Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2025, 24799 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | Staatscourant 2025, 24799 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op artikel 5.11 van de Wet voortgezet onderwijs 2020 en de artikelen 1.3 en 2.1 van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
leerling die staat ingeschreven op een DAMU-school en tevens staat ingeschreven bij een hbo-voortraject dans of muziek;
school die beschikt over een DAMU-licentie als bedoeld in de Beleidsregel DAMU-licentie VO 2020;
Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen;
beroepsvoorbereidend traject voor vo-leerlingen, aangeboden door een hogeschool, dat voorafgaat aan een hbo-bachelor op het gebied van dansvakonderwijs of muziekvakonderwijs;
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
schooljaar als bedoeld in artikel 1.1 van de WVO 2020;
hoofdvestiging of nevenvestiging van een school, als bedoeld in artikel 4.13 of 4.14 van de WVO 2020;
Wet voortgezet onderwijs 2020.
Deze regeling geldt in aanvulling op de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS.
De minister kan aan vestigingen van DAMU-scholen subsidie verstrekken met als doel deze scholen in staat te stellen om in de schooljaren 2025–2026, 2026–2027, 2027–2028, 2028–2029 en 2029–2030 aan de ouders of wettelijk vertegenwoordigers van DAMU-leerlingen een tegemoetkoming te verstrekken in de reiskosten die de DAMU-leerling maakt voor het reizen tussen zijn woonadres en de vestiging van de DAMU-school waarop de DAMU-leerling ingeschreven staat.
1. Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling is voor het schooljaar 2025–2026 een bedrag van € 186.022,– beschikbaar.
2. Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling is voor de schooljaren 2026–2027, 2027–2028, 2028–2029 en 2029–2030 per schooljaar een bedrag van € 200.000,– beschikbaar.
1. Het subsidiebedrag voor een vestiging van een DAMU-school voor het schooljaar 2025–2026 bestaat uit een vast bedrag van € 3.525,– vermeerderd met het totale subsidiebedrag dat in schooljaar 2024–2025 op grond van de Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen VO is verstrekt aan de ouders of wettelijk vertegenwoordigers van DAMU-leerlingen op de vestiging van de desbetreffende DAMU-school. De minister verdeelt het ingevolge het subsidieplafond beschikbare bedrag over de vestigingen van de DAMU-scholen voor het schooljaar 2025–2026 conform bijlage 1 van deze regeling.
2. Het subsidiebedrag voor een vestiging van een DAMU-school voor de schooljaren 2026–2027, 2027–2028, 2028–2029 en 2029–2030 wordt berekend door het aantal DAMU-leerlingen dat op de peildatum 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het schooljaar waarvoor de subsidie wordt verstrekt stond ingeschreven op de desbetreffende vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag van € 235,–.
3. Indien het subsidieplafond, bedoeld in artikel 4, tweede lid, ontoereikend is, wordt het subsidiebedrag per DAMU-leerling, bedoeld in het tweede lid, verlaagd tot het hoogst mogelijke bedrag per DAMU-leerling waarvoor de subsidies aan de DAMU-scholen binnen de grenzen van het desbetreffende subsidieplafond kunnen worden verstrekt.
1. De minister verstrekt de subsidie ambtshalve en stelt deze uiterlijk jaarlijks op 1 december direct vast.
2. De subsidie wordt eenmaal per kalenderjaar, uiterlijk in het vierde kwartaal uitbetaald. De minister bepaalt de betaaldatum in de beschikking.
1. De subsidie kan worden besteed aan de verstrekking van een tegemoetkoming in de reiskosten van de bij de DAMU-school ingeschreven DAMU-leerling, alsmede aan activiteiten waarvoor bekostiging wordt verstrekt.
2. De verantwoording van de subsidie vindt plaats in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs.
De Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen VO wordt ingetrokken, met dien verstande dat deze regeling van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.
