel en toezicht op de Regeling bodemkwaliteit 2022 (waaronder de afgifte van de milieuverklaring bodemkwaliteit). Ten aanzien van de uitvoerbaarheid wordt vanuit ILT specifiek gekeken naar de uitvoerbaarheid van haar taak.
De resultaten van de HUF-toetsen zijn aangeleverd in de voorbereiding van het opstellen van deze wijzigingsregeling.
HUF-toets AS SIKB 6800, wijzigingsblad 2 van 25 februari 2021
De ILT schat in dat de wijzigingen binnen haar taakstelling handhaafbaar en uitvoerbaar zijn, en dat het wijzigingsblad voldoende fraudebestendig is. Wel zijn er kleinere verbeterpunten over de gebruikte terminologie in AS SIKB 6800 en de bijbehorende protocollen. Deze worden ingebracht voorafgaand aan toekomstige herzieningen.
HUF-toets BRL 6000-21/00
Een belangrijke opmerking ten aanzien van de handhaafbaarheid is dat het begrip ‘bewijs van vakmanschap’ niet is omschreven in het normdocument zelf. De eisen voor de opleiding en/of het examen zijn apart geregeld via de schemabeheerder InstallQ. In zijn algemeenheid vraagt controle op de uitvoering conform de BRL 6000-21/00 technische kennis (onder andere opgenomen in ISSO-publicaties) die geen directe relatie heeft met andere bodemonderwerpen zoals geregeld via het Kwalibo-systeem. De BRL 6000-21/00 is voldoende fraudebestendig.
In de periode van 6 januari tot en met 7 februari 2025 is voor deze regeling een internetconsultatie uitgevoerd.
De ontvangen reacties hebben betrekking op BRL 2506-2. Deze BRL wordt in deze regeling niet langer aangewezen.
Op de site www.internetconsultatie.nl worden de ontvangen reacties openbaar gemaakt indien degene die een reactie heeft gegeven daarvoor toestemming heeft gegeven. Op de genoemde site wordt ook een kort verslag geplaatst waarin op hoofdlijnen de resultaten van de internetconsultatie zijn vermeld alsmede de belangrijkste veranderingen in het voorstel of de toelichting naar aanleiding van de ontvangen reacties.
Advies Adviescollege toetsing regeldruk
Gelijktijdig met de consultatie is advies gevraagd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR).
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Consultatie inhoud normdocumenten
De nieuwe en gewijzigde normdocumenten, waarnaar in bijlage C van de Regeling bodemkwaliteit 2022 wordt verwezen, maakten als zodanig geen onderdeel uit van de internetconsultatie; alleen de verwijzing naar die documenten is geconsulteerd. De schemabeheerders doorlopen bij de vaststelling van de normdocumenten een eigen inspraakprocedure, die is vastgelegd in een reglement en die de betrokkenheid van alle belanghebbenden garandeert.
Toelichting op de inspraakprocedure schemabeheerders
Op hoofdlijnen zien de procedures er als volgt uit:
Vertegenwoordigers van de werkzaamheid waarop het normdocument betrekking heeft, bijvoorbeeld aanleg van bodembeschermende voorzieningen, hebben zitting in een groep van inhoudelijk deskundigen waarin de wijzigingen worden voorbereid. Een gewijzigd of nieuw normdocument wordt vervolgens in ontwerp aan een (Centraal) College van Deskundigen of Accreditatiecollege voorgelegd waarin alle belanghebbende partijen zijn vertegenwoordigd. Als het college met het wijzigingsvoorstel instemt, volgt er in de regel een openbare consultatieronde. De ontwerpnormdocumenten worden via de website van de betrokken schemabeheerder bekend gemaakt en gedurende een bepaalde periode kan hierop worden gereageerd. Daarnaast worden specifieke belanghebbenden (zoals brancheorganisaties van het midden- en kleinbedrijf, certificaathouders en certificatie-instellingen) expliciet op de hoogte gebracht van de voorgenomen wijzigingen in de normdocumenten. Na afloop van de consultatie worden de reacties verwerkt. In sommige gevallen leidt dit tot aanpassing van het ontwerp. In een enkel geval wordt bij een minimale wijziging van het bestaande normdocument afgezien van een openbare consultatieronde. Het definitieve document wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het (Centraal) College van Deskundigen of het Accreditatiecollege.
Achtergronden
Alle normdocumenten zijn door de schemabeheerders aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden om aan te wijzen in de Regeling bodemkwaliteit 2022.
Normdocumenten kunnen door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat worden aangewezen als voldaan wordt aan artikel 25 van het Besluit bodemkwaliteit. Deze taak is belegd bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
De normdocumenten worden in dat geval aangewezen in bijlage C van de Regeling bodemkwaliteit 2022.
Als onderdeel van de versterking van het Kwalibo-stelsel zijn diverse maatregelen uitgewerkt in een plan van aanpak. Dit plan van aanpak (d.d. 21 december 2021) is aangeboden aan de Tweede Kamer op 4 april 2022.3 Maatregelen zijn de grotere betrokkenheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bij het opstellen van de normdocumenten, en vervolgens verbeterde toetsing van de normdocumenten door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De toetsing resulteert in een ambtelijk advies.
AS SIKB 6800
Het advies is het wijzigingsblad op te nemen, omdat er is voldaan aan de eisen van artikel 25, eerste lid van het Besluit bodemkwaliteit. Het wijzigingsblad draagt bij aan betere uitvoerbaarheid en betere bescherming van het milieu.
BRL 6000-21/00
Het advies is de beoordelingsrichtlijn op te nemen, omdat de BRL met wijziging voldoet aan de eisen uit artikel 25, eerste lid, van het Besluit bodemkwaliteit. Tevens wordt geadviseerd de adviezen uit de HUF-toets te verwerken in de wijzigingsregeling. Verwijzingen naar ISSO documenten worden niet meer opgenomen in de Regeling bodemkwaliteit 2022.
De ontwerpregeling is op 20 september 2024 ingevolge artikel 5, eerste lid, van Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEU L 241/1) voorgelegd aan de Europese Commissie (kennisgevingsnummer 2024/0523/NL). Naar aanleiding van de reactie hierop, is besloten BRL 2506 nader te bestuderen alvorens over te gaan tot aanwijzing hiervan.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2025. Er wordt daarmee aangesloten bij het beleid van het kabinet inzake vaste verandermomenten van regelgeving.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat – Openbaar Vervoer en Milieu, C.A. Jansen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-8353.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.