Deze regeling zal met de toelichting en bijlage in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul
|
DAMU-scholen voortgezet onderwijs |
Vestigingsnummer |
Bedrag schooljaar 2025/2026 |
|---|---|---|
|
Beekdal Lyceum te Arnhem |
25GL00 |
€ 10.318,– |
|
Gerrit van der Veen College te Amsterdam |
21ET00 |
€ 27.619,– |
|
Codarts Lyceum te Rotterdam |
02VG03 |
€ 78.947,– |
|
Het Stedelijk Lyceum, locatie Kottenpark te Enschede |
00AH00 |
€ 10.138,– |
|
Individueel Voortgezet Kunstzinnig Onderwijs (IVKO) te Amsterdam |
16PS04 |
€ 3.525,– |
|
Interfaculteit School voor jong talent te Den Haag |
02GP04 |
€ 16.795,– |
|
Koning Willem II College te Tilburg |
16MQ00 |
€ 11.720,– |
|
Thorbecke Voortgezet Onderwijs te Rotterdam |
15HX00 |
€ 8.006,– |
|
Valuas College te Venlo |
01GN00 |
€ 15.427,– |
|
Zernike College, Harens Lyceum te Haren |
20ER04 |
€ 3.525,– |
|
Totaal |
€ 186.022,– |
Achtergrond
Op grond van de Beleidsregel DAMU-licentie VO 20201 kunnen scholen die in samenwerking met dans- en muziekopleidingen een hbo-vooropleiding aanbieden, een aanvraag indienen voor een DAMU-licentie. Deze scholen worden DAMU-scholen genoemd. Sinds 2016 kunnen DAMU-leerlingen in het voortgezet onderwijs aanspraak maken op een tegemoetkoming in de reiskosten die zij maken tussen hun woonadres en het adres van de DAMU-school. Deze tegemoetkoming werd toegezegd in de brief aan de Tweede Kamer van 29 april 2016.2 Om het aanvraagproces te verbeteren is op 1 augustus 2018 de Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen in werking getreden. De regeling gaf ouders of wettelijke vertegenwoordigers van DAMU-leerlingen de mogelijkheid subsidie aan te vragen voor een tegemoetkoming in de reiskosten. Bij de uitvoering van deze regeling zijn een aantal knelpunten gesignaleerd, en daarom is deze nieuwe Subsidieregeling tegemoetkoming reiskosten DAMU-leerlingen VO 2025 (hierna: de subsidieregeling) opgesteld.
De knelpunten rondom de voorgaande subsidieregeling kwamen voornamelijk voort uit het feit dat de subsidieregeling met persoonsgegevens werkte, waardoor de uitvoering complex en duur was. Daarnaast werd er in de afgelopen jaren vaak gebruik gemaakt van de hardheidsclausule van de subsidieregeling, omdat enkele begrippen in de subsidieregeling niet helder waren gedefinieerd. Er is een aantal opties voor een vernieuwde subsidieregeling verkend. Subsidie toekennen aan een stichting die vervolgens ouder of wettelijk vertegenwoordigers een financiële tegemoetkoming zou kunnen verstrekken, bleek geen goede optie te zijn. Er zijn namelijk geen stichtingen die op dit moment deze activiteiten zouden kunnen of willen uitvoeren. Daarnaast is voor de reiskosten van entreeleerlingen in het praktijkonderwijs in 2021 onderzocht of een studentenreisproduct via DUO mogelijk is voor VO-leerlingen. Dit bleek geen optie te zijn, vanwege de zeer hoge uitvoeringskosten en de benodigde wetswijziging om die optie mogelijk te maken.
Subsidie toekennen aan de DAMU-scholen bleek de beste optie te zijn.
Doel
Het doel van de subsidieregeling is om het volgen van onderwijs aan DAMU-scholen te stimuleren door financiële drempels voor het volgen van onderwijs aan DAMU-scholen weg te nemen. Met deze regeling kunnen scholen aan de op de school ingeschreven DAMU-leerlingen een tegemoetkoming in de reiskosten verstrekken, zodat reiskosten voor talentvolle leerlingen geen onnodige barrière vormen voor het volgen van een opleiding aan een DAMU-school.
Caribisch Nederland
Deze subsidieregeling is niet van toepassing op Caribisch Nederland, omdat daar geen DAMU-scholen zijn gevestigd.
Vanwege de schaal van de wijzigingen is besloten de huidige Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen VO in te trekken en een nieuwe subsidieregeling vast te stellen.
De subsidieregeling heeft gevolgen voor de DAMU-leerlingen, hun ouders of wettelijk vertegenwoordigers en de DAMU-scholen.
DAMU-leerlingen en ouders of wettelijk vertegenwoordigers
Voorheen konden de ouders of wettelijk vertegenwoordigers direct bij DUS-I een tegemoetkoming in de reiskosten aanvragen op grond van de Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen VO. Vanaf schooljaar 2025–2026 kunnen alleen DAMU-scholen een subsidie ten behoeve van DAMU-leerlingen ontvangen. De subsidie wordt ambtshalve en niet op aanvraag verstrekt. Ouders of wettelijk vertegenwoordigers van de leerlingen hoeven dus geen persoonlijke gegevens meer aan te leveren, maar kunnen van de desbetreffende vestiging van de DAMU- school een tegemoetkoming in de reiskosten ontvangen. De hoogte van de tegemoetkoming zal wel kunnen afwijken van de eerder toegekende subsidie en kan ook per school verschillen. Dit kan vooral in het eerste jaar voor ouders of wettelijk vertegenwoordigers wat onzekerheid met zich meebrengen, omdat het voor alle betrokken partijen het eerste jaar is van de nieuwe werkwijze. De komende periode zal aan de scholen informatie worden verschaft over de nieuwe werkwijze.
DAMU-scholen
De subsidieregeling is besproken met vertegenwoordigers van Stichting DAMU. Stichting DAMU behartigt de belangen van de Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs die in samenwerking met conservatoria en dansvakopleidingen (hbo-instellingen) aangepaste curricula vormgeven. De stichting zag zowel nadelen als voordelen. Het dragen van de verantwoordelijkheid om de hoogte van de tegemoetkoming voor de DAMU-leerlingen te bepalen kan voor sommige DAMU-scholen complex zijn. De stichting verwacht dat de administratieve lasten niet bijzonder hoog zijn. De stichting zag als groot voordeel dat er meer maatwerk en flexibiliteit mogelijk is bij het ondersteunen van de DAMU-leerlingen.
Uitvoeringstoets
De regeling is door DUS-I getoetst op uitvoerbaarheid. Hieruit blijkt dat de regeling voor DUS-I uitvoerbaar is.
Evaluatie
Het is van belang om inzicht te verkrijgen in de realisatie van het beleid. Aan de hand van dat inzicht kan het beleid verder worden ontwikkeld. Op deze subsidieregeling is de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS (hierna: Kaderregeling) van toepassing. Op grond van artikel 5.4, eerste lid, onderdeel b, van de Kaderregeling is de subsidieontvanger verplicht mee te werken aan een onderzoek dat van belang is voor de beleidsontwikkeling door de minister. Gelet hierop kunnen aan de subsidieontvanger vragen worden gesteld en inlichtingen worden gevraagd die nodig zijn voor de evaluatie van het beleid. In dat kader zal in ieder geval aan de subsidieontvangers worden gevraagd om jaarlijks een format in te vullen waar gevraagd wordt naar de manier waarop de DAMU-leerlingen in de reiskosten tegemoet zijn gekomen en het aantal leerlingen dat gebruik heeft gemaakt van deze tegemoetkoming. Dit format wordt op de website van DUS-I beschikbaar gesteld.
Bij het opstellen van de subsidieregeling is in het oog gehouden dat de regeling geen onnodige regeldruk met zich meebrengt. Bij regeldrukkosten gaat het om kosten die bedrijven en burgers maken om verplichtingen uit wet- en regelgeving correct na te leven en alle voorschriften op te volgen. Bij deze subsidieregeling worden bij twee groepen gevolgen voor de regeldruk verwacht.
DAMU-leerlingen en ouders of wettelijk vertegenwoordigers
Voor DAMU-leerlingen en hun ouders of wettelijk vertegenwoordigers zal de regeldruk naar verwachting afnemen. Zij hoeven immers geen subsidieaanvraag meer in te dienen bij DUS-I. Voor de huidige regeling werd onder andere een inkomensverklaring van beide ouders en wettelijk vertegenwoordigers vereist. In de nieuwe regeling is dit geen vereiste. Voor de regeldrukberekening is deze groep daarom verder niet meegenomen.
DAMU-scholen
Om de regeldruk voor DAMU-scholen zo laag mogelijk te houden is besloten om het bedrag ambtshalve toe te kennen en geen voorwaarden of verplichtingen te hanteren. Scholen krijgen in het vierde kwartaal van ieder kalenderjaar een subsidiebedrag waarmee zij de leerlingen van een tegemoetkoming kunnen voorzien. Op basis van deze subsidieregeling zullen DAMU-scholen hun beleid moeten bepalen waarbij de volgende vragen centraal kunnen staan: welke DAMU-leerlingen krijgen een tegemoetkoming en om welk bedrag gaat het dan? De scholen hoeven na afloop van de subsidieperiode geen verantwoording in te dienen over de gemaakte keuzes.
Het bepalen en uitvoeren van het beleid levert extra regeldruk op. Het bepalen van het beleid zal gemiddeld per schooljaar 4 uur kosten. Afhankelijk van de gekozen werkwijze en het aantal DAMU-leerlingen kan de uitvoering van dit beleid ook voor extra regeldrukkosten zorgen. Voorbeelden van werkwijzen zijn het verstrekken van een ov-kaart, het overmaken van een geldbedrag op basis van declaraties, of het overmaken van een standaard geldbedrag. Het aanvragen van een ov-kaart wordt geraamd op één uur per leerling voor de gehele subsidieperiode. Het overmaken van een bedrag op basis van maandelijkse declaraties wordt jaarlijks geraamd op één uur per leerling. Het overmaken van een standaardgeldbedrag aan alle ouders of wettelijk vertegenwoordigers van leerlingen zal jaarlijks ongeveer een dagdeel in beslag nemen, afhankelijk van het aantal DAMU-leerlingen. Het aantal DAMU-leerlingen op scholen varieert van 15 leerlingen tot 205 leerlingen.
Tot slot wordt de subsidieontvanger jaarlijks gevraagd een format in te vullen waar gevraagd wordt naar de manier waarop de DAMU-leerlingen in de reiskosten tegemoet zijn gekomen en het aantal leerlingen dat gebruik heeft gemaakt van deze tegemoetkoming. Dit zal ongeveer 2 uur per jaar in beslag nemen. Afhankelijk van de gekozen optie kan het dus gaan om extra regeldruk tussen 9 uur en 211 uur per schooljaar.
|
Activiteit |
Tijd per school (gemiddeld per schooljaar) |
|---|---|
|
Beleid bepalen |
4 uur |
|
Beleid uitvoeren |
Tussen 3 en 205 uur |
|
Evaluatie |
2 uur |
|
Totaal uren |
Tussen 9 en 211 uur |
|
Uurtarief |
€ 54 |
|
Regeldrukkosten |
Tussen € 486,– en € 11.394,– |
De regeling is behandeld door de ATR, die negatief adviseert over de regeldrukgevolgen. De ATR gaf in de besprekingen aan dat de regeldrukkosten niet proportioneel zijn ten opzichte van het subsidieplafond. Er is een aantal adviezen gegeven, namelijk het uitgebreider benoemen van de knelpunten bij de voorgaande regeling, het inzichtelijk maken van de onderzochte alternatieven en het ondersteunen van scholen bij het uitkeren van een tegemoetkoming. Naar aanleiding van de eerste twee adviezen is de toelichting op de subsidieregeling uitgebreid om toe te lichten dat er wel degelijk goed verkend is en deze subsidieregeling de beste optie is voor het voortzetten van de ondersteuning van DAMU-leerlingen. Aan scholen wordt toegelicht wat het doel van de subsidie is en worden handvatten gegeven voor het bepalen voor het beleid. Ook stichting DAMU zal hierbij een adviserende rol voor de scholen kunnen vervullen.
Uiteraard worden de opmerkingen van de ATR ook meegenomen bij de evaluatie van de subsidieregeling. Jaarlijks zal op basis van informatie van de DAMU-scholen bekeken worden of het beleid moet worden bijgesteld.
De subsidie wordt verstrekt aan alle vestigingen van DAMU-scholen die voorafgaand aan de schooljaren 2025–2026, 2026–2027, 2027–2028, 2028–2029 en 2029–2030 beschikken over een DAMU-licentie teneinde deze scholen in staat te stellen een tegemoetkoming in de reiskosten te verstrekken aan de bij de school ingeschreven DAMU-leerlingen. Hieronder vallen reiskosten die worden gemaakt om op school aanwezig te zijn. De DAMU-vestiging beslist zelf op welke wijze deze tegemoetkoming wordt verstrekt aan de DAMU-leerling.
Schooljaar 2025–2026
DAMU-scholen hebben de mogelijkheid om in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD) van DUO met een kenmerk aan te geven hoeveel DAMU-leerlingen er voor het betreffende schooljaar ingeschreven staan. Deze gegevens zijn momenteel echter niet representatief, omdat dit gegeven nog niet consequent door alle scholen wordt ingevuld. Om deze reden wordt er voor het schooljaar 2025–2026 een verdeling van het beschikbare subsidiebudget gemaakt op basis van de toekenningen in 2024 vanuit de voorgaande Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen VO. Er is een vast bedrag per leerling berekend van € 235,–. De hoeveelheid leerlingen per DAMU-school zijn niet bekend, maar lopen sterk uiteen. Een school dient voor het verkrijgen van een DAMU-licentie als bedoeld in de Beleidsregel DAMU-licentie VO 2020 een verklaring aan te leveren dat er op de desbetreffende schoolvestiging minimaal vijftien DAMU-leerlingen ingeschreven staan, die toegelaten zijn tot het hbo-voortraject. Uitgaande van dit minimumaantal leerlingen vermenigvuldigd met het bedrag per leerling is er een minimumbedrag van € 3.525,– per school vastgesteld. Dit bedrag wordt verhoogd met het totale subsidiebedrag dat de ouders of wettelijk vertegenwoordigers van de DAMU-leerlingen op de desbetreffende DAMU-school in 2024 op grond van de Subsidieregeling reiskosten DAMU-leerlingen VO hebben ontvangen.
Schooljaar 2026–2027, 2027–2028, 2028–2029 en 2029–2030
Het subsidiebedrag DAMU-school voor de schooljaren 2026–2027, 2027–2028, 2028–2029 en 2029–2030 wordt berekend op basis van beleidsinformatie van DUO over het aantal DAMU-leerlingen dat op de desbetreffende vestiging stond ingeschreven op peildatum 1 oktober voorafgaand aan het schooljaar waarvoor subsidie wordt verstrekt. Dit aantal wordt vermenigvuldigd met een vast bedrag per leerling van € 235,–. Scholen kunnen in het leerlingenregistratiesysteem van DUO een leerling aanmerken als toptalent op het gebied van dans en muziek aan een daartoe door de minister aangewezen onderwijsinstelling. Hiermee wordt verwezen naar de DAMU-leerlingen. Scholen dienen dit gegeven jaarlijks correct en consequent te registreren. De verdeling van het beschikbare subsidiebudget voor de schooljaren na 2025–2026 wordt jaarlijks middels een wijzigingsregeling vastgesteld. De subsidie wordt eenmaal per kalenderjaar uitbetaald.
Om de administratieve lasten voor scholen te beperken, zal de subsidie ambtshalve worden verstrekt aan alle vestigingen van DAMU-scholen met een licentie. De bevoegd gezagsorganen van deze scholen hoeven dus geen aanvraag in te dienen, maar ontvangen ambtshalve een beschikking. De minister bepaalt de betaaldatum in de beschikking, met dien verstande dat de uitbetaling plaatsvindt uiterlijk in het vierde kwartaal van het betreffende kalenderjaar.
Deze regeling is bedoeld om een tegemoetkoming in de reiskosten te verstrekken aan DAMU-leerlingen die een hbo-vooropleiding dans of muziek entreeopleiding volgen. Zoals in de toelichting op artikel 3 is uiteengezet, kan de vestiging zelf beslissen wat hiervoor de best passende manier is. Daarnaast kan de subsidie worden besteed aan andere activiteiten waarvoor bekostiging wordt verstrekt. De verantwoording vindt plaats in de jaarverslaggeving overeenkomstig de Regeling jaarverslaggeving onderwijs. Dit betekent dat er geen aparte verantwoording voor hoeft te worden afgelegd.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-24799.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